Kredietkaart

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Didymus schreef:Een limiet is niet hetzelfde als een kredietlijn.
Klopt, maar bij veel kaarten (oa die van Belfius) is het wel gelijk. Je limiet == je kredietlijn. En je gebruikt eerst het geld van je kredietlijn dat je wordt verondersteld om terug te betalen op het einde van de maand. Indien niet: word je interest aangerekend. Je MOET ook niet per se terugbetalen, en daarom heb je ook een andere JKP bij je KREDIETkaart tov je rekening.

Technisch is het verschillend, maar in praktijk is het wel zo goed als gelijk.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik had een online aanvraag gedaan bij europabank, maar halverwege gestopt. Gisteren kreeg ik telefoon van Europabank in Ieper. Die man heeft gekeken of het mogelijk was. Het was moeilijk zonder loonfiches maar met een max van €1500 per maand en bewijs dat er elke maand een bedrag op m'n rekening wordt gestort moest het wel lukken. Kaart is dus aangevraagd.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Didymus schreef:Een limiet is niet hetzelfde als een kredietlijn. Een kredietlijn is een bedrag dat je (meestal op eigen tempo) gespreid kan terugbetalen, zoals bijvoorbeeld bij Beobank, Carrefour, Cofidis, etc. aanbieden en dat geregistreerd staat bij de Kredietcentrale van de NBB als consumentenkrediet.

ING, BNP Paribas Fortis, Dexia, Keytrade, Europabank, etc. geven zogenaamde uitgestelde debetkaarten (met een Visa- en Mastercardlogo uiteraard) zonder kredietlijn. Wanneer je de afrekening krijgt moet je die "onmiddellijk" betalen. Je krijgt een uitstel van betaling, maar het is expliciet geen kredietlijn.
Bij die banken heeft toch nog de mogelijkheid om gespreid terug te betalen maar men moet dat wel aanvragen en natuurlijk gelden er strengere voorwaarden.
Zo heb ik een VISA kaart van BNP Paribas Fortis en sinds 2 maanden kan ik mijn VISA kaart afrekening gespreid terugbetalen via de Optiline kredietopening maar voordien werd die afrekening rond de 10de van de maand van mijn zichtrekening afgehouden nu gebeurt dat van mijn Optiline kredietopening.
Het enige wat er van mijn zichtrekening afgaat zijn de maandelijkse aflossingen en natuurlijk kan men nog een bijkomende overschrijving doen, de bank raadt mij trouwens aan om dat zoveel mogelijk te doen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Dima_2005 schreef:Je MOET ook niet per se terugbetalen, en daarom heb je ook een andere JKP bij je KREDIETkaart tov je rekening.
Ik weet niet over welke kaart je het precies hebt, maar in artikel 11 van de AV van Belfius White Mastercard/Visa staat duidelijk dat je kaart kan worden opgeschort bij niet-toegestane overschrijdingen.
apestaart schreef:Bij die banken heeft toch nog de mogelijkheid om gespreid terug te betalen maar men moet dat wel aanvragen en natuurlijk gelden er strengere voorwaarden.
Klopt, maar het is zeker niet standaard i.t.t. bij Beobank en consoorten.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ja, je moet het ooit wel terugbetalen, maar niet per se direct de maand nadien. Er is een norm van 3 maand, waarna het weldegelijk een "schuld" wordt. En als die na 3 maand significant is en ze van mening zijn dat je niet verantwoordelijk met je geld omgaat (als in: je spendeert meer dan je verdient /overblijft op het einde van de maand en de schuld blijft toenemen), kunnen ze je kaart annuleren. Ik had het vooral over de Visa Gold, maar bijna al die kaarten zijn nog steeds kredietkaarten waarbij je gebruik maakt van je kredietlijn, die kostenloos is gedurende tot je betalingsdatum (meestal einde van de maand)
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ipv die 3 a 4000 borg te geven.
Een gratis kbc rekening openen en prepaid mastercard aanvragen.
Je zet daar uw 4000 euro op en je bent vertrokken
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Dima_2005 schreef:Ik had het vooral over de Visa Gold, maar bijna al die kaarten zijn nog steeds kredietkaarten waarbij je gebruik maakt van je kredietlijn, die kostenloos is gedurende tot je betalingsdatum (meestal einde van de maand)
De meeste kaarten uitgegeven door banken zijn nog steeds uitgestelde debetkaarten (a.k.a. "charge cards") met een uitgavenlimiet, waar een kredietlijn hoogstens optioneel is. Niet op tijd betalen = aanmaningen, boetes, hoge interesten en bij herhaling overmijdelijk een stopzetting van de kaart. Dat is een wereld van verschil vergeleken met "echte" kredietkaarten die geregistreerd staan als consumentenkrediet.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dima_2005 schreef:Ja, je moet het ooit wel terugbetalen, maar niet per se direct de maand nadien. Er is een norm van 3 maand, waarna het weldegelijk een "schuld" wordt. En als die na 3 maand significant is en ze van mening zijn dat je niet verantwoordelijk met je geld omgaat (als in: je spendeert meer dan je verdient /overblijft op het einde van de maand en de schuld blijft toenemen), kunnen ze je kaart annuleren. Ik had het vooral over de Visa Gold, maar bijna al die kaarten zijn nog steeds kredietkaarten waarbij je gebruik maakt van je kredietlijn, die kostenloos is gedurende tot je betalingsdatum (meestal einde van de maand)
Bij een kredietopening heeft men doorgaans 3 jaar de tijd om alles terug te betalen, de zogenaamde nulstelling, tenminste voor kredietlijnen tot € 3000 en voor kredietlijnen boven de € 3000 is dat doorgaans 5 jaar maar dat verschilt wel van bank tot bank.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

