Dt en andere spelfouten

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Alleen spijtig dat df-fouten op het einde van het woord staan en niet ergens in 't midden :P
Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Iedereen maakt wel eens een foutje, maar het fenomenaal aantal fouten dat hier door sommigen (ik ga geen namen noemen) geproduceerd wordt is er soms toch wel een beetje over ...

Ik kan me bijvoorbeeld mateloos ergeren aan het verkeerd gebruikt van "men" versus "m'n" ...
Het is schrijnend hoeveel (hoofdzakelijk jongere) mensen dat onderscheid niet meer kennen ...

Daarom toch ook een oproep aan iedereen om het taalgebruik toch een beetje verzorgd te houden, en als er dan eens een foutje in staat dat eventueel recht te zetten ...

PS.: mierenneuken versus miereneuken is oude spelling t.o.v. nieuwe spelling, persoonlijk vind ik de oude schrijfwijze/regel ook beter en duidelijker maar ja - dat soort zaken krijg je met al die Hollanders in de Nederlandse taal-unie ;) Binnenkort associëren we ook nog plat of bruisend water met 1 enkel merk en de kleur van een fles ("een spaatje blauw of een spaatje rood"), of gaan we ook 5 Franse woorden spreken als we er maar twee kennen (sjudoransj of mareesjosee) - en ze dan nog eens slecht uitspreken ook ... :twisted:
Afbeelding
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

Ik vind spelfouten ook wel storend. Ik reageer er wel nooit op, want er zijn altijd mensen die het nodig vinden om iemand terecht te wijzen op spelfouten en dat is vrij storend. Ook schrijf ik zelf niet foutloos.

Maar als ik zo'n zaken zie staan:
En daar gaan we weer.
Youtube laad weer niet ....

zucht :roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als je dit storend vind, vraag ik mij af waarom je dan iemand zijn post erbij zet...
Die persoon heeft al eerder aangegeven dat hij er veel fouten in maakt. Moet het dan nog eens in zijn gezicht gewreven worden?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

titanium schreef:Als je dit storend vind, vraag ik mij af waarom je dan iemand zijn post erbij zet...

Ik vind het storend als mensen op zo'n bericht (op forum van de standaard is dat een sport bv) als volgt reageren: youtube laadT hier ook niet.
Zoiets doe ik nooit. Maar, ik erger mij wel aan die fouten.

titanium schreef:Die persoon heeft al eerder aangegeven dat hij er veel fouten in maakt. Moet het dan nog eens in zijn gezicht gewreven worden?

In zijn gezicht wrijven... Ik noem hier niemand met naam en toenaam he. 'Twas gewoon om een voorbeeld te geven van wat ik storend vind en dat was het eerste voorbeeld dat ik tegenkwam.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Zijn er nog personen die zelfs durven googelen naar de correcte spelling vooraleer ze op de "Bevestig" knop drukken?
Ik stoor me er persoonlijk enorm aan, maar blijkbaar zijn er personen die het niets kan schelen.


/me mompelt iets van ondertitels bij films/series en om te janken soms.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Tja, ik snap het wel, ik doe ook nooit de moeite om een trema te gebruiken (ik heb uitsluitend Amerikaanse toetsenborden waar geen trema op staat). Ik weet dat er ASCII codes zijn maar ik heb nog niet eens opgezocht hoe die te gebruiken op m'n Macbook.

Ik snap dus ook wel dat anderen ook geen moeite doen om effe op te zoeken hoe dat ook weer zit met die dt spelling.
Maar als iemand een soort van fonetisch dialect gaat gebruiken, dan lees ik niet verder...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Trobbelke, ik mep dan de volledige naam van het teken in google en copy/paste het van de resultaten :)

Teebee schreef:Zijn er nog personen die zelfs durven googelen naar de correcte spelling vooraleer ze op de "Bevestig" knop drukken?

Mijn browser doet al een spellingscontrole. En als ik twijfel over een woord, dan gaat het onmiddellijk google in om te checken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een voor mij frequent voorkomende dt-fout waar ik me tot voor kort niet eens van bewust was tot iemand me er op wees:
Dit is correct: Hadt gij nog iets mede te delen?
"Hadt" ziet er enorm vreemd uit, maar is correct: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/343/

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ziet er inderdaad vreemd uit :s :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ziet er door het gebruik van 'gij' al vreemd uit eigenlijk. We gebruikt er nu nog 'gij' ? ;p
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Heel aaaantwaaarpe.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

titanium schreef:Heel aaaantwaaarpe.
Oost-Vlaanderen ook. En in West-Vlaanderen is het "gie", dat klinkt ongelooflijk archaïsch trouwens.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

meon schreef:Dit is correct: Hadt gij nog iets mede te delen?
"Hadt" ziet er enorm vreemd uit, maar is correct: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/343/

