Scarlet moet einde maken aan illegale muziek uitwisseling

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Wat mij vooral stoort is dat dat peperduur spul van die Audible toestand fondsen wegtrekt die anders konden gebruikt worden voor de verdere ADSL2+ uitrol.

Wij hebben indertijd die Audible Magic geevalueerd - producent wou dat we het bij ISPs gingen positioneren - en toen al was het verdict: it doesn't do much... Wordt gewoon een zware investering voor Scarlet, een investering die nutteloos zal blijken.

Belangrijker is echter dat de CopySense appliance waarschijnlijk de wet op de privacy schendt!

E-mailberichten en de toegang tot het internet zijn wettelijk beschermd.

Volgens artikel 109ter, D van de wet van 21 maart 1991 is het iedereen verboden zelf of door toedoen van een derde kennis te nemen van het bestaan van met telecommunicatie overgebrachte gegevens.

Artikel 314bis, dat in 1994 in het Strafwetboek werd ingevoegd, luidt als volgt: "Met een gevangenisstraf van zes maanden tot één jaar en/of met een geldboete van 200 tot 10 000 BEF […] wordt gestraft hij die, ofwel, opzettelijk, met behulp van enig toestel privé-communicatie of -telecommunicatie, waaraan hij niet deelneemt, tijdens de overbrenging ervan, afluistert of doet afluisteren, er kennis van neemt of doet van nemen, opneemt of doet opnemen, zonder de toestemming van alle deelnemers aan die communicatie of telecommunicatie […].".

Het begrip 'communicatie' moet in de ruime zin van het woord worden geïnterpreteerd en heeft betrekking op alle privé-communicatieprocédés, inclusief de modernste waarvan hier enkele voorbeelden: faxberichten, telefoongesprekken, e-mailberichten, surfen op het internet, deelname aan videotekstdiensten, home-shopping, telebanking en de elektronische overbrenging van gegevens tussen informaticasystemen.

Het is in dat raam dat de wet drie grote vormen van schending van het geheim van communicatie verbiedt: het kennis nemen van de inhoud van een communicatiebericht, het kennis nemen van het bestaan van een communicatiebericht en het onwettig gebruik van een communicatiebericht.


Met andere woorden: leg als u niet meer kan p2p'en op het Scarlet netwerk een klacht neer tegen Sabam en bezorg de advocaten in dit land een vette kluif. Waarom tegen Sabam?

Strafbaar is eenieder die privé-communicatie of -telecommunicatie "afluistert of doet afluisteren, er kennis van neemt of doet van nemen, opneemt of doet opnemen". Deze bepaling is niet alleen van toepassing op personen die het geheim van communicatie schenden maar ook op zij die de opdracht daartoe geven (b.v. een diensthoofd die zijn secretaresse opdracht geeft een andere medewerker af te luisteren).
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Als ik scarlet was zou ik toch eens vragen aan de rechter, of ze zijn uitspraak moeten negeren, of de privacy wet.

Kan een rechter trouwens een uitspraak doen die toelaat dat de persoon in kwestie bij het uitvoeren van die uitspraak een andere wet breekt.
Gebruikersavatar
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 apr 2007, 07:39
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Als consument kan je nu maar één ding doen volgens mij.
Geen CD/DVD kopen en ook niks meer online kopen bij muziekstores.

Als een oplichtersclubje als Sabam het lukt om zelfs een zogenaamd onafhankelijk en neutraal rechter voor hun kar te spannen dan moet je als geviseerde klant er maar voor zorgen dat ze de deur kunnen sluiten.

Dit is toch geen vrij land meer, eerder een politiestaat.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:Als ik scarlet was zou ik toch eens vragen aan de rechter, of ze zijn uitspraak moeten negeren, of de privacy wet.

Kan een rechter trouwens een uitspraak doen die toelaat dat de persoon in kwestie bij het uitvoeren van die uitspraak een andere wet breekt.

Ja, een rechter kan zo'n uitspraak doen. Het zou niet de eerste keer zijn. Het is net de taak van een rechter om de verschillende wetten te interpreteren en tegen elkaar af te wegen. Anders hadden we geen rechters nodig, maar kon het door de administratie afgehandeld worden. Brrr nee dank u, geef mij dan maar een democratisch controleerbaar en onafhankelijke rechterlijke macht.

