Klachten over xDSL zullen ook wel niet geholpen zijn door de veelheid aan profielen en ander gedoe, omdat de telefoonkabel end-of-life tech is.Ernie schreef:Ik denk dat het hogere aantal klachten op xDSL vooral een gevolg is van geen/onvoldoende kennis van de abonnee.
Waar dat het voor coax vrij simpel is en er sowieso een technieker komt installeren is het voor de binnenbekabeling voor het telefoonnetwerk een héél andere situatie.
Als je dan ook nog wilt besparen door DIY, is het niet verwonderlijk dat er meer problemen zijn.
Een uurtje zonder internet is op zich helemaal geen ramp als je het op dat moment niet nodig hebt of iets aan het doen was toen het uitviel.
Om dat voor andere basis nutsvoorzieningen te stellen... val maar eens zonder elektriciteit als je thuis bent en er vanalles moet gedaan worden.
Ook al is er geen SLA voor consumentenlijnen, toch betalen we genoeg voor die dienst - bij TN de hoofdprijs - en nemen sommige bedrijven het voor normaal dat ze niet leveren waarvoor ze geld ontvangen, nl in dit geval abonnementsgeld voor een ganse maand internet.
Ik zei ook niet dat men internet *voor* andere nutsvoorzieningen zette, maar toch wel op dezelfde hoogte.
En inderdaad, mensen die van thuis werken kunnen uitval niet apprecieren, ook al omdat er vaak gewoon niet over gecommuniceerd wordt, noch over de oorzaak noch over de getroffen oplossing. Veel geluk direct een antwoord te vinden waarom je geen internet hebt, en waar de panne zich bevindt, hoe serieus het is en wat de geschatte repair time is.
Ik word er al horendol van als mijne modem zijne sync verliest 's nachts, wat naw een geplande operatie is, en toch nooit ofte nimmer aangekondigd wordt.
Ok, internet is gecompliceerder dan electriciteit, maar de alomtegenwoordigheid ervan doet een panne des te harder overkomen.
[