Is 1.5GB voor kids genoeg? (afgesplists uit Telenet topic)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

9livesuni schreef:Forenzen met het OV is heerlijk. Dat je er voor koos om te staren ligt zeker niet aan het feit dat je geen keuzes had.

Die waren gezien je leeftijd zeker voorhanden. Enkel nu is het leuker omdat het nog meer mogelijkheden heeft en bijzonder handzaam is.
Het OV heb ik altijd ervaren als het vervoer van, mja, dieren. Op elkaar gepakt, stinken, ramen die bedampen, mensen die in uw comfort zone plaatsnemen en hooligans die u ambeteerden tot zelfs uw haar in brand kwamen steken. Waar had ik keuzes? Ik moest naar school en mocht van thuis uit niet met de fiets. Dus had denk ik geen keuze. Op 17 jaar kwam in mijn omgeving de eerste GSM in mijn buurt. SMSjes sturen en bellen waren toen echt nog maar voor de happy few en de dealers bij ons op school. :)

Ik denk dat je me jonger schat dan ik ben.

In alle geval, het leven is er niet slechter op geworden. Vanmiddag had ik gedaan met werken, zag onweer op kmi, net getimed dat als ik vertrok stipt om 14u ik wel relatief droog zou aankomen. Lukte wonderwel. 10 minuten later viel de regen met bakken uit de lucht. Vroeger werd je zeiknat omdat je het niet kon inschatten. Net zoals het verkeer. Effe tomtom nakijken of waze voor je vertrekt. Spaart soms letterlijk UREN uit. :) Vroeger zat ik thuis op de PC de Antwerpse ring uit te pluizen alvorens te vertrekken. Nu via waze en je weet bijna perfect hoe laat je aan komt. Pak minder stress en verveling dan vroeger. :)

Onderweg even de openingsuren opzoeken? Of even zien wat de menukaart is op je stopplaats of... Of... Allemaal zo makkelijk. Alleen verbruikt dat DATA...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

fluppie schreef:Ik vind dat men de jeugd zelf niets kan kwalijk nemen,het onderwijs schiet hier duidelijk in tekort,hoe moet men met een gemiddeld bedrag omgaan?? word niet besproken,of aangeleerd in scholen,integendeel.
As ouder staat men dan voor een enorme taak,nl. de jongeren leren omgaan met hun geld,een tel. abo. is daar zeker een onderdeel van .
Vergeet dat niet we ook van "tonderwijs" verwachten dat ze kennis overdragen.
Als je erop begint te letten, wordt zowat elk maatschappelijk probleem afgewenteld op "tonderwijs".

In welk vak had je dat graag ingepast gezien? In welke graad, welke richting?
Wat zijn de eindtermen en hoe ga je die testen?
Welk ander vak is minder belangrijk dan "hoeveel geld gebruik je voor uw GSM"?
Wat zijn de skills van de lesgevers die dat vak moeten geven?

Ik heb liever dat ze wat meer Geschiedenis, Nederlands, Frans, Engels, Duits, Wiskunde, Statistiek, Aardrijkskunde geven, omdat mijn kennis daarvan niet up2date is,
dan dat ze mijn opvoedkundige rol als ouder plachten over te nemen.

