Na het epc, de mobiscore

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomsworld schreef:Ik zou graag ook een score zien voor mijn woonkwaliteit, ik heb bepaalde eisen die veel belangrijker zijn dan mobiliteit. Ik werk vrij hard, rust en vrijheid is belangrijk, ook mijn motor en mijn auto. Ik heb het idee dat men hier een eenheidsbeeld wil forceren naar de mensen toe, begint wat communistische trekjes te krijgen. Stad is heilig platteland vervloekt etc ... :?
Op dit moment is de mobi een getal dat u kan helpen een inschatting te maken.
Het is niet zo dat woningen met lage epc of mobi niet verkocht mogen worden, maar je bent minstens geïnformeerd.

In de stad krijgen huizen dan wel een mobi 9+, maar ze krijgen er ook veel lawaai, overlast, volle scholen, ... bij.
Dat hoef ik niet noodzakelijk :).
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer


Het artikel is voor mij heel herkenbaar.

Over parkeerproblemen in de drukke steden met hun eenrichtingsstraten, gebrek aan parking en het rondjes rijden wordt niet gesproken. Ik ben blij als ik niet naar de slecht bereikbare steden moet die zo goed scoren met hun mobiscore.

Als ik ga lopen ben ik dadelijk in het bos zonder dat ik mij ervoor moet verplaatsten. Voetbal, tennis,... is allemaal vlot bereikbaar met de fiets.

Men is de bevolking gewoon aan het klaarstomen voor weer een volgende taks om de waanzinnige kosten waarmee men denkt het klimaat te redden te betalen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
Tomsworld schreef:Ik zou graag ook een score zien voor mijn woonkwaliteit, ik heb bepaalde eisen die veel belangrijker zijn dan mobiliteit. Ik werk vrij hard, rust en vrijheid is belangrijk, ook mijn motor en mijn auto. Ik heb het idee dat men hier een eenheidsbeeld wil forceren naar de mensen toe, begint wat communistische trekjes te krijgen. Stad is heilig platteland vervloekt etc ... :?
Op dit moment is de mobi een getal dat u kan helpen een inschatting te maken.
Het is niet zo dat woningen met lage epc of mobi niet verkocht mogen worden, maar je bent minstens geïnformeerd.

In de stad krijgen huizen dan wel een mobi 9+, maar ze krijgen er ook veel lawaai, overlast, volle scholen, ... bij.
Dat hoef ik niet noodzakelijk :).
Hier in Gent in de buurt waar ik nu woon is het nochtans veel stiller dan waar ik in Putte woonde. Je moet dus wat uitkijken waar je woont of wilt wonen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Lijkt mij een beetje iemand die in zijn gat gebeten is dat hij laag scoort, zonder echt goeie punten aan te halen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@JamesEarlGray
Tja …
https://www.hln.be/woon/[b][u]scoort-de ... ondermaats[/u][/b]~acb50e12/?referer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fsearch%3Fq%3Dmobiscore%26qs%3Dn%26form%3DQBRE%26sp%3D-1%26pq%3Dmobiscore%26sc%3D3-9%26sk%3D%26cvid%3D92CD50F68D3D4CF48760E4C9EBDAD019

Ik vrees beide auteurs te moeten bijtreden op basis van "mijn mobiscore" ….(en als ik de basis bekijk van hoe ze "berekend" wordt)
= voor merkelijke verbetering vatbaar … & om te beginnen 2e zit voor de makers wat mij betreft
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

We geven alles dat nu minder 7,5 heeft 50% extra en iedereen die in een centrum stad woont trekken we 60% af.
Verwacht je nu echt dat een boerendorp dat misschien wel dicht bij een station ligt maar waar maar om de 30min 1 trein passeert hetzelfde scoort als een station waar je om de 10min naar eender waar kunt reizen.

Het cijfer is een indicatie vat de meeste al langer weten. Een stad is beter voorzien op mobiliteit en in het algemeen hebben de bewoners daar een lager milieuimpact dan als je in een of andere uithoek woont.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

bambipower schreef:Het is misschien ook doordat er teveel ge'ik't wordt, dat 'wij' het slecht doen op woonkwaliteit... tomsworld. De mobiscore is net zoals het epc. Geen enkele woning verbruikt energie, het zijn de mensen die er in wonen. Een woning met laag epc, kan het slechter doen, dan een krotwoning met hoog epc, waarin de bewoner enkel een dekentje gebruikt om zich te verwarmen
Maar wacht eens...
Die mobiscore is dus afhankelijk van aanwezigheid van openbaar vervoer.
Sedert wanneer is het de burger die zelf bussen en treinen inlegt?
Als ik een bushalte vlak bij mijn deur heb, en plots besluit de Lijn van die te schrappen of te verplaatsen of er een belbus van te maken, is dat dan mijn fout of zo?
Of als de NMBS beslist om stations te sluiten?

Ik vind dus niet dat ik enige "schuld" tref voor het slecht openbaar vervoer.
Omgekeerd ga ik mij niet op de borst kloppen voor de aanwezigheid van scholen in de buurt.
Zo is er in het park vlakbij een school gebouwd.
De mobiscore -die toen nog niet bestond- zou dus in zo'n geval eenklaps met bijv. 0,3 gestegen zijn.

