Netvergoeding 2.0

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sylvester schreef:@duizend:
Ik denk dat je niet zomaar een belasting in de winter mag vergelijken met de zomer.
In de winter is er echt geen meerverbruik omdat er in de zomer nu ook teruggeleverd wordt op het net. Integendeel, in de winter overdag, en in het voorjaar is er ook nog redelijk wat productie op zonnige dagen. En op sneeuwdagen is het identiek aan een situatie zonder pV installaties. Of vergis ik me?
Leg ik dat nu zo slecht uit ?
De stroompiek is in de winter vanaf 17:00 's avonds, uw panelen geven niks meer, gij verbruikt volle bak.
In de zomer is er al electriciteit teveel, op dat moment leveren uw panelen volle bak.

De stroomleverancier moet dus nog altijd zorgen dat hij in de winter om 17:00 het volle vermogn kan leveren en dat kost veel meer dan gewoon een continu vermogen leveren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

laroyj schreef: Al die zever van dat elektriciteit in de winter duurder zou zijn dan in de zomer, weet niet waar jullie dit halen, bij ecopower is het 0,19 cent per kwh dag/nacht zomer of winter..... zolang het niet sneeuwt leveren de zonnepanelen evenveel of in mei en oktober, als het regent in de zomer brengen ze ook niet op, het waait ook in de winter....
0.19 cent (eigenlijk 0.22) is de gemiddelde prijs die jij aan ecopower betaalt.
Tekorten worden door ecopower bijgekocht op de elektriciteitsbeurs, overschotten worden verkocht op die beurs.
In de zomer is er overschot van electriciteit en kost deze op de beurs zeer weinig, er is zelfs een periode geweest dat de prijs negatief was, je kreeg geld als je electriciteit kocht!

Voor een niet zonnepaneelbezitter is dit dus eerlijk want die verbruikt zowel zomer als winter
Voor een zonnepaneelbezitter niet, want die levert in de goedkope zomer en verbruikt in de dure winter

Ecopower is een buitenbeentje op de leveranciersmarkt, zij promoten nulverbruik en 100% groene energie maar zij moeten juist daarom goed opletten wie ze als klant aannemen ...

Als er teveel klanten zijn in een bepaalde zone, mag je zelfs geen klant meer worden in die zone.
Straf hé, je zou toch denken hoe meer klanten hoe beter voor een electriciteitsleverancier ...
De reden hiervoor is uiteraard evident ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef:
Toen de dieren nog konden praten, waren er geen zonnepanelen en verbruikten we allemaal samen x kWh/jaar.
Het net was daarop voorzien.

Nu zijn er zonnepanelen en verbruiken we (ik toch) niet meer. Het net is niet veranderd (helaas). Dus wat is het probleem ?

J.
Het probleem is dat jij de posts niet leest en steeds dezelfde vragens stelt die ondertussen al 1000x beantwoordt zijn.
Voor jouw amusement heb ik het in mijn twee posts hoger op deze pagina nog eens samengevat

Happy reading ... :troosten:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

r2504 schreef:
sky schreef:T.o.v die 1,2Milj. Is dat een druppel op een hete plaat en dat gaat echt het probleem niet oplossen.
Nogmaals... dat neemt niet weg dat jij ook kosten moet betalen... of moet ik morgen soms tegen de fiscus zeggen dat ik stop met m'n belastingen betalen omdat er nog genoeg fraude is in dit landje ? Als je echt dergelijke argumenten nodig hebt om te verantwoorden waarom je niet als iedere andere particulier zou betalen voor z'n transport is het droevig.
sky schreef:Als we nu eens allemaal onze zonnepanelen afzetten, dan heb je niet alleen een black-out in december maar ook in oktober en november.
Geen idee... jullie productie lijkt me eerder beperkt in die maanden... maar een beetje minder winst lijkt zwaar te liggen voor sommigen (dat andere mensen daar maar voor moeten opdraaien is natuurlijk niet het minste van je zorgen).
sky schreef:Is het dat wat jullie willen?
Je begrijpt de discussie niet... en je verdediging is zielig.
Wie is er hier droevig, lees de 18 blz. eens terug, ik zeg al in bijna elke bericht dat ik een eventuele netvergoeding, waarvan jij gelukkig het bedrag niet van mag bepalen, wil betalen. Dus WEL WIL BETALEN, ik hoop dat je het GOED GELEZEN hebt. Momenteel is er geen wet die mij dit verplicht, dus stop met zeveren.
Ik had de voorbije dagen, 12, 3 en 9 kWh productie, voor 3,5kWp, dat lijkt me niet echt beperkt, natuurlijk zal dit in nov. en dec. verminderen, maar toch.

