Bhaalu : de toekomst van televisiekijken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

VOiD schreef:Duurt wel lang hé Krisken :-(

Nu als Bhaalu in de toekomst met de Telenet CI+ kaart werkt dan wil ik het wel eens proberen al blijft de opstartkost toch wel vrij hoog.

@Bhaalu: Plannen in die richting ? :wink:
Bhaalu werkt net met TVV omdat je de smartcard in eender welk toestel kan gebruiken en zo ook alles kan opnemen.
Bij BGC of TLN gaat dit niet werken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kijk eens op de homepagina :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Mooie samenvatting! Maar het voegt niet veel toe als je deze thread al volledig gevolgd/gelezen had :-) . Ik vind vooral dat het hier van Bhaalu zelf uit opvallend stil blijft :-o
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ja denk dat het wat moeilijk is sommige zaken nog uitgelegd te krijgen (zoals bv het fameuze rack voor al die kaarten.)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bhaalu
Official
Official
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2013, 21:40
Bedankt: 61 keer

Hallo iedereen,

Omdat er omtrent enkele onderwerpen nog wat vragen waren, proberen we met deze post hier een antwoord op te geven.

Hoe zit dat nu met die rack?
Voor elke klant moeten we fysiek een smartcard van TV Vlaanderen in een rack pluggen. Enkel op die manier kunnen we klanten authentificeren. Op dit moment vormt het rechtstreeks inpluggen van de smartcard de meest performante oplossing voor deze authentificatie, maar we sluiten natuurlijk niet uit dat dit op termijn nog verandert. De technologische evolutie staat immers niet stil.

Is mijn bhaalu-box een deel van de cloud?
Met je bhaalu-box maak je inderdaad deel uit van de cloud; het is dan ook een collaborative PVR. Het upload volume in de cloud is momenteel echter nog minimaal. Metingen van een onafhankelijke bron komen op 15MB per uur, wat dus heel weinig is. Wanneer er sprake is van overbelasting van de cloudservers (door meer gebruikers), zullen we overschakelen op een echte peer-to-peer oplossing. De upload zal op dat moment een iets groter volume aannemen, maar nog steeds een klein percentage vertegenwoordigen in vergelijking met de download.

Gaat bhaalu ook lokale storage aanbieden?
Ja, dat is de bedoeling in de toekomst. 500 GB waarschijnlijk. Hiermee zal peer-to-peer streaming ondersteund worden, naast ook opslag en streaming van persoonlijke content.

Zal dat geheugen dan gebruikt worden voor peer-to-peer streaming en collaboration?
Ja, dat is de bedoeling in de toekomst. Nu is dat nog niet nodig, omdat de netwerkbelasting nog niet groot is. Wanneer bhaalu op grotere schaal succesvol wordt, zal die functionaliteit toegevoegd worden, al dan niet in samenwerking met internetoperatoren.

Wordt er tot dan vanuit de cloud van Amazon gestreamd?
Ja, daarna zal cloud streaming overigens ook nog steeds een onderdeel blijven van de oplossing, naast peer-to-peer streaming. Ook de Amazon cloud streaming is collaborative, want de signaalontvangst en storage zijn immers collaborative.

Vanaf wanneer wordt er P2P gestreamd?
Van zodra de bhaalu-boxes over lokaal geheugen beschikken, zal er met P2P kunnen gewerkt worden. Er zal peer-to peer gestreamd worden vanaf het ogenblik dat de netwerkbelasting dat nodig maakt.

Kan de bhaalu-vereniging blijven voortbestaan als Right Brain zou verdwijnen?
In principe wel. De gemeenschap financiert zelf de vereniging. Right Brain is een software publisher en makelaar. Mocht Right Brain ooit ophouden te bestaan, kan de gemeenschap software updates bij andere leveranciers bestellen en zelf makelen of een andere makelaar aanstellen. Op de algemene vergadering van de vereniging kunnen andere vertegenwoordigers gekozen worden. Het mandaat van de vertegenwoordigers van de vereniging is overigens onbezoldigd.

Indien er nog vragen zouden zijn, aarzel niet om ze hier te posten of via Facebook en Twitter!

