Burgeroorlog VS?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:Waarschijnlijk moet je dat ergens anders gaan zoeken dan bij die huisbaas.
Tot spijt van wie het benijdt geven de data toch een ander beeld.
En alleen nog maar met het bekendmaken van "we gaan discriminatie monitoren" daalt het al spectaculair.
Dat je - ondanks de data - nog moet gaan argumenteren dat er discriminatie is (bv op de huurmarkt) is toch echt te zot :).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dat zegt dus heel veel over de waarde die we aan die cijfers moeten hechten. Lost dat het probleem op ?
Uiteindelijk is het een mix van allerlei factoren die meespelen, discriminatie ga je altijd hebben, racisme ook trouwens, dat ga je niet oplossen met mistery calls.
Waarom heeft die huisbaas liever 2 verdieners in zijn kot ? Omdat het risico kleiner is dat die niet gaan betalen.
Verlaag het risico van wanbetalers = verlaag het risico op discriminatie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef: Waarom heeft die huisbaas liever 2 verdieners in zijn kot ? Omdat het risico kleiner is dat die niet gaan betalen.
Verlaag het risico van wanbetalers = verlaag het risico op discriminatie.
Maar uit cijfers blijkt dat 2verdienders met een kleur al niet hoeven te proberen bij een heel aantal huisbazen.
De huisbaas schiet gewoon in eigen voet, want hij (/zij) negeert of sluit een deel van de markt uit.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nee, uit die cijfers blijkt dat mensen met een ander velleke moeilijker aan een huurhuis geraken, en dan komt die anekdote van de discriminerende huisbaas.
Het gaat trouwens over meer dan een ander velleke, alleenstaande moeders moeten ook niet direct rekenen om snel een huurwoning te vinden.

Als je slim genoeg bent om te investeren in vastgoed, zal je ook wel slim genoeg zijn om de juiste kandidaat eruit te pikken, die wet gaat daar weinig aan veranderen, die mistery calls ook niet(in tegendeel zelfs)

Ik geloof nog altijd in een betere wereld, het land van melk en honing, dat bereik je imho door de rotte appels eruit te halen, niet door ze te bepamperen(aan beide kanten trouwens, die huisjesmelkers moeten er ook uit)
Los je dat op met mistery calls ? Ik denk het niet, daarmee vergroot je juist het probleem, weer een reden meer om op je hoede te zijn als je een vreemde naam aan de telefoon krijgt.
Als Jos mijn huis komt huren moet ik 2 dingen uitvogelen, kan hij mij elke maand betalen & gaat hij mijn kot niet afbreken.
Als Achmed of (Josfien met 3 kinderen) mijn huis komt huren moet ik 3 dingen uitvogelen, kan hij mij elke maand betalen, gaat hij mijn kot niet afbreken en stapt hij niet naar Unia.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik recruitment doe van profielen ben ik maar met 2 dingen bezig:
- heeft ie de skills
- heeft ie de attitude

Ongeacht de naam, het geslacht, de leeftijd (vorig jaar nog een 60+ aangeworven), de woonplaats of Unia.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Idd, en dat gaat in 99% van de gevallen zo zijn, en toch hebben vrouwen en mensen met een ander velletje minder kansen.
Ligt dat aan u ?
Ligt dat aan die 1%?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Als ik recruitment doe van profielen ben ik maar met 2 dingen bezig:
- heeft ie de skills
- heeft ie de attitude
Bij recruitment zijn dat inderdaad de criteria, als je verhuurder bent zijn dat andere criteria;

- kan men op tijd betalen
- ziet men er netjes uit (geen zorg voor jezelf is zelden zorg voor iemand anders zijn eigendom)
- heeft men een stabiele leefsituatie

