Split unit om mee te verwarmen/koelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Edit: je had de fout zelf al verbeterd :)
De inverter zit ook in de buitenunit.

Inverter betekent in dit geval eigenlijk frequentiesturing; als het bijna koud (of in de winter: warm) genoeg is, gaat de compressormotor trager draaien, ipv volledig uit te vallen. Dat zorgt voor een constantere temperatuur (vergelijk het met een modulerende ketel die zijn vermogen kan verlagen als die er bijna is) en ook voor wat minder verbruik. Maar inverter of niet, de compressor staat altijd buiten.

Wat binnen hangt noemt men ook wel eens de verdamper, en eigenlijk is dat ook niet meer helemaal juist want in de winter wordt er buiten verdampt en binnen gecondenseerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft WiFi module

Ik heb een airco in een vakantieappartement in Spanje, maar zonder WiFi module.
Om toch de airco van hieruit te kunnen bedienen gebruik ik een "Sensibo Sky"

In ieder lokaal (living en 2 slaapkamers) is er zo'n Sensibo Sky gemonteerd. Dit is een klein apparaatje dat verbinding maakt met de WiFi, en eigenlijk 2 zaken doet:
  1. de afstandsbediening van de airco simuleren.
  2. de signalen van de lokale afstandsbediening opvangen.
Ik kan dus vanop afstand met de Sensibo App:
  1. de airco bedienen: aan/uit, temperatuur +/-, mode (koelen, warmen, drogen, ventileren), swing, ventilator (stil, strong, auto)
    dus bijna alles wat je met de remote kan doen.
  2. ik zie ook alle commando's die lokaal met de afstandbediening werden uitgevoerd (logfile).
  3. de module meet temperatuur en vochtigheid.
Je kan ook een "Climate React" instellen (voorbeeld "als de vochtigheid hoger is dan 85% start de airco op drogen").
En via location van de GSM kan je ook zaken regelen (iets aan/uit zetten volgens de afstand die je van huis weg gaat of nadert).

Waarschijnlijk niet zo ideaal als een airco met ingebouwde WiFi module, maar toch wel een goed alternatief om een en ander in het oog te houden in de vakantiewoning ver van huis ...
De Sensibo Sky werkt met alle merken van airco's die een afstandsbediening hebben.

Ik gebruik dit vooral om:
* de verwarming of koeling aan te zetten voor dat een bewoner aankomt, zodat het appartement aangenaam warm/koel is bij aankomst.
* de periodes dat het appartement leeg staat de vochtigheid in de gaten te houden en zonodig een uurtje te drogen (vochtigheid en schimmel in een leegstaande woning zijn een groot probleem op een eiland als Mallorca :-( )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Bedankt voor de gedetailleerde info !
gunmaster schreef: Het belangrijkste is weliswaar vibraties, van geluid zelf heb je weinig last. Nadat ik bijkomende rubbers had geïnstalleerd op de hangbeugels was dit een wereld van verschil
Bedoel je de buitenunits? Of vibraties door de binnenunits?
Graag gedaan!
Enkel de buitenunit geeft normaliter vibraties af (die van de compressor). Als je binnenunit vibreert dit er iets los van de behuizing.

Even een verdere uiteenzetting van het werk/kosten:
Ik heb alle leidingen gelegd, gaten geboord, units opgehangen en alle elektra, goed voor een week werk. Het opstarten (gastechnisch) is gedaan door een installateur tijdens een dagje werk @ ~€ 500. De elektra (3 groepen, 200 m kabel, verbindingsdozen) hebben me ongeveer 200 euro gekost.

