Belgacom test glasvezel tot in huiskamer

Nieuws omtrent telecom
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

** Offtopic **

nonkie schreef:Ik ben geen zwartkijker. Ik ga verder op de feiten en ervaringen.


Die feiten (en ervaringen) slaan dan alvast niet op mij.

** Offtopic **

Wat Belgacom en het internet landschap betreft. Blijf ik erbij dat ze EERST adsl2+ aan alle internet ISP's kosteloos (of aan een zeer lage prijs) zouden moeten aanbieden. Alvorens over die Fiber te zitten dromen...

ADSL2+ is operationeel (opengesteld, maar nog niet gerealiseerd)
VDSL is ook operationeel (maar nog niet opengesteld)
Met Fiber zijn ze bezig (in onderzoek)...

Is dit niet een beetje zielig ?

Straks komt Belgacom hier vertellen dat ze bezig zijn met een auto op waterstof uit te vinden. Terwijl wij allen hier nog met de fiets rond rijden. En de buurlanden al lang op bezine of diesel rond rijden...

ADSL2+ (als technologie) is toch ondertussen al hopeloos achterhaald. Onze buurlanden surfen er al jaren op. Waarom dan niet meteen ADSL2+ voor heel Belgie (kosteloos of aan een zeer lage prijs voor de alternatieve ISP's) openstellen ?

Op die manier surft iedereen in Belgie (die via ADSL werkt) meteen op ADSL2+. En hangt het enkel af van je locatie (bereikbaarheid ADSL2+) en soort abbo dat je neemt (4 Mbps, 12 Mpbs, 24 Mpbs) welke snelheid je behaalt.

Maar nee, Belgacom stelt zijn ADSL2+ netwerk voor maar maximum 12 Mpbs open (dacht ik). Enkel Dommel Cityconnecters kunnen de theoretische 24 Mbps halen (via een eigen backbone). En dit openstellen duurt ook heel lang (is nu al maanden aan het aanslepen)

Misschien moeten de alternatieve ISP's ervoor betalen (ik weet het niet).
Feit is dat dit blijkbaar technisch iets heel moeilijks moet zijn voor Belgacom. Om iedereen in Belgie (in één beweging) van ADSL naar ADSL2+ om te schakelen...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Superchan,niet alle shakes van Telenet zijn met digitale TV,kijk maar eens naar de smartshake van 42€.
Wat moet Belgacom daar tegenover zetten?? ik vind dat r2504 hier wel een punt heeft,als Belgacom er niet vlug vaart achter zet,zullen er massaal klanten overstappen naar Telenet.
Glasvezel zal dan wel een intressante technologie zijn,als tegen die tijd uw klantenbestand (ADSL klanten) halveerd zit men er als bedrijf echt niet goed voor.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb het in een ander topic ook al gezet dat belgacom klappen gaat krijgen van telenet. Belgacom kan niet veel meer bieden dan ze nu al doen. Ze kunnen desnoods hun prijzen laten zakken of hun limieten laten vallen om toch een deel klanten te behouden of te lokken.
In ieder geval zoals het er nu uit ziet zit belgacom aan de grens.
Telenet kan nog een versnelling(en) hoger zetten belgacom niet. Toch niet overal beschikbaar.
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Genghis schreef:
Lord Utopia schreef:Ik zeg alleen dat enkel Belgacom het geld heeft om fiber te leggen.


Ik heb absoluut (nog) geen flauw idee hoeveel het Belgacom kost om Fiber uit te rollen, en ik heb geen flauw idee hoeveel 'meer' het hun kan opbrengen dan ze nu verdienen, dus ik durf er mijn rechterteelbal niet op te zetten dat BGC genoeg poen heeft om heel België Fiber@Home te leveren...


Kleine schatting gebasseerd op wat het in heel Nederland zou kosten: circa 8 Miljard euro.

