Belgische keten van computerwinkels Forcom is failliet
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
't is toch vrij simpel me dunkt, waar jouw ipad gemaakt wordt heb je 0.0 controle over, waar jij je ipad koopt heb je wel controle over.... geef je de marge van de verkoper aan een kleinhandelaar in je buurt, aan een binnenlandse keten, aan een multinational of aan een webshop die van uit z'n garage werkt met het licht uit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
In China spelen ze niet fair met copyrights, subsidies, valutawaarde, wetgeving etc. dus als je geweten knaagt, weet je dat daar zelfs op continentaal niveau al weinig aan gedaan kan worden en op individueel niveau al helemaal niks. Wachten tot er ginder een revolutie uitbreekt, zeker?
Bij het inhuren van vakmannen kan je wel het verschil maken: iemand die perfect werk aflevert, doet dat aan een marktprijs die niet te veel mag verschillen van z'n mindere concurrenten. Perfect vakmanschap afgeleverd -> bonus geven zodat die wat gemakkelijker in business blijft?
Qua electronica is een doos hetzelfde bij een grote keten als een kleine zaak dus voor mij blijft prijs een doorslaggevend aspect en ga ik liever online de laagste prijs zoeken. Het gebruiksgemak van een website en de algemene reputatie is daarbij het belangrijkst. Onze webshops kunnen maar beter beseffen dat hun site moet kunnen concurreren met de grote sites als Newegg en Amazon, dus zelfs met shops die hier nog niet actief zijn. Zo bouw je internet-street-cred en kan je Europees beginnen denken. Amerikanen zien enorm op tegen al die verschillende Europese wetgevingen dus daar hebben wij als complex, meertalig landje zeker een blijvend voordeel.
Bij het inhuren van vakmannen kan je wel het verschil maken: iemand die perfect werk aflevert, doet dat aan een marktprijs die niet te veel mag verschillen van z'n mindere concurrenten. Perfect vakmanschap afgeleverd -> bonus geven zodat die wat gemakkelijker in business blijft?
Qua electronica is een doos hetzelfde bij een grote keten als een kleine zaak dus voor mij blijft prijs een doorslaggevend aspect en ga ik liever online de laagste prijs zoeken. Het gebruiksgemak van een website en de algemene reputatie is daarbij het belangrijkst. Onze webshops kunnen maar beter beseffen dat hun site moet kunnen concurreren met de grote sites als Newegg en Amazon, dus zelfs met shops die hier nog niet actief zijn. Zo bouw je internet-street-cred en kan je Europees beginnen denken. Amerikanen zien enorm op tegen al die verschillende Europese wetgevingen dus daar hebben wij als complex, meertalig landje zeker een blijvend voordeel.
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Inderdaad. En ieder dubbeltje heeft zijn kantje.krisken schreef:Zoals je zegt : je kan er niet even logisch over denken altijd...
Zo is de consumptie van een iPad misschien niet zo goed voor het milieu. Maar jij beleeft er wel uren plezier aan. Ja, wat is dan het meest belangrijk ? Daar kan ik niet over oordelen.
Ik ben je vader niet

Ik hoef geen iPad. Zo heb ik ook nog altijd geen GSM. Maar ik zal waarschijnlijk ondertussen één van de weinig zijn. Moest ik één kopen, zou ik zeker naar de prijs kijken, maar ook graag naar andere factoren (mits ik daar weet van heb). Probleem is natuurlijk, dat je dit meestal niet goed weet (het staat alvast niet op de doos vermeld, bv made with children laborkrisken schreef:Ik kan niet zo meteen op een voorbeeld komen, maar mocht er behalve de iPad (bijvoorbeeld, voor er hier een oorlog uitbreekt) die ik o-zo-handig vind niks op de markt zijn...welke keuze heb je dan nog? Je kan het uiteraard niet kopen maar dan belemmer je jezelf en mis je de handigheid ervan.



Bewustzijnsvernauwing.
We weten het veelal niet. Kunnen het niet weten.
Of staan er verder niet bij stil. En waarom zouden we daar bij stil staan ?
Echter alles heeft wel zijn gevolgen. Zo ook iets kopen bij je lokale computerboer of een mediamarkt complex verder op. Iets kopen in China of iets kopen binnen Europa.
Daarnet ben ik iets weest kopen in de Fnac. Ja, waarom de Fnac ? Ik heb er een klantenkaart (dus onbewust klanten binding). Prijs is ok. Product ook. En het is niet voor mij (maar voor de vriendin).
Daarnaast, wil ik de Fnac in de veldstraat ZEKER niet zien verdwijnen. Anders zijn het daar allemaal kleren winkels straks in die straat en dat interesseert me niet. Ik steun dus mijn doel

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
En wat is het verschil ?Jack Daniels schreef:Als ik het zo hoor en lees heeft iedereen wel een probleem met lageloon landen, Azië om maar 1 continent te noemen. Of het nu kleren zijn, of electronica, whatever... iedereen roept van de daken dat het een schande is dat die mensen daar uren en uren moeten werken om zelfs maar te kunnen overleven. Maar al die roepers, die blijven toch maar lekker kleren, electronica, whatever... uit Azië kopen. Het volstaat om hier even naar het subtopic "energie" te gaan kijken en dan met name over de spaarlampen die hier een paar dagen of weken geleden ter sprake kwamen. Het begon met over de grens te kopen en het eindigde met iemand die via ebay zijn spaarlampen rechtstreeks in China bestelde voor een derde of een vierde van de prijs die je in Nederland zou betalen. En dan zwijg ik nog maar over hoeveel de prijs met België zou schelen. Hoe hypocriet kan je zijn? In het ene topic de goedkope prijzen uit China de hemel inprijzen en in een ander topic verontwaardiging alom tonen voor de onmenselijke werkomstandigheden en het overlevingsloontje in zo'n landen.
Of ik koop het zelf in China en bespaar zelf ettelijke euri, of ik laat het door een gewiekst zakenman uit Belgie in China kopen en sponsor zijn gezin daarmee. Gemaakt worden ze toch, die dingen in China.
Het is zelfs zo dat als ik zelf die zakenman wordt, ik misschien iets aan de situatie daar kan doen, als ik ze lokaal koop, heb ik er zeker niks aan te zeggen.
Lokaal kopen is pas een nuttige overweging als er een echt lokaal alternatief is. Hadden we allemaal massaal Opel Astra's en Ford Mondeo's gekocht, dan waren en misschien 2 autofabrieken opengebleven. Misschien.
Groenten en fruit zijn een goed voorbeeld. Lokaal gekweekt en lokaal uitgebaat. Al kan je je zelfs de vraag stellen of het wel verantwoord is om hier massa's energie in een serre te steken om bepaalde fruitsoorten te kweken die niet in ons klimaat gedeien. En eind van de rit is het misschien zelfs milieubewuster om Spaans fruit te eten...
tenzij je je beperkt tot appels en peren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Twee voorbeelden om het relativeren aan te tonen...
In dezelfde week op vlaamse zenders een programma over duurzaam omgaan met
voeding en een ander programma over een uitgeweken Nederlandse rozenkweker.
In het voedingsprogramma werd gehint op het kopen van lokaal voedsel omwille
van milieu (transport) en de eigen economie. Hier werd bij voorbeeld naar
boontjes uit Kenia gewezen. Er werd wel vergeten dat die lokale Keniaanse
boer omgeschoold is via een ontwikkelingsproject om hem een bestaan te geven.
Ook wordt er vergeten te vermelden dat de Europese gemeenschap nog steeds
enorme subsidies geeft aan landbouw om de import van elders tegen te houden.
De Nederlander beweerde ook dat zijn bloemen in een exotisch land een veel
lagere ecologische impact hebben want daar heeft hij geen verwarming nodig.
De transportkost naar Europa was zelfs 5 keer lager dan deze verwarmingskost.
Dus toch zomaar alles niet blindelings slikken wat de groenen evangeliseren.
In dezelfde week op vlaamse zenders een programma over duurzaam omgaan met
voeding en een ander programma over een uitgeweken Nederlandse rozenkweker.
In het voedingsprogramma werd gehint op het kopen van lokaal voedsel omwille
van milieu (transport) en de eigen economie. Hier werd bij voorbeeld naar
boontjes uit Kenia gewezen. Er werd wel vergeten dat die lokale Keniaanse
boer omgeschoold is via een ontwikkelingsproject om hem een bestaan te geven.
Ook wordt er vergeten te vermelden dat de Europese gemeenschap nog steeds
enorme subsidies geeft aan landbouw om de import van elders tegen te houden.
De Nederlander beweerde ook dat zijn bloemen in een exotisch land een veel
lagere ecologische impact hebben want daar heeft hij geen verwarming nodig.
De transportkost naar Europa was zelfs 5 keer lager dan deze verwarmingskost.
Dus toch zomaar alles niet blindelings slikken wat de groenen evangeliseren.
- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
OK, voedsel tot daartoe, but what's the point van bloemen te importeren uit een ander continent? Daar hebt ge toch compleet niets aan. Dat is net het probleem wat de meeste groenen aanhalen en daar moet ik ze wel gelijk in geven eerlijk gezegd. Dat is echt gewoon een probleem van de consumptiemaatschappij. Zoals ge zelf zegt heeft die persoon het puur voor de kosten gedaan, meer niet. Het feit dat er hier ik weet niet hoeveel wordt verstookt om wat bloemetjes te kunnen doen groeien en bloeien is iets wat ik persoonlijk ook niet snap hoor, dat is voor mij gewoon weggegooide energie.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Tja, ik heb er nooit iets gekocht, en wel om volgende redenen:
Assortiment: als je het lijstje moederborden ging sorteren per socket, had je soms maar keuze uit 5 (!) moederborden voor de CPU die je op het oog had. Sorry, maar zo werkt het niet bij mij. Ik schuim eerst het net af om te zien welke onderdelen er voldoen aan mijn vereisten, en pas bij een definitieve keuze ga ik kijken welke (web)winkel deze mij voordelig kan leveren. Omdat Forcom eigenlijk nooit de helft van die onderdelen op hun website had, zagen ze mij daar nooit.
Conclusie: hun doelpubliek was niet de doorwinterde IT'er maar wel de mensen die leek zijn of bij wie het niet nauw stak. Geef mij dan maar een Azerty.nl die een enorm assortiment hebben en altijd openstaan om een product op te nemen indien ze het nog niet leveren.