Hier op UB zijn er ook discussies: moet je een kind (ieder met verschillende leeftijd, maturiteit, omstandigheden, gezinssituatie, ...) 25Gb mobiele data geven of gaan ze ook niet sterven (letterlijk of sociaal/figuurlijk) met een abo van €10? Kan uw kind buitenkomen zonder gepest te worden als het geen iPhone XS Max heeft?
Hoe wil je dan dat "tonderwijs" dat voor u gaat oplossen? Met een eindtermen-plan dat zowel in het hyper-witte-elitaire-"wij leveren alleen aan de KULeuven" Sint Pieterscollege in Leuven en aan het Maria-weet-ik-veel-wat-concentratie-college in Genk of Antwerpen?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Wij hadden daar een vak voor maar ken naam niet meer (zal eind jaren 80 geweest zijn) maar was redelijk ouderwets (zoals alles in die school). Beetje een begin economie en praktischer. Zaten ook wel veel idiotere dingen tussen maar anderen zullen die misschien wel nodig hebben of interessanter vinden. Het was niet de meest zinloze bezigheid op de schoolbanken. (werd afgewisseld met 'mannelijke handvaardigheid' wat een benaming is waar we toen al mee lachten)
ftr. 'computers' was iets waar we daar tot 5de jaar (of zesde?) moesten wachten en de reden dat ik veranderde.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SEI?
Sociaal economische initiatie?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-e ... _initiatie
Geen idee of dat nog bestaat :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb in een andere school als bijvak nog iets over budgetbeheer geleerd maar dat was vrij miniem. De kijk echter op economie heb ik hoofdzakelijk geleerd door een heel goede docent in het volwassenonderwijs.

Daar werden in 60 lestijden de volgende dingen besproken.

•prijsvorming
•geld als waardemeter
•de financiële en economische kringloop
•inflatie
•NBB – ECB – IMF
•de beurs
•de rentevoet
•een onderneming in de maatschappelijke omgeving
•objectieven
•product en prijspolitiek
•kostprijsbestanddelen
•break-evenanalyse
•statistische grootheden

Niet echt sociaal economisch maar wel het besef van de waarde van het geld heb ik hier geleerd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Is een goed begin,maar wat ik vooral bedoel is bijv. dat jongeren er geen idee van hebben hoeveel men moet opzij zetten per maand ,om de jaarlijkse kosten te betalen bijv.(verzekering auto,rijtaks,brandverzekering,Hospit verzekering,jaarlijkse bijleg van water,stroom,enz.) lijkt mij toch belangrijk te zijn.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

heist_175 schreef:SEI?
Sociaal economische initiatie?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-e ... _initiatie
Geen idee of dat nog bestaat :)
Klinkt al meer als echt economie, bij mij was het zelfs nog minder (niks over overheidsmaatregelen & belastingen voor zover ik me kan herinneren).
Was denk ik meer te vergelijken met de "home ec" die je in sitcoms meer tegen komt. Heel praktisch (met een serieus retro gevoel) maar op dat moment interesseerde het niemand echt veel.
Achteraf gezien was het behalve sport eigenlijk het enige vak dat niet puur theorie was en daarom toch wel belangrijk (in wat toen nog de orientatiegraad was).

Denk dat je zo'n opleidingen nu meer in buitengewoon tegen komt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is niet de taak van de school om kinderen volledig op te voeden. Ze hebben al taken/vakken genoeg.

Opvoeden is uw kinderen leren onafhankelijk te worden. Kunnen omgaan met geld en de waarde ervan kunnen inschatten zijn belangrijke zaken die je je kinderen best zo snel mogelijk bijbrengt.

Als kinderen zelf geld verdienen (studentenjob, klusjes) leren ze snel wat je moet doen om een bepaalde som bijeen te krijgen. Geld betekent ook kiezen, je kan elke EUR maar 1 keer uitgeven. Ik leende vrienden op kot vaak geld die zelf een veelvoud aan zakgeld kregen, dan besef je dat ze een belangrijke skill niet geleerd hebben. Zorg dragen voor je spullen is er ook zo eentje.

Ook opvallend is het terugkerende argument groepsdruk. Uiteraard is die er maar moet je daar dan altijd aan toegeven? Wil je dat je kinderen slaafse volgers worden van commercie en marketing of mogen ze ook eens zelf iets kiezen en eens iets anders doen dan de hoop. Het is toch veel cooler als anderen jouw originaliteit volgen dan zelf achter elke trend aan te lopen.