Groeten,
bhaalu
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bhaalu schreef:Voor elke klant moeten we fysiek een smartcard van TV Vlaanderen in een rack pluggen. Enkel op die manier kunnen we klanten authentificeren.
Misschien moet je eens aan TVV vragen gewoon een API voor client authenticatie te voorzien (dan hoef je deze dure en absurde methode niet meer te gebruiken).

Ondertussen mag je altijd eens een foto plaatsen van jullie smartcard-rack... ik blijf er alvast sceptisch over.
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Gaat bhaalu ook lokale storage aanbieden?
Ja, dat is de bedoeling in de toekomst. 500 GB waarschijnlijk. Hiermee zal peer-to-peer streaming ondersteund worden, naast ook opslag en streaming van persoonlijke content.
Word je dan verplicht dit te doen? Kan je gelijk welke USB HD gebruiken? Mag je de SSD dan vervangen door een HD, en is dat ook goed? Enkel de bhaalu-box is een cleane oplossing, anders heb je weer een bakje extra ...

En waar blijft de nieuwe website? :wink:

En het stond in de blog van een UB'er dat jullie FTA zenders gaan/willen toevoegen, is dat waar, en over welke termijn spreken we als dat gaat gebeuren?
bhaalu
Official
Official
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2013, 21:40
Bedankt: 61 keer

r2504 schreef:
Misschien moet je eens aan TVV vragen gewoon een API voor client authenticatie te voorzien (dan hoef je deze dure en absurde methode niet meer te gebruiken).

Ondertussen mag je altijd eens een foto plaatsen van jullie smartcard-rack... ik blijf er alvast sceptisch over.
Zoals we aangeven hierboven, technologie staat niet stil. Werken via een API is inderdaad een optie in de toekomst. Op dit moment is een rack echter de meest performante oplossing. Een foto plaatsen doen we liever niet, bedrijfsgeheimen weet je wel ;-) Maar kom gerust eens bij ons langs in Hasselt en je kan het met je eigen ogen bewonderen, dat is geen enkel probleem!
MVA schreef:
Word je dan verplicht dit te doen? Kan je gelijk welke USB HD gebruiken? Mag je de SSD dan vervangen door een HD, en is dat ook goed? Enkel de bhaalu-box is een cleane oplossing, anders heb je weer een bakje extra ...

En waar blijft de nieuwe website?

En het stond in de blog van een UB'er dat jullie FTA zenders gaan/willen toevoegen, is dat waar, en over welke termijn spreken we als dat gaat gebeuren?
Wij gaan je nooit ergens toe verplichten; dat zou lijnrecht ingaan tegen onze visie. Wanneer de p2p oplossing er komt, zullen we inderdaad enkele zaken anders moeten regelen. Maar dit zal niet ten koste gaan van de bestaande community.

We zijn volop bezig met de nieuwe website maar soms is er een andere prioriteit die voorrang krijgt. Als alles goed gaat, zal de nieuwe website nog voor juli online staan!

Wat betreft de FTA zenders, we sluiten dat niet uit maar beloven ook zeker niets. Door deze suggestie die we enkele weken geleden kregen, is dit opgenomen in onze agenda. Alvorens we daarover een antwoord kunnen geven, moeten we nog uitzoeken wat mogelijk is en hoeveel dit zou kosten. Hier een termijn op kleven is dus heel moeilijk en zou ook niet eerlijk zijn.

Groeten,
bhaalu
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Hebben jullie plannen om naast TV Vlaanderen ook met Telenet te werken nu ze een CI+ kaart gaan uitbrengen ?

Persoonlijk vind ik de kost van de Bhaalu box wat te hoog. Hebben jullie plannen om bv. een XBMC plugin te maken ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bhaalu
Official
Official
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2013, 21:40
Bedankt: 61 keer

@VOiD: We moesten ergens beginnen, en aangezien TV Vlaanderen zijn omgeving openstelt, was dit de ideale start voor ons. Om samen te werken met bvb Telenet (of andere) moet het natuurlijk wel van twee kanten komen... Maar we hebben dus zeker plannen om met meerdere operatoren te werken. Van zodra we daar meer nieuws over hebben, zal je dit zeker te horen krijgen.

