Smartphones weigeren noodnummer politie te bellen

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

krisken schreef:Dan bel je gewoon 101. Straatverlichting die niet werkt bij bvb een ongeval of een wagen die in panne staat maar slecht zichtbaar is, is eveneens prioriteit.

Technisch gezien kan het allemaal hoor, een extra nummer in gang zetten voor niet dringende zaken. In Antwerpen zijn ze bezig met een proefproject (De Blauwe Lijn) : https://www.politieantwerpen.be/deblauwelijn.
Die lijn heb ik al gebeld, toen ik 's nachts in een bocht verrast werd door een dakloze die op de baan stond met z'n winkelkarretje, die ze niet over de hoge stoeprand kreeg.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

s Nachts (en weekend, en feestdagen) moet je ALTIJD 101 bellen. Bovenstaand nummer is enkel en alleen bedoeld voor niet-dringende gevallen tijdens de kantooruren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

1207 schreef:
MClaeys schreef:Een non-prio nummer zou niet werken
Antwerpen heeft een 0800 nummer en dat voldoet perfect voor de blaffende hond, de ondergelopen kelder tijdens die storm
alleen moeten mensen die wel willen gebruiken natuurlijk en zelf correct inschatten of hun probleem levensbedreigend is

voor de blaffende hond moet de combi wel komen, maar 5 of 30 minuten maakt geen verschil
Had ge mij correct gequote dan had ge gezien dat dat exact mijn punt was, je kan daar niet op vertrouwen want ze denken allemaal dat hun probleem het belangrijkste is. Vraag eens rond hoeveel mensen in antwerpen die 0800 nummer kennen ;)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Daarom: een landelijke 11x nummer die op dezelfde centrale uitkomt maar lager in de prio list (hoewel ze natuurlijk altijd een dedicated telefonist in reserve kunnen houden om deze oproepen af te handelen).

In sommige delen van de US doen ze het zo:
An N11 code ("N-one-one" code) or N11 number is a three-digit abbreviated dialing telephone number within the North American Numbering Plan (NANP) which allows access to specific services.

Usage is listed in the NANP as follows:

2-1-1: Community services and information (ex: United Way of America)
3-1-1: Municipal government services, non-emergency number
4-1-1: Directory assistance
5-1-1: Traffic information or police non-emergency services
6-1-1: Telephone company (telco) customer service and repair
7-1-1: TDD and Relay Services for the Deaf and Hard of Hearing
8-1-1: Underground public utility location (United States);[1] non-emergency health information and services (Canada)
9-1-1: Emergency services (police, fire, ambulance/rescue services)
(4-1-1 and 6-1-1 are commonly used within the U.S. but not officially assigned by the FCC)
Source: https://en.wikipedia.org/wiki/N11_code
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

@krisken : dat was 9u 's avonds, was geen probleem met het nummer te bellen, zeer vriendelijk, ze wist me ook te vertellen dat er reeds meldingen waren binnengekomen.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

krisken schreef:Politie Oostende : 059 70 11 11 (http://www.lokalepolitie.be/5449)
Iedereen in Oostende kent dit nr , ik nodig uit om te bellen en je zal direct weten dat je naar 101 moet bellen. Al genoeg gedaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:s Nachts (en weekend, en feestdagen) moet je ALTIJD 101 bellen. Bovenstaand nummer is enkel en alleen bedoeld voor niet-dringende gevallen tijdens de kantooruren.
Niet dus:
De Blauwe Lijn is het gratis infonummer van Lokale Politie Antwerpen. U kunt er terecht met al uw niet-dringende vragen en meldingen aan de politie. De Blauwe Lijn is 7 dagen op 7 bereikbaar en dit 24 uur per dag op 0800 123 12 of [email protected]. Heeft u dringende politiehulp nodig en wilt u meteen een politiepatrouille ter plaatse? Bel dan het noodnummer 101.

bron: https://www.politieantwerpen.be/deblauwelijn
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik kan 101 niet bellen vanaf mijn Samsung Galaxy S5. Reboot geprobeerd, maakt niks uit. Je belt naar het nr en de phone verbreekt direct de call. Naar voice mail bellen werkt wel.

Er was een of ander idioot rockconcert waar ik zowel het publiek als vooral de drummer kon horen in mijn slaapkamer. Zijn kickdrum overheerste het geluid wat in mijn slaapkamer binnenkwam, en ik hoorde ook de echo van zijn drum op gebouwen, dus conclusie dat het niet ver weg geweest moet zijn. Met dit warm weer slaap je met venster open. Ben dan gaan rijden om te zoeken wie de dader was (was 01:00 's nachts) gezien de flikken bellen niet werkte. Ik rij van Wetteren naar Massemen en hoor daar niks (mijn achtertuin kijkt uit op Massemen), rij dan via binnenbaantje en passeer op bepaald moment langs geuzenhof, daar zie ik zeer veel volk op de oprit staan, maar muziek is weg. Dus uit armoede naar huis gereden en nu is alle overlast plots weg.