Dat kan verder perfect in het huidige netwerk, er ligt namenlijk al glasvezel tot aan de ROP's (voor VDSL) dus enkel vanaf daar (de last mile) is dan fiber leggen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Nonkie,niet alleen Belgacom,maar ook alle andere ADSL providers zullen het lastig krijgen,Belgacom heeft nog wel wat mogelijkheden( denk ik) zo kunnen ze de prijs van de raw copper lijnen veel laten zakken,(goed voor alle ADSL providers), kunnen het internet volume verdubbelen,en kunnen ook een abbo uitbrengen,internet plus vaste tel. aan vergelijkbare prijzen.Ook een mogelijkheid is, bij een Discoveryline,het gratis bellen na 5 uur,en in weekends toe te staan. (niet onbeperkt bellen!!)
Bij een classic telefoonlijn(die al 18€ kost) zou men ook de optie onbeperkt bellen dag en nacht kunnen toevoegen voor ekele Euro's meer
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

fluppie schreef:Nonkie,niet alleen Belgacom,maar ook alle andere ADSL providers zullen het lastig krijgen,Belgacom heeft nog wel wat mogelijkheden( denk ik) zo kunnen ze de prijs van de raw copper lijnen veel laten zakken,(goed voor alle ADSL providers), kunnen het internet volume verdubbelen,en kunnen ook een abbo uitbrengen,internet plus vaste tel. aan vergelijkbare prijzen.Ook een mogelijkheid is, bij een Discoveryline,het gratis bellen na 5 uur,en in weekends toe te staan. (niet onbeperkt bellen!!)
Bij een classic telefoonlijn(die al 18€ kost) zou men ook de optie onbeperkt bellen dag en nacht kunnen toevoegen voor ekele Euro's meer


Fluppie, idd Belgacom kan nog heel wat doen.. Maar waarom doen ze het niet (en niet wat sneller). Bv die uitrol van 12 Mbit... 't moet allemaal zo lang duren.. Zucht.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

fluppie schreef:Nonkie,niet alleen Belgacom,maar ook alle andere ADSL providers zullen het lastig krijgen,Belgacom heeft nog wel wat mogelijkheden( denk ik) zo kunnen ze de prijs van de raw copper lijnen veel laten zakken,(goed voor alle ADSL providers), kunnen het internet volume verdubbelen,en kunnen ook een abbo uitbrengen,internet plus vaste tel. aan vergelijkbare prijzen.Ook een mogelijkheid is, bij een Discoveryline,het gratis bellen na 5 uur,en in weekends toe te staan. (niet onbeperkt bellen!!)
Bij een classic telefoonlijn(die al 18€ kost) zou men ook de optie onbeperkt bellen dag en nacht kunnen toevoegen voor ekele Euro's meer
Belgacom wil tegen 2012 het fysieke netwerk afschrijven, dwz discovery en classic lijn verdwijnen. Waarom zouden zij opeens juist die lijnen gaan upgraden om ze na 3 jaar te verwijderen?
Als Belgacom een pack moet gaan pushen, dan zal het wel internet+tv+tel(i-talk) zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Als de Discoveryline verdwijnd,hoe gaat het probleem dan opgelost worden met alle andere ADSL providers?? en hoe zit het dan met de raw copper lijn??
superchan
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 sep 2008, 22:45

we heb aan die glasvezel als je dan binnen een half uur jou limiet door jaagt ??Volgens mij doen ze dit enkel voor digitaal tv ofzo.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Vandaag niet inzien dat FTTH "DE" toekomst is, is al even erg als de uitspraak dat 640K ruim voldoende was !


Sorry voor de eerste post nog eens te quoten maar ik lag toe toen ik dit las :)

"640K should be enough for anyone" ... lang geleden dat ik die quote nog eens gehoord/gelezen had ... mercie r2504 om mijn dag goed te maken :lol:

Het grappige is dat Bill tot op vandaag die uitspraak ontkent .. alhoewel dat ik toch zou kunnen zweren dat ik ooit een filmpje gezien heb (lang voor de YouTube tijd) waarin hij dat zei. Linkje iemand? :)

OK ... nu terug on-topic
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

We hebben nog een heel eind te gaan:

"KDDI has announced that they will be launching a 1Gbps Internet service to single-family home and condo users in October. The service is supposedly synchronous, with 1Gbps in both directions, although the article implies that speeds will vary with location. Cost will be 5,985 yen/month (about US$56.50) for the basic Internet and IP phone service. This is intended to compete with NTT, who currently control over 70% of the Japanese FTTH market."