Maar: IANAL
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Vladimirke schreef:
Dit is toch geen vrij land meer, eerder een politiestaat.
Dat is ook, je denkt dat je veel mag en toch mag je hier niks, alleen betalen...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dat mag je niet dat moet je.
tumingin
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2006, 00:53
Locatie: Brussel
Contacteer:

Braindamage schreef:
ZMD schreef:Kan je dan op vertoon van je Scarlet factuur je auvibel taks terug krijgen? Je kan dan toch geen illegale content meer downloaden. :P :roll:


Zucht ... Is het nu nog niet duidelijk dat die taks niks met illegale muziek/software/films te maken heeft, maar gewoon is voor het maken van een copie van een originele cd die je zelf in bezit hebt :!: en dan natuurlijk voor eigen gebruik


Niet echt logisch dat je een taks zou moeten betalen enkel en alleen om een veiligheidscopy te maken.
Tussen wat men officeel vertelt en de werkelijke reden is een hemelsgroot verschil.
Gebruikersavatar
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 apr 2007, 07:39
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Braindamage schreef:
ZMD schreef:Kan je dan op vertoon van je Scarlet factuur je auvibel taks terug krijgen? Je kan dan toch geen illegale content meer downloaden. :P :roll:


Zucht ... Is het nu nog niet duidelijk dat die taks niks met illegale muziek/software/films te maken heeft, maar gewoon is voor het maken van een copie van een originele cd die je zelf in bezit hebt :!: en dan natuurlijk voor eigen gebruik

Een taks die je ook betaalt op een cd/dvd waar je je eigen data opzet.
Dan heb je dan voor die specifieke cd/dvd teveel betaalt maar daar zwijgen ze bij Sabam dan weer wijselijk over.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Een belg is maar zeker van 2 dingen in zijn leven, das dood gaan en belastingen betalen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Zoals het er tegenwoordig aan toe gaat heb ik veel zin om te verhuizen naar een ander land elke dag voel ik me meer en meer een gevangene, in dit land.
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Ofloo schreef:Zoals het er tegenwoordig aan toe gaat heb ik veel zin om te verhuizen naar een ander land elke dag voel ik me meer en meer een gevangene, in dit land.


Pfffff, tis hier idd slecht op gebied van Internet, maar ergens anders zijn het dan andere zaken.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

DarthDavy schreef:
Ofloo schreef:Zoals het er tegenwoordig aan toe gaat heb ik veel zin om te verhuizen naar een ander land elke dag voel ik me meer en meer een gevangene, in dit land.


Pfffff, tis hier idd slecht op gebied van Internet, maar ergens anders zijn het dan andere zaken.


Niet alleen internet, heb ik nog voor het vredegerecht gestaan, andere zaken gezien, .. ik dacht altijd dat men iets moest bewijzen vooraleer schuldig, dream on, ik heb medelijden met degene die ooit moet voorkomen voor moord.
Drewvt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 06 feb 2006, 19:53

Wordt er nu eigenlijk al geblokkeerd of niet? Ben wel benieuwd naar de werking van die software, maar zonder Scarlet abonnement kan ik niet testen natuurlijk. :-)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Drewvt schreef:Wordt er nu eigenlijk al geblokkeerd of niet? Ben wel benieuwd naar de werking van die software, maar zonder Scarlet abonnement kan ik niet testen natuurlijk. :-)

Het zou nogal dom zijn om al zo'n dingen te blokkeren als ze er 6 maanden tijd voor hebben. En als ze in beroep willen gaan zal het nog minder snel van komen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik vraag me af of dit ook zal gelden voor edpnet klanten, misschien kunnen we handtekeningen verzamelen tegen censuur, het is precies nodig, waarschijnlijk zal het niet veel uithalen maar kom, alle beetjes helpen ..
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Ofloo schreef:Ik vraag me af of dit ook zal gelden voor edpnet klanten, misschien kunnen we handtekeningen verzamelen tegen censuur, het is precies nodig, waarschijnlijk zal het niet veel uithalen maar kom, alle beetjes helpen ..