Het lijkt erop dat die krapuleuze groep voor zijn laatste nummers het volume flink heeft opengedraaid omdat ze weten dat tegen de politie er is, het concert al gedaan is. Helaas vind ik geen details van rock optredens rondom Wetteren en nu is het lawaai dus voorbij.
Screenshot_2016-08-28-01-36-24.png
Wie kan ik in gebreke stellen? Zeker omdat mijn phone weigert naar de hulpdiensten te bellen. Of waren al hun lijnen overbelast?

Net nog ontdekt dat het 700m line of sight is. Het zal dus deze tent zijn geweest, morgen gaan we ze eens bellen ....
geuzenlawaai.png
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ub4b schreef:
Wie kan ik in gebreke stellen? Zeker omdat mijn phone weigert naar de hulpdiensten te bellen. Of waren al hun lijnen overbelast?

Net nog ontdekt dat het 700m line of sight is. Het zal dus deze tent zijn geweest, morgen gaan we ze eens bellen ....

geuzenlawaai.png
Nachtlawaai valt onder de categorie van niet-dringende oproepen. Hoewel ik best kan begrijpen dat dat voor de klager meestal wel dringend is (en vermoeidheid leidt soms tot nogal wat emotie), moet men ook beseffen dat er bij nachtlawaai niet meteen levens in gevaar zijn en dat er geen interventie met gierende banden, sirenes en zwaailicht vereist is. Niet 101 voor bellen dus, die lijn hou je dan beter vrij voor situaties waarbij er echt een gevaar is. Je kan daarmee wel bij het lokale nummer terecht.

Geuzenhof heeft in ieder geval zojuist nog foto's op hun FB gepost van het huwelijksfeest deze avond, met oa deze foto die de bron wel eens zou kunnen ontmaskeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ub4b schreef:Het lijkt erop dat die krapuleuze groep voor zijn laatste nummers het volume flink heeft opengedraaid omdat ze weten dat tegen de politie er is, het concert al gedaan is. Helaas vind ik geen details van rock optredens rondom Wetteren en nu is het lawaai dus voorbij.
Een feestje dat al om 1.00u gedaan is, is toch nog deftig?
In plaats van op zoek te gaan om iemand in gebreke te stellen, kruip rustig terug in bed :)
Achteraf kan je met zo'n klacht toch niets meer aanvangen? Is bij jou de muziek nooit eens te luid gestaan?
CCatalyst schreef:Nachtlawaai valt onder de categorie van niet-dringende oproepen. Hoewel ik best kan begrijpen dat dat voor de klager meestal wel dringend is (en vermoeidheid leidt soms tot nogal wat emotie), moet men ook beseffen dat er bij nachtlawaai niet meteen levens in gevaar zijn en dat er geen interventie met gierende banden, sirenes en zwaailicht vereist is. Niet 101 voor bellen dus, die lijn hou je dan beter vrij voor situaties waarbij er echt een gevaar is. Je kan daarmee wel bij het lokale nummer terecht.
Is dat jouw persoonlijk advies, of het standpunt van de politie?

Buiten het voorbeeld van Antwerpen, waar een lokaal nummer voor niet-dringende gevallen 24/24 bemand is, worden in de meeste politiezones 's nachts geen gesprekken meer aangenomen op het lokaal nummer, en word je doorverwezen naar 101.

In mijn politiezone (MIRA) kom je:
  • - tijdens kantooruren altijd terecht op een IVR: "druk 1 voor dringende politiehulp, druk 2 voor ...). Als je op "1" drukt kom je op 101 terecht. Het gebruik van 101 wordt dus aanbevolen (ook als is de lokale politiepost bemand)
    - buiten kantooruren kom je automatisch op 101 terecht (ook al is de politiepost 24/24 bemand).
De definitie van "dringend" heeft toch niets te maken met "levens in gevaar, gierende banden, sirenes en zwaailicht".

Niet dringend is voor mij alles wat kan wachten tot de volgende werkdag (vb: aangifte verlies identiteitskaart).
Alles wat niet kan wachten (vb oproep nachtlawaai, ongeval zonder gekwetsten waar de partijen niet uitgeraken, getuige van een inbraak, kapotte verkeerslichten op een druk kruispunt) en een interventie vereisen, rechtvaardigen toch een oproep naar 101?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Niet kunnen slapen en dan maar beginnen rondrijden om de bron te zoeken :eek: .
Steekt u een paar oorstoppen in, draait u om en slaapt verder.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik belde net naar 1940. De vriendelijke helpdesk dame kon niet zien dat ik naar 101 of 1912 probeerde te bellen, want dat verloopt via een apart netwerk, niet via base, zo vertelde ze. Ze vertelde dat je zelf zonder simkaart kon bellen naar de noodnummers. Ze kon wel zien dat ik naar 1933 (voice mail) had gebeld, ik had een ander kort nummer gebeld om zeker te zijn dat ik kon bellen.

