Elektrische auto opladen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Volgens mij is de standaard gewoon monofasig 40A... je auto laden en koken lukt dan al niet.
Neen, bij vernieuwing van de elektriciteitsleidingen in de straat ben je verplicht om 3-fase + neuter af te nemen en dan zekert men standaard elke fase af op 25A. Je oven en fornuis moeten dan inderdaad op twee of drie fases aangesloten worden. Voor je thuislader van je EV voorzie je dan best dat die op 3-fases kan aangesloten worden en dat de EV zelf compatibel is om op 3-fases op te laden. De Nissan Leaf kan je dan thuis uitsluitend traag laden omdat die alleen compatibel met monofase AC.

heist_175 schreef:Vroeger was 3F32A normaal, nu is dat al heel lang 1F40A, vandaar kookplaat op 32A. (het balanceren van de fases gebeurt tussen verschillende woningen en niet per woning maw)
Voor de oude monofase-netwerken is dat correct, maar tegenwoordig vernieuwt Eandis de leidingen in de straat naar 3-fase + neuter en dan wordt je standaard ook zo aangesloten met een lager ampèrage per fase. Met de 3 fasen gecombineerd heb je wel een groter vermogen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij ons is de straat een paar jaar geleden vernieuwd en zitten we op 1F40A, voor t verhangen van de meter is iemand komen kijken en toen we vroegen of verzwaren aan te raden is was de melding het best gewoon zo te laten omdat er nog veel onduidelijkheid is op die taks op het vermogen dat binnenkomt of zoiets. Zolang er geen laadpaal staat bij ons zie ik eigenlijk ook niet veel nut in verzwaren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In 2014 bij Eandis geweest en daar raadden ze me heel sterk af om te verzwaren naar 3F.
Wij hebben 400V liggen in de straat. Ook alle familieleden waar ze 400V gelegd hebben, zijn bij 1F40A gebleven (noch aangeraden om over te stappen, en al zeker niet verplicht).

Met als reden:
- capaciteitstarief zit er aan te komen, je wil geen te zware aansluiting, want dat gaat (recurrent) geld kosten
- Eandis kan elk huis op een andere fase zetten wat een betere uitbalancering geeft dan iedereen 3F te geven en het over te laten aan het "toeval" of er al dan niet een fase overbelast wordt

Mochten wij overwegen om te verzwaren, zou het naar 1F/50A gaan, wat ons 10A (2400W) extra marge geeft.

Vergis u niet: een overstap naar 3F kost een pak geld
- herkablering zekeringkast (minstens €250)
- herkeuring door keurder (€150)
- herkeuring + controle door Eandis (€500 - ik kan de offerte laten zien :))
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier in mei dit jaar een Tesla Model 3 gereserveerd, levering hopelijk in eerste kwartaal van 2019! :D

Eandis heeft hier in de zomer van 2017 na grondige renovatie 3 volledig nieuwe tellers geplaatst op een nieuwe locatie en de oude weggedaan, dus een nieuwe kabel naar de straat (huis verdeeld in 3 appartementen) en het is een eenfasige installatie.

Ik ga toch m'n eenfasige 40A installatie wijzigen naar een 63A. Zodat we toch niet geblokkeerd zijn terwijl de auto vooral 's nachts oplaad tijdens de daluren en de wasmachine & droogkast af en toe ook zullen draaien + andere kleinere verbruikers.

Bereik Tesla Model 3 Long Range : 490 km.
Dus met 48A binnen de 7u volledig geladen en geen zorgen voor de rest van de verbruikers, behalve dan als we 's nachts de inductiekookplaat zouden gebruiken maar dat zie ik niet zo snel gebeuren... :p De 48A van de Tesla kan ik zelf verminderen via de touchscreen of de smartphone app mocht het nodig zijn.

50A lijkt me toch wel wat beperkt ?

63A-48A = 15A reserve.


https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector


De tarieven voor een 63A van Eandis zijn dan wel duidelijk wat hoger dan een 50A :D
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... 8_pdf_.pdf

De aansluiting op zich veranderd niet, enkel wellicht de zekering in de tellerkast, de teller zelf kan 63A aan zie ik.