Jij begrijpt het hele verhaal niet, je staart je blind op die netvergoeding, die ik, ik zal nog eens herhalen, wel wil betalen, maar dit zal sowieso geen oplossing brengen voor het probleem. Er zal daardoor niets veranderen, behalve dat jij beter gaat slapen omdat wij mee betalen.
Aan de schuldenberg of aan de infrastructuur zal dit niets, maar dan ook niets veranderen. Ik ga alleen geen netvergoeding betalen als die de helft van mijn oorspronkelijke factuur bedraagt.
Laatst gewijzigd door sky op 13 okt 2014, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef: Leg ik dat nu zo slecht uit ?
De stroompiek is in de winter vanaf 17:00 's avonds, uw panelen geven niks meer, gij verbruikt volle bak.
In de zomer is er al electriciteit teveel, op dat moment leveren uw panelen volle bak.

De stroomleverancier moet dus nog altijd zorgen dat hij in de winter om 17:00 het volle vermogn kan leveren en dat kost veel meer dan gewoon een continu vermogen leveren.
Dat moest hij voor het era van de zonnepanelen ook en dat vormt dus GEEN extra belasting voor het net.
duizend schreef: copower is een buitenbeentje op de leveranciersmarkt, zij promoten nulverbruik en 100% groene energie maar zij moeten juist daarom goed opletten wie ze als klant aannemen ...

Als er teveel klanten zijn in een bepaalde zone, mag je zelfs geen klant meer worden in die zone.
Straf hé, je zou toch denken hoe meer klanten hoe beter voor een electriciteitsleverancier ...
De reden hiervoor is uiteraard evident ...
En blijkbaar is dat dan toch een businessmodel dat werkt.

Maar deze hele discussie gaat over het gebruik van het net, wat jij hier aanhaalt is "een probleem" bij de leverancier (waarvan ecopower bewijst dat het geen probleem hoeft te zijn), dat is iets helemaal anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Indien dit tot pagina 20 gaat, dan denk ik dat we het debat toch gaan sluiten. Op de duur heeft het echt geen zin meer om te blijven herhalen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

@duizend toch volg ik uw redenering van die kostprijs niet !
0,22 cent bij Ecopower dateerd van de 21% btw die er nu 6% geworden is dat ter zijde....

Stroom bijkopen in de zomer, welk fabeltje is dat, er is overschot zoals je zelf zegt, dus er moet zeker geen stroom bijgekocht worden, maar ze kunnen wel een gascentrale uitzetten zodat er minder overschot is...
..en het tekort in de winter dat ze zgz moeten bijkopen, tja, ze moeten zorgen dat ze voldoende centrales hebben he, het lukt wel in Nederland, Frankrijk en elders, het slechte beheer in Belgie is niet de schuld van de particuliere zonnepaneeleigenaren, niet ?

Ook de klanten van electrabel, Eni, Nuon etc betalen eenzelfde prijs voor het stroom in de zomer of de winter, de vervaldag van je contract bepaald de prijs van je kwh, of de combinatie met de duurtijd ervan....
Bewijs me eens aan de hand van een copy van uw factuur dat jij in de winter meer moet betalen per kwh voor je electriciteit?