Dus concreet: hoe kan de burger nu weten of de noodcentrale overbelast is, of zijn GSM buggy is, als er nergens logs van zijn die gecorreleerd kunnen worden? Dit baart mij zorgen.
philippe_d schreef: Een feestje dat al om 1.00u gedaan is, is toch nog deftig?
In plaats van op zoek te gaan om iemand in gebreke te stellen, kruip rustig terug in bed :)
Achteraf kan je met zo'n klacht toch niets meer aanvangen? Is bij jou de muziek nooit eens te luid gestaan?
Het is een privé feest waarvoor vermoedelijk zelfs geen toestemming is aangevraagd bij de gemeente. Er staat een leuk vermogen aan speakers voor hun live band:
14054918_1226555150699773_1290954069690087366_n.jpg
En neen, ik mag zelf nooit iets opendraaien. Ik heb een audiozaak. Mijn buren zijn frustro's met een wijnzaak, hij is gewezen rijkswachter en kan niks verdragen. Het minste lawaai en ze bellen de flikken, zelfs al komt de overlast niet van bij ons. Recent nog door de politie uit ons bed gebeld, omdat er een aanhoudende bas was die niet van ons kwam, maar ze kwamen hier wel aanbellen en bonken op de deur.

Wet is wet. Niemand mag 's nachts op privé terrein zomaar feestjes geven en iedereen uit zijn slaap houden. Als ik morgen mijn outdoor speakers op vol volume om 01:00 laat knallen om alle buren te pesten, hoe lang zal het duren?

Er zijn uiteraard wel de gelegaliseerde uitzonderingen, waar nachtlawaai door de milieudienst wordt getolereerd tot x aantal decibels. Denk maar niet dat je in een woonwijk aan zo'n vergunning komt.

Het probleem is dat de burger niks mag vaststellen. Ja ik heb een deftige dB meter, maar ik mag geen vaststelling doen. Tegen dat de politie hier is, is het lawaai vaak al geweken, maar is de schade ondertussen gedaan (hele buurt uit zijn slaap gekregen). Dus ik zou dat zelf kunnen misbruiken en laat ze nadien maar bewijzen als er geen politie is geweest die het gehoord heeft, want politie zegt zelf: iedereen kan geluidsopnames van overlast vervalsen, dus dat telt niet.

Toen ik de vorige keer belde voor overlast om 07u 's ochtends werd ik om 08u teruggebeld, toen lawaai van kettingzagen dus wel legaal was (vanaf 8u in Wetteren) met bovenstaande uitleg.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

En uwe buur dan niet gebeld naar zijn 'collega's' omwille van de 'overlast' als het toch zo 'ne moeilijke' is?

Tot 01u00 ... Lijkt me nog meer dan deftig op een zaterdagavond, zeker als het éénmalig is.
Zoals hierboven al gemeld: ramen dicht, desnoods oordoppen in als je niet kan slapen...
En om 07u00 's morgens lawaai? Uw kippen zijn dan ook al lang wakker....

Verdraagzaamheid: daar komt men nog het verste mee.
Kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat ze ELKE dag om 07u00 met kettingzaag bezig zijn en tot 01u00 feestjes bouwen.
Begrip voor een éénmalige situatie zal ook van hun kant uit begrip opbrengen als bij jou eens 's ochtends iemand een boom komt omzagen (die op vallen staat of zo?) of een beetje lawaai hebt bij een leuke bbq onder vrienden / buren.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je mag blij zijn dat je niet hier bij mij woont. We hebben al sinds juni elk weekend feestjes die tot 3u doorgaan. Maar ze zijn allemaal met toestemming (bijna allemaal georganiseerd door politieker / vriend van een politieker). En da's geen "bas" muziek, maar schlagers (zucht).

Soms is mijn geduld ook op. Als er bv. op 3u daarna een groep (dezelfde) mensen naar het voetbalveld kruipen (is niet zo ver van ons) en daar dan verder zuipen en superveel lawaai maken. (bv. door op metaal van palen / goals te slaan)...

Ik denk dat dat wel gerechtvaardigd zou zijn om de 101 te bellen, als die mensen eigenlijk "inbreken" (het is afgesloten) en daar geluid maken. Maar ik heb geen zin in papierwerk daarna. Ik heb al ooit voor nachtlawaai gebeld, en kreeg dag erna politie aan de deur met vraag om langs te komen en papieren te ondertekenen en klacht in te dienen. Ook al hadden ze er nog eens niks tegen gedaan (het was stiller voor letterlijk 10min). Maarja, ze "moesten" het hebben. Al denk ik nog steeds dat ik het mocht weigeren.
(trouwens: ik had toen met Oneplus One gebeld, nog op Kitkat, naar 101 en dat werkte gewoon wel)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ub4b schreef:Toen ik de vorige keer belde voor overlast om 07u 's ochtends werd ik om 08u teruggebeld, toen lawaai van kettingzagen dus wel legaal was (vanaf 8u in Wetteren) met bovenstaande uitleg.
Is dat niet het toppunt van overdraagzaamheid?
Om 7.00 bellen, omdat "de wet van Wetteren" kettingzagen pas toelaat vanaf 08.00 :-D ??
De beller zou hiervoor beboet moeten worden, vind ik

Trouwens, de wettelijke bepaling van nachtlawaai is > 90 dB tussen 22.00 en 07.00
ub4b schreef:Ik belde net naar 1940. De vriendelijke helpdesk dame kon niet zien dat ik naar 101 of 1912 probeerde te bellen, want dat verloopt via een apart netwerk, niet via base, zo vertelde ze. Ze vertelde dat je zelf zonder simkaart kon bellen naar de noodnummers.
Het is onaanvaardbaar dat een Helpdesk medewerker van een provider beweert dat je zonder simkaart kan bellen naar de noodnummers.
Dat is pertinent onwaar. Zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p581829
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

axs schreef:En uwe buur dan niet gebeld naar zijn 'collega's' omwille van de 'overlast' als het toch zo 'ne moeilijke' is?