+ Nog een EXVB 3G10 naar buiten voorzien ook :O

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Ken schreef:Hier in mei dit jaar een Tesla Model 3 gereserveerd, levering hopelijk in eerste kwartaal van 2019! :D

Eandis heeft hier in de zomer van 2017 na grondige renovatie 3 volledig nieuwe tellers geplaatst op een nieuwe locatie en de oude weggedaan, dus een nieuwe kabel naar de straat (huis verdeeld in 3 appartementen) en het is een eenfasige installatie.

Ik ga toch m'n eenfasige 40A installatie wijzigen naar een 63A. Zodat we toch niet geblokkeerd zijn terwijl de auto vooral 's nachts oplaad tijdens de daluren en de wasmachine & droogkast af en toe ook zullen draaien + andere kleinere verbruikers.

Bereik Tesla Model 3 Long Range : 490 km.
Dus met 48A binnen de 7u volledig geladen en geen zorgen voor de rest van de verbruikers, behalve dan als we 's nachts de inductiekookplaat zouden gebruiken maar dat zie ik niet zo snel gebeuren... [emoji14] De 48A van de Tesla kan ik zelf verminderen via de touchscreen of de smartphone app mocht het nodig zijn.

50A lijkt me toch wel wat beperkt ?

63A-48A = 15A reserve.


https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector


De tarieven voor een 63A van Eandis zijn dan wel duidelijk wat hoger dan een 50A :D
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... 8_pdf_.pdf

De aansluiting op zich veranderd niet, enkel wellicht de zekering in de tellerkast, de teller zelf kan 63A aan zie ik.

+ Nog een EXVB 3G10 naar buiten voorzien ook :O
he Ken hier ook een model 3 gereserveerd (nov 2016) hoe zeker ben je van je gegevens want tot nu is enkel toch geweten hoe de model 3 in de vs) Canada werkt en weten we nog niets over de Europese versie
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

We zijn terug bij t opladen beland.
En met het Aansluitvermogen.
64A is niet gebruikelijk voor particulieren
Echter, misschien in de grote post verloren gegaan:
De zappi (zoek op zappi en Eddie, is een UK site).
Dit toestel is een wallbox dat tegen de lader van uw voertuig vertelt hoeveel stroom mag gebruikt worden om te laden.
Je kan dit toestel uitrusten met een stroomklem, dan meet hij de stroom en zorgt via de instellingen (bv 40A) dat uw huis max 40A verbruikt en niet meer, door de stroom naar de wagen te beperken.
Daarna terug naar max laadstroom als het kan.

Stroomklem kan ook op PV geplaatst worden waardoor max stroom kan stijgen of je in de toekomst enkel met PV stroom wil laden.

Stroomklem men kunnen draadloos gekoppeld worden indien nodig.
En kan werken op 1f of 3f installaties.

Dus je hoeft niet echt je huisinstallatie te verzwaren het ding past het opladen aan volgens de stroom die beschikbaar is. En dat koken, strijken, wassen en plassen verbruikt slecht korte tijd een piekstroom.

Zappi is een kant en klaar product, het (evse) bestaat van een andere verdeler onder de vorm van een bouwpakket en het bestaat ook in open source (al of niet met een geprogrammeerde module) waar je alle componenten afzonderlijk lokaal kunt kopen (relais, differentieel, kast, kabel, connector, e.a.)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

bartman schreef:he Ken hier ook een model 3 gereserveerd (nov 2016) hoe zeker ben je van je gegevens want tot nu is enkel toch geweten hoe de model 3 in de vs) Canada werkt en weten we nog niets over de Europese versie
Waarom zou er veel verschil zijn met de Europese versie qua specs?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Ken: Omdat dit met de model S ook zo is, zelfs compleet andere charge port dan de US versie :) No worries de model 3 komt niet met een single phase lader, dat is niet haalbaar in EU, want de laadpalen van tesla zelf (DeC) kunnen nooit snel genoeg laden op 1 fase (waarvan er al gigantisch veel geïnstalleerd staan)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Gaan die batterijen dan niet sneller kapot als je ze sneller oplaad ?
Waarom zou je dan thuis sneller willen laden...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zou eerst gewoon via 230v laden. En even afwachten wat de hervorming van prijzen gaat zijn volgend jaar: hoe zwaarder je huisaansluiting, hoe duurder je electriciteit zal zijn.

https://intellisol.be/capaciteitstarief-in-2019/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Uitgesteld tot 2020

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Momenteel is de goedkoopste manier om met de wagen te rijden geen elektrische wagen maar een CNG wagen...

