website maken (layout)

Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je moet eens het venster van je browser waar je de userbase in opent eens verandere van grootte. Dan zal je zien dat bijna alles een vaste breedte heeft, behalve het stuk waar de posts zelf komen. Je moet je venster maar eens war breder/smaller maken. Dan zal je zien dat alles even breed blijft, behalve het gedeelte met de posts. Zoiets bedoelt meon dus. Je moet een verticale strook voorzien die zo opgebouwd is dat die kan veranderen van grootte zonder de layout van je pagina om zeep te helpen. Het is niet altijd even simpel, maar het is wel heel effectief. Anders moet je je site vb maken op 800x600 en als je die dan opent op 1024*768, dan zal je een heleboel ongebruikte plaats hebben. Als je die stretchable maakt, dan zal alle ruimte gebruikt worden.

Cheers
Afbeelding
Guest

Heykes Sub Zero, ik snap wel wat je bedoelt en kan wel zien hoe het werkt maar in die vele lijnen code kan ik niet zien waar en hoe dat juist zit. Waarschijnlijk is het zoals met alles poepsimpel als je het weet maar ik ben maar een groentje.
Ik heb ook een search gedaan en enkel dezelfde tips gevonden maar niet hoe. :?
Zou je me ajb op weg kunnen/willen helpen met iets wat duidelijker is voor een beginneling?
Als ik een meiske was kreeg ge dan ne kus! :wink:
Nog maar eens thx!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

En wat als ik nu een meisje ben? :D

Wel, je maakt een tabel met 3 kolommen. De 2 buitenste geef je een vaste breedte. Aan je table-tag geef je dan een breedte mee van 100%.

Plak volgend stukje maar eens in een html-bestand

Code: Selecteer alles

<html>
<head>
  <title>stretchable tabellen</title>
</head>
<body bgcolor=#6666FF>
  <table border="5" width="100%">
    <tr>
      <td width="50">
        cel1
      </td>
      <td>
        cel2
      </td>
      <td width="50">
        cel3
      </td>
    </tr>
  </table>
</body>
</html>


Cheers
Afbeelding
Guest

Euh... you've got a point there. :wink:
Enfin, ik zou je sowieso een vreugdekus geven maar mannen zijn nogal homofoob, vandaar.

Zoals ik al zelf schreef, 't is waarschijnlijk poepsimpel en dat is het ook. :oops: BEDANKT!!!
Ik wilde hetzelfde in de hoogte doen in een frame voor een een navigatiepagina hetgeen werkt totdat je dat opent in die 'samengestelde' pagina en dan neemt die tabel niet de volledige hoogte in, maar 'klapt' in mekaar.
Is dat logisch en zo ja, kan je me zeggen hoe dat komt?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Guest schreef:Ik wilde hetzelfde in de hoogte doen in een frame voor een een navigatiepagina hetgeen werkt totdat je dat opent in die 'samengestelde' pagina en dan neemt die tabel niet de volledige hoogte in, maar 'klapt' in mekaar.
Is dat logisch en zo ja, kan je me zeggen hoe dat komt?

Kan je dat ergens tonen?
Tabellen zijn altijd maar even hoog als de inhoud die er in zit. Je kan wel een tabel een hoogte van 100% geven bvb, maar dat is in het algemeen minder nuttig omdat mensen ook wel verticaal scrollen. Maar ik kan me het veel beter voorstellen wat je bedoelt met een voorbeeld ;)
Guest

Joepetaa, hier benne we weer! :-)

Nu heb ik dus zoals in meon zijn 'mini-guide' staat, eerst een layout gemaakt in photoshop en dat in slices verdeeld.
Tot daar alles piccobello behalve dat mijn figuur 1024*768 groot is en daardoor schuifbalken krijgt in beide richtingen - wat ook logisch is omdat er tussen die schuifbalken in IE minder plaats is in die resolutie.
Ik had al geprobeerd om alles in een tabel van 100% te zetten maar die reikt niet tot aan de randen (witte boord rondom) EN alles is nog steeds te groot. :?
Is dit enkel op te lossen door een stretchable cel/tabel? (mijn opmaak laat dat niet toe :-( )

Nog maar eens: fielen dank!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Daarom dat ik meestal m'n layouts in photoshop op 750 x XXX (lengte maakt niet echt iets uit) maak. 750, zodat het zeker nog op 800x600 met schuifbalken past.
Die witte randen rondom krijg je weg door wat CSS toe te voegen:

Code: Selecteer alles

<style type="text/css">
<!--
body {
   margin-left: 0px;
   margin-top: 0px;
   margin-right: 0px;
   margin-bottom: 0px;
}
-->
</style
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

En voor de css-haters onder ons (zoals ik)

Code: Selecteer alles

<body topmargin="0" leftmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">


Cheers
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miles
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 nov 2003, 15:12
Locatie: Vlaanderen

Sub Zero schreef:En wat als ik nu een meisje ben? :D


Hoe?...Dus nie ofwa :cry:

Pfff wa doe ik hier dan nog...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als ik constant van een niet nader genoemd persoon *kuch kwabber kuch kuch* op irc een janet genoemd wordt, kun je het al raden he ;)

Cheers
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Beste,

Ik heb dus een layout voor mijn website gemaakt en dan gesliced op 750x... Nu is mijn vraag, hoe moet ik die layout in dreamweaver zetten?(En in mijn layout staan er buttons, dus moeten ze klikbaar zijn in een browser.)
gewoon: http://img108.exs.cx/img108/6746/layout8sf.jpg
sliced: http://img108.exs.cx/img108/7018/layoutslice9ev.jpg
Ik heb al eens gekeken naar css en tabels maar ik snap er niet veel van.

Thanks,
°MaRtO°°
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

in photoshop is het file>> save for web, save html and images

maar het negatieve is jij hebt em gemaakt in fw dus kweet het nie mss staat dat er ook in
de pispaal <<
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Marto, je hebt 8 menu-knoppen, dat is het maximum aantal elementen dat er in een rij komt te zitten. Dus je maakt een tabel met 8 kolommen. Op de eerste rij van je tabel zet je je bovenste stuk met een colspan van 8. Gewoon het max aantal elementen tellen dat in je tabel op 1 rij moeten, dat worden je aantal kolommen. En de rest vol je op met colspan en rowspan. Voor de rest is een <tr> een rij en een <td> een cel in een rij. Daar zou je al heel wat verder mee moeten komen.
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Bedankt Mr.Cide & Sub Zero, ik heb dus gewoon export html & images gebruikt in fireworks zoals Mr.Cide al zei. En dan heb ik de pagina nog een beetje aangepast met rollover images en een scriptje van Sub Zero: <body topmargin="0" leftmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

www.marto.tk
Hier is hij, maar wel nog niet helemaal af.(eigenlijk alleen nog maar de layout)

Thanks,
°MaRtO°°
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

ziet er al wat beter uit dan je vorige creaties :)
doe zo voort zouk zeggen
de pispaal <<
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Bedankt :P

Vroeger werkte ik alleen maar met achtergrondkleuren.
Plaats reactie

Terug naar “Development”