Tot 01u00 ... Lijkt me nog meer dan deftig op een zaterdagavond, zeker als het éénmalig is.
Zoals hierboven al gemeld: ramen dicht, desnoods oordoppen in als je niet kan slapen...
En om 07u00 's morgens lawaai? Uw kippen zijn dan ook al lang wakker....
Kickdrum is een transient die door ramen heen gaat, maak je geen illusies. Het was een van de warmste dagen, dus met raam open slapen.
axs schreef: Verdraagzaamheid: daar komt men nog het verste mee.
Kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat ze ELKE dag om 07u00 met kettingzaag bezig zijn en tot 01u00 feestjes bouwen.
Begrip voor een éénmalige situatie zal ook van hun kant uit begrip opbrengen als bij jou eens 's ochtends iemand een boom komt omzagen (die op vallen staat of zo?) of een beetje lawaai hebt bij een leuke bbq onder vrienden / buren.
Ik redeneer: ik niet, gij niet. Ik mag in mijn wijk niks opendraaien of ik heb boel met de politie, waarom zou het dan 700m verder wel mogen? Iedereen gelijk voor de wet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ub4b schreef:Ik belde net naar 1940. De vriendelijke helpdesk dame kon niet zien dat ik naar 101 of 1912 probeerde te bellen, want dat verloopt via een apart netwerk, niet via base, zo vertelde ze.
Wat is 1912? Dat is toch een verkort sms nummer bij base?
Volgens mij zag de dame de 101 oproepen niet, omdat die er niet geweest zijn? Waarschijnlijk toch een probleem met de GSM?

Tenzij de GSM deze oproep inderdaad via een ander netwerk (andere provider) probeerde te bellen, en dat het daar fout ging?
Het is inderdaad zo dat voor noodoproepen "national roaming" openstaat, met andere woorden: in tegenstelling tot normale gesprekken, kan voor noodoproepen wel het netwerk van een andere provider gebruikt worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

philippe_d schreef:
ub4b schreef:Ik belde net naar 1940. De vriendelijke helpdesk dame kon niet zien dat ik naar 101 of 1912 probeerde te bellen, want dat verloopt via een apart netwerk, niet via base, zo vertelde ze.
Wat is 1912? Dat is toch een verkort sms nummer bij base?
Volgens mij zag de dame de 101 oproepen niet, omdat die er niet geweest zijn? Waarschijnlijk toch een probleem met de GSM?
Het was 112, het is warm en ik ben nog moe van gisteren:
Screenshot_2016-08-28-01-36-24.png
philippe_d schreef: Tenzij de GSM deze oproep inderdaad via een ander netwerk (andere provider) probeerde te bellen, en dat het daar fout ging?
Het is inderdaad zo dat voor noodoproepen "national roaming" openstaat, met andere woorden: in tegenstelling tot normale gesprekken, kan voor noodoproepen wel het netwerk van een andere provider gebruikt worden.
Dat kan het zijn. Ik heb recent mijn GSM in automatic network mode gezet door een trip naar Frankrijk. Nadien heb ik het niet meer op in manual op BASE gezet, terwijl wel BASE verschijnt als operator, maar hij misschien voor noodoproepen eender welke mast pakt en daar het foutloopt?

Of bug in Android na recente update. Misschien eens Samsung contacteren. Het feit dat een GSM weigert om naar de noodnummers te bellen kan voor mij niet. Ik heb hem gekocht bij Media Markt Gent Korenmarkt, ik ga daar liever niet meer terug gezien duidelijk een software probleem.

Update: geuzenhof heeft zich al verontschuldigd voor de overlast. Netjes.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ub4b schreef:Ik belde net naar 1940. De vriendelijke helpdesk dame kon niet zien dat ik naar 101 of 1912 probeerde te bellen, want dat verloopt via een apart netwerk, niet via base, zo vertelde ze. Ze vertelde dat je zelf zonder simkaart kon bellen naar de noodnummers.
De dame in kwestie is slecht geinformeerd. Hoewel het in de GSM standaard voorzien is, laten Belgische providers niet toe dat je de nooddiensten belt zonder simkaart. Dit op vraag van die diensten zelf, omdat ze je in geval van verbreking van de verbinding bv niet kunnen terugbellen.
Dit is in detail uitgelegd in een topic hier.