Tot op heden gelukkig nog geen problemen mee gehad.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Mijn daikin heeft ook geen wifi. Ik heb een broadlink mini 3 gekocht à 15€, stuurt om het even welk IR apparaat aan. Een paar honderden voorgeprogrammeerd en heeft een keer modus waarbij je elke toets kan leren aan het toestel met de originele afstandsbediening.
Je kan er scènes/profs ook inzetten.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

bruma schreef: Ik heb een broadlink mini 3 gekocht à 15€, stuurt om het even welk IR apparaat aan. Een paar honderden voorgeprogrammeerd en heeft een keer modus waarbij je elke toets kan leren aan het toestel met de originele afstandsbediening.
Je kan er scènes/profs ook inzetten.
Werkt die ondertussen al met de proximus decoder? Want toen ik ervoor keek jammer genoeg niet.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ben ook aan het kijken om als handige DHZ zelf een split unit te plaatsen.
Komt op een 900€ voor een Daikin van 2,5 kW, niet de goedkoopste (FTXZ) wegens toch wel het nut inzien van een pollenfilter (en huisstofmijt) omdat we beiden last hebben van hooikoorts, én geringe ruimte boven het toestel nodig omdat ik anders de inbouwvoorschriften niet kan respecteren.

Heb een kameraad koeltechnieker die wel officieel wil komen indienstnemen voor een prijsje, of via via het materiaal ter beschikking om zelf te vacuumeren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Man van de airco is net weg...

3700 euro btw en installatie in, Mitsubichi, 2,5 op de kamer, 4,2 in de living, split unit. A+++ voor koelen, A++ voor warmen. R32 als ik me niet vergis.

2 units waren inderdaad iets goedkoper maar dan hangen ze 2 units aan uw gevel natuurlijk...

De garantie dat de buitenunit fluisterstil werkt is ook wel fijn. (46 dB)

2 wifi modules alleen al kosten wel 220 exclusief btw... Minpunt... Als Melcloud er mee stopt is het gedaan met bedienen!
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Fluisterstil? Mijn buitenunit heeft dezelfde specs (+- 46dB) en is enkel ècht stil wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is (inverter). Anders hoor je hem wel hoor (op vollast overdag zeker). Meeste geluid komt wel binnen door het gat van de leidingen.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 01 aug 2019, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik had gelezen dat er precies twee elementen zijn die kunnen helpen om het geluid in te perken. De eerste is rubberen pootjes. De tweede is een soort van omhulsel om rond de buitenunit te zetten. Klopt dit?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Beste groeten,
allereerste keer dat Ik reageer , ik woon in Thailand , en ivm. Airco ,.... wel ik val achterover van de Belgische airco prijzen , weliswaar koelen onze aircos enkel , maar mijn airco 13000 btu +/- kostte mij geplaatst 19000 Thaise bahtjes , geen inverter aangezien elec. hier maar 4.5 baht kost per unit (kw),en nu vele berichten dat deze zeer gevoelig zijn tegenover het oude systeem (motherboard systeem...), mijn airco Panasonic 6 jaar oud en geen enkel probleem als non inverter tot hiertoe , maar ook geen high tech.systeem , hij doet wat hij moet doen….,koelen wanneer gevraagd of nodig ,

Verder lees ik hier al een tijdje , daar ik binnen3.5 jaar terug Belgie keer en iewat hernieuwde inburgering nodig heb , hier inzake internet /Televisie in Belgie daar dit hier in Thailand spotgoedkoop in vergelijking is.
Ikzelf ben matig gebruiker ganse dag door met 30/10 Vdsl voor 590 baht (15€ ongeveer) echt unlimited , en TV kabel is gratis inbegrepen app. huur.

PS Qua geluid omheinig buiten unit , denk eraan dat hij lucht nodig heeft om koelen..!! rubber voetjes zijn hier standaard , en indedaad kan je indien op vloer geplaatst op terras bvb zo een anti vibratie rubber mat plaatsen zoals gebruikelijk bij wasmachines om je onderbuur ev. te plezieren in trillingen te vermijden .
tot zover
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb hetzelfde systeem "gehoord" bij een vriendin en ja, het maakt iets of wat lawaai, maar als ik dat vergelijk met onze heavy duty unit op het werk dan noem ik dit echt stil. Daar hoor je die door het raam door draaien, niet normaal. Nu, die dB metingen zijn zoals CO2 metingen bij wagens. Onder ideale omstandigheden, afstand x, niet vollenbak etc. Ben me daarvan bewust, 19dB voor de binnenunit zou amper hoorbaar mogen zijn terwijl ik dat wel goed hoor... :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Ben ook aan het kijken om als handige DHZ zelf een split unit te plaatsen.
Komt op een 900€ voor een Daikin van 2,5 kW, niet de goedkoopste (FTXZ) wegens toch wel het nut inzien van een pollenfilter (en huisstofmijt) omdat we beiden last hebben van hooikoorts, én geringe ruimte boven het toestel nodig omdat ik anders de inbouwvoorschriften niet kan respecteren.