Iedereen doet bij welke selectie dan ook aan risico bepaling en het is te eenvoudig om daar meteen "racisme" op te plakken. In heb in het verleden trouwens meermaals huurders uitgesloten die hier niet aan voldeden en die hadden geen "kleurtje", de criteria staan dus los van ethnische herkomst.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Als ik recruitment doe van profielen ben ik maar met 2 dingen bezig:
- heeft ie de skills
- heeft ie de attitude
(...) de criteria staan dus los van ethnische herkomst.
Zo zou het idd horen te zijn.
Als je echter al afhaakt na het telefoontje (naam: Rahul), dan hebben de mensen niet eens de kans gehad om te laten zien dat hij ingenieur is en zij verpleegster en ze dus perfect passen in het plaatje van "zorg voor zichzelf" en "kunnen de huur wel betalen".
Een vriendin haar overgrootvader is/was een Pool, zij heeft een Poolse achternaam en een Vlaamsevoornaam. Om te huren of kopen belde ze altijd met de achternaam van haar partner. Zij was leerkracht secundair, hij docent hoger onderwijs.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

tja, daar zou ik ook niet aan verhuren, die zijn een heel jaar thuis, verslijten de vloeren veel te snel van :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Maar even een stelling en ik ga hier niet hopelijk gevoelige zieltjes raken.

Als blijkt dat je nu iemand afwijst vanwege skills en attitude die niet voldoende zijn kan je dan nog altijd uitgemaakt worden voor racisme?

Theoretisch gezien niet maar in de huidige context?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je kan altijd beschuldigd worden.
Of er effectief gevolg aan gegeven wordt, dat is weer iets anders.

Tot op heden ben je in BE nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Hoe je gaat bewijzen dat je iemand weigert op basis van kleur, dat moet je mij toch eens uitleggen.
Tenzij je het echt heel bont maakt natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Maar even een stelling en ik ga hier niet hopelijk gevoelige zieltjes raken.

Als blijkt dat je nu iemand afwijst vanwege skills en attitude die niet voldoende zijn kan je dan nog altijd uitgemaakt worden voor racisme?

Theoretisch gezien niet maar in de huidige context?
Dat kan altijd. Net zoals ik u kan beschuldigen dat je mijn pasta opgegeten hebt.
Ik kan aantonen waarom ik iemand al dan niet aanwerf - ik schrijf daar een rapport van voor HR & future reference. Dat gaat altijd over skills en attitude.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef:Het enige dat je eigenlijk doet is verantwoorden waarom de testen er uiteindelijk toch moeten komen :lol:
Nee, het enige dat hij doet is aantonen dat die testen absurd zijn.
Uiteindelijk kiest die huisbaas toch de meest geschikte kandidaat, en ja, de kleur van zijn velleke speelt daar waarschijnlijk ook in mee.
Ik haal mijn frieten bij een Chinees, ik laat mijn haar knippen door een Marokkaan,Ik haal mijn brood bij een Turk & mijn vlees bij een Tunesiër.
Zowat half de straat hier is een gemengd gezin of van Allochtone herkomst(en ik woon op den boeren buiten), dan vraag ik mij af waar het probleem nog zit ? Waarschijnlijk moet je dat ergens anders gaan zoeken dan bij die huisbaas.
Klein probleem is dat dit gedrag onwettelijk is en een woningnood veroorzaakt.

Het is inderdaad belachelijk dat men zich nog afzet tegenover een onomkeerbare realiteit maar blijkbaar dringt dat niet bij iedereen door. Daar zit het probleem en soms zijn die mensen huisbaas en moeten ze voldoen aan de regelgeving om huizen te verhuren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef: Dat kan altijd. Net zoals ik u kan beschuldigen dat je mijn pasta opgegeten hebt.
.
Alleen is dat een verschil. Je kan iemand uitmaken voor discriminatie maar als jij als bedrijf zegt van ik wijs je af vanwege je skills en attitude kan je dat niet als racisme afschrijven want het is een individu geen groep.

Het woord racisme wordt misbruikt in vele omstandigheden niet in alle.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Ik merk maar op dat het hier geopperd werd dat het lezen van uw bijdragen enige moeite vergen. De techniek om BS mooi te verpakken om het verkoopbaar te maken blijkt vaak terug te keren in uw posts. Het lijkt op een mistgordijn dat de lelijke kant moet verbergen of veel suiker toevoegen om de zure kern te maskeren.

Je hebt 100% gelijk dat de vorm de inhoud niet altijd bepaalt maar dat is een leuke poging tot afleiding van de essentie. Als je de vorm wegneemt valt de inhoud immers zwaar tegen. Die inhoud is ook niet zo ingewikkeld of moeilijk dus de verpakking is overbodig.

