Pagina 2 van 2
Geplaatst: 25 jul 2008, 09:33
door saffie
Jack Daniels schreef:saffie schreef:concurrentie is er niet echt voor een discoveryline.
Raw copper kan je niet mee bellen, wij gebruiken discoveryline voor fax, tegenwoordig is dit kleinschalig, maar wel handig.
Anders hebben we voip, maar als we daar de fax functie aanleggen, duurt het te lang voor de telefoon begint te rinkelen ...
Nu zijn er altijd mensen die willen bellen naar de fax, dan is nummer herkenning wel handig, want die kunnen anders heel lang blijven bellen en ja, er zijn er die lang blijven bellen ...
De puntjes op de i: via raw copper kan je wel bellen. Het volstaat een DID nummer aan te vragen en je kan via raw copper bellen. Ik doe dat namelijk. En dat DID nummer kost mij 2 euro per maand.
Dus een DID nummer kost 2€ per maand, hoeveel kost een gesprek dan?
Geplaatst: 25 jul 2008, 09:38
door Special_K
Goztow schreef:
Wat wel klopt: bij BGC moet je je ogen ook goed openhouden om op promoties en nieuwe producten in te gaan.
Tja van de week nog zoiets gehoord: Een vriendin van me had een Proximus abo waar ze voordelig naar vaste toestellen kon bellen. Blijkbaar was het contract te einde en kreeg ze daar ineens een loei van een factuur omdat haar vaste gesprekken vol aangerekend werden. Proximus heeft haar daar vooraf niet van verwittigd wat ik eigenlijk niet netjes vind.
Ok je moet uitkijken wat je doet maar je klanten niet proberen te rippen want uiteindelijk verlies je zo ook klanten zoals ook in dit geval want de dame in kwestie is verkast naar Base.
Geplaatst: 25 jul 2008, 09:48
door Jack Daniels
saffie schreef:
De puntjes op de i: via raw copper kan je wel bellen. Het volstaat een DID nummer aan te vragen en je kan via raw copper bellen. Ik doe dat namelijk. En dat DID nummer kost mij 2 euro per maand.
Dus een DID nummer kost 2€ per maand, hoeveel kost een gesprek dan?[/quote]
De prijs is afhankelijk van de provider die je kiest. Google even rond en je komt een berg VoIP providers tegen. Hele bekende zijn de Betamax clonen. In ruil voor 12,5 euro (om naar GSM te bellen of sms te sturen) krijg je bij die providers "freedays". Dat betekent dat je meestal 120 dagen gratis mag bellen naar vaste lijnen over zowat de hele wereld. Zie hun sites voor de gratis deals. Als je 12,5 euro opgesoupeerd is (door naar GSM te bellen) zet je er weer 12,5 euro op en je krijgt weer 120 freedays. Je kan tot maximum een jaar aan freedays "sparen". Het gebruik van de freedays is beperkt tot maximum 5 (vijf) uur telefoneren per week, maar ik vind dat persoonlijk ruimschoots voldoende. Als ik een half uur per week telefoneer is het veel, dus ik maak gebruik van die VoIP providers waar ik af en toe eens 12,5 euro op mijn account zet. Het eigenlijke beltegoed is 10 euro maar er komt nog btw en een administratieve kost bij zodat het totaalplaatje 12,5 euro bedraagt.
Nog een aanvulling: ik woon zelf in Lebbeke, dus telefoonzone 052 en ik heb een Belgisch DID nummer in zone 052. Als dat niet handig is.
Tweede aanvulling: gisteren wat overhaast gereageerd. Het DID nummer hoef je niet te hebben om te kunnen bellen, maar het laat je wel toe om opgebeld te worden via het internet als je geen vaste telefoonlijn hebt. Het DID nummer wat ik heb kost dus 2 euro per maand + een eenmalige setup van 5 euro. Het nummer is steeds voor 6 maand te betalen. Ik heb de eerste keer 17 euro betaald (6x2 + 5) en de volgende keren is het telkens 12 euro.
En nog een aanvulling (de laatste): stel dat je een DID nummer hebt in je eigen regio. Stel dat je naar het buitenland gaat en dat je daar toegang hebt tot VoIP. Dan kunnen vrienden, familie hier in België je bellen op je lokaal (DID) telefoonnummer en jij kan antwoorden vanuit het buitenland zonder dat het jou of hen iets (extra) kost. Gewoon omdat je je DID nummer kunt linken aan om het even welke VoIP provider. Je logt dan in bij jouw VoIP provider en je kan bellen en opgebeld worden. Het bellen is voor jou gratis via de VoIP provider naar België bijvoorbeeld en wie naar jou belt betaalt gewoon de prijs van een lokaal telefoongesprek, ondanks dat je in het buitenland vertoeft.
Geplaatst: 25 jul 2008, 10:12
door saffie
saffie schreef:
De puntjes op de i: via raw copper kan je wel bellen. Het volstaat een DID nummer aan te vragen en je kan via raw copper bellen. Ik doe dat namelijk. En dat DID nummer kost mij 2 euro per maand.