*Obligatoire harde harde expliciete hint om hier eindelijk ns een wiki te maken met dat soort data in geaggregeerd.*


ub4b schreef: Het probleem is dat de burger niks mag vaststellen. Ja ik heb een deftige dB meter, maar ik mag geen vaststelling doen. Tegen dat de politie hier is, is het lawaai vaak al geweken, maar is de schade ondertussen gedaan (hele buurt uit zijn slaap gekregen). Dus ik zou dat zelf kunnen misbruiken en laat ze nadien maar bewijzen als er geen politie is geweest die het gehoord heeft, want politie zegt zelf: iedereen kan geluidsopnames van overlast vervalsen, dus dat telt niet.
Toen ik de vorige keer belde voor overlast om 07u 's ochtends werd ik om 08u teruggebeld, toen lawaai van kettingzagen dus wel legaal was (vanaf 8u in Wetteren) met bovenstaande uitleg.
Tja, jij bent geen beedigd ambtenaar en kan dus vanalles beweren. Stel je voor dat die buurman van jou dat soort beweringen mocht maken als vaststelling.
Also: jouw meter is niet officieel geeikt en kan dus niet als bewijsmateriaal dienen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dus kort samengevat: je mag doen wat je wilt. Als het buiten de kantooruren van de politie is.
Nachtlawaai -> die komen toch niet (of veel te laat). En da's normaal want ze moeten altijd een team standby hebben voor dringende oproepen.
Ochtendlawaai -> die wachten wel tot iedereen er is, en dan is het te laat.

Recent ook nog gehad: ik belde recent de politie (overdag) omdat ik half aan het stikken was omdat er ergens iemand in de tuin (tuin)afval zat te verbranden. Had nacht ervoor dus ook slecht geslapen door de hele tijd liggen te hoesten van de stank in het huis. Ik was te lui om in de avond te bellen (die was dat van 19u30-21u aan het verbranden), maar in de ochtend was het alweer (rond 8u). Ik had dus om 8u gebeld, en ze zeggen: we weten niet van waar het komt, en alle patrouilles zijn bezig (met inbraken van de nacht). Als je wilt mag je langskomen om een klacht tegen onbekende in te dienen. Diezelfde avond was het weer hetzelfde, maar deze keer heb ik de persoon opgezocht. Het bleek dat het 900m verder was en die gewoon een berg tuinafval (zeker een container vol) aan het verbranden was, en omdat het allemaal nat hout was deed die er regelmatig een goede schep iets benzineachtigs bovenop. Maar toen ik die gevonden had, was die net klaar, en dus te laat om te bellen. Volgende dag langs geweest: "niemand heeft het kunnen vaststellen, maar er waren veel klachten".

Dus ja: 101 is voor dringende oproepen, en voor iets als nachtlawaai, afvalverbranding (of andere niet dringende situaties) is het toch nutteloos om te bellen, tenzij je in een stad woont waar ze voldoende "reserve" patrouilles hebben.

Maar on-topic: wel een serieus probleem. Want ik zou het niet willen voorhebben dat ik de 101 probeer te bellen met een inbreker in het huis, en dan wilt mijn smartphone opeens niet meewerken. Dat zijn soms kostbare minuten en het verschil tussen aanhouding of niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Is dat jouw persoonlijk advies, of het standpunt van de politie?
Het is het standpunt van Binnenlandse Zaken. http://www.112.be/nl/geen-gezever.html

"Als het niet dringend is, bel je beter de lokale brandweer, je huisarts (buiten de uren de wachtdienst van huisartsen) of de lokale politie."

Wat "dringend" dan precies wel is, zal voor iedereen persoonlijk anders zijn. Maar die website geeft enkele voorbeelden:
  • Als een gebouw, bos of auto in brand staat.
    In geval van een ernstig ongeval met gewonden of doden.
    Wanneer je slachtoffer of getuige bent van een gevecht.
    Als je iemand ziet inbreken in een huis.
Mijn aanvoelen is dat nachtlawaai daar niet in thuis hoort, of anders: geweld of een inbraak lijkt me een veel meer dringende toestand dan nachtlawaai. Een mogelijks criterium zou dus kunnen zijn: een situatie waarbij er een reële kans is op een zeer nabije en significante inbreuk op een fysieke of materiële integriteit. Niet dat nachtlawaai genegeerd moet worden, maar het lijkt me beter om dit te melden via een ander nummer dan via het noodnummer, zodat die lijn/operator vrij blijft.

Uiteraard: als uw eigen politiezone u zelf al doorstuurt naar 101 buiten de kantooruren, dan moet u dat advies volgen. Maar ook bij mijn politiezone (niet Antwerpen) is dat niet het geval en kan je 24/24 op het lokale nummer terecht. Overigens moet elke politiezone een 24/7 permanentie/wacht op minstens 1 bureau verzekeren, dus eigenlijk zou men daar ook wel de telefoon mogen aannemen. Men vergeet soms nogal snel dat men ten dienste staat van de burger.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik heb de 101 geprogrammeerd staan op 1 van de sneltoetsen in de wagen. Hoe bel je anders wegpolitie op de autosnelweg? Zal ik tijdens het autorijden dan met de smartphone het lokale nummer gaan opzoeken op basis van mijn locatie ofzo, om dan het typische "bel naar de 101" bandje te horen? :roll: Wat een tijdverlies en ouderwetse manier van werken is me dat nu weer met die lokale nummers...