Bovendien zit je hier op een forum, niet op een wetenschappelijk congres. Zwaaien met termen om indruk te maken is dus even nodig als simpele en oude ideeën als nieuwe inzichten te verpatsen. De vermelding dat je "mensen doet nadenken op een manier waarop ze er nog niet over hebben nagedacht" is wel erg aanmatigend. Uw redenering is nergens zo complex om ze niet op een veel toegankelijkere manier te kunnen brengen.

Het afdoen alsof het noodzakelijke nuanceringen zijn, klopt ook niet want de kern is zo genuanceerd niet, integendeel het is vrij zwart/wit en typisch vakjesdenken. Logisch dat het niet zo moeilijk is om het compleet te doorprikken.

Het afdoen alsof het noodzakelijke nuanceringen zijn, klopt ook niet want de kern is zo genuanceerd niet, integendeel het is vrij zwart/wit en typisch vakjesdenken. Logisch dat het niet zo moeilijk is om het compleet te doorprikken.

Ik beweer ook nergens dat mensen niet naar u moeten luisteren, dat bepalen ze vooral zelf. Ik heb uw stijl zelfs als goed beschreven want ik hou wel van iemand die taalvaardig is. Dat betekent echter niet dat de taal de inhoud moet verbloemen of nodeloos ingewikkeld moet maken. Dat is waar het om gaat, je verdrinkt de vis in water. Ik wordt niet dom omdat ik doorzie dat de inhoud schril afsteekt tegenover de verpakking.
Dat zijn dus allemaal heel generische cliché-verwijten. Je bent zogezegd een kritische denker die alles kritisch onderzoekt, maar tegelijkertijd neem je die wakker-linkse Twitterhouding aan van "ja jij zegt zogezegd a, b, c maar ik KEN uw argument al lang zulle manneke, het is gewoon een nieuwe verpakking voor altijd hetzelfde [argument dat zo verdraaid wordt dat het er op neer komt dat degene die het maakt een afschuwelijk mens is]. Toegegeven, ik doe dat ook, maar ik geef tenminste nog m'n hele redenering waarom ik dat denk.

En dat het "wit/zwart" en "typisch vakjesdenken" is... Euhm? Elk argument dat gebruik maakt van logica en concepten maakt noodzakelijk claims over hoe iets wel of niet zus of zo is... dus dat is het grootste cliché-verwijt van allemaal. Het verschil is dat ik mijn redenering genuanceerd weergeef, terwijl jij gewoon aan wakker-linkse call-out culture doet en heel de tijd dooddoeners gebruikt die meer op jezelf van toepassing zijn dan op mij.

Je reageert op de kern van mijn betoog door de verpakking naar de prullenbak te verwijzen"? Wel, dat is dus geen reactie op de kern van het betoog hé. "Links" zoals ik het eerder gedefinieerd heb heeft een professioneel belang bij het bestendigen van het huidige arrangement, vandaar dat door de autochtone bevolking subjectief ervaren samenlevingsproblemen niet beantwoord worden met de gewenste repressieve aanpak, maar met de aanpak die ik eerder beschreven heb als "goedpraten in de praktijk". Dat is de kern van wat ik betoog en daar heb je geen antwoord op. Het is allemaal tone policing en "maar rechts [...] ook niet".

En nogmaals, niets van wat ik vertel is nodeloos complex. Dat is opnieuw zo'n dooddoener in de hoop dat je iemand als pseudo-intellectueel kan aanmerken aanmerken ("Zwaaien met termen om indruk te maken" => Ja man, ik schrijf niet zoals ik schrijf om precies en genuanceerd te zijn wanneer ik ook voor mezelf m'n gedachten wil ordenen m.b.t. een bepaald thema. Nee, ik schrijf zo om indruk te maken op een groep onbekenden, dat heb je even knap ontmaskerd!) en je dan de discussie gewonnen hebt door de ander te begraven onder dooddoeners.
Dizzy schreef: De verwijzing over hoe journalisten/politici over hun lezers/kiezers zouden denken is de zoveelste platte veralgemening en vakjesdenken.
OK, dus die enorme verkleutering en normalisering van een soundbite-cultuur de afgelopen 25 jaar, dat is iets dat ik me gewoon inbeeld dan? En dat doen ze ondanks het feit dat ze denken dat er onder de nieuwsconsumenten en kiezers wel vraag is naar een genuanceerd betoog?
Dizzy schreef: Dat zaken soms ingewikkelder zijn gaf ik zelf al aan maar dan mis ik de genuanceerde oplossingen in uw posts. Je zegt logica te beschrijven maar die logica hangt met haken en ogen aan elkaar als het concreet wordt.