proximusboyke schreef:ipv die 3 a 4000 borg te geven.
Een gratis kbc rekening openen en prepaid mastercard aanvragen.
Je zet daar uw 4000 euro op en je bent vertrokken
Probleem is dat prepaid creditcards niet altijd aanvaard worden.
Dus het is vooral van belang om te weten waarom iemand een Credit Card wil, vooraleer je aanraad welke kaart je gebruikt.
Online aankopen, voor in het buitenland, om op de poef te leven,...?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ja, inderdaad. Prepaid kaarten worden vaak (in vele landen) zelfs niet aanvaard door de terminal bij bv. waarborg voor huurauto.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij ons is een credit card inderdaad vaak eigenlijk een "charge card".
Daarop krijg je een krediet dat je aan het einde van de maand 100% afbetaalt.
In ruil daarvoor rekenen ze geen interesten aan. (Mogen ze zelfs niet denk ik)

Een echte, in de US gebruikelijke, credit card geeft je een echte credit line waarvan je maandelijks aan je eigen tempo een stukje afbetaald, tegen een compound interest uiteraard. Vandaar dat zoveel amerikaanse jongeren zich in de nesten werken. Pas op de unief, met credit cards rond de oren gesmeten a la "koop je inboedel nu, betaal af aan slechts 100$/maand", maar na een tijdje covert de afbetaling zelfs de interest niet meer.

Over charge cards deden ze vroeger niet zo moeilijk. Vaak kon je aan eentje geraken als je de limiet van de kaart op een rekening stortte waaraan de kaart verbonden was. Ik weet niet of dat nu nog zo is.

Verwar de charge card niet met de "prepaid credit card", die laatste is gewoon een kaartje waarop je geld zet dat je dan kan gebruiken om mee te betalen. Deze is niet zo handig (ook al lijkt dat wel zo), want veel webshops en online betaalafhandelaars weigeren prepaid CCs toe te laten.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

en in frankrijk kan je kiezen.
Zoals wij hebben onmiddellijk van de rekening dus als een gewone bancontact infeite,
of als het gebruikelijk uitstel tot einde van de maand.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Bij "onmiddellijk van de rekening" is het eigenlijk een debetkaart. Ik wist zelfs niet dat CCs die functie aanboden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Wij bij cic bank hebben voor deze optie gekozen.
Daar zijn alle carte blue zowieso met visa.
Infeite kan iedereen visa hebben in frankrijk, sta je op zwarte lijst dan kan je niet kiezen, maar gaat het onmiddellijk van de rekening.
noblemo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

In 2013 heb ik een VISAkaart aangevraagd bij enkele banken (ik was toen 23).
Ik had toen sinds 1 jaar vast werk en verdiende zo'n €1500 netto, en huurde een appartementje van €425 per maand.

Bij Beobank 2 aanvragen gedaan en tweemaal geweigerd, men wilde geen reden geven.

AXA wilde pas akkoord gaan als ik mijn spaargeld bij hen plaatste (en een dure zichtrekening erbij nam).