Heb een kameraad koeltechnieker die wel officieel wil komen indienstnemen voor een prijsje, of via via het materiaal ter beschikking om zelf te vacuumeren.
Laat hem naast de opstart dan ook de koelleiding aan elkaar zetten. (jij kan uiteraard makkelijk de leidingen leggen)
Door die koelleidingen gaat dacht ik een druk van 30 bar! Dat is wat anders dan een waterleiding aan elkaar zetten. Als je een lek hebt mag je na een tijdje grof geld betalen voor een technieker die koelstof komt bijvullen en het lek op te sporen.
Je vindt ook wel goedkopere split units in het buitenland, landen als DE, IT of zuid europa hebben veel goedkopere shops.

@vibraties; dit is inderdaad te voorkomen met rubberen voetjes, wat standaard is. Mijn ervaring is dat dit voor muurbeugels niet alle vibraties tegenhoud! Je kan ook een buitenunit neerzetten op grotere rubberen blokken, dit is voor op terassen of op platte daken, dit houdt in mijn ervaring zo goed als alles tegen. Een kast rond een buitenunit is absoluut geen goed idee, zo'n ding heeft heel wat lucht nodig. Een open bekasting om het zicht op een terras te beperken is een optie.
Laatst gewijzigd door gunmaster op 01 aug 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

gunmaster schreef: Laat hem naast de opstart dan ook de koelleiding aan elkaar zetten. (jij kan uiteraard makkelijk de leidingen leggen)
Door die koelleidingen gaat dacht ik een druk van 30 bar! Dat is wat anders dan een waterleiding aan elkaar zetten. Als je een lek hebt mag je na een tijdje grof geld betalen voor een technieker die koelstof komt bijvullen en het lek op te sporen.
Je vindt ook wel goedkopere split units in het buitenland, landen als DE, IT of zuid europa hebben veel goedkopere shops.
Denk je nu écht dat die installateurs moeite doen de flares op moment aan te draaien (als ze al een steeksleutel hebben op moment)
Of vakkundig een beetje smeermiddel op de flare doen zodat de optimale kracht wordt bereikt zoals in de installatiehandleiding beschreven?
Te vast is ook niet bepaald goed en zorgt ook voor problemen op lange termijn.
De lekdichtheid kan bij een nieuwe unit goed vacuüm getest worden als je daar ten minste je tijd voor neemt en als niet alles rap rap moet gaan zoals we dat wel vaker gewoon zijn bij stielmannen.
Je moest eens weten hoeveel er bij de nietswetende burger zelfs nog niet gevacuumeerd wordt maar gewoon even "ontlucht" in de atmosfeer.
M'n kameraden vertrouw ik wel als ik dat eens vraag (en ook omdat hij wel weet dat ik vrij goed op de hoogte ben).

We heeft er dan de beste koppeling gemaakt denk je?
De gemiddelde stielman of een dhz'er die de montageinstructies (en meer) in detail bekeken heeft en valt over moment en een halve druppel olie?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

In Bulgarije koop je gewoon 2.5kW units voor rond de 300 euro in de supermarkt met labels "DIY" op, en de meesten installeren dit ook zelf. Hier bijzonder duur dan eigenlijk, kwaliteit zal wel minder zijn die uit de supermarkt.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Slafes schreef:Man van de airco is net weg...
Welke omgeving ?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tim.Bracquez schreef:In Bulgarije koop je gewoon 2.5kW units voor rond de 300 euro in de supermarkt met labels "DIY" op, en de meesten installeren dit ook zelf. Hier bijzonder duur dan eigenlijk, kwaliteit zal wel minder zijn die uit de supermarkt.
Merk je goed genoeg als je op enkele internationale merken zoekt :eek:
Tgoh ja beetje protectionisme zeker van de markt door de "erkende installateurs".
Eigenlijk mag het zelfs niet een niet een toestel aan particulier verkopen zonder indienstname.
Mij ga je niet vertellen dat het in laksere / armere landen allemaal zo strikt wordt genomen met F-gassen hoor.