Tendensen veranderen inderdaad en niemand kan weten wat we over 1000 jaar staan. We leven echter vooral in het nu en nu zijn er problemen die oplossingen voor vandaag nodig hebben. Nu stel ik vast dat de vermenging een feit is. Ik ben één en al oor naar uw oplossing om dit feit in de huidige tijd te veranderen. Uw voorbeeld van de nazi's is perfect. Hun waanzinnige oplossing (Endlösung) is een schaamte voor de mensheid op zich en daarnaast een complete mislukking. Er zijn nog altijd Joden, homo's en zigeuners. De vermenging is ook niet onvermijdelijk en onomkeerbaar omdat ze moreel goed zou zijn maar wel omdat je dit feit niet zomaar ongedaan kunt maken. Je verwijst naar de multiculturele samenleving als een titanic maar ik stel vast dat de vermenging gewoon verder gaat, ook ondanks dat rechts politiek meer en meer aan zet is. Gewoon in de reddingssloep stappen is een vereenvoudiging die aantoont dat men voor deze complexe realiteit geen realistische oplossing heeft.
Hoe hangt de logica met haken en ogen aan elkaar? Je gaat er niet op in, want je denkt dat je er op in gaat door "de verpakking naar de prullenbak te verwijzen". Dus zoals steeds een dooddoener.

"Je hebt geen oplossingen." Dat is een typische dooddoener van mensen die niets durven veranderen omdat ze weten dat ze aan de verkeerde kant van de nabije toekomst staan. Meer bepaald omdat ze weten dat hun standaardoplossingen, i.c. altijd variaties op meer beleidsplannen, meer controle van de autochtonen via allerlei surveillance die de schuld voor samenlevingsproblemen bij de autochtonen legt, meer geld voor allerhande expertocratische gremias die zwaar gepolitiseerde pseudo-expertise produceren, kortom meer afstel van controversiële beslissingen, niet als oplossingen ervaren worden door de bevolking.

Ten eerste vereist een analyse maken van een probleem niet dat men in staat moet zijn een oplossing te formuleren. Als je dat stelt dan ben je je uiteindelijk gewoon aan het beroepen op de onvermijdelijkheid van de bestaande situatie. Dat is dezelfde redenering die Trump ook maakte wanneer hij weigerde massaal te laten testen op Covid-19. Er was en is geen vaccin, dus hoe meer het probleem in kaart gebracht werd, hoe slechter het zou lijken. Ik mag de link tussen enerzijds de gepolitiseerde pseudo-expertise die expertocratische gremias produceren om de medeplichtigheid van links als professionele klasse te ontkennen en anderzijds het stochastisch terrorisme van de grootstedelijke onderklasse niet maken, want... het enige wat de bevolking nog gelooft m.b.t. de inorganische oplossingen die voorgesteld worden en waar links een klasse-belang bij heeft, is dat ze de dode hand van de overheid verder vergroten.

Ten tweede zijn er natuurlijk oplossingen, maar die situeren zich buiten de grenzen van wat mogelijk is in de context van een hyper-legalistisch liberaal-kapitalistisch regime waarbij juridische bescherming geclaimd wordt voor elke persoonlijke voorkeur en elk onnozel levensprojectje omdat het zogezegd mensenrechten zijn. Met de geleidelijke instorting van het liberaal-kapitalisme als gevolg van de zich opstapelende ecologische en economische crisissen zullen we op termijn terug evolueren naar minder complexe samenlevingsvormen, waarin minder plaats is voor minoritaire praktijken die enkel kunnen stand houden doordat het recht ze beschermt tegen een majoritaire politiek. Dus oplossingen komen er sowieso.
Dizzy schreef: De klimaatprotesten zijn een ander voorbeeld dat vooral aan links wordt toegeschreven en bekritiseerd door vele rechtse stromingen. Ga je nu echt beweren dat dit geen invloed heeft op het kapitaal? Geen moed om te reageren tegen het kapitaal is gewoon onzin dus.