Stel je (ooit ooit ooit ....) voor , belgacom en telenet die concurreren met Gbps connecties ..
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Dat halen we in België nooit.. by the way, wie heeft in godsnaam 1 Gbps nodig? :? De meeste harddisks halen maar een max. van 50 MB/s in de snelste zone..

't zou wel ideaal kunnen zijn voor bedrijven die een groot aantal computers verbinding willen laten maken op 1 lijntje.
To download or not to download, that's the question.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Fireblade schreef:Dat halen we in België nooit.. by the way, wie heeft in godsnaam 1 Gbps nodig? :? De meeste harddisks halen maar een max. van 50 MB/s in de snelste zone..

't zou wel ideaal kunnen zijn voor bedrijven die een groot aantal computers verbinding willen laten maken op 1 lijntje.


640KB... :P
Je weet nooit hoe het internet evolueert.
Nu is 4Mbit nog meer dan voldoende itt tot wat zoveel mensen denken, maar het internet blijft evolueren eh.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Fireblade schreef:Dat halen we in België nooit.. by the way, wie heeft in godsnaam 1 Gbps nodig? :? De meeste harddisks halen maar een max. van 50 MB/s in de snelste zone..

't zou wel ideaal kunnen zijn voor bedrijven die een groot aantal computers verbinding willen laten maken op 1 lijntje.

nieuwe SSD's kunnen dat halen
Caey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 dec 2006, 22:13

Je hebt nog altijd mensen die het verschil horen tussen 6 kanaals 128bit 192kHz WAV en een stereo 320kbps mp3.
Maar goed in dezelfde categorie heb je ook mensen die RF horen/voelen.

Waarmee ik bedoel dat er wel nog toepassingen zullen komen, maar zoals hier reeds opgemerkt zijn de meeste mensen al tevreden met een aanvaardbare kwaliteit. Kijk maar naar DVD vs Blue-Ray, waar ze die PS3 nog altijd aan de straatstenen niet kwijtgeraken ondanks de zoveelste prijsverlaging.

Ik heb het zelf meegemaakt deze laatste maand, ipv 15GB heb ik nu 35GB downloadlimiet. Nu ik heb echt mijn best gedaan om zoveel mogelijk te downloaden en de radio te laten spelen zelfs als ik niet thuis was maar ik ben blijkbaar maar aan 34GB geraakt.
Ik vraag mij dan ook meer en meer af hoe sommige mensen 200GB kunnen downloaden op een maand. Maar aan de ene kant denk ik dat ik het niet echt wil weten, en aan de andere kant denk ik dat eens je 10uur/dag aan uw pc hangt je beter wat meer studeert ;).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

liger schreef:
Fireblade schreef:Dat halen we in België nooit.. by the way, wie heeft in godsnaam 1 Gbps nodig? :? De meeste harddisks halen maar een max. van 50 MB/s in de snelste zone..

't zou wel ideaal kunnen zijn voor bedrijven die een groot aantal computers verbinding willen laten maken op 1 lijntje.

nieuwe SSD's kunnen dat halen


mijn samsung spinpoint F1's halen al met de deadline elevator scheduler 68MB/sec, met de standaard linux scheduler zelfs 80MB/sec

met twee zulke schijven in raid0 kom je al aan je Gbps :)

@Caey: de enige reden dat je niet aan je limiet komt is omdat je nog geen toepassing gevonden hebt die ervan gebruik maakt. Mensen denken ook niet buiten hun referentiekader zolang ze genoegen nemen met crappy 320x200 youtube filmpjes en een 10GB limiet.

Net hetzelfde als autostrades: verdubbel het # rijstroken van 3 naar 6 op de Brusselse ring en je trekt nieuw verkeer aan en de boel loopt opnieuw vol.

Stuur maar wat BD kwaliteit realtime over een netwerk, alle bestaande consumenten oplossingen in België zullen op hun bek gaan, bvb 40mpbs 1080p broadcast kwaliteit MPEG2 transport streams
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Fireblade schreef:Dat halen we in België nooit.. by the way, wie heeft in godsnaam 1 Gbps nodig? :? De meeste harddisks halen maar een max. van 50 MB/s in de snelste zone..

't zou wel ideaal kunnen zijn voor bedrijven die een groot aantal computers verbinding willen laten maken op 1 lijntje.


