Vlotter wisselen van vaste telecomoperator

Nieuws omtrent telecom
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

8balljunkie schreef:...want de tv van proximus gaat enkel via BBOX2 of 3 en niet op een Fritz.
Toch wel:
fritztv.jpg
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Dat is toch al iets :)
Nuja voor mij maakt het niet want heb toch geen tv abbo, dus als ik geen verlof moeten nemen omdat er een technieker moet langskomen zou dat een plus in mijn boek zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Niemand heeft het over vrijheid van internet maar over vrijheid van hardware.
En die heb jij... voor wat betreft routers, switches, AP's, AIO's, PC's, printers... maar niet voor je modem.
MaT schreef:Daar denkt men in Duitsland duidelijk anders over.
Wat ze in Duitsland denken is hun probleem (en dankzij Merkel ook het onze tegenwoordig). De nieuwe wet in Duitsland gaat trouwens wel wat verder (de modem is daar een onderdeel van dat trouwens niet essentieel is voor het overige).

Maar we hebben deze discussie reeds gehad... jij wil het onderste uit de kan en kijkt enkel naar jezelf, ik heb begrip voor bepaalde beperkingen en kijk naar beide partijen... dit blijven herhalen heeft geeft zin.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:jij wil het onderste uit de kan en kijkt enkel naar jezelf, ik heb begrip voor bepaalde beperkingen en kijk naar beide partijen...
Zoals ik al gezegd heb is het onderste uit de kan een verbod voor de providers om hardware af te leveren, niet het systeem dat ik voorstel.

Als er iemand in deze discussie aan andere denkt ben ik het wel.
Ik pleit voor een systeem waar iedereen tevreden bij is: Ik kan mijn modem zelf kiezen, jij kan je modem-only + router setup behouden en bomma om de hoek kan via wifi skypen met de kinderen met haar totaal oplossing van de provider.
Jij daarentegen bent akkoord met de beperkingen die de providers opleggen omdat je zelf het nut ervan niet wil inzien. 'Ik zie het nut niet dus daarom moet niemand het maar hebben'. Daarmee steun je indirect het gesloten ecosysteem dat de providers nu en in de toekomst uitbouwen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Jij daarentegen bent akkoord met de beperkingen die de providers opleggen omdat je zelf het nut ervan niet wil inzien. 'Ik zie het nut niet dus daarom moet niemand het maar hebben'. Daarmee steun je indirect het gesloten ecosysteem dat de providers nu en in de toekomst uitbouwen.
En we gooien alles nogmaals op één hoop... al of niet vrije modem keuze staat los van beperkingen... hoe moeilijk is het nu om te begrijpen dat een modem een transparant toestel is dat NIETS doet behalve elektrische signalen omzetten :bang: Of die modem nu van werk X, Y of Z is... de ethernet die eruit komt is altijd hetzelfde hoor (gelukkig maar).

En wat het vrijgeven van SIP gegevens of afschaffen van DVB-C encryptie te maken hebben met de keuze van een modem ontgaat me al helemaal... laat staan dat ik gesloten ecosystemen zou steunen :bang:

Deze discussie heeft al lang niets meer te maken met gezonde argumenten maar is eerder een fobie dat de vrije keuze van een modem plots alles gaat oplossen :nono:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:Er zijn altijd voor en nadelen... maar het is niet omdat vijf man en een paardenkop ergens een voordeel van heeft (los van het feit van de verwarring en problemen die het veroorzaakt bij de andere 99%) dat dit een wet moet worden.
Niet akkoord. Als een kleine minderheid ergens een voordeel bij heeft, dat de overgrote meerderheid niet benadeeld, dat mag dat gerust een wet worden.

r2504 schreef:
MaT schreef:Het ene uiterste hebben we nu, waar er amper of geen vrijheid is. Het andere uiterste zou zijn als de providers verboden word om hardware mee te leveren bij hun diensten.
Amper of geen vrijheid... in overdrijven ben je ook goed... bij zowel TN als Proximus heb je de mogelijkheid gewoon een publiek IP-adres te bekomen (via modem-only of eigen PPPoE sessie) en te doen met je aansluiting wat je wil. Op zich is dit totale vrijheid op gebied van internet... een eigen modem gaat je niets maar dan ook niets extra bieden !
Aangezien je bij telenet moet vragen (zagen?) voor een modem only, omdat hij standaard niet aangeboden wordt, tel ik dat niet mee als vrijheid.

Je eigen modem kan je anders wel iets bieden, bv de mogelijkheid om een backup klaar te hebben liggen in geval van hardware issues.