Hetzelfde geldt trouwens voor bijvoorbeeld condensatieketels op gas, kijk maar eens naar Nederland een pak goedkoper voor een identiek toestel buiten een ander typenummer er aan gegeven.
Maar daar heb je natuurlijk een compleet ander winstmodel van de installateur (onderhoudscontracten <> winst pakken op installatie).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

StarWing schreef:Welke omgeving ?
Leuven. :)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Hier de details van de installatie die bij mij geplaatst word:
• 1 buitenunit KAM3-78 DR7.1 van 7.8 KW
• 1 binnenunit in de uitvoering AUREA 2 type KAY-S 52 DR8
• 1 binnenunit in de uitvoering AUREA 2 type KAY-S 26 DR8
• 2 k03 wifi usb sticks ( bediening van binnenunit via gsm aplicatie)
• 1 condenspomp mini si-30
• bijleggen elektriciteit
Merk is Kaysun.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mooie toestellen voor een scherpe prijs.
Geen "schrik" voor een onbekender merk dat je vroeg of laat eens in de problemen komt met wisselstukken?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Er zijn maar een paar fabrieken in de wereld waar ze onderdelen maken voor airco’s hoor.
Das een beetje als producten van de Carrefour kopen.

Voor dit alles betaal ik een kleine 6k.

Hij wist me te zeggen dat deze van de band rollen en andere merken daar ook geassembleerd worden.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Een zijlings gerelateerde vraag: door de structuur van ons huis is het handiger om een buitenunit op het dak te plaatsen, ipv op de gevel aan de noordkant. Dom idee, of doenbaar? (ik wil het niet aan een installateur vragen want die vinden alles goed zolang ze kunnen verkopen)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat is perfect mogelijk.
In mijn vorig huis hadden we onze units op het dak gezet en langs een verluchtingsschacht de leidingen naar binnen gebracht.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Enkel opletten dat die unit zijn warmte nog kwijt kan. Ik heb in't verleden wel eens problemen gezien met airco's die op een zwart plat dak in de volle zon stonden. Een airco is gebaseerd op het feit dat de buitenunit de warmte van binnen (op dat moment in de vorm van een vloeistof aan een temperatuur van ongeveer 50°C) kwijt kan aan de omgeving. Als de condensor zelf 50° is lukt dat niet meer. Als je een schaduwrijk plekje op het dak hebt: doe gerust.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe beter afgeschermd tegen de zon, hoe gunstiger voor de levensduur van je toestel denk ik toch ook wel dus noorgevel is op dat vlak zeker te overwegen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

En hoe werkt dat dan in zuiderse landen?
Ik zie in Spanje op appartementen ganse batterijen van buitenunits naast elkaar (ieder appartement zijn buitenunit op het plat dak).
Met temperaturen (in de schaduw) van 40°...
Of gebruiken die andere koelgassen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

philippe_d schreef: Ik heb een airco in een vakantieappartement in Spanje, maar zonder WiFi module.
Om toch de airco van hieruit te kunnen bedienen gebruik ik een "Sensibo Sky"
Had deze ook al bekeken om af te koelen als ik in verlof ben, maar had gelezen dat het risico bestaat dat hij zich soms ontkoppelt van de wifi. Is het risico dat je hem niet kan aan of afzetten te omzeilen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb deze nu toch al enkele maanden, en die hebben zich nog nooit van de WiFi afgemeld.
Ook als ik de router uitzet, of het SSID/pas voorlopig heb gewijzigd, komen die netjes terug on-line nadat de router terug opgestart is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