Nu op het moment zou het teveel zijn die snelheid tenzij je met verschillende gebruikers op één lijn zit. Maar ze mogen stillekesaan aan de toekomst gaan denken. Eer het ligt en goed werkt zijn we weeral wat jaren ouder. En zoals het nu gaat dan lachen we binnenkort ermee dat we het deden met een lijntje van 6 of 10 Mbps.
Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Ik denk dat het buitenland eerder zal lachen met het feit dat wij nog altijd met die 10 Mbps lijntjes zullen zitten in de toekomst :lol:
To download or not to download, that's the question.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Fireblade schreef:Ik denk dat het buitenland eerder zal lachen met het feit dat wij nog altijd met die 10 Mbps lijntjes zullen zitten in de toekomst :lol:


Belgïe de derde wereld wat betreft internet. :-(
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Caey schreef:Ik vraag mij dan ook meer en meer af hoe sommige mensen 200GB kunnen downloaden op een maand.


Zo heel moeilijk is dat niet, ik haal online backups binnen van servers. Ik ben eigenlijk enkel thuis om te slapen en eten :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Gent32m schreef:Belgacom, waarom heb je zo lang gewacht om ADSL2 uit te rollen ?
Zal het nog voor eind dit jaar zijn ? Waarom maken ze hier gewoon geen standaard van (voor alle ISP's abbo's). Dat netwerk ligt toch al lang klaar of niet ?

In dat opzicht bekeken, wat interesseert mij deze fiber droom hier. We hebben hier allen nog niet eens deftig ADSL2+ (ironie, ironie...)


Ditto.

Wat mij betreft hoeft dat fiber gebeuren ook niet.

Bij de ADSL uitrol stond Arendonk waarschijnlijk op de laatste rij; ADSL2(+) is hier niet te krijgen; VDSL evenmin. Belgacom TV niet aansluitbaar... en naar de toekomst toe geen verbeteringen in het vooruitzicht.

Huidige max. haalbare snelheid: 1.1 mbit
Dat ze eerst hier maar iets aan doen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gert.jansen schreef:Huidige max. haalbare snelheid: 1.1 mbit
Dat ze eerst hier maar iets aan doen...


Dus eerst gaan investeren in verouderde technologie ?

Indien je huidige ADSL snelheid beperkt is tot 1 Mbits geeft dit duidelijk aan dat je te ver van een centrale zit... het zou echter te gek zijn om nieuwe centrales bij te plaatsen aangezien deze in een volgende stap niet meer nodig zijn, en misschien wel evenveel kosten als VDSL2.

Dat het dus niet meteen FTTH zal zijn wil ik begrijpen, maar de overstap naar ADSL2+ heeft geen enkele zin (behalve het vertragen van het VDSL2 gebruik voor internet, en alzo de openstelling naar alternatieve providers).
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Nee maar we stonden bij wijze van spreken steeds achteraan het lijstje met de upgrades.

En voor het lijstje met de uitrol-over-het-ganse land is afgewerkt, zijn ze aan de volgende technologie bezig, en wordt het afwerken van de lijst uitgesteld of opgeschort.

Buiten gewone ADSL (inderdaad ver van de centrale) is hier niks; 't zou toch niet meer dan normaal zijn dat er toch eens van een deftie verbinding werk gemaakt wordt, en dat liefst voordat fiber-in-de-grote-steden bovenaan het prioriteiten lijstje komt.
Kleine
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 jun 2008, 08:29
Locatie: Kortenaken

gert.jansen schreef:Nee maar we stonden bij wijze van spreken steeds achteraan het lijstje met de upgrades.

En voor het lijstje met de uitrol-over-het-ganse land is afgewerkt, zijn ze aan de volgende technologie bezig, en wordt het afwerken van de lijst uitgesteld of opgeschort.

Buiten gewone ADSL (inderdaad ver van de centrale) is hier niks; 't zou toch niet meer dan normaal zijn dat er toch eens van een deftie verbinding werk gemaakt wordt, en dat liefst voordat fiber-in-de-grote-steden bovenaan het prioriteiten lijstje komt.