Prijs: Voor zover ik het nog weet waren ze zeker niet goedkoper dan de andere Belgische winkels. Daarbij een algemene opmerking: waarom is hardware in België zo duur? In 2007 stak ik zelf mijn PC samen van m'n net verdiende studentenjob-loon en toen al stak ik op een totaalbedrag van € 1500,- meer dan € 250,- in mijn zak, door simpelweg te vergelijken en een groot deel online te bestellen in Nederland...
Dat is ook de manier hoe sommige winkels hier concurreerden; ipv bij de dure distributie in België te bestellen was het veel goedkoper om elk weekend met een camion naar de grens te rijden en daar aan grijze import te doen. Voor zover ik weet werkt f-mobile op die manier.
Assortiment: als je het lijstje moederborden ging sorteren per socket, had je soms maar keuze uit 5 (!) moederborden voor de CPU die je op het oog had. Sorry, maar zo werkt het niet bij mij. Ik schuim eerst het net af om te zien welke onderdelen er voldoen aan mijn vereisten, en pas bij een definitieve keuze ga ik kijken welke (web)winkel deze mij voordelig kan leveren. Omdat Forcom eigenlijk nooit de helft van die onderdelen op hun website had, zagen ze mij daar nooit.
Conclusie: hun doelpubliek was niet de doorwinterde IT'er maar wel de mensen die leek zijn of bij wie het niet nauw stak. Geef mij dan maar een Azerty.nl die een enorm assortiment hebben en altijd openstaan om een product op te nemen indien ze het nog niet leveren.
Prijs: Voor zover ik het nog weet waren ze zeker niet goedkoper dan de andere Belgische winkels. Daarbij een algemene opmerking: waarom is hardware in België zo duur? In 2007 stak ik zelf mijn PC samen van m'n net verdiende studentenjob-loon en toen al stak ik op een totaalbedrag van € 1500,- meer dan € 250,- in mijn zak, door simpelweg te vergelijken en een groot deel online te bestellen in Nederland...
Dat is ook de manier hoe sommige winkels hier concurreerden; ipv bij de dure distributie in België te bestellen was het veel goedkoper om elk weekend met een camion naar de grens te rijden en daar aan grijze import te doen. Voor zover ik weet werkt f-mobile op die manier.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik denk dat dit vrij duidelijk is ?iceke schreef:![]()
![]()
MOD: Bedoeling van dit antwoord? -> valt onder de categorie "onzinnige antwoorden".
Er zijn blijkbaar mensen die het milieubewuster vinden om een Spaanse tomat te kopen ipv een Vlaamse.
Ik word daar altijd heel kwaad van, van mensen die zo'n dingen uitkramen. Ten eerste begin ik dan heel hard met m'n hoofd tegen de muur te rammen & ten tweede weet ik dat het geen nut meer heeft om op zo'n zaken te antwoorden....
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
ik zei 'misschien', niet gezien ? 
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Lees de opmerking eens van tonym... misschien is die Spaanse tomaat (buiten het feit dat hij veel lekkerder is dan deze hier gekweekt op een watercultuur) wel milieubewust en weegt het transport gewoon niet op tegen de stookkosten (CO2 productie) die hier noodzakelijk zijn om een mindere tomaat te produceren.iceke schreef:Er zijn blijkbaar mensen die het milieubewuster vinden om een Spaanse tomat te kopen ipv een Vlaamse.
Ik word daar altijd heel kwaad van, van mensen die zo'n dingen uitkramen.
- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Vandaar de meer mensen eens moeten leren om seizoensgroenten te eten. Die hebben de minste impact van allemaal. Waarom MOETEN mensen persé tomaten of paprika's eten in de winter? Er zijn genoeg andere groeten van hier die je wel kan eten zonder een grote impact te hebben.
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Alle elektronica onderdelen worden gemaakt in lage loon landen, landen waar er geen vakbonden zijn, geen regeling in verband met arbeidsrooster (maximale werk uren) of die geen rechten verlenen aan werknemers. Je gaat geen enkel product onderdeel vinden dat niet gemaakt is in China, Taiwan, of een ander Aziatisch land. Spijtig genoeg zal er altijd wel kinderarbeid, zeer slechte arbeidsomstandigheden aan te pas komen. Kijk maar op de doos je zal altijd zijn staan design ontworpen in een Westers land en geproduceerd in PRC (Chinese Republiek).
Dit komt ook door dat de know how in Azië zit.
Neem nu Foxconn een groot elektronica fabriek in Taiwan, in deze fabriek worden de meeste pc onderdelen geproduceerd. Foxconn is ook al een paar keer zeer negatief in het nieuws gekomen, vanwege de vele zelfmoorden ten gevolge van de zeer lage lonen en enorme werkdruk.
Dus hoe je het nu draait of keert, in elk computer onderdeel dat je koopt is spijtig genoeg de kans groot dat er kinderarbeid aan te pas is gekomen.
Je mag ook niet vergeten dat in het buitenland andere BTW tarieven gelden, verkopen met verlies toegestaan is. Zodat ze producten goedkoper kunnen aanbieden dan hier in België. Alles hangt ook af hoeveel je ook afneemt bij een fabrikant.
Ik zelf werk als informaticus op een gemeente, de meeste van mijn aankopen gebeuren bij Bechtle, BAS Distribution.
Dit komt ook door dat de know how in Azië zit.
Neem nu Foxconn een groot elektronica fabriek in Taiwan, in deze fabriek worden de meeste pc onderdelen geproduceerd. Foxconn is ook al een paar keer zeer negatief in het nieuws gekomen, vanwege de vele zelfmoorden ten gevolge van de zeer lage lonen en enorme werkdruk.
Dus hoe je het nu draait of keert, in elk computer onderdeel dat je koopt is spijtig genoeg de kans groot dat er kinderarbeid aan te pas is gekomen.
Je mag ook niet vergeten dat in het buitenland andere BTW tarieven gelden, verkopen met verlies toegestaan is. Zodat ze producten goedkoper kunnen aanbieden dan hier in België. Alles hangt ook af hoeveel je ook afneemt bij een fabrikant.
Ik zelf werk als informaticus op een gemeente, de meeste van mijn aankopen gebeuren bij Bechtle, BAS Distribution.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is onze regering (eigenlijk Europa) dan niet de grote schuldige ? Is het normaal dat Europa van onze eigen bedrijven zeer strenge normen eist op alle gebied en langs de andere kant dergelijke landen onze markt laat kapot maken (door valse concurrentie) ?Nielsvds schreef:Alle elektronica onderdelen worden gemaakt in lage loon landen, landen waar er geen vakbonden zijn, geen regeling in verband met arbeidsrooster (maximale werk uren) of die geen rechten verlenen aan werknemers.
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Hier heb je wel een punt .De hoge loonlasten zijn in België een probleem.r2504 schreef:Is onze regering (eigenlijk Europa) dan niet de grote schuldige ? Is het normaal dat Europa van onze eigen bedrijven zeer strenge normen eist op alle gebied en langs de andere kant dergelijke landen onze markt laat kapot maken (door valse concurrentie) ?Nielsvds schreef:Alle elektronica onderdelen worden gemaakt in lage loon landen, landen waar er geen vakbonden zijn, geen regeling in verband met arbeidsrooster (maximale werk uren) of die geen rechten verlenen aan werknemers.
Hoe dat je het nu draait of keert. Grote bedrijven gaan altijd voor de productie naar landen die het goedkoopst en het snelst en in grote hoeveelheden kunnen produceren . Ook waar de loonlasten het laagst zijn. Dat is niet te vinden in West-Europa, Amerika, maar spijtig genoeg wel in de Aziatische landen en Oost-Europa.
België probeert via de notionele intrest aftrek buitenlandse bedrijven aan te trekken.
In België zit ook belangrijke know-how denk maar Materialise op vlak van 3D printing , Option dat samenwerkt met het Chinese Huwai. Dus dat is ook iets heel positiefs.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Er zijn nog factoren die meespelen:
* stock = duur dus webwinkels zijn altijd goedkoper.
* de groothandels al dan niet in opdracht van de fabrikanten, veel artikels zijn goedkoper voor een land dan een ander, we spreken hier over de interne eu markt.
* fabrikanten / distri's geven geen * om kleine winkels, als je ziet dat bv metro artikels van vele merken in de markt zet voor minder dan je als winkel aankoop + btw hebt. Ik begrijp volume etc etc maar soit het helpt allemaal niet.
En de fabrikanten niet verkopen, tsja, hp, acer, microsoft, epson, canon, samsung, etc etc etc negeren is moeilijk hé.
Leven op hardware is onhaalbaar, hardware is bijna een noodzakelijk kwaad, van service moet je leven, en vooral de klanten vinden die daarvoor willen betalen. Natuurlijk moet je ook een goede service leveren.
* stock = duur dus webwinkels zijn altijd goedkoper.
* de groothandels al dan niet in opdracht van de fabrikanten, veel artikels zijn goedkoper voor een land dan een ander, we spreken hier over de interne eu markt.
* fabrikanten / distri's geven geen * om kleine winkels, als je ziet dat bv metro artikels van vele merken in de markt zet voor minder dan je als winkel aankoop + btw hebt. Ik begrijp volume etc etc maar soit het helpt allemaal niet.
En de fabrikanten niet verkopen, tsja, hp, acer, microsoft, epson, canon, samsung, etc etc etc negeren is moeilijk hé.
Leven op hardware is onhaalbaar, hardware is bijna een noodzakelijk kwaad, van service moet je leven, en vooral de klanten vinden die daarvoor willen betalen. Natuurlijk moet je ook een goede service leveren.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad, zelfs bij grote bedrijven (dan spreek ik dus niet over PC's) is hardware een keiharde business. Eigenlijk is het een ijzerwinkel en daar haal je geen gezonde marge meer op... wel op de services.Tomsworld schreef:Leven op hardware is onhaalbaar, hardware is bijna een noodzakelijk kwaad, van service moet je leven
Het grote probleem is dat je bij kleine aankopen moeilijk service kan leveren. Stel je verkoopt een uitbreiding voor een PC (video, memory, ...), de persoon heeft er last mee in z'n Windows (om welke reden dan ook, vaak een externe)... tja, hoeveel uur ga je daar dan gratis je tijd in steken (als je daar echt het uurtarief moet rekenen dan is het volgens de klant ook geen service meer).
