Geen garantie op voldoende geld voor pensioen

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:Wat moet ik dan doen?
Je kijkt, en dat is normaal, naar wat er nu al is.
Tuurlijk, als je wilt weten of iets een verslechtering is of een verbetering vergelijk je met de huidige toestenad :roll:
heist_175 schreef:Ik wil u gerust geloven dat er op dit moment voor u niet echt een alternatief is om uw auto om te wisselen voor OV.
Het is verleidelijk te kijken naar wat er nu is en dan zeggen dat rekeningrijden niet haalbaar is.
Je kan natuurlijk ook verder (proberen te) kijken...
Allemaal blabla.
Kijk, je mag daar nog 100 apps tegenaan gooien.
Feit is, ik moet van Zwevegem naar Izegem geraken (en terug), en dat iedere werkdag.
Zwevegem heeft geen eigen treinstation.
Mocht ik werkelijk volledig overschakelen naar openbaar vervoer, dan moet ik eerst een bus nemen (hier heb ik geluk want er is een bushalte in mijn straat, op zeer korte afstand).
Dan kom ik in Kortrijk terecht, daar kan ik dan een andere bus nemen.
Dan geraak ik in Izegem in het centrum terecht, daar moet ik dan weer een andere bus nemen om tot aan het bedrijf te geraken.
Dat zijn dus 3 bussen voor een afstand die met de auto geen 30 minuten duurt, trein+bus is 54 minuten, dus wel wat minder.
Maar dan ben ik nog maar in het centrum van Izegem, en moet ik nog tot aan het bedrijf geraken, vervoersmiddel nummer 3 dus.
Ik heb ook nog geen marges bijgerekend, voor het geval één van die bussen of treinen te vroeg is of te laat, en met 3 vervoersmiddelen stijgt dat risico natuurlijk, om nog maar van de vele stakingen te zwijgen.
Dus ik denk dat ik toch makkelijk op 1:30 uur te moet rekenen.
Da's dus nog altijd 3 keer zo lang als met de auto.
Dus 1 uur per dag met de auto ten opzichte van 3 uur per dag met de trein.

Carpoolen dan maar?
Ook daar zie ik toch veel problemen, ik volg taallessen, dus als dan die collega moet overwerken is dat al direct een probleem.
En dan weet ik nog niet wat zijn activiteiten zijn.

Kortom, het is allemaal heel gemakkelijk gezegd.

Volgens mij is het openbaar vervoer alleen interessant voor lange afstanden.
Bij de kortere verlies je heel veel tijd met marges die je moet inbouwen, of met de auto tot aan de halte rijden en daar parking zoeken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

boulder schreef:Als we overgaan naar een systeem waarbij elke generatie voor zijn eigen pensioen spaart (er kan solidariteit onderling zijn), zijn we voor eens en voor alijd verlost van het probleem van de bevolkingspiramide.
Dit zeg ik ongeveer al 30 jaar, en nog nooit heb ik een politicus geweten die iets gelijkaardigs zei.
Er wordt altijd maar geluld over 2e en 3e peilers, en ook andere burgers zijn het niet met mij eens.

Ik denk dat het systeem eerst zal moeten ontploffen.
Dat is inderdaad zoals het zou moeten zijn. Dat is trouwens zoals het nu in Nederland is.
In Nederland klagen ze nu wel dat al dat geld dat nu in pensioenfondsen zit zeer weinig tot niets meer opbrengt. Daardoor krijgen gepensioneerden momenteel minder pensioen dan ze verwacht hadden.
Het huidige ecb beleid is trouwens een echte aanslag op die pensioenfondsen en op spaarders in het algemeen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ ECB beleid
De Duitse (Deutsche + Commerz) en de Italiaanse (allemaal) banken staan zwaar onder druk, oa door de lage rente.
Het is als overheid niet meer haalbaar/verkoopbaar om tussenbeide te komen in banken die onder druk staan.
- in Italië zit de middenklasse tot over zijn oren in de bankobligaties -> bij een haircut (aangemoedigd door EU én IMF), is gans de middenklasse getroffen, als politieker is dat zelfmoord
- Duitsland is altijd tegenstander geweest van hulp aan banken, vandaar de bail-in, dus kan Merkel het niet maken om nu van haar eigen regels af te stappen

Kortom: 2 grote landen die liever de super lage rente zien verdwijnen.
Wat blijkt nu? De ECB is aan het bekijken om hun QE-programma af te bouwen
:beerchug:

@Izegem
als je van het ene boerengat naar het andere moet rijden, en als dat op een scheet van elkaar ligt,
dan zal de kilometerheffing ook wel meevallen zeker :)
maar ik begrijp uw koudwatervrees
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

bartd schreef:Dat is inderdaad zoals het zou moeten zijn. Dat is trouwens zoals het nu in Nederland is.
In Nederland klagen ze nu wel dat al dat geld dat nu in pensioenfondsen zit zeer weinig tot niets meer opbrengt.
Ow, dat heeft niets te maken met wat ik zeg.
Dat komt omdat ze in zwaar risicovolle beleggingen belegd hebben.
Ik heb niet gezegd dat ze plots grote risico's moesten beginnen lopen, alleen dat ze niet meer moesten aan dat intergeneratie spelletje moesten doen.
heist_175 schreef:@Izegem
als je van het ene boerengat naar het andere moet rijden, en als dat op een scheet van elkaar ligt,
dan zal de kilometerheffing ook wel meevallen zeker :)
maar ik begrijp uw koudwatervrees
Menier ies van Antwaarpen zieker?
Anders weet ik niet vanwaar die pretentie komt.
Zwevegem is overigens waar Bekaert jarenlang een wereldbedrijf heeft uitgebouwd.
En ik ga 1000 keer liever iedere morgen van Zwevegem naar Izegem dan naar Gent, Brugge, Brussel of Antwerpen.
In elk van die gevallen zijn de files langer.
Maar ja, sommigen vinden het belangrijker dat het "een grote stad" is.
Mochten er meer bedrijven in kleinere gemeenten gevestigd zijn zouden ze minder allemaal op hetzelfde punt vaststaan (op de ring rond Antwerpen, of de ring rond Brussel...)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hoe raad je het.
Maar of ik nu van Antwaarpe of van Izegem ben, als je onder het systeem van kilometerheffing maar een beperkt aantal kilometers moet doen, gaat de impact ook maar beperkt zijn.

Verder heb je volkomen gelijk dat het fileprobleem (mee) veroorzaakt wordt door de centralisering van bedrijven in Brussel.
In Leuven zit nog een beetje, in Mechelen bijna niets, in Antwerpen ook nog een beetje.

Ik zou zeggen: prijs u gelukkig dat je lokaal kan werken! Velen is het niet gegeven :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Gray schreef:ween ween ween, de rijken worden rijker en de armen armer...

Het volk krijgt de politiekers die ze verdienen
Dit durf ik ten gronde betwisten en dit is ook het perfide van het huidig kiessysteem.

Wanneer partij1 40% van de stemmen haalt en partij 2,3,4 en 5 met elke 15% van de stemmen of zelfs nog iets minder een coalitie vormen, dan denk ik dat het grootste deel van de bevolking wel zal gestemd voor partij1. De wil van de meerderheid van de bevolking wordt bij deze dus op democratische wijze gefnuikt :bang:

Vele mensen vragen zich dan ook nog af of het zin heeft om te gaan stemmen want het abstract voorbeeld dat ik geef, kan geïllustreerd worden aan de hand van concrete voorbeelden in het verleden. Laten we dan nog maar de discussie niet starten over al voor de verkiezingen in dit landje.