Zoals al eerder gezegd koop je voor de €300 niet enkel de box maar kom je ook voor een deel eigenaar van de gemeenschappelijke infrastructuur. Daarnaast beleef je TV kijken op een volledig nieuwe manier, dit kunnen we best illusteren via volgende link: http://www.gijookal.be/2013/06/tv-is-horror/
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

bhaalu schreef:Wij gaan je nooit ergens toe verplichten; dat zou lijnrecht ingaan tegen onze visie. Wanneer de p2p oplossing er komt, zullen we inderdaad enkele zaken anders moeten regelen. Maar dit zal niet ten koste gaan van de bestaande community.
Dus als ik het goed begrijp zullen (bestaande) klanten buiten het P2P systeem kunnen blijven als ze dat wensen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

VOiD schreef:Hebben jullie plannen om naast TV Vlaanderen ook met Telenet te werken nu ze een CI+ kaart gaan uitbrengen ?
Dat maakt de oplossing alléén maar duurder natuurlijk... een kabelabonnement is namelijk duurder dan TVV.

En wat is het voordeel... buiten misschien enkele zenders die je niet hebt bij TVV ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Da's weer kort door de bocht.

Het voordeel is dat ik dan Bhaalu kan gebruiken in een buitenverblijf zonder extra maandelijkse kost.

@Bhaalu,

Werken jullie trouwens ook samen met Télésat of is het momenteel echt enkel TV Vlaanderen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Jack3770
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 apr 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik werk in Hasselt dus wil daar wel eens een kijkje gaan nemen...
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

We weten nog niet of ze de TV Vlaanderen feed ontvangen of ergens wat schotels hebben staan. Misschien kan jij onder het motto "op zoek naar de bron van Bhaalu" even dat bezoekje brengen? :banana:

@VOID. Echt enkel TV Vlaanderen volgens mij.

En ik mis RTBF/Eurosport een beetje nu. En eurosport 2 is er zelfs niet (meer) bij TVV.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

VOiD schreef:Het voordeel is dat ik dan Bhaalu kan gebruiken in een buitenverblijf zonder extra maandelijkse kost.
De "ontvangst" van Bhaalu vindt plaats in hun cloud... niet in jou decoder... dus CI+ zou hier niets aan veranderen.

Je kan Bhaalu met TVV ook gewoon gebruiken in je buitenverblijf... alléén heb je internet nodig.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

@r2504: Toch wel, dan kan ik het bestaande Telenet abbonnement behouden en zonder maandelijkse meerkost Bhaalu gebruiken vermits Telenet voor hun CI+ oplossing een éénmalige kost vraagt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Een smartcard van telenet (Voor in het bewuste rack) zou hem eenmalig € 69 kosten, gesteld dat hij al Telenet-klant is. Dat kost hem dus maandelijks niets meer. Dat is wat hij bedoelt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Begrepen... zo had ik het niet bekeken.
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Jack3770 schreef:Ik werk in Hasselt dus wil daar wel eens een kijkje gaan nemen...
Dat zou wel leuk zijn, dan kan je ons vertellen hoe een smartcard-rack er juist uit ziet :)
Jack3770
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 apr 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

ldw schreef:
Jack3770 schreef:Ik werk in Hasselt dus wil daar wel eens een kijkje gaan nemen...
Dat zou wel leuk zijn, dan kan je ons vertellen hoe een smartcard-rack er juist uit ziet :)
Ik heb mezelf alvast uitgenodigd, even afwachten nu.
Foto's zal ik sowieso niet mogen nemen, maar als onafhankelijke bron kan ik toch al bevestigen of het al dan niet bestaat.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

bhaalu schreef:Zoals al eerder gezegd koop je voor de €300 niet enkel de box maar kom je ook voor een deel eigenaar van de gemeenschappelijke infrastructuur.
Ik snap nog steeds niet wat deze zin betekent...

1. Wat is die 'gemeenschappelijke infrastructuur' eigenlijk?

2. Wat heb ik er persoonlijk aan dat ik (mede)eigenaar ben van die infrastructuur?

bhaalu schreef: De gemeenschap financiert zelf de vereniging. Right Brain is een software publisher en makelaar. Mocht Right Brain ooit ophouden te bestaan, kan de gemeenschap software updates bij andere leveranciers bestellen en zelf makelen of een andere makelaar aanstellen. Op de algemene vergadering van de vereniging kunnen andere vertegenwoordigers gekozen worden. Het mandaat van de vertegenwoordigers van de vereniging is overigens onbezoldigd.