Ik begrijp pérfect wat je bedoelt!
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

update: Belgacom investeert niet meer in FTTH totdat het duidelijk weet waar het voorstaat omtrent openstellen voor concurrentie

bron: zdnet.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier in Wallonië zijn er 43 of 44 industriezones met elkaar verbonden d.m.v. glasvezelkabel. Hier vlak naast de deur van ons bedrijf ligt glasvezel kabel, klaar om op aangesloten te worden. De mensen heb ik eens laten langskomen om te zien wat het ging kosten. Ze hebben wat gemeten, bouwplannen gecopieerd en zich terloops laten ontvallen dat een abonnementje een slordige 250 euro per maand ging kosten. Dat vonden we toch net iets te veel en zijn daarom maar bij het koper gebleven voor een pak minder centen. Anderzijds zie je op deze manier ook maar eens een keer hoe er in Wallonië met geld gesmeten wordt. Heel dit project is/was een samenwerkingsverband tussen Belgacom, Mobistar, Telindus (ondertussen eigendom van Belgacom) en nog een aantal partners. Maar goed, na de metingen en het obligate bezoekje hebben we nooit meer iets vernomen van deze provider. Maar de kabel ligt er wel en zou (naar verluid) door een aantal bedrijven hier in de zoning gebruikt worden, voornamelijk voor intranet doeleinden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:een abonnementje een slordige 250 euro per maand ging kosten


Wat spotgoedkoop is... al zegt het weinig zonder de internet connectie en bandbreedte, of dacht je dat je fiber ging krijgen voor de prijs van een ADSL GO abonnementje ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

niet gedacht, maar wel eerst telefonisch bevestigd door de provider in kwestie: wij bieden u toegang tot glasvezel netwerk voor de prijs van ADSL. Dat had mijn interesse gewekt tot ze hier waren natuurlijk. Toen bleek het plots over 250 euro te gaan. Bedankt en tot ziens meneer, maar zoveel hebben we er nu ook weer niet voor over.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

Jack Daniels schreef:niet gedacht, maar wel eerst telefonisch bevestigd door de provider in kwestie: wij bieden u toegang tot glasvezel netwerk voor de prijs van ADSL. Dat had mijn interesse gewekt tot ze hier waren natuurlijk. Toen bleek het plots over 250 euro te gaan. Bedankt en tot ziens meneer, maar zoveel hebben we er nu ook weer niet voor over.


maar over welke adsl had men het?
het residentieel produkt of het professionele?
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bestaat er dan professionele adsl die 250 euro per maand kost?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Office Access Turbo van Telenet (275€), Belgacom ADSL Office [XXL]-guaranteed voor een slordige 395€ per maand. Enfin, keuze genoeg ;-)
saxgod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:05
Locatie: Turnhout

Ik heb dit jaar op het werk een prijsofferte moeten vragen voor een aansluiting op Belnet.

Omdat onze campus in Diest ligt moest er dan een fiber komen naar Hasselt (UHasselt) om daar de Belnet POP op te gaan. Alternatieven waren Geel en Leuven, maar blijkbaar was Hasselt het 'goedkoopst'.

Hierbij even een overzichtje van de tarrieven:

- 100Mbit aansluiting op het belnet netwerk. 10Mbit 95%ile download maandelijks inclusief (== +- 3000gbyte), unlimited upload (100mbit), unlimited belnet verkeer (tussen alle belnet klanten)).
Kostprijs: +- 5000 euro per jaar excl btw

- 100Mbit Fiber via Belgacom (iemand anders kon het niet opleveren) van Diest naar Hasselt over een darkfiber. Dit betekend dat de fiber er al ligt en er enkel een aansluiting moet gebeuren van jou gebouw naar de dichtbijzijnde fiberring. Die fiberring ligt nu toevallig bij ons gebouw langs de straat (wij zitten op 500m van een grote LEX in diest), en er moest dus een 5m gegraven worden op eigen terrein.
Je krijgt dan een dedicated fiber van jou gebouw tot aan de dichtsbijzijnde LEX, en aan de andere kant ook (Uhasselt naar LEX). Daarna wordt je signaal over een vlan getransporteerd over het bestaande netwerk van belgacom.


Installatiekost Diest: 2500 euro excl
Installatiekost Hasselt: 2500 euro excl

Huur fiber, 100mbit unlimited up & download: 5500 euro per maand excl btw.