Ten slotte bij Europabank vriendelijk aanvaard, mits een verlaagde limiet gelijk aan mijn nettoloon.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

ITnetadmin schreef:Bij "onmiddellijk van de rekening" is het eigenlijk een debetkaart. Ik wist zelfs niet dat CCs die functie aanboden.
Visa en Mastercard geven ook debetkaarten uit. Soms onder een nieuwe naam Maestro/VPay of soms onder hun eigen naam VisaDebet/MasterCardDebet. Het is dus geen CC maar een DK ondanks dat er Visa op staat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ja, de meeste debetkaarten hebben ook maestro geloof ik.
Superhandig, want dat online betalen met bancontact wil al wel ns foutlopen, maestro echter werkt tot nu toe altijd voor mij.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Op het spaargids forum is er ook een thread over gratis kredietkaarten: http://www.spaargids.be/forum/waar-grat ... 7-135.html
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

kamiel schreef:Welke zijn de beste aanbieders voor een gratis kredietkaart (Mastercard of Visa)?
Ik heb al jaren een M-kaart van Makro. Aan die betaalkaart waren vroeger promoties en kortingen gekoppeld.
Makro heeft dat boeltje een tijd geleden verkocht aan een financiële instelling.
Vorige week kreeg ik een brief dat dat ze mij een gratis Mastercard gaan toesturen ter vervanging van de M-card.
Met 1.500 Euro betaalfaciliteiten, eventueel verhoogbaar. Er wordt geen bijdrage vermeld, bij de M-card was dat ook niet.

Als je naar Makro gaan staan ze daar aan de ingang te 'leuren' met die Masterkaarten, zoals vroeger met de M-kaarten.
Ik heb daar toen geen loonbrieven moeten tonen, enkel een verklaring op eer over mijn inkomsten.
Laatst gewijzigd door MarkDM 25 jul 2016, 09:39, in totaal 2 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ITnetadmin schreef:Raar. Vaak is een rekening met minstens evenveel geld op als je kredietlimiet genoeg om een kaart vast te krijgen. Toch een kaart zoals wij die kennen, een charge card.
Toen ik 18 was had ik het zelfde probleem. Het is trouwens zo dat zolang je geen 21 bent, je geen krediet krijgt, ivm dat je enkel financieel meerderjarig bent vanaf 21. Je bent pas volledig meerderjarig vanaf 25j.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik had nochtans mijn 1ste Mastercard de dag na mijn 18de verjaardag aangevraagd, en mijn 2de ongeveer een maand later. Beide werden zo goed als meteen goedgekeurd.
1ste bij ING was 500€ kredietlijn, wat standaard is voor studenten (en ze doen er ook niet moeilijk over). 2de bij DB: kaart gekregen samen met opening rekening bij hun, en mijn spaargeld zit ook bij hun, dus zonder problemen kaart gekregen.

Echter 2 jaar geleden, toen ik 23 was, kon ik geen kaart bij Beobank (toen nog Citi dacht ik) krijgen. Ze waren er heeeel onvriendelijk over, en wouden onder geen enkele voorwaarde me een kaart uitegeven, zolang ik geen vast inkomen heb. Had zelfs een geblokkeerde rekening voorgesteld van 2x kredietlimiet, maar ze wouden er niet over beginnen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tja, ik had al jaren een CC bij BNP omdat ik die nodig had voor een schooltrip naar de US. Dan overgegaan naar KBC, daar kreeg ik er helemaal geen ook al had ik een vast inkomen etc... Hoewel ik kon bewijzen dat ik altijd stipt betaald had bij BNP moest er eerst 3 maanden loon op mijn rekening gestort worden en moest ik het in het begin doen met een prepaid kaartje. Klantvriendelijk onthaal vond ik dat niet echt, nu ik er aan terugdenk vraag ik me eigenlijk af waarom ik het geduld gehad heb en niet gewoon meteen naar een andere bank ben gegaan.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Bij Beobank is het echt consumentenkrediet die je krijgt. Met een inschrijving in het centrale register van de kredieten.
Ze geven dat bij Beo niet aan iemand met een vervangingsinkomen zoals werkloosheid, invaliditeit of geen inkomen. Tenzij student !

Bij de andere banken is het een uitgestelde debetkaart. Die van de Makro ook.
Ik weet dat van toen we voor een hypothecair krediet gingen informeren. Bij KBC zagen ze dat we nog elders een openstaand krediet hadden van 5.000 Euro. Dat was van die Visa-kaart bij Beobank.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”