Dit is ook chinees voor mij.

De gemeenschap = klanten veronderstel ik? Maar wie of wat is 'de vereniging' ? En als die gefinanciert wordt door de gemeenschap hoe wordt dit dan gedaan? Moet ik als klant een maandelijkse bijdrage leveren of zo...? Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?


Is het mogelijk om dit in 'lekentaal' even uit te leggen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MJ schreef:De gemeenschap = klanten veronderstel ik? Maar wie of wat is 'de vereniging' ? En als die gefinanciert wordt door de gemeenschap hoe wordt dit dan gedaan? Moet ik als klant een maandelijkse bijdrage leveren of zo...? Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?
Lees de vorige pagina's eens zou ik zeggen... je zal merken dat meer mensen hierover ernstige bedenkingen hebben.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb over het gebruik in het buitenland ook antwoord gehad van Yuri:
Wat betreft het gebruik van de bhaalu-box over de landsgrenzen heen, daarin zijn we heel duidelijk: het mag! Je kan je bhaalu-box dus heel eenvoudig meenemen op zakenreis, vakantie of zelf gebruiken als expat.
Net zoals je vroeger een videocasette kon meenemen, kan je nu ook de opnames van je bhaalu-box meenemen. De enige voorwaarde is dat je nog een gezinslid hebt dat in België verblijft en je in België over een geldig TV-abonnement beschikt (dat werkt met bhaalu).
Ik wil het best geloven, maar het zijn niet alleen opnames, je kan ook "live" kijken (al is dit met 5 minuten vertraging).
Dus in hoeverre dit in een grijze zone zit.
In ieder geval neem ik mijn box mee op vakantie in juli naar Italie en ook naar Frankrijk in oktober.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:In ieder geval neem ik mijn box mee op vakantie in juli naar Italie en ook naar Frankrijk in oktober.
TV meenemen op vakantie :bang: Nu ja, ieder z'n ding.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Uiteraard kijk ik niet permanent TV op vakantie, maar om het nieuws te kijken is het wel handig.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

@bhaalu

Is het toegelaten om de bhaalu-box voor andere doeleinden te gebruiken wanneer je GEEN gebruik maakt van jullie diensten?
Iets concreter zou ik af en toe gebruik van XBMC willen gebruiken via een usb stick op de bhaalu-box. Dat jullie hier geen ondersteuning voor (kunnen) geven spreekt voor zich. Wel ben ik benieuwd of er bewust (hardwarematige) restricties zijn die dit niet mogelijk maken?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

als ik me niet vergis verkoopt conrad.be deze zotac box voor ca 175,00 €! Beter daar uw licht eens opsteken misschien...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:maar om het nieuws te kijken is het wel handig.
Veel hotels bieden BVN aan... trouwens mits een VPN naar je thuis kan je gewoon TV Overal of Yelo kijken 8)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Dat is waar, maar ik heb de Bhaalu box toch, dus waarom zou ik hem niet meenemen?
We zitten niet op hotel, maar in vakantiehuis. (zowel in Italie als Frankrijk)
Iets concreter zou ik af en toe gebruik van XBMC willen gebruiken via een usb stick op de bhaalu-box. Dat jullie hier geen ondersteuning voor (kunnen) geven spreekt voor zich. Wel ben ik benieuwd of er bewust (hardwarematige) restricties zijn die dit niet mogelijk maken?
Ik heb dit net even getest, en ik kan pas booten vanaf een USB stick als de SSD eruit is.
Pogingen om in de BIOS van die Zotac te gaan waren tevergeefs, geen enkele toets reageerde daarop.
Maar als dus de SSD eruit is, kon ik perfect booten met een Linux stick. (wel op de gewone USB2 poorten, want de USB3 reageerde niet op stick en keyboard).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:Pogingen om in de BIOS van die Zotac te gaan waren tevergeefs, geen enkele toets reageerde daarop.
Normaal is het de DEL key.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Die deed het dus niet, alsook geen enkele Fn knop.
Toetsenbord is wel goed aangesloten, want Numlock gaat aan en werkt perfect in die USB Linux.