Ik vind het de zoveelste manier waarop een Overheid haar falend beleid in de schoenen van de burgers schuift.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Hangt er van af hoe je het bekijkt. De mobiscore is afhankelijk van de ligging van je woonst.

Dat de ruimtelijke ordening een katastrofe is in belgie, das al langer geweten. Schuld van de politiek, maar ook van het volk, dat een vrijstaand huisje wou op een afgelegen plek.

De mobiscore is beter dan niks, maar waarschijnlijk, net zoals het epc een melkkoe.
Het heeft niet zo heel lang geduurd na het epc, voor de huurwoningen een verplichte dakissolatie moesten hebben. Deze week is er nog eentje bijgekomen. https://www.hln.be/woon/verplicht-in-20 ... ~ac34b1db/

Dat men al die maatregelen nog durft te nemen, na de woningsnood (ja, het maakt huren duurder), armoedecijfers, ... gaat ook mijn petje te boven
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De mobiscore gaat niet veel bewegen als DeLijn een zieltogende bushalte schrapt dan wel behoudt.
DeLijn of de NMBS schrappen geen florerende, actief gebruikte stations hé.

Zouden er zoveel scholen elk jaar bijkomen of geschrapt worden?
Kijken ze trouwens naar "school" of maken ze onderscheid tussen kleuter, lager, secundair, hogeschool, universiteit?

@parkeerproblemen in de stad
Als je u verplaatst met OV heb je natuurlijk ook geen parkeerproblemen.
Maar ik laat de donkerblauwe zone graag aan mij voorbij gaan: appartementjes van 70-80m², nee dank u.
Een collega woont op een appartement in Brussel, dat ongetwijfeld een hoge mobiscore zou krijgen, maar haalt in de zomer wel vlot 32° 's nachts. Dit jaar liet hij een airco installeren. Duurzaam in de stad wonen :nono: .
Ik laat de stads-mobiscore ook graag aan mij voorbijgaan als ik mijn kinderen ga inschrijven in een school naar mijn keuze en niet in een school die "nog over is", zoals in de grootsteden.

Mobiscore is een indicator, maar meer ook niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is deze tool perfect? Neen maar zo erg als de tegenstanders nu tekeer gaan is het ook niet.

Het is een hulpmiddel om mensen hun keuzes op te laten baseren. Wie in the middle of nowhere woont en wil blijven wonen kan dat nog altijd. Voor kopers is het een goede en snelle manier om veel panden te vergelijken en een kans om wat van de prijs af te dingen.

De ruimtelijke "ordening" is een dikke ramp en kost de gemeenschap veel geld en zorgt voor problemen bij oa het OV. Het is niet meer dan logisch dat daar enerzijds iets aan gedaan wordt en het is even logisch dat er bij elk van dit soort problemen er winnaars en verliezers zijn. De mensen die al met mobiliteit bezig waren en zich aangepast hebben zullen meer profijt doen dan anderen die misschien iets minder voor hun woning kunnen vragen.

Ook de overdreven reacties op de score bij een beperkte wijziging in de situatie. Zoals heist opmerkt zal de schommeling beperkt zijn als het om louter een halte gaat. Het punt is dat steden meer diensten te bieden hebben dan kleinere gemeentes, zeker als deze afgelegen liggen.

In steden is het installeren van gezamelijke verwarming/koeling makkelijker te organiseren dan in andere gebieden, dat er nu nog problemen zijn klopt maar daar dient oa de mobiscore om dit te keren. Scholen in steden hebben een systeem om schoolplaatsen toe te wijzen maar ook in dit systeem krijgt de overgrote meerderheid de school van keuze. Het echte probleem is dat er een verschil is tussen goede en minder goede scholen, de verdeling is daar een poging tot oplossing voor. Elke school zou goed moeten zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

JamesEarlGray schreef:
Lijkt mij een beetje iemand die in zijn gat gebeten is dat hij laag scoort, zonder echt goeie punten aan te halen.
Misschien... maar er worden wel degelijk belangrijke dingen in het artikel aangehaald. Het is de voorafname die hier wordt gedaan door sommigen (bv door de Vlaamse Bouwmeester om nog maar iemand te noemen, toch iemand met een bepaald officieel aanzien).

De Mobi-Score is voorlopig maar ter info. Voorlopig. We zullen zien, maar het zou me niet verwonderen dat binnen pakweg 5 jaar er een belasting aan vast hangt, of dat de huizen minder waard worden. Bijvoorbeeld slechte MobiScore = meer OV (onroerende voorheffing) betalen.

Op die manier zal men nog maar eens verrast zijn waarom op het platteland zo extreem wordt gestemd bij de verkiezingen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wat een grap is die mobiscore. Grosso modo bepaalt de NMBS nu wat de waarde van je woning is.
Afbeelding
Afbeelding
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@sky

...Verwacht je nu echt dat een boerendorp dat misschien wel dicht bij een station ligt maar waar maar om de 30min 1 trein passeert hetzelfde scoort als een station waar je om de 10min naar eender waar kunt reizen.
De stad is beter voorzien op mobiliteit en in het algemeen hebben de bewoners daar een lager milieuimpact dan als je in een of andere uithoek woont


Tja ik woon niet direct in "een boeregat" maar in een deelgemeente op minder dan 3 km van het centrum (niet in vogelvlucht maar rekening houdende met beperkingen omwille van bv. eenrichtingsverkeer, "knippen" enz.)
samenvatting openbaar vervoer & onderwijs, & gezondheidszorg goed; winkels & ontspanning matig....