Whut? Sinds wanneer wordt er een -t bij een verleden tijd gebruikt? Van het werkwoord hadden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Tomby schreef:Ziet er door het gebruik van 'gij' al vreemd uit eigenlijk. We gebruikt er nu nog 'gij' ? ;p

Hier in Limburg, in mijn omgeving toch :)
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

meon schreef:Een voor mij frequent voorkomende dt-fout waar ik me tot voor kort niet eens van bewust was tot iemand me er op wees:
Dit is correct: Hadt gij nog iets mede te delen?
"Hadt" ziet er enorm vreemd uit, maar is correct: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/343/

Hebt gij dat op Twitter gelezen of zo? ;-)

Sub Zero schreef:Whut? Sinds wanneer wordt er een -t bij een verleden tijd gebruikt? Van het werkwoord hadden?

De regel is: gij is altijd met -t. Ook in verleden tijd. Wist gij dat dan niet? :)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

localhost schreef:Hebt gij dat op Twitter gelezen of zo? ;-)
Spellingsnazi @missaiesj eh :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

kust mijn gat is toch ook met een t :lol:

Nee ik erger mij helemaal niet aan spellingsfouten en ik zal er persoonllijk ook af en toe wel maken en van mij mogen ze vragen stellen met fouten, ik zal zeker niet laten om er op te antwoorden. Voor mij mag iemand die de taal of spelling niet goed machtig is zeker ook geholpen worden. Bij mij is taal een hulpmiddel en dat is ook alles. Het is natuurlijk wel zo als de spelling zo slecht dat ik hierdoor de vraag niet kan begrijpen dan kan ik er ook niet op antwoorden :lol: :lol: :lol:

Nog een opmerking: ik heb zeker geen tijd in overvloed om daar trouwens veel tijd aan te verspelen om nog eens alles te overlezen of er geen foutjes in staan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Nog even dit oude topic oprakelen. Het ging een tijdje goed met de spelling op dit forum maar de laatste tijd is het niveau soms weer om mee te huilen. Ik dacht eerst dat het te maken had met de drank tijdens de feestdagen maar die zou nu toch mogen uitgewerkt zijn, niet ? :bdaysmile:

Hierbij plaats ik een oproep aan iedereen op dit forum: let alstublieft op de spelling in je berichten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Razornord schreef:Het spijt me Philippe maar het is miereNneuken. :angel:


En dus ook 'klotenspelling' i.p.v. 'klotespelling' ? Of misschien met een hoofdletter ? :-)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Even inpikken met mijn opleiding als tolk. Niet alleen hier maar zowat overal in geschreven teksten worden joekels van fouten gemaakt. Ik kan mij mateloos ergeren aan -dt fouten, hoewel het vrij eenvoudig is. Soms twijfel ik ook maar dé manier bij uitstek om te weten of een vervoeging op -t, -d of -dt moet eindigen is gewoon het gebruikte werkwoord vervangen door een ander werkwoord waarvan de stam niet eindigt op een d. Ergens kan ik er inkomen dat niet iedereen foutloos kan schrijven. Maar wat mij dan het meeste ergert is het feit dat bv. op de website van HLN vaak in artikels (en ook in de gedrukte versie) kemels worden geschreven dat het niet mooi meer is om aan te zien. Op de website van HLN gebeurt het dan ook regelmatig dat ik een reactie schrijf op een bepaald artikel maar dat mijn reactie gericht is aan de schrijver van het artikel met daarbij vaak de opmerking dat het maar een stelletje amateurs is als ze niet eens een zin correct kunnen schrijven of een werkwoord correct kunnen vervoegen. En af en toe wordt er rekening gehouden met mijn opmerkingen.
Paar ezelsbruggetjes: is het "is de minister bevoegd" of "is de minister bevoegt"? Draai het om en dan krijg je "de bevoegde minister" of "de bevoegte minister".
"Word jij soms wel eens..." of "wordt jij soms wel eens...". Vervang "worden" door "gaan" en dan krijg je "Ga jij soms wel eens..." of "Gaat jij soms wel eens...". Je hoeft écht geen talenknobbel te zijn, maar met die paar ezelsbruggetjes zullen alvast heel wat fouten vermeden worden (hoop ik). Trouwens, een tweede of derde persoon enkelvoud (jij, hij) kan NOOIT op een d eindigen maar altijd op een t. Uitzondering is de inversie, dus: Word jij i.p.v. jij wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Wij zijn hier om elkaar te helpen en om geholpen te worden.
Als je maar begrijpt wat er staat vind ik!
Op mijn werk zijn er veel mensen die schrijffouten maken op hun bonnen en het heel confronterend vinden als een ander er een opmerking over maakt...
Journalisten daar en tegen worden betaald om te schrijven, die moeten dan ook in mijn ogen een foutloos parcours kunnen afleggen.
Wij zitten op een forum, niet in school...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik kan me dan weer ergeren aan mensen die zich ergeren aan schrijffouten. Ik zeg altijd : wie niet over schrijffouten kan overlezen, heeft een groter taalprobleem dan die dat een schrijffout maakt.