Dit land is dus niet alleen de afgrond aan het invliegen, het is ook nog eens in meerdere opzichten een schijn-democratie !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

boulder schreef: Feit is, ik moet van Zwevegem naar Izegem geraken (en terug), en dat iedere werkdag.
Zwevegem heeft geen eigen treinstation.
Mocht ik werkelijk volledig overschakelen naar openbaar vervoer, dan moet ik eerst een bus nemen (hier heb ik geluk want er is een bushalte in mijn straat, op zeer korte afstand).
Dan kom ik in Kortrijk terecht, daar kan ik dan een andere bus nemen.
Dan geraak ik in Izegem in het centrum terecht, daar moet ik dan weer een andere bus nemen om tot aan het bedrijf te geraken.
Dat zijn dus 3 bussen voor een afstand die met de auto geen 30 minuten duurt, trein+bus is 54 minuten, dus wel wat minder.
Oei dat is zeker al bijna 18 km
Daar heb je geen OV voor nodig maar een (electrische) fiets of zelfs enkel loopsloefen :angel:
Krijg je nog fietsvergoeding en kan je inbrengen in de belasting.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef:[
Lijkt mij logisch, want ik werk full time, help dus mee de pensioenen betalen van anderen.
en als de anderen na u uw pensioen niet meer kunnen betalen, omdat ze met te weinig zijn, hebt ge pech/is er een probleem.
dat negeren veel mensen want de meesten leven in de waan dat ze voor hun eigen pensioen werken.
Kijk, dat is nu een typisch voorbeeld van zeer kortzichtig denken.
Talen kun je sowieso in heel veel jobs gebruiken.
neen, jij misbruikt het argument dat je je hobby op de werkvloer zou kunnen gebruiken en wil dat de maatschappij daarom je hobby verder financiert.
dat is dus de reden waarom men in de jaren 90 niet heeft ingegrepen in de opkomende pensioenproblematiek.
er was toen nog genoeg geld en de bevolking wilde niets afgeven met oog op de toekomst, zoals jij je hobby niet volledig zelf wil financieren.
Als jij dus enkel met je paardenbril gaat bijstuderen voor wat je nu nodig hebt, loop je het risico dat je beroep of je specialisatie overbodig wordt, en dan ben je een vakidioot.
en nu ga je de persoonlijk tour op maar dat verandert niets aan de feiten. heb je 100 euro kun je maar 100 euro uitgeven en geeft ge meer uit dan moet je besparen of schulden maken.
Ik spreek ondertussen 6 talen, dus wie weet.
als ik mijn vakantietalen erbij neem, de koffie bestellen/goeiemorgen etc, ga ik los over de 10. Het West-Vlaams zit daar ook tussen.
het aantal talen zegt niets want een Hollander die denkt ...
Je bent wel heel snel om iets als pure hobby af te doen, alsof er geen toegevoegd nut is.
Als je beweert dat geen enkele werknemer de opleidingscheques misbruikt heeft voor z'n hobby dan woon je op een andere planeet.
logisch dat men dat strenger reguleert, afbouwt of afschaft, zeker gezien de financiële tekorten.
gerelateerde opleidingen moeten kunnen. Werk jij in de maritieme sector en heb je veel met Zuid-Amerika te maken is Portugees uiteraard jobgerelateerd.
maar of Arabisch jobgerelateerd is voor een lerares Aardrijkskunde ergens in Borgerhout?
heist_175 schreef: Politici moeten ook niet alleen denken aan hun eigen of een particulier belang, maar aan het grotere geheel.
en ook aan de kiezers op korte termijn
in 1990 tegen de werkenden zeggen dat ze moeten inleveren om een toekomstig probleem, pensioenprobleem in 2020, voor te zijn.
dan pleeg je electorale zelfmoord als politicus.
als je dan al de opleidingscheque al afbouwt dan loop jij net zo, misschien zelfs meer, te zeuren. in 1990 was er tenslotte nog veel meer geld voorhanden

en naast het pensioen zijne r nog onderwerpen waar we vrolijk straks los op een muur zullen knallen. toch grijpen we niet/nauwelijks in omdat het echte probleem zich misschien pas in 10,20 of 30j stelt, mensen zijn bijzonder goed in kop in 't zand steken en naar mekaar wijzen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

boulder schrijft: Menier ies van Antwaarpen zieker? Anders weet ik niet vanwaar die pretentie komt.

vooroordelen verpesten elke gezonde vorm van discussie 8)
Laatst gewijzigd door wied op 07 okt 2016, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

duizend schreef:Oei dat is zeker al bijna 18 km
Daar heb je geen OV voor nodig maar een (electrische) fiets of zelfs enkel loopsloefen :angel:
Krijg je nog fietsvergoeding en kan je inbrengen in de belasting.
Wel, leg mij dan eens uit waarom ik gestraft moet worden omdat ik op 18km van mijn werk woon.
Ik moet trouwens 's avonds ook weer thuis geraken, dus dat is al 36km.
Met de fiets geraak je er overigens niet met die 18km, of je moet illegaal met je fiets op de snelweg rijden...
Reken dan maar makkelijk op 45km, als je met fietsknooppunten werkt.
Maar dat is het probleem, als het "maar" zoveel / maand extra is, is het precies geen probleem.
Feit is dat ik hier dagelijks een nuttige verplaatsing doe, en dat zo'n kilometerheffing net die mensen gaat raken.
1207 schreef:neen, jij misbruikt het argument dat je je hobby op de werkvloer zou kunnen gebruiken en wil dat de maatschappij daarom je hobby verder financiert.
Als je kinderen hebt, dan leren die ook talen op school.
Dat is dan "een hobby" volgens jou?
Maar nog eens, jouw attitude creëert vakidioten, je leert alleen nog bij in hetgeen je specifiek voor de job die je al hebt nodig hebt.
Dan mag je met de nieuwste kennis afgestudeerd zijn, 5 jaar in een bedrijf dat in x, y of z gespecialiseerd is, en je bent niet meer mee.
1207 schreef:als ik mijn vakantietalen erbij neem, de koffie bestellen/goeiemorgen etc, ga ik los over de 10. Het West-Vlaams zit daar ook tussen.
het aantal talen zegt niets want een Hollander die denkt ...
Ik ben geen Hollander, als ik zeg dat ik 6 talen spreek, dan kunnen de meesten daar niet aan tippen.
Van Spaans bijv. heb ik een C1 niveau.
1207 schreef:Als je beweert dat geen enkele werknemer de opleidingscheques misbruikt heeft voor z'n hobby dan woon je op een andere planeet.
Gelieve enkel te reageren op hetgeen effectief gezegd wordt, in plaats van fictieve tegenargumenten te verzinnen...
1207 schreef:Werk jij in de maritieme sector en heb je veel met Zuid-Amerika te maken is Portugees uiteraard jobgerelateerd.
maar of Arabisch jobgerelateerd is voor een lerares Aardrijkskunde ergens in Borgerhout?
Ik heb hier ondertussen wel een 20 tal collega's die uit Portugal komen.
IT.
Maar zover had je nog niet gedacht waarschijnlijk.
PS : IT specifieke cursussen volgen was ook een probleem bij de VDAB, en als je die zelf wilt volgen zijn ze peperduur.
Dus als je hoogopgeleid bent, mag je niets volgen, of je mag het zelf betalen.
Het ene is zogezegd hobby, en in het andere komen ze niet tussen.
Mooi systeem...
wied schreef:vooroordelen verpesten elke gezonde vorm van discussie
Klopt, maar dan moet hij niet beginnen met "een boerengat".
Dan vraagt ie erom.
Laatst gewijzigd door boulder op 07 okt 2016, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onder de noemer "divide et impera", kan je er wel vanuit gaan dat bij de invoering van de kilometerheffing er ook heel wat mensen minder gaan betalen dan nu. Als je de verkeersbelasting afschaft, heb je al een stuk waar je op kan winnen hé ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Onder de noemer "divide et impera", kan je er wel vanuit gaan dat bij de invoering van de kilometerheffing er ook heel wat mensen minder gaan betalen dan nu. Als je de verkeersbelasting afschaft, heb je al een stuk waar je op kan winnen hé ...
Yeah, right.
Gaan we met die fabel afkomen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wel, leg mij dan eens uit waarom ik gestraft moet worden omdat ik op 18km van mijn werk woon.
Waarom ik? 't Is niet eerlijk, ...

Doen er allemaal niet toe, als het geld op is, is het op.

Als je je zuurverdiende geld als een goede huisvader hebt belegd, maar toch alles bent kwijtgeraakt, kan je je blijven afvragen waarom ik? 't Is toch niet eerlijk... vijgen na pasen. 't Is weg en zal weg blijven, ook al is het niet eerlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:kan je er wel vanuit gaan dat bij de invoering van de kilometerheffing er ook heel wat mensen minder gaan betalen dan nu.
Woehaha... sommige mensen zijn wel echt naief heb ik de indruk :bang:

Allemaal fabeltjes om dergelijke dingen erdoor te duwen... de vluchtelingen gaan ook voor ons pensioen zorgen... laat ze dus maar massaal komen !