Een andere foute voorstelling is alsof rechts wel tegen het kapitaal zou ageren terwijl als we bij het kapitaal zelf eens polsen naar de overtuiging deze eerder rechts zijn dan links.
Extinction rebellion e.d. worden getolereerd omdat ze in de praktijk niets zullen veranderen. De linkse deelnemers (de kinderen en jongere leden van wat met in het engels de PMC of "professional-managerial classes" noemt ) ervan durven namelijk amper geweld gebruiken om hun politieke eisen door te drukken, dit i.t.t. de gele hesjes die door de media amper aan het woord gelaten werden wegens te populistisch. Niet dat de gele hesjes extreem-rechts waren, maar enkel extreem-rechts doet momenteel niet mee aan de oorlog tegen het populisme, dus er hing indirect een extreem-rechts geurtje aan. Extinction rebellion daarentegen is uiteindelijk allemaal live-action role-playing omdat hun participatie op zich reeds een product is van hoe ze politieke identiteiten consumeren als onderdeel van een media-spektakel die "extinction rebellion" als een sociaal aanvaardbare vorm van rebellie voorstelt, net als BLM trouwens in Europa. Je doet mee aan extinction rebellion of BLM (als blanke) zoals je AirPods of schoenen van een bepaald merk koopt, draagt en toont op sociale media. Deze manier van participatie bepaalt op haar beurt de objectieve functie ervan, t.t.z. maakt er een moreel-esthetische consumptiepraktijk van die zich vertaalt in minstens het leren van professioneel nuttige skills (namelijk je objectieve medeplichtigheid aan escalerende crisissen ontkennen door je consumptie van (non-)oplossingen-qua-mediamerken op gesofisticeerde wijze te representeren) of in het beste geval professionele kansen (merken zoals "Anuna De Wever" en "Greta Thunberg").

Verder is wat vandaag de dag alt-rechts genoemd wordt (i.e. het deel van rechts dat geen vertegenwoordiging heeft binnen het "democratische" politieke spectrum) wel degelijk tegen die dingen waar kapitaal belang bij heeft: vrijheid van kapitaal, goederen, diensten en werknemersverkeer om het met een term uit het EU-recht samen te vatten. Dat is niet omdat de aanvoerders van bepaalde thema's die met alt-rechts samenhangen, bv. Jacob Reese-Mogg en Nigel Farage als gezichten van Brexit of Trump als vertegenwoordiger van fysieke grenzen en immigratie-restrictie, persoonlijk pro-arbeidersklasse zijn. Dat beweren zou absurd zijn. Maar het zijn lieden wiens persoonlijke strategie om zich via deze thema's persoonlijk te verrijken in gaat tegen de belangen van het kapitaal als klasse, voor wiens belangen de academie en de academie en de pers uiteindelijk maar doorgeefluiken zijn.
Dizzy schreef: Rechts heeft ook nooit hard meegewerkt aan de verbetering voor de arbeidersklasse, integendeel, dat zijn vooral verdiensten van links. Deze verwezenlijkingen worden ook constant aangevallen door rechts. Zij zien deze structuren als hinderpalen om een harder en strenger beleid mogelijk te maken en een overbodige inspraak van de arbeider.

