Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:alleen kost dat meer tijd (OV), minder flexibiliteit en een hogere kost voor WG en WN.
Dan is het dus geen alternatief ! Langs de ene kant gaat de vakbond betogen voor enkele euro's, langs de andere kant kom jij nu vertellen dat mensen langer onderweg moeten zijn (langer "werken" dus) en minder netto gaan overhouden... knap :roll:
heist_175 schreef:omdat het alternatief (eigen auto) te duur geworden is.
Dus de auto mag dan enkel voor de rijken ? Je ideeën hebben veel weg van een communistische staat.

Ik stel voor dat we voortaan appelsienen ook extra gaan belasten zodat deze onbetaalbaar worden (deze importeren vanuit Spanje is namelijk ook slecht voor het milieu)... mensen zullen dan wel noodgedwongen peren van bij ons eten :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Je bent ziende blind.
Er zijn wel alternatieven voor de auto. Dat jij dat niet als alternatief beschouwd, dat geloof ik best.
Een alternatief betekent niet dat het helemaal hetzelfde is hé, het is een alternatief.

Dat je langer onderweg bent, zou kunnen (hangt van de situatie af), maar je zou ook de reistijd nuttig kunnen besteden: boek lezen, krant lezen, werken, ...
En opnieuw: kijk naar het buitenland, daar kan het wel.

Werken ze daar speciaal anders dan in BE?
Of woont iedereen die werkt in Amsterdam ook in Amsterdam, denk je?

@alternatief te duur/enkel voor de rijken
In wat opzicht is dat verschillende van nu? Kan jij niemand die zich geen auto kan veroorloven?
Ken jij niemand die een kosten/baten analyse maakt voor hij of zij iets koopt?

De kost en impact van autogebruik (milieu, congestie, ...) wordt doorgeschoven naar "de maatschappij", terwijl de opbrengsten (hoger loon, meer sales, ...) voor de werkgever/werknemer zijn. Je mag roepen zo hard je wil, maar dat er ooit een einde aan komt, is wel zeker :).
Ook bij de NVA zijn de geesten aan het rijpen. De baas van de regering zei ooit "Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan" en zei recent "het is logisch dat we mensen in euro's betalen en niet met auto's".
Het is ook Ben Weyts (NVA) die voor Vlaanderen de slimme kilometerheffing bepleit.

Overigens heb ik zelf een firmawagen, dus kom niet af met jaloezie.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

dit is echt een vervelende draad aan het worden :)
heist_175 schreef:Dat je langer onderweg bent, zou kunnen (hangt van de situatie af), maar je zou ook de reistijd nuttig kunnen besteden: boek lezen, krant lezen, werken, ...
En opnieuw: kijk naar het buitenland, daar kan het wel.
goed, ik kijk naar het buitenland: dublin (niet enkel centrum, maar heel dublin): bussen hebben routes in bijna elke straat, er is een quasi perfecte verbinding met een soort metro tussen dublin en de rest, rijden daar allemaal stipt, ...
én TOCH staat dublin stampvol met wagens tijdens de spits, dus is het daar beter? ik zou zeggen: qua openbaar vervoer, ja (zalig is dat daar!), maar qua files heeft het duidelijk niet al teveel opgelost.
en ik geloof ook niet dat ze ginds aan firmawagens doen, dus dat kan de oorzaak ook niet zijn...