Not dus :nono:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef: Als je kinderen hebt, dan leren die ook talen op school.
Dat is dan "een hobby" volgens jou?
tja er zijn natuurlijk verschillen
Het Ndl of Frans op school is geen hobby, het Zweeds of Portugees in het cvo in principe wel.

jouw houding hier toont perfect aan waarom ministers in de jaren 90 hun handen niet wilden verbranden aan die hete patat genaamd pensioen.
zelfs nu, 2016, als het water, maatschappelijk gezien aan de lippen staat, ben je niet bereid vrijwillig een beetje in te leveren.
jouw visie wordt gedeeld dor tientallen procenten Belgen en daarom moeten we effectief op de muur knallen ipv op voorhand te remmen en bij te sturen.
Als je beweert dat geen enkele werknemer de opleidingscheques misbruikt heeft voor z'n hobby dan woon je op een andere planeet.
Gelieve enkel te reageren op hetgeen effectief gezegd wordt, in plaats van fictieve tegenargumenten te verzinnen...[/quote]
dat opleidingscheques massaal misbruikt werden voor hobbydoeleinden is natuurlijk de reden dat ze afgebouwd en reglementeringen verscherpt werden.
zo fictief is dat niet,
de kunstsector, de sportsector, de culinaire sector,... allemaal stonden ze op hun achterste poten toen de regels aangescherpt werden.
Ik heb ook een hobby en ik financier dat volledig zelf, waarom moet de jouwe door de maatschappij mee betaald worden? omdat jij 6 talen spreekt?
1207 schreef:Ik heb hier ondertussen wel een 20 tal collega's die uit Portugal komen.
kan best zijn, dat is geen criterium om te bepalen of jouw avondschool effectief arbeidsgerelateerd is.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

heist_175 schreef:DeStandaard 05/10/2016 - [...]
Waarom zou ik nu als werkende geld afdragen aan een systeem waar ik later niets aan heb?
[...]
Omdat je niet geld opzij zet voor jezelf later maar voor de oudjes nu. Zo heeft het altijd gewerkt, alleen is dat door veel mensen nooit zo begrepen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik snap dat heus wel.
Met welke argumenten ga je mij nu overtuigen om nu geld af te staan, als ik niet de garantie heb dat tegen dat het mijnen tour is, hetzelfde privilege ga genieten?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Onder de noemer "divide et impera", kan je er wel vanuit gaan dat bij de invoering van de kilometerheffing er ook heel wat mensen minder gaan betalen dan nu. Als je de verkeersbelasting afschaft, heb je al een stuk waar je op kan winnen hé ...
Dit gelooft toch echt niemand meer? Het zal meer kosten voor iedereen, zoals bij alles. En voor sommigen disproportioneel meer. En we krijgen er niets voor in ruil. Tenzij je nu met iets rond rijdt dat 4000 euro per jaar aan wegentax kost, dan geraak je er misschien.. Tijd voor een dikke V8 zou ik zeggen.

Ik eet mijn schoen op als de kilometerheffing een besparing betekent voor heel wat mensen. Echt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

koenraaddeconinck schreef:Dit durf ik ten gronde betwisten en dit is ook het perfide van het huidig kiessysteem.

Wanneer partij1 40% van de stemmen haalt en partij 2,3,4 en 5 met elke 15% van de stemmen of zelfs nog iets minder een coalitie vormen, dan denk ik dat het grootste deel van de bevolking wel zal gestemd voor partij1. De wil van de meerderheid van de bevolking wordt bij deze dus op democratische wijze gefnuikt :bang:
Eh... De wil van de meerderheid in dit geval is duidelijk *niet* partij1. Anders versta je vrees ik niet wat "meerderheid" betekent, en dat is duidelijk niet hetzelfde als "grootste partij".


1207 schreef:
1207 schreef:Ik heb hier ondertussen wel een 20 tal collega's die uit Portugal komen.
kan best zijn, dat is geen criterium om te bepalen of jouw avondschool effectief arbeidsgerelateerd is.
Eh, ik denk dat dat net wel een goed criterium is om dat te bepalen.


Nob schreef:
Wel, leg mij dan eens uit waarom ik gestraft moet worden omdat ik op 18km van mijn werk woon.
Waarom ik? 't Is niet eerlijk, ...

Doen er allemaal niet toe, als het geld op is, is het op.

Als je je zuurverdiende geld als een goede huisvader hebt belegd, maar toch alles bent kwijtgeraakt, kan je je blijven afvragen waarom ik? 't Is toch niet eerlijk... vijgen na pasen. 't Is weg en zal weg blijven, ook al is het niet eerlijk.
En daar moet de maatschappij je inderdaad indekken. Als je niks verkeerd hebt gedaan en toch een nadeel ondervindt, is het de verantwoordelijkheid van de maatschappij om je te helpen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ITnetadmin schreef:
1207 schreef:
1207 schreef:Ik heb hier ondertussen wel een 20 tal collega's die uit Portugal komen.
kan best zijn, dat is geen criterium om te bepalen of jouw avondschool effectief arbeidsgerelateerd is.
Eh, ik denk dat dat net wel een goed criterium is om dat te bepalen.
.
en waarom denk je dat?
op mijn vroeger werk zaten we allemaal bij een avondlijke wijnclub.
moet de overheid dan onze reisjes naar Frankrijk subsidiëren omdat we met meer als 5 waren?

Waarom is het voor Boulder, en vele duizenden anderen, zo moeilijk te accepteren dat een hobby een luxe is en de maatschappij daar niet voor hoeft op te draaien?
da's toch het verhaal van een verwend kind dat boos is omdat ze iets afpakken?
je kunt voor elk hobby wel 1 of ander relevant nut en voordeel verzinnen dat misschien van voordeel zou kunnen zijn op je werk, tot aan schaken en ballet of de wijnclub toe.
de menselijke geest is creatief genoeg maar ook serieus blijven hé. klassieke argumentatie is natuurlijk dat je enkel mag besparen bij een ander :)

als een verpleegster zich wil specialiseren in haar vakgebied en verder wil leren dan moet dat terugbetaald worden, wil ze op dinsdag avond gaan tekenen, koken, breien of Mandarijns leren? op eigen kosten hé (of ze kan aantonen dat er enige relevantie inzit)

enne waarom moet de maatschappij je beschermen als je fout gokt en fout investeert? ga jij aan e maatschappij terugbetalen als je goed gokt en goed investeert?
da zijn de risico's vh vak.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Toch hebben we dat met zen allen gedaan, bij de bankencrisis aan ieder die aandelen had bij een bank als ik het mij goed herinner.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nob schreef:
Wel, leg mij dan eens uit waarom ik gestraft moet worden omdat ik op 18km van mijn werk woon.
Waarom ik? 't Is niet eerlijk, ...

Doen er allemaal niet toe, als het geld op is, is het op.

Als je je zuurverdiende geld als een goede huisvader hebt belegd, maar toch alles bent kwijtgeraakt, kan je je blijven afvragen waarom ik? 't Is toch niet eerlijk... vijgen na pasen. 't Is weg en zal weg blijven, ook al is het niet eerlijk.
Het verhaal van het rekening rijden rammelt langs alle kanten.

Argument 1 : je moet betalen, moest je maar dichter bij je werk wonen.
Zoals mijn voorbeeld aantoont, ook als je dicht bij je werk woont, zal je toch moeten betalen.

Argument 2 : je moet maar het openbaar vervoer gebruiken.
Zoals mijn voorbeeld aantoont, is dat een alternatief dat niets waard is, en precies als je dicht bij je werk woont stelt het geen zier voor.

Argument 3 : je gaat er niet veel van voelen.
Als dat waar is (waar ik geen snars van geloof), waarom moet er dat geïnvesteerd worden in toestellen om je aantal kilometers te meten, vignetten, noem maar op.
Als het op het einde van de rit toch niet veel verschil uitmaakt.

Argument 4 : Ja : het geld is op.
Wel, dat spreekt alle voorgaanden argumenten tegen.
Ik dacht dat het net de bedoeling was van het verkeer te verminderen?
Maar blijkbaar hopen ze net dat je gaat evenveel blijven rijden zoals vroeger.
En dan blijven de files even lang, maar betaal je nog eens extra belastingen.

Ze gaan precies blijven nieuwe belastingen verzinnen tot we aan 120% van ons inkomen zitten...
1207 schreef:tja er zijn natuurlijk verschillen
Het Ndl of Frans op school is geen hobby, het Zweeds of Portugees in het cvo in principe wel.
Wat voor dwaze redenering is dat nu weer?
Je kunt tegenwoordig ook Spaans leren in het humaniora, waarom zou dat dat daar zo nodig zijn en achteraf niet meer?
Wie zegt dat je niet ontslagen wordt in de IT, en je volgende job door je talenkennis in de verkoop zit, of misschien ga je wel naar een ander land.
En je vergelijking van Zweeds en Portugees toont ook aan dat je weinig talenkennis hebt.
Spaans staat qua wereldtalen bijna gelijk aan Engels.
Portugees staat op de 4e plaats (vergeet Brazilië niet!).
Met Zweeds en Italiaans ga je op wereldvlak inderdaad niet ver lopen.
1207 schreef:jouw houding hier toont perfect aan waarom ministers in de jaren 90 hun handen niet wilden verbranden aan die hete patat genaamd pensioen.
Neen, 1207, jouw houding toont gewoon aan wat voor bekrompen, achterhaalde ideeën jij hebt.
Altijd dat idee : je bent afgestudeerd als xyz, dus voor de rest van je leven ga jij xyz als beroep uitoefenen, en je hoeft van de rest van de wereld niets meer te weten.
Zeg dat eens aan al diegene die nu bij ING ontslagen zijn, die hebben gegarandeerd alleen opleiding gehad over dat kleine specialisatietje waar ING mee bezig was.
Of kijk naar de arbeiders die aan de band stonden bij Ford.
Zeer hoog opgeleid binnen één zeer gespecialiseerd domein, waar ze elders helemaal NIETS mee zijn.