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Zoveel als nodig is he, door klein te blijven kan je dat soort problemen (betaalbaar voor de klant)blijven oplossen.
Dat je als handelaar dan service geeft op een product dat je <5€ heeft opgebracht is dan maar zo..
Dat je als handelaar dan service geeft op een product dat je <5€ heeft opgebracht is dan maar zo..
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Maar daar kan je geen boterhammen mee kopen hé... langs de ene kant willen klanten het onderste uit de kan (anders koopt men het in een webwinkel desnoods voor 5 euro minder aan de andere kant van de wereld), en langs de andere kant verwacht men dan ook nog service (en zeker niet aan een normaal uurtarief want dan ben je vermoedelijk een dief).iceke schreef:Zoveel als nodig is he
Je merkt dit zelfs bij mensen in je buurt... ze vinden het normaal dat je een ganse avond tijd in hun PC probleem steekt... maar voor een wederdienst zouden ze dan zelf geld vragen

- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Service of niet :
Even pixmania vergeleken met pc boer om de hoek :
GIGABYTE GA-Z77-D3H -> 89.90€ vs 124€
Intel Core i5-3570K -> 209.9€ vs 237€
Gigabyte GV-N66TOC-2GD-EU -> 279,99€ vs 313€
Verschil op deze 3 componenten : 94.21€
Moet nog eens 4 euro af als je laat leveren in een postpunt. Maar een simpele "promocode" vanop google zorgt voor een nog grotere besparing.
Nu wanneer ik een probleem zou hebben en zij er naar moeten kijken en het blijkt geen hardware defect (doa) worden extra kosten gerekend.
70€/uur (of voor assemblage etc etc.)
Ik kan dus stellen dat de meerprijs van de producten mij geen enkel voordeel leveren op vlak van "service" behalve bij defect onder garantie (binnen de 2 jaar dus).
Want dan kan ik gewoon snel om de hoek gaan. Dergelijke zaken worden netjes afgehandeld.
Maar.. is die tijdelijke (garantie duur) service beter omdat ik meer betaald heb of omdat de winkel om de hoek is en ik er dus makkelijk heen kan terwijl er anders een rompslomp kan komen in eerste plaats veroorzaakt door afstand?
Als ik meerdere onderdelen bestel is het zo dat wanneer ik geen defect heb binnen de garantie ik de waarde van een onderdeel "uitgespaard" heb.
Wanneer er een defect is is de kans groot dat het evengoed in orde komt. (Ook webwinkels denken aan hun reputatie.)
En zelfs dan nog in het allerslechtste geval : Als ik het gewoon nieuw koop zit ik nog steeds binnen de prijs van de winkel op de hoek.
Ik begrijp best dat toonzaal en personeel betaald moeten worden. Maar wanneer het verschil te groot word bestel ik toch gewoon bij de webshop. Een oplossing voor de pc winkels zou kunnen zijn een combikorting. Waarbij je een grotere korting krijgt naarmate je meer koopt(per bestelling) om het verschil met de webshops kleiner te maken maar toch nog een aanvaardbare meerprijs te krijgen (voor de betere service(ligging)).
Even pixmania vergeleken met pc boer om de hoek :
GIGABYTE GA-Z77-D3H -> 89.90€ vs 124€
Intel Core i5-3570K -> 209.9€ vs 237€
Gigabyte GV-N66TOC-2GD-EU -> 279,99€ vs 313€
Verschil op deze 3 componenten : 94.21€
Moet nog eens 4 euro af als je laat leveren in een postpunt. Maar een simpele "promocode" vanop google zorgt voor een nog grotere besparing.
Nu wanneer ik een probleem zou hebben en zij er naar moeten kijken en het blijkt geen hardware defect (doa) worden extra kosten gerekend.
70€/uur (of voor assemblage etc etc.)
Ik kan dus stellen dat de meerprijs van de producten mij geen enkel voordeel leveren op vlak van "service" behalve bij defect onder garantie (binnen de 2 jaar dus).
Want dan kan ik gewoon snel om de hoek gaan. Dergelijke zaken worden netjes afgehandeld.
Maar.. is die tijdelijke (garantie duur) service beter omdat ik meer betaald heb of omdat de winkel om de hoek is en ik er dus makkelijk heen kan terwijl er anders een rompslomp kan komen in eerste plaats veroorzaakt door afstand?
Als ik meerdere onderdelen bestel is het zo dat wanneer ik geen defect heb binnen de garantie ik de waarde van een onderdeel "uitgespaard" heb.
Wanneer er een defect is is de kans groot dat het evengoed in orde komt. (Ook webwinkels denken aan hun reputatie.)
En zelfs dan nog in het allerslechtste geval : Als ik het gewoon nieuw koop zit ik nog steeds binnen de prijs van de winkel op de hoek.
Ik begrijp best dat toonzaal en personeel betaald moeten worden. Maar wanneer het verschil te groot word bestel ik toch gewoon bij de webshop. Een oplossing voor de pc winkels zou kunnen zijn een combikorting. Waarbij je een grotere korting krijgt naarmate je meer koopt(per bestelling) om het verschil met de webshops kleiner te maken maar toch nog een aanvaardbare meerprijs te krijgen (voor de betere service(ligging)).
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
@Heronic en van waar moet die korting uit de lucht vallen ? Reken aan een bruto marge van een 10-tal % op hw, winkel, stock, personeel etc etc. Een groothandel geeft je geen korting hoor als je een cpu + mainbord besteld.
Ik heb nu gewoon even gekeken bij de grootste distributeur in België en de aankoopprijs + btw zit voor al deze artikels hoger dan die prijzen die je daar geeft.
Ter info jouw prijzen van de winkel om de hoek zitten met 10 a 15% marge op de grootste distri in het land.
Maar soit ik begrijp het hoor t.net pricewatch etc zijn leuke tools, ik hoop zelfs dat er wat meer Belgische webwinkels komen.
Ik heb nu gewoon even gekeken bij de grootste distributeur in België en de aankoopprijs + btw zit voor al deze artikels hoger dan die prijzen die je daar geeft.
Ter info jouw prijzen van de winkel om de hoek zitten met 10 a 15% marge op de grootste distri in het land.
Maar soit ik begrijp het hoor t.net pricewatch etc zijn leuke tools, ik hoop zelfs dat er wat meer Belgische webwinkels komen.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
De marges op hardware zitten tussen de 0% en de 12% voor grotere toestellen en tot 20% op accessoires.
Dat pixmania goedkoper kan werken heeft 3 redenen, ten eerste kopen ze aan bij de fabrikant (-2 tussenstappen),ten tweede profiteren ze van een gunstiger btw tarief (ge zou goed zot moeten zijn om u in België te vestigen) en ten derde kunnen ze foeteren met alle taxen die ze hier in Belgie nog bij de hardware lappen (en dat gaat van 4 cent op een elektro apparaat tot over de 200€ op een printer)
Op uw mooi voorbeeld heeft de winkelier om de hoek 60€ max marge, denk dus niet dat hij den dief is die met het geld gaat lopen......
De "service" is trouwens niet de 70€ per uur die hij aanrekent, maar de 10 tot 15€ die hij aanrekent om die dingen in uw oude kast in te bouwen.
Dat pixmania goedkoper kan werken heeft 3 redenen, ten eerste kopen ze aan bij de fabrikant (-2 tussenstappen),ten tweede profiteren ze van een gunstiger btw tarief (ge zou goed zot moeten zijn om u in België te vestigen) en ten derde kunnen ze foeteren met alle taxen die ze hier in Belgie nog bij de hardware lappen (en dat gaat van 4 cent op een elektro apparaat tot over de 200€ op een printer)
Op uw mooi voorbeeld heeft de winkelier om de hoek 60€ max marge, denk dus niet dat hij den dief is die met het geld gaat lopen......
De "service" is trouwens niet de 70€ per uur die hij aanrekent, maar de 10 tot 15€ die hij aanrekent om die dingen in uw oude kast in te bouwen.
Laatst gewijzigd door iceke 03 dec 2012, 07:48, in totaal 1 gewijzigd.
- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Voor mij hoeft die korting niet. Alleen word er aan mij in dat geval 0% verdiend.Tomsworld schreef:@Heronic en van waar moet die korting uit de lucht vallen ?
Ik denk niet dat de winkel om de hoek perse een dief is. En ja pricewatch is leuk..
Maar op het eind van de dag ben ik gewoon prijsbewust met mijn aankopen. Het gaat dan niet om het goedkoopste van het goedkooptse dan wel om "waar betaal ik wat voor." Ik kan elke cent uiteindelijk ook maar een keer uitgeven.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Uiteindelijk heb jij het werk allemaal al zelf gedaan, je bent gaan zoeken wat het beste moederbord is, de passende cpu en gpu voor jouw wensen en bent dan gaan zoeken waar je die het goedkoopst kan aankopen, daarna heb je je cc moeten bovenhalen en een paar dagen later ga je moeten thuisblijven om je pakketje te laten leveren, of omrijden om je pakketje op te halen.
Terwijl je ook bij de winkel om de hoek kon binnenstappen, je daar laten informeren en het ineens mee naar huis nemen of laten inbouwen.
Niks mis mee natuurlijk.... tot je vaststelt dat de aangekochte producten defect zijn of niet naar wens.
Terwijl je ook bij de winkel om de hoek kon binnenstappen, je daar laten informeren en het ineens mee naar huis nemen of laten inbouwen.
Niks mis mee natuurlijk.... tot je vaststelt dat de aangekochte producten defect zijn of niet naar wens.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat is nu net één van de problemen bij de lokale pc boer, dat is in veel gevallen een boxmover waar de kennis ook om bij te huilen is en als je met een specifieke vraag afkomt mag je nog van geluk spreken dat ze toegeven dat ze het niet weten ipv je een verhaal op de mouw te spelden om toch maar iets te verkopen.
Als je het helemaal wil zoals jij het voor ogen had, dan ben je toegewezen op het zelf uitzoeken.
En dat is niet alleen in de PC wereld zo, dat is een algemene trend in technische zaken voor particulieren.
J.
Als je het helemaal wil zoals jij het voor ogen had, dan ben je toegewezen op het zelf uitzoeken.