OV goed: een treinstation op een "hoofdas" en op minder dan 2 km en in principe perfect bereikbaar per fiets via quasi volledig specifieke afgescheiden fietspaden;maar van De Lijn ontbreekt evenwel enig spoor op "de belbus" na sinds +/- 15 jaar (destijds één bus rond 07h30, één 's middags en één rond 17h30 = vandaar elkeen 1 of meerdere auto's en tweewielers heeft om "het dagelijks brood te verdienen)

Scholen & gezondheidszorg: goed" versus "winkels en ontspanning: matig": eigenaardig ze bevinden zich grotendeels op dezelfde locatie t.t.z. centrum en/of rand … (scholen & hospitaal centrum & winkels & ontspanning: centrum en rand)

= op zijn minst voor mijn omgeving opgesteld door "een ambtenaar op een maandagmorgen na een zwaar weekend" :bang: (en een beetje zoals "de watertoets "mogelijk overstromingsgevoelig": hallo niets terug te vinden in "de archieven", van welke beek misschien?)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:De mobiscore gaat niet veel bewegen als DeLijn een zieltogende bushalte schrapt dan wel behoudt.
DeLijn of de NMBS schrappen geen florerende, actief gebruikte stations hé.

Zouden er zoveel scholen elk jaar bijkomen of geschrapt worden?
Kijken ze trouwens naar "school" of maken ze onderscheid tussen kleuter, lager, secundair, hogeschool, universiteit?

@parkeerproblemen in de stad
Als je u verplaatst met OV heb je natuurlijk ook geen parkeerproblemen.
Maar ik laat de donkerblauwe zone graag aan mij voorbij gaan: appartementjes van 70-80m², nee dank u.
Een collega woont op een appartement in Brussel, dat ongetwijfeld een hoge mobiscore zou krijgen, maar haalt in de zomer wel vlot 32° 's nachts. Dit jaar liet hij een airco installeren. Duurzaam in de stad wonen :nono: .
Ik laat de stads-mobiscore ook graag aan mij voorbijgaan als ik mijn kinderen ga inschrijven in een school naar mijn keuze en niet in een school die "nog over is", zoals in de grootsteden.

Mobiscore is een indicator, maar meer ook niet.
Paar maanden geleden 2de auto verkocht imdat we niet meer nodig hebben, 1ste auto wordt zelfs amper gebruikt.
Even tonen dat het ook anders kan. Wonen dus in Gent, tussen centrum en Gent st Pieters, groot park vlak bij de deur, tuin van 170m2. Meer dan groot genoeg om geen slaaf te zijn van je tuin. Zonder zever, het is hier echt muisstil, verschillende vogels die hier komen eten. Ongeveer 220m2 bewoonbaar opp., plaats voor 2 auto’s in de garage in het huis zelf.
In het begin van de straat, dokter, apotheek, bakker en slager. Op minder dan 500m, 3 verschillende scholen defelijke scholen voor lager en kleuter. 1 middelbare school. Blaarmeersen op 10min fietsen. Station op 600m, tramhalte 200m,....
Niet alles is slecht in de stad. Heb zelf meer dan 10j in een boerendorp gewoond.
Kan dus wel effectief vergelijken tussen de 2.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:De mobiscore gaat niet veel bewegen als DeLijn een zieltogende bushalte schrapt dan wel behoudt.
Ik trek in twijfel dat de Lijn alleen zieltogende bushaltes schrapt, ze kunnen ze trouwens ook gewoon verhuizen, en dan gaat uw mobiscore dus ook omlaag.
heist_175 schreef:DeLijn of de NMBS schrappen geen florerende, actief gebruikte stations hé.
Ik zou er mijn hand niet voor durven in het vuur steken.
Bovendien, zouden NMBS en De Lijn niet beter wat meer moeite doen om klanten aan te trekken en tevreden te houden, in plaats van simpelweg lijnen te sluiten?
Overigens, reken maar eens de kilometerheffing in combinatie met het schrappen van openbaar vervoer en de mobiscore, waar sommigen al inspiratie uit putten voor nieuwe belastingen.
Dus aan de ene kant is er een slechte verbinding met de rest van Vlaanderen, zodat je wel moet de auto nemen van zodra je wat verder moet zijn.
Anderzijds ga je die mensen een tweede keer straffen met een kilometerheffing.
En dan ga je ze nog wat extra belasten via kadastraal inkomen of woonbonus.
En als die mensen dan weg willen uit die situatie krijgen ze hun huis niet verkocht, omwille van die mobiscore.
Politiek lijkt precies alleen bezig om mensen de duvel aan te doen.
En dan straks weer verwonderd zijn bij de volgende zwarte zondag?
heist_175 schreef:Zouden er zoveel scholen elk jaar bijkomen of geschrapt worden?
Dat maakt toch niet uit of het een keer om het jaar of om de 15 jaar is?
Je koopt of bouwt ergens een woning, en plots, door een beslissing waar je als burger zelf niets aan in de pap te brokken hebt komt daar een school bij of gaat er weg.
In het ene geval heb je geluk, in het andere heb je pech, maar je zou dat dus volgens sommigen beginnen voelen in je belastingen.
Bovendien, als je situatie en dus je mobiscore verslechtert, zal je die woning ook veel moeilijker nog kwijtgeraken.
Het hoeft dus maar één keer te veranderen, daarna zit je met een woning die plots veel minder waard is.