Ook nog steeds fiscale voordelen voor deze wagens.

Helaas vind ik er mijn gading (nog) niet in.

Waar ik het ook moeilijk mee heb... Als ik zie op veel parkeerplaatsen zijn er laadpalen voor elektrische wagens voorzien, maar dat is heeeeel beperkt. Bvb in Geel hebben ze recent een paal gezet, en daar kunnen 2 wagens mee bediend worden. Als die laden en de ganse dag daar staan, dan kan niemand anders laden. Om ter langste verlengkabel hebben?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Als ik zie op veel parkeerplaatsen zijn er laadpalen voor elektrische wagens voorzien, maar dat is heeeeel beperkt. Bvb in Geel hebben ze recent een paal gezet, en daar kunnen 2 wagens mee bediend worden.
Vanmorgen nog een artikel in de krant gelezen... in Vlaanderen zou er een overaanbod aan laadpalen zijn... er zijn er namelijk meer dan er elektrische auto's zijn in Belgie.
Slafes schreef:Als die laden en de ganse dag daar staan, dan kan niemand anders laden. Om ter langste verlengkabel hebben?
Ik hoorde van een Nederlandse collega dat je er slechts een aantal uren mocht staan of je anders een boete kreeg. Wel vervelend als je bv. met je electrische wagen tot aan het station zou rijden (en hem daar inppluggen) om dan verder te rijden met de trein (en je dus een ganse dag weg bent).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ga mijn auto ook niet de hele dag naast de naftepomp parkeren hé. :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

r2504 schreef:[
Ik hoorde van een Nederlandse collega dat je er slechts een aantal uren mocht staan of je anders een boete kreeg. .
In nederland (amsterdam) mag je gratis parkeren tijdens het laden. Dus als je gedaan hebt met laden moet je weg, zelf al gewoon de laadsnelheid op 6A gezet, duurt dan 40+ uur voor de auto vol is :-D
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Je hangt slechts voor x tijd aan de laadpaal dat nodig is om op je volgende punt te geraken. Je gaat niet telkens de batterijen tot 100% laden.
Zij die daar hun auto een ganse dag aan de laadpaal laten hangen zijn verkeerd bezig
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:Je hangt slechts voor x tijd aan de laadpaal dat nodig is om op je volgende punt te geraken.
Dan moet je al je verplaatsingen wel goed plannen, mag er niets onvoorziens gebeuren, laat staan dat op dat punt de paal bezet/defect zou zijn.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De naftepomp is geen parkeerplaats, die laadplaats wel ;) die boete is overigens niet overal, ik weet momenteel enkel van Tesla dat ze dat doen.
Bij Waasland Shopping zijn ze de parking aan het renoveren en ik dacht toch dat ze meteen meer palen gingen zetten maar dat viel precies nogal tegen (moet misschien nog komen).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat er meer palen zijn dan auto's vind ik vreemd maar op zich niet zo verwonderlijk eigenlijk : het is hetzelfde spelletje met tankstations : op steenwegen zie je de ene na de andere, en in een boerendorp niks. 't Is niet omdat er 10 laadpalen in een dorp staan dat een gebruiker ze ook alle 10 kan gebruiken. Hebben allemaal een aparte stekker, een apart abonnement nodig etc etc etc...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

krisken schreef:Hebben allemaal een aparte stekker, een apart abonnement nodig etc etc etc...
Al een geluk dat veel kaarten "roamen" op de andere palen.
EU is meestal type2 stekker of s****, dus dat valt mee (buiten FR)

Maar inderdaad het is niet zo dat de paal op de goede plaats staat voor die ene auto :-) Dergelijke palen zijn ook vaak stuk, dan sta je daar. Zelf betrouw ik hier niet op. Ooit eens in Sint-Niklaas toegekomen met 2% lading en via de site van vlaanderen (welke de google maps api de foute key gebruikt nu) http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen een laadpaal gevonden in de NMBS parking. Deze stond als operationeel en het enige wat ik zag in de parking was de voet van de paal en wat kabels. Dus ik betrouw het snel laad (DC laden) netwerk enkel, al de rest is "leuk meegenomen".
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Ook al meegemaakt dat een kaart/app aangeeft dat de laadpaal operationeel is en dan toekomen bij een paal die buiten dienst is doordat er iemand tegen zat. :eek:
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.hln.be/auto/de-elektrische- ... ~ae846a20/

