Wat ik helemaal fout vind in deze discussie is de veralgemening!!!
Elke klant is uniek, evenals elke technieker.
En elke klacht kan terecht/onterecht zijn.
Het is fout om voorbarige conclusies trekken zonder eerst de oorzaak v/h probleem gesitueerd te hebben.
De snelheden die telenet voor hun abonnementen aanbied worden wel degelijk behaald. Dit is gewoon zo.
Maar: men mag niet veralgemenen, er kunnen zich altijd wel eens problemen voordoen.
Het kan dus best zijn dat een bepaalde klant met turbo abonnement maar 1000mbps haalt ipv 20000 op zijn pc.
Het is volkomen terecht dat de klant dan klaagt dat hij maar traag kan surfen.
Maar dan zijn er 2 scenario's mogelijk:
- Het KAN het terecht zijn dat de klant klaagt over telenet, dat zijn telenet verbinding te traag is. In dit geval is het aan telenet om dit probleem te verhelpen, en zal telenet dit zeker doen.
- Het kan evengoed zijn dat probleem zich aan klantzijde (router, bekabeling, pc) situeert, en dan is de klacht over telenet onterecht.
MAAR:
In plaats van op voorhand met stenen te smijten (dit gaat het probleem niet oplossen):
Probleem situeren en dit dan op te lossen.
Er zijn tal van factoren die ivm snelheid een rol kunnen spelen:
- op netwerkniveau
- problemen met dropkabel
- telenet apparatuur (niu+modem)
- alles wat zich na de modem bevind.
Het is nu eenmaal zo dat in de meeste gevallen het probleem zich aan klantzijde bevindt (nogmaals: geen veralgeming, kan evengoed aan het telenet gedeelte liggen).
Als klant kan je ten allen tijde een repair technieker vragen.
- Ligt de oorzaak bij de klant (lees: alles wat na modem komt, of beschadiging v/h telenet gedeelte door klant), dan zal het een betalende interventie worden.
Indien problemen met pc zal de technieker indien snelle oplossing mogelijk is, die ook trachten te bewerkstellen. Maar pc blijft de verantwoordelijkheid van klant. Indien bvb hardware/software problemen, spam, eender wat... oorzaak is van het traag surfen, zal klant dit zelf moeten in orde brengen. Het is niet de taak en verantwoordelijkheid van een telenet technieker om problemen op pc v klant te gaan oplossen, alhoewel dit in praktijk wel gebeurd dat techniekers dit wel doen als dit maar een kleine ingreep is.
Telenet voorziet klant van internet verbinding, maar neemt NIET het werk van een pc hersteller/technieker op zich.
- Ligt de oorzaak bij telenet, zal de klant helemaal niets moeten betalen (tenzij hij een dringende interventie/avond- of weekend afspraak vraagt) en zal de repair technieker de nodige stappen ondernemen om het probleem op te lossen.
(dropkabel valt ook onder verantwoordelijkheid klant, telenet zal bij geval van foutopsporing op dropkabelniveau indien mogelijk kleine herstellingen doen. Moet dropkabel vervangen worden, zal de klant dit zelf moeten doen)
Extra info: 2 tips ivm snelheid testen:
Wil je je snelheid "op een correcte manier" testen: een ftp download doen van een grote file op een snelle server, in dos / dos omgeving !!!
Snelheidstools op allerhande sites geven 'meestal' wel ongeveer een indicatie hoe snel je verbinding is, maar dit kan er ook helemaal naast zitten.
Haal alles van wifi apparatuur , routers, ... ervantussen, en test met utp kabel eerst de snelheid.
Om maar een voorbeeld te geven bij mij thuis: Turbo abo:
- rechtstreekse utp naar pc: 20mbps
- via wifi router, met WPA encryptie haal ik een goede 10 mbps
hierbij is de bottleneck het Wifi/router gedeelte.
Mensen die verwijten gaan maken over de onbekwaamheid van bepaalde individuen, en dit gaan veralgemenen tot iedere werknemer in dit bedrijf: Weet waarover ge spreekt. U zou beter moeten weten.
Zoals in elk bedrijf zijn er schitterende, hoog opgeleide en qua kennis en bekwaamheid super goede werkkrachten, maar zullen er ook mindere tussenzitten. (en de ene dag is ook de andere niet, iedereen maakt wel eens een fout/verkeerde inschatting)
En: ieder zijn vak!!!
Het is niet omdat een bepaalde telenet technieker minder sterk is in het opzetten van een compleet computerpark voor een groot bedrijf
(wat helemaal het werkveld niet is van telenet techniekers),
dat hij daarom onbekwaam zou zijn als telenet technieker, waar compleet andere andere zaken van belang zijn, zoals bvb communicatie op hoogfrequent niveau op coaxbekabeling, ...
Het omgekeerde zou evenzeer waar zijn...
Aan die netwerkbeheerder zal ook niet gevraagd worden problemen op coaxaal niveau van de telenet bekabeling op te lossen.
Meer nog: Telenet techniekers maken nooit zelf de verbinding tussen modem en server pc (laat staan daar instellingen op te wijzigen: vergeet het, ook al is de technische kennis aanwezig, het MAG NIET van telenet).
Klant moet dit zelf doen. Telenet voorziet de internet verbinding, servers zijn volledig de verantwoordelijkheid v/d klant of van netwerkbeheerder die server v klant instelt.