We zijn allemaal niet universitair opgevoed. Ik kan me nog wel herinneren hoe er hier eentje werd afgemaakt omdat hij schrijffouten had (ceurrix). Op den duur wou niemand nog naar zijn probleem kijken, en werd hij gekleineerd voor zijn schrijfwijzes. Ik vond het triestig.

Ik schrijf ook wel regelmatig fouten. Heb vroeger dactylo gehad... waardoor ik nu sneller kan typen dan ik kan denken :angel:
de koe zegt boe
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

bambipower schreef:waardoor ik nu sneller kan typen dan ik kan denken :angel:


Dat is een veel voorkomend probleem op internet, sneller typen dan je kan denken :eek:

On topic: Je kent de achtergrond niet van de deelnemers op een forum en dan kan je beter niet (ver)oordelen. De fouten die in kranten staan zijn echter onvergefelijk (ik zie er dagelijks op de site van De Standaard).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmmm die ezelsbrugjes ga ik toch ns moeten onthouden!!!
Betrap mezelf er ook op dat ik sneller kan typen dan ik denk, en niet nadenk aan eventuele fouten. En ja, ook door dactylo :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het is van veel groter levensbelang van te weten wat er echt belangrijk is in het leven!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wel, vertel dat dan maar eens.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Iedereen maakt fouten, maar ik vind het ook belangrijk dat wat ik denk of zeg correct is. In bepaalde kringen is er natuurlijk niets mis met dialect (ik gebruik zelf ook veel dialect) maar in een geval als dit.. Ik denk dat iedereen er wel bij vaart dat hij/zij zich goed kan uitdrukken en zijn probleem kan duidelijk maken, wat door een goede zinsconstructie en zonder fouten alleen maar vlotter gaat.

De occasionele fout moet er echter tussenkomen, maar ik vind het wel een punt om in het bijzonder aandacht aan te besteden.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik vind het belangrijker dat de media geen fouten maken/schrijven, dan dat een persoon op één of ander forum fouten maakt.

@jackho: Vind ik ook !
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Fouten in de media zijn inderdaad onder geen geval toegelaten in mijn ogen. De meerderheid van de mensen baseert zich immers min of meer daarop. Ik erger me tegenwoordig blauw aan de online versies van kranten. Waarschijnlijk onder invloed van de tijdsdruk om alles zo snel mogelijk online te krijgen, maar in mijn ogen valt het niet goed te praten. En het is niet alleen HLN, ook bij De Standaard kan je geregeld typo's terugvinden. En dan meestal nog dingen die door gebruik van een gewone spellingchecker absoluut geen probleem mogen zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ach in een artikel op HLN dat vorige week werd gepubliceerd spraken ze zelf over alcoholprocenten in plaats van promille's.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In mijn reacties naar HLN stuur ik dan vaak de boodschap mee "als jullie nog iemand zoeken om de teksten na te lezen op fouten, ik houd mij altijd aanbevolen". Die mannen zitten daar toch in Lokeren, dus niet zo ver voor mij. Maar tot op heden nog geen positieve reactie mogen krijgen van HLN.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

butskristof schreef:Fouten in de media zijn inderdaad onder geen geval toegelaten in mijn ogen. De meerderheid van de mensen baseert zich immers min of meer daarop.


Ik stel het omgekeerde ook regelmatig vast.
Zelf erger ik mezelf mateloos aan het gebruik van het woord "mogelijks". Wat een totaal onbestaand woord is, en in elk geval vervangen kan worden door het correcte "mogelijk".

In de spreektaal wordt de variant met een -S achteraan regelmatig gebruikt, maar ik betrap meer en meer journalisten en mensen in de media op het gebruik ervan.

Dus wanneer het kan, gebruik "mogelijk"!! :beerchug:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Voor al diegenen die hier zagen en klagen op Jack en die het een te grote moeite vinden om zijn ezelsbruggetjes toe te passen...

Doe aub de moeite om ze eens een paar weken consequent toe te passen, op vrij korte duur gaat het vanzelf én je schrijft veel minder fouten zonder dat je er bij hoeft na te denken zonder dat "belachelijke" trucje in je hoofd toe te passen.
Wie hier fouten maakt (wat niet erg is), maakt ook fouten in het dagdagelijkse leven.