Dus een DID nummer kost 2€ per maand, hoeveel kost een gesprek dan?[/quote]
Jack Daniels schreef:De prijs is afhankelijk van de provider die je kiest. Google even rond en je komt een berg VoIP providers tegen. Hele bekende zijn de Betamax clonen. In ruil voor 12,5 euro (om naar GSM te bellen of sms te sturen) krijg je bij die providers "freedays". Dat betekent dat je meestal 120 dagen gratis mag bellen naar vaste lijnen over zowat de hele wereld. Zie hun sites voor de gratis deals. Als je 12,5 euro opgesoupeerd is (door naar GSM te bellen) zet je er weer 12,5 euro op en je krijgt weer 120 freedays. Je kan tot maximum een jaar aan freedays "sparen". Het gebruik van de freedays is beperkt tot maximum 5 (vijf) uur telefoneren per week, maar ik vind dat persoonlijk ruimschoots voldoende. Als ik een half uur per week telefoneer is het veel, dus ik maak gebruik van die VoIP providers waar ik af en toe eens 12,5 euro op mijn account zet. Het eigenlijke beltegoed is 10 euro maar er komt nog btw en een administratieve kost bij zodat het totaalplaatje 12,5 euro bedraagt.
Nog een aanvulling: ik woon zelf in Lebbeke, dus telefoonzone 052 en ik heb een Belgisch DID nummer in zone 052. Als dat niet handig is.
Tweede aanvulling: gisteren wat overhaast gereageerd. Het DID nummer hoef je niet te hebben om te kunnen bellen, maar het laat je wel toe om opgebeld te worden via het internet als je geen vaste telefoonlijn hebt. Het DID nummer wat ik heb kost dus 2 euro per maand + een eenmalige setup van 5 euro. Het nummer is steeds voor 6 maand te betalen. Ik heb de eerste keer 17 euro betaald (6x2 + 5) en de volgende keren is het telkens 12 euro.
En nog een aanvulling (de laatste): stel dat je een DID nummer hebt in je eigen regio. Stel dat je naar het buitenland gaat en dat je daar toegang hebt tot VoIP. Dan kunnen vrienden, familie hier in België je bellen op je lokaal (DID) telefoonnummer en jij kan antwoorden vanuit het buitenland zonder dat het jou of hen iets (extra) kost. Gewoon omdat je je DID nummer kunt linken aan om het even welke VoIP provider. Je logt dan in bij jouw VoIP provider en je kan bellen en opgebeld worden. Het bellen is voor jou gratis via de VoIP provider naar België bijvoorbeeld en wie naar jou belt betaalt gewoon de prijs van een lokaal telefoongesprek, ondanks dat je in het buitenland vertoeft.
Das dan gewoon voip eigenlijk?
Dit hebben we al, maar we hebben de fax op de discoverylijn, omdat fax via voip teveel vertraging op gesprekken met zich meebrengt.
Geplaatst: 25 jul 2008, 10:30
door Jack Daniels
saffie schreef:
Das dan gewoon voip eigenlijk?
Dit hebben we al, maar we hebben de fax op de discoverylijn, omdat fax via voip teveel vertraging op gesprekken met zich meebrengt.
Ja, is gewoon VoIP. Ik weet niet welke ATA of VoIP modem je gebruikt, maar ik heb een Fritzbox 7170 en die biedt QoS (Quality of Service). Dat betekent zoveel als dat je telefoongesprekken voorrang krijgen op ander internet verkeer, downloads, uploads, surfen... Je kan die instelling ook uitschakelen en dan wordt de bandbreedte netjes verdeeld maar waarom zou je dat willen doen? Het is wel zo: als alle bandbreedte opgebruikt is, dan krijgt de tegenpartij een bezet toon te horen, maar dan moet je al erg over de schreef gaan. Wat die QoS concreet betekent, als je aan het bellen bent via internet, is dat je downloads of uploads gewoon trager gaan omdat telefonie meer bandbreedte krijgt toegewezen. En misschien heb je hier of daar ook zo een instelling op je VoIP modem of op je ATA, maar ik zou niet weten onder welke naam je dat moet gaan zoeken.
Geplaatst: 25 jul 2008, 10:36
door Pro
Maglor schreef:
Hij bedoelt de Betamax klonen (VOIPbuster, VOIPcheap,...).
Echt gratis is het niet natuurlijk. Elke 90-120+ dagen 12,5€ betalen om gratis te bellen, daar komt het op neer. Wel nog altijd pakken goedkoper dan iTalk.
Bij Betamax bel je wel echt gratis.
Na afloop van de gratis periode van 3 tot 4 maanden heb je immers nog het beltegoed van 12,50 € en mag je dit bedrag onbeperkt in de tijd opbellen aan de prijs van 1,25 C per minuut.