Als je iets kan bekomen (openstelling DVB-C, openstelling SIP data, verplichte meelevering PPPoE login data, vrije hardwarekeuze) dat een kleine minderheid een voordeel/vrijheid oplevert, en de overgrote meerderheid die daar niet voor wenst te kiezen niet benadeeld wordt of verplicht wordt om mee te doen, dan kan je daar niet tegen zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:dat de overgrote meerderheid niet benadeeld, dat mag dat gerust een wet worden.
En dat heb je zomaar beslist... dat het voor de meerderheid geen nadeel is ? Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken (om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).
ITnetadmin schreef:Aangezien je bij telenet moet vragen (zagen?) voor een modem only, omdat hij standaard niet aangeboden wordt, tel ik dat niet mee als vrijheid.
Dat is een logisch gevolg van vraag en aanbod... je gaat iedere klant niet lastig vallen of in verwarring brengen met een toestel dat hij niet nodig heeft. Ieder bedrijf doet een selectie in z'n aanbod op dergelijke basis... en als men merkt dat men met een bepaald artikel bijvoorbeeld meer support moet geven zal men dat ook niet langer spontaan gaan aanbieden. Kleine zelfstandigen zullen hier bijvoorbeeld flexibel in zijn, maar bij grote bedrijven is dat gewoonweg anders.
ITnetadmin schreef:Je eigen modem kan je anders wel iets bieden, bv de mogelijkheid om een backup klaar te hebben liggen in geval van hardware issues.
Dat is één van de argumenten... je hebt mij ook nergens zien schrijven dat er geen voordelen zijn (maar zoals bij alles is dat een kwestie van afwegen tegen de nadelen, zowel voor jou als het bedrijf).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken
Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.
r2504 schreef:(om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).
Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen. Niet omdat het gevaarlijk is om daar aan te werken of wijzigingen aan te brengen, dan zou je zekeringkast en alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten ook verzegeld moeten zijn want die houden hetzelfde risico in.

Maar de aap komt wel uit de mouw natuurlijk: Je hebt weer schrik dat je netwerk zal instorten als eigen hardware toegelaten word. Ondanks dat zelf de huidige situatie laat zien dat die vrees ongegrond is.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MaT schreef:Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.
Een zelf install van TN hardware is wel dag en nacht verschil met één of andere modem (met vermoedelijk nog wat extra's) waar de klant uiteindelijk de helft van begrijpt... maar toch geplaatst heeft omdat iemand hem vertelde dat het toch veel beter was. Dagelijks lees je hier op het forum iemand die een modem-only gaat plaatsen... maar dan komt vragen of de setup wel goed is (als je daar zelf niet kan op antwoorden vraag ik me al af waarom je een modem-only wil).
MaT schreef:Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen.
Sjoemelen of niet... ik kan de meter ook niet kiezen... heb ik nu een vendor lock in... vergaat de wereld nu ?
MaT schreef:Maar de aap komt wel uit de mouw natuurlijk: Je hebt weer schrik dat je netwerk zal instorten als eigen hardware toegelaten word.
Dat is een uitspraak die ik totaal niet begrijp... vandaag de dag heb ik een eigen netwerk met alle toeters en bellen die ik wens (toch raar want volgens jou is er totaal geen vrijheid) en dat zal ik gewoon behouden als er een vrije hardware keuze komt voor de modem. Ik ga echter iets meer hebben door die andere modem... nope, nul komma nul.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MaT schreef:
r2504 schreef:Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken
Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.
self install pxm: dit is dat het netwerk (tot aan de ntp) reeds in orde en gedocumenteerd is + ze geven je een modem van hun, die ze dus perfect kennen + die zichzelf update en instelt... allemaal niet mogelijk met eigen modem.
en ja, dan nog slaagt het merendeel erin dit FOUT te installeren en komt er achteraf toch nog een technieker. het enige verschil is dat het je dan nog meer kost :)

telenet self install: ik denk niet dat die ooit toegepast wordt op installaties waar de modem vervangen moet worden (al zie ik dat het blijkbaar wél kan tegenwoordig... wil niet weten hoeveel ingress ze daardoor erbij gekregen hebben)

MaT schreef:
r2504 schreef:(om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).
Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen. Niet omdat het gevaarlijk is om daar aan te werken of wijzigingen aan te brengen
*kuch* dus de meterkast - die altijd draden heeft dat onder spanning staan - is volgens jouw niet (potentieel) gevaarlijk om aan te werken?
beetje zoals zeggen "laat ik even op de autostrade gaan wandelen want ik zie niet dadelijk een wagen aankomen"...
verklaart gelijk dat de rest van je argumentatie niet gelezen hoeft te worden.