De prijs van aardgas verschilt daarentegen wel, afhankelijk van waar het gas komt en de kwaliteit van het gas de theoretische omrekenformule kw-kj om 1°C extra op te warmen verschilt daar blijkbaar waardoor de factor van het efficiëntiecoëfficient niet altijd 10à11 is...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:sorry, r2504, maar ik vrees dat 'jij' het feitelijke probleem nog steeds niet snapt of wil snappen.
Wat is dat het feitelijk probleem volgens jou... volgens mij zijn er twee; dure GSC's (probleem is "opgelost" al betalen we er met z'n allen nog lang voor), en het feit dat PV bezitters geen onkosten betalen voor het gebruik van het net (dit is niet opgelost).
Sylvester schreef:Als we allemaal zorgen dat die druppel op die hete plaat betaald wordt, ga je dan beter slapen?
We zullen hem vermoedelijk ook allemaal betalen... of ben je nu echt zo naief te denken dat PV bezitters het probleem gaan oplossen (al betalen we daar wederom voor, hoe je het ook bekijkt).
Sylvester schreef:Fraude t.o.v. de nette belastingbetaler is totaal niet vergelijkbaar met de PV bezitter t.o.v. de buurman. Zij plegen géén fraude.
Je begrijpt m'n statement niet (ik heb ook nergens geschreven dat ze fraude plegen)... het gaat erom dat je geen onkosten wil betalen omdat er nog andere zijn met nog meer onkosten die ze ook niet betalen.
Sylvester schreef:Vergeet niet dat veel pioneers in de PV installatie een pokkedure installatie hebben die nu nog altijd niet terugbetaald is, met het naderende risico op een defecte omvormer of misschien zelfs defecte panelen.
Kom, kom... pioneers met 450 euro aan GSC's.
sky schreef:Jij begrijpt het hele verhaal niet, je staart je blind op die netvergoeding, die ik, ik zal nog eens herhalen, wel wil betalen, maar dit zal sowieso geen oplossing brengen voor het probleem.
Wie zegt dat ik het probleem daarmee wil oplossen... ik wil gewoon dat mensen die het net gebruiken er ook voor betalen (en inderdaad dat zal het probleem van de GSC's niet oplossen maar dat was ook niet mij bedoeling).
sky schreef:Ik ga alleen geen netvergoeding betalen als die de helft van mijn oorspronkelijke factuur bedraagt.
Nochtans moet ik dat wel... en jij zal het net niet veel minder gebruiken.
Joe de Mannen schreef:Dat moest hij voor het era van de zonnepanelen ook en dat vormt dus GEEN extra belasting voor het net.
Het is geen extra belasting in de strikte zin van het woord... je gebruikt in de winter nog steeds het net evenveel als voordien, maar door het feit dat je in de zomer electriciteit op het net zet zorg je voor een extra gegeven (weinig vraag, veel aanbod).
laroyj schreef:Ook de klanten van electrabel, Eni, Nuon etc betalen eenzelfde prijs voor het stroom in de zomer of de winter, de vervaldag van je contract bepaald de prijs van je kwh, of de combinatie met de duurtijd ervan....
Bewijs me eens aan de hand van een copy van uw factuur dat jij in de winter meer moet betalen per kwh voor je electriciteit?
Je bewijst hiermee dat je duidelijk niet weet hoe een electriciteitsmarkt werkt... stroom wordt verkocht aan een dagprijs... electriciteit is dus in de zomer heel wat goedkoper dan in de winter. Dus op het moment dat jij een overschot op het net zet is dit overschot net niets waard, echter in de winter krijg je er wel "dure" electriciteit voor in de plaats.
Goztow schreef:Op de duur heeft het echt geen zin meer om te blijven herhalen.
PV bezitters houden inderdaad hun oogkleppen op en blijven zich focussen op de GSC's terwijl ze ondertussen vergeten dat er ook zoiets is als transportkosten (welke ze dan wederom trachten te koppelen aan het probleem van de GSC's).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Dat moest hij voor het era van de zonnepanelen ook en dat vormt dus GEEN extra belasting voor het net.
Het is geen extra belasting in de strikte zin van het woord... je gebruikt in de winter nog steeds het net evenveel als voordien, maar door het feit dat je in de zomer electriciteit op het net zet zorg je voor een extra gegeven (weinig vraag, veel aanbod).
En moet ik dat oplossen ? Dat is een gegeven voor de netbeheerder en de producent, een gegeven dat er al jaren geleden zat aan te komen, en waar men geen oplossing voor gezocht heeft tot het te laat was/is. Er komen woorden als mismanagement en slecht bestuur in me op.

Er is geen enkele partikuliere PV-bezitter die een onevenwicht in het net genereert waar het de moeite voor is om een aanpassing te doen. Maar de kosten willen jullie wel allemaal op die partikulier verhalen.

In de tijd van de romeinen was het al een tactiek maar nu werkt het precies ook nog: verdeel en heers.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

r2504 schreef:
sky schreef:Ik ga alleen geen netvergoeding betalen als die de helft van mijn oorspronkelijke factuur bedraagt.
Nochtans moet ik dat wel... en jij zal het net niet veel minder gebruiken.
Natuurlijk meneer-weet-al heeft een glazen bol en weet van ieder van ons zijn verbruiksprofiel.
In het weekend heeft mijn vrouw het wasmachine en droogkast gebruikt, nadien ook nog de strijk gedaan, en ik kan je zeggen dat onze elektriciteitsteller zo goed als stil stond. Klein beetje achteruit, klein beetje vooruit. Ik denk dat dat toch onder de noemer valt van minder gebruik van het net he, of niet misschien.
Dat zie ik zonder panelen nog zo snel niet gebeuren.
Het verschil is dat ik, tenzij ik het zelf onmiddellijk gebruik zoals de voorbije dagen, iets terug geef aan de maatschappij, het zou een uiting van goed fatsoen zijn om daardoor de netvergoeding niet even hoog te maken als de distributietarieven.
Ik zie trouwens dat je ondertussen zelf voor panelen aan het kijken bent, ik wil wel eens zien als je van je 1000€ die je nu moet betalen er 850e naar de netvergoeding gaat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef: volgens mij zijn er twee; dure GSC's (probleem is "opgelost" al betalen we er met z'n allen nog lang voor)
Als je de dure GSC's van de mensen die als eerste in de hernieuwbare energiesector hebben geïnvesteerd als een probleem bestempeld, wat is je alternatief dan? Geen hernieuwbare energie? Fossiele brandstoffen(uit oorlogsgebied nota bene) opbranden tot de laatste druppel?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Als je het dan toch vraagt...
raf1 schreef:
r2504 schreef: volgens mij zijn er twee; dure GSC's (probleem is "opgelost" al betalen we er met z'n allen nog lang voor)
Als je de dure GSC's van de mensen die als eerste in de hernieuwbare energiesector hebben geïnvesteerd als een probleem bestempeld, wat is je alternatief dan? Geen hernieuwbare energie? Fossiele brandstoffen(uit oorlogsgebied nota bene) opbranden tot de laatste druppel?
Meer geld in onze kenniseconomie pompen, en ervoor zorgen dat de expertise van Electrabel, Tractebel, en hun dochters op vlak van nucleaire energie niet verloren gaat naar het buitenland.
Eerst subsidies en budgetten steken in het sponsoren van Next-gen kerncentrales om in onze primaire behoeftes te voorzien (en liefst nog een paar Last-gen kolen, gas en/of biomassa centrales erbij voor piekload) en de oude centrales te sluiten, en DAN eens gaan zien of er nog iets over is van budgetten voor particuliere grapjes...