fredo66 schreef:Vergeefse moeite zeker ...
om tegen jou te praten? blijkbaar wel ja, ik geef een perfect alternatief (als dat zou uitgebouwd/uitgevoerd worden) maar daar reageer je helemaal niet op,
je komt enkel weer terug op dat het volgens jou mijn fout is dat ik met de wagen naar het werk moet. (en nee, ik heb geen firmawagen, en ja, ik heb in het verleden als ik kortbij werkte OV gebruikt - behalve voor late shifts, omdat je dan gewoon niet meer thuis raakte...)
skynetbbs schreef: M'n zegt ook dat de Belg een baksteen in de maag heeft... Zelfs met alle boven genoemde nadelen zullen de meesten die een lening kunnen bekomen een huis bouwen...want huren is weggegooid geld... in andere landen zoals bijv Amerika durven ze gemiddeld om de 2 jaar te verhuizen...
euh, ja... een baksteen.
ik wil idd uiteindelijk bouwen, en ik vind dat ook niet zo heel vreemd. als je heel je leven moet huren, dan ben je duurder af en je kan nog op straat staan ook?
verder is het ook veels te onduidelijk wie wat nu moet doen als er wat stuk is, ben je afhankelijk van de eisen/wensen van de huurbaas, ...
ik heb graag een huis waar ik zelf kan kiezen waar ik bv een gaatje boor voor een utp kabel, om maar iets geks te zeggen.
en om de 2j verhuizen zie ik al helemaal niet zitten, ik wil me settlen en mijn dorp kennen en de mensen kennen, niet altijd maar rondreizen,
dan zou ik wel in een caravan gaan wonen ipv enkel op vakantie te gaan in een caravan.
dat ze in amerika om de 2j verhuizen wil ik best geloven, dat zal de gemiddelde tijd zijn tot de buren elkaar willen vermoorden ofzo.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Zeg zelf eens wat je aanvaardbaar vindt voor een alternatief als het gaat om 'meer tijd' en 'meer kosten'.

Ik zal zelf beginnen: meer kosten mag het niet, meet tijd mag het ook niet kosten, tenzij het comfortabel is, maar de trein zit nu al vol in de spits en staande 'een boek lezen' is niet mijn begrip van comfort.

In Nederland zijn geen files, dat is een waarheid als een koe met 3 uiers en 7 poten die vliegt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

skynetbbs schreef:M'n zegt ook dat de Belg een baksteen in de maag heeft... Zelfs met alle boven genoemde nadelen zullen de meesten die een lening kunnen bekomen een huis bouwen...want huren is weggegooid geld... in andere landen zoals bijv Amerika durven ze gemiddeld om de 2 jaar te verhuizen...

hier in Belgie is het percentage veeeeeeel lager

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... _vaker.jsp
Voor de duidelijkheid: ik maakte geen punt over kopen vs huren. Ik merk gewoon op dat, aangezien kopen ingebakken zit in onze cultuur, je daarmee meteen ook vastzit aan die nadelen. Men zou dit moeten aanpassen zodat mensen gemakkelijker kunnen kopen en verkopen zonder die nadelen, ipv mensen te forceren om te huren als ze flexibel willen zijn. Het zou toch logischer zijn om een belastingen te heffen naargelang de infrastructuur die je gebruikt, ipv steeds die forfaitaire zever te heffen zoals ze dat hier goed kunnen?
Splitter schreef:euh, ja... een baksteen.
ik wil idd uiteindelijk bouwen, en ik vind dat ook niet zo heel vreemd. als je heel je leven moet huren, dan ben je duurder af en je kan nog op straat
Wat voor een vergelijking is me dat nu? Kopen wil toch niet automatisch zeggen dat je een nieuwbouw gaat zetten? Ik vraag mij af voor welk soort inkomens dit trouwens nog mogelijk is bij jonge gezinnen...

Je kan toch even goed een (nieuwbouw)appartement kopen ipv huren? In België wonen 80% van de mensen in huizen, en 20% in appartementen. Daarmee zitten wij bij het ene extreem in Europa. In Spanje heb je het ander extreem: daar zit 80% in een appartement en de rest in een huis. Ik zeg niet dat we daar naartoe moeten, maar ergens moet wel de balans gevonden worden.

Als we zo gezellig blijven voortdoen met ondoordacht huizen neer te poten, zal het vooral een baksteen OP de maag worden. De regering is er alvast in stilte mee bezig hoor: http://www.vlaamsbouwmeester.be/nl/opin ... der-worden
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Kenw00t schreef: Wat voor een vergelijking is me dat nu? Kopen wil toch niet automatisch zeggen dat je een nieuwbouw gaat zetten? Ik vraag mij af voor welk soort inkomens dit trouwens nog mogelijk is bij jonge gezinnen...

