Kenw00t schreef:
Wat voor een vergelijking is me dat nu? Kopen wil toch niet automatisch zeggen dat je een nieuwbouw gaat zetten? Ik vraag mij af voor welk soort inkomens dit trouwens nog mogelijk is bij jonge gezinnen...
Je kan toch even goed een (nieuwbouw)appartement kopen ipv huren?
ja ok, kopen wil niet gelijk zeggen bouwen, akkoord, maar ik hoop dat ooit financieel te kunnen (desnoods door te bouwen na een sloop vs nieuwe bouwgrond bv)
of dat ooit zo zal zijn... we shall see he, al is het soms goedkoper te bouwen dan te kopen (nog zoiets absurd)
maar om te zeggen dat een appartement evengoed is als een huis, nee... ik zie mezelf niet in een appartement wonen. niet dat ik een grote tuin nodig heb,
dat dan weer niet (ik ben nu niet echt fan van gras afrijden

) maar om altijd trap of lift nodig te hebben om thuis te komen, elkaar bijna omver lopen in de gang,
vaak lawaai van de buren te horen, en nooit te weten wie aan je deur kan staan als je weg bent (in een wijk met huizen ben je in praktijk vaak veiliger gesteld dan in een appartementsblok, als het op inbraak aankomt. wil je dat uittesten, ga dan 3 appartementsblokken af, duw wat op de belletjes, en kijk hoe eenvoudig je binnenraakt.)
maar de bedoeling was nu niet dadelijk om hierover een discussie over op te starten, gezien het hier over de wagens gaat.
de 'vergelijking' was simpelweg een antwoord op dat je zegt dat de meesten met een lening gaan bouwen, omdat dat -mijns insziens dus- veel logischer is dan huren op lange termijn.
ik kan gerust geloven dat er mensen zijn die om de 2j zouden verhuizen als dat voordelig genoeg zou zijn en eenvoudiger is om bij het werk te geraken,
maar dat zijn dan vast de mensen die maar beperkte sociale contacten onderhouden en/of van eigens gewoon graag reizen ipv te settlen.
laat dan ook nog eens erbij komen: als je kinderen hebt, ga je die ook elke 2j meesleuren naar een andere stad, een andere school, ... ?
veel mensen wonen graag in een stad, maar evenveel wonen graag wat rustiger en settlen zich daar graag - het feit dat je dan vaak ver moet reizen om te werken,
is niet het fout van dat jij daar wil wonen, maar van de totaal absurde spreiding van bedrijven in belgie: zoveel mogelijk in brussel neerzetten, is zowat het idee lijkt me.
om dan te zeggen "het is jouw fout dat je ver moet" is totaal unfair, je moet ergens misschien inderdaad compromis bereiken (en dat is dus bv in de file staan om toch te werken ipv te doppen), maar je moet niet alles opgeven voor je werk: het werk is er om te kunnen leven, niet andersom.