Heb onlangs wel het volgende gehad: ik bel naar 101, men neemt op maar ik hoor niks. Ik roep een paar keer hallo en leg na 10 seconden op en bel meteen terug. Deze keer kreeg ik wel een operator aan de lijn om mijn verhaal te doen. Na einde gesprek krijg ik een SMS ivm ingesproken voicemail. Ik beluister die: blijkt nog een andere operator te zijn met de opmerking: "u belt de 101 en haakt in, indien er echt iets is, bel dan terug bla bla bla". Misschien moeten ze eerst hun systeem eens op punt zetten want dat heb ik echt nog niet eerder gehad bij andere gesprekken. :bang:

Heb er al veel naar gebeld, maar meestal voor toestanden op de openbare weg:
  • Een aap die zijn afrit heeft gemist op de E40 in Aalst, en dan via de oprit iets verder er toch af gaat door een bocht van 180 graden te maken, en dan stapvoets op de pechstrook te gaan spookrijden op de oprit! Bijna iedereen stopte om het "gij zijt zot" teken te doen. Iets verder eindigde de pechstrook, waardoor ie de oprit zelf zou moeten gebruiken om verder te geraken. Dat was dus zonder de waard gerekend...
  • Ene die een klapband heeft gehad, en tegen 50-60 toch blijft doorrijden op de autosnelweg alsof er niets aan de hand is. Uiteraard met Bulgaarse nummerplaat.
  • Vorige week nog op de E40 in Wetteren: een wagen met platte band op de pechstrook, en 3 man die die platte band aan het vervangen waren, op de volle witte lijn die de pechstrook van de rechter rijstrook scheidt! Enkele vrachtwagens moesten last minute slalommen naar de middenstrook. Sommige mensen doen toch hun uiterste best om die Darwin award maar in de wacht te slepen.
Je dient gewoon steeds je naam en geboortedatum door te geven, en maak er ook een gewoonte van om hectometerpaaltjes te spotten als je zulke toestanden ziet. Nog nooit miserie mee gehad, en soms staat het achteraf in de gazet dat ze geklist werden door een "toevallig passerende" patrouille. :beerchug:

Ahja en nog dit: flikken zeggen zelf dat je bij twijfel liefst een keer te veel dan te weinig naar de nooddiensten belt, zelfs als het achteraf loos alarm blijkt. Uiteindelijk is voorkomen nog beter dan genezen; dus beter een patrouille optrommelen om dat soort mensen tegen anderen (en vooral tegen zichzelf) te beschermen. Want zeg nu zelf, ga je wachten met bellen tot hun ledematen enkele tientallen meter uit elkaar liggen, omdat het dan pas aan de definitie "nood" voldoet? :roll:
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

:angel: de reden waarom de nadruk gelegd wordt alleen voor dringende oproepen de hulpdiensten te bellen: besparingen, te weinig personeel om de dringende oproepen te behandelen. Dus zeker niet de iets minder dringende oproepen.
Trouwens lawaai overlast iss wel degelijk dringend want een crimineel feit dat alleen op heterdaad een beetje bewezen kan worden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kenw00t schreef: Heb er al veel naar gebeld, maar meestal voor toestanden op de openbare weg
Ik bel altijd met de carkit in zulke gevallen, 101 intoetsen en enter lukt nog wel al rijdend want is niet op GSM zelf maar op grote toetsen op de volvo autoradio.

Heb al rare dingen gezien: zo'n max 50 karretje wat zonder rijbewijs op straat mag op de autostrade. Ik bel dan naar 101 en ze vragen wat is de nummerplaat: ik zeg dat is zo'n karretje wat geen nummerplaat heeft en niet op de autostrade mag rijden ..... hij zit nu tussen Lokeren en Waasmunster. Rarara dat ze daar tijdig zo'n volvo of bmw kunnen achtersturen en hem onderscheppen. Maar wie niet probeert ....

Als er obstakels op de baan liggen zoals verlies van lading bel ik ook, meestal ben ik dan niet de eerste, maar je zou er maar eens moeten tegenknallen.
Trouwens lawaai overlast iss wel degelijk dringend want een crimineel feit dat alleen op heterdaad een beetje bewezen kan worden.
Ja want een meting van derden telt niet? Geluid is subjectief dus hoe kan je anders overlast objectief bewijzen. Verder zit er nog een staartje aan: het gaat om overlast, OVER + LAST, dit wil zeggen dat een normale last van lawaai dus aanvaard moet worden, maar enkel als het der OVER is, is het dus een probleem.

De wetgeving is dubbel: voor feestjes heb je de 85, 95 en 100dB norm, blijf je onder de 85dB over een meetperiode van 15 minuten, moet je zelfs niks aangeven of regelen:

https://www.lne.be/themas/hinder-en-ris ... teiten.pdf

Maar ik denk dat dit om feestzalen gaat en dus indoor, als je 85dB 's nachts op het platteland gaat spelen ga je heel de buurt wakkerhouden.
Ik vraag me trouwens af als je buiten de periode van nachtlawaai 85dB gaat kunnen draaien zonder de buren op je dak te hebben. 85dB gemiddeld over 15minuten geeft mogelijkheden. Je kan 1 minuut veel luider knallen en dan 14 minuten op 75dB en je gemiddelde zal dan onder de 85 vallen.

Vraag is natuurlijk of ze in geval van nachtlawaai op dezelfde manier objectief moeten meten, of ze puur op het subjectieve oor moeten vaststellen of er overlast is. Want als dit objectief moet, kan je door uitmiddeling van de meting de buren wel degelijk pesten zonder dat je in overtreding bent.

