Suggestie voor UB (RR, ... gerelateerd)

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als je ziet wat zo één iemand allemaal teweeg kan brengen, amai.
Ik moet honda4life gelijk geven, als die trol dat hier allemaal leest die zal nogal lachen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

AnD > Karma + 1 :D

Welke mod legt me nu eens uit waarom karma geen goed idee is :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Karma is super-idee, alleen zijn er maar 2 projecten voor phpBB die relevant zijn en beide worden niet meer onderhouden...
Zelf iets maken van die omvang is niet te doen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Een eenvoudige karma mod is nochtans eenvoudig te maken. Het hangt er allemaal van af welke features je wil, hé. Als je enkel een soort van "user karma" wil, dan kan dat in één tabel en met enkele queries opgelost worden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Iemand die hopen accounts aanmaakt (na al een aantal bans opgelopen te hebben), kan je moeilijk beschuldigen van ter goeder trouw te willen handelen.

Dat maakt het eigenlijk eenvoudig: iemand die duidelijk niet ter goeder trouw wil handelen wordt eruit gezwierd, zo snel mogelijk én telkens weer. En dit samen met zijn (of haar) berichten en topics.

Dergelijke (zij het ingrijpende) interventies zullen er voor zorgen dat:
  • de trol geen resultaten meer zal zien van zijn (of haar) gedrag (het beoogde doel van de trol wordt ontnomen);
  • de andere leden zo kort mogelijk worden blootgesteld aan de trol (het beoogde doel van de beheerders van de site wordt bereikt).
En wil de trol "reïncarneren" in een persoonlijkheid met een aanvaardbaar gedrag dan heeft hij (of zij) nog steeds die mogelijkheid. Het aanmaken van accounts is hem (of haar) immers niet vreemd. :wink:

Om de vergelijking met het cafeetje door te trekken: Tournée Générale. :bdaysmile:
En aan alle leden van Userbase: Mijn Beste Wensen voor het Nieuwe Jaar!!

(*) Behalve voor de trol want die moet ik niet!

Pak der maar eentje. :beerchug:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

proximusboyke : dat is één manier om te werken. Ik zou juist liever werken op een andere manier : namelijk om de gebruiker in kwestie een sms (bvb zijn login, of een willekeurige code, voorafgegaan door bvb UB ... dus UB Krisken of UB 849920) te laten sturen naar mijn smsgateway (een gewoon gsm nummer overigens, niet zo een 4-cijferig ding). Bij de meeste abo's of prepaid dingen zijn smsjes inbegrepen dus het is gratis. De SMS komt toe op de SMS gateway, deze controleert de username of de code met wat opgegeven is door de UB webserver en koppelt meteen deze persoon zijn GSM nummer aan het userid van deze gebruiker hier op het forum. Simple as hell dus :)

En iedereen die beweerd dat telenet (of enige andere ISP) zijn abuse mensen dit moeten oplossen ... euhm hoe gaan jullie telenet zover krijgen? Denken jullie echt dat telenet zich gaat bezig houden met :
1. opzoeken welke klant een bepaald IP adres had op een bepaald uur op een bepaalde dag
2. deze persoon persoonlijk aanspreken rond zijn gedrag op dit forum (waar zij niks mee te maken hebben)
3. bij repetitief gedrag deze site voor zijn gebruikersnaam gaat blokkeren?

Zelfs op de fora van telenet lopen er dergelijke users rond en greep telenet niet in! Waarom zouden ze het dan voor een ander forum wel doen? Zo belangrijk is UB niet voor hun hoor... En zelfs ALS telenet dit zou doen is het makkelijk om deze te omzeilen (proxy server gebruiken, DNS van googleDNS of openDNS gebruiken, of desnoods via wifi van de buren of een internetcafé).