En dat is niet alleen in de PC wereld zo, dat is een algemene trend in technische zaken voor particulieren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13624
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Joe, dat is een serieuze veralgemening. Er zijn hier twee lokale PC-boeren. Eentje zoals jij beschrijft, die daarnaast ook enorm duur is, maar wel perfect advies kan geven aan de mensen met basisbehoeften. Die zet bijvoorbeeld ook videocassetten op DVD's voor iets van een 15 € *gulp*. En een andere die ook een eigen website heeft waar je alle goederen kunt bekijken en bestellen als gewenst, maar die ook met 3 medewerkers zijn die allen ook herstellingen en zo doen en echt wel weten waarover het gaat. Elke keer ik daar ga, staat daar volk. Toen ik mijn PC kocht, heb ik vergeleken tussen hen en enkele Belgische webshops en hun prijzen waren zowat identiek. Ik heb wel al gemerkt dat hun prijzen voor "nevenapparatuur" wat duurder is, maar zelfs al is die 10 % duurder, dan nog is dat slechts 10 € (en geen verzendkosten).
De service is er heel goed. Ze repareren ook alles, inclusief laptops. Zo kan een buurtwinkel dus ook zijn, maar wel akkoord: er moet een minimum schaalgrootte zijn, anders lukt dat wsl niet.
De service is er heel goed. Ze repareren ook alles, inclusief laptops. Zo kan een buurtwinkel dus ook zijn, maar wel akkoord: er moet een minimum schaalgrootte zijn, anders lukt dat wsl niet.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Afleveren op het werk. Niet thuisblijven noch omrijden. De winkel om de hoek hier is zeker bekwaam in tegenstelling tot zowat alle andere winkels die ik de afgelopen 15 jaar bezocht heb. Uiteraard heb ik al het werk zelf gedaan (70 euro uitgespaard aan assemblage). Bij de winkel op de hoek is de stock ook niet zo ruim dat je zomaar inneens alles kan meenemen. Bovendien word er 1 keer per week geleverd. In het slechtste geval moet je dus een week wachten.
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]
[

[

“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Premium Member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
De "gouden jaren" om als IT dealer veel poen te scheppen met de verkoop van hardware zijn echt wel voorbij hoor. Als je pakweg in de jaren 80-eind jaren 90 dealer was kon je dat netjes, maar nu moet je zien dat je rondkomt en je personeel en vaste kosten kan blijven betalen!
Ik heb enkele jaren voor een online dealer gewerkt (je kon er ook afhalen als het materiaal geleverd was) - Forcom was een rechtstreekse concurrent vermits de firma ook in de regio zat van 1 van hun winkels. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een paar winkels te veel open gedaan en de vaste kosten (loonkost, huur, nutsvoorzieningen, rollend materieel...) te zwaar onderschat. Vaak is er geen probleem zolang het goed gaat, maar als de omzet daalt omwille van economische crisis komen de problemen ... Dat is een fout die velen maken. Komt er bij dat een fysieke winkel idd. gewoonlijk meer eigen stock heeft dan een online shop en je dus al wat kapitaal in je winkel hebt staan dat je op een (winstgevende) manier moet zien te verkopen en liefst op zo'n kort mogelijke termijn (want veel IT materiaal verouderd erg snel en de prijzen zijn ook erg marktgevoelig en dollarafhankelijk).
Heel wat online shops die "stock" aangeven hebben trouwens zelf helemaal niks liggen (of opgebouwde stock van iets dat teveel besteld of verkeerd geleverd/geanulleerd werd etc...) of beperkte voorraad omdat ze die toch verkopen)en linken (niet eens in realtime, soms mogen ze maar 1 of 2 keer per dag updaten) aan de stock van een groothandel. Het kan dus best dat een shop die geen eigen winkel heeft en stock aangeeft helemaal niks heeft liggen en er inmiddels geen voorraad meer is bij de leverancier: opletten dus.
Shops die stock aan harde schijven hadden in de "moeilijke" periode hebben vaak poen geschept aan parallel import... Heel wat schijven die moeilijk te krijgen waren in de lokale waren in de lokale distributie waren effectief moeilijk te krijgen in België en je kon er vaak enkel aangeraken als je ze in het buitenland kocht (Duitse distributeurs kregen vaak meer, omdat het grotere "klanten" zijn bij de fabrikanten dan de Belgische : ze hadden dus een streepje voor bij hen). Anderzijds werd er veel uit Azië en de US, alsook aan OEM schijven verkocht: gevolg verkorte garantie of voor de garantie moest de schijf terug naar de juiste region of sale worden gestuurd... Als je dit als eindklant wist toen je bestelde en je correct was geïnformeerd hierover heb ik hier geen bezwaar tegen, maar heel wat dealers deden dit NIET... Er zijn dus wel wat klanten die als een schijf stuk ging dat ze bijvoorbeeld niet de verwachtte 3 jaar garantie hadden maar slechts 1 (of zelfs minder bij OEM schijven van bijvoorbeeld Dell, HP, ...) en/of ze hun schijven naar de USA of Japan moesten terugsturen (of dergelijke) ipv. de gebruikelijke Europese garantieprocedure te volgen.
De marges variëren natuurlijk van dealer tot dealer, maar wij hanteerden doorgaans marges van 4-25% afhankelijk van het type product, de uitval, de betalingsvoorwaarden, de afnamehoeveelheid van de klant (offertes op maat) én de kosten (taksen zoals recupel, reprobel, bebat, transport, 21% BTW) ... Ons streefdoel was een "gemiddelde" marge van ±15% om uit de problemen te blijven. Sommige vaste klanten hadden ook een klantenkorting of waren reseller en hadden dus een korting.
Op een kabeltje van 40 cent excl. BTW moet je natuurlijk fors meer marge nemen om de verkoop rendabel te houden (zo kan je ook bij volumeafname fors betere prijzen aanbieden op dat soort zaken, je zit immers met kosten voor je personeel, facturatie, levering, ...). Als je 1 stuk afneemt van iets dergelijks is het best mogelijk dat dat kabeltje verkocht werd met een standaard 1 stuks prijs van 2 EUR Incl. BTW, maar dat je een prijs kreeg die beduidend onder de EUR zat als je een grote hoeveelheid afnam. Komt er bij dat je voor echt grote aantallen vaak ook nog een volumequote krijgt bij de leverancier (of zelfs rechtstreeks af fabriek). Je moet er rekening mee houden dat de leverancier doorgaans tussen de 10 en 15 EUR Excl. BTW voor het transport per bestelling rekent, ongeacht of je nu 1 kabeltje of 100 stuks besteld. Soms wordt bij bestelling onder een bepaald bedrag door de groothandel zelfs een soort administratieve boete aangerekend (ter ontrading, vermits een te kleine bestelling voor een groothandel gewoon verlieslatend is!). Bij uitval ligt de kost voor de retourzending vaak bij de dealer, er werd dus ook rekening gehouden met een percentage uitval. Als de garantie onsite of met pick-up en return werd afgehandeld betekende dat dus minder risico voor ons en konden we een lagere marge hanteren (e.g. op heel wat laptops). Wat sommige dealers doen is dus het aantal leverancier proberen te beperken, zodoende hun (transport)kosten laag te houden. Het nadeel hiervan is dat je vaak je aanbod beperkt tot dat van enkele groothandels (vaak mensen zoals Techdata, Ingram en Actebis - wat het toch al minder beperkend maakt...). Andere dealers laten de leveringen maar 1, 2 of 3 dagen in de week komen ipv. dagelijks. Sommige dealers zijn flexibeler en passen dit variabel aan naargelang de noden en prijzen. In een drukke week bestellen zij misschien dagelijks bij 20 of meer leveranciers. In een minder drukke week misschien maar om de 2 dagen en bij minder leveranciers, en blijven sommige bestellingen inderdaad een aantal dagen wachten tot er voldoende bij een bepaalde leverancier kan worden besteld omdat het anders gewoon te veel kost om het te laten opsturen. In sommige producten wordt dan steevast rekening gehouden met de transportkost en vertaalt dit dan naar meer winst OF een betere prijs per stuk voor een goede klant die regelmatig meer afneemt van producten die van dezelfde leverancier komen.
Als je meer omzet draait of een groter aantal van iets besteld krijg je SOMS betere prijzen bij de leverancier, maar dat gaat helemaal niet altijd op hoor (en vaak gaat het echt maar om 1-2%) en je krijgt heus niet altijd een volgende prijsstaffel op maar een paar stuks... Er zijn ook tijdelijke promoties (soms zelfs maar voor 1 dag geldig!) omwille van acties van de fabrikant en de groothandels of 1 bepaalde groothandel. Zo heb je op laptops bijvoorbeeld vaak dingen zoals "back to school/st nicolaas/kerst/pasen"-acties. Dat zijn zogenaamde "one-shot" promoties waarbij de groothandel vaak maanden op voorhand moet bestellen, er wordt geproduceerd, en de afgesproken hoeveelheid wordt bij de groothandel geleverd. In dat geval op=op. Vaak betreft het een ouder "basis"model waarvan de R&D al terugverdiend is en eventueel een paar zaken zijn verwijderd om de prijs te drukken.
De prijsstelling is niet in alle landen hetzelfde (de fabrikant werkt soms met andere prijzen naargelang de concurrentiepositie op de plaatselijke markt of kosten/taksen/loonkosten), soms kan je goedkoper aanbieden als je bepaalde producten in Nederland of Duitsland koopt - dat geldt voor zowel eindgebruikers als dealers. Voor de snelheid van levering en transportkost moet je het vaak ook niet doen, want ik heb al bestellingen genoeg geplaatst in Duitsland die sneller werden geleverd dan bij heel wat Belgische en bovendien hadden ze er vaak ook meer voorraad. Waar je wel moet op letten is dat de garantie ook hetzelfde is (of er bijvoorbeeld ook "on-site" garantie geboden wordt in België als je in een andere region of sale aankoopt voor bijvoorbeeld TVs of printers). Als je iets dergelijks moet terugsturen omdat het binnen de garantie defect is wordt het natuurlijk duurder. Wil echter niet zeggen dat alles in Nederland en Duitsland goedkoper is, want dat is niet altijd waar. Met printers of laptops was zoiets vaak niet interessant uiteraard, omwille van de regionalisering en supportvoorwaarden (uitgezonderd duurdere laptops van Lenovo, waar je soms een prijsverschil had van een paar honderd eur op een beter uitgerust model en het dus zin had om een "spare keyboard" met Belgische layout in de plaats te bestellen en zo de klant een interessanter aanbod te kunnen doen).