als er eigen hardware toegelaten zou worden, of verkeerd geinstalleerd zou worden, kan dit altijd invloed hebben op het netwerk van de provider.
in het geval van pxm ga je storing krijgen op de rop en alle aangesloten klanten beinvloeden, en in het geval van tn zou het voornamelijk de buren zijn die je gaat storen.

let wel: ik zeg KAN, niet ZAL. maar je mag de mogelijkheid niet negeren.
en ja, ik zou het ook leuker gevonden hebben als mijn fritzbox er kon staan ipv de bb3, maar of dat nu echt wat uitmaakt?
enige verschil is dat het mij nu NIKS meer kost als ik een defecte modem heb, en uiteindelijk doet dat ding helemaal niks want alles wat die nog doet is de sync en PPPOE sessie opbouwen (sinds zentyal geen PPPOE meer ondersteunt)

nog een punt dat in het voordeel van providers spreekt: ik ken "it'ers" die mooi wat centen verdienen maar nog geen router kunnen ingesteld krijgen.
vervolgens -bij problemen- zeggen zij "het ligt aan de provider" en die eindklant gelooft dat vervolgens.
eigen hardware: pxm kan niks remote controleren, moet iemand sturen, kosten doen, en die uiteindelijk doorrekenen. eindklant niet tevreden.
pxm hardware: bovenstaande totaal niet van toepassing, iedereen tevreden.

ALS je écht staat op "eigen keus voor alles" wil ik je dat gerust gunnen - maar dan zou ik er wel bij verplichten:
- internet examen af te leggen (bewijs kennis internet)
- coax examen (bewijs kennis coax netwerk)
- xdsl examen (bewijs kennis xdsl netwerk)
- netwerk examen (bewijs kennis basis netwerken)

en indien je daar overal 10 op 10 scoort, eigen hardware toelaten (binnen de beperkingen, bv zelfde chipset) én goedkoper aanbod.
anders: de providers hebben (hoe spijtig ook) gewoonweg gelijk.


back OT: het is hier al aangehaald, ofwel de providers een ethernet punt laten binnenhalen ofwel last mile fiber.
en ik denk gewoon last mile fiber dat het interessantste zou zijn, maar even onrealistisch in mijn denken:

- PXM kast => fiber => terminatiepunt voor ethernet
- TN kast => fiber => terminatiepunt voor ethernet
dat zijn dus 2 fibers en 2 terminatiepunten... en dan heb je nog steeds je coax en koper liggen....

uiteindelijk moeten ze gewoon 1 fiber netwerk aanleggen dat zowel koper als coax zou vervangen, en daarop alle spelers toelaten.
zou ook gelijk vlotter zijn om te switchen, net zoals het nu bij elektra is, maar goed: in belgie staakt men al om 1 recup dag te laten vallen ofzoiets (ik volg spoorstakingen al lang niet meer, slaagt nooit ergens op en altijd in examenperiode) dus wat denk je dat zou gebeuren als men zegt "TN en PXM moeten samen 1 fiber delen"
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Splitter schreef:allemaal niet mogelijk met eigen modem.
Zeveraar! Fritz!Boxen worden automatisch geconfigureerd via het CPE WAN Management protocol TR-069. Je selecteert gewoon je internetprovider in een lijstje via een webinterface. En ja dit werkt voor alle Belgische xDSL-providers inclusief VoIP en Proximus TV.

Er is geen enkele reden om vendor lock-in hardware achter de NTP of NIU te blijven verdedigen. Duitsland met 80 miljoen inwoners gaat vanaf augustus bewijzen dat de vrije hardwaremarkt beter werkt dan een hardwaremonopolie. Hardwarefabrikanten zijn hun firmware al volop aan het voorbereiden zodat een automatische configuratie voor alle Duitse providers mogelijk wordt. zie ook https://avm.de/service/freie-routerwahl/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Duitsland met 80 miljoen inwoners gaat vanaf augustus bewijzen dat de vrije hardwaremarkt beter werkt dan een hardwaremonopolie. Hardwarefabrikanten zijn hun firmware al volop aan het voorbereiden zodat een automatische configuratie voor alle Duitse providers mogelijk wordt. zie ook https://avm.de/service/freie-routerwahl/
Toekomst muziek... hoe vlot dit allemaal gaat verlopen is dus nog af te wachten.

Voor kabel blijkt er al geen oplossing, voor xDSL is nog niet iedereen klaar en staan er al opmerking dat het mogelijks niet werkt.