Geplaatst: 25 jul 2008, 10:42
door Jack Daniels
Pro schreef:Maglor schreef:
Hij bedoelt de Betamax klonen (VOIPbuster, VOIPcheap,...).
Echt gratis is het niet natuurlijk. Elke 90-120+ dagen 12,5€ betalen om gratis te bellen, daar komt het op neer. Wel nog altijd pakken goedkoper dan iTalk.
Bij Betamax bel je wel echt gratis.
Na afloop van de gratis periode van 3 tot 4 maanden heb je immers nog het beltegoed van 12,50 € en mag je dit bedrag onbeperkt in de tijd opbellen aan de prijs van 1,25 C per minuut.
Het bedrag wat je er op zet is om te bellen naar mobiele telefoons en dat is altijd te betalen. In ruil krijg je dan een bepaald aantal freedays en zelfs als je beltegoed op is, dan kan je nog steeds gratis bellen.
Verder nog even iets over de nummerweergave van Belgacom of via VoIP: de nummerweergave van mijn VoIP provider is beter dan die van Belgacom. Mensen kunnen mij bellen op mijn DID nummer of op mijn Belgacom nummer. Wie mij op het DID nummer belt verschijnt met naam en nummer op het display (als de persoon in het adresboek staat). Belt dezelfde persoon via mijn Belgacom nummer, dan verschijnt enkel het nummer op het display. Al mijn telefoonnummers (zowel op mijn GSM als op mijn DECT toestel) worden altijd in internationaal formaat ingevoerd, dus steeds voorafgegaan door 0032 en dan het abonnee nummer zonder de 0 uiteraard. En hier heeft Belgacom blijkbaar een probleem. Als ik het nummer invoer zonder 0032 dan geeft Belgacom wel de naam weer die gekoppeld is aan het nummer in mijn adresboek. En daar moet je dan 2,50 euro extra voor betalen, voor een service die minderwaardig is dan een VoIP service? Ze zijn hier echt niet goed bezig.
Geplaatst: 25 jul 2008, 10:51
door Maglor
Pro schreef:Maglor schreef:
Hij bedoelt de Betamax klonen (VOIPbuster, VOIPcheap,...).
Echt gratis is het niet natuurlijk. Elke 90-120+ dagen 12,5€ betalen om gratis te bellen, daar komt het op neer. Wel nog altijd pakken goedkoper dan iTalk.
Bij Betamax bel je wel echt gratis.
Na afloop van de gratis periode van 3 tot 4 maanden heb je immers nog het beltegoed van 12,50 € en mag je dit bedrag onbeperkt in de tijd opbellen aan de prijs van 1,25 C per minuut.
Da's toch een kromme redenering? Je
betaalt 12,5€ om
gratis te bellen.
Hmm, moest dit met mijn loon ook zo zijn, 't zou tof zijn.
Stel, je belt tijdens je 120 freedays voor gemiddeld 20 minuten per dag naar vaste lijnen (GSM negeren we voor het gemak). Kostprijs: 0€voor 2400 minuten. Daarna bel je je krediet op aan 1,25 ct/minuut. Je kan dus nog 1000 minuten bellen voor 12,5€.
In totaal heb je dus 12,5€ betaald om 3400 minuten te bellen. Uiteindelijke totale kostprijs per minuut: 0.36 ct.
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:06
door Jack Daniels
Is geen kwestie van GSM te negeren voor het gemak: we hebben het sinds den beginne gehad over gratis bellen naar VASTE lijnen. En hier staat ook meermaals te lezen dat bellen naar mobiele telefoons ALTIJD betaald moet worden. Het bedrag wat je op de VoIP account zet gebruik je om te telefoneren naar GSM toestellen. Per keer dat je geld op de account zet krijg je freedays, 120. Die freedays laten je toe om gratis te bellen naar vaste lijnen, zelfs al is je beltegoed opgebeld. Stel dat je er 10 euro op zet. Je krijgt 120 freedays. Stel dat je meteen naar iemand belt op zijn of haar mobiele telefoon en dat je je 10 euro volledig opbelt, van de eerste keer. Dus je zit zonder beltegoed, maar je hebt wel nog die 120 freedays. Je kan dus nog steeds 120 dagen gratis bellen naar vaste lijnen ondanks dat je geen beltegoed hebt. En als je weer 10 euro op je account zet, op dezelfde dag als de eerste keer, dan krijg je weer 120 freedays en zit je in totaal aan 240 dagen die je gratis kan bellen naar vaste lijnen. De freedays worden steeds opgeteld bij de freedays die je nog staan hebt. Maar omdat de freedays beperkt zijn tot maximum een jaar kan je eigenlijk voor 37,5 euro (3x12,5) een heel jaar gratis bellen naar vaste lijnen in verschillende landen. Bekijk hun websites voor de "superdeals", dus de gratis verbindingen. Als je iTalk van Belgacom neemt, dan betaal je 6,5 euro voor de goedkoopste optie, maar die is beperkt tot 1 (één) uur gratis bellen per maand. De duurste optie kost 17,5 euro per maand en dan bel je gratis naar nationale nummers. En als je naar het buitenland wilt bellen dan moet je ook nog eens betalen. Lekker duur, die Belgacom jongens.