We hebben hier in België bijvoorbeeld een taks op reproductie voor MFP toestellen of copiers/scanners. Dat heb je niet in alle andere landen, maar soms is dan de basisprijs van het toestel ook een pak hoger omdat men naar een bepaalde listprijs streeft vanuit de fabrikant (aangepaste prijsstelling dus). Bij media is het vaak zo dat onze taks (auvibel taks) in heel wat gevallen hoger is dan de prijs van de media zelf (ronduit schandalig). In Duitsland heft men bijvoorbeeld geen taks op optische media (cd, dvd, bluray) - maar is er wel een taks op de toestellen die media kunnen branden. Je kan de media in een ander land bestellen, maar er is controle en strict genomen is de invoerder verantwoordelijk voor het betalen van die taks (dat geldt trouwens OOK voor particulieren die iets in een ander land bestellen). Als je die taks niet betaalt in België en je loopt tegen de lamp als in het buitenland bestelt ben je dus wel degelijk als particulier verantwoordelijk hiervoor en kan je de rekening gepresenteerd krijgen ...
Marges moet je meestal echt niet meer gaan zoeken bij de kleinhandelaars (ok, er zijn uitzonderingen die zich nog steeds in de jaren 80 wanen en vrede nemen met minder omzet en meer marge: dat is een business choice...), en nog minder bij de groothandels. Doorgaans zit de marge vooral bij de fabrikant (OEM) zelf en diens klant. Hiermee moet je rekening houden met het feit dat heel wat merken zelf geen producent zijn, of misschien bepaalde producten zelf produceren maar andere niet. In de IT is productie uitbesteden (vooral in Azië) schering en inslag.
Zo las ik een paar jaar geleden dat de PRODUCENT van een voeding gemiddeld ongeveer 600% marge binnenhaalde en een bandwerker bij MSI in een Chinese vestiging 800 USD PER JAAR verdiende waarvan ze dan nog +300 USD moesten afgeven voor hun eten en verblijf in de woonkazerne van de fabriek. Intussen zijn de lonen wel fors gestegen in een aantal fabrieken (gelukkig) en ook een aantal van de arbeidsvoorwaarden verbeterd, maar dat was toen in elk geval niet de slechtste job die je je in China kon indenken: het was proper werk - naar de norm in China vrij goed betaald - en je stond niet een groot deel van de dag met je voeten in half lauw water (wat in sommige bedrijven nu nog steeds het geval is).
Ik zag hier een aantal mensen over de "Metro groep" praten en dat bepaalde producten onder kost door hen worden aangeboden, wel - dat is niet het volledige verhaal. Soms kan men inderdaad omwille van grote aantallen gewoon een betere prijs bedingen bij de fabrikant, maar Makro biedt bijvoorbeeld geregeld producten aan die op een bepaald retail product LIJKEN maar niet exact hetzelfde zijn. Kijk ook zeker na dat de steraanbieding uit de folder in hun kassa's is ingebracht (zij rekenen er gewoon op dat een bepaald percentage klanten als ze het prijsverschil op de bon pas thuis zien niet terugrijd naar de winkel, Carrefour is ook al eens in dat bedje ziek ...) ... Er zijn soms onderdelen veranderd (=kwalitatief verschil), de partnummers zijn niet identiek en ook de garantie is vaak niet dezelfde als het normale retail product waarmee wordt vergeleken (en dat vaak op het zicht hetzelfde lijkt, maar het dus niet is)! Sommige van deze producten worden enkel op volume aan winkelketens aangeboden in het kader van promoties. Metrogroep (makro, mediamarkt,...) gebruikt ook geregeld marketingbudget om artikels met verlies te verkopen als "lokmiddel" of onder mom van een stock-clearance, maar je kan gerust stellen dat heel wat van hun producten helemaal NIET goedkoop zijn (vaak wordt een prijs in een folder afgeschilderd als een schitterende promo - maar blijken ze gewoon de (erg dure) adviesverkoopprijs te hanteren). Aldi doet ook soortgelijke dingen. Medion product is vaak MSI product waarvan een aantal zaken zijn afgestript: hier en daar een condensator weggelaten etc. Chinese ipv. Japanse condensatoren ook ... alles om hier en daar een paar centen te sparen. Het werkt als het wordt geleverd, maar o wee als je er iets bij insteekt of iets wil veranderen (e.g. een koeler die te veel lawaai maakt) want dan is het gevolg vaak dat de voeding het niet kan trekken of kom je op dingen uit zoals een koeler die geen standaard mount gebruikt ... Let wel: dit is niet voor alle producten zo, maar als eindgebruiker is het dus niet altijd zo evident om het onderscheid te zien ...
Ik heb enkele jaren voor een online dealer gewerkt (je kon er ook afhalen als het materiaal geleverd was) - Forcom was een rechtstreekse concurrent vermits de firma ook in de regio zat van 1 van hun winkels. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een paar winkels te veel open gedaan en de vaste kosten (loonkost, huur, nutsvoorzieningen, rollend materieel...) te zwaar onderschat. Vaak is er geen probleem zolang het goed gaat, maar als de omzet daalt omwille van economische crisis komen de problemen ... Dat is een fout die velen maken. Komt er bij dat een fysieke winkel idd. gewoonlijk meer eigen stock heeft dan een online shop en je dus al wat kapitaal in je winkel hebt staan dat je op een (winstgevende) manier moet zien te verkopen en liefst op zo'n kort mogelijke termijn (want veel IT materiaal verouderd erg snel en de prijzen zijn ook erg marktgevoelig en dollarafhankelijk).
Heel wat online shops die "stock" aangeven hebben trouwens zelf helemaal niks liggen (of opgebouwde stock van iets dat teveel besteld of verkeerd geleverd/geanulleerd werd etc...) of beperkte voorraad omdat ze die toch verkopen)en linken (niet eens in realtime, soms mogen ze maar 1 of 2 keer per dag updaten) aan de stock van een groothandel. Het kan dus best dat een shop die geen eigen winkel heeft en stock aangeeft helemaal niks heeft liggen en er inmiddels geen voorraad meer is bij de leverancier: opletten dus.
Shops die stock aan harde schijven hadden in de "moeilijke" periode hebben vaak poen geschept aan parallel import... Heel wat schijven die moeilijk te krijgen waren in de lokale waren in de lokale distributie waren effectief moeilijk te krijgen in België en je kon er vaak enkel aangeraken als je ze in het buitenland kocht (Duitse distributeurs kregen vaak meer, omdat het grotere "klanten" zijn bij de fabrikanten dan de Belgische : ze hadden dus een streepje voor bij hen). Anderzijds werd er veel uit Azië en de US, alsook aan OEM schijven verkocht: gevolg verkorte garantie of voor de garantie moest de schijf terug naar de juiste region of sale worden gestuurd... Als je dit als eindklant wist toen je bestelde en je correct was geïnformeerd hierover heb ik hier geen bezwaar tegen, maar heel wat dealers deden dit NIET... Er zijn dus wel wat klanten die als een schijf stuk ging dat ze bijvoorbeeld niet de verwachtte 3 jaar garantie hadden maar slechts 1 (of zelfs minder bij OEM schijven van bijvoorbeeld Dell, HP, ...) en/of ze hun schijven naar de USA of Japan moesten terugsturen (of dergelijke) ipv. de gebruikelijke Europese garantieprocedure te volgen.
De marges variëren natuurlijk van dealer tot dealer, maar wij hanteerden doorgaans marges van 4-25% afhankelijk van het type product, de uitval, de betalingsvoorwaarden, de afnamehoeveelheid van de klant (offertes op maat) én de kosten (taksen zoals recupel, reprobel, bebat, transport, 21% BTW) ... Ons streefdoel was een "gemiddelde" marge van ±15% om uit de problemen te blijven. Sommige vaste klanten hadden ook een klantenkorting of waren reseller en hadden dus een korting.
Op een kabeltje van 40 cent excl. BTW moet je natuurlijk fors meer marge nemen om de verkoop rendabel te houden (zo kan je ook bij volumeafname fors betere prijzen aanbieden op dat soort zaken, je zit immers met kosten voor je personeel, facturatie, levering, ...). Als je 1 stuk afneemt van iets dergelijks is het best mogelijk dat dat kabeltje verkocht werd met een standaard 1 stuks prijs van 2 EUR Incl. BTW, maar dat je een prijs kreeg die beduidend onder de EUR zat als je een grote hoeveelheid afnam. Komt er bij dat je voor echt grote aantallen vaak ook nog een volumequote krijgt bij de leverancier (of zelfs rechtstreeks af fabriek). Je moet er rekening mee houden dat de leverancier doorgaans tussen de 10 en 15 EUR Excl. BTW voor het transport per bestelling rekent, ongeacht of je nu 1 kabeltje of 100 stuks besteld. Soms wordt bij bestelling onder een bepaald bedrag door de groothandel zelfs een soort administratieve boete aangerekend (ter ontrading, vermits een te kleine bestelling voor een groothandel gewoon verlieslatend is!). Bij uitval ligt de kost voor de retourzending vaak bij de dealer, er werd dus ook rekening gehouden met een percentage uitval. Als de garantie onsite of met pick-up en return werd afgehandeld betekende dat dus minder risico voor ons en konden we een lagere marge hanteren (e.g. op heel wat laptops). Wat sommige dealers doen is dus het aantal leverancier proberen te beperken, zodoende hun (transport)kosten laag te houden. Het nadeel hiervan is dat je vaak je aanbod beperkt tot dat van enkele groothandels (vaak mensen zoals Techdata, Ingram en Actebis - wat het toch al minder beperkend maakt...). Andere dealers laten de leveringen maar 1, 2 of 3 dagen in de week komen ipv. dagelijks. Sommige dealers zijn flexibeler en passen dit variabel aan naargelang de noden en prijzen. In een drukke week bestellen zij misschien dagelijks bij 20 of meer leveranciers. In een minder drukke week misschien maar om de 2 dagen en bij minder leveranciers, en blijven sommige bestellingen inderdaad een aantal dagen wachten tot er voldoende bij een bepaalde leverancier kan worden besteld omdat het anders gewoon te veel kost om het te laten opsturen. In sommige producten wordt dan steevast rekening gehouden met de transportkost en vertaalt dit dan naar meer winst OF een betere prijs per stuk voor een goede klant die regelmatig meer afneemt van producten die van dezelfde leverancier komen.