Wie gaat mogen opdraaien voor de support... en AVM mag dan wel goede support leveren, gaan Chinese producenten dat ook doen (en bij wie gaat de klant klagen als het niet werkt) ? Waren we dan echt zoveel beter af destijds toen we om de haverklap een nieuwe modem moesten aanschaffen ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Waarschijnlijk zijn er veel van die providers die zich niet aan de standaarden houden, maar proprietary systemen of aanpassingen gebruiken.
Als die nu hun netwerk moeten klaarstomen voor gebruik dat zich wel aan de standaarden houdt, zijn we nog wel effe zoet.
Maar in dat geval: eigen schuld...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Wie gaat mogen opdraaien voor de support... en AVM mag dan wel goede support leveren, gaan Chinese producenten dat ook doen
Wat de nationaliteit van de fabrikant te maken heeft met support is me een compleet raadsel.
De verkoper levert support. Zo eenvoudig is dat. De providers zijn dan ook totaal niet verplicht om support te leveren op toestellen die niet bij hen aangekocht zijn.
Als m'n computer of tv stukgaat is dat toch ook zo. Ik ga terug naar de winkel waar ik de tv of computer heb aangekocht.
r2504 schreef:Waren we dan echt zoveel beter af destijds toen we om de haverklap een nieuwe modem moesten aanschaffen ?
Dat moest niet, in een vrije markt verplicht niemand je om een nieuw toestel aan te schaffen. Dan bepaal je namelijk zelf wanneer je overstapt op nieuwe technologie.
Ik kan vandaag bellen met een Nokia 3210, surfen met een Alcatel Speed Touch ADSL modem of zelfs een zwart-wit tv uit de jaren '60 aansluiten op de kabel om naar 'den BRT' te kijken.

Jij draait de feiten om want het zijn nu net de duopolisten die de laatste 10 jaar om de haverklap miljoenen nutteloze modems en decoders aanschaffen om die dan zo snel mogelijk te pushen bij al hun klanten. Die miljoenen toestellen zijn niet gratis en de factuur wordt uiteindelijk toch betaald door de klant, die heeft immers geen keuze om zelf een toestel aan te schaffen dat beter aansluit bij z'n budget en behoeften.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:De verkoper levert support. Zo eenvoudig is dat.
Keep on dreaming... als iemand z'n internet niet werkt dan hangt hij bij z'n provider aan de telefoon.

Als er dus Chinese rotzooi op de markt komt dan gaat dit niet ten goede komen van de provider z'n imago.
raf1 schreef:De providers zijn dan ook totaal niet verplicht om support te leveren op toestellen die niet bij hen aangekocht zijn.
Nee, dat zijn ze niet... maar ze krijgen er wel een heleboel telefoontjes bij van klanten die het gewoon niet begrijpen.
raf1 schreef:Dat moest niet, in een vrije markt verplicht niemand je om een nieuw toestel aan te schaffen.
Hoeveel mensen worden hier opgehitst om een bv. modem-only te vragen terwijl ze dat totaal niet nodig hebben ?
raf1 schreef:Dan bepaal je namelijk zelf wanneer je overstapt op nieuwe technologie.
Alsof alles backwards compatible is... veel geluk met je ADSL modem op een VDSL lijntje.

Straks gaan we providers dan ook weer verplichten om die oude technologie in stand te houden omdat enkele personen het nodig vonden eigen hardware aan te kopen en komen wenen dat er na 10 jaar geen ondersteuning meer is ?
raf1 schreef:Jij draait de feiten om want het zijn nu net de duopolisten die de laatste 10 jaar om de haverklap miljoenen nutteloze modems en decoders aanschaffen om die dan zo snel mogelijk te pushen bij al hun klanten.
Technologie gaat nu éénmaal vooruit... trouwens rare opmerking van iemand die de apparatuur van een provider niet goed genoeg vindt (en dan zelf met ouderwetse technologie wil blijven werken). Trouwens wat maakt het voor de gebruiker uit of het nu EuroDocsis 1, 2 of 3 is... als de provider voordelen heeft met v3 en hierdoor een beter service/performantie kan bieden.

Maar we kunnen hier blijven over discussiëren... volgens jij en MaT stelt het allemaal niets voor terwijl dit ronduit naief is, maar dan moet je je wel kunnen verplaatsen in het standpunt van iemand anders (de provider is ook een commercieel bedrijf) en objectief de voor en nadelen kunnen afwegen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Maar we kunnen hier blijven over discussiëren...
Niet lang meer, de huidige vendor lock-in is wettelijk gezien onhoudbaar om niet te zeggen illegaal. Hardwarefabrikanten kunnen er echt niet meer om lachen dat Liberty Global ondertussen bij 27 miljoen Europese klanten allemaal dezelfde Compal-homegateways gaat uitrollen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