Puur technisch is het trouwens gemakkelijk om uw verbruik op te volgen, op elke GSM kan het en je hebt de apps van de providers. vaak kan je zelf grenzen en waarschuwingen instellen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Slafes schreef:Vorige week zei ik nog tegen mijn vriendin, amai, de jeugd heeft toch een leven. Ik mocht 40 minuten uit het raam van de bus staren, 5 dagen op een week als ik naar school ging. Sindsdien heb ik een grondige hekel aan de bus. Met een smartphone en internet is dat een stuk plezanter me dunkt.
In die tijd hadden we gesprekken en maakten we plezier met andere studenten op de trein/bus... nu heeft de jeugd enkel nog een fake "sociaal" leven op internet. Alhoewel, zelfs dat moet plaatsmaken voor verder individualistisch TV kijken en gamen :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Laat ons eerlijk zijn, de meeste zijn gewoon totaal verslaafd en vertonen dezelfde kenmerken als een junkie als ze ook maar even van hun spul onthouden worden.

Ouders zouden zich beter daar eens over bezinnen ipv het budget te verhogen omdat dat de eenvoudigste non-oplossing is op korte termijn. Nu zou het mij ook niet verbazen dat dezelfde ouders die deze toestellen gebruik(t)en als kinderoppas de grootste problemen hebben met data-junkies.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

jutuiz schreef:Ik heb ook zo'n grenzen gekregen destijds. Ik snap nog altijd niet goed waarom.
Mijn kids zijn intussen volwassen. Ze kregen van ons bijna geen grenzen, maar veel meer verantwoordelijkheden.
Het zijn fijne mensen geworden.

On topic: 1,5 Gb is genoeg voor kids. Als je elke dag uren pendelt of op de baan bent durf je al meer op 4G steunen, maar waar kids komen is toch meestal wifi?
Leuk te lezen, ik ben ook opgevoed met weinig grenzen en mocht "alles".
Maar wist ook wel dat als ik er niet verstandig mee omsprong dat het snel en lang gedaan was met bepaalde vrijheden.
En dat heeft goed gewerkt, was heel duidelijk ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

honda4life schreef:
jutuiz schreef:Ik heb ook zo'n grenzen gekregen destijds. Ik snap nog altijd niet goed waarom.
Mijn kids zijn intussen volwassen. Ze kregen van ons bijna geen grenzen, maar veel meer verantwoordelijkheden.
Het zijn fijne mensen geworden.
Leuk te lezen, ik ben ook opgevoed met weinig grenzen en mocht "alles".
Maar wist ook wel dat als ik er niet verstandig mee omsprong dat het snel en lang gedaan was met bepaalde vrijheden.
En dat heeft goed gewerkt, was heel duidelijk ook.
Het mooiste voorbeeld dat er wel degelijk grenzen gesteld werden want je hield je er gewoon aan. De consequentie was immers, gedaan met alles mogen. Dat werkt inderdaad goed.

Geen grenzen stellen en als kinderen de grenzen niet respecteren gewoon extra geld/budget/data geven is nono. :nono:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Laat ons eerlijk zijn, de meeste zijn gewoon totaal verslaafd en vertonen dezelfde kenmerken als een junkie als ze ook maar even van hun spul onthouden worden.

Ouders zouden zich beter daar eens over bezinnen ipv het budget te verhogen omdat dat de eenvoudigste non-oplossing is op korte termijn. Nu zou het mij ook niet verbazen dat dezelfde ouders die deze toestellen gebruik(t)en als kinderoppas de grootste problemen hebben met data-junkies.
Een hoop veronderstellingen samen ... De meesten jongeren zijn zelfs minder verslaafd dan de jongvolwassenen en volwassenen zelf. Er is zelfs een trend op dit moment om terug een dumbphone te hebben of een smartphone met zo weinig mogelijk apps op.