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:12
door Maglor
Jack Daniels schreef:Is geen kwestie van GSM te negeren voor het gemak: we hebben het sinds den beginne gehad over gratis bellen naar VASTE lijnen.
Gebruik af en toe eens de 'enter'. Maakt het iets aangenamer om lezen.
En als ik nu nooit naar GSM bel? Wat doe ik dan met mijn 12,5€?
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:19
door Jack Daniels
Die 12,5 euro worden pas verbruikt nadat je 120 freedays zijn afgelopen. Dus de eerste 120 dagen bel je gratis naar vaste lijnen. Na die periode gaat er geld van je account als je naar een vaste lijn belt. Het is niet zoals het Skype principe dat het beltegoed na een bepaalde periode geannuleerd wordt (6 maanden bij Skype). Deze 12,5 euro blijft gewoon op je account staan tot je het volledige bedrag hebt opgebeld. Ik vind het in elk geval een prima deal en bovendien een hele goedkope voor mobiele telefonie en gratis voor vaste telefonie. Ik heb nu nog bijna een jaar gratis telefoneren naar vaste lijnen bij VoIPBuster. Ik gebruik het geld op mijn account meestal om sms berichten te sturen wat ook een pak goedkoper is dan via mijn provider van mobiele telefonie.
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:22
door Pro
Maglor schreef:Pro schreef:Maglor schreef:
Hij bedoelt de Betamax klonen (VOIPbuster, VOIPcheap,...).
Echt gratis is het niet natuurlijk. Elke 90-120+ dagen 12,5€ betalen om gratis te bellen, daar komt het op neer. Wel nog altijd pakken goedkoper dan iTalk.
Bij Betamax bel je wel echt gratis.
Na afloop van de gratis periode van 3 tot 4 maanden heb je immers nog het beltegoed van 12,50 € en mag je dit bedrag onbeperkt in de tijd opbellen aan de prijs van 1,25 C per minuut.
Da's toch een kromme redenering? Je
betaalt 12,5€ om
gratis te bellen.
Hmm, moest dit met mijn loon ook zo zijn, 't zou tof zijn.
Stel, je belt tijdens je 120 freedays voor gemiddeld 20 minuten per dag naar vaste lijnen (GSM negeren we voor het gemak). Kostprijs: 0€voor 2400 minuten. Daarna bel je je krediet op aan 1,25 ct/minuut. Je kan dus nog 1000 minuten bellen voor 12,5€.
In totaal heb je dus 12,5€ betaald om 3400 minuten te bellen. Uiteindelijke totale kostprijs per minuut: 0.36 ct.
Je betaalt geen 12,50 € om zo gezegd gratis te bellen. Dit zou inderdaad een paradox zijn.
Je betaalt 12,50 € om aan 1,25 C per minuut te bellen.
De teller begint echter pas te lopen na 90 tot 120 dagen.
Dat is heel iets anders dan een vast bedrag betalen per maand en dan onbeperkt te mogen bellen. In dit geval is het natuurlijk niet gratis.
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:27
door Maglor
Jack Daniels schreef:Die 12,5 euro worden pas verbruikt nadat je 120 freedays zijn afgelopen.
Dat weet ik wel, ik bel ook via een Betamax-kloon. Het was gewoon om mijn punt duidelijk te maken: indien je enkel naar vaste lijnen belt, bel je eigenlijk niet helemaal gratis. Je moet die 12,5€ herverdelen over het totaal aantal minuten dat je gebeld hebt, ook die zogenaamd 'gratis' minuten. Die 'freedays' is eigenlijk gewone marketing om mensen te lokken.
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:30
door Dfrog
Jack Daniels schreef:...Ik gebruik het geld op mijn account meestal om sms berichten te sturen wat ook een pak goedkoper is dan via mijn provider van mobiele telefonie.
Ik heb al m'n nieuwjaars-sms ook via voipbuster gestuurd, was toen nog gratis. Echter onlangs kwamen de sms'n niet meer aan. Ik vertrouw die sms-dienst dus niet meer. Bij uw mobile operator kan je er tenminste van op aan dat ze aankomen (cfr afleverrapport).
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:34
door Jack Daniels
Ik maakte het onlangs ook mee dat sms berichten niet afgeleverd werd. Nu heb ik wel gezien dat verschillende betamax clonen hun tarieven voor sms berichten gelijkgeschakeld hebben. En er is tegenwoordig btw op verschuldigd. 3,5 cent voor een bericht binnen België zonder btw en 4,2 cent btw inbegrepen. En zeggen dat ik een paar maanden geleden begonnen ben aan 1 eurocent per sms
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:40
door CueBoy
Jack Daniels schreef:3,5 cent voor een bericht binnen België zonder btw en 4,2 cent btw inbegrepen. En zeggen dat ik een paar maanden geleden begonnen ben aan 1 eurocent per sms
Bij VoipBuster ('k heb de anderen niet nagekeken) is het tegenwoordig zelfs 4,5 cent (zonder BTW)... 't gaat daar idd. lekker
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:52
door Jack Daniels
verrek, je hebt gelijk. al 5,4 cent btw inbegrepen. gaat daar inderdaad de verkeerde kant uit
Geplaatst: 25 jul 2008, 11:59
door dejean
Jack Daniels schreef:Pro schreef:Maglor schreef:
Hij bedoelt de Betamax klonen (VOIPbuster, VOIPcheap,...).