Je kan toch even goed een (nieuwbouw)appartement kopen ipv huren?
ja ok, kopen wil niet gelijk zeggen bouwen, akkoord, maar ik hoop dat ooit financieel te kunnen (desnoods door te bouwen na een sloop vs nieuwe bouwgrond bv)
of dat ooit zo zal zijn... we shall see he, al is het soms goedkoper te bouwen dan te kopen (nog zoiets absurd)

maar om te zeggen dat een appartement evengoed is als een huis, nee... ik zie mezelf niet in een appartement wonen. niet dat ik een grote tuin nodig heb,
dat dan weer niet (ik ben nu niet echt fan van gras afrijden :p ) maar om altijd trap of lift nodig te hebben om thuis te komen, elkaar bijna omver lopen in de gang,
vaak lawaai van de buren te horen, en nooit te weten wie aan je deur kan staan als je weg bent (in een wijk met huizen ben je in praktijk vaak veiliger gesteld dan in een appartementsblok, als het op inbraak aankomt. wil je dat uittesten, ga dan 3 appartementsblokken af, duw wat op de belletjes, en kijk hoe eenvoudig je binnenraakt.)

maar de bedoeling was nu niet dadelijk om hierover een discussie over op te starten, gezien het hier over de wagens gaat.
de 'vergelijking' was simpelweg een antwoord op dat je zegt dat de meesten met een lening gaan bouwen, omdat dat -mijns insziens dus- veel logischer is dan huren op lange termijn.
ik kan gerust geloven dat er mensen zijn die om de 2j zouden verhuizen als dat voordelig genoeg zou zijn en eenvoudiger is om bij het werk te geraken,
maar dat zijn dan vast de mensen die maar beperkte sociale contacten onderhouden en/of van eigens gewoon graag reizen ipv te settlen.
laat dan ook nog eens erbij komen: als je kinderen hebt, ga je die ook elke 2j meesleuren naar een andere stad, een andere school, ... ?

veel mensen wonen graag in een stad, maar evenveel wonen graag wat rustiger en settlen zich daar graag - het feit dat je dan vaak ver moet reizen om te werken,
is niet het fout van dat jij daar wil wonen, maar van de totaal absurde spreiding van bedrijven in belgie: zoveel mogelijk in brussel neerzetten, is zowat het idee lijkt me.
om dan te zeggen "het is jouw fout dat je ver moet" is totaal unfair, je moet ergens misschien inderdaad compromis bereiken (en dat is dus bv in de file staan om toch te werken ipv te doppen), maar je moet niet alles opgeven voor je werk: het werk is er om te kunnen leven, niet andersom.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:In Nederland zijn geen files, dat is een waarheid als een koe met 3 uiers en 7 poten die vliegt.
Ik werk enkele dagen per week in Nederland (zou trouwens leuk zijn om daar te geraken met het OV) en ondanks dat Nederland bedrijfswagens enorm duur maakt staan de autostrades daar nog meer vol met files dan in Belgie. Het verhaaltje dat het daar of elders dus wel zou kunnen is totale nonsens.
heist_175 schreef:De kost en impact van autogebruik (milieu, congestie, ...) wordt doorgeschoven naar "de maatschappij", terwijl de opbrengsten (hoger loon, meer sales, ...) voor de werkgever/werknemer zijn. Je mag roepen zo hard je wil, maar dat er ooit een einde aan komt, is wel zeker :).
Dat is niet de kost van autogebruik... dat is de kost van arbeid en welvaart in het algemeen ! Anders moeten we stoppen met (luxe) goederen te produceren want die productie heeft ook een impact op het milieu en de opbrengsten gaan naar werkgever en werknemer.

Laat ons allen gaan stempelen en gewoon thuis zitten met onze geite wollen sokken en met de fiets naar de bakker rijden.
heist_175
Moderator
Moderator

Dit is eentje om bij te houden
Dat is niet de kost van autogebruik... dat is de kost van arbeid en welvaart in het algemeen !
Dus "milieuvervuiling" en "congestie" zijn gelinkt aan arbeid en welvaart?
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over, anders hadden we nooit een Kyoto verdrag en (misschien) binnenkort een Parijs-verdrag moeten opstellen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus "milieuvervuiling" en "congestie" zijn gelinkt aan arbeid en welvaart?
Vind jij van niet dan ?

Firmawagens worden gegeven aan werknemers, dat is arbeid
Als iedereen stopt met te gaan werken, hebben we dan nog congestie ? denk het niet.
Hebben we dan nog welvaart ? denk het ook niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Je kan wel én arbeid én welvaart hebben, verkrijgen of creëeren, zonder (bijkomende) vervuiling.
Opnieuw: kijk maar naar Kyoto. Op wereldschaal is het energieverbruik ook niet (meer) gelinkt aan het GDP.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

r2504 schreef:
Op zich blijft dat weinig... heb je trouwens cijfers van hoeveel werknemers er effectief zijn ingegaan op dat aanbod ?

Als je het een salaris wagen noemt omdat ik er 's avonds ook langs de bakker mee ga... tja, zo kan je alles bewijzen natuurlijk.
Zeven op tien hebben de wagen NIET nodig voor het werk, dat is toch duidelijk :roll:
Of je er achteraf al dan niet mee naar de bakker gaat is irrelevant.

Het naast de kwestie antwoorden heb je juist gedaan dus t' is nog eens tijd voor het jaloezie "argument" :lol: :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Zeg zelf eens wat je aanvaardbaar vindt voor een alternatief als het gaat om 'meer tijd' en 'meer kosten'.

Ik zal zelf beginnen: meer kosten mag het niet, meet tijd mag het ook niet kosten, tenzij het comfortabel is, maar de trein zit nu al vol in de spits en staande 'een boek lezen' is niet mijn begrip van comfort.

J.
Vraag het eens aan uw buurvrouw die de bedrijfswagen voor de deur laat staan en met de fiets en de trein van en naar het werk gaat :roll:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tja... einde discussie. Je weet dat het geen alternatief is en je wil het niet benoemen.

J.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dees snap ik niet ...

Je haalt zelf het voorbeeld aan dat voor jouw buurvrouw het alternatief beter is dan de firmawagen :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Zeven op tien hebben de wagen NIET nodig voor het werk, dat is toch duidelijk
Eén onderzoek dat dit zegt... terwijl een ander zegt dat het minder dan 5 procent is (maar dat zal dan wel fout zijn).

Maar laten we even stellen dat 100%, niemand dus, zijn wagen niet nodig heeft voor z'n job uit te voeren... ben je dan zo naïef te denken dat morgen de wegen leeg zijn als we de auto maar meer belasten ? De kost van een wagen is de laatste jaren al enorm sterk toegenomen (ook van leasewagens trouwens, Di Rupo heeft daar meer dan z'n best gedaan) maar ik heb nog geen wagen minder op de baan gezien.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ik pleit niet om "de auto" meer te belasten.
Ik pleit om de sponsoring van de bedrijfswagens af te schaffen

Wanneer ga je dat onderscheid eens maken ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En waarom dan de auto... vanwaar die obsessie... bedrijven worden op 101 manieren gesponsord.

Op basis van Nederland (met torenhoge belastingen op leasewagens) lost het duidelijk niets op aan de files en mobiliteit.

Of is het dan toch omdat je hem op de oprit ziet staan ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Tja R2504, je laat me constant in herhaling vallen en je gebruikt terug argument 1 de jaloezie 't was al enkele pagina's geleden dacht ik :roll:

Als de overheid het autogebruik wil terugdringen is het niet meer dan logisch dat de overheid direct stopt met het sponsoren van auto's
Dat is gewoon gezond verstand.
Verder tonen alle studies (behalve die door een leasingmaatschappij of andere autolobby uitgevoerd worden) aan dat met de firmawagen tot 9200km meer gereden wordt dan met de eigen wagen
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gezond verstand zegt ook dat de overheid dan sigaretten verbiedt ipv er meer belastingen op te heffen, doen ze ook niet.
Logica en overheid gaan zelden samen. Gebruik het dan ook niet als argument.

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Verder tonen alle studies (behalve die door een leasingmaatschappij of andere autolobby uitgevoerd worden) aan dat met de firmawagen tot 9200km meer gereden wordt dan met de eigen wagen
Met een vrachtwagen wordt ook meer gereden dan met een eigen wagen... nogal logisch aangezien dat net het doel is van bedrijfsvoertuigen. Je vergeet trouwens dat een groot deel van de leasewagens net dat soort transportmiddelen zijn.