Persoonlijk eventjes kijken.
Ik woon in het centrum van een dorp.
Mobiscore (niet gepersonaliseerd) : 7,3.
Natuurlijk kan ik niet vergelijken met hoe het was toen ik het 18 jaar geleden kocht qua mobiscore.
Maar wat is er allemaal veranderd?
Het park dat vlakbij ligt is voor een deel ingepalmd door een school (dus geen hypotetisch voorbeeld).
Het gemeentehuis dat op wandelafstand lag, is verhuisd.
In de straat waren een aantal winkeltjes, de meeste daarvan zijn ondertussen gesloten.
Er was en is een bushalte op wandelafstand, waar ik tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt heb, omdat ik op een redelijke tijd op mijn werk wil zijn.

Ook die ziekenhuizen is zo'n beslissing waar een burger niets in te zeggen heeft.
BIjna overal worden tegenwoordig ziekenhuizen gecentraliseerd.
Kijk maar naar Kortrijk, waar AZ Groeninge gewoon doet wat vroeger allerlei afzonderlijke vestigingen deden.
Dat soort evoluties gaan zich blijven voltrekken.

En al die bewegingen: de komst of het verdwijnen van een ziekenhuis, een school, een aansluiting op de buslijn, een stationnetje van de NMBS, daar heeft de bewoner geen enkel vat op.
En toch willen ze opnieuw hem daarvoor de rekening presenteren.
heist_175 schreef:Kijken ze trouwens naar "school" of maken ze onderscheid tussen kleuter, lager, secundair, hogeschool, universiteit?
Geen idee, maar vermits ik hier een goede score haal qua onderwijs zal het alvast niet qua universiteiten zijn.

heist_175 schreef:@parkeerproblemen in de stad
Als je u verplaatst met OV heb je natuurlijk ook geen parkeerproblemen.
Als je iedereen naar de stad of zelfs nog maar naar het centrum van de dorpen jaagt, ga je effectief parkeerproblemen creëren.
Ook mensen die weinig de auto gebruiken zullen er dan nog wel een hebben, en die moet geparkeerd worden.
heist_175 schreef:Mobiscore is een indicator, maar meer ook niet.
Daar hecht ik weinig geloof aan.
Eerst en vooral is er al die Vlaamse bouwmeester die er allerlei belastingen of premies wil aan koppelen.
Waarom werd deze trouwens ontwikkeld?
Zoiets kost geld, dat doet men nooit zomaar.
Net zoals het bijhouden van een kadaster geld kost, maar dan wel leidt tot het heffen van belastingen op het "kadastraal inkomen".
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

sky schreef: Niet alles is slecht in de stad.
Ongetwijfeld... Het punt is: mogen we aub nog kiezen waar we wonen zonder ons daar schuldig over te voelen of (godbetert) extra door belast te worden? Om nog maar van dat overal aanwezige :nono: te zwijgen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Tuurlijk maar sommige voelen zich (niet zozeer op dit forum) benadeeld omdat de score lager is dan verwacht.
Die score is geen exacte wetenschap, het is een ruwe aanduiding van bepaalde berekening die toegepast is op de verschillende gemeentes. Hierdoor kan je zelf een vergelijking maken als potentiële koper.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phildww schreef:Ongetwijfeld... Het punt is: mogen we aub nog kiezen waar we wonen zonder ons daar schuldig over te voelen of (godbetert) extra door belast te worden?
Nee, dat mag je niet... deze trend is de laatste jaren wel heel duidelijk aan het worden (en erger is dat de ene burger de andere dingen verwijt terwijl de hogere klasse ondertussen rustig z'n ding verder doet... laat het gepeupel maar onderling vechten).
sky schreef:Die score is geen exacte wetenschap, het is een ruwe aanduiding van bepaalde berekening die toegepast is op de verschillende gemeentes. Hierdoor kan je zelf een vergelijking maken als potentiële koper.
Ik heb testen gedaan van mezelf en enkele vrienden (zelf kom ik er dan nog als beste uit met 7.1) en het is inderdaad geen exacte wetenschap (sommige resultaten zijn echt niet te verklaren)... je zal dus maar je huis willen verkopen en hierdoor een (veel) lagere prijs krijgen. Ik denk dus dat iedere koper zelf maar de oefening moet maken, ik denk dat we volwassen genoeg zijn om voor onszelf te beslissen (en weeral niet de stempel moeten krijgen van ecoterrorist omdat we niet met de fiets gaan werken).
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik denk hoe lager de score, hoe beter, rustiger, vrijer het is om er te wonen.....
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Je weet evengoed als mij dat er geen
‘If deze woning van = “DarkV” then
Score = score - 1,3;
End if;
‘ in staat.

Er zit een bepaalde logica in (goed of slecht) die toegepast is op iedereen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

DarkV schreef:Ik heb testen gedaan van mezelf en enkele vrienden (zelf kom ik er dan nog als beste uit met 7.1) en het is inderdaad geen exacte wetenschap (sommige resultaten zijn echt niet te verklaren)... je zal dus maar je huis willen verkopen en hierdoor een (veel) lagere prijs krijgen. Ik denk dus dat iedere koper zelf maar de oefening moet maken, ik denk dat we volwassen genoeg zijn om voor onszelf te beslissen (en weeral niet de stempel moeten krijgen van ecoterrorist omdat we niet met de fiets gaan werken).
Inderdaad, en er zit ook een tegenstrijdigheid in de logica.
Enerzijds moet dit dienen om mensen te doen kiezen voor woningen die goed gelegen zijn qua openbaar vervoer.
Maar wat met al diegenen die een woning hebben die dat niet is?
Die zouden dus moeten verhuizen.
Maar om dat te kunnen moeten zij hun woning verkopen, en met dat geld een andere kopen/bouwen.
Als precies door die mobiscore de potentiële verkoopprijs van hun woning (drastisch) zakt, wordt dat net onmogelijk.

Hetgeen ze beweren te willen bereiken wordt door hun beleid dus net onmogelijk gemaakt.
Of is hetgeen ze willen bereiken misschien iets heel anders dan wat ze zeggen te willen bereiken?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

sky schreef:Verwacht je nu echt dat een boerendorp dat misschien wel dicht bij een station ligt maar waar maar om de 30min 1 trein passeert hetzelfde scoort als een station waar je om de 10min naar eender waar kunt reizen.
Mijn Mobiscore is slecht/matig, het enige dat slecht scoort is openbaar vervoer, maar ik woon vlak bij station Dendermonde, daar passeert nochtans wel wat van treinen en is goed qua aansluitingen.
Mijn ouders hun Mobiscore is slecht, het enige dat goed scoort is openbaar vervoer, nochtans de dichtst bijzijnde bushalte is 3km afstand (er is er 1 op de hoek van de straat ook, maar slechts 1 bus per dag of de belbus) en het station is een dorpsstation met 2 treinen per uur (1 in elke richting).
Ze kijken letterlijk op meterkes, zo werkt het systeem gewoon niet goed :) zonder kaartje waarmee rekening gehouden is valt er ook niks uit op te maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik lees graag dat er hier iemand een woning in een stadcentrum heeft met tuin én rustig. Ik denk dat hij/zij zowat de enige moet zijn :).
Elk appartement/huis waar ik kom binnen "de ring" van een stad (grotendeels op Leuven na) is overwegend vuil, lawaaierig, belachelijk klein, heeft duzend buren die veel lawaai maken, en in het beste geval een koer om de was buiten te hangen of een BBQ te geven op 4m².

@zwarte zondag
Wat gaan de racisten daar aan veranderen? De reden dat de overheid de burgers wat meer wil centraliseren is om kosten te besparen. Vooral kosten voor de burger, maar ook voor de overheid (wat uiteindelijk ook de burger is). Waarom is telecom in BE zo duur: deels door duopolie (door de overheid in stand gehouden), maar ook omdat de fysieke infrastructuur hopeloos versplinterd is. Idem nutsleidingen (gas, elek, water): heel wat huizen of wijken zijn behoorlijk afgelegen, maar iedere burger betaalt toch bij voor de aansluiting (en onderhoud) te kunnen realiseren voor die wei-woners.
Ik zie niet in hoe de VB'ers het platteland gaat opzetten tegen de steden? Op het platteland zijn nl nauwelijks migranten, ik betwijfel dat je mensen zo lang angst kan aanpraten voor iets dat er niet is.

@OV/DeLijn/NMBS
Schiet niet op de pianist.
De Vlaamse overheid is al jaren bezig DeLijn uit te kleden en ze oneerlijke concurrentie aan te doen. Je mag dus - TERECHT! - klagen over de dienstverlening van DeLijn, maar die is grotendeels het gevolg van politieke beslissingen.
De federale overheid is in hetzelfde bedje ziek wat de NMBS betreft: de vorige federale regering heeft 3miljard geschrapt bij de NMBS. Is er iemand die gelooft dat je met 3miljard minder betere treinen kan kopen, meer dienstverlening kan aanbieden?

Het is dus inderdaad opmerkelijk dat de mobiscore er gekomen is. Academisch en "long term" is er wel iets mee aan te vangen, maar het mobiliteitsbeleid op federaal en Vlaams niveau zet enkel stappen die het belang/nut van de mobiscore onderuit halen.
Het is maar de vraag wat een volgende regering (Vlaams of federaal) van plan is.

@fiscaliteit
Ik zie dus geen probleem om de fiscaliteit meer te richten naar die mobiscore, maar ik zie dan ook graag de financiering van steden en gemeenten op gelijke leest geschoeid. Steden zijn zo kreupel dat ze gigantische financiële toelagen vanuit de niet-stedelingen nodig hebben om break-even te blijven. Als de niet-stedelingen (zeg maar mobiscore onder de 9) via de fiscaliteit (KI, woonbonus, VAA, ...) gepenaliseerd worden, of de 9+'ers bevoordeeld, zie ik graag de bijdragen van de 9-'ers naar de 9+'ers ook geschrapt.
Lees zelf maar welke GIGA transfers naar de zo bejubelde (centrum)steden er nu al zijn:
https://www.apache.be/gastbijdragen/201 ... laanderen/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130513_00580200
Antwerpen: €1750 per inwoner
Gent: €1720 per inwoner
Aarschot: €870 per inwoner
Hasselt: €640 per inwoner
Leuven: €630 per inwoner
Heist-op-den-berg: €360 per inwoner
Putte: €255 per inwoner
Gemiddelde: €608,75
Als uw gemeente dus minder krijgt per inwoner, draag jij als inwoner dus netto bij aan de grootspraak van de (groot- en centrum)steden.

Laat het KI van de Antwerpse binnenstad dus dalen, laat de woonbonus gelinkt zijn aan de mobi, maar geef dan ook elke gemeente terug evenveel subsidies voor elke inwoner.
In mijn gemeente zou dat betekenen dat we per inwoner €300 meer subsidies krijgen, oftewel €14miljoen meer. Per jaar.
Antwerpen: per jaar €570 miljoen minder subsidies,
Gent: €275 miljoen minder subsidies
Geld dat ze dan zouden moeten halen bij de inwoners zelf natuurlijk (of minder dienstverlening, met sociale onrust tot gevolg).
Dus ik weet zo niet of alle mobiscore 9+'ers zo blij zouden zijn met deze rechtlijning aanpak.
Het zal eerder de klassieker zijn: wel de lusten (KI, woonbonus, VAA), niet de lasten (evenveel subsidies als de rest).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Met die bus op de hoek, is je milieu impact kleiner, dan met het station dat een km verder licht.
Om aan dat station te geraken moet je misschien de auto nemen (je kan tunen aan de score), niet iedereen neemt de auto voor korte afstanden. Je milieu impact is dus groter dan voor je ouders die op 100m een bushalte hebben (belbus komt op afspraak, je hebt dus vervoer on demand).

Toch een kleine nuance op je cijfers. Reken eens alle studenten mee als inwoner, en je zult zien dat het gem. cijfer van per inwoner in de steden serieus naar beneden gaat. Studenten gebruiken wel de infrastuctuur van de stad, maar tellen niet mee als inwoner.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Idem dito voor werk, zoals studenten.
Antwerpen stad heeft amper inwoners. Maar elke dag fille omdat iedereen er gaat werken. Die tellen natuurlijk niet mee als inwoners.
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

sky schreef:belbus komt op afspraak, je hebt dus vervoer on demand
Dat heb je met een taxi ook, alleen moet je die 100m te voet naar de buspaal niet meer doen dan. En op veel plaatsen is de Belbus net dat, een taxi tussen buspalen. Toen ik hem vroeger naar het station van Lokeren nam zat ik er dikwijls alleen op. Geen milieu impact verschil met een wagen dus, waarschijnlijk slechter want een zware camionette vs een zuinige wagen. Af en toe zat er wel eens een man of 5 op, op zo momenten is het natuurlijk wel voordeliger (alhoewel dat zijn rit dan ook een pak langer is). En het blijft zuiniger dan een gewone bus een hele dag leeg te laten rondrijden.
Hier passeren 4 lijnen op de hoek van het straat (dichter dan die halte bij mijn ouders) vs 1 bus per dag (letterlijk, je kan s'morgens vertrekken aan de straat en s'avonds moet je u plan trekken) dus daar zal het ook niet aan liggen :).
sky schreef:Om aan dat station te geraken moet je misschien de auto nemen (je kan tunen aan de score), niet iedereen neemt de auto voor korte afstanden
Klopt, de score gaat bij beiden dan een punt omhoog, maar dat is dan je persoonlijke mobiliteitsscore, niet meer die van je woning. Ik kan een punt meer scoren omdat ik met de fiets naar de winkels of het station ga, de volgende bewoner kan evengoed met de wagen naar de bakker om de hoek. Dat heeft niks met de woning te maken en zou dus eigenlijk niet mogen meetellen in de score. Je kan 3 straten verder werken en telkens met de wagen gaan want lekker gemakkelijk (of je bent slecht te been en kan niet met de fiets, dat bestaat ook), je vrouw kan in brussel werken en moet 5 minuten fietsen naar het station en 20 minuten op de trein zitten. Zelfde woning, andere milieu-impact. Als de score aan de woning plakt mogen die keuzes dus niet meetellen :beerchug: .
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

raf1 schreef:Wat een grap is die mobiscore. Grosso modo bepaalt de NMBS nu wat de waarde van je woning is.
Afbeelding
Afbeelding
De gelijkenis is inderdaad wel treffend. Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn.
Computer(k)nul
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

je score kan je tunen, maar van een 5 ga je nooit een 8 of 9 kunnen maken.
De score geeft je dus een ruwe schatting van je mobi-score.
Geen enkele software is bugvrij of perfect, maar binnen een bepaalde marge kan je er wel wat uit afleiden.

Bovenstaande foto's zijn dus ook perfect logisch als de basis van je berekening rekening houdt met de mogelijkheden kwa openbaar vervoer.
Als je in Limburg tegen de Ned. grenst woont is je score lager dan als je in Hasselt centrum woont.
Laatst gewijzigd door sky 20 jun 2019, 09:14, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

De eerste voorstellen voor fiscale voordelen/nadelen komen al binnen. Nog een beetje te vroeg voor een tool die nog moet fijngetuned worden. Mijn prognose is toch ook 4 a 6 jaar voor de eerste maatregelen er effectief zijn.

https://www.hln.be/woon/voorstel-vlaams ... ~a108a177/
de koe zegt boe
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

En morgen maken ze een tool die de groenscore berekent en zijn de plattelands jongens blij en de city boys niet.
Je moet er ook niet meer achter zoeken dan er te zoeken valt.
En die voorstellen zijn al direct neergesabeld door een of andere minister.

Het is niet omdat zogezegde woon/verkeersexperten x zeggen, dat dat er ook gaat komen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Ik hoorde gisteren het nog iemand zeggen.

Probleem met die score is dat ze enkel gekeken hebben naar de nabijheid van winkels, ontspanning en openbaar vervoer.

Waar geen rekening mee gehouden wordt is hoe makkelijk je zelf bereikbaar bent.

Via de oprukkende elektronische handel bv. is iemand in een grote stad moeilijk bereikbaar. Bij mij kunnen ze de auto op de oprit parkeren en simpel doorrijden.
Vanavond ga ik met een vriend naar twee vrienden zonder auto naar grootstad Leuven. Het zal kiezen worden tussen tussentijds terugwandelen om de parkeerschijf te herzetten of me blauw te betalen aan parking.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:Met die bus op de hoek, is je milieu impact kleiner, dan met het station dat een km verder licht.
Om aan dat station te geraken moet je misschien de auto nemen (je kan tunen aan de score), niet iedereen neemt de auto voor korte afstanden. Je milieu impact is dus groter dan voor je ouders die op 100m een bushalte hebben (belbus komt op afspraak, je hebt dus vervoer on demand).
In de realiteit rijdt de bus niet of met vertraging.
En moet je op 1km van het station parkeren, dus kan je - met een station op 1km - beter uw auto op de oprit laten staan en met de fiets gaan :).

@studenten
Als je studenten meerekent als inwoner, waarom mogen ze dan niet stemmen (iets waar Tobback altijd al tegen was).
Gaan we in al die steden ook toerisme etc meetellen? Zo kan iedereen zich rijk rekenen :).
Toeristen, studenten en werknemers betalen mee via de belastingen die ze lokaal betalen: verblijfstaks, consumptie, ...
Wij hebben een groot cultureel centrum in de gemeente, gaat elke bezoeker ook meetellen als (deeltijds/percentage) inwoner? De CC-bezoeker van buiten de gemeente heeft nl niet mee betaald (via de gemeentebelastingen etc) voor de parking en het gebouw, noch voor het personeel.

@bereikbaar
Als iedereen in een 9+ appartementje van 40m² woont, is bereikbaarheid niet zo belangrijk natuurlijk.
Iedereen zit toch op café om wat plaats te hebben :bdaysmile:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

een bezoeker van een cultureel centrum heeft toch een kleinere impact dan studenten die dag dagelijks gebruik maken van de voorziening in de stad of gemeente waar ze 5/7 verblijven. Of ze mogen stemmen of niet, maakt is se weinig uit op de kosten die ze veroorzaken en waarvoor men geen subsidie krijgt.
Je begrijpt wel dat een stad met 30.000 inwoners en 30.000 studenten die niet meetellen een hogere subsidie per hoofd nodig heeft dan een dorp met 15.000 inwoners met weinig of geen studenten
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stemmen of niet maakt natuurlijk wel een verschil. Zo kies je mee voor het beleid dat uw goedkeuring wegdraagt.
In uw argumentatie van "studenten veroorzaken kosten" betalen studenten (of hun ouders) via de belastingen mee aan een beleid waar ze niet voor kunnen kiezen. Bezwaarlijk wenselijk te noemen.

Het vermijdt ook allerlei schaduwboekhoudingen en fictieve/fantasierijke facturen die door iedereen buiten de stad gedragen dienen te worden.
Studenten dragen bij aan de lokale economie, werkgelegenheid en dus taksen. Wat wil je nog meer?
Ongetwijfeld is er ook een "kot-taks" ofzo?
Een niet kot-student gebruikt de bus/tram wat vaker, maar dat is een Vlaamse kost, geen stadsfactuur.
Verder zie ik de meerkost niet?
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Mobiscore vind ik zelf toch wel vrij nutteloos. In andere landen ziet men bij vastgoed advertenties al veel langer staan hoever het is naar de dichtbijzijndste winkel, school, bank, zwembad, ... Dat is interessante informatie, hier is geen score voor nodig want die is toch te kort door de bocht...

Wat betreft vastgoed zou men beter eens die notariskosten afschaffen. Men maakt het veel te duur om te verhuizen indien je bvb. van job verandert.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

dat die kan stemmen of niet maakt niks uit aan de subsidie per hoofd die volgens jou in een stad veel hoger is per inwoner dan in een dorp.
Maar dan moet men ook alle inwoners tellen, en niet de helft van de inwoners vergeten. Want die studenten krijgen wel subsidie op hun domicilie waar ze meestal niet verblijven en niet op de plaats waar ze het meeste wonen. Op hun thuis adres heb je dus ook extra inkomsten zonder dat er iets tegenover moet staan.