Als je meer omzet draait of een groter aantal van iets besteld krijg je SOMS betere prijzen bij de leverancier, maar dat gaat helemaal niet altijd op hoor (en vaak gaat het echt maar om 1-2%) en je krijgt heus niet altijd een volgende prijsstaffel op maar een paar stuks... Er zijn ook tijdelijke promoties (soms zelfs maar voor 1 dag geldig!) omwille van acties van de fabrikant en de groothandels of 1 bepaalde groothandel. Zo heb je op laptops bijvoorbeeld vaak dingen zoals "back to school/st nicolaas/kerst/pasen"-acties. Dat zijn zogenaamde "one-shot" promoties waarbij de groothandel vaak maanden op voorhand moet bestellen, er wordt geproduceerd, en de afgesproken hoeveelheid wordt bij de groothandel geleverd. In dat geval op=op. Vaak betreft het een ouder "basis"model waarvan de R&D al terugverdiend is en eventueel een paar zaken zijn verwijderd om de prijs te drukken.
De prijsstelling is niet in alle landen hetzelfde (de fabrikant werkt soms met andere prijzen naargelang de concurrentiepositie op de plaatselijke markt of kosten/taksen/loonkosten), soms kan je goedkoper aanbieden als je bepaalde producten in Nederland of Duitsland koopt - dat geldt voor zowel eindgebruikers als dealers. Voor de snelheid van levering en transportkost moet je het vaak ook niet doen, want ik heb al bestellingen genoeg geplaatst in Duitsland die sneller werden geleverd dan bij heel wat Belgische en bovendien hadden ze er vaak ook meer voorraad. Waar je wel moet op letten is dat de garantie ook hetzelfde is (of er bijvoorbeeld ook "on-site" garantie geboden wordt in België als je in een andere region of sale aankoopt voor bijvoorbeeld TVs of printers). Als je iets dergelijks moet terugsturen omdat het binnen de garantie defect is wordt het natuurlijk duurder. Wil echter niet zeggen dat alles in Nederland en Duitsland goedkoper is, want dat is niet altijd waar. Met printers of laptops was zoiets vaak niet interessant uiteraard, omwille van de regionalisering en supportvoorwaarden (uitgezonderd duurdere laptops van Lenovo, waar je soms een prijsverschil had van een paar honderd eur op een beter uitgerust model en het dus zin had om een "spare keyboard" met Belgische layout in de plaats te bestellen en zo de klant een interessanter aanbod te kunnen doen).
We hebben hier in België bijvoorbeeld een taks op reproductie voor MFP toestellen of copiers/scanners. Dat heb je niet in alle andere landen, maar soms is dan de basisprijs van het toestel ook een pak hoger omdat men naar een bepaalde listprijs streeft vanuit de fabrikant (aangepaste prijsstelling dus). Bij media is het vaak zo dat onze taks (auvibel taks) in heel wat gevallen hoger is dan de prijs van de media zelf (ronduit schandalig). In Duitsland heft men bijvoorbeeld geen taks op optische media (cd, dvd, bluray) - maar is er wel een taks op de toestellen die media kunnen branden. Je kan de media in een ander land bestellen, maar er is controle en strict genomen is de invoerder verantwoordelijk voor het betalen van die taks (dat geldt trouwens OOK voor particulieren die iets in een ander land bestellen). Als je die taks niet betaalt in België en je loopt tegen de lamp als in het buitenland bestelt ben je dus wel degelijk als particulier verantwoordelijk hiervoor en kan je de rekening gepresenteerd krijgen ...
Marges moet je meestal echt niet meer gaan zoeken bij de kleinhandelaars (ok, er zijn uitzonderingen die zich nog steeds in de jaren 80 wanen en vrede nemen met minder omzet en meer marge: dat is een business choice...), en nog minder bij de groothandels. Doorgaans zit de marge vooral bij de fabrikant (OEM) zelf en diens klant. Hiermee moet je rekening houden met het feit dat heel wat merken zelf geen producent zijn, of misschien bepaalde producten zelf produceren maar andere niet. In de IT is productie uitbesteden (vooral in Azië) schering en inslag.
Zo las ik een paar jaar geleden dat de PRODUCENT van een voeding gemiddeld ongeveer 600% marge binnenhaalde en een bandwerker bij MSI in een Chinese vestiging 800 USD PER JAAR verdiende waarvan ze dan nog +300 USD moesten afgeven voor hun eten en verblijf in de woonkazerne van de fabriek. Intussen zijn de lonen wel fors gestegen in een aantal fabrieken (gelukkig) en ook een aantal van de arbeidsvoorwaarden verbeterd, maar dat was toen in elk geval niet de slechtste job die je je in China kon indenken: het was proper werk - naar de norm in China vrij goed betaald - en je stond niet een groot deel van de dag met je voeten in half lauw water (wat in sommige bedrijven nu nog steeds het geval is).
Ik zag hier een aantal mensen over de "Metro groep" praten en dat bepaalde producten onder kost door hen worden aangeboden, wel - dat is niet het volledige verhaal. Soms kan men inderdaad omwille van grote aantallen gewoon een betere prijs bedingen bij de fabrikant, maar Makro biedt bijvoorbeeld geregeld producten aan die op een bepaald retail product LIJKEN maar niet exact hetzelfde zijn. Kijk ook zeker na dat de steraanbieding uit de folder in hun kassa's is ingebracht (zij rekenen er gewoon op dat een bepaald percentage klanten als ze het prijsverschil op de bon pas thuis zien niet terugrijd naar de winkel, Carrefour is ook al eens in dat bedje ziek ...) ... Er zijn soms onderdelen veranderd (=kwalitatief verschil), de partnummers zijn niet identiek en ook de garantie is vaak niet dezelfde als het normale retail product waarmee wordt vergeleken (en dat vaak op het zicht hetzelfde lijkt, maar het dus niet is)! Sommige van deze producten worden enkel op volume aan winkelketens aangeboden in het kader van promoties. Metrogroep (makro, mediamarkt,...) gebruikt ook geregeld marketingbudget om artikels met verlies te verkopen als "lokmiddel" of onder mom van een stock-clearance, maar je kan gerust stellen dat heel wat van hun producten helemaal NIET goedkoop zijn (vaak wordt een prijs in een folder afgeschilderd als een schitterende promo - maar blijken ze gewoon de (erg dure) adviesverkoopprijs te hanteren). Aldi doet ook soortgelijke dingen. Medion product is vaak MSI product waarvan een aantal zaken zijn afgestript: hier en daar een condensator weggelaten etc. Chinese ipv. Japanse condensatoren ook ... alles om hier en daar een paar centen te sparen. Het werkt als het wordt geleverd, maar o wee als je er iets bij insteekt of iets wil veranderen (e.g. een koeler die te veel lawaai maakt) want dan is het gevolg vaak dat de voeding het niet kan trekken of kom je op dingen uit zoals een koeler die geen standaard mount gebruikt ... Let wel: dit is niet voor alle producten zo, maar als eindgebruiker is het dus niet altijd zo evident om het onderscheid te zien ...
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Uw winkel om de hoek is dus aan't besparen op de verzendkosten van z'n groothandel. Aan 20€ per zending moet je daar niet van verschieten natuurlijk 
@stormlord...
Bijkomend probleem is dat het economisch model je helemaal niet toelaat om winst te maken, zelfs de publieke opinie laat dat niet toe.
Een bonus voor een manager (omdat er geld over is) wordt publiekelijk afgeschoten of op de winst gaat de helft naar vaderke staat.
Het enige dat je dus kan doen = voor een ander verdienen (staat) of je winst in je bedrijf stoppen (groter worden), in het laatste geval gaat dit dus enkel goed als je 1) op een bepaald moment overgenomen wordt door een nog groter bedrijf of 2) de economie niet krimpt (en dan ga je dus met alle goede bedoelingen ten spijt failliet)

@stormlord...
Bijkomend probleem is dat het economisch model je helemaal niet toelaat om winst te maken, zelfs de publieke opinie laat dat niet toe.
Een bonus voor een manager (omdat er geld over is) wordt publiekelijk afgeschoten of op de winst gaat de helft naar vaderke staat.
Het enige dat je dus kan doen = voor een ander verdienen (staat) of je winst in je bedrijf stoppen (groter worden), in het laatste geval gaat dit dus enkel goed als je 1) op een bepaald moment overgenomen wordt door een nog groter bedrijf of 2) de economie niet krimpt (en dan ga je dus met alle goede bedoelingen ten spijt failliet)
Laatst gewijzigd door iceke 03 dec 2012, 12:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Iceke,
dat is dus zeker 1 van de manieren om de kosten redelijk te houden (vergeet niet: het is dus x aantal leveranciers x werkdagen in de maand), maar niet de enige
Het is absoluut niet uitzonderlijk dat voor sommige bestellingen een paar dagen wordt gewacht om een zending te laten overkomen... Om dat te voorkomen moet je dus zien dat je genoeg bij je leveranciers kan bestellen (door te focussen op voldoende producten van vooral bepaalde leveranciers) OF dat je voor de commodity producten rekening houdt met de kosten en deze gewoon integraal of deels mee in de prijs stopt (e.g. je gaat er van uit dat je gemiddeld x aantal artikels bij die leverancier besteld en wacht niet of niet langer dan bijvoorbeeld 1 of 2 dagen om je bestelling door te voeren).
15 eur excl BTW is absoluut niet uitzonderlijk + e.g. 5-10 EUR Excl BTW als administratiekosten als je onder een bepaald bedrag besteld. Voor sommige leveranciers ligt dat bedrag op 100 EUR excl, voor andere op 750 EUR excl. bijvoorbeeld. Als ik het me goed herinner betaalden wij bij techdata een paar jaar geleden 17,5 EUR Excl. per levering op standaard collis (ongeacht het aantal colli, maar max. per colli ±30kg allicht) en was er nog administratiekost als je onder de 750 EUR Excl. zat (zware en/of omvangrijke zendingen hebben vaak aangepaste transportkosten). De meeste dagen heb je absoluut geen probleem om tot dat bedrag te komen, maar in de stille periode in de zomer of in het voorjaar waren er zo wel eens dagen ...