misschien weten zij zich wel gesteund door de op komst zijnde TTIP akkoorden!? In elk geval is LG ijverig bezig zijn pionnen te zetten op het europees (duopolie?) schaakbord...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Niet lang meer, de huidige vendor lock-in is wettelijk gezien onhoudbaar om niet te zeggen illegaal.
Volgens welke wet is dit illegaal ? Maar zoals reeds eerder geschreven kan ik m'n electriciteits, water, gasmeter ook niet kiezen... moet ik hier ook om wenen ? Ik kan vandaag de dag zelfs nog niet eens kiezen welke autoradio ik in m'n auto wil !
raf1 schreef:Hardwarefabrikanten kunnen er echt niet meer om lachen dat Liberty Global ondertussen bij 27 miljoen Europese klanten allemaal dezelfde Compal-homegateways gaat uitrollen...
Misschien moeten diezelfde fabrikanten dan zorgen dat ze de aanbesteding binnen halen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Volgens welke wet is dit illegaal ?
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32008L0063
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:Maar zoals reeds eerder geschreven kan ik m'n electriciteits, water, gasmeter ook niet kiezen... moet ik hier ook om wenen ? Ik kan vandaag de dag zelfs nog niet eens kiezen welke autoradio ik in m'n auto wil !
Tja, er is dus nog veeeeel werk aan de winkel, maar we moeten ergens beginnen he.

Dat van die autoradios is trouwens even onaanvaardbaar, eigenlijk. En binnenkort mogelijk nog ns een issue, als de nationale radiozenders naar DAB gaan en iedereen radios aan woekerprijzen gaat moeten kopen bij de fabrikant (als die dat uberhaupt nog wil verkopen / die modellen in voorraad heeft).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Veel autoradio's kan je toch gewoon vervangen?
In mijn vorige Skoda kon ik gewoon de radio/GPS vervangen door een ander 2DIN versie (bv Pioneer).
Bij mijn huidige Ford lukt dat niet zonder het dashboard te slopen, maar wie houdt u tegen om met uw voeten te stemmen :)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vraag was volgens welke wet (KB nummer dus)... ik zie alléén een richtlijn.
ITnetadmin schreef:Tja, er is dus nog veeeeel werk aan de winkel, maar we moeten ergens beginnen he.
Laat ons daarom beginnen met zinvolle dingen... een transparant onderdeel vervangen lijkt me niet echt zinvol voor de meerderheid.
ITnetadmin schreef:Dat van die autoradios is trouwens even onaanvaardbaar, eigenlijk.
Persoonlijk lijkt me dat een veel groter probleem... hier gaat het effectief over een toestel waarmee je als gebruiker direct in contact komt en dat een meerwaarde heeft (in tegenstelling tot een modem die louter het ene electrische signaal omzet in het andere).
heist_175 schreef:Veel autoradio's kan je toch gewoon vervangen?
Welke automerken gebruiken nog DIN normen... alles is geïntegreerd in het dashbord met sexy rondingen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mag het even on topic blijven? Het gaat over telecomoperator en ondertussen zitten we bij autoradio's.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

raf1 schreef:
Splitter schreef:allemaal niet mogelijk met eigen modem.
Zeveraar! Fritz!Boxen worden automatisch geconfigureerd via het CPE WAN Management protocol TR-069. Je selecteert gewoon je internetprovider in een lijstje via een webinterface. En ja dit werkt voor alle Belgische xDSL-providers inclusief VoIP en Proximus TV./
euh nee? dat lijstje zijn modeminstellingen - en overigens niet aanwezig in alle modems.
hang maar een fritz aan een pxm lijn, die gaat juist niks tr-069 gebruiken want pxm heeft een acl dat het enkel met bbox werkt.
en als je provider ALLE modems moet gaan toelaten om te werken met tr-069 ga je oa de verantwoordelijkheid voor updates e.d. ook bij hun leggen?

verder nog even wat betreft mobiele nummeroverdracht.... zucht, base heeft het nog niet helemaal door: je bestelt online, krijgt je simkaart, kan online ingeven "nu activeren of later", en vervolgens... krijg je bij je eerste poging tot een oproep nog een automatische doorschakeling naar de klantendienst om de activering te doen en jawel: HET LOOPT *WEER* MIS.
nog nooit een overdracht vlot gehad bij base, "bunch of idiots" komt telkens in me op... dacht even dat het nu allemaal mooi gestroomlijnd zou zijn (activatie NA ontvangst simkaart via website, lijkt perfect, toch?) maar duidelijk niet dus.