Ten eerste neemt men je veel minder serieus bij het ontdekken van elementaire taalfouten.
Schrijf je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief met zo'n fout... je begrijpt wel dat dit in je nadeel is.

Vind ik het zelf leuk dat gedoe met die d, t, dt,... > nee
Kan ik er iets aan veranderen nee > nee
Heeft het zin om me er tegen te verzetten > nee
Wil ik serieus genomen worden in mijn job > ja
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

op uw job, en bij een sollicitatie... ja
Op een forum, waar toch iets een huislijke sfeer mag zijn ... nee
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zie niet in hoe DT-fouten een huiselijke sfeer creëren ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb de hele discussie niet gelezen, maar het is er blijkbaar een serieuze :)

ik heb een veel eenvoudiger gedacht over dt: schaf het af! er is -mijns inziens- geen enkel nut voor dt.
(of ga je me zeggen dat je de t achter een d uitspreekt?)

andere spelfouten, ach, met mate is het niet zo storend imho, maar als er in elk woord een fout staat,
sja dan is het natuurlijk een andere zaak.
maar 1 fout per paragraaf ofzo zal ik me zeker niet over verslikken, er zijn zaken die veel belangrijker zijn dan een dom taalfoutje,
en zelfs met de meeste taalfouten kan je nog perfect begrijpen wat men tracht over te brengen!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik tracht er altijd op te letten, heb dat altijd moeilijk gevonden om een of ander reden. Men heeft er op men school vreemd genoeg ook nooit echt op zitten hameren. Ik ga de geheugensteuntjes van hierboven eens proberen toepassen :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Splitter schreef:ik heb een veel eenvoudiger gedacht over dt: schaf het af! er is -mijns inziens- geen enkel nut voor dt.
(of ga je me zeggen dat je de t achter een d uitspreekt?)


Onmogelijk. Een grammatica regel is van toepassing op een taal in haar geheel. Als je de -t achteraan gaat afschaffen bij werkwoorden waarvan de stam eindigt op een -d, dan moet je consequent zijn en die regel toepassen op alle andere werkwoorden. Want zo werkt grammatica nu eenmaal. Stel dat jouw voorstel dan zou betekenen dat wij voortaan "jij/hij word" gaan schrijven. Tja, wat doe je dan met al die andere werkwoorden waarvan de stam niet eindigt op een -d? Schrijf je dan "jij/hij werk"? Of "jij/hij ga"? Ik weet dat taal constant in beweging is. Er komen woorden bij, er geraken woorden in onbruik. Je hebt een paar van die hoge omes die niks liever doen dan het Groene Boekje aanpassen, remember de fameuze tussen -n? Ik blijf bij mijn standpunt: ik kan er mij grondig aan ergeren, aan al die -dt fouten, maar meer dan mij ergeren gebeurt er ook niet. Maar als dat dan een discussie teweeg brengt op dit forum, dan neem ik daar graag aan deel. Vooral omdat talen een beetje mijn stokpaardje zijn. Je mag nooit vergeten dat taal, geschreven of gesproken, dé basis is van elke vorm van communicatie. In het Spaans gaat het zelfs nog verder. Daar kan het verleggen van een accent bij de uitspraak een totaal andere betekenis hebben of krijgen. Ik geef een voorbeeld. Als je in het Spaans zegt "trabajo" met de klemtoon op de 2de a, dan zeg je "ik werk". Maar, als je zegt "trabajó" waarbij de klemtoon kom te liggen op de o, dan zeg je "hij werkte". Wat een wereld van verschil is. Ik ga ook niet de wereld kunnen veranderen door iedereen constant op zijn schrijffouten te wijzen, dat is trouwens mijn bedoeling ook niet. En de ene heeft een technische knobbel en de andere een talenknobbel. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik goed ben in talen maar anderzijds enorm slecht met alles wat met cijfers heeft te maken. Dat is blijkbaar een typisch verschijnsel. Het omgekeerde bestaat ook. En ik neem aan dat er dan ook uitzonderingen op deze "regel" bestaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nog even dit ter aanvulling: wij, Vlamingen, mogen best trots zijn op onze kennis van de Nederlandse taal. Wij scoren stukken beter dan onze noorderburen. Ik weet niet of iemand hier ooit de quiz "Tien voor taal" heeft gevolgd, maar 99% van alle uitzendingen werd gewonnen door Vlamingen. Het ging zelfs zodanig ver dat op een bepaald ogenblik koningin Beatrix aan het Nederlandse parlement gevraagd had hoe het toch kwam dat Vlamingen constant die quiz wonnen, in tegenstelling tot haar onderdanen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”