Dusja, om even aan te geven, ze vroegen 5500euro huur om een fiber die er eigenlijk al volledig ligt. Namelijk: De fiber in hasselt is er. Hoe komt belnet anders binnen daar. De fiber lag in diest onder de weg, dus dit was enkel graven en lassen. 2500 euro kosten hiervoor snap ik best.
Maar dan zit je nog met die huurprijs van 5500 euro excl BTW om je data te transporteren (ZONDER INTERNET! Dit is via Belnet nog eens 5000 / jaar excl)

Uiteindelijk was dit de afknapper. Ons volledig serverpark staat nu in een datacenter in het Brusselse en dit kost ons minder dan 1000 euro per maand. In ons gebouw hebben we dan maar 1x Telenet Solutions (25mbit met 300gb/maand) & 2x Adsl Office (4.5mbit zonder limiet) voor onze lokale gebruikers.

Just FYI
TonioRoffo
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:09

FF speciaal op userbase geregistreerd om't volgende te melden...

BGC test?

Heb net nieuws van een vriendin in Slovenie (Ljubljana, de hoofstad...)

Fiber aangesloten thuis. 20mbit down/20mbit up. Geen datalimiet. 1.2GB torrent download getest - 10 mins.

En dan vraagt u natuurlijk... de prijs? 26 euro per maand. Extrapoleer nog dat die mensen daar ongeveer 60% van wat wij verdienen... dan is't nog cheap!

Twee - Zes!

Ik word er gewoon depri van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

[quote="TonioRoffo"]Heb net nieuws van een vriendin in Slovenie (Ljubljana, de hoofstad...)[/quote]

En 10 km verder ?

Zelfs in de US zijn er meer dan genoeg plaatsen waar men dolgelukkig is als men 1 Mbits heeft !
TonioRoffo
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:09

Punt is, dat een stevige vrije markt laat zien wat mogelijk is - VDSL heb je meerdere providers voor in Slovenie, voor fiber zijn er ook reeds 2 operatoren. Face it, de olipologie hier in Vlaanderen....

Stel je voor dat dit met wagens ook zo zou zijn... Enkel VW en Audi te krijgen zeg maar... en ze zouden hier Golf II's verkopen aan de prijs van een Golf VI. Nu nog excuses hiervoor?

We laten ons gewoon naaien.

Link: http://www.lightreading.com/document.asp?doc_id=130970
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Jack Daniels schreef:Heel dit project is/was een samenwerkingsverband tussen Belgacom, Mobistar, Telindus (ondertussen eigendom van Belgacom) en nog een aantal partners. Maar goed, na de metingen en het obligate bezoekje hebben we nooit meer iets vernomen van deze provider. Maar de kabel ligt er wel en zou (naar verluid) door een aantal bedrijven hier in de zoning gebruikt worden, voornamelijk voor intranet doeleinden.

Je werkt toevallig in de buurt van Gosselies? Geloof mij vrij, ik weet door wie dit beheerd wordt en blijf er maar ver van weg. Vorig jaar was er nog brand in een gebouw in Gosselies waar het netwerk beheerd wordt en de boel heeft 2 weken plat gelegen.

Een aantal bedrijven: Goodyear bijvoorbeeld? :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

_rEuTeL_ schreef:
Jack Daniels schreef:Heel dit project is/was een samenwerkingsverband tussen Belgacom, Mobistar, Telindus (ondertussen eigendom van Belgacom) en nog een aantal partners. Maar goed, na de metingen en het obligate bezoekje hebben we nooit meer iets vernomen van deze provider. Maar de kabel ligt er wel en zou (naar verluid) door een aantal bedrijven hier in de zoning gebruikt worden, voornamelijk voor intranet doeleinden.

Je werkt toevallig in de buurt van Gosselies? Geloof mij vrij, ik weet door wie dit beheerd wordt en blijf er maar ver van weg. Vorig jaar was er nog brand in een gebouw in Gosselies waar het netwerk beheerd wordt en de boel heeft 2 weken plat gelegen.

Een aantal bedrijven: Goodyear bijvoorbeeld? :)


Ik werk in Ghislenghien (Gellingen) in de industriezone. Beter bekend als de plaats waar 4 jaar geleden de Fluxys gasleiding een grote knal heeft gegeven met ruim 20 doden tot gevolg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”