dat vlotter wisselen krijgen ze dus na jaren nog niet volledig op punt bij mobiele providers, en dan gaan ze het bij de vaste proberen? achja, "een vaste telecomoperator heeft altijd al het doel gehad veranderd te worden" zeker :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Splitter schreef:hang maar een fritz aan een pxm lijn, die gaat juist niks tr-069 gebruiken want pxm heeft een acl dat het enkel met bbox werkt.
Stom natuurlijk. Maar goed, in stommiteiten is deze bananenrepubliek een uitblinker. De whitelist van Proximus om een FB te kunnen/mogen gebruiken op hun lijnen, daar staan we blijkbaar op wereldniveau eenzaam en alleen te prijken want geen enkel ander land past zo een whitelist toe.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

[quote="Splitter"]euh nee? dat lijstje zijn modeminstellingen - en overigens niet aanwezig in alle modems.[/quote]

Dat deze technologie momenteel niet correct werkt bij Proximus, kan zijn. Wellicht heeft het BIPT daartoe nog geen verplichting opgelegd aan Proximus. Maar dat is een zeer groot verschil met jouw bewering dat het technisch onmogelijk zou zijn.

Het is nu aan het BIPT om dit in hun volgende marktanalyse te verhelpen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

raf1 schreef:
Splitter schreef:euh nee? dat lijstje zijn modeminstellingen - en overigens niet aanwezig in alle modems.
Dat deze technologie momenteel niet correct werkt bij Proximus, kan zijn. Wellicht heeft het BIPT daartoe nog geen verplichting opgelegd aan Proximus. Maar dat is een zeer groot verschil met jouw bewering dat het technisch onmogelijk zou zijn.
wow, selective reading much? ik zeg nergens dat het technisch onmogelijk is, ben goed genoeg op de hoogte van die dingen...
ik zeg -als reactie op de self installs- eigenlijk gewoonweg dat het allemaal plug en play is, wat niet het geval is met eigen hardware (door de beperking van pxm, inderdaad... maar zelfs als ze eigen cpe's toelaten, zal die acl nog steeds blijven en dat is denk ik hun goed recht ook,
waarom zou een provider iets moeten ondersteunen dat zij niet leveren? het principe "het kan werken maar wij garanderen niks" is van toepassing,
net zoals ik met mijn koelkast ook niet moet aankloppen bij electrabel.

overigens is er dus niks aan van "dat het niet correct werkt bij proximus". tr-069 heeft ondersteuning voor een acl, en proximus kiest om die te gebruiken. waar de "niet correcte werking" te vinden is zou ik niet weten.
Jack Daniels schreef: Stom natuurlijk. Maar goed, in stommiteiten is deze bananenrepubliek een uitblinker. De whitelist van Proximus om een FB te kunnen/mogen gebruiken op hun lijnen, daar staan we blijkbaar op wereldniveau eenzaam en alleen te prijken want geen enkel ander land past zo een whitelist toe.
feit :)
maar: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen de acl voor tr-069 (configuratie en updates) en de whitelist voor vectoring.
dat ze een acl gebruiken en via tr-069 enkel eigen hardware ondersteunen: perfect mee akkoord, vind ik zelfs normaal.

daarentegen wat betreft vectoring... daar heb ik gemengde gevoelens over. enerzjds klopt het dat 1 slechte modem heel de kast zou beinvloeden,
anderzijds lijkt het me dat -minstens op modems met dezelfde chipset- dit niet echt een probleem is (ALHOEWEL ik het al gezien heb dat de modem firmware ook ervoor kan zorgen dat de hele kast problemen krijgt)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Splitter schreef:maar zelfs als ze eigen cpe's toelaten, zal die acl nog steeds blijven en dat is denk ik hun goed recht ook
De rechten van duopolisten zijn niet dezelfde als de rechten van gewone bedrijven zonder marktmacht. Blijkbaar is het je ontgaan dat Telenet en Proximus verplichtingen krijgen opgelegd door de regulator BIPT omdat er te weinig concurrentie op de telecommarkt is.

Het BIPT kan na een nieuwe marktanalyse beslissen dat TR-069 moet werken voor elke compatibele modem. Uiteindelijk is het belemmeren van de goede werking van Fritz!Boxen vandaag puur pestgedrag. Tijdens de bestelling van Proximus-abonnementen wordt ook nergens iets vermeld over een eventuele beperking qua modem. De consument wordt dus ook nog eens misleid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

raf1 schreef:Het BIPT kan na een nieuwe marktanalyse beslissen dat TR-069 moet werken voor elke compatibele modem. Uiteindelijk is het belemmeren van de goede werking van Fritz!Boxen vandaag puur pestgedrag. Tijdens de bestelling van Proximus-abonnementen wordt ook nergens iets vermeld over een eventuele beperking qua modem. De consument wordt dus ook nog eens misleid.
dat noem ik nu eens zever in pakskes... de goede werking van de modems is nergens belemmerd.
je neemt hun modem en alles werkt, je neemt een eigen modem die whitelisted is (dat kan door iedereen met de centen en goesting uitgevoerd worden) en alles werkt maar je moet zelf updates doen en instellingen erin zetten ook.
"de consument" is in 90% van de gevallen tevreden met de bbox en gaat niet zelf nog eens geld steken in een modem - en de overige 10% heeft destijds bij het begin van de tr-069 het nog zitten disablen "want de provider moet niet in mijn modem kunnen", dus: zever.