Tegenover een gerechtelijk bevel gaat een petitie niet veel uitmaken, denk ik.

EDPnet heeft hier altijd de nadruk gelegd op het feit dat ze geen poorten blocken of trafiek shapen, dus ik verwacht op z'n minst een duidelijke verklaring indien ze (of hun leveranciers) dat wel zouden beginnen doen.

En eigenlijk wil ik dan ook de keuze om kostenloos het contract op te zeggen, maar eerst even dat beroep afwachten - hopelijk laten ze ISPs toch nog een beetje neutraliteit ipv ze als nanny in te schakelen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

nogChoco schreef:
Ofloo schreef:Ik vraag me af of dit ook zal gelden voor edpnet klanten, misschien kunnen we handtekeningen verzamelen tegen censuur, het is precies nodig, waarschijnlijk zal het niet veel uithalen maar kom, alle beetjes helpen ..

Tegenover een gerechtelijk bevel gaat een petitie niet veel uitmaken, denk ik.

EDPnet heeft hier altijd de nadruk gelegd op het feit dat ze geen poorten blocken of trafiek shapen, dus ik verwacht op z'n minst een duidelijke verklaring indien ze (of hun leveranciers) dat wel zouden beginnen doen.

En eigenlijk wil ik dan ook de keuze om kostenloos het contract op te zeggen, maar eerst even dat beroep afwachten - hopelijk laten ze ISPs toch nog een beetje neutraliteit ipv ze als nanny in te schakelen.


Ge moogt zeker zijn dat ik dan een andere ISP zoek. Het helpt misschien bij het beroep, trouwens wie is die rechter om ons op kosten te jagen !? Of gaat hij dat betalen. Misschien kunnen ze de muziek industrie 500 miljoen euro vragen om het systeem te installeren :p dan veranderen ze misschien van gedachte, .. misschien wel meer als je bepaalde apparatuur moet aanschaffen of vervangen, investeringen die niet meer opbrengen.
Valleyman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2006, 11:29

Good luck @SABAM :-p

@Degenen die er tegen zijn : geen stress, lukt hun toch ni, tegen dat het effectief op poten staat zijn er 5 (wss al lang gedebugde) manieren om er rond te geraken.

@Degenen die er voor zijn : internet staat voor VRIJE uitwisseling van informatie.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ze kunnen nog niet eens SPAM, virussen, pishers, allerlei soorten ddos bots enz. tegen houden wat gaan ze in godsnaam p2p tegen houden, vrees voor het tegenhouden moet je niet hebben, het is puur principieel, .. de grens afsluiten is veel gemakkelijker dan content te controleren, in China controleren ze geen content ze sluiten gewoon de grens af of laten alleen specifieke protocollen toe.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Weet ik toch blijkt nogmaals dat rechters in BE gewoon niet weten wat ze doen. Inderdaad een ISP is geen overheidsinstantie die moet oordelen wat legaal is of illegaal daar dient justitie voor. Misschien is het niet alleen tijd voor een staatshervorming, .. aan justitie moet blijkbaar ook nog geschroefd worden.
tumingin
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2006, 00:53
Locatie: Brussel
Contacteer:

Ofloo schreef:Weet ik toch blijkt nogmaals dat rechters in BE gewoon niet weten wat ze doen. Inderdaad een ISP is geen overheidsinstantie die moet oordelen wat legaal is of illegaal daar dient justitie voor. Misschien is het niet alleen tijd voor een staatshervorming, .. aan justitie moet blijkbaar ook nog geschroefd worden.


Justitie in België die iets doet aan criminaliteit? Zolang het niet te moeilijk is gaat dat wel, anders stellen ze iemand anders verantwoordelijk voor het misukken van hun aanpak.
Het blijft echter een ongelukkige beslissing van die rechter die weinig zoden aan de dijk zal zetten, enkel Scarlet wordt in deze extra op kosten gejaagd of zal klanten verliezen.
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Tsjah, we kunnen het ook op een positieve manier bekijken:

De beslissing van de rechter doet niets ter zake. Je kan er nog altijd eenvoudig omheen, dus er verandert niets en SABAM is gelukkig, dus die zijn ook weer wat meer stillekes. :lol:
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”