VB doet nu een sociale schapenvacht aan maar dat is louter om een aantal arbeidersstemmen te ronselen. Kijk je naar hun daden en stemming over sociale zaken dan is dat in de overgrote meerderheid NIET in het voordeel van de arbeider. We hebben een NVA-regering (VB-soft) achter de rug. De kracht van verandering bleek een kracht van achteruitgang voor de arbeider (langer werken, pensioen, indexsprong,...) en een extra begrotingstekort omdat het cadeau aan het kapitaal niet gefinancierd was. Nadien zijn ze dapper gaan lopen. Ook is de instroom onder Theo de dappere niet gedaald, een schandaal met visa op zijn kabinet was de kers op de taart.
De gedeeltelijke emancipatie van de arbeidersklasse is het gevolg van de sociale strijd die door niet-marginale historische socialisten en communisten gevoerd is, niet door wat binnen het Vlaamse mediaspektakel vandaag de dag als "links" (Groen, SP.a en PvdA) wordt voorgesteld. Dat zijn namelijk neoliberalen die ten gronde de kapitalistische consensus van de Oostenrijkse School en de Chicago School (financialisering, privatisering, globalisering) aanvaarden, met achteraf wat herverdelingsmechanismen die altijd al minimaal waren en die bovendien permanent onder druk staan. Dat fundamenteel verraad wordt dan toegedekt met heel wat nieuwe zaken die geen historische socialist of communist ooit als deel van de linkse zaak zou erkend hebben, teneinde zich een air van morele superioriteit te kunnen aanmeten ten aanzien van die verwerpelijke autochtone arbeidersklasse die nu VB en N-VA stemt. Die laatsten hebben programma's die misschien wel in de praktijk, maar niet fundamenteel asocialer zijn. Wat ze wel doen is de linkse wokeness en het opgestoken vingertje ten aanzien van de autochtone arbeidersklasse en haar culturele wensen achterwege laten. Zelfs de PvdA legt de nadruk op de wokeness, omdat het een partij is die zich wentelt in haar rol van outsider en dus niet al te populair wil zijn. In de sociologie van deviantie wordt nl. vaak geobserveerd dat groepen die weten dat ze in de toekomst steeds meer van de macht uitgesloten gaan zijn (i.c. "links", dat in de media en academie nog steeds veel machtiger is dan in de formele politiek) zich extra onsympathiek maken om zoveel mogelijk twijfelaars af te stoten en enkel een harde kern van true believers over te houden. Een harde kern die zo loyaal is dat ze bereid is om volstrekte absurditeiten te geloven, i.c. dus rond o.a. multiculturaliteit, seksualiteit en gender. Dat zie je momenteel het duidelijkst via het Twitter-spektakel rond transgender-ideologie, waar de ene volstrekte absurditeit na de andere geponeerd wordt om de nog ietwat kritische denkers zoveel mogelijk af te stoten. Af en toe krijg je dan een reactie van iemand als J.K. Rowling die voor 95% mee is met het cultureel-linkse programma, maar niet gek genoeg is om de gekste 5% te geloven, en dan is het grote crisis onder Twitter-links en haasten alle op-ed-schrijvers naar hun keyboard battlestations, want men heeft onverwacht weerstand ondervonden van iemand met een miljoen keer meer invloed dan de doorsnee psychotische Twitter-activist.

Ik herhaal het nogmaals: er zit een kern van waarheid in extreem-rechtse samenzweringstheorieën over blanke genocide, als hysterische verdraaiing van het discours van links als sociale klasse (los van wat individuele linkse mensen subjectief geloven), gedefinieerd via haar professionele participatie in de maatschappelijke instituties die de een neoliberale kapitalistische maatschappij reproduceren, m.b.t. thema's als (etnische, religieuze gender, seksuele,...) identiteit en diversiteit. Het linkse professionele discours pleit altijd voor meer vermaatschappelijking, aangezien meer vermaatschappelijking meer professionele opportuniteiten creëert voor de sociaal-wetenschappelijke pseudo-expertise waarin professioneel links academisch geaccrediteerd is. Dit gaat in tegen de belangen van de autochtone arbeidersklasse, omdat de economische groei die hierdoor afgeroomd wordt niet naar haar kan gaan. Moest professioneel links pleiten voor socialistische economische recepten, dan zou het eventueel anders zijn, maar dat is al 40 jaar niet meer het geval. Alles draait om meer regeltjes en meer subsidies om alle vermeende slachtoffergroepen behalve de autochtone arbeidersklasse te helpen. Professioneel links legitimeert dit echter voor zichzelf door de autochtone arbeiderklasse en haar culturele betekenaars als problematisch aan te merken. In combinatie met het feit dat plijten voor meer vermaatschappelijking objectief abstractie maakt van de subjectieve schuldvraag van leden van de niet-Europese grootstedelijke onderklasse die deelnemen aan rellen ("Wierp die steen dan zichzelf naar de politie? Werd hij geworpen door het gebrek aan kansen op de arbeidsmarkt?") heeft extreem-rechts gelijk in de zin dat autochtoon-links als sociale klasse liever autochtonen zou genociden (autogenocide) dan zwarten of moslims de schuld geven van wat dan ook. Blanke autogenocide gebeurt toch niet, dus autochtoon-links kan zich veroorloven de indruk te wekken dat het dat wil. Zodat rechts daar dan weer hysterisch over kan doen en in haar hysterisch ressentiment rechtse samenzweringstheorieën kan consumeren. Het is per slot van rekening een two-step en rechts zit even gevangen in het discours van de hystericus als links in dat van de universiteit.