Denk je dat dat economisch opbrengt?
Dat mensen niet mee zijn, ook binnen hun vakgebied niet, omdat de werkgever daar geen belang bij heeft om erin te investeren?
De Staat betaalt ook heel weinig terug.
Toen ik in dit bedrijf begonnen werken ben, heb ik gezocht of ik geen cursus kon volgen, specifiek voor dit werk.
Dat kon niet, ik moest eerst zonder werk zijn, en dan nog kwam 95% van de cursussen niet in aanmerking.
Dus zogenaamde "hobby"cursussen worden niet terugbetaald en de rest ook niet.
En dan maar klagen dat mensen zich meer moeten bijscholen.

En je voorbeeld van verplegers slaat nergens op, dat is een knelpuntberoep.
Daar kunnen ze het zich permitteren van enkel en alleen daarmee bezig te zijn (zolang het een knelpuntberoep blijft natuurlijk...)
1207 schreef:Ik heb ook een hobby en ik financier dat volledig zelf, waarom moet de jouwe door de maatschappij mee betaald worden? omdat jij 6 talen spreekt?
Zet je paardenbril af.
Als ik morgen ontslagen word, denk je dan werkelijk dat die 6 talen gewoon als hobby gezien gaan worden?
Een toekomstige werkgever kan dat wel degelijk gebruiken.
En iemand die goed kan koken, die kan misschien in de horeca terecht, desnoods zelf zijn restaurant opstarten.
Maar jij bent zo iemand die nog altijd denkt dat iemand heel zijn leven hetzelfde soort werk doet.
Hoeveel mensen zouden nog in die situatie zijn?
1207 schreef:kan best zijn, dat is geen criterium om te bepalen of jouw avondschool effectief arbeidsgerelateerd is.
Alsof jij daar iets over te zeggen hebt.
We hebben ondertussen ook al een bijkantoor in Lissabon, en een kantoor in de VS, waar de meeste werknemers latino's zijn die zowel Spaans als Engels spreken.
Vandaag had ik een toestel waarover een onduidelijkheid was.
Ik zocht het op op google, en had slechts 6 zoekresultaten, de meest relevante was in het Spaans.
Gelukkig kon ik dit perfect begrijpen.
Weeral een voordeel voor de werkgever...
1207 schreef:Waarom is het voor Boulder, en vele duizenden anderen, zo moeilijk te accepteren dat een hobby een luxe is en de maatschappij daar niet voor hoeft op te draaien?
Omdat dat niet zomaar een hobby is.
Vraag het aan gelijk welke expert : talenkennis geeft u een voordeel op de arbeidsmarkt.
Het is bullshit om te zeggen dat het Spaans dat je in het middelbaar leert, belangrijk is voor later, maar als je het later leert plots niet meer belangrijk is.
1207 schreef:da's toch het verhaal van een verwend kind dat boos is omdat ze iets afpakken?
Het gaat om vooruitziend zijn.
Als jij met je paardenbril blijft geloven dat iedereen na de schoolse opleiding die ene job voor de rest van zijn leven gaat doen, moet je maar eens je ogen opendoen en om je heen kijken.
Ik heb genoeg mensen met een niet-IT diploma in de IT weten beginnen, omdat er nu eenmaal te weinig werk was in de richting die zij gestudeerd hadden.
Nu je bijv. bij ING hoort dat ze hier op mensen besparen en tegelijk IT naar Bulgarije verhuizen, kun je je ook de vraag stellen of je ook in de IT niet beter er nog iets anders bijstudeert.
Maar volgens jou moet je maar de beste vakidioot worden, en wachten tot je ontslagen wordt.
Dan gaat de overheid een klein beetje subsidiëren.
1207 schreef:als een verpleegster zich wil specialiseren in haar vakgebied en verder wil leren dan moet dat terugbetaald worden, wil ze op dinsdag avond gaan tekenen, koken, breien of Mandarijns leren? op eigen kosten hé (of ze kan aantonen dat er enige relevantie inzit)
Slim om het voorbeeld van verpleegster op te noemen.
Dat is nu eens een job waar -voorlopig- een serieus tekort aan is.
Bij de meeste jobs is dat niet het geval, en loop je wel kans ontslagen te worden, en niet direct iets anders te vinden.
Goed dat slimme mensen zoals jij hen van in het begin de kans ontzeggen nog iets anders bij te leren, zodat ze nadien kansloos zijn op de arbeidsmarkt.
1207 schreef:enne waarom moet de maatschappij je beschermen als je fout gokt en fout investeert? ga jij aan e maatschappij terugbetalen als je goed gokt en goed investeert?
da zijn de risico's vh vak.
Waarover gaat dit nu?
Over het feit dat ik zou moeten betalen op mijn autoverkeer naar mijn werk?
Vergeet dan wel niet, dat de VDAB mensen verplicht om tot 50km van hun deur te werken.
Eerst dat verplichten en dan nadien per kilometer belastingen gaan heffen, mooi voorbeeld van hoe je burgers in de val lokt...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

60km zelfs, dacht ik.

De paradox zit hem erin dat je als overheid niet kan/mag verwachten dat de werknemer "flexibel" moet zijn in zijn carriere en levenslang moet leren, en tegelijk toch minder en minder bijscholingen ondersteunen.

Hoe breder de werknemer moet kijken, hoe minder bijscholingen je als "hobby" kan klasseren.

Maar blijkbaar is het voor de overheid alleen maar een goeie bijscholing als je ze doet wanneer je werkloos bent.
Dat is van 1 kant natuurlijk om ervoor te zorgen dat werklozen geen concurrentie hebben qua wachtlijsten van mensen die al een job hebben. Maar het getuigt ook van het "pleister op de wonde" effect, waarbij alleen maar ingesprongen wordt als het kwaad al geschied is.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:En daar moet de maatschappij je inderdaad indekken. Als je niks verkeerd hebt gedaan en toch een nadeel ondervindt, is het de verantwoordelijkheid van de maatschappij om je te helpen.
Ethisch gezien zou dat inderdaad moeten, maar als het geld op is, is het geld op.
Onze "maatschappij" is virtueel failliet. En dan kan je nog zoveel willen als je wil of vinden wat je wil, het gaat gewoon niet. Ook al denk je er 'recht' op te hebben.

Da's zoals mensen die leven van een leefloon/uitkering/... vinden dat ze er recht op hebben, maar niet beseffen dat daar wel mensen tegenover staan die dat moeten betalen. Als deze mensen dat niet meer kunnen betalen, is het gedaan met de pret, dan kunnen ze nog zoveel vinden dat ze er recht op hebben als ze willen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik begrijp niet waarom de autogebruiker vrijgesteld moet worden van een "gebruikstaks" en een "vervuiltaks" op zijn infrastructuur, terwijl de spoorgebruiker, de vaar- en luchtweggebruikers allen moeten betalen voor het gebruik van "hun" infrastructuur en in sommige gevallen ook voor de vervuiling. De belastingen die u nu al betaalt zijn toch ook niet op het gebruik van de infrastructuur, wel voor de bouw en het onderhoud. Brandstof is ook geen "belasting" op het gebruik van de weg, wel op het gebruik van uw voertuig.

Dat er tot voor kort geen deftige technologie voorhanden was om zo'n taks op het gebruik van de weginfrastructuur te implementeren, leek vooral de beperkende factor te zijn. Maar nu dat probleem verleden tijd wordt, is er geen enkele reden waarom de overheid deze scheefgetrokken situatie in stand moet houden.

Ik verwacht dat kilometerrijden binnen nu en 20 jaar gemeengoed zal zijn. Zal dat de verkeersproblematiek oplossen? Nee, maar als u in die termen denkt dan snapt u niet wat de reden achter kilometerrijden is. Het zal echter wel zorgen voor een vermindering van het aantal nutteloze ritten, en het zal voor een betere spreiding van het verkeer zorgen door bepaalde uren meer te belasten dan andere.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef: Maar blijkbaar is het voor de overheid alleen maar een goeie bijscholing als je ze doet wanneer je werkloos bent.
Dat is van 1 kant natuurlijk om ervoor te zorgen dat werklozen geen concurrentie hebben qua wachtlijsten van mensen die al een job hebben. Maar het getuigt ook van het "pleister op de wonde" effect, waarbij alleen maar ingesprongen wordt als het kwaad al geschied is.
Ik begrijp je punt, maar de lijn moet ergens getrokken worden.
Ik zou ook graag 7/7 betaald bijstuderen, maar dat is gewoon niet realistisch... Net als het evenmin realistisch is dat bloemschikken (face it, 99% doet hier achteraf niets mee), terugbetaald zou moeten worden door de overheid.

Tenzij jij natuurlijk bereid bent om 70 % belasting te betalen, zodat ik nog wat kan gaan bijstuderen. ;-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

CCatalyst schreef:Ik begrijp niet waarom de autogebruiker vrijgesteld moet worden van een "gebruikstaks" en een "vervuiltaks" op zijn infrastructuur, terwijl de spoorgebruiker, de vaar- en luchtweggebruikers allen moeten betalen voor het gebruik van "hun" infrastructuur en in sommige gevallen ook voor de vervuiling.
Totaal verkeerde redenering.
We betalen allemaal belastingen, waarmee zowel wegen aangelegd als hersteld worden, als nieuwe spoorwegen en fietspaden aangelegd worden.
Wie de trein niet neemt betaalt dus ook voor die trein, en uw treinticket betaalt zeker niet alle kosten want de NMBS rijdt al jaren met verlies.
CCatalyst schreef:Brandstof is ook geen "belasting" op het gebruik van de weg, wel op het gebruik van uw voertuig.
Brandstof is geen belasting, maar een energiebron.
De belasting op brandstof is inderdaad zo'n belasting op het gebruik van de weg, anders gezegd we betalen er al voor !
CCatalyst schreef:Dat er tot voor kort geen deftige technologie voorhanden was om zo'n taks op het gebruik van de weginfrastructuur te implementeren, leek vooral de beperkende factor te zijn. Maar nu dat probleem verleden tijd wordt, is er geen enkele reden waarom de overheid deze scheefgetrokken situatie in stand moet houden.
Dus, zoals ik zei : je gaat gebruikers STRAFFEN omdat ze gaan werken.
Kun je beter aan de dop zitten dan een job ver van je huis aanvaarden.
Alleen verplicht de VDAB u om binnen de 50Km een geschikte job te aanvaarden.
Om daarna per kilometer te betalen?
Wat een smerige valstrik.
CCatalyst schreef:Ik verwacht dat kilometerrijden binnen nu en 20 jaar gemeengoed zal zijn.
Het heet rekening rijden, niet kilometerrijden.
CCatalyst schreef:Zal dat de verkeersproblematiek oplossen? Nee, maar als u in die termen denkt dan snapt u niet wat de reden achter kilometerrijden is. Het zal echter wel zorgen voor een vermindering van het aantal nutteloze ritten, en het zal voor een betere spreiding van het verkeer zorgen door bepaalde uren meer te belasten dan andere.
Als het geen effect heeft waarom zou je het dan invoeren?
Tenzij je natuurlijk als Overheid spilziek bent, en altijd maar meer de citroen (je burgers) wilt uitpersen.
Hamvraag is : wat zijn nutteloze ritten?
Als ik jullie moet geloven is iemand die naar zijn werk reed bezig met een nutteloze rit.
Wat is dan wel een nuttige rit?
Een luie leegloper, die veel geld geërfd heeft en met zijn Ferrari over de snelweg flitst?
Of een 70 jarige, die met zijn tijd geen blijf weet en nog eens de halve dag in een meubelbedrijf gaat rondhangen?
Wat voor onnozele waarden hebben de mensen tegenwoordig?
Nob schreef:Ik begrijp je punt, maar de lijn moet ergens getrokken worden.
Ik zou ook graag 7/7 betaald bijstuderen, maar dat is gewoon niet realistisch...
Ik denk niet dat iemand vraagt dat je overdag op kosten van de staat zou mogen studeren.
De opleidingscheques waren beperkt tot 50% van de prijs, en het ging over avondschool.
Je doet dat dus naast een fulltime job, niet in de plaats van...

Maar dan nog, ook als informaticus kon ik nauwelijks cursussen vinden waarvoor ik in aanmerking kwam, ook als die specifiek over IT zaken gingen.
Dus men laat kennis verloren gaan, en als je dan toch zou werkloos worden, dan gaan ze jou verwijten dat je je niet bijgeschoold hebt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boulder schreef:
CCatalyst schreef:Ik begrijp niet waarom de autogebruiker vrijgesteld moet worden van een "gebruikstaks" en een "vervuiltaks" op zijn infrastructuur, terwijl de spoorgebruiker, de vaar- en luchtweggebruikers allen moeten betalen voor het gebruik van "hun" infrastructuur en in sommige gevallen ook voor de vervuiling.
Totaal verkeerde redenering.
We betalen allemaal belastingen, waarmee zowel wegen aangelegd als hersteld worden, als nieuwe spoorwegen en fietspaden aangelegd worden.
Wie de trein niet neemt betaalt dus ook voor die trein, en uw treinticket betaalt zeker niet alle kosten want de NMBS rijdt al jaren met verlies.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de treingebruiker wel betaalt op het gebruik, en de weggebruiker niet. Dat de NMBS met verlies rijdt klopt, maar doet niets af van die vaststelling.
boulder schreef:
CCatalyst schreef:Brandstof is ook geen "belasting" op het gebruik van de weg, wel op het gebruik van uw voertuig.
Brandstof is geen belasting, maar een energiebron.
De belasting op brandstof is inderdaad zo'n belasting op het gebruik van de weg, anders gezegd we betalen er al voor !
U kan met uw wagen evengoed enkel op private wegen rijden als u die zou hebben. Dan betaalt u nooit kilometerheffing. Brandstof (en ik weet wat dat is) betaalt u dan wel nog steeds. Brandstof lijkt me dus geen kost die rechtstreeks te maken heeft met het gebruik van de publieke infrastructuur, ze ontstaat vooral door het gebruik van uw eigen voertuig.
boulder schreef:
CCatalyst schreef:Dat er tot voor kort geen deftige technologie voorhanden was om zo'n taks op het gebruik van de weginfrastructuur te implementeren, leek vooral de beperkende factor te zijn. Maar nu dat probleem verleden tijd wordt, is er geen enkele reden waarom de overheid deze scheefgetrokken situatie in stand moet houden.
Dus, zoals ik zei : je gaat gebruikers STRAFFEN omdat ze gaan werken.
Waarom nog "gaan" werken. Akkoord, in bepaalde gevallen kan je niet anders. Maar waarom kan er niet veel meer thuis gewerkt worden. De technologie is er en die is matuur.
boulder schreef:Als het geen effect heeft waarom zou je het dan invoeren?
Tenzij je natuurlijk als Overheid spilziek bent, en altijd maar meer de citroen (je burgers) wilt uitpersen.
Dat is ook de reden. Maar daar kan je niet vanuit, tenzij een grondige hervorming van onze staat (en daar zeg ik ook zeker geen nee tegen).
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 07 okt 2016, 20:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

boulder schreef:Ik denk niet dat iemand vraagt dat je overdag op kosten van de staat zou mogen studeren.
De opleidingscheques waren beperkt tot 50% van de prijs, en het ging over avondschool.
Je doet dat dus naast een fulltime job, niet in de plaats van...
Maar Boulder, zelfs al je betaal je 100% van de inschrijvingsprijs, dan nog betaal je maar een fractie van wat die opleiding in werkelijkheid kost (loon docent, afschrijving schoolgebouw, verwarming/elek, secretariaat, ...). Dus het is sowieso al super gesubsidieerd en dan wil jij ook nog eens een extra korting (opleidingscheques)?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

CCatalyst schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom de treingebruiker wel betaalt op het gebruik, en de weggebruiker niet. Dat de NMBS met verlies rijdt klopt, maar doet niets af van die vaststelling.
Dat is ook totaal niet waar.
Ik maak uiterst zelden gebruik van de trein, ik betaal net zo goed mee als jij.
Je treinticket dekt ook niet de rit die je gaat maken.
En de weggebruiker betaalt 65% belastingen op elke liter brandstof.
En dan ga je beweren dat we niet voor het gebruik betalen...
CCatalyst schreef:U kan met uw wagen evengoed enkel op private wegen rijden als u die zou hebben. Dan betaalt u nooit kilometerheffing.
Weer een totaal foutieve redenering.
Vermits 65% van de prijs van een liter brandstof naar belastingen gaat, betaal je belastingen op gebruik van overheidswegen.
Als ik daarna privé wegen zou hebben, dan doet de Overheid 2x winst.
Ze heeft de belastingen op slijtage, maar er is geen slijtage!
CCatalyst schreef:Waarom nog "gaan" werken. Akkoord, in bepaalde gevallen kan je niet anders. Maar waarom kan er niet veel meer thuis gewerkt worden. De technologie is er en die is matuur.
Klinkt leuk.
Maar ook weer veel te eng gedacht.
Is werk voor jou echt beperkt tot het afleveren van een prestatie, en het betaald worden daarvoor?
Of heb je ook nog collega's, waar je af en toe eens iets tegen zegt?
Allemaal thuis achter ons bureautje, lekker sociaal.
Wist je dat veel (vooral mannelijke) nieuw-gepensioneerden in een depressie belanden, precies omdat ze naast hun werk niet zoveel sociale contacten hebben?
Stel je dan maar voor dat er geen werkplaats meer is, je doet alles van thuis, en je zit de hele dag achter je PC'tje.
Mocht je een opgroeiende puber hebben die zo aan het gamen is, je zou zeggen dat hij ongezond bezig is.
Maar we gaan dat dan voor volwassenen massaal organiseren.
boulder schreef:Dat is ook de reden. Maar daar kan je niet vanuit, tenzij een grondige hervorming van onze staat (en daar zeg ik ook zeker geen nee tegen).
Dan moet je maar leren eerlijk zijn.
Ik hoor eerst altijd het sprookje dat men het doet om het verkeer te ontlasten, voor het leefmilieu, enz.
Pas als er tegenkanting komt, geeft men toe dat het is om nog wat meer het geld uit uw zak te kunnen kloppen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boulder schreef:
CCatalyst schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom de treingebruiker wel betaalt op het gebruik, en de weggebruiker niet. Dat de NMBS met verlies rijdt klopt, maar doet niets af van die vaststelling.
Dat is ook totaal niet waar.
* Als jij de trein neemt, koop je een ticket (enfin, je moet niet, maar dan met het risico dat je nog een pak meer mag neerleggen). Als jij de trein niet neemt, koop je geen ticket.
* Als jij met je privaat vliegtuig vliegt, valt even later een factuur van Eurocontrol in de bus. Als jij niet vliegt, komt die factuur niet.
* Als jij met je auto rijdt, niets. Als jij niet met je auto rijdt, ook niets.

Ik weet echt niet hoe meer duidelijk ik dit verschil kan maken. Waarom moet een treingebruiker betalen 1) belasting voor de NMBS 2) belasting voor de weg en 3) gebruiksrecht, terwijl de autogebruiker enkel 1) en 2) betaalt?
boulder schreef: En de weggebruiker betaalt 65% belastingen op elke liter brandstof.
En dan ga je beweren dat we niet voor het gebruik betalen...
Ja, want je kan ook benzine kopen voor andere doeleinden (is immers niet enkel brandstof voor voertuigen) zonder dat je de weg gebruikt. Schrap het idee dat benzinekost een taks op het gebruik van de weg is, want er zijn dus legio voorbeelden die het tegendeel aantonen (elektrische wagens anyone). Dat het een vervuiltaks is kan je nog wat staven, maar geen gebruikstaks. Kilometerheffing is dat dan weer overduidelijk wel. Want die betaal je gewoon niet als je niet van de weg gebruik maakt.
boulder schreef: Klinkt leuk.
Maar ook weer veel te eng gedacht.
Is werk voor jou echt beperkt tot het afleveren van een prestatie, en het betaald worden daarvoor?
Of heb je ook nog collega's, waar je af en toe eens iets tegen zegt?
Allemaal thuis achter ons bureautje, lekker sociaal.
Tja, dat zal misschien een generatieverschil zijn dan. Een millenial gaat zich daar al minder in herkennen. Ik zeg gewoon maar dat de technologie het perfect mogelijk maakt om veel autoritten uit te sparen. De feedback die je vooral hoort is dat men tevreden is met de tijd die men uitspaart, waardoor er meer tijd is voor gezin en sociale contacten, niet dat men ongelukkig is met het niet zien van de collega's. Maar soit, weinig zinvol om op dit punt voort te gaan.
boulder schreef:Dat is ook de reden. Maar daar kan je niet vanuit, tenzij een grondige hervorming van onze staat (en daar zeg ik ook zeker geen nee tegen).
Dan moet je maar leren eerlijk zijn.
Ik hoor eerst altijd het sprookje dat men het doet om het verkeer te ontlasten, voor het leefmilieu, enz.
Pas als er tegenkanting komt, geeft men toe dat het is om nog wat meer het geld uit uw zak te kunnen kloppen.
Leefmilieu is nooit een geldige reden omdat de gevolgen van ons klein landje op globale schaal weggedrukt worden. Verkeersontlasting doe je niet met taks (hoewel het altijd wel iets zal helpen: vb de vrachtwagens via taks aansporen meer 's nachts te laten rijden ipv tijdens de spits), wel structureel met betere infrastructuur.

Maar eerlijk zijn is vooral ofwel iedereen gebruiksrecht voor de verkeersinfrastructuur aanrekenen, ofwel niemand. En dan laat je de treinreiziger ook gratis rijden op de infra die hij al betaalt heeft via belastingen. Deal?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

CCatalyst schreef:
boulder schreef:
CCatalyst schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom de treingebruiker wel betaalt op het gebruik, en de weggebruiker niet. Dat de NMBS met verlies rijdt klopt, maar doet niets af van die vaststelling.
Dat is ook totaal niet waar.
* Als jij de trein neemt, koop je een ticket (enfin, je moet niet, maar dan met het risico dat je nog een pak meer mag neerleggen). Als jij de trein niet neemt, koop je geen ticket.
* Als jij met je privaat vliegtuig vliegt, valt even later een factuur van Eurocontrol in de bus. Als jij niet vliegt, komt die factuur niet.
* Als jij met je auto rijdt, niets. Als jij niet met je auto rijdt, ook niets.

Ik weet echt niet hoe meer duidelijk ik dit verschil kan maken. Waarom moet een treingebruiker betalen 1) belasting voor de NMBS 2) belasting voor de weg en 3) gebruiksrecht, terwijl de autogebruiker enkel 1) en 2) betaalt?
Je bent ivm de auto al de BIV en de verkeersbelasting vergeten, alsook de zwaar belaste brandstoffen (soort km heffing eigenlijk)...

Bovendien is het normaal dat je moet betalen voor de trein: je moet namelijk geen auto te kopen of te onderhouden, dat moet je met treinen ook doen. Dat de gebruiker hiervoor mee betaalt, lijkt me dan ook niet meer dan normaal... Dat onderhoud en de aankoop moet je namelijk ook betalen als je met de auto rijdt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Vaganzza schreef: Je bent ivm de auto al de BIV en de verkeersbelasting vergeten, alsook de zwaar belaste brandstoffen (soort km heffing eigenlijk)...
Brandstof hierboven ontkracht. Elektrische wagen? Als km heffing => waarom betaalt de gebruiker van die brandstof voor andere doeleinden dan mee?
BIV kan geen gebruikstaks zijn, bij gebrek aan variatie of je nu veel of weinig of zelfs nooit de weg gebruikt.
Vaganzza schreef: Bovendien is het normaal dat je moet betalen voor de trein: je moet namelijk geen auto te kopen of te onderhouden, dat moet je met treinen ook doen. Dat de gebruiker hiervoor mee betaalt, lijkt me dan ook niet meer dan normaal... Dat onderhoud en de aankoop moet je namelijk ook betalen als je met de auto rijdt.
Je betaalt nochtans voor dat onderhoud al dmv belastingen. Het ticket is wel degelijk iets dat je betaalt omdat je ook nog gebruik maakt van de infrastructuur die je reeds met belastingen betaalt.

Hoe het feit dat je moet betalen om een prive-goed te gaan bezitten, dat je dan achteraf weer voor geld kunt verkopen mits goed onderhoud, moet goedpraten dat je daarom niet moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur die je met dat prive-goed verslijt snap ik wel niet :???: Waarom betaal je dan eigenlijk ook parkeergeld op openbaar gebied?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

ITnetadmin schreef:
koenraaddeconinck schreef:Dit durf ik ten gronde betwisten en dit is ook het perfide van het huidig kiessysteem.

Wanneer partij1 40% van de stemmen haalt en partij 2,3,4 en 5 met elke 15% van de stemmen of zelfs nog iets minder een coalitie vormen, dan denk ik dat het grootste deel van de bevolking wel zal gestemd voor partij1. De wil van de meerderheid van de bevolking wordt bij deze dus op democratische wijze gefnuikt :bang:
Eh... De wil van de meerderheid in dit geval is duidelijk *niet* partij1. Anders versta je vrees ik niet wat "meerderheid" betekent, en dat is duidelijk niet hetzelfde als "grootste partij".
Tja, de 50% regel maar hier wl ik wel nog eens over discussiëren > laten we een rangschikking maken:
- op 100 stemmen heeft partij 1 er 41
- partij 2, 3 en 4 elk 15.

Dan is het m.i. evident dat partij 1 zeker de winnaar is van de verkiezer want tegenwoordig zijn zelfs partijen die er 30% op achteruitgaan die zich nog steeds uitroepen als 'de grote overwinnaars' (ge moet het maar durven, niet waar).

Geeft toe dat het huidig zetelverdelingssysteem een vrij obscuur mechanisme is waarmee de traditionele partijen, de uitslagen naar hun hand kunnen zetten.

Kun je de wil van 41% of misschien zelf 45% van de bevolking, zo maar negeren door maffia-praktijken te hanteren die me dan nog aan de man durft brengen als 'democratisch'. ?

Wat doe je dan met de pre-akkoorden die er nu al zijn? Waarom moet je dan nog in 's hemelsnaam uw zondagvoormiddag verpesten om een protest stem uit te brengen die vakkundig in de kiem gesmoord wordt.

Laat ons dan nog niet spreken over het gefoefel en gesjoemel binnen de partijen waarbij het niet altijd diegenen zijn met de meeste stemmen die ook de belangrijkste post krijgen.

Als gewone burger heb je in dit land niets maar dan ook niets in te brengen. Nogmaals, België is een schijndemocratie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

CCatalyst schreef: * Als jij de trein neemt, koop je een ticket (enfin, je moet niet, maar dan met het risico dat je nog een pak meer mag neerleggen). Als jij de trein niet neemt, koop je geen ticket.
* Als jij met je privaat vliegtuig vliegt, valt even later een factuur van Eurocontrol in de bus. Als jij niet vliegt, komt die factuur niet.
* Als jij met je auto rijdt, niets. Als jij niet met je auto rijdt, ook niets.
Zoals al gezegd, met je auto.
Je hebt dus al eerst je voertuig moeten kopen, inschrijven (met de nodige belastingen) en verzekeren.
Je hebt ook moeten een rijbewijs behalen.
Daarna betaal je ook om de zoveel kilometer voor het onderhoud van de wagen.
Daarna betaal je nog eens ieder jaar wegenbelasting, en je betaalt nog brandstof ook, en als je ergens moet stoppen, parkinggeld.
Heb jij een trein moeten kopen misschien?
Moet je jaarlijks verzekering betalen?
...
CCatalyst schreef:Ik weet echt niet hoe meer duidelijk ik dit verschil kan maken. Waarom moet een treingebruiker betalen 1) belasting voor de NMBS 2) belasting voor de weg en 3) gebruiksrecht, terwijl de autogebruiker enkel 1) en 2) betaalt?
Misschien nog een "pietluttig" verschilletje dat CCatalyst vergeet.
Je doet precies alsof "de trein nemen" ook ergens gelijk staat met "de auto nemen".
In werkelijkheid ben je autobestuurder en treinpassagier.
In de trein word je immers naar je bestemming gebracht door een derde, zijnde de treinbestuurder.
Als je dat wilt vergelijken met de auto, dan moet je vergelijken met een taxi.
Daar word je ook gevoerd.
En rarara, daar moet je ook weer betalen.
Maar de dag dat jij treinbestuurder wordt, ga je ook achter het stuur van je trein kunnen kruipen, en ga je ook niet meer moeten betalen, integendeel ze gaan jou betalen...
Ccatalyst schreef:Ja, want je kan ook benzine kopen voor andere doeleinden (is immers niet enkel brandstof voor voertuigen) zonder dat je de weg gebruikt. Schrap het idee dat benzinekost een taks op het gebruik van de weg is, want er zijn dus legio voorbeelden die het tegendeel aantonen (elektrische wagens anyone). Dat het een vervuiltaks is kan je nog wat staven, maar geen gebruikstaks. Kilometerheffing is dat dan weer overduidelijk wel. Want die betaal je gewoon niet als je niet van de weg gebruik maakt.
Bullshit, met diesel wordt precies het tegenovergestelde bewezen.
Diesel heeft massaal taksen, maar een dieselauto rijdt net zo goed met huisbrandolie.
Het enige verschil tussen huisbrandolie en diesel zijn de taksen, en omdat er geen enkel verschil is tussen die 2 zaken, doen ze er een rode kleurstof bij om te kunnen detecteren dat je huisbrandolie gebruikt hebt.
Een duidelijker bewijs dat het wel degelijk een vorm van belasting is, hoef ik niet te geven.
En wat electrische wagens betreft, die willen ze nu stimuleren, maar wees gerust, binnen zoveel jaar is dat ook weer gedaan.
Electrische wagens vervuilen overigens alleen maar minder als de electriciteit die ze gebruiken op milieuvriendelijke manier opgewekt is.
boulder schreef: Tja, dat zal misschien een generatieverschil zijn dan. Een millenial gaat zich daar al minder in herkennen.
Je bedoelt : een millenial kent het alleen uit de theorie.
Ik heb op mijn vorig werk en op mijn huidig werk collega's gehad die aan thuiswerken deden/doen.
Als ik hen over dit sociaal isolement sprak, gingen ze akkoord.
En stuk voor stuk vonden ze het wel goed, maar waren ze ook blij dat het 1 of 2 dagen per week was.
Maar ja, laat de werkelijkheid uw mooie fabeltjes niet beïnvloeden.
boulder schreef:Ik zeg gewoon maar dat de technologie het perfect mogelijk maakt om veel autoritten uit te sparen.
Technologie kan heel veel, daar moet je mij niet van overtuigen.
Maar technologie moet wel ten dienste staan van de mens, en niet omgekeerd.
Als jij niet meer hoeft naar je bedrijf te gaan, omdat de technologie het toelaat, en je bedrijf beslist om alleen nog een verkoopskantoor te hebben, dan kun jij wel in een sociaal isolement terechtkomen, en daar kan een depressie of een burnout van komen.
Iets wat de samenleving, en dus de belastingbetaler gigantisch veel kost.
Maar ja, ik merk keer op keer dat mensen niet in staat zijn van ook maar een beetje vooruit te denken.
De kost die nu bespaard wordt is o zo belangrijk, maar die die vanaf volgend jaar al op je afkomt niet (denk aan het sale-and-leaseback systeem voor gebouwen : één keer cash voor de begroting, en daarna heb je op een paar jaar tijd een veelvoud betaald aan huur).
boulder schreef:De feedback die je vooral hoort is dat men tevreden is met de tijd die men uitspaart, waardoor er meer tijd is voor gezin en sociale contacten, niet dat men ongelukkig is met het niet zien van de collega's. Maar soit, weinig zinvol om op dit punt voort te gaan.
Ik krijg andere feedback.
boulder schreef:Maar eerlijk zijn is vooral ofwel iedereen gebruiksrecht voor de verkeersinfrastructuur aanrekenen, ofwel niemand. En dan laat je de treinreiziger ook gratis rijden op de infra die hij al betaalt heeft via belastingen. Deal?
Maar personeel moet wel betaald worden, en die betaal je niet met een forfait.
Anders kunnnen we 24/7 treinen laten rijden zonder ticket, de infrastructuur is immers toch betaald, volgens jou.
Maar als er 5 extra treinen komen, dan moeten er wel meer treinbestuurders, treinbegeleiders, ... betaald worden.
En nog eens, je vergelijkt trein met auto, bij een correcte vergelijking zou je trein met taxi moeten vergelijken.
Ook daar heb je een chauffeur die zijn uren betaald moeten worden.
nob schreef:Maar Boulder, zelfs al je betaal je 100% van de inschrijvingsprijs, dan nog betaal je maar een fractie van wat die opleiding in werkelijkheid kost (loon docent, afschrijving schoolgebouw, verwarming/elek, secretariaat, ...). Dus het is sowieso al super gesubsidieerd en dan wil jij ook nog eens een extra korting (opleidingscheques)?
Je betaalt nog wel wat meer.
Je betaalt nog de boeken, en binnenkort betaal ik ook nog eens parkeergeld.
En om die gebruiker extra te stimuleren straks nog eens rekeningrijden.

En volgens sommigen is dit dus "een hobby".
Thuis en Familie kijken is ook een hobby.
Moet je mij eens vragen wat je op je CV gaat zetten :

Talenkennis : Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees
of
Ben op de hoogte van alle personages en ontwikkelingen van Familie, Thuis, Buren...

Voor de paardenbrildragers zou ik zeggen : ga eens vragen aan iemand die outplacement (weer naar een job leiden van meestal oudere werknemers die hun baan kwijtgeraakt zijn) cursussen geeft, of die talen belangrijk zijn.
Op dergelijke cursussen wordt onder andere gezegd dat een diploma belangrijk is, maar naarmate de jaren verstrijken wordt dat diploma steeds minder waard.
Maw. je diploma A1 informatica, behaald in 1989 heeft nog wel een zekere waarde op de arbeidsmarkt, maar veel belangrijker is wat je er daarna gedaan hebt.
En de talen die je in het middelbaar geleerd hebt zijn belangrijk, maar als jij in heel die periode sedertdien die nooit onderhouden hebt, zal de waarde hiervan als zeer laag ingeschat worden.
Dus het verhaal van "die in het middelbaar zijn heel belangrijk, die in avondschool zijn een hobby", is totaal verkeerd, en geldt alleen voor wie pas afgestudeerd is.
Na een paar jaar is het de ervaring op de werkvloer, en voor de talen het onderhouden ervan die belangrijk zijn.
En daar wringt het schoentje.
Veel werkgevers gaan u weinig opleiding geven die niet rechtstreeks te maken heeft met wat zij verkopen/produceren.
Maar precies omdat technologie zo snel evolueert kun je heel snel op een dood spoor zitten.
Dan ben je 5 jaar lang opgeleid in iets dat nu niet meer gevraagd wordt, of nooit doorgebroken is.
Of het kan iets zijn dat heel succesvol is, maar enkel voor iets heel specifieks ingezet wordt.
Zo kun je bijv. 10 jaar lang ziekenhuissoftware ontwikkelen in een custom programmeertaal.
Daarna gaat dat bedrijf dan herstructureren.
En daar sta je dan.
Het bedrijf heeft je perfect opgeleid voor dat ene product dat nergens anders gebruikt wordt.
De overheid weigert zijn verantwoordelijkheid omdat ze de paardenbril ophebben van "vandaag niet nodig".
In die 10 jaar had die gebruiker kunnen cursussen volgen in de IT, maar de Overheid wou dat niet subsidiëren, want "te duur" en voorrang aan werklozen.
De kennis die die persoon had vlak na afstuderen was heel goed, maar na 10 jaar op één doodlopend spoor te zitten is die totaal gedateerd en voor veel werkgevers waardeloos.
Ook als werkloze zal die het moeilijk hebben, want cursussen in de IT zijn peperduur, en de VDAB zal nauwelijks iets terugbetalen.
Hij had natuurlijk kunnen talen leren in avondschool en dat gebruiken als springplank voor een ander soort job, maar de overheid ontmoedigt dat dus ook.
Eenmaal werkloos krijgt hij dan een cursus "leren solliciteren" of "outplacement", waarin men hem nog eens op het hart drukt hoe belangrijk bijscholing wel is, hoe hij "levenslang moet leren", en hoe snel je talen vergeet als je ze niet onderhoudt.
Tja, het is zoals de baas van ING die nu komt vertellen hoe belangrijk de mensen in zijn bedrijf wel zijn.
Zoals men in het Engels zegt : "Why don't you put your money where your mouth is..."
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

koenraaddeconinck schreef:Tja, de 50% regel maar hier wl ik wel nog eens over discussiëren > laten we een rangschikking maken:
- op 100 stemmen heeft partij 1 er 41
- partij 2, 3 en 4 elk 15.

Dan is het m.i. evident dat partij 1 zeker de winnaar is van de verkiezer want tegenwoordig zijn zelfs partijen die er 30% op achteruitgaan die zich nog steeds uitroepen als 'de grote overwinnaars' (ge moet het maar durven, niet waar).

Geeft toe dat het huidig zetelverdelingssysteem een vrij obscuur mechanisme is waarmee de traditionele partijen, de uitslagen naar hun hand kunnen zetten.

Kun je de wil van 41% of misschien zelf 45% van de bevolking, zo maar negeren door maffia-praktijken te hanteren die me dan nog aan de man durft brengen als 'democratisch'. ?

Wat doe je dan met de pre-akkoorden die er nu al zijn? Waarom moet je dan nog in 's hemelsnaam uw zondagvoormiddag verpesten om een protest stem uit te brengen die vakkundig in de kiem gesmoord wordt.

Laat ons dan nog niet spreken over het gefoefel en gesjoemel binnen de partijen waarbij het niet altijd diegenen zijn met de meeste stemmen die ook de belangrijkste post krijgen.

Als gewone burger heb je in dit land niets maar dan ook niets in te brengen. Nogmaals, België is een schijndemocratie.

Of het slim is een partij die 40% scoorde in een verkiezing buiten spel te zetten is een andere zaak.
Maar het blijft wel zo dat wanneer 40% van de mensen op partij1 stemden, dit betekent dat 60% van de mensen *niet* op partij1 stemden.
Zolang je een meerderheid vormt is dit alleszins democratisch.


Dan heb ik eerder problemen met een federale regering, waarbij er geen meerderheid is per landsdeel.


Maar ik ben zoiezo niet echt tevreden met het huidige stemsysteem, waarbij het kiezen uit een menu is, terwijl ik liever a la carte zou stemmen, per issue.
Bv een thematisch overzicht van issues zoals sociale voorzieningen, immigratie, economie, ... waarop je kan stemmen wat jouw positie is; zoals ze nu al hun issues uit de doeken doen per partij, maar dan met de mogelijkheid om over de partijlijnen heen op jouw issue te stemmen.
Of, als dat wat moeilijk wordt, gewoon toelaten om bv ipv 1 stem per persoon, 10 stemmen per persoon toe te kennen, die dan kunnen verdeeld worden over meerdere partijen, want nu blijven kleinere partijen die slechts voor een paar issues uitkomen in de kou staan, terwijl ook zij vaak een goed punt maken en verdienen om op die issues gehoord te worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Maar het blijft wel zo dat wanneer 40% van de mensen op partij1 stemden, dit betekent dat 60% van de mensen *niet* op partij1 stemden.
Maar ook niet op de compromissen van partij 2, 3 en 4.

Die 40% zou krijgen waarvoor het gestemd heeft, die 60% krijgt helemaal niets !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Vraag is waar men wel tevreden is.
Amerikanen vinden dat kiezen tussen Trump en Clinton is, als kiezen tussen de pest en de cholera.
Landen waar men met een meerderheidssysteem zit (of bijna altijd daarop uitkwam), zoals het VK of Spanje, zijn ook niet tevreden.
En als zo'n land dan uitzonderlijk een coalitie moet sluiten, lukt het ook niet (Spanje bijv., waar ze precies moeite doen om België te kloppen qua aantal maanden zonder regering).
In de landen met een meerderheidssysteem vinden ze dat het altijd dezelfde zijn, en zij denken dat corruptie daar mee te maken heeft.
Hier hebben we parlementen met zowat de grootst mogelijke versnippering, en dat werkt ook niet goed.

Ik wil gerust veranderen van systeem, alleen vraag ik mij af : welk systeem.
En ligt het wel aan het kiessysteem?
Als dat zo zou zijn, dan zou er toch wel een buurland te vinden zijn waar ze allemaal heel tevreden zijn over hun systeem.
Maar dat vind ik niet.
Dus kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat het niet het kiessysteem is dat het probleem vormt, maar dat iedereen wel denkt dat het gras elders groener is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Maar het blijft wel zo dat wanneer 40% van de mensen op partij1 stemden, dit betekent dat 60% van de mensen *niet* op partij1 stemden.
Maar ook niet op de compromissen van partij 2, 3 en 4.

Die 40% zou krijgen waarvoor het gestemd heeft, die 60% krijgt helemaal niets !
En *dat* kan je dus niet weten in het huidige systeem.
Er wordt nl enkel geregistreerd *voor* welke partij je stemt; terwijl er genoeg mensen zullen zijn die *tegen* een bepaalde partij stemmen, maar dat kan je dus niet. Een stem uitbrengen a la "eender wie maar *niet* partij x of y" bestaat niet.

Het kan dus goed zijn dat een deel van die 60% een stem heeft uitgebracht tegen partij1; en die krijgen dus ook wat ze willen.
Het kan even goed zijn dat een aantal stemmers van partij1 eigenlijk gestemd hebben op "eender wie behalve partij5"; die krijgen dan toch wat ze wilden.
Je kan op basis van de verzamelde gegevens hier geen conclusies uit trekken, want er wordt gewoonweg niet genoeg data verzameld.

Trouwens, die 40% zou ook niet echt krijgen wat ze wilt, want 40% is nog altijd geen absolute meerderheid, er moet dus een coalitie gevormd worden en die coalitie zal uit compromissen bestaan van partij1 en zijn coalitiepartners.


Boulder: landen met een tweepartijensysteem zitten met het probleem dat proteststemmen weinig uithalen, want zolang je niet de grootste bent heb je niks te zeggen, in tegenstelling tot landen met coalitievorming. Ook krijg je in zo'n landen vaak polarisatie, waar de twee partijen het mekaar moeilijk beginnen maken of zweren om alles wat de andere partij verwezenlijkt heeft terug af te breken, zoals de US nu. En dan geraak je als land nergens meer.
Kijk naar Obama, waar de republikeinse meerderheid in huis/senaat gezworen heeft dat het hun voornaamste taak was om Obama tegen te werken en ervoor te zorgen dat het land platligt tot zij terug aan de macht zijn. Als dat de politieke realiteit wordt is je systeem zo goed als failliet.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 08 okt 2016, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

r2504 schrijft: Die 40% zou krijgen waarvoor het gestemd heeft, die 60% krijgt helemaal niets !

juist, het befaamde angelsaksisch model: winner takes all! Niks dus, cfr brexit, Trump...
Misschien toch een keer David Van Reybrouck lezen!

https://www.bol.com/nl/p/tegen-verkiezi ... ype=browse
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”