Vragen voor beoordeling nieuwe werknemer IT

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik heb al genoeg IT'ers gezien in mijn leven die al die bitneuker vragen op commando kunnen beantwoorden maar de meest onnozele fouten maken ...

Dan liever een 'plan-trekker' die de omgeving kan managen en bij changes er gewoon even een how-to bij haalt hoor :roll: daar is heus niks mis mee.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

selder schreef:Hij is net vertrokken ;)

Dit waren de vragen die ik gesteld heb:

Een PC kan niet op het netwerk (2de vraag: kan niet op het internet). Wat check je zoal, en met welke hulpmuddelen?
+ wat is een proxy, waarvoor gebruikt?

Ik print op een netwerkprinter (via de windows printserver), maar telkens zegt die “load letter”, wat pas je aan?

Een open/save as dialoog bevindt zich buiten het beeldscherm, hoe maak je die terug zichtbaar?

Ik wil de fileserver in productie herstarten, hoe pak je dat aan?

Leg kort uit:
- APIPA
- Ipconfig, Netstat, Nslookup, Telnet, Kill/taskkill, Tlist/tasklist, leg kort uit.
- Verschil copy en move op dezelfde partitie
- Wat is een OU? Wat is een GPO?
- Roaming/local/mandatory profile (hoe doe je mandatory?)
- DAS/NAS/SAN (wat is het verschil?)
- Wat zijn VLANs?


En daar heeft ie bijna niets van kunnen beantwoorden, of essentiele onderdelen vergeten, zelfs na een duw in de juiste richting. Tegen het einde van de vragen werd ie zelfs een beetje defensief omdat "het specifieke" vragen waren, terwijl ik toch lekker algemeen gebleven ben (toch?)

In zijn CV stond wel dat ie ervaring had met Active Directory en netwerkprinters en desktopsupport... Maar ja, in hoeverre dan...

Tsjah, ik denk dat het een no-go wordt.

mja schoolverlater, kun je dan verwachten dat die dat allemaal weet?(gezien heeft/nog herinnerd).
Van al die vragen zou ik ook maar de helft meer weten (studies zijn dat ook al van 5j terug).

Ik had hem ook zeker testjes laten uitvoeren/ test opstellingen laten maken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Wie zegt dat een schoolverlater geschikt is? Misschien zoekt hun HR naar iemand met meer ervaring?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Ken schreef:Wie zegt dat een schoolverlater geschikt is? Misschien zoekt hun HR naar iemand met meer ervaring?

Schoolverlaters kosten door de band nèt ietsje minder...
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Langs de andere kant hou je die meestal maar enkele jaartjes .. op lange termijn zal de iets ervarener kandidaat misschien voordeliger uitkomen want een nieuwe schoolverlater kost weer tijd (en dus geld) om op te leiden.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

silencer schreef:mja schoolverlater, kun je dan verwachten dat die dat allemaal weet?(gezien heeft/nog herinnerd).
Van al die vragen zou ik ook maar de helft meer weten (studies zijn dat ook al van 5j terug).


Kom kom, zo moeilijk waren de vragen niet, op z'n minst zou je voor 95% van die dingen toch al een redelijk idee moeten hebben waarover het gaat. Bizar genoeg heb ik ongeveer dezelfde vragen ook moeten beantwoorden als schoolverlater bij mijn eerste job. En 99% wist ik perfecte te antwoorden en kreeg dus (mijn eerste) job. Toevallig niet een bedrijf uit het Leuvense die deze vragen gebruikt ;-) ?

Achteraf heb ik wel gehoord dat er al een tiental kandidaten geweest waren, waar de helft niet één vraag kon beantwoorden en de andere helft half wist waarover het ging.

Ik denk dat het vooral uitmaakt in welke richting je afstudeerd en hoe zwaar je interesse is: ik heb zelf MCT aan de PIH gestudeerd en met de kennis daar opgedaan kon ik de helft van de vragen oplossen. De andere 49% heb geleerd door thuis te spelen met vanalles :-)

Silencer schreef:Van al die vragen zou ik ook maar de helft meer weten (studies zijn dat ook al van 5j terug).


Oh en, mijn studies dateren ook weer van 2005, maar de dag van vandaag weet ik juist véél beter waarover deze vragen gaan dan de dag dat ik afstudeerde.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Mja kijk, mensen die graag en snel leren zullen ook wel deze dingen onthouden hebben / getest hebben thuis.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb ook nog gesolliciteerd en na een paar onnozele vragen wouden ze mij nog huiswerk meegeven: ik kreeg een korte beschrijving van hun win2 omgeving en moest zeggen in welke stappen ik die zou overzetten naar win2k3. Ik heb het nooit teruggestuurd. Het had ook wel iets te maken met:

-zij: 'we veronderstellen dat je altijd aanwezig bent en af en toe tijdens het verlof om grote zaken te doen'
-ik: mag je die dagen dat je werkt in je congé dan niet buiten de congé pakken?
-zij: neen.

Een andere keer was ik geslaagd voor de technische kant maar vonden ze da'k ik niet commercieel genoeg was ingesteld om systeembeheer te doen.
Caey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 dec 2006, 22:13

lithion schreef:Een andere keer was ik geslaagd voor de technische kant maar vonden ze da'k ik niet commercieel genoeg was ingesteld om systeembeheer te doen.


Waar de meesten zich aan mispakken is dat ze denken/weten goed te zijn in één ding. Eigenlijk is dat niet zozeer van belang maar moet je over de hele lijn 'matig' scoren maar liefst geen uitschieters naar beneden toe.

Dat is natuurlijk het gevaar van die 'web en media' opleidingen.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

lithion schreef:-zij: 'we veronderstellen dat je altijd aanwezig bent en af en toe tijdens het verlof om grote zaken te doen'
-ik: mag je die dagen dat je werkt in je congé dan niet buiten de congé pakken?
-zij: neen.

Een bedrijf met een collectief verlof? Nee dank u, dat is een WTF. 10 random verplichte feestdagen per jaar is al genoeg.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Caey schreef:
lithion schreef:Een andere keer was ik geslaagd voor de technische kant maar vonden ze da'k ik niet commercieel genoeg was ingesteld om systeembeheer te doen.

Waar de meesten zich aan mispakken is dat ze denken/weten goed te zijn in één ding. Eigenlijk is dat niet zozeer van belang maar moet je over de hele lijn 'matig' scoren maar liefst geen uitschieters naar beneden toe.

Ik weet wel waarom ik zogezegd niet commercieel genoeg was ingesteld: ze gaven als voorbeeld een klant met een server van 3 jaar waarin een disk kapot zat. Ze vroegen wat ik daar mee deed? Ik antwoordde dus: disk vervangen. Daarop moest ik volgens hen geantwoord hebben: je probeert de klant te overtuigen om zijn ratsversleten server te vervangen door een nieuwe. (En ik die dacht dat je op onderhoud dikwijls nog het meeste verdiende).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”