Je uitspraak is dus even absurd dan te stellen dat er meer nietjes worden gezet met een nietjesmachine van het bedrijf dan mensen die er thuis één hebben :bang:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Met een firmawagen rijdt men meer privé kilometers dan met een privé wagen.
Dat is de stelling van de anti-firmawagen lobby.

(offtopic: Ik lees hier als argument ook al ergens dat zelfs NVA aan het bijdraaien is, dus dan moeten we er wel iets aan doen, ik zeg u dat als Bartje zelf niet bijdraait hij bij de volgende verkiezingen wel eens helemaal onderaan zou kunnen staan met zijn partij einde offtopic)

Tiens hoe zou het komen dat men met een firmawagen meer privé kilomters rijdt dan met een privé wagen?
1) Omdat je baas er vanuit gaat dat indien ze je een firmawagen geven, je het niet zult weigeren om naar de-god-vergeten-plaatsen-van-timboektoe te rijden voor klant x of y te helpen
2) woon-werk verplaatsingen indelen bij privé kilometers is natuurlijk de eenvoudigste truc die ik ken om je gelijk te halen.
Er staat woon-WERK verkeer, privé verplaatsingen doe ik voor mijn plezier, naar de cinema of gaan eten, woon-WERK verplaatsingen zijn dus geen privé kilometers, ook al kouwen ze je dat zo al jaren voor vanuit de wetstraat, en iedereen maar fijn ja knikken.

Schaf morgen alle firmawagens af, of stop de sponsering van alle firmawagens, en er rijd geen enkele wagen minder op de weg.
Het enige wat er zal veranderen is dat we dan met een 20 jaar oude, nog meer stinkende auto zullen rijden dan nu, en de kilometers inbrengen op onze belastingsbrief en het terugtrekken van de maatschappij, en voila, we zijn weer aan het begin, de centen komen altijd van ons, hoe je ook draait of keert.

Edit:
Trouwens men spreekt hier over alternatieven, een alternatief is iets wat eenvoudiger, beter, sneller, goedkoper en comfortabeler is dan het huidige.
Ik vertrek om 06u10 van Putte naar Brussel en ik zit op mijn bureau stoel om 6u50 of ten laatste om 07u00
Ik vertrek in Brussel om 15u35 en kom aan in Putte aan de kinderopvang om 16u30 en ben thuis om 16u45

Met het openbaar vervoer, dus zonder auto, zou ik eerst met de fiets naar het centrum moeten, 15min., op de bus wachten, pak 10min, dan met de bus naar Mechelen, wij zijn vroeg vertrokken dus weinig verkeer, pak 30min. (Ondertussen zit ik met met mijn wagen al op mijn bureau in Brussel) neem dat ik 10min moet wachten op de trein, dan nog 20min. naar Brussel met de trein en nog in het beste geval 5 min. te voet voor wie dicht aan het station werkt.

Is dit een alternatief? Denk het niet.
Moet ik de terugweg en het ophalen van mijn kinderen aan de opvang en dan nog op een of andere manier thuis geraken, te voet of met fiets, ook nog uitschrijven?
Ik denk dat iedereen met een beetje common sense weet dat dat geen alternatief is, om nog maar te zwijgen van als ze beginnen te staken.
Laatst gewijzigd door sky 26 nov 2015, 08:06, in totaal 2 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Het enige wat er zal veranderen is dat we dan met een 20 jaar oude, nog meer stinkende auto zullen rijden dan nu, en de kilometers inbrengen op onze belastingsbrief en het terugtrekken van de maatschappij, en voila, we zijn weer aan het begin, de centen komen altijd van ons, hoe je ook draait of keert.
Dat is een argument dat steekt houdt. De "subsidiëring" zou dan vervangen worden door een belastingaftrek (waar iedereen gebruik van kan maken).