Vuilnisophaling aan huis en in de parken (want studenten durven nogal wel eens laks omgaan met het droppen van hun vuil), watervoorzieningen, riolering. je gaat me toch niet vertellen dat een inwoner of dat nu een student is of niet, geen kost veroorzaakt aan de stad of dorp waar hij woont
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik haal 4.9. Beperkt aanbod openbaar vervoer blijkbaar terwijl er een bushalte aan mijn deur is en een treinhalte (geen station) op 2km. School op 700m, Delhaize op 1km. Er passeert zelfs een mountainbike route voor de deur (of is dit geen sport/onstpanning?) Verschillende dokters en een apotheek op minder dan 1km en toch ook slechte score op gezondheid&zorg. Mijn ouderlijke woonst heeft net dezelfde score terwijl die 3 km van het centrum ligt, geen bushalte heeft en min 10km naar eerste treinhalte. Iets zegt me dat die score nogal bullshit is.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Aan degenen die slecht scoren voor mobiliteit, maar wel een bus- of treinhalte in de buurt hebben: waar brengt die bus of trein je naartoe?

Mijn interpretatie van goeie mobiliteitsopties is in de richting van: hoe snel en met hoeveel overstappen geraak je bijvoorbeeld op een reeks willekeurige adressen in de Vlaamse Ruit? Als de enige valabele optie is om met de wagen de Antwerpse of Brusselse ring te trotseren, dan vind ik een lage mobiliteitsscore van sommigen eerlijk gezegd wel terecht. Dat dit in je persoonlijke situatie niet van toepassing is, is zoals gezegd niet relevant voor de score van je woning.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men blijft foute veronderstellingen lanceren als "de mensen die in niet goed gelegen plaatsen moeten verhuizen". Niemand moet iets, je krijgt wel een indicatie van hoe goed/slecht de ligging scoort op bepaalde criteria. Je kan dus perfect blijven wonen waar je wil.

Wie kiest om ergens te wonen moet daar ook de consequenties maar van aanvaarden. Anderen betalen nu toch ook voor deze keuzes, ook al maakten ze zelf andere keuzes. Men moet ook niet doen dat er in België zo streng wordt opgetreden want onze ruimtelijke wanordening is een complete ramp net door deze laksheid.

Ook zouden huizen verkopen onmogelijk worden en prijzen drastisch dalen in deze gebieden. De huizenprijzen stijgen enkel en dat ondanks herhaaldelijke doemberichten over dalingen. De toenemende bevolking en veranderingen op sociaal gebied zoals meer ouderen, singles, gescheiden mensen,... zorgen ervoor dat er eerder tekort dan overschot is en dus stijgen de prijzen.

Dat huizen die slecht gelegen zijn minder aantrekkelijk zijn en dus goedkoper is logisch maar daar verandert deze score niets aan. Het geeft kopers enkel een middel om te vergelijken. Dat de periode waarbij je een afgelegen huis kon uitleven en het dan nog eens dik overprijsd kon verpatsen aan een jong koppel langzaam gepasseerd is, is niet meer dan juist.

Dan de simpele conclusie dat wonen in de stad automatisch lawaai, vervuiling en beperkte ruimte zou betekenen. Er zijn hier al voldoende voorbeelden gegeven dat dit niet klopt. Het is alsof we aan het begin van de industriële revolutie staan als we sommige overdrijvingen geloven :lol: Het weren van auto's maakt net dat de lucht beter wordt in de steden, dat het er rustiger wordt en dat de leefbaarheid dus toeneemt. Ik zelf woon net binnen de ring en in een doodlopende straat met 2 buren. Een tuintje dat meer dan groot genoeg is voor een BBQ, 2 parkeerplaatsen en een parking voor meerdere wagens voor de deur en alle verbindingen die mogelijk zijn (diverse buslijnen, tram, trein en zelfs per boot zou ik naar de stad kunnen als fiets en te voet te lastig is). Dat levert 9,4 op als score. Dat maakt me niet direct een winnaar in dit systeem want ik heb voor die ligging ook al meer betaald dan elders. Op langere termijn zal het uiteraard interessanter zijn mocht ik de woning willen verkopen.

De slechte scores ondanks bepaalde aanwezigheid is vaak logischer dan men denkt. Een apotheker en dokter is goed maar beter is 1 of zelfs meerdere ziekenhuizen en -tig dokters en apothekers. Een bib is leuk maar een mediatheek als de Krook is iets anders. Een school is goed maar alle mogelijke richtingen inclusief een unief is nog iets anders. Een buslijn met een verbinding naar een ander hol van pluto is tof, maar een eindhalte van 3 buslijnen incl naar één van de grootste stations in Vlaanderen is wat anders. Een mountainbikepad is leuk maar niet voor mensen die niet fietsen of bijvoorbeeld schermen als hobby hebben. Een parochiezaal is leuk voor oa cultuur maar het is geen NTG of opera.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

kaarsenbril schreef:Ik denk hoe lager de score, hoe beter, rustiger, vrijer het is om er te wonen.....
En hoe meer ge een ander zijn lucht vervuilt met uw uitlaatgassen doordat ge altijd ver moet rijden met den otto om ergens te geraken.

Disclaimer: dit is uiteraard niet altijd van toepassing op de huidige bewoners, maar op de gemiddelde kans dat een bewoner kan hebben.

Er is niks mis met op den buiten wonen én daar ook in de buurt werken, maar dat kan je in de score reflecteren door te personaliseren.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 20 jun 2019, 12:11, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”