philippe_d schreef:En hoe werkt dat dan in zuiderse landen?
Slecht :) Die halen doorgaans geen geweldig rendement. Als je ze een ganse dag laat draaien krijgen ze de temperatuur binnen op den duur wel onder controle, maar echt efficiënt zijn ze niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vandaar mijn hoge stroomfactuur in de zomer :-( .
En als je dan nog een huurder hebt die de Airco op 18° zet, terwijl de terrasdeur wijd open staat ... :x .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

philippe_d schreef:En als je dan nog een huurder hebt die de Airco op 18° zet, terwijl de terrasdeur wijd open staat ... :x .
Los je op door een bepaalde hoeveelheid stroom inbegrepen te laten, de rest extra te betalen. Gebruiken ineens 90% van je huurders geen airco meer. De meeste zetten hun airco of verwarming op max als ze weg zijn met ramen open, gewoon omdat het kan. Hier zelfs zo als er geen device meer op wifi is dat verwarming na uurtje uit gaat naar 18 graden ipv de 26 graden dat zowat elke huurder kiest net voor ze vertrekken op wandeling :-)

Dus als je wat in je IR wifi module kan programmeren/plannen kan je mogelijk dit automatisch laten uitzetten.

Dat is ook de reden waarom in een Centerparcs de verwarming na uurtje terug valt op nacht temperatuur als er geen beweging is in de living.

Owja en als je dan toch bezig bent, kuisproducten niet laten staan, die gieten ze gewoon over of nemen ze mee. "All-in" :-) Leer je wel als er net een volle bus staat waar ineens meer water in zit dan product, de rest hebben ze mee...
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

2de offerte:
Daikin perfera 2 kW + 4,2 kW binnenunit - 5,2kW buitenunit - wifi module: 3650€ ex btw, all inn
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Graag naam en url voor diegene die de offerte gaf ajb.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:
philippe_d schreef:En hoe werkt dat dan in zuiderse landen?
Slecht :) Die halen doorgaans geen geweldig rendement. Als je ze een ganse dag laat draaien krijgen ze de temperatuur binnen op den duur wel onder controle, maar echt efficiënt zijn ze niet.
Gekende oplossing: units groeperen in één ruimte waar dan een grote industriële koeler staat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bitbite schreef:Een zijlings gerelateerde vraag: door de structuur van ons huis is het handiger om een buitenunit op het dak te plaatsen, ipv op de gevel aan de noordkant.
Idem hier... één van de binnen units zou zo'n 2.5m (verticaal) plus 11m (horizontaal) nodig hebben tot aan de buiten unit.

Tevens heb ik geen afwateringsmogelijkheid voor die binnen unit :-( Geen idee of dergelijke setup haalbaar is.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@darkV

Doorgaans is zo'n buitenunit op het dak geen probleem in België. Die dingen zijn ook wit. Eventueel kan je ze achter een schoorsteen zetten of onder een zonneboiler? Ik merk geen vermogensvariatie tussen de dingen die in de schaduw staan en die dat gedeeltelijk onder de zonneboiler.

Voor afvoer van condensaat van de binnenunit kan je zoiets kopen:

Zelf heb ik er 3 van, werken perfect!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

gunmaster schreef:Doorgaans is zo'n buitenunit op het dak geen probleem in België.
Ik heb een punt dak dus dat is geen optie... heb enkel achteraan een stukje plat dak (en de kamer waarover ik spreek zit dus aan de straatkant).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Daar bestaan ook oplossingen voor: :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Niet echt m'n ding... wil de buitenunit ook niet aan de zijgevel hangen of iets dergelijks.

Een installateur komt binnenkort kijken wat mogelijk is.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

worst case... Tijdje terug stond er op immo een out fort te koop (kanten Hanuit dacht ik) :) diep genoeg onder de grond dat airco niet direct probleem zou zijn maar een ramp om er deftig internet te krijgen :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Te lange koelleidingen zijn ook niet echt bevorderlijk voor het rendement en zijn vaak beperkt in lengte.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”