Vlarem normen gelden trouwens niet voor pvivé, dus daarbij is het achtergrondniveau wel van toepassing:
http://www.lokalepolitie.be/5447/public ... ormen.html

-> voor nachtlawaai moeten ze blijkbaar geen meting doen
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 aug 2016, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

fvhbrugge schreef:crimineel feit dat alleen op heterdaad een beetje bewezen kan worden.
Dat is wel voor veel misdrijven van toepassing denk ik. Om daar het criterium van te maken of iets al dan niet dringend is... Je moet toch ook kijken naar de aard van het schadeverwekkend feit zelf.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wat is eigenlijk het standpunt van de (arm der) wet over niet-handsfree bellen naar 112/101 op pakweg de autosnelweg, wanneer je niet kan stoppen? Vergeet niet dat ook de pechstrook officieel niet mag dienen om te stoppen en te bellen (alsook veel te gevaarlijk).

Ik gebruik zelden een carkit (heb wel zo'n apparaatje, maar dat blijkt toch altijd schreeuwen te zijn om je verstaanbaar te maken) en ben tot nu toe altijd van mening geweest dat de "niet bellen achter het stuur met je gsm in de hand" regel niet telt bij noodoproepen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Wat is eigenlijk het standpunt van de (arm der) wet over niet-handsfree bellen naar 112/101 op pakweg de autosnelweg, wanneer je niet kan stoppen? Vergeet niet dat ook de pechstrook officieel niet mag dienen om te stoppen en te bellen (alsook veel te gevaarlijk).

Ik gebruik zelden een carkit (heb wel zo'n apparaatje, maar dat blijkt toch altijd schreeuwen te zijn om je verstaanbaar te maken) en ben tot nu toe altijd van mening geweest dat de "niet bellen achter het stuur met je gsm in de hand" regel niet telt bij noodoproepen.
Wegcode:

Code: Selecteer alles

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
De overtreding hiervan is een overtreding van de tweede graad: boete 120 tot 1.500 EUR.

Zowel het materieel van het moreel element van het misdrijf zijn in jouw voorbeeld vervuld.

Je zal je echter kunnen beroepen op een rechtvaardigingsgrond: ofwel een wettelijk voorschrift als je belde om te voldoen aan je plicht om een persoon in nood te helpen, ofwel gewoon een noodtoestand.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ITnetadmin schreef:Vergeet niet dat ook de pechstrook officieel niet mag dienen om te stoppen en te bellen (alsook veel te gevaarlijk).
Als dat is voor een noodgeval te melden zal men daar niks op zeggen, op het niet handsfree bellen tijdens het rijden daarentegen wel zelfs voor noodgevallen. Als je belt om een noodgeval te melden en daarna de pechstrook weer verlaat is daar geen probleem. Qua gevaar, zo dicht mogelijk tegen de vangrail gaan staan en in geen geval uw voertuig verlaten.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

MClaeys schreef:Qua gevaar, zo dicht mogelijk tegen de vangrail gaan staan en in geen geval uw voertuig verlaten.
Alleen maar als het is om 2min te bellen is.

In principe moet je je voertuig verlaten en achter de vangrail staan. Reden: onoplettende vrachtwagenchauffeurs die constant zwalpen over de pechstrook. Als die je auto dan aanrijden, zit je tenminste achter de vangrail en niet in de auto.
(maar in dat geval moet je ook een fluovestje aandoen en driehoek opzetten (op minimaal 100m)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klopt, maar als het voor een telefoongesprek met de hulpdiensten is breng je vooral jezelf extra in gevaar door je voertuig te verlaten :). Bij echte pech is dat uiteraard anders.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb in de wagen (meestal) een bluetooth oortje liggen waarmee ik bel. En als ik het niet heb liggen in de wagen en ik moet hulpdiensten bellen (en enkel en alleen daar voor) : gewoon de gsm nemen. Geven ze mij een boete ... so be it.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

krisken schreef:Ik heb in de wagen (meestal) een bluetooth oortje liggen waarmee ik bel. En als ik het niet heb liggen in de wagen en ik moet hulpdiensten bellen (en enkel en alleen daar voor) : gewoon de gsm nemen. Geven ze mij een boete ... so be it.
1. wat is de kans dat ze je pakken als je net naar de hulpdiensten belt
2. indien toch prijs, vecht je nadien je boete aan, gezien de noodomstandigheden je de hulpdiensten hebt gebeld
je gebruikt je GSM & phone logs om aan te tonen dat het een uitzonderlijk en dus geen regulier gesprek was

Het moet al een onmenselijke rechter zijn die zal beslissen dat het niet doorbellen van een noodgeval primeert op een levensbedreigende of uiterest situatie.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vraag mij bij deze dan ook af wat de prijs is voor het niet helpen van een persoon in nood ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Schuldig verzuim
Men begaat het misdrijf van schuldig verzuim wanneer men verzuimt hulp te verlenen aan een persoon in groot gevaar.

Schuldig verzuim wordt strafbaar gesteld met gevangenisstraf van 8 dagen tot een jaar en een geldboete van vijftig tot 500 euro. Verzwaring van de straf wordt voorzien wanneer het slachtoffer minderjarig is of wanneer de motieven van het verzuim ingegeven zijn door specifieke motieven zoals racisme.