Echt gratis is het niet natuurlijk. Elke 90-120+ dagen 12,5€ betalen om gratis te bellen, daar komt het op neer. Wel nog altijd pakken goedkoper dan iTalk.
Bij Betamax bel je wel echt gratis.
Na afloop van de gratis periode van 3 tot 4 maanden heb je immers nog het beltegoed van 12,50 € en mag je dit bedrag onbeperkt in de tijd opbellen aan de prijs van 1,25 C per minuut.
Het bedrag wat je er op zet is om te bellen naar mobiele telefoons en dat is altijd te betalen. In ruil krijg je dan een bepaald aantal freedays en zelfs als je beltegoed op is, dan kan je nog steeds gratis bellen.
Verder nog even iets over de nummerweergave van Belgacom of via VoIP: de nummerweergave van mijn VoIP provider is beter dan die van Belgacom. Mensen kunnen mij bellen op mijn DID nummer of op mijn Belgacom nummer. Wie mij op het DID nummer belt verschijnt met naam en nummer op het display (als de persoon in het adresboek staat). Belt dezelfde persoon via mijn Belgacom nummer, dan verschijnt enkel het nummer op het display. Al mijn telefoonnummers (zowel op mijn GSM als op mijn DECT toestel) worden altijd in internationaal formaat ingevoerd, dus steeds voorafgegaan door 0032 en dan het abonnee nummer zonder de 0 uiteraard. En hier heeft Belgacom blijkbaar een probleem. Als ik het nummer invoer zonder 0032 dan geeft Belgacom wel de naam weer die gekoppeld is aan het nummer in mijn adresboek. En daar moet je dan 2,50 euro extra voor betalen, voor een service die minderwaardig is dan een VoIP service? Ze zijn hier echt niet goed bezig.
Toegeven, je bent wel een zeer overtuigende Betamax gebruiker.
Als test heb ik een PAP2 aan de router gekoppeld en een abbo bij voipcheap. Technisch alles ok !! Alleen zeer onbetrouwbaar !!
Hoofdzakelijk naar telenet nummers, regelmatig onbereikbaar, slechte verstaanbaarheid, onderbrekingen.
Leuke test, maar geef maar de belgacom (dure) service, die werkt altijd
Geplaatst: 25 jul 2008, 12:12
door Jack Daniels
dejean schreef:
Toegeven, je bent wel een zeer overtuigende Betamax gebruiker.
Als test heb ik een PAP2 aan de router gekoppeld en een abbo bij voipcheap. Technisch alles ok !! Alleen zeer onbetrouwbaar !!
Hoofdzakelijk naar telenet nummers, regelmatig onbereikbaar, slechte verstaanbaarheid, onderbrekingen.
Leuke test, maar geef maar de belgacom (dure) service, die werkt altijd
Tot voor een paar weken had ik hetzelfde probleem wat die gesprekskwaliteit betreft. Ik had modem, router en ATA van Linksys. Alles netjes met elkaar verbonden via ethernet kabels en soms was het niet om aan te horen. Nu heb ik een totaaloplossing, nl. een Frizbox 7170, dus 1 kastje dat dienst doet als adsl modem/draadloos router/VoIP en sindsdien zijn alle problemen van de baan. Elk telefoongesprek via VoIPBuster is van uitstekende kwaliteit, even goed als via de gewone telefoonlijn. Stroomverbruik bedraagt ook maar een derde van de opstelling hiervoor en veel makkelijker om te configureren.
Geplaatst: 25 jul 2008, 12:17
door Jack Daniels
Nog even over de nummerweergave die langs het internet beter is dan langs Belgacom. Bij oproepen via het internet verschijnt de naam van de oproeper die gekoppeld is aan het nummer in het adresboek. Bij oproepen via Belgacom verschijnt enkel het telefoonnummer. Belgacom stuurt de CLIP functie niet in internationale notering heb ik nu via de telefoon vernomen. Al mijn telefoonnummers staan in internationaal formaat in mijn adresboeken. Er is, via de klantendienst van Belgacom, nu een ticket aangemaakt om te kijken of Belgacom de CLIP functie in internationaal formaat kan aanbieden. De man aan de telefoon was erg verwonderd over mijn vraag, moest er iemand bijroepen en wist te vertellen dat het de eerste keer was dat hij deze vraag kreeg. Hij probeerde mij eerst nog op de mouw te spelden dat het aan mijn telefoontoestel lag, maar na mijn uiteenzetting begreep hij dat het inderdaad aan de dienstverlening bij Belgacom ligt. Ik heb hem ook gezegd dat, als VoIP providers deze CLIP functie in internationaal formaat sturen, dat Belgacom dat dan ook moet kunnen. Kan volgens mij niet zo ingewikkeld zijn. Of leven we toch nog in de Middeleeuwen?