Het tweede daarentegen, zwarten en moslims erkennen als actoren die verantwoordelijk zijn voor hun eventuele criminele daden, ondergraaft heel de premisse van de linkse professionele sinecures, namelijk dat zwarten en moslims slachtoffers zijn en dat er meer sympathieke interpretatie (gebaseerd op gepolitiseerde pseudo-expertise) nodig is om deze groepen te helpen. Dan zou professioneel links toegeven dat de noodzaak van de eigen expertise legitiem onderworpen kan worden aan politieke afwegingen, en dat het dus niet primeert op dergelijke politieke afwegingen omdat "kijk onze criminologische/sociologische/antropologische/psychologische vakverenigingen en tijdschriften zeggen dat wij serieuze wetenschappers zijn die de strikt objectieve waarheid omtrent de dingen in pacht hebben, dus hup geef ons meer geld en creëer sinecurejobs voor ons". Ik betoog dus niet dat links blanke autogenocide "wil". Wel dat de professionele incentives voor links als sociale klasse binnen het soort klassenstrijd dat je in een postindustriële samenleving krijgt, t.t.z. een strijd over de politieke correctheid van alternatieve symbolische representaties, van die aard is dat links liever rechts de indruk geeft blanke autogenocide te willen, dan als klasse rekening te houden met de mogelijkheid dat zwarten en moslims kunnen gezien worden als actoren die verantwoordelijk zijn voor hun eventuele criminele daden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Eerlijk gezegd heb ik dan liever de memes van den Dries :angel:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zouden dat wel lukken in een paar memes? :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

... Alles draait om meer regeltjes en meer subsidies om alle vermeende slachtoffergroepen behalve de autochtone arbeidersklasse te helpen...

Deze éne zin volstaat echter om de kern van het hele betoog te vatten :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

@stefan1234
Waar beweer ik de kritische denker te zijn die alles onderzoekt? Ik ben in ieder geval niet de persoon die beweert mensen te doen nadenken op een manier waarop ze er nog niet over hebben nagedacht :lol:

Mijn punt was dat je de inhoud sterk maskeert met mooie woorden maar als je deze weg laat dan blijft er een magere inhoud over. Dat heb ik behoorlijk lang beargumenteerd. Ik vind u niet afschuwelijk, ik ken u niet eens dus hoe zou ik over u als persoon kunnen oordelen. Ik heb zelfs uw mooie schrijfstijl geprezen. Ik vind gewoon dat mooi schrijven niet betekent dat je ook gelijk hebt.

Ik wees u op zwart/wit of vakjesdenken en je komt af met... vakjes als "wakker-linkse call-out culture", kortom een voorbeeld van waar ik u op wees. Veel dure woorden voor een simpel concept van een vakje.

Ondanks dat ik u al meermaals zei dat ik mezelf niet links noch rechts voel, komt u nu weer af met het linkse vakje. Moet ik daaruit besluiten dat u rechts bent want alles wat niet met uw mening strookt kan blijkbaar alleen maar links zijn. Dit soort simpele zwart/wit redeneringen is net mijn punt. U herhaalt ze enkel.

Trouwens u maakt opnieuw dezelfde denkfout. Links zou de huidige situatie willen bestendigen maar is links niet eerder progressief wat intrinsiek betekent dