heist_175 schreef:De mobiscore gaat niet veel bewegen als DeLijn een zieltogende bushalte schrapt dan wel behoudt.
Ik trek in twijfel dat de Lijn alleen zieltogende bushaltes schrapt, ze kunnen ze trouwens ook gewoon verhuizen, en dan gaat uw mobiscore dus ook omlaag.
heist_175 schreef:DeLijn of de NMBS schrappen geen florerende, actief gebruikte stations hé.
Ik zou er mijn hand niet voor durven in het vuur steken.
Bovendien, zouden NMBS en De Lijn niet beter wat meer moeite doen om klanten aan te trekken en tevreden te houden, in plaats van simpelweg lijnen te sluiten?
Overigens, reken maar eens de kilometerheffing in combinatie met het schrappen van openbaar vervoer en de mobiscore, waar sommigen al inspiratie uit putten voor nieuwe belastingen.
Dus aan de ene kant is er een slechte verbinding met de rest van Vlaanderen, zodat je wel moet de auto nemen van zodra je wat verder moet zijn.
Anderzijds ga je die mensen een tweede keer straffen met een kilometerheffing.
En dan ga je ze nog wat extra belasten via kadastraal inkomen of woonbonus.
En als die mensen dan weg willen uit die situatie krijgen ze hun huis niet verkocht, omwille van die mobiscore.
Politiek lijkt precies alleen bezig om mensen de duvel aan te doen.
En dan straks weer verwonderd zijn bij de volgende zwarte zondag?
heist_175 schreef:Zouden er zoveel scholen elk jaar bijkomen of geschrapt worden?
Dat maakt toch niet uit of het een keer om het jaar of om de 15 jaar is?
Je koopt of bouwt ergens een woning, en plots, door een beslissing waar je als burger zelf niets aan in de pap te brokken hebt komt daar een school bij of gaat er weg.
In het ene geval heb je geluk, in het andere heb je pech, maar je zou dat dus volgens sommigen beginnen voelen in je belastingen.
Bovendien, als je situatie en dus je mobiscore verslechtert, zal je die woning ook veel moeilijker nog kwijtgeraken.
Het hoeft dus maar één keer te veranderen, daarna zit je met een woning die plots veel minder waard is.
Persoonlijk eventjes kijken.
Ik woon in het centrum van een dorp.
Mobiscore (niet gepersonaliseerd) : 7,3.
Natuurlijk kan ik niet vergelijken met hoe het was toen ik het 18 jaar geleden kocht qua mobiscore.
Maar wat is er allemaal veranderd?
Het park dat vlakbij ligt is voor een deel ingepalmd door een school (dus geen hypotetisch voorbeeld).
Het gemeentehuis dat op wandelafstand lag, is verhuisd.
In de straat waren een aantal winkeltjes, de meeste daarvan zijn ondertussen gesloten.
Er was en is een bushalte op wandelafstand, waar ik tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt heb, omdat ik op een redelijke tijd op mijn werk wil zijn.
Ook die ziekenhuizen is zo'n beslissing waar een burger niets in te zeggen heeft.
BIjna overal worden tegenwoordig ziekenhuizen gecentraliseerd.
Kijk maar naar Kortrijk, waar AZ Groeninge gewoon doet wat vroeger allerlei afzonderlijke vestigingen deden.
Dat soort evoluties gaan zich blijven voltrekken.
En al die bewegingen: de komst of het verdwijnen van een ziekenhuis, een school, een aansluiting op de buslijn, een stationnetje van de NMBS, daar heeft de bewoner geen enkel vat op.
En toch willen ze opnieuw hem daarvoor de rekening presenteren.
heist_175 schreef:Kijken ze trouwens naar "school" of maken ze onderscheid tussen kleuter, lager, secundair, hogeschool, universiteit?
Geen idee, maar vermits ik hier een goede score haal qua onderwijs zal het alvast niet qua universiteiten zijn.
heist_175 schreef:@parkeerproblemen in de stad
Als je u verplaatst met OV heb je natuurlijk ook geen parkeerproblemen.
Als je iedereen naar de stad of zelfs nog maar naar het centrum van de dorpen jaagt, ga je effectief parkeerproblemen creëren.
Ook mensen die weinig de auto gebruiken zullen er dan nog wel een hebben, en die moet geparkeerd worden.
heist_175 schreef:Mobiscore is een indicator, maar meer ook niet.
Daar hecht ik weinig geloof aan.
Eerst en vooral is er al die Vlaamse bouwmeester die er allerlei belastingen of premies wil aan koppelen.
Waarom werd deze trouwens ontwikkeld?
Zoiets kost geld, dat doet men nooit zomaar.
Net zoals het bijhouden van een kadaster geld kost, maar dan wel leidt tot het heffen van belastingen op het "kadastraal inkomen".