You asked for it :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:En moet ik dat oplossen ? Dat is een gegeven voor de netbeheerder en de producent, een gegeven dat er al jaren geleden zat aan te komen, en waar men geen oplossing voor gezocht heeft tot het te laat was/is.
Nee, jij hoeft dat niet op te lossen... en of het nu te laat is of niet... het kost geld (waar je niet evenredig aan wil bijdragen).
Joe de Mannen schreef:Er komen woorden als mismanagement en slecht bestuur in me op.
Dat is gewoon een feit... netbeheerders stikken van de politieke postjes... maar ik zie hierin geen argument voor het niet bijdragen in de kosten.
Joe de Mannen schreef:Maar de kosten willen jullie wel allemaal op die partikulier verhalen.
Wie spreekt over allemaal... we verwachten gewoon dat jullie evenredig bijdragen... geen cent meer of minder.
sky schreef:Natuurlijk meneer-weet-al heeft een glazen bol en weet van ieder van ons zijn verbruiksprofiel.
Euh, sorry... maar dit zijn uitspraken van jullie "eigen" website Zonnestraal (de link kan je hier enkele pagina's terug vinden).
sky schreef:iets terug geef aan de maatschappij
Wat op dat moment niets waard is op de markt... maar wat je in de winter wel komt terugvragen aan de volle pot !
sky schreef:het zou een uiting van goed fatsoen zijn om daardoor de netvergoeding niet even hoog te maken als de distributietarieven.
Je plaatje blijft hangen... we zijn al 15 pagina's aan het discussieren over een eerlijk alternatief voor de netvergoeding (lees injectietarieven) oa.? onder de vorm van distributiekosten.
sky schreef:ik wil wel eens zien als je van je 1000€ die je nu moet betalen er 850e naar de netvergoeding gaat.
Waar haal je die 850 euro nu weer vandaan ?

Ik dacht dat PV bezitters op de hooget waren van hun materie maar wat ik hier allemaal lees slaat werkelijk alles. Je hebt totaal geen begrip van prijsvorming, je weet totaal niet wat je transport is (kan je ook niet zonder slimme meter), zit constant dingen door elkaar te halen en als laatste blijf je maar roepen hoe schandalig het allemaal wel niet is terwijl andere mensen dit netjes betalen.

Wat mij betreft belasten ze jullie morgen dat je er blauw van ziet... m'n medelijden met PV bezitters zit ondertussen diep onder nul.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

@r2504 ik weet WEL hoe de electriciteitsmarkt werkt maar jij(jullie de niet pv eigenaren) halen hier 2 zaken door elkaar, wij de particuliere pv-eigenaren verkopen onze electriciteit niet tegen dezelfde voorwaarden als de zonneparken waar idd op die manier de electriciteit verhandeld wordt, in theorie( en soms in de praktijk) kan men hun installaties ook afschakelen (of vragen om af teschakelen) wanneer er een overschot is, net zoals ze een gascentrale of windturbine kunnen stilleggen...

De zonnepanelen van de particulier pv-eigenaar worden niet afgeschakeld, blijft stroom opwekken voor eigen gebruik of de buurman, DIE ER DE VOLLE POT VOOR BETAALD ! (ook in de zomer, zelfs al is er een overschot ! )

Dus stop aub met zinloze discuties te voeren die er geen zijn, verkoop van electriciteit op de electriciteitsmarkt is voor de particuliere pv-eigenaar niet aan de orde, deze heeft enkel een terugdraaiende meter en gebruikt het net als buffer, batterij...
In ruil krijgt hij al dan niet certificaten en helpt hij onze overheid de norm behalen tegen 2020.
De GSC's worden verhandeld door de VREG, en als zij deze dan met verlies doorverkopen is dat hun probleem, niet dat van de particuliere pv eigenaren.
Dankzij ons kan een boete vermeden worden, die jullie anders zouden moeten mee helpen betalen, nu hopelijk niet meer of een stuk minder..

Ik was vroeger ook tegenstander, maar na grondige analyse en gebruik van gezond verstand ben ik toch overgelopen, waarom , omdat het een zinloze discutie was...
Het is niet omdat je geen eigenaar bent van een woning, of omdat je op een appartementje woont dat je er niet kan aan meedoen,

Er bestaan initiatieven om samen panelen aan te kopen en ergens anders te installeren, had er nog niet zo lang geleden iets over gelezen maar kan het zo direct niet meer terugvinden..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Nee jij zit te zeggen dat iemand die zonnepanelen heeft het net niet minder gebruikt dan iemand zonder panelen.
Je hoeft daar niet voor op het zonnestraal forum te gaan kijken, ik geef je hier een voorbeeld van een werkelijke situatie.
Ik heb je juist een concreet voorbeeld gegeven van mijn eigen situatie dat het wel zo is. (zie iets hoger over gebruik wasmachine, droogkast en stil staande teller)
Gebruik ik op dat moment het net meer of minder dan iemand zonder panelen? Minder dus.