Waarschijnlijk hebben ze die BIOS chip herflashed zodat de creatieve gebruiker de boel niet om zeep helpt...
Indien je de Zotac ooit wil gebruiken voor iets anders, kan je er gewoon een eigen SSD of HDD insteken, en die zal wel booten, maar niet in de BIOS geraken is niet echt handig.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Mja moest je een hard bios reset doen (jumpers) zou je vast wel in de buis geraken.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bhaalu
Official
Official
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2013, 21:40
Bedankt: 61 keer

MJ schreef:
bhaalu schreef:Zoals al eerder gezegd koop je voor de €300 niet enkel de box maar kom je ook voor een deel eigenaar van de gemeenschappelijke infrastructuur.
Ik snap nog steeds niet wat deze zin betekent...

1. Wat is die 'gemeenschappelijke infrastructuur' eigenlijk?

2. Wat heb ik er persoonlijk aan dat ik (mede)eigenaar ben van die infrastructuur?

bhaalu schreef: De gemeenschap financiert zelf de vereniging. Right Brain is een software publisher en makelaar. Mocht Right Brain ooit ophouden te bestaan, kan de gemeenschap software updates bij andere leveranciers bestellen en zelf makelen of een andere makelaar aanstellen. Op de algemene vergadering van de vereniging kunnen andere vertegenwoordigers gekozen worden. Het mandaat van de vertegenwoordigers van de vereniging is overigens onbezoldigd.


Dit is ook chinees voor mij.

De gemeenschap = klanten veronderstel ik? Maar wie of wat is 'de vereniging' ? En als die gefinanciert wordt door de gemeenschap hoe wordt dit dan gedaan? Moet ik als klant een maandelijkse bijdrage leveren of zo...? Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?


Is het mogelijk om dit in 'lekentaal' even uit te leggen?

Bij deze nog wat meer uitleg bij het begrip 'vereniging':

1. Wat is die 'gemeenschappelijke infrastructuur' eigenlijk?
De gemeenschappelijke infrastructuur houdt ontvangst, onbeperkte tuning, onbeperkte kopiëer-, storage- en streaminginfrastructuur in.

2. Wat heb ik er persoonlijk aan dat ik (mede)eigenaar ben van die infrastructuur?
Het voordeel is dat je als mede-eignaar alle content kan opnemen, zonder de technische beperkingen van de huidige recorders (1 of slechts enkele tuners, beperkte opslagcapaciteit e.d.) Zonder gemeenschappelijke eigendom, zou je alleen de hele infrastructuur moeten aankopen, wat veel duurder is.

3. Wie of wat is 'de vereniging' ?
De vereniging doet niets anders dan de samenaankoop, verwerving, bezit en gebruik van de gemeenschappelijke infrastructuur.

4. En als die gefinanciert wordt door de gemeenschap hoe wordt dit dan gedaan?
De vaste kosten van de vereniging worden gedragen door de toetredingsbijdragen. Van elke verkochte bhaalu-box stort Right Brain een substantieel bedrag door naar de vereniging om de vaste kosten te financieren. De variabele kosten van de vereniging worden gedragen door variabele inkomsten: van de inkomsten vanuit de iPad stream, de HD stream en eventueel andere variabele inkomsten, stort Right Brain een deel door naar de vereniging ter afdekking van de storage en streamingkosten en eventuele andere variabele kosten. De vereniging heeft geen winstoogmerk, maar dient wel uit te kosten te komen; daartoe zijn vaste en variabele bijdragen variabel gemaakt over de tijd.

5. Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?
Jazeker, electronisch, per email zal die uitnodiging verzonden worden.
jorgo schreef: Is het toegelaten om de bhaalu-box voor andere doeleinden te gebruiken wanneer je GEEN gebruik maakt van jullie diensten?
Iets concreter zou ik af en toe gebruik van XBMC willen gebruiken via een usb stick op de bhaalu-box. Dat jullie hier geen ondersteuning voor (kunnen) geven spreekt voor zich. Wel ben ik benieuwd of er bewust (hardwarematige) restricties zijn die dit niet mogelijk maken?
Onze software en hardware zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden...
Jack3770 schreef:
ldw schreef:
Jack3770 schreef:Ik werk in Hasselt dus wil daar wel eens een kijkje gaan nemen...
Dat zou wel leuk zijn, dan kan je ons vertellen hoe een smartcard-rack er juist uit ziet :)
Ik heb mezelf alvast uitgenodigd, even afwachten nu.
Foto's zal ik sowieso niet mogen nemen, maar als onafhankelijke bron kan ik toch al bevestigen of het al dan niet bestaat.
Je bent van harte welkom zoals afgesproken in PM!