Artikeltje dat het één en ander beetje opsomt.. Waarschijnlijk leest die journalist hier ook... :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Soms denk ik dat ze het er voor doen bij HLN: hun gat afvegen aan eenheden, waardoor het artikel complete onzin wordt.
Een Tesla van 80.000 euro laadt nu op aan 75 kilowatt per uur
75kW is een vermogen of een momentaan verbruik (oftewel W = J/s), als je dat gedurende een bepaalde tijd doet, kom je aan een hoeveelheid energie (4W gedurende 4s -> 4J/s * 4s = 16J).

De nadruk in het HLN artikel ligt op de doemberichten, maar de alternatieven - buiten de uren opladen - worden nauwelijks belicht.

DeStandaard 01/10/2018 - STANFORD-DOCENT TONY SEBA OVER DE GROENE OMWENTELING - ‘Het is een mythe dat we te weinig energie hebben voor elektrische wagens’
De elektrische wagen komt er veel sneller dan we denken, zegt Stanford-docent Tony Seba. ‘Als de autoconstructeurs zich niet aanpassen, worden ze de Kodaks of Nokia’s van de transportsector.’
Driekwart van de elektrische wagens in China rijdtop stroom van vervuilende steenkoolcentrales. Waar zullen we de energie halen om ons wagenpark elektrisch te doen rijden?
‘Het is een mythe dat we zoveel extra energie nodig zullen hebben. Als we in de VS 95 procent van de kilometers elektrisch zouden rijden, hebben we 18 procent meer elektriciteit nodig, berekenden we in Stanford. Maar de algemene energieconsumptie van het wegtransport daalt met 80 procent, omdat elektrische wagens veel zuiniger zijn en langer meegaan. Olie gaat er bijna volledig uit en broeikasgassen dalen met 90 procent.’
Sta me toe enigszins sceptisch te staan tegenover de HLN berichtgeving :)
Het bericht van de Stanford-docent of de KULeuven econoom zijn veel correcter.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het extra elektriciteitsverbruik door allemaal elektrisch te gaan rijden is inderdaad niet zo geweldig veel, ik heb het voor België eens uitgerekend en ik kwam ook rond de 20% uit.

En als je bv naar de nieuwe Hyundai Kona kijkt vind ik dat we stilaan toch betaalbare alternatieven krijgen.
Realistisch rijberijk van 400 km (Auto Bild is er 630 km ver mee geraakt, welliswaar door extreem zuinig te rijden), 7 seconden van 0 tot 100 en 40.000 eur aankoopprijs. Als die in mijn car policy verschijnt ga ik die zeker overwegen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Benzine of diesel maken kost ook energie: Hoeveel stroom kost een liter benzine
Gelukkig & gezond 2022!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

SpecialK schreef:Het extra elektriciteitsverbruik door allemaal elektrisch te gaan rijden is inderdaad niet zo geweldig veel, ik heb het voor België eens uitgerekend en ik kwam ook rond de 20% uit.

En als je bv naar de nieuwe Hyundai Kona kijkt vind ik dat we stilaan toch betaalbare alternatieven krijgen.
Realistisch rijberijk van 400 km (Auto Bild is er 630 km ver mee geraakt, welliswaar door extreem zuinig te rijden), 7 seconden van 0 tot 100 en 40.000 eur aankoopprijs. Als die in mijn car policy verschijnt ga ik die zeker overwegen.
In Nederland kwam men in berekening voor 5000000 wagens op een meerverbruik van slechts 14%.
En de grootte van de batterij, zeker met die 64kWh versie, doet er eigenlijk niet zoveel meer toe.
Vergelijk het met je gsm, op een bepaald moment in de dag hang je die voor korte tijd aan de stekker, om de dag door te komen. Later kan die rustig laden tot die vol is.
Idem voor de wagen, indien je niet tot op de bestemming geraakt, na al enkele 100km gereden te hebben, dan stop je voor een half uurtje aan een snellader, drink een tas koffie en doe een plasje, en voor je t weet is t al langer dan een half uur.
Er is er 1 die zelfs al een model aan het opstellen was van hoe groot is de accu, hoe snel kan snelgeladen worden en wat is de ideale snelheid om het snelst aan te komen (totale tijd van de rit inclusief laden). Verrassend genoeg niet wat men verwacht.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

SpecialK schreef:En als je bv naar de nieuwe Hyundai Kona kijkt vind ik dat we stilaan toch betaalbare alternatieven krijgen.
Realistisch rijberijk van 400 km (Auto Bild is er 630 km ver mee geraakt, welliswaar door extreem zuinig te rijden), 7 seconden van 0 tot 100 en 40.000 eur aankoopprijs. Als die in mijn car policy verschijnt ga ik die zeker overwegen.
Geloof me als ik zeg dat de Nissan Leaf beter op de weg ligt, en stukken comfortabeler is.
Maar de Kona is inderdaad een volgende stap in de goede richting.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hier zitten precies mensen met veel geld als ze zeggen dat 40000 euro betaalbaar begint te worden. :eek: Mijn laatste wagen was 14000 euro met behoorlijk wat opties. Zonder opties zelfs maar 10000 euro.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Slafes schreef:Mijn laatste wagen was 14000 euro met behoorlijk wat opties. Zonder opties zelfs maar 10000 euro.
Het probleem is met een EV dat deze altijd duurder gaat zijn dan een brandstof wagen omwille van:
- Geen onderhoudskost aan de motor, ik rij 80 000 KM tussen onderhoud intervals conform wat het merk aangeeft en dus zonder kosten!
- Geen dure fossiele brandstof dat je er in pompt, het is echt véél goedkoper per KM dan een ICE-car.
Ook geeft de overheid je nu nog subsidies op de wagen.

Het verdien model achter "goedkope" auto's is niet de auto hé, maar alles wat er rond hangt. De mensen betalen met onderhoud en parts vooral de winst van de auto bedrijven.

Of waarom denk je dat merken bepaalde olies aanraden? Omdat de andere slecht zijn? Of omdat dat ene merk hun er voor betaald...

Héél dit verdien model hield ook voor auto constructeurs tegen om EV's te maken, netto gaan ze minder verdienen.

De gehele auto industrie krijgt geld van de olie industrie, of waarom denk je dat vroeger ineens al de EV's die er waren in beslag genomen zijn?
(begin van de auto) De verbrandingsmotor was gewoon een geld machine voor onder andere de overheid om taksen te innen.

Dus kijk echt niet alleen naar de aankoopprijs van de wagen, maar de totale kost van de wagen met periodiek onderhoud
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik heb net laten offertes maken voor leasing van BMW 2 zowel benzine als hybride. Wat me opvalt. De hybride kost 10k meer en de ingeschatte verkoopwaarde na 4 jaar ligt lager dan die van de benzine! Men verwacht dus dat de hybride meer dan 10k sneller in waarde zal dalen dan de benzine!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Tim, ik kan perfect een auto van 14000 euro onderhouden, er mee rijden en tanken en desnoods plat rijden en een nieuwe kopen. Ik kan echter geen 40000 euro geven aan een auto, onderhoud zal wel lukken moest ik hem kunnen aanschaffen maar als ik hem plat rij ben ik failliet. :) Ik denk niet dat veel mensen zomaar 40000 euro op hun spaarboekje staan hebben. Dan mag jij 1000 keer zeggen dat het goedkoper is... Ik kan het gewoon NIET betalen.

CNG zou wel een betaalbaar alternatief zijn voor mij...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Slafes schreef: Ik denk niet dat veel mensen zomaar 40000 euro op hun spaarboekje staan hebben. Dan mag jij 1000 keer zeggen dat het goedkoper is... Ik kan het gewoon NIET betalen..
De Hyundai ioniq (nieuw) aanbod van 22 000 euro gekregen aan 0% kosten om te lenen op 5 jaar, je echt zonder addertje voor de lening, is echt wel goedkoper dan een ICE-car voor 10 000 km per jaar

Smart electric kan je zelfs nog voor minder hebben (cabrio versie zelfs)

Als je die zelf kan onderhouden is dit leuk maar de meeste mensen kunnen dit niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Ik heb net laten offertes maken voor leasing van BMW 2 zowel benzine als hybride. Wat me opvalt. De hybride kost 10k meer en de ingeschatte verkoopwaarde na 4 jaar ligt lager dan die van de benzine! Men verwacht dus dat de hybride meer dan 10k sneller in waarde zal dalen dan de benzine!
Simpel... de restwaarde van de batterij is nul euro ! Ik denk dat er nog veel mensen gaan schrikken als ze een nieuwe batterij moeten kopen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het ging er oorspronkelijk over dat mensen hier op het forum 40000 euro als een betaalbare wagen zien.