Tot een paar maand geleden heb ik ook altijd gedacht dat "ze moeten het maar zelf betalen" een prima opvoedingsprincipe was. Iets zoals de meesten hier doen (herlaadkaart van 15 euro geven en de rest moeten ze zelf maar bijkopen en er zelf voor gaan werken als ze meer willen verbruiken). Het is exact wat mijn idee was. En dan moet ik in het kader van mijn DGH opleiding een bijscholing volgen betreffende psychologische bijstand en dan blijkt dat dit meer kwaad dan goed doet. We zouden de laatste 10-tal jaar steeds meer druk zetten op de jongeren dat ze het op den duur het zelf niet meer aankunnen. Studierichtingen die veeleisend zijn, de verplichte hobby's (want als je kind geen hobby's heeft ben je een slechte ouder), de hoeveelheid lessen en taken die ze krijgen. Voor vele jongeren is het teveel aan het worden. Als ik zie hoeveel jongeren we vervoeren die actief naar een psychiater gaan of gekend zijn in psychiatrie afdelingen, het is echt wekelijkse kost. Sommigen zitten gewoon vol. Stemt tot nadenken...

Aan de ene kant denk ik dan "geef ze een onbeperkt abonnement bij Orange". 20 euro'kes per maand en als je thuis LOVE hebt hebben ze onbeperkt bellen, onbeperkt smsen en 8GB data. Meer dan ruim voldoende denk ik dan. Aan de andere kant. Tja ... Hoe leer je kinderen met dergelijke beperkingen om gaan hé... Helaas is er niet een perfecte handleiding voor kinderen of een boek "opvoeden voor dummy's"...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

DarkV schreef:In die tijd hadden we gesprekken en maakten we plezier met andere studenten op de trein/bus... nu heeft de jeugd enkel nog een fake "sociaal" leven op internet. Alhoewel, zelfs dat moet plaatsmaken voor verder individualistisch TV kijken en gamen :roll:
Ik denk dat je er al lang uit bent met het jeugd zijn, want die jeugd gaat meer weg met echte vrienden dan ik ooit deed. Net door goed bereikbaar te zijn kunnen en mogen ze vaak meer dan vroeger. Ik had geen telefoon toen iemand me aanreed met de fiets en deze gruzzelementen van elkaar lag. Nee, ik moest huizen afgaan voor een vast toestel. We kregen ruzie omdat we ergens verkeerd stonden als we opgepikt werden na een fuif. Nu stuur je een berichtje en 2 min later staat de kroost er om opgepikt te worden. Als de bus iets voor had was mijn eten bij de mama koud. Nu stuur je een berichtje en je komt iets later. Etc etc... Sorry, maar ik vind het echt wel makkelijker dan "vroeger" in de goeie oude tijd ze.

Tussen haakjes. Beetje contradictorisch om te verkondigen dat jeugd een fake sociaal leven op het internet heeft als je hier de "topposter ever" bent op het forum. Of is die goeie oude tijd al veel te lang geleden? :)

Eigenlijk is de discussie gestart of 1,5 GB genoeg was voor kinderen/tieners. Wel, er werd al een paar keer aangehaald dat er betere abo's zijn voor pakweg 15 euro. Waarom iemand dan nog bvb een King wil geven aan zijn kinderen... Allez, als kostprijs ECHT het probleem is, dan kan je nog overstappen. In alle geval zou ik dat als tiener aan mijn ouders voorstellen om toch meer te krijgen voor hetzelfde geld.

Als we verder doorbomen over de jeugd en opvoeding raken we sebiet nog in in het maatschappelijke gedeelte van het forum. :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