Bij de door mij aangebrachte oplossing kan je practisch zeker zijn dat deze waterdicht is. Laat ons zeggen dat hij aan 10 GSM nummers kan geraken om opnieuw te registereren....dan is de fun weldegelijk over voor hem, tenzij hij echt geld gaat uitgeven om de troll te spelen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als je een sms moet gaan sturen om je te registreren of om je te verifiëren dan gaat dit forum doodbloeden, dat schrikt nieuwe gebruikers af, alsook bestaande gebruikers.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Denk dat je niet moet veralgemenen en spreken voor andere gebruikers op dit forum. Er zijn tal van bedrijven die bij het invullen van een simpel contactformulier het GSM nummer vragen (en ja, mensen vullen dit in). Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om mijn persoonlijk GSM nummer toe te vertrouwen aan de database waar UB op draait als dit het forum positief kan helpen en op die manier trollen buiten te houden...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Zoals een zwaluw de lente niet maakt, moet ook één persoon niet zorgen dat iedere nieuwe gebruiker wordt buitengekeken.

Mij lijkt gewoon het beste om
  • Direct ban (zoals nu)
  • Alle berichten verwijderen. Mocht ik ergens iets willen verspreiden maar ik word er steeds buitengesmeten maar ik zie dat mijn berichten blijven staan, dan zou ik het ook hardnekkig volhouden, als ik toch fanatiek zou zijn.
Puntje 1 wordt nu al goed toegepast, maar ik zou gewoon beginnen met punt 2 toe te passen en verder zien ...
Als het dan nog niet werkt, dan kan je verder nadenken/oplossingen zoeken ...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Het is dan ook optioneel. Gebruikers zijn dan niet verplicht om dit te doen, maar als ze het wel doen wordt dit kenbaar gemaakt adhv een symbool dat aangeeft dat dit een geverifiëerde gebruiker is en dus gecontacteerd kan worden en dus (irl) op de vingers getikt kan worden.

Zoals ik al zei, het is geen verplichting, maar het zal de gebruiker wel 2 keer doen nadenken als hij wil trollen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ID mag echter niet gevraagd worden door iemand die niet de justitiële of politionele macht hiertoe heeft. Je zou dus kunnen afgaan op basis van bvb een rijbewijs (als iedereen dat al heeft) of SIS kaart (als iedereen deze al vind). Maar dan nog betekend dit een pak extra werk voor de mensen hier hé. Kaart controleren, kijken of de toegestuurde kaart behoort tot iemand die al dan niet "gekend" is om UB om de troll te spelen, etc etc etc. Allemaal zaken die je beter kan automatiseren. Ook het telkens bannen en berichten verwijderen van de troll is een tijdrovende bezigheid. Je kan en mag dit niet verwachten van de moderatoren hier dat ze nog wat meer werk steken in UB dan wat ze nu al doen. Let wel : het zou een goed punt zijn om alle berichten onmiddellijk te verwijderen echter moet je ze opsporen en verwijderen etc etc etc. Of gaan we beginnen met de moderatoren een fulltime job te geven (indien betaald : waar kan ik mij inschrijven ;-))? :p

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Je bent moderator voor iets, hé. Als niemand hier bereid is om deze trolls aan te pakken, doe ik het wel.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Moderator != slaaf van UB (en de aanwezige trollen) ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Er is heus wel een "delete all messages from this user" knop, hoor.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Yes, maar niet als een andere gebruiker hem gequoted heeft... En aangezien door deze (goede!) censuur je berichten gaat missen in je forum moet je mijn inziens meteen ook alle berichten die op het verwijderde bericht volgt ook verwijderen (van andere gebruikers dus). Die knop zal dus niet veel uithalen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een karma mod met post treshold eh. Berichten die community-gewijs weggemodereerd kunnen worden, genre Neowin, Tweakers of TechCrunch-frontpage, waarbij uw algemeen karma daalt en ge uiteindelijk negatief komt te staan.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Moderator != slaaf van UB (en de aanwezige trollen) ...
Politieagenten zijn ook geen slaven van de burgers, toch moeten ze vaak genoeg tickets uitschrijven omdat mensen te snel gereden hebben / erachter aan gaan. En dat vinden we maar normaal.
Moderators zijn de politieagenten van een forum.