Over die "20 jaar oude, stinkende auto", dat kies je dan zelf hé :).
Als je veel met de auto rijdt, zal je niet elke 4 jaar een splinternieuwe BMW5 nemen, maar pas om de 6 tot 8 jaar en misschien "maar" een BMW3...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nu rijd ik met een golf, moest ik zelf een kopen zou het toch heel wat minder zijn, misschien geen 20 jaar oude ford taunus, maar misschien wel eentje van een jaar of 4 , 5 oud en die dan helemaal oprijden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik vraag mijntoch altijd af hoe ze dat in het buitenland doen waar bedrijfswagens toch echt wel de uitzondering zijn. Daar worden wel degelijk minder km's verreden, rijden er minder diesels, kiezen mensen eerder voor een kleinere(en dus zuinigere) auto ipv. een opgefokte BMW/Audi.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Stroper schreef: Daar worden wel degelijk minder km's verreden
Volgens je eigen "zuig uit m'n duim" onderzoek of wat ?
Stroper schreef:rijden er minder diesels
Diesel heeft niets te maken met firmawagens... ook onder privé wagens zijn er meer diesels.
Stroper schreef:kiezen mensen eerder voor een kleinere(en dus zuinigere) auto ipv. een opgefokte BMW/Audi.
De keuze van auto is toch een vrij iets... of moeten we allen verplicht met een Lada rijden (het communisme komt hier echt terug bij sommige).

Trouwens firmawagens zijn veel zuiniger en milieuvriendelijker dan de gemiddelde privé wagen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het gras is altijd groener aan de overkant, juist alsof het in het buitenland zoveel beter is en ze daar geen problemen hebben.
Zoals ik zei, ik heb niets tegen een alternatief, maar het moet beter, goedkoper, sneller, comfortabeler zijn dan wat er nu is.
Ik daag iedereen uit om het traject wat ik paar post hoger beschreven heb, te doen zonder gebruik te maken van je wagen, minder duur, met meer of evenveel comfort, sneller op het tijdstip van mijn zin op eender welke dag, ....

Om nog een concreet voorbeeld te geven, straks om 16u heb ik een afspraak bij de tandarts ergens op de terugweg naar huis, zie je je dat al inplannen met het openbaar vervoer en dan nog steeds op tijd in de kinderopvang geraken.
heist_175
Moderator
Moderator

Je bent vergeten te zeggen dat je nu veel CO2 in de lucht blaast, misschien is dat ook wel een argument. De kans is groot dat het alternatief wat CO2 betreft uw auto helemaal naar huis speelt, of het nu een CO2 geoptimaliseerde, VW-gesjoemelde, of gewone diesel is, maakt weinig uit.
Vergeet ook niet dat je de reistijd op de trein anders kan besteden dan in de auto: slapen, werken, ... Het hangt er dus maar vanaf hoe je uw tijd nu gebruikt,tov hoe je uw tijd op het OV zou besteden.

Wat er anders is in het buitenland is de subsidiëring vanuit de staat. In Nederland zijn ze trouwens nog volop aan het omschakelen, de laatste firmawagens in het oude systeem konden in 2014 nog besteld worden. Nadien kan je ook nog steeds firmawagens bestellen, maar dat is dan met een "bakje" in om privé en werkkilometers apart te registreren.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

sky schreef:Het gras is altijd groener aan de overkant, juist alsof het in het buitenland zoveel beter is en ze daar geen problemen hebben.
Zoals ik zei, ik heb niets tegen een alternatief, maar het moet beter, goedkoper, sneller, comfortabeler zijn dan wat er nu is.
Ik daag iedereen uit om het traject wat ik paar post hoger beschreven heb, te doen zonder gebruik te maken van je wagen, minder duur, met meer of evenveel comfort, sneller op het tijdstip van mijn zin op eender welke dag, ....

Om nog een concreet voorbeeld te geven, straks om 16u heb ik een afspraak bij de tandarts ergens op de terugweg naar huis, zie je je dat al inplannen met het openbaar vervoer en dan nog steeds op tijd in de kinderopvang geraken.
Je maakt afspraken op basis van je huidige mogelijkheden, moest je nu toch toevallig leven met het openbaar vervoer ben ik ervan overtuigd dat je je afspraken zal maken ifv de mogelijkheden mbt dat transport middel.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn vrouw gaat met het openbaar vervoer naar het werk, ook in Brussel, ze vertrekt een uurtje later dan mij, maar is wel minstens 3uur later thuis dan mij.
Voor evenveel werkuren.
Dus ipv van om 17u thuis is ze ten vroegste pas om 20u thuis.
Ik weet niet of er dan nog veel afspraken geregeld kunnen worden, om nog maar te zwijgen van het opvoeden van je kinderen, school, activiteiten, ....

Of misschien schaffen we best alle auto's af, we voeren terug paard en kar in, we gaan allemaal op den dop,.......
Iedereen is vrij om te kiezen, als jullie de trein zo een luxe product vinden, ik houd jullie niet tegen, be my guest.
Ik zie elke dag hoe fijn het is om met de trein te reizen, ik moet maar naar het gezicht van mijn vrouw kijken als ze thuis komt.

En oh, ja die trein rijdt toevallig niet op kernenergie zeker, maar de co2 zal inderdaad misschien wel lager liggen, maar ja dat radioactieve dat nemen we er wel bij. :roll:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: Volgens je eigen "zuig uit m'n duim" onderzoek of wat ?
https://www.google.be/search?q=bedrijfswagens+per+land
r2504 schreef: Diesel heeft niets te maken met firmawagens... ook onder privé wagens zijn er meer diesels.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20121218_00407176 (alleen leesbaar voor abonnee's
r2504 schreef: De keuze van auto is toch een vrij iets... of moeten we allen verplicht met een Lada rijden (het communisme komt hier echt terug bij sommige).
Zolang iets gesubsidieerd wordt(minder belast dan loon), dan mogen daar voorwaarden tegenover staan, zoals een maximum verbruik,...
Als iemand prive een wagen koopt, dan mag die persoon uiteraard met zijn eigen kiezen voor alles wat er op de markt is.
heist_175
Moderator
Moderator

Van de 8.000 nieuwe bedrijfswagens die leasingbedrijf Athlon Car Lease in 2012 inschreef, was amper een procent een benzinewagen. Dat is zelfs minder dan het aantal elektrische wagens (1,5 procent). Dieselwagens maken dus 97,5 procent uit.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En die benzine wagens stoten geen vervuilende stoffen uit of wat? :eek:
Er wordt al jaren gezegd dat co2 een van de oorzaken zou zijn van het smelten van de noordpoolkappen.

Paar weken geleden in het nieuws begreep niemand waarom de noordpoolkappen blijkbaar plots weer beginnen aan te groeien ipv te smelten.
Er moest dus nog een andere oorzaak zijn, tiens dus al 10-tallen jaren maken ze ons blaaskes wijs.

Morgen komen ze af dat je geen choco meer mag smeren omdat daarvan de poolkappen smelten. :eek:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Je bent vergeten te zeggen dat je nu veel CO2 in de lucht blaast, misschien is dat ook wel een argument. De kans is groot dat het alternatief wat CO2 betreft uw auto helemaal naar huis speelt, of het nu een CO2 geoptimaliseerde, VW-gesjoemelde, of gewone diesel is, maakt weinig uit.
Vergeet ook niet dat je de reistijd op de trein anders kan besteden dan in de auto: slapen, werken, ... Het hangt er dus maar vanaf hoe je uw tijd nu gebruikt,tov hoe je uw tijd op het OV zou besteden.

Wat er anders is in het buitenland is de subsidiëring vanuit de staat. In Nederland zijn ze trouwens nog volop aan het omschakelen, de laatste firmawagens in het oude systeem konden in 2014 nog besteld worden. Nadien kan je ook nog steeds firmawagens bestellen, maar dat is dan met een "bakje" in om privé en werkkilometers apart te registreren.
De kans is groot, maar je weet niet hoe groot.
Hou er ook rekening mee dat ik met mijn auto alleen rij als ik ergens moet zijn, de trein rijdt ook als er niemand op zit, neem die ritten ook mee in je CO2 uitstoot als je wil.

Reistijd anders besteden ? je kan nog niet zitten in de spits, dus slapen ? ik dacht het niet, lezen is lastig, werken gaat al helemaal niet.

Als het in het buitenland zoveel beter is, waarom wonen jullie dan nog hier ? zoek werk in Nederland en verhuis naar de plek waar je werkt. En laat nu maar eens eerlijk weten waarom je dat niet doet.