wil het BIPT écht concurrentie en een deftige marktanalyse, dan zullen ze dat eens correct en onbevooroordeeld moeten doen en simpelweg besluiten: de NETWERKEN moeten uitgebaat worden en AANBIEDERS moeten er hun diensten op aanbieden. niet MIJN netwerk, MIJN prijzen en regels,
want dat wérkt niet. en dan krijg je ook quasi automatisch een uitgebreidere keuze naar hardware toe.

zolang het BIPT zegt dat de uitbater van het netwerk ook de aanbieder mag zijn, heeft die het recht zijn regels op te duwen - juist of niet, zo simpel is het wél.
als ik bv enkel 5ghz wifi heb thuis en iemand komt langs en die wil wifi maar zijn toestel kan enkel 2.4 - moet ik dan mijn netwerk gaan aanpassen zodat die er ook op kan? dacht het niet hé, zij moeten maar zorgen dat ze iets hebben dat werkt op mijn netwerk: keyword dus MIJN als in eigendom.

als de staat (en dat kunnen ze perfect doen, maar ze willen/durven niet) zegt: KOPER EN COAX eigendom van 1 bedrijf, dat dan ook nog fiber kan/mag/moet aanleggen, en waarvan de prijzen GEREGULEERD zijn door het BIPT en alle aanbieders hun diensten erop kunnen aanbieden,
met ELK hun eigen hardware/voorwaarde/vrije keuze/.... dan zijn we er - en dan is het "vlotter wisselen" ook gelijk in orde, want hoewel het administratief/financieel/ondersteundend gedeelte bij de aanbieders zit, zit het technisch gedeelte voor ze allemaal bij 1 partij.

maar belgie zou belgie niet zijn als de gemiddelde belg (en elke politieker) dat niet wil inzien... nochtans is het bij elektra én gas WEL het geval.
(overigens, het telecom landschap is dan mss een duopolie... wat dacht je van het water dan? das gewoon een MONOpolie)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Splitter schreef: maar belgie zou belgie niet zijn als de gemiddelde belg (en elke politieker) dat niet wil inzien... nochtans is het bij elektra én gas WEL het geval.
Ken je dan één land in de wereld waar deze (volgens jou) "ideale" situatie [netwerk en diensten gescheiden] dan wel bestaat?
Voor we de schuld op België steken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

zweden, australie, nieuw zeeland, singapore.

het systeem werkt zoals gas en elektra hier: 1 beheerder per regio die de uitbating doet, en voor de rest providers die kunnen aanbieden op het hele gebied bij elke beheerder.
persoonlijk zou ik er wel voor zijn dat er dus maar 1 beheerder is voor het hele land en dan dus gereguleerd door het BIPT, zodat er geen gezever is met verschillende prijzen in verschillende provincies door de verschillende beheerders.

edit:: zelfs in nederland - met reggefiber - is het OAN model in gebruik.

interessting reads: http://www.huawei.com/ilink/en/solution ... /HW_093040 en http://www.oecd-ilibrary.org/science-an ... gz7crmr-en
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Toegegeven dat het wel een ideale oplossing kan zijn als de politiek zich
eens niet inspireert aan de mislukte precedenten met gas en electriciteit.

En dan krijgen we net zoals bij electriciteit Intercommunale distributie die
voor hun werkingskosten (met politieke bestuursraden) nog meer gaan kosten.
Ter vergelijking met electriciteit bedragen deze kosten (en taksen) ruim 2/3.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:en de overige 10% heeft destijds bij het begin van de tr-069 het nog zitten disablen "want de provider moet niet in mijn modem kunnen", dus: zever.
Terechte opmerking... zo zie je maar hoe absurd deze discussie is.

Het ene moment wil men het niet en het andere moment gaat men het zelfs als argument gebruiken.