De troll niet quoten en dat is allemaal opgelost.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

krisken schreef:Denk dat je niet moet veralgemenen en spreken voor andere gebruikers op dit forum. Er zijn tal van bedrijven die bij het invullen van een simpel contactformulier het GSM nummer vragen (en ja, mensen vullen dit in). Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om mijn persoonlijk GSM nummer toe te vertrouwen aan de database waar UB op draait als dit het forum positief kan helpen en op die manier trollen buiten te houden...
Userbase is geen bedrijf en je moet zelf niet veralgemenen met je zin:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Er zijn heel veel mensen die daar anders over denken. Moest ik ergens mijn GSM nummer moeten opgeven om lid te worden: screw them! Dan word ik liever geen lid. Je moet gewoon realistisch blijven bij zoiets. Het voordeel is: wij zijn met een heel team om RR buiten te kegelen. Als elk van ons (niet alleen mods/crew, maar de hele community) zijn steentje bijdraagt, dan zal RR met tijd en boterhammen wel vanzelf stoppen. Blijf posts reporten en wij zullen de ban-knop verkrachten ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Als ik mijn gsm nr moet ingeven om mij te registreren, dan is de drempel te hoog.
En zou ik mij niet registreren
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Het hele gedoe met sms verificatie en dergelijke vind ik ook niets. De drempel voor nieuwe gebruikers wordt dan idd te groot.

Een suggestie uit andere hoek, die op o.a. AnandTech wordt toegepast:

Posts van nieuwe gebruikers worden pas gepubliceerd nadat ze worden goedgekeurd door een moderator. Pas dit toe op RR en al zijn (vermeende) cloneaccounts en het probleem lijkt me opgelost.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

En hoe laag moet die drempel zijn?

Als mensen er niets voor over hebben om snel en goed geholpen te worden moeten ze maar naar de helpdesk bellen van hun provider.

Uiteindelijk spenderen genoeg mensen hier veel tijd om andere mensen en de community te helpen.

Het is hier geen speeltuin maar een serieus forum.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Wat ik zou doen is, een GSM nummer optioneel maken, maar duidelijk beschrijven waarvoor het dient zodat zo veel mogelijk mensen dit doen. Als je je zo inschrijft krijg je een zichtbare batch onder je avatar (eventueel als extra voordeel zodat meer mensen het doen: sms sturen als er op de post gereageerd wordt, sms bij nieuw nieuwsbericht, ...);
EN een karma-systeem, zodat je een post kan wegmodden (post gaat negatief en wordt onzichtbaar) maar ook een gebruiker kan wegmodden (gebruiker gaat negatief). Als een gebruiker negatief is, worden zijn posts automatisch aan een mod gemeld, die bepalen of het bericht er staat of verwijderd wordt. Wordt het echt te gortig, wordt zijn account geblokkeerd en moet hij zich alsnog via SMS kenbaar maken.
Dan kan hij kiezen: zijn gsm nummer geven (en dus kans op contact met beheerders), of stoppen.
Uiteraard kan je dan weer herbeginnen met een nieuw account maar het is al lastiger om op een forum dat sterk tegen jou gekant is te spreken.

Zo blijft de drempel laag, wordt het strenger voor trolls, maar blijft het even open voor serieuze posters
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Génicus schreef:Uiteraard kan je dan weer herbeginnen met een nieuw account maar het is al lastiger om op een forum dat sterk tegen jou gekant is te spreken.
En dus lost het niets op... ik zie ook niet wat er lastiger aan is (niemand kent toch z'n nieuwe account).
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Dat het forum weer elke post negatief in karma zet waardoor de posts weer gehide wordt waardoor zijn posts een uurtje zichtbaar blijven, hij weer negatieve totaalkarma krijgt, hij weer langs de mods moet passeren en en hij het zo misschien op een dag opgeeft?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het zou het leven van de mods makkelijker maken maar de meerderheid macht geven is ook niet altijd goed. We bekijken het alleszins :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

k Geef maar tips om die pipo volledig buiten te krijgen, zonder dat hij ons hier blijft kloten. Tis de crew achter UB die t maar moet weten ze : ik stel enkel voor. Willen jullie er gebruik van maken : geen probleem. wil je t niet : ook geen probleem. Mij zal t in elk geval niet uitmaken...