Geplaatst: 25 jul 2008, 12:30
door meon
Jack Daniels schreef:Bij oproepen via Belgacom verschijnt enkel het telefoonnummer. Belgacom stuurt de CLIP functie niet in internationale notering heb ik nu via de telefoon vernomen. Al mijn telefoonnummers staan in internationaal formaat in mijn adresboeken.
Again: Belgacom is ANALOGE telefonie. Het nummer dat gemeld wordt is ook het nummer dat bruikbaar moet zijn om terug te bellen. Je kan op een telefoontoesten niet "+32 2 1234 123" intypen of bellen. Ik zou dan namelijk graag eens de DTMF-toon horen voor "+"
Geplaatst: 25 jul 2008, 12:35
door Goztow
SMS'en die niet toekomen via voipcheap.com: als je naar een Belgisch GSM-nr een sms stuurt en die persoon bevindt zich in het buitenland, dan komt de sms gewoon niet toe, wel aangerekend. De kwaliteit is ook niet altijd alles en ik bel dan nog enkel via PC.
Geplaatst: 25 jul 2008, 12:44
door Jack Daniels
meon schreef:Jack Daniels schreef:Bij oproepen via Belgacom verschijnt enkel het telefoonnummer. Belgacom stuurt de CLIP functie niet in internationale notering heb ik nu via de telefoon vernomen. Al mijn telefoonnummers staan in internationaal formaat in mijn adresboeken.
Again: Belgacom is ANALOGE telefonie. Het nummer dat gemeld wordt is ook het nummer dat bruikbaar moet zijn om terug te bellen. Je kan op een telefoontoesten niet "+32 2 1234 123" intypen of bellen. Ik zou dan namelijk graag eens de DTMF-toon horen voor "+"
Voor internet telefonie staat alles ingevoerd op deze manier: 0032 2 123 45 67 zonder de spaties weliswaar. Op mijn GSM staan alle telefoonnummers, ook de Belgische op dezelfde manier ingevoerd en ik bel altijd op deze manier. En goed lezen hoor, er staat wel degelijk 0032 en niet +32. En zoëven geprobeerd om mijn ouders te bellen, maar dan wel met de internationale nummer invoer vanaf mijn discolijn, dus 0032 gevolgd door hun telefoonnummer en raad eens... het werkt. Dus jouw uitleg "je kan op een telefoontoestel niet +32... intypen of bellen, die gaat totaal niet op. En op die manier heb ik ook gebeld naar mijn GSM, die van mijn vriendin, allemaal met internationale nummer invoer en dat werkt gewoon. Volgende keer toch maar wat meer of betere informatie inwinnen voor je iets post?
Geplaatst: 25 jul 2008, 13:03
door meon
0032 is geen internationale notering. +32 wél. Had je een voorbeeld gegeven was dat duidelijker geweest.
En waarom Belgacom dat nooit zal aanpassen? Omdat dan ALLE andere klanten behalve jijzelf hun geprogrammeerde telefoonnummers zullen moeten wijzigen.
GSM's zijn digitaal, niet analoog.
Geplaatst: 25 jul 2008, 13:14
door Jack Daniels
Belgacom hoeft helemaal niks aan te passen en mensen moeten hun telefoonnummers niet wijzigen. Belgacom moet er gewoon voor zorgen dat, net zoals mijn VoIP provider, het telefoonnummer kenbaar wordt gemaakt in internationale notering. Mijn VoIP provider kan het wel, Belgacom kan of wil het niet. Als Belgacom het niet wil, dan is dat een kwestie van kwade wil. Als ze het niet kunnen, dan wordt het hoog tijd dat ze hun software eens updaten die dat mogelijk maakt. En alles staat bv. in mijn GSM in internationaal formaat omdat dat makkelijk is in het buitenland. Anders moet ik eerst een nummer opzoeken, er dan 0032 voor plaatsen en dan het nummer intikken. En in mijn vaste draadloze telefoon staat ook alles in internationaal formaat omdat ik alleen via het internet telefoneer.
Geplaatst: 25 jul 2008, 13:29
door meon
"Belgacom hoeft niks aan te passen" en "belgacom moet de notering aanpassen" rijmt volgens mij niet. Technisch zal dat allemaal wel mogelijk zijn, maar je zadelt de gebruikers op met de last. Zie het alsof de televisiesignaal aanbieder zou beslissen alle zenders van iedereen met 5 Hz te verschuiven: iedereen kan beginnen met hun tv's, videorecorders enz te herprogrammeren. Een telefoon zal inkomend "003221234123" niet meer herkennen, want deze vergelijkt met "021234123" in zijn eigen telefoonboek. Misschien dat jouw telefoontoestel dat wél kan, maar dat lijkt me maar een minderheid te zijn.