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb 6 jaar elke dag met de trein gereden, in de spits. Ik heb bijna altijd een zitplaats gehad.
Zowel Mechelen <> Brussel als Leuven <> Brussel. En er waren heel wat mensen die sliepen, ja.

Ik kan me niet herinneren dat ik ergens beweerd zou hebben dat het in Nederland zoveel beter is om naar ginder te verhuizen.
De reden dat ik dat niet van plan ben, is ook de reden dat ik niet in Brussel naast mijn project ga wonen: mijn vrouw heeft ook werk, dus voor wie zijn woonplaats moeten we dan kiezen, ik wil mijn kinderen ruimte (letterlijk) geven om te groeien, in een grootstad zie ik dat niet gebeuren en de familie woont ook (redelijk) dichtbij; kortom: ik werk om te leven en niet andersom.
Ik kan wel zeggen dat het Belgische firmawagen systeem heel genereus is (ik geniet er zelf van) en dat het wel degelijk vervuiling toevoegt.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef: Ik kan wel zeggen dat het Belgische firmawagen systeem heel genereus is (ik geniet er zelf van) en dat het wel degelijk vervuiling toevoegt.
Maar nog steeds minder dan dat ik met mijn eigen nog meer vervuilende wagen zou rijden, want die vervang ik niet elke 4 jaar.
Nu rijd ik met de meest recente technologie die minder vervuilend is dan die 10 jaar oude wagen van mijn vrouw.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar dan zou je misschien kiezen voor een met minder vermogen.
Vergeet ook niet dat die bedrijfswagens na 4 jaar niet magisch verdwijen.
Die ovespoelen de 2dehandse markt(waardoor er meer zwaardere diesels, dan lichtere benzines te vinden zijn op die markt).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Joe de Mannen schreef:Gezond verstand zegt ook dat de overheid dan sigaretten verbiedt ipv er meer belastingen op te heffen, doen ze ook niet.
Logica en overheid gaan zelden samen. Gebruik het dan ook niet als argument.
J.
Helemaal verbieden zou misschien zelfs niet kunnen, tenzij er een heel verbod komt in de EU. Je vergeet wel dat de overheid in dit geval:
1) zware taxen heft
2) soms verkoopverbod
3) campagnes voert om verslaafden er van af te helpen
4) organisaties steunt om puntje 3 te bereiken

Ik zie bedrijven dus niet massaal sigarettesloffen uitdelen aan hun werknemers als naturaloon, zoals ze wel doen met bedrijfswagens.
Uw vergelijking is echter niet zo slecht gekozen omdat bij beide producten (sigaretten en bedrijfswagens) de gemeenschap (ziekteverzekering) op draait voor de aanzienlijke kosten.
Maar de aanpaak van de overheid is dus al veel strenger voor tabak dan voor bedrijfswagens
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En helpt het ? buiten dat er meer inkomsten van binnenkomen heb ik niet de indruk dat ze iets bereiken.

J.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Joe de Mannen schreef: Firmawagens worden gegeven aan werknemers, dat is arbeid
Meen jij dit echt ?

Dat is ook een uitspraak voor op een tegeltje te printen ...

Dus dan is bv. de bibberpremie welke de Lijn chauffeurs die naar Brussel rijden, nu gaan krijgen ook jobcreatie ... ?
Of bedrijven die hun werknemers bedanken met eindejaarsgeschenken ? = Jobcreatie :roll:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:Zeven op tien hebben de wagen NIET nodig voor het werk, dat is toch duidelijk
Eén onderzoek dat dit zegt... terwijl een ander zegt dat het minder dan 5 procent is (maar dat zal dan wel fout zijn).
Blijf jij nu nog steeds vasthouden aan uw artikel dat compleet verouderd is en bovendien geschreven is door iemand die bij een leasingmaatschappij werkt?? Denk je echt dat die expert tegen zijn handel gaat spreken? 1 april valt echt laat dit jaar.

Of moet ik uw woorden nogmaals quoten dat je altijd een keuze hebt, ook al is het niet diegene die jij wilt? Oh wacht, ik doe het lekker toch maar:
de "IK WIL" mentaliteit van sommigen hier doet m'n haar ook uitvallen.

Grow up en leer dat je niet alles kan hebben in het leven... het zal je veel teleurstellingen besparen.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”