krisken schreef:Een hoop veronderstellingen samen ... De meesten jongeren zijn zelfs minder verslaafd dan de jongvolwassenen en volwassenen zelf. Er is zelfs een trend op dit moment om terug een dumbphone te hebben of een smartphone met zo weinig mogelijk apps op.
De verslaving is uiteraard niet beperkt tot de jongeren. Dat het vaak handig is betwist niemand maar als ik bvb mensen een concert volledig zie filmen ontgaat mij het nut totaal. Als je op restaurant meer met uw toestel dan met uw gezelschap bezig bent hetzelfde...
krisken schreef:En dan moet ik in het kader van mijn DGH opleiding een bijscholing volgen betreffende psychologische bijstand en dan blijkt dat dit meer kwaad dan goed doet. We zouden de laatste 10-tal jaar steeds meer druk zetten op de jongeren dat ze het op den duur het zelf niet meer aankunnen. Studierichtingen die veeleisend zijn, de verplichte hobby's (want als je kind geen hobby's heeft ben je een slechte ouder), de hoeveelheid lessen en taken die ze krijgen. Voor vele jongeren is het teveel aan het worden. Als ik zie hoeveel jongeren we vervoeren die actief naar een psychiater gaan of gekend zijn in psychiatrie afdelingen, het is echt wekelijkse kost. Sommigen zitten gewoon vol. Stemt tot nadenken...
Dit vind ik dus persoonlijk onzin. Ja, mensen, ook volwassenen, nemen teveel hooi op de vork dat probleem bestaat al langer maar neemt toe door het constante aanbod van prikkels. Moet je dan de toegang tot de prikkels stimuleren of net afremmen?

Mensen moeten gewoon (leren) kiezen ipv te veronderstellen dat alles niet alleen kan maar ook moet. De reclame speelt daarop in met slogans als Epic, het hoeft niet... maar als ge wilt...

Jongeren hebben het zo slecht niet en zeker niet slechter als vroeger. De schoolresultaten gaan eerder achteruit ipv vooruit. Er is nu meer studiebegeleiding dan ooit en ouders zijn vaker hoger opgeleid en kunnen hun kinderen vaker helpen. Kinderen kunnen nu alles opzoeken en elkaar bereiken voor schoolwerk. Vroeger kon je per fiets naar een bib, kilometers verder en hopen dat het werk niet uitgeleend was. Er zijn minder kinderen/gezin wat het de ouders mogelijk maakt om meer per kind te spenderen.

De hobby's worden ook vaak door ouders opgedrongen want het kan toch niet dat hun kind geen hobby heeft en dat van de buren meerdere. Liefst dan nog een exclusieve en dure hobby zodat ze over wat kunnen stoefen aan de schoolpoort en op familiefeesten. Ook schijten ze in hun broek om hun spruit te laten fietsen waardoor ze taxi kunnen/moeten spelen en de (school)omgeving onveilig is door rijdende ouders.

Het wordt dus eerder teveel voor jongeren omdat ze teveel gepamperd worden en niet leren om met de hardheid, eisen en problemen in het leven om te gaan. Ouders gedragen zich als de beste buddy's ipv de leermeester die hen moet voorbereiden op wat onvermijdelijk gaat komen. Je merkt dat vaak met beginners op het werk. Ze zijn zich van totaal niets bewust en schrikken hard dat die moeilijke en harde schoolomgeving niets is vergeleken met het bedrijfsleven. Veel minder vakanties, presteren en resultaten halen en dat tot uw 67. Dat is vies wakker worden voor sommigen.

Dit lijkt erg negatief maar ik besef dat er gelukkig wel nog mensen zijn die opvoeding wel serieus nemen en dat er gelukkig nog veel jongeren zich willen inzetten voor niet-commerciële doelen. Meestal komt er na elke uitwas een beweging in omgekeerde richting, dat zal nu ook het geval zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Slafes schreef:Eigenlijk is de discussie gestart of 1,5 GB genoeg was voor kinderen/tieners. Wel, er werd al een paar keer aangehaald dat er betere abo's zijn voor pakweg 15 euro. Waarom iemand dan nog bvb een King wil geven aan zijn kinderen... Allez, als kostprijs ECHT het probleem is, dan kan je nog overstappen. In alle geval zou ik dat als tiener aan mijn ouders voorstellen om toch meer te krijgen voor hetzelfde geld.

Als we verder doorbomen over de jeugd en opvoeding raken we sebiet nog in in het maatschappelijke gedeelte van het forum. :)
[Mod]
Inderdaad graag terug on-topic a.u.b.
Discussie over jeugd, opvoeding en onderwijs hoen thuis in een aparte topic!
Verdere off-topic reacties zullen verwijderd worden
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”