Geplaatst: 25 jul 2008, 13:41
door Jack Daniels
De tel. nrs. in mijn telefoonboek worden herkend en aan de naam gekoppeld als er via het internet gebeld wordt. Als er via Belgacom gebeld wordt, dan wordt de naam niet herkend en wordt enkel het tel. nr. weergegeven, zonder 32 ervoor. Als er via het internet gebeld wordt, dan verschijnt 32 voor het tel. nr. en staat er meteen ook de naam bij. En even de proef op de som genomen. in mijn telefoonboek gewoon mijn gsm nr. opgeslagen zonder de 0032 en dan via het internet gebeld. VoIP provider geeft blijkbaar altijd 32 mee, de landcode dus.
Geplaatst: 25 jul 2008, 13:57
door Jack Daniels
Alles heeft te maken met de software die ingesteld is bij Belgacom en die niet noodzakelijk de meest recente is. Nationale oproepen: landcode wordt niet meegestuurd, internationale oproepen: landcode wordt wel meegestuurd. Ik had 2 minuten geleden hierover een gesprek met een technicus bij Belgacom. We moeten het dus helaas met de nationale nummer notering doen als er een oproep vanuit België komt. In elk geval moeten de nummers in mijn adresboek in internationaal formaat blijven staan wegens telefoneren via internet. Maar ik weet dat mijn Fritzbox het ook mogelijk maakt om voor tel. nrs. de internationale landcode toe te voegen zodanig dat ik in mijn tel. boek de gewone notering zou kunnen plaatsen. Alles eens uitpluizen en dan kom ik er nog even op terug.
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:18
door Rafken
Jack Daniels schreef:Alles heeft te maken met de software die ingesteld is bij Belgacom en die niet noodzakelijk de meest recente is. Nationale oproepen: landcode wordt niet meegestuurd, internationale oproepen: landcode wordt wel meegestuurd. Ik had 2 minuten geleden hierover een gesprek met een technicus bij Belgacom. We moeten het dus helaas met de nationale nummer notering doen als er een oproep vanuit België komt. In elk geval moeten de nummers in mijn adresboek in internationaal formaat blijven staan wegens telefoneren via internet. Maar ik weet dat mijn Fritzbox het ook mogelijk maakt om voor tel. nrs. de internationale landcode toe te voegen zodanig dat ik in mijn tel. boek de gewone notering zou kunnen plaatsen. Alles eens uitpluizen en dan kom ik er nog even op terug.
en blijven zagen jackie boy. terwijl het heel simpel is hoor.
het is nogal logisch dat de landcode bij nationale oproepen via het telefoonnetwerk niet wordt meegestuurd. dat is totaal overbodig.
(heb het niet over gsm-telefonie of internet !)
het is nu eenmaal zo en daar kan je niet anders mee doen dan je bij neerleggen. je bent ook één van de weinigen die daar een probleem van maakt. begrijpe wie kan.
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:28
door Jack Daniels
Het is vervelend dat je alleen maar een nummer ziet verschijnen, zonder naam erbij. Er zijn een paar nummers die ik uit het hoofd ken, maar het is toch makkelijk als je meteen een naam ziet verschijnen. En dat lukt niet met Belgacom, tenzij ik mijn nationale nummers aanpas in mijn adressenboek naar het nationale formaat. Maar dan zit ik met een ander probleem: dan kan ik niet meer via het internet telefoneren tenzij ik telkens 0032 voor het tel. nr. voeg. En dat is wel de bedoeling, dat ik via het internet gratis kan telefoneren.
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:29
door Rafken
Jack Daniels schreef:Het is vervelend dat je alleen maar een nummer ziet verschijnen, zonder naam erbij. Er zijn een paar nummers die ik uit het hoofd ken, maar het is toch makkelijk als je meteen een naam ziet verschijnen. En dat lukt niet met Belgacom, tenzij ik mijn nationale nummers aanpas in mijn adressenboek naar het nationale formaat. Maar dan zit ik met een ander probleem: dan kan ik niet meer via het internet telefoneren tenzij ik telkens 0032 voor het tel. nr. voeg. En dat is wel de bedoeling, dat ik via het internet gratis kan telefoneren.
ik begrijp je situatie heel goed hoor maar het is nu zo. Punt.
maar verwacht niet dat belgacom nog aanpassingen doet op het analoge telefoonnetwerk. Binnen nu en enkele jaren bestaat dit niet meer.