Je zit schande te roepen dat we niet willen betalen, toon mij dan een wettekst waarin staat dat je nu op dit moment een vergoeding moet betalen bij een nul verbruik.
Voor mij is de discussie gesloten, op een zinnig antwoord wil ik wel nog reageren, voor de rest doe ik niet meer mee aan je kinderachtige ik-moet-betalen-dus-jij-dan-ook-maar-spelletje.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:Dus stop aub met zinloze discuties te voeren die er geen zijn, verkoop van electriciteit op de electriciteitsmarkt is voor de particuliere pv-eigenaar niet aan de orde, deze heeft enkel een terugdraaiende meter en gebruikt het net als buffer, batterij...
In ruil krijgt hij al dan niet certificaten en helpt hij onze overheid de norm behalen tegen 2020.
Je begrijp het dus echt niet... ik zal het nogmaals simpel voorstellen... jullie geven in de zomer je overschot aan tomaten weg en krijgen er in de winter nieuwe tomaten voor in de plaats. Ik hoop dat je beseft dat de waarde van die tomaten niet hetzelfde is, en dat heeft niets te maken met het feit dat jou productie op de markt wordt verkocht of niet.
sky schreef:Je hoeft daar niet voor op het zonnestraal forum te gaan kijken, ik geef je hier een voorbeeld van een werkelijke situatie.
Sorry, maar dit is een uitspraak van jullie belangenorganisatie... maar blijbaar past ze plots niet in jou idee ?
sky schreef:Voor mij is de discussie gesloten, op een zinnig antwoord wil ik wel nog reageren, voor de rest doe ik niet meer mee aan je kinderachtige ik-moet-betalen-dus-jij-dan-ook-maar-spelletje.
Oh, dat noem jij kinderachtig (betalen wat je gebruikt)... ik noem zoiets "correct en eerlijk".

Met dergelijk uitspraak is de discussie voor mij ook gesloten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Op zich raar... want eerder lees je dan dat particuliere PV installaties niets voorstellen in vergelijking met bedrijven.
Maar die kwa netvergoeding amper iets betalen in tegenstelling tot de particulieren...

Tussen haakjes, uw 250 euro gaat niet op, dat is een gemiddelde, het is ongeveer 50 euro exclusief btw per KW piek van uw omvormer. Dus uw theoretische winst van 750 euro per jaar begint ineens een heel stuk minder te zijn he... Lees, je gaat de terugverdientijd van 10 jaar terugbrengen naar heel wat meer jaren. Ik die dacht dat je echt begon in de materie wijs te raken en dan zo'n flater maken.

Voor een installatie van 10kW in het netgebied van Gaselwest kan dat bedrag wel oplopen tot 689 euro per jaar (exclusief BTW van momenteel 6%, maar mogelijk opnieuw 21%). Het gaat dan om 833 euro inclusief btw. 167 euro winst dus. Beetje minder dan de 750 euro die jij verzon.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef: Je begrijp het dus echt niet... ik zal het nogmaals simpel voorstellen... jullie geven in de zomer je overschot aan tomaten weg en krijgen er in de winter nieuwe tomaten voor in de plaats. Ik hoop dat je beseft dat de waarde van die tomaten niet hetzelfde is, en dat heeft niets te maken met het feit dat jou productie op de markt wordt verkocht of niet.
Alleen zijn die tomaten in de zomer geteelt op plantjes met schone bloemekes, waardoor jij een schoonere omgeving krijgt. En de tomaten die jij normaal krijgt (zomer en winter) zijn dat niet.
Alleen heeft de staat verplicht om die tomaten in de zomer terug te geven. Zodat de tomatenboer die kan verkopen om de transportkosten te dekken.
Alleen is het zo dat ik een contract heb met de tomatenboer dat regelt dat we jaarlijks tellen hoeveel tomaten er teveel in welke richting gegaan zijn,
Alleen is het zo dat ik wel moet betalen voor de tomaten die ik meer terugvraag maar niets krijg voor de tomaten die ik minder terugvraag.

Maar de discussie is gesloten. Klaar.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Maar die kwa netvergoeding amper iets betalen in tegenstelling tot de particulieren...
Dat bedrijven andere regels hebben is misschien niet fijn maar is geen argument waarom PV bezitters geen transport zouden betalen.

Al jullie antwoorden kan je samenvatten onder; "jamaar de andere..." (waarbij de andere een totaal andere groep is).
Slafes schreef:Tussen haakjes, uw 250 euro gaat niet op, dat is een gemiddelde, het is ongeveer 50 euro exclusief btw per KW piek van uw omvormer.
Hoe vaak moet ik nu nog herhalen dat deze discussie zoekt naar een alternatief voor de netvergoeding... maar toch blijven jullie post na post na post na post na post na post na post na post na post terug komen op ofwel GSC's ofwel injectie tarieven.
Slafes schreef:Dus uw theoretische winst van 750 euro per jaar begint ineens een heel stuk minder te zijn he...
Ik ga uit van een installatie die mijn verbruik dekt (5 kWp) en dus neer zou komen op zo'n 250 euro.

Je verhaaltje van 850 euro zou dus al staan voor zo'n 17 kWp.
Slafes schreef:Lees, je gaat de terugverdientijd van 10 jaar terugbrengen naar heel wat meer jaren.
Zolang je het kan terug verdienen lijkt er mij niet echt een probleem (het rendement is dan wel gezakt maar jullie doen het toch om de groene gedachte, niet om te cashen dacht ik ?)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Afbeelding
Sorry, ik kon het niet laten. In alle vrede hoor. :-D Ik heb begrip voor beide partijen.
Ik vind het toch amusant. Niemand van beide partijen geeft af en denkt dat hij gelijk heeft.
Ik heb al eens gezegd dat ik me er ook al eens aan heb bezondigd, maar dat is om het andere uiterste te bekrachtigen.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeker?
Tijd om af te sluiten, want hiermee komen we niet verder. We draaien rondjes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:waardoor jij een schoonere omgeving krijgt.
Krijg... voor betalen zal je bedoelen ? (al zien jullie jezelf duidelijk als de redder van de wereld met slechts enkele procenten).
Joe de Mannen schreef:En de tomaten die jij normaal krijgt (zomer en winter) zijn dat niet.
Jou wintertomaten ook niet... ondanks je nulfactuur zorg je dus nog steeds voor CO2 !
Joe de Mannen schreef:Alleen heeft de staat verplicht om die tomaten in de zomer terug te geven.
Inderdaad... maar de staat heeft nergens geschreven dat die boer gratis over en weer moet rijden (ik wacht nog altijd op een wet waarin dit zou staan).
Joe de Mannen schreef:Alleen is het zo dat ik een contract heb met de tomatenboer dat regelt dat we jaarlijks tellen hoeveel tomaten er teveel in welke richting gegaan zijn, Alleen is het zo dat ik wel moet betalen voor de tomaten die ik meer terugvraag maar niets krijg voor de tomaten die ik minder terugvraag.
Nee, dat contract heb jij niet (anders zou ik het graag zien). De boer heeft gewoon laten weten dat het te moeilijk is al die tomaten te tellen... en begint nu stilaan te beseffen dat hij constant gratis over en weer aan het rijden is. Tevens geraakt hij in de zomer niet van z'n tomaten af en in de winter moet hij nog altijd even hard stoken als voordien.

Het is dan misschien een dom boertje... je begrijpt zelf dat dit spelletje niet zal blijven duren ! Discussie gesloten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

groene gedachte interesseerd me weinig of niks, heb ik vorig jaar ook tegen ecopower gezegd toen we geen divident kregen uitgekeerd, als je een aandeel koopt moet het opbrengen, al is het niet veel, vanuit een groene gedachte investeren om er inflatie voor terug te krijgen nee dank U...
Ik heb geen GSC's en ik hoef er ook geen, wat voor mij telt is dat doordat ik mijn electriciteit voor een groot deel zelf produceer toch een beetje kan incalculeren hoeveel ik op het einde van het jaar zal moeten bijbetalen, en liefst zo weinig mogelijk, voor mij is mijn elektriciteitsprijs nu vast, nl die 5 jaar dat ik mijn lening voor mijn installatie moet afbetalen en dan hopelijk er nadien nog een jaar of 15 met een redelijk rendament gebruik kan van maken...

doelstelling: een goedkopere energiefactuur

Een vaste rentevoet voor een hypotheek is ook beter dan een variabele...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb toch een contract met mijn electriciteitsleverancier en dat is eerder gequote en gelinkt, speciaal voor u trouwens r2504. Maar dat had je niet gezien door uw oogkleppen zeker ?
J.

EDIT: pagina 6 van deze discussie. Succes.
BTW, de boer brengt zelf geen tomaten, hij laat die brengen door een louche firma die een monopolie heeft. :angel:
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen op 13 okt 2014, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Om jullie een idee te geven wat wij gisteren op een rustige en beetje zonnige zondag verbruiken, naar het net exporteren en importeren, zo heb ik wel goed zicht op wat betreft injectie en netto, enz...:
Mooie grafiekjes van PVoutput :-) Denk dat de gegevens geen commentaar nodig hebben.
Bijlagen
Netto productie.png
Dag-gegevens.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Dus uw theoretische winst van 750 euro per jaar begint ineens een heel stuk minder te zijn he...
Ik ga uit van een installatie die mijn verbruik dekt (5 kWp) en dus neer zou komen op zo'n 250 euro.