Anderzijds had ik leveranciers die ook per gewicht per colli rekenden, waarvan bijvoorbeeld leveranciers die met <7 EUR toekwamen voor een colli van <3kg uit Duitsland... Een pallet betaal je al snel meer dan 50 EUR Excl... Er waren ook leveranciers die geen transportkosten aanrekenden, maar daar zit het gewoon in de productprijs verrekend uiteraard (voor niks gaat de zon op...)
dat is dus zeker 1 van de manieren om de kosten redelijk te houden (vergeet niet: het is dus x aantal leveranciers x werkdagen in de maand), maar niet de enige

15 eur excl BTW is absoluut niet uitzonderlijk + e.g. 5-10 EUR Excl BTW als administratiekosten als je onder een bepaald bedrag besteld. Voor sommige leveranciers ligt dat bedrag op 100 EUR excl, voor andere op 750 EUR excl. bijvoorbeeld. Als ik het me goed herinner betaalden wij bij techdata een paar jaar geleden 17,5 EUR Excl. per levering op standaard collis (ongeacht het aantal colli, maar max. per colli ±30kg allicht) en was er nog administratiekost als je onder de 750 EUR Excl. zat (zware en/of omvangrijke zendingen hebben vaak aangepaste transportkosten). De meeste dagen heb je absoluut geen probleem om tot dat bedrag te komen, maar in de stille periode in de zomer of in het voorjaar waren er zo wel eens dagen ...
Anderzijds had ik leveranciers die ook per gewicht per colli rekenden, waarvan bijvoorbeeld leveranciers die met <7 EUR toekwamen voor een colli van <3kg uit Duitsland... Een pallet betaal je al snel meer dan 50 EUR Excl... Er waren ook leveranciers die geen transportkosten aanrekenden, maar daar zit het gewoon in de productprijs verrekend uiteraard (voor niks gaat de zon op...)
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
15€ haal je nergens meer, reken maar 18 a 20€, maar er zijn ook nog groothandels waar het gelukkig gratis kan als je genoeg besteld natuurlijk.
kwestie van zoveel mogelijk bij dezelfde groothandel te bestellen en voor de kleine zaken bv. samen te werken met een collega zodat je de kosten kan delen.
Dan heb je het voordeel dat je toch dagelijks kan bestellen en de kosten laag houden. verder is het vooral van belang om te schiften, je kan wel 1000 merken aanbieden op je website (die dan binnen de 24h kunnen geleverd worden) maar in de winkel je toespitsen tot max 2 a 3 merken per categorie. Maar vooral ook nee durven te zeggen tegen je klanten, beter een klant doorverwijzen naar een collega dan zelf slecht werk afleveren... Service is vooral niet alles willen doen, maar doen waar je goed in bent.
kwestie van zoveel mogelijk bij dezelfde groothandel te bestellen en voor de kleine zaken bv. samen te werken met een collega zodat je de kosten kan delen.
Dan heb je het voordeel dat je toch dagelijks kan bestellen en de kosten laag houden. verder is het vooral van belang om te schiften, je kan wel 1000 merken aanbieden op je website (die dan binnen de 24h kunnen geleverd worden) maar in de winkel je toespitsen tot max 2 a 3 merken per categorie. Maar vooral ook nee durven te zeggen tegen je klanten, beter een klant doorverwijzen naar een collega dan zelf slecht werk afleveren... Service is vooral niet alles willen doen, maar doen waar je goed in bent.
-
- Premium Member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Dan zijn de de transportkosten bij de groothandels de afgelopen 2 jaar blijkbaar fors toegenomen 
Ik zie toch dat er nog een aantal zijn die nog steeds goedkoper zitten qua transport hoor.
Techdata en Ingram zullen allicht wel weer bij de duurdere zijn maar die werken dan ook weer met een soort "flat-fee" per levering op standaard colli ...
Service en specialisatie zijn mijns inziens ook niet dezelfde zaken. Je kan "veel" aanbieden en je risico wat inperken door tot op zekere hoogte wat te "diversifiëren", maar doorgaans heb je wel iets waar je corebusiness zich situeert. Dat klopt. Dat wil niet zeggen dat je niks anders kan verkopen en een goede service kan bieden door het snel te leveren en goede na verkoop te verzorgen bij defect, maar je bent niet zo thuis in het product en kan minder goed adviseren. Anderzijds loop je bij een te beperkt aanbod het risico dat de klant denkt van "die zal dat toch niet kunnen leveren" en dat hij gewoon bij iemand anders gaat - business die je dan (soms definitief) kwijt bent aan een concullega die dat wel doet ...
Ofschoon wij "gespecialiseerd" waren in IT, konden wij per onze statuten net zo goed bijvoorbeeld een TV, Receiver, scheermachine, koffiezet, electriciteitsmateriaal, microgolfoven of wasmachine verkopen bijvoorbeeld - vermits verschillende van onze leveranciers dergelijke zaken in het aanbod hadden - neemt niet weg dat wij hierin niet waren gespecialiseerd en wij dus ook bijvoorbeeld geen wasmachine of kookplaat plaatsten. Klanten die dit zelf wilden konden dit wel op basis van een prijsaanvraag en offerte bij ons bestellen (soms ook goedkoper als bij heel wat bekende ketens, maar ook niet met advies en ondanks het feit dat wij omwille van onze zeer lage omzet in dat soort producten ook niet de beste prijzen voor dat soort producten bij onze leveranciers kregen natuurlijk...)
In principe kan je klanten zelfs via express bedienen als ze bereid zijn er voor te betalen of een taxi laten rijden (of zelf iemand van de firma laten rijden) als het echt dringend is. Dat is een kwestie van flexibiliteit en klantenservice, het is ook een zakelijke keuze: sommige firma's verkiezen van niet af te wijken van een vast patroon - dat is hun goed recht. Zo hebben we bijvoorbeeld eens een taxi naar Duitsland laten rijden voor een vervangstuk van een stuurcomputer voor een industriële freesmachine. De tijd dat die machine niet draaide had een impact op technische werkloosheid van personeel, het was dus voor de klant echt wel belangrijk dat dat op een zo kort mogelijke tijd kon worden opgelost. Dan zijn taxi's die punt naar punt rijden met een colli soms interessanter en sneller dan een koerierbedrijf à la DHL of Fedex ... Soit, klant happy en al bij al was het nog niet "overdreven" duur als je vergelijkt met wat de oplossing die anderen hem aanboden koste (de hardware was in dit geval refurbished, vermits het product al enige tijd uit productie was - maar het alternatief was complete vervanging - dat was veel duurder - en dat kon ook niet op korte termijn).

Ik zie toch dat er nog een aantal zijn die nog steeds goedkoper zitten qua transport hoor.
Techdata en Ingram zullen allicht wel weer bij de duurdere zijn maar die werken dan ook weer met een soort "flat-fee" per levering op standaard colli ...
Service en specialisatie zijn mijns inziens ook niet dezelfde zaken. Je kan "veel" aanbieden en je risico wat inperken door tot op zekere hoogte wat te "diversifiëren", maar doorgaans heb je wel iets waar je corebusiness zich situeert. Dat klopt. Dat wil niet zeggen dat je niks anders kan verkopen en een goede service kan bieden door het snel te leveren en goede na verkoop te verzorgen bij defect, maar je bent niet zo thuis in het product en kan minder goed adviseren. Anderzijds loop je bij een te beperkt aanbod het risico dat de klant denkt van "die zal dat toch niet kunnen leveren" en dat hij gewoon bij iemand anders gaat - business die je dan (soms definitief) kwijt bent aan een concullega die dat wel doet ...
Ofschoon wij "gespecialiseerd" waren in IT, konden wij per onze statuten net zo goed bijvoorbeeld een TV, Receiver, scheermachine, koffiezet, electriciteitsmateriaal, microgolfoven of wasmachine verkopen bijvoorbeeld - vermits verschillende van onze leveranciers dergelijke zaken in het aanbod hadden - neemt niet weg dat wij hierin niet waren gespecialiseerd en wij dus ook bijvoorbeeld geen wasmachine of kookplaat plaatsten. Klanten die dit zelf wilden konden dit wel op basis van een prijsaanvraag en offerte bij ons bestellen (soms ook goedkoper als bij heel wat bekende ketens, maar ook niet met advies en ondanks het feit dat wij omwille van onze zeer lage omzet in dat soort producten ook niet de beste prijzen voor dat soort producten bij onze leveranciers kregen natuurlijk...)
In principe kan je klanten zelfs via express bedienen als ze bereid zijn er voor te betalen of een taxi laten rijden (of zelf iemand van de firma laten rijden) als het echt dringend is. Dat is een kwestie van flexibiliteit en klantenservice, het is ook een zakelijke keuze: sommige firma's verkiezen van niet af te wijken van een vast patroon - dat is hun goed recht. Zo hebben we bijvoorbeeld eens een taxi naar Duitsland laten rijden voor een vervangstuk van een stuurcomputer voor een industriële freesmachine. De tijd dat die machine niet draaide had een impact op technische werkloosheid van personeel, het was dus voor de klant echt wel belangrijk dat dat op een zo kort mogelijke tijd kon worden opgelost. Dan zijn taxi's die punt naar punt rijden met een colli soms interessanter en sneller dan een koerierbedrijf à la DHL of Fedex ... Soit, klant happy en al bij al was het nog niet "overdreven" duur als je vergelijkt met wat de oplossing die anderen hem aanboden koste (de hardware was in dit geval refurbished, vermits het product al enige tijd uit productie was - maar het alternatief was complete vervanging - dat was veel duurder - en dat kon ook niet op korte termijn).
Laatst gewijzigd door Stormlord 04 dec 2012, 11:02, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
@Stormlord: Klopt, transport over het algemeen in België (/wereld) is duurder geworden. Dit rekenen ze gewoon mee in de prijs.
Soms snap ik het niet, je besteld wat in NL, transport is goedkoper dan bij je "lokale" pc-winkel te rijden.
Soms snap ik het niet, je besteld wat in NL, transport is goedkoper dan bij je "lokale" pc-winkel te rijden.