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:31
door Jack Daniels
Ik vond het in elk geval een vraag waard naar Belgacom toe. Zoals gezegd ga ik de Fritzbox eens aan een onderzoek onderwerpen. Ik denk dat het mogelijk is dat de Fritz automatisch landcodes gaat toevoegen voor bepaalde nummers zodanig dat ik ze als nationaal nummer kan opslaan. maar dat is niet voor vandaag; tis te schoon weer en ik moet nog naar de winkel
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:35
door Maglor
Jack Daniels schreef:Ik vond het in elk geval een vraag waard naar Belgacom toe. Zoals gezegd ga ik de Fritzbox eens aan een onderzoek onderwerpen. Ik denk dat het mogelijk is dat de Fritz automatisch landcodes gaat toevoegen voor bepaalde nummers zodanig dat ik ze als nationaal nummer kan opslaan. maar dat is niet voor vandaag; tis te schoon weer en ik moet nog naar de winkel
Dit kan inderdaad. Als ik een nummer bel dan moet ik daar geen 0032 voor plaatsen. 'k Weet wel niet van buiten of ik hiervoor iets heb moeten instellen in mijn Fritz!box.
Geplaatst: 25 jul 2008, 14:36
door Jack Daniels
Hij mag het natuurlijk niet met alle nummers doen. Ik heb namelijk ook nog wat contacten in Spanje en Latijns Amerika.
Geplaatst: 25 jul 2008, 18:11
door Goendi
Ehm... Even voor de duidelijkheid: CLIp & CNIP is niet hetzelfde. CLIp = nummerweergave, en dat is inderdaad een extra optie in het Alcatel systeem. Het klopt dat hier extra gegevens voor verwerkt moeten worden, en het een extra belasting geeft. CNIP = naamweergave. Dwz, de nr wordt vergeleken met de witte gids. Welnu, als de nummerweergave er staat, en de CNIp niet (die overigens ook niet altijd accuraat is), impliceert dit nog niet dat er een naam wordt weergegeven op je toestel... Het is nl het toestel zelf dat zijn telefoonboek raadpleegt, dat is niet iets dat automatisch via de telefoonlijn gebeurd. Kvind overigens hoop gezaag weer om niks. Is precies klagen dat je geen gratis headset krijgt als je een GSM toestel koopt.
Geplaatst: 25 jul 2008, 20:11
door Pro
@ Jack Daniels
Een eenvoudige oplossing voor jouw probleem zou misschien kunnen zijn elk Belgisch telefoonnummer twee maal in het toestel te programmeren, met en zonder toevoeging van de landcode. De naam van de persoon die aan een bepaald nummer gekoppeld is kan je lichtjes wijzigen door er iets aan toe te voegen, zodat je direct weet wie van de twee je moet kiezen om zelf te bellen vanuit het buitenland.
Geplaatst: 25 jul 2008, 20:29
door Waterboy
Jack Daniels schreef:Nog even over de nummerweergave die langs het internet beter is dan langs Belgacom.
Hier werkt de nummerweergave gewoon niet als iemand belt met een Base gsm.
Alle andere telefoonnummers verschijnen wel.
Contact gehad met de dienst storingen van Belgacom,en men vermelde me dat dit een probleem van Base is.
Ik kan dit moeilijk begrijpen,ik denk eerder een probleem met de lokale telefooncentrale van Belgacom.
Geplaatst: 19 aug 2008, 22:37
door philippe_d
Jack Daniels schreef: Belgacom moet er gewoon voor zorgen dat, net zoals mijn VoIP provider, het telefoonnummer kenbaar wordt gemaakt in internationale notering. Mijn VoIP provider kan het wel, Belgacom kan of wil het niet. Als Belgacom het niet wil, dan is dat een kwestie van kwade wil. Als ze het niet kunnen, dan wordt het hoog tijd dat ze hun software eens updaten die dat mogelijk maakt. .
Beste Jack
Zoals de meesten hier ook al reageerden: ik ben het deze keer ook volledig ONEENS met jouw redenering. Het is normaal dat lokale nummers in het nationaal formaat weergegeven worden (en dat heeft niks met analoog te maken: bij ISDN is dit precies hetzelfde).
Het nummer moet weergegeven worden in hetzelfde formaat wat nodig is om dit nummer terug te bellen. En om vanuit Belgie naar belgische nummers te bellen heb je de landcode NIET nodig.
Trouwens ... de meeste VOIP providers (incl Betamax) geven binnenkomende oproepen weer in het nationale formaat (gebaseerd op je adres tijdens registratie)
Jack Daniels schreef: En in mijn vaste draadloze telefoon staat ook alles in internationaal formaat omdat ik alleen via het internet telefoneer.
Dit is geen reden. Jouw FritzBox kan je héél eenvoudig zo instellen, dat:
a) nationale nummers automatisch een 0032 ervoor krijgen (je kan het zelfs zo instellen dat je geen kengetal moet vormen voor nummers in je eigen telefoonzone)
b) dat binnenkomende VOIP gesprekken, zelfs als je provider die weergeeft als 0032xxx, op je telefoon als 0xxx verschijnen.
Als je deze beide instellingen goed hebt, dan is jouw probleem opgelost. Je moet dan wel al je lokale nummers in je DECT telefoon in het nationaal formaat opslaan ...
Philippe.