De wet eist terzake niet dat u heldendaden stelt. Voor het misdrijf is immers vereist dat de verzuimer kon helpen zonder gevaar voor zichzelf of de andere.
bron: http://www.elfri.be/schuldig-verzuim
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Ben ooit veroordeeld omdat ik iemand in nood naar het ziekenhuis bracht en daardoor te snel reed


Mijn advocaat ging in beroep en ik werd over de hele lijn vrijgesproken met als motivatie van de rechter

- iemand redden in nood als plicht
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Schuldig verzuim was dus het wettelijk voorschrift waar ik naar verwees. Dat is een rechtvaardigingsgrond voor het begaan van een misdrijf. Natuurlijk moet het wel echt om een persoon in nood gaan, of op basis van de omstandigheden moet het tenminste terecht geweest zijn dat je tenminste die indruk had, zoals een goede huisvader.

Je moet effectief niet stoppen als dat jezelf in gevaar kan brengen. Beter 1 slachtoffer dan 2. Als je dan belt voldoe je aan je wettelijke plicht.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Heldendaden zijn uiteraard niet altijd gewenst of mogelijk.

Ik heb dit op de skipiste al zo vaak gezien. Mensen die van een zwarte piste gelijk een sneeuwbal gaan omdat ze hun techniek niet op orde hebben, beginnen tuimelen en dan ergens tegenknallen. Ik heb het zien gebeuren op de zwarte piste in Courchevel (de beruchte grand couloir), die ik als 15 jarige zonder probleem afdurfde, maar nu mijd ik die piste als de pest, ook al heb ik het hoogste niveau bij ESF. Soms zie ik het gebeuren vanop de lift. Je kan dan moeilijk zelf ze achterna gaan, maar ik meld dan bij de eerste beste skileraar of pisteur bovenaan de lift (liftpersoneel) dat er iemand een accident heeft gehad. Verder heb ik tegenwoordig altijd een PMR bij, omdat andere skiërs die ook bij hebben, en je kan altijd over meerdere kilometers communiceren zolang er geen berg tussen zit. Worst case kan ik op elk kanaal van mijn PMR ook om hulp roepen. Tenzij ze DCS of CTCS aanstaan hebben, zodat ze mijn call niet horen omdat hun PMR enkel matched op de juiste ID.

Verder ben ik ook geen dokter dus iemand in nood redden is relatief. Stel dat je iets fouts doet en deze persoon sterft hierdoor. Ga jij dan de bak in?
Dus als ik iets zie bel ik gewoon direct de hulpdiensten, op voorwaarde dat mijn android niet de brui er aan geeft, maar dan heb ik nog steeds een bewijs dat ik tenminste geprobeerd heb.

Ivm met verkeersovertredingen: mijn incert gekeurd alarm vereist door de verzekeringspolis dat hier iemand snel ter plaatse kan komen. Dus stel ik ben in Gent, mijn alarm gaat in Wetteren af, dan zal ik gewoon plankgas geven tot in Wetteren op de autostrade, en remmen bij gekende kassaopstellingen. Rijd er dan een bimmerbak achter mij dan zal ik het uiteraard uitleggen. Heb dat 1x moeten doen, vogel was via schouw binnen geraakt en heeft het alarm zoveel doen afgaan dat buren mij belden. Ik was toen in Merelbeke en heb dat stukje op de E40 gewoon even gereden zoals in Duitsland zou rijden.

Stel ze zitten binnen en het is geen vals alarm en de politie komt omdat de buren bellen naar aanleiding van het alarm Je ruit is opengebroken en in principe kunnen er dan nog mensen binnen. De politie gaat heus niet uren wachten om de security van het pand te blijven garanderen, tot de eigenaar langs is geweest.

Dus ja nood breekt wet.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ub4b schreef: je gebruikt je GSM & phone logs om aan te tonen dat het een uitzonderlijk en dus geen regulier gesprek was
Logs uit u gsm tellen niet als bewijs, zelfs niet op facturen. Enkel logs die men zelf heeft opgevraagd bij de providers, en dat doen ze voor zulke futiliteiten niet. Ooit voor men pa een boete voor bellen achter het stuur proberen aanvechten, goed wetende dat hij niet had gebeld op dat moment. Dat verwerpen ze gewoon. Enige voordeel dat je hier nog kan hebben is misschien de logs van de noodcentrale zelf, maar dan moeten ze die nog willen opvragen ook :).
Dat terzijde, noodgeval of niet, zet je gewoon even aan de kant om te bellen, dan breng je anderen ook niet in gevaar en kunnen ze u ook niks maken :) (daar staat dan wel tegenover, hoe gaan ze je betrappen eigenlijk, je belt net de hulpdiensten omdat ze er nog niet zijn :lol: )
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

UB4B : en wat zou je doen als er een bende gangsters in uw woning zaten om deze gezellig leeg te halen?
Iets zegt me dat het iets veiliger is om de lokale politie te bellen en hun te zeggen dat je een alarm hebt gehad?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

ub4b schreef:...
Verder ben ik ook geen dokter dus iemand in nood redden is relatief. Stel dat je iets fouts doet en deze persoon sterft hierdoor. Ga jij dan de bak in?
...
Nee.
ub4b schreef:...
Dus ja nood breekt wet.
Ook nee.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”