Groeten,
Yuri van bhaalu
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

4. En als die gefinanciert wordt door de gemeenschap hoe wordt dit dan gedaan?
De vaste kosten van de vereniging worden gedragen door de toetredingsbijdragen. Van elke verkochte bhaalu-box stort Right Brain een substantieel bedrag door naar de vereniging om de vaste kosten te financieren. De variabele kosten van de vereniging worden gedragen door variabele inkomsten: van de inkomsten vanuit de iPad stream, de HD stream en eventueel andere variabele inkomsten, stort Right Brain een deel door naar de vereniging ter afdekking van de storage en streamingkosten en eventuele andere variabele kosten. De vereniging heeft geen winstoogmerk, maar dient wel uit te kosten te komen; daartoe zijn vaste en variabele bijdragen variabel gemaakt over de tijd.

5. Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?
Jazeker, electronisch, per email zal die uitnodiging verzonden worden.
[jorgo schreef:
Is het toegelaten om de bhaalu-box voor andere doeleinden te gebruiken wanneer je GEEN gebruik maakt van jullie diensten?
Iets concreter zou ik af en toe gebruik van XBMC willen gebruiken via een usb stick op de bhaalu-box. Dat jullie hier geen ondersteuning voor (kunnen) geven spreekt voor zich. Wel ben ik benieuwd of er bewust (hardwarematige) restricties zijn die dit niet mogelijk maken?
/quote]

Onze software en hardware zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden...
Wat zouden deze dan wel kunnen zijn? Kunnen jullie nu eens klaar en duidelijk zeggen/garanderen dat de manier waarop Bhaalu vandaag werkt behouden blijft?! Dus enkel TVV als maandelijkse kost.

En op dat laatste zou een ja/nee of eigenlijk mag het niet, maar we laten het toe gepaster zijn. Dat jullie over de exacte werking of financiën niet 100% duidelijk kunnen zijn kan ik begrijpen in het opzicht van juridische en concurentiële(patenten) redenen. Maar dat je op dit soort concrete vragen vaag blijft doen ...

En spreken over variabele vaste kosten? :bang:
Duidelijkheid over (de kost/functionaliteit van) uw product is essentieel!
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

bhaalu schreef: 3. Wie of wat is 'de vereniging' ?
De vereniging doet niets anders dan de samenaankoop, verwerving, bezit en gebruik van de gemeenschappelijke infrastructuur.
Dus de klanten = gemeenschap = vereniging ?
bhaalu schreef: 5. Krijg ik een uitnodiging om op de algemene vergadering aanwezig te zijn?
Jazeker, electronisch, per email zal die uitnodiging verzonden worden.
Waar en wanneer gaan deze vergaderingen doorgaan? Wat gaat er daar allemaal besproken worden?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

@Bhaalu: Al nagedacht over een samenwerking met Weepee ? De focus van Weepee ligt blijkbaar vooral op distributie (geen apps...) terwijl jullie focus meer op de front-end ligt (distributie is voor de 'community') ?

De 'versus' titel van het artikel op de frontpage is mischien niet correct, jullie kunnen complementair zijn lijkt mij...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Jack3770
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 apr 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

VOiD schreef:@Bhaalu: Al nagedacht over een samenwerking met Weepee ? De focus van Weepee ligt blijkbaar vooral op distributie (geen apps...) terwijl jullie focus meer op de front-end ligt (distributie is voor de 'community') ?

De 'versus' titel van het artikel op de frontpage is mischien niet correct, jullie kunnen complementair zijn lijkt mij...
Exact mijn gedacht eerder deze week. Ze zouden de handen in elkaar moeten slaan.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Dat de leden van de vereniging hun stem daar dan over uitbrengen he :)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”