En die karma toestand is allemaal leuk...maar werkende, das wat anders. Tenslotte zal hij telkens opnieuw max 10 posts doen onder zijn "nieuwe" username. Zijn karma zal dus telkens opnieuw laag tot negatief zijn. Maar dat doet er niet toe : zijn posts verschijnen toch! Trouwens : ook nieuwe gebruikers die zich registreren hier en hun eerste post doen...die zal ook verschijnen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Mja ze verdwijnen wel weer snel als er niets zinnig in staat (door de community)

en @Goztow; je moet dan ook wel moderatoren de kans geven om de karma omhoog te trekken
Laatst gewijzigd door Génicus 02 jan 2011, 20:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Die mens dat al die aandacht hier krijgt voor eventueel sms shit enzo die moet zijn eigen serieus in zijn sas voelen. Kijk wat ik hier teweeg breng en speciale topics etc. Hoe krijg je iemand klein door totaal te negeren :) Ik pas deze truc al lang toe aan mens die mij irriteren en met succes :D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Génicus schreef:Wat ik zou doen is, een GSM nummer optioneel maken, maar duidelijk beschrijven waarvoor het dient zodat zo veel mogelijk mensen dit doen. Als je je zo inschrijft krijg je een zichtbare batch onder je avatar (eventueel als extra voordeel zodat meer mensen het doen: sms sturen als er op de post gereageerd wordt, sms bij nieuw nieuwsbericht, ...);
En wie gaat dit betalen? :p Ik blijf erbij dat gebruikers de sms moeten sturen met de code omdat dit mij niks kost (smsgateway staat toch aan voor zaken als nagios etc), maar om bij elke post die er gebeurd of elk nieuw bericht een sms te sturen naar ELK ub lid...dan zijn dat 10359 smsjes (evenals 10359 gebruikers). Beetje veel dus :D
Génicus schreef: EN een karma-systeem, zodat je een post kan wegmodden (post gaat negatief en wordt onzichtbaar) maar ook een gebruiker kan wegmodden (gebruiker gaat negatief). Als een gebruiker negatief is, worden zijn posts automatisch aan een mod gemeld, die bepalen of het bericht er staat of verwijderd wordt. Wordt het echt te gortig, wordt zijn account geblokkeerd en moet hij zich alsnog via SMS kenbaar maken.
Als hij als gebruiker word "weggemod" maakt hij gewoon een nieuw account aan...klaar. Alé hij doet nu hetzelfde in principe (alleen krijgt hij nu continue een ban). Dat zijn posts door die karma een negatieve score krijgen (die bepaald of je bericht blijft staan of niet) is ook niet 100% OK : hij zal beginnen met pro-telenet en anti-belgacom flamewars te starten, andere (onwetende?) gebruikers reageren hierop en voor je het weet heb je een discussie van 2 forumpagina's waar plots van de troll alle posts verdwenen zijn, maar de antwoorden van de andere users er wel nog staan. Iets dat dus niet meer controleerbaar is voor de andere users wat er juist is gezegd (want ok, helaas moet ik toegeven dat hij het soms wel bij het rechte eind had zoals zijn vergelijking met bgc tv en telenet tv, blijkbaar beloofd bgc bvb allang een toetsenbord en dergelijken meer).

Titanium : ik ga niet bij elke post eerst 50 keer mijn tong draaien eer ik mijn mening zeg, omdat de kans bestaat dat het "de troll" is hoor. Voor hetzelfde geld lopen er hier nog users met anti-bgc gevoelens rond en die zich ook zo uiten, zonder dat hij RR of één der zijner ingebeelde vriendjes is...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Op het gebied van geld heb je een punt. :p

Een karma systeem denk ik dat het effectiefste is, maar er zijn gaten, uiteraard. Maar dat heeft een sms-only systeem ook
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jorgo schreef:Een suggestie uit andere hoek, die op o.a. AnandTech wordt toegepast:
Posts van nieuwe gebruikers worden pas gepubliceerd nadat ze worden goedgekeurd door een moderator. Pas dit toe op RR en al zijn (vermeende) cloneaccounts en het probleem lijkt me opgelost.
Persoonlijk vind ik dit ook een zeer goed systeem. Kan zelfs uitgebreid worden tot bijvoorbeed de eerste drie posts die een goedkeuring moeten krijgen krijgen.
Op basis van een aantal criteria (IP, onnozel e-mail adres, inhoud, stijl) kan een Moderator, die het vermoeden heeft dat dit een alias is van een gekende troll, deze nieuwe user uitsluiten.