Ik ken de Ioniq wel, heb zelf getwijfeld om de meerprijs er voor te betalen, maar voor gewoon werkvolk is dat OOK al te duur hoor. Anders zou je op elke hoek van de straat wel "dure" (elektrische) auto's zien staan, maar het tegendeel geeft me op dit moment echter gelijk. :)

Mensen die al 1200+ lening afbetalen met twee voor een huis hebben vaak gewoon geen geld voor nog een extra lening en beknibbelen op aanschafprijs van een wagen, of laten opties vallen, ook al is het totale plaatje misschien goedkoper op het einde. Hoeveel jonge gezinnen in mijn omgeving met een 2e hands rammelbak rijden... :)

Op mijn werk zitten ook een aantal personen in schuldbemiddeling en die ruilen zelfs hun auto in om een goedkoper 2e hands exemplaar aan te schaffen! Want dan "winnen" ze 300 euro. Daar kan je echt geen auto van 22000 of 40000 euro verkocht krijgen.

Ik ben trouwens benieuwd naar de restwaarde van de elektrische auto's na 8 a 10 jaar... Hoeveel verlies je daar?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Slafes schreef:Hier zitten precies mensen met veel geld als ze zeggen dat 40000 euro betaalbaar begint te worden.
Ja, ik geef toe dat velen onder ons waarschijnlijk bij de lucky ones zitten. Als ik bv naar de "ik heb nieuw speelgoed" thread kijk zie ik regelmatig wagens verschijnen die daar qua prijs een stuk boven zitten. Mijn huidige wagen kost ook wel wat meer. Wat ik bedoelde is dat je geen 100k Tesla meer nodig hebt om met een elektrische wagen 400 km in één keer te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SpecialK schreef:Als ik bv naar de "ik heb nieuw speelgoed" thread kijk zie ik regelmatig wagens verschijnen die daar qua prijs een stuk boven zitten.
Laat u niet misleiden door de leasewagens hé :).

Ik kan een BMW5 Touring full option in lease krijgen, dan spreken we over een auto van €60K en meer (incl BTW). Privé zou ik dat nooit nemen, alsof ik ff €60K in wat metaal zou steken. Maar in leasing "moet" uw leasebudget op, dus ja :).
Wij hebben gelukkig ook een cafetaria-achtig plan, waardoor ik een €32K auto kan kiezen en het restant van het leasebudget aan zinvollere zaken kan besteden :).
De Belgische leaseregeling is één van de redenen waarom we nog zoveel constructeurs in België hebben, anders waren die al lang vertrokken vrees ik.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Tim.Bracquez schreef:De Hyundai ioniq (nieuw) aanbod van 22 000 euro gekregen aan 0% kosten om te lenen op 5 jaar, je echt zonder addertje voor de lening, is echt wel goedkoper dan een ICE-car voor 10 000 km per jaar
De hybride versie vermoedelijk, niet de Electric?

Ben toch nog altijd blij met mijn Nissan Leaf, Tekna versie waar ik in 2016 28.000 voor betaald heb.
Niet het mooiste model wat ik ooit gehad heb, maar wel zeer leuk rijden.
Ik laad de wagen in 9 van de 10 gevallen op bij de lader van de dealer waar het momenteel nog steeds gratis is.
Wanneer ik naar Nederland rijd, is het laden bij Fastned.
Victory Not Vengeance
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

testertje schreef: De hybride versie vermoedelijk, niet de Electric?.
Full electric...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De startprijs van de ionic is toch 35K? Geen 22?
Nuja, voor de kilometers dat mijn vrouw met haar wagen doet is elektrisch op dit moment totaal niet te verantwoorden (laat staan dat we het kunnen betalen). De laadpaal zal dus nog niet voor meteen zijn hier :). Zelfs hybride wagens zijn erg duur, anders kon ze nog 99% van haar ritten elektrisch rijden (ze doet nooit autostrade). Met het uitrekenen van de kosten en taksen en alles van haar huidige wagen kom ik aan 17K moest ze er 10 jaar mee rijden en daar zit ze nog niet aan. Dat is inclusief aanschafprijs.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”