Ik heb de indruk dat sommige hier gewoon trollen zonder ooit de bedoeling hebben een eigen modem te plaatsen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is absurd dat fabrikant AVM bepaalde technologie 100% conform implementeert in hun toestellen en dat dit dan wordt geblokkeerd door Proximus die een contract heeft met concurrerende fabrikanten Sagem en Technicolor.
Ruikt toch zeer sterk naar belemmering van de vrije concurrentie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sagem heeft de moeite niet gedaan voor de aanbesteding blijkbaar... heeft niets met belemmering te maken.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:
Splitter schreef:en de overige 10% heeft destijds bij het begin van de tr-069 het nog zitten disablen "want de provider moet niet in mijn modem kunnen", dus: zever.
Terechte opmerking... zo zie je maar hoe absurd deze discussie is.

Het ene moment wil men het niet en het andere moment gaat men het zelfs als argument gebruiken.

Ik heb de indruk dat sommige hier gewoon trollen zonder ooit de bedoeling hebben een eigen modem te plaatsen.
Wat is dat nu weer voor BS conclusie?
TR-069 is het antwoord op jullie argument dat eigen hardware niet gemanaged kan worden op afstand. Wie echter niet graag heeft dat de ISP buiten zijn medeweten andere instellingen kan pushen kan dat inderdaad afzetten, het is geen verplichting.
Dat is het mooie van eigen hardware die niet onder het beheer van de provider valt: vrijheid om te kiezen hoever de provider kan gaan. Dat jullie dat iets vies vinden kunnen wij niet aan doen, maar dat maakt het nog geen 'zever'.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je leest wel erg graag naast de lijnen he...

het gaat erom dat 90% van de mensen (als het niet meer is!) liever een modem van de provider heeft:

- ze moeten er niets voor betalen
- ze moeten er niets van kennen
- het is onder management/garantie van je provider
- bij problemen heb je 1 aanspreekpunt én geen/een lagere kost dan dat je een eigen modem hebt (interventie provider vs interventie + nieuwe modem)
- wil je nog steeds je eigen modem is dat nu perfect mogelijk, de modems van pxm bv kan je gewoon als syncro ding gebruiken en dan je eigen hardware erachter... wat zelfs nog de betere oplossing is: ik heb bv een zentyal die alles regelt, en daar kan je eenvoudig een backup van maken.
modem stuk? nieuwe modem en terug online, niks van het netwerk of de modem configuratie moet nog aangepast worden!

had ik liever een fritz gehad? tgoh, misschien wel... maar ik moet zeggen, ik mis hem eigenlijk helemaal niet dus...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

toevoeging op de "vlotheid" bij de mobiele operator: base f*cked up my transfer.
blijkbaar hebben ze het nu geflikt om niet enkel de nummeroverdracht niet te hebben uitgevoerd... maar ook het originele nr van de simkaart te activeren
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Jij hebt het ook nog niet goed begrepen en blijft zoals r2504 maar focussen op de modem (of de chip) zelf.

Ik durf zelf zeggen dat het veel meer is dan die 90% die geen nood hebben aan een ander toestel dan dat van de provider. WIe zich door de provider wil laten bedienen moet dat vooral laten doen, is niets mis mee als ze daar tevreden mee zijn.
Het belangrijkste zijn de gevolgen die er indirect kunnen zijn:
  • Vrijgeven van login en VoIP gegevens. Als je een eigen modem kan gebruiken hebben de ISP's geen reden om dit achter te houden.
  • Hogere drempel om hun gesloten ecosystemen uit te bouwen zoals de netwerkfuncties bij de digibox/corder.
  • Meer concurrentie op de modem en AIO markt = sneller dalende prijzen en meer innovaties bij nieuwe producten. De toestellen van AVM bijvoorbeeld al bekeken? Zijn zeer mooie toestellen met veel functionaliteit die zeer toegankelijk zijn voor de gewone mens. Door die beperkte troep die we nu hebben (zowel internet als TV) hebben veel mensen amper een idee van wat mogelijk is.
  • Vlotter wisselen van ISP die dezelfde technologie gebruikt. De modem moet dan immers niet vervangen worden, enkel nieuwe gegevens ingeven (He, daar gaat dit topic immers over :) ). Lees ook mijn onderschrift.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Splitter schreef:toevoeging op de "vlotheid" bij de mobiele operator: base f*cked up my transfer.
blijkbaar hebben ze het nu geflikt om niet enkel de nummeroverdracht niet te hebben uitgevoerd... maar ook het originele nr van de simkaart te activeren
Dat heeft niets met vlotheid te maken maar met het correct uitvoeren van de procedure en het maken van (menselijke) fouten. Dergelijke zaken zullen helaas altijd wel voorkomen, ongeacht hoe vlot je je nieuwe abonnement kan aanvragen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”