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
De transport opties bij groothandels zoals hierboven vermeld zijn geoptimaliseerd voor grote afnemers, zij rekenen trouwens een forfaitaire kost die het resultaat zou moeten zijn van de totale transportkost die de groothandel op zich neemt. Een soort deelname in de onkosten trouwens. Maw of je nu 2 paletten printers besteld of 1 harde schijf, je betaalt als klant evenveel.Stormlord schreef:Techdata en Ingram zullen allicht wel weer bij de duurdere zijn ...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Premium Member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Fryelectro,
veel hangt af van je omzet en de voorwaarden die je kan bedingen, maar is er iets in mijn tekst dat dit tegenspreekt?
Ik zie trouwens nog steeds groothandels en kleinhandels die wel colli aan lagere prijzen kunnen leveren (ik denk ook aan transporteurs zoals BPS, DPD, GLS, ...) . Veel hangt af van het aantal colli dat je verstuurt in je onderhandelingen met een transporteur. Palet prijzen zijn vaak hoger - idd. , eerder categorie 50-75 EUR Excl.
Als het echt de moeite is kan je ook (laten) afhalen, al betaal je daar tegenwoordig bij heel wat leverancier ook al afhaalkosten voor (wat het minder interessant maakt).
veel hangt af van je omzet en de voorwaarden die je kan bedingen, maar is er iets in mijn tekst dat dit tegenspreekt?
Ik zie trouwens nog steeds groothandels en kleinhandels die wel colli aan lagere prijzen kunnen leveren (ik denk ook aan transporteurs zoals BPS, DPD, GLS, ...) . Veel hangt af van het aantal colli dat je verstuurt in je onderhandelingen met een transporteur. Palet prijzen zijn vaak hoger - idd. , eerder categorie 50-75 EUR Excl.
Als het echt de moeite is kan je ook (laten) afhalen, al betaal je daar tegenwoordig bij heel wat leverancier ook al afhaalkosten voor (wat het minder interessant maakt).
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Nee niets in jouw tekst dat dit tegenspreekt hoor. Ik hoopte wat added value info te geven op die transportkosten bij distri's. Mijn excuses als dit ongepast/offtopic was 

Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
EuroSys geeft nieuwe toekomst aan multimediaketen ForCom
"Jobs gered van 14 medewerkers ForCom"
Amper tien dagen na de sluiting van de zes winkels van ForCom, heeft deze multimediaketen opnieuw een veelbelovende toekomst voor zich. EuroSys - de grootste IT-retailketen in Limburg - neemt alle winkelpunten in Antwerpen over. "Zowel de directie, de storemanagers als de winkelmedewerkers van ForCom blijven in dienst" ,Zo stelt Mark Lens, zaakvoerder van EuroSys. "Verder nemen we alle onderhoudscontracten en garantieverplichtingen over. Ook de klanten van ForCom kunnen dus op beide oren slapen".
Het verhaal van ForCom start een twaalftal jaar geleden bescheiden met een pand van nauwelijks 100 m². Al snel groeit het bedrijf uit tot een regionaal gekende multimediaketen met uiteindelijk zes succesvolle winkelpunten in Antwerpen, Deurne, Merksem, Edegem, Merelbeke en Kessel-Lo. Ondanks de stevige omzetcijfers van 5 à 6 miljoen euro, belandde ForCom in financieel moeilijk vaarwater. Een tiental dagen geleden gingen de winkeldeuren definitief dicht en dreigde ontslag voor alle medewerkers. Althans, zo leek het.
Snel handelen
Mark Lens, zaakvoerder van de EuroSys - IT Solutions Groep, zag mogelijkheden in een doorstart van ForCom en handelde snel. "Met onze winkels van EuroSys prijken wij als IT-retailer op nummer 1 in Limburg. Enkele maanden geleden openden we nieuwe winkelpunten in Beveren en Bornem. Met de overname en doorstart van ForCom versnellen we onze geografische expansie in de rest van Vlaanderen. De locaties van EuroSys en ForCom sluiten mooi bij elkaar aan, zodat we alle verkoop- en servicepunten kunnen openhouden en niemand van het winkelpersoneel zijn baan verliest. Daarnaast nemen we de onderhoudscontracten en garantieverplichtingen van ForCom over. Voor klanten die pakweg twee maanden geleden een nieuwe computer kochten, verandert er dus niets."
Stevige ruggengraat
Niet alleen het winkelpersoneel blijft behouden, datzelfde geldt voor het management van ForCom. "Wij geloven sterk in deze mensen", stelt Mark Lens. "Stichter en voormalig eigenaar Yuri Van de Putte heeft een mooi bedrijf uitgebouwd met een sterke reputatie en een goede commerciële aanpak. Hij blijft ook het nieuwe ForCom leiden. Het vroegere ForCom miste een stevige financiële, logistieke en organisatorische ruggengraat, waardoor het is foutgelopen. Binnen de EuroSys - IT Solutions Groep mogen ze rekenen op alle nodige interne ondersteuning en de knowhow van onze in totaal 160 medewerkers."
"Vol vertrouwen"
Yuri Van de Putte ziet de nieuwe toekomst alvast met veel vertrouwen tegemoet. "In de huidige tijden waarin de marges op multimediaproducten sterk onder druk staan, telt zowel de schaalgrootte als het onderscheidend vermogen. Wij kunnen heel wat leren van de enorme focus van EuroSys op service en diensten. Bovendien profiteren we van de schaalgrootte van een groot bedrijf met een omzet van meer dan 35 miljoen euro."
Wat met de naam?
Voorlopig blijft de naam ForCom behouden. Mark Lens: "De klanten kennen deze naam en hebben vertrouwen in het merk. Bovendien wilden we absoluut een snelle doorstart, wat met dezelfde naam probleemloos kan. Naar de toekomst toe, zal het in de winkels wel duidelijk worden dat ForCom in het verhaal van EuroSys past. Of de naam ForCom definitief behouden blijft of ooit verdwijnt, is nog niet aan de orde. Dat bekijken we later in alle rust." Ook Yuri Van de Putte sluit zich aan bij dit scenario. "Een naam is maar een naam. Zoiets moet je met nuchterheid en gezond verstand bekijken. Voorlopig is het prima zo, later zien we wel."
"Jobs gered van 14 medewerkers ForCom"
Amper tien dagen na de sluiting van de zes winkels van ForCom, heeft deze multimediaketen opnieuw een veelbelovende toekomst voor zich. EuroSys - de grootste IT-retailketen in Limburg - neemt alle winkelpunten in Antwerpen over. "Zowel de directie, de storemanagers als de winkelmedewerkers van ForCom blijven in dienst" ,Zo stelt Mark Lens, zaakvoerder van EuroSys. "Verder nemen we alle onderhoudscontracten en garantieverplichtingen over. Ook de klanten van ForCom kunnen dus op beide oren slapen".
Het verhaal van ForCom start een twaalftal jaar geleden bescheiden met een pand van nauwelijks 100 m². Al snel groeit het bedrijf uit tot een regionaal gekende multimediaketen met uiteindelijk zes succesvolle winkelpunten in Antwerpen, Deurne, Merksem, Edegem, Merelbeke en Kessel-Lo. Ondanks de stevige omzetcijfers van 5 à 6 miljoen euro, belandde ForCom in financieel moeilijk vaarwater. Een tiental dagen geleden gingen de winkeldeuren definitief dicht en dreigde ontslag voor alle medewerkers. Althans, zo leek het.
Snel handelen
Mark Lens, zaakvoerder van de EuroSys - IT Solutions Groep, zag mogelijkheden in een doorstart van ForCom en handelde snel. "Met onze winkels van EuroSys prijken wij als IT-retailer op nummer 1 in Limburg. Enkele maanden geleden openden we nieuwe winkelpunten in Beveren en Bornem. Met de overname en doorstart van ForCom versnellen we onze geografische expansie in de rest van Vlaanderen. De locaties van EuroSys en ForCom sluiten mooi bij elkaar aan, zodat we alle verkoop- en servicepunten kunnen openhouden en niemand van het winkelpersoneel zijn baan verliest. Daarnaast nemen we de onderhoudscontracten en garantieverplichtingen van ForCom over. Voor klanten die pakweg twee maanden geleden een nieuwe computer kochten, verandert er dus niets."
Stevige ruggengraat
Niet alleen het winkelpersoneel blijft behouden, datzelfde geldt voor het management van ForCom. "Wij geloven sterk in deze mensen", stelt Mark Lens. "Stichter en voormalig eigenaar Yuri Van de Putte heeft een mooi bedrijf uitgebouwd met een sterke reputatie en een goede commerciële aanpak. Hij blijft ook het nieuwe ForCom leiden. Het vroegere ForCom miste een stevige financiële, logistieke en organisatorische ruggengraat, waardoor het is foutgelopen. Binnen de EuroSys - IT Solutions Groep mogen ze rekenen op alle nodige interne ondersteuning en de knowhow van onze in totaal 160 medewerkers."
"Vol vertrouwen"
Yuri Van de Putte ziet de nieuwe toekomst alvast met veel vertrouwen tegemoet. "In de huidige tijden waarin de marges op multimediaproducten sterk onder druk staan, telt zowel de schaalgrootte als het onderscheidend vermogen. Wij kunnen heel wat leren van de enorme focus van EuroSys op service en diensten. Bovendien profiteren we van de schaalgrootte van een groot bedrijf met een omzet van meer dan 35 miljoen euro."
Wat met de naam?
Voorlopig blijft de naam ForCom behouden. Mark Lens: "De klanten kennen deze naam en hebben vertrouwen in het merk. Bovendien wilden we absoluut een snelle doorstart, wat met dezelfde naam probleemloos kan. Naar de toekomst toe, zal het in de winkels wel duidelijk worden dat ForCom in het verhaal van EuroSys past. Of de naam ForCom definitief behouden blijft of ooit verdwijnt, is nog niet aan de orde. Dat bekijken we later in alle rust." Ook Yuri Van de Putte sluit zich aan bij dit scenario. "Een naam is maar een naam. Zoiets moet je met nuchterheid en gezond verstand bekijken. Voorlopig is het prima zo, later zien we wel."
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13624
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
"Het vroegere ForCom miste een stevige financiële, logistieke en organisatorische ruggengraat, waardoor het is foutgelopen."
IUk hoop dat ze snel een iets duidelijkere analyse maken van wara het fout gelopen is...
IUk hoop dat ze snel een iets duidelijkere analyse maken van wara het fout gelopen is...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