Je verhaaltje van 850 euro zou dus al staan voor zo'n 17 kWp.
Dafuq? Ik zet er een voorbeeld bij dat niet uit de lucht gegrepen is en toch verdraai je mijn woorden. Dat was een REALISTISCH voorbeeld voor iemand die 10kWp liggen heeft. Jij vergeet er natuurlijk overal 21% BTW bij te tellen die vanaf 1 januari 2015 weer telt. Het gaat dus over gemiddeld 302 euro BTW in en ook in verschillende regio's nog verschillende prijzen. Je moet je echt eens gaan inlezen voor je anderen probeert de lest te spellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Dat was een REALISTISCH voorbeeld voor iemand die 10kWp liggen heeft.
Jan Met De Pet die 10 kWp legt om z'n eigen verbruik af te dekken... realistisch ja :roll: (of was het één van die pioneers die aan het cashen is aan 450 euro die nu komt wenen ?)
Slafes schreef:Het gaat dus over gemiddeld 302 euro BTW in en ook in verschillende regio's nog verschillende prijzen.
Wat mij nog steeds 700 euro winst geeft per jaar... of een terug verdien tijd van 10 jaar (met een geschatte levensduur van 20 jaar). Lijkt me dus geen slechte investering.

Verder ga ik mezelf nogmaals quoten... dan kan je zodadelijk nogmaals beginnen over GSC's of injectie tarieven :bang:
r2504 schreef:Hoe vaak moet ik nu nog herhalen dat deze discussie zoekt naar een alternatief voor de netvergoeding... maar toch blijven jullie post na post na post na post na post na post na post na post na post terug komen op ofwel GSC's ofwel injectie tarieven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zoals dit, dat gaat ook enkel en alleen over het net zeker...
r2504 schreef:Je begrijp het dus echt niet... ik zal het nogmaals simpel voorstellen... jullie geven in de zomer je overschot aan tomaten weg en krijgen er in de winter nieuwe tomaten voor in de plaats. Ik hoop dat je beseft dat de waarde van die tomaten niet hetzelfde is, en dat heeft niets te maken met het feit dat jou productie op de markt wordt verkocht of niet.
Dat is zowaar nog verder van de netvergoeding af dan een injectietarief. En het grappige is dat je je daarna zelf verdrinkt in je eigen vergelijking door te stellen dat de boer de tomaten zelf over en weer brengt.

Ik zal jou eens quoten:
r2504 schreef:Je begrijp het dus echt niet...
En dan roept dat ik geen contract heb met de tomatenboer,... :bdaysmile:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik zal dan ook maar eens het praktijkvoorbeeld van gisteren op een oktoberse zonnige dag neerpoten...
Bijlagen
energy-12102014.jpg
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Verwarm je elektrisch, want ik zie een verbruik van wel 42 kWh voor de gehele dag :eek: ?
Dan is de verhouding zonnepanelen - verbruik redelijk klein.

Edit: verhouding is inderdaad klein :-)
Laatst gewijzigd door lacer op 13 okt 2014, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:Zoals dit, dat gaat ook enkel en alleen over het net zeker...
Nee, dat gaat nog een stapje verder... en daar is eigenlijk 16 pagina's over gezwegen... maar het geeft nogmaals aan hoe mooi dat jullie de dingen steeds trachten voor te stellen. Als we jullie gedachten gang moeten volgen dan mogen we allemaal blij zijn dat we de norm halen in 2020 (al betwijfel ik dat particulier PV installaties daarvoor gaan zorgen) en in ruil daarvoor moet alles maar gratis !
Joe de Mannen schreef:Dat is zowaar nog verder van de netvergoeding af dan een injectietarief.
Wees dus blij dat er nog niemand op dat idee gekomen is. Maar ik stel voor dat je nog wat harder gaat roepen... het resultaat zal zijn dat je uiteindelijk nog meer belast gaat worden (soms ben je beter de extra belasting netjes te betalen ipv. veel kabaal te maken).
Joe de Mannen schreef:En het grappige is dat je je daarna zelf verdrinkt in je eigen vergelijking door te stellen dat de boer de tomaten zelf over en weer brengt.
Waarom verdrinken... het is het zoveelste punt dat aangeeft dat jullie voor heel wat meer kosten zorgen dan jullie zelf ook maar begrijpen.

Dit is dus iets naast de transportkost (de boer rijdt nog steeds gratis voor jullie), het is een impact op de productkost (de boer z'n tomaten die hij jullie geeft in de winter kosten heel wat meer dan deze welke hij van jullie in de zomer heeft gekregen om aan je buur verder te verkopen).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Bij elektriciteit kan je eigenlijk niet van transportkosten spreken.
Elektriciteit heeft de eigenschap dat het zichzelf transporteert, weliswaar over de bestaande infrastructuur.
En die laatste moet onderhouden, af en toe vernieuwd en soms verzwaard worden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Zoals dit, dat gaat ook enkel en alleen over het net zeker...
Nee, dat gaat nog een stapje verder... en daar is eigenlijk 16 pagina's over gezwegen... maar het geeft nogmaals aan hoe mooi dat jullie de dingen steeds trachten voor te stellen. Als we jullie gedachten gang moeten volgen dan mogen we allemaal blij zijn dat we de norm halen in 2020 (al betwijfel ik dat particulier PV installaties daarvoor gaan zorgen) en in ruil daarvoor moet alles maar gratis !
Joe de Mannen schreef:Dat is zowaar nog verder van de netvergoeding af dan een injectietarief.
Wees dus blij dat er nog niemand op dat idee gekomen is. Maar ik stel voor dat je nog wat harder gaat roepen... het resultaat zal zijn dat je uiteindelijk nog meer belast gaat worden (soms ben je beter de extra belasting netjes te betalen ipv. veel kabaal te maken).
Joe de Mannen schreef:En het grappige is dat je je daarna zelf verdrinkt in je eigen vergelijking door te stellen dat de boer de tomaten zelf over en weer brengt.
Waarom verdrinken... het is het zoveelste punt dat aangeeft dat jullie voor heel wat meer kosten zorgen dan jullie zelf ook maar begrijpen.