- Dit zou vermijden dat iemand die in een opwelling een account aanmaakt om te reageren, dit niet kan doen, want zijn eerste (drie?) posts verschijnen niet in het Forum.
- Nu gebeurt het te vaak dat zo'n troll al enkele berichten gepost heeft (en een discussie opstart) voor dat een Moderator kan ingrijpen. We zitten ook geen 24/24 op het Forum.

Dit systeem betekent natuurlijk wat extra workload voor het moderatie team :-( . Maar is geen echte drempelverhoging voor nieuwe users.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zoals gezegd philippe : jullie zitten hier niet 24/24 en het is niet de eerste keer dat hij een 10-tal posts reeds heeft gemaakt eer wij "iets doorhadden". Plus denk dat dit voor nieuwe gebruikers ook niet handig is. Het grote voordeel van dit forum is dat bij problemen er soms mensen echt na een half uur reeds antwoord hebben. Bij een gemodereerd systeem (door pakweg 10 moderators) moet er één an die 10 eerst de accounts al goed bevinden, wat (uiteraard) ook een tijd zal duren.

En eens RR dit systeem door heeft is het ook vrij simpel : er zijn mensen genoeg die teksten vol fouten schrijven (incluis mezelf) en die toch niks met RR te maken hebben. 1 topic starten over god-weet-wat en dan er zelf nog 2 antwoorden op geven is ook niet echt eeen probleem hé.

Enige oplossing zal zijn zoals men reeds schreef : een combinatie van diverse zaken.
Génicus schreef:Op het gebied van geld heb je een punt. :p

Een karma systeem denk ik dat het effectiefste is, maar er zijn gaten, uiteraard. Maar dat heeft een sms-only systeem ook
Zoals???

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Zoals???
Het kost de gebruiker iets, drempel wordt hoger, hij heeft vrienden die ook een gsm hebben

Het systeem a la AnandTech zoals Philippe zei is het beste denk ik ook, maar kan inderdaad voor verwarring zorgen en hij kan zich voordoen als iemand anders.
Inderdaad de enige oplossing is een combinatie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

hij heeft vrienden die ook een gsm hebben
Zou me zeer sterk verwonderen indien toch kan je ze hier vinden

Maar zo een heisa over die ouwe GEK is nu toch ook niet nodig het beste lijkt mij zet hem bij iedereen in de vijandenlijst en onder zn nick "troll"
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Génicus schreef:
Zoals???
Het kost de gebruiker iets, drempel wordt hoger, hij heeft vrienden die ook een gsm hebben

Het systeem a la AnandTech zoals Philippe zei is het beste denk ik ook, maar kan inderdaad voor verwarring zorgen en hij kan zich voordoen als iemand anders.
Inderdaad de enige oplossing is een combinatie
Het kost de gebruiker een extra handeling, een handeling die in vrijwel elk abonnement of prepaid kaart gratis is. Er is dus feitelijk geen kost voor deze actie.
Hij zal idd wel nog mensen kennen met een GSM of er zelf meerdere hebben. Echter denk ik niet dat hij pakweg 20 mensen kan overtuigen "of hij even snel een smsje mag sturen". Zeker niet als we ervoor kunnen zorgen (en dat is zéker mogelijk!) dat code lets say 12u geldig is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Toch wel erg dat we hier al 5 pagina's oplossingen aan het verzinnen zijn voor eigenlijk 1 probleemgebruiker eh...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wat dacht je van de userbase knokploeg? :twisted:
Afbeelding
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

krisken schreef: Het kost de gebruiker een extra handeling, een handeling die in vrijwel elk abonnement of prepaid kaart gratis is.
mja die handeling is een gsm nummer aan een forum geven dat je niet kent (waarschijnlijk), dus je weet niet waarvoor die mensen het zouden gebruiken. Ik zou het geven omdat ik het forum ken en vertrouw, jij zou dat doen om dezelfde reden maar mijn vader of vriendin of ik toen ik hier pas begon een jaar geleden bijvoorbeeld niet. Ik zou gedacht hebben toen, 'nice try'
Laatst gewijzigd door Génicus 02 jan 2011, 22:07, in totaal 1 gewijzigd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Iemand die zich net registreert weet meestal ook niet hoe het er juist aan toe gaat enzo. Zoals ik hierboven al zei: screw the forum als ik mijn GSM nummer zou moeten opgeven bij registratie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”