Dit is dus iets naast de transportkost (de boer rijdt nog steeds gratis voor jullie), het is een impact op de productkost (de boer z'n tomaten die hij jullie geeft in de winter kosten heel wat meer dan deze welke hij van jullie in de zomer heeft gekregen om aan je buur verder te verkopen).
Nu heb ik echt schrik hoor, brr.

Je begint zelf met een zogenaamd eenvoudige uitleg op kleuterniveau met tomaten en dan kom je er zelf niet meer uit. :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lacer schreef:weliswaar over de bestaande infrastructuur. En die laatste moet onderhouden, af en toe vernieuwd en soms verzwaard worden.
En sommigen denken nog steeds dat de Kerstman daarvoor zorgt.
Joe de Mannen schreef:Je begint zelf met een zogenaamd eenvoudige uitleg op kleuterniveau met tomaten en dan kom je er zelf niet meer uit.
Tja, als je het kleuterniveau al niet snapt dan stop ik ermee.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

@ lacer, nee verwarm niet elektrisch maar wasmachine en droogkast hebben goed hun werk gedaan gisteren, en we hebben een profeesionele strijkplank met blaas en afzuigsysteem, en de vrouw des huizes is er ook een tijdje mee bezig geweest...
Daarnaast zorgen de servers ea toestellen ervoor dat er zowiezo een sluimerverbruik van 1200 watt is, het dagelijks verbruik is minimaal tussen de 28 en 30 kw...
Zonneboiler verwarmt ook bij met electriciteit, vroeger was dat met aardgas, verwarmen doen we nu met pellets ipv aardgas....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:dan stop ik ermee.
Dat lijkt me het beste voor je je helemaal vastklapt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

laroyj schreef:sluimerverbruik van 1200 Watt
Daar kunt ge uw huis mee verwarmen! :eek: Ik heb 200W en vind dat al veel...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

6 thinclient servers, 10 routers, 10 switchen,8 UPSen, bbox3, Telenet modem only, 6 digiboxen,3 satelietontvangers,6 tv's in standby, 3 microgolfs waar het klokje van aanligt, 1 oven met klokje, 4 klokradio's, 1 pc die continue aanstaat, 1 frigo, 1 frigo/diepvries combinatie, 1 diepvries,...water uit de put, dus altijd pomp nodig.....en dan vergeet ik nog wel iets...

...en ja , je kan veel dingen volledig uitzetten, maar daar begin ik niet mee, is serieus inboeten aan comfort en kans dat er af en toe iets blijft "booten" of stuk gaat...

Al mijn verlichting daarentegen incl TL lampen zijn LED verlichting....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Is dat thuisgebruik ???
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Off-topic:

Code: Selecteer alles

    laroyj schreef:sluimerverbruik van 1200 Watt

Daar kunt ge uw huis mee verwarmen! :eek: Ik heb 200W en vind dat al veel...
Is dat echt het minimum nacht verbruik dat je op sommige ogenblikken hebt; als de diepvries of koelkast niet draaien ?
Na wat kleine aanpassingen en een nieuwe koel, en diepvrieskast is dit bij mij 26 Watt.
Wat zit daarin: een digitale klokradio, de cv ketel in ruststand, voeding Flukso en Gigaset en misschien nog iets maar dat zoek ik wel even uit.
Al de rest gaat onverbiddelijk uit :nono:

On-topic:
En zeg niet dat PV bezitters geen inspanningen leveren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen :angel:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

dat is thuisverbruik, servers zijn allen voor hobby toepassingen, We zijn hier met 5 thuis en toestellen zijn allemaal vervangen, allemaal lcd schermen led tv en 1 60inch plasma, droogkast met warmtepomp AAA++ wasmacine A+ frigo's diepvries...
Maar ja in de living slaapkamer mijn bureel en hobbyruimte overal tv, digibox en satelitreceiver, iedereen heeft zowel vaste pc als laptop en tablet maar er staat maar 1 pc continue aan....maar we wijken af... het gaat hier over de netvergoeding, ik bedoel maarn, ik heb geen probleem met een slimme meter want steek winig of niks terug.. wasmachine, droogkast en vaatwas staan geprogrammeerd overdag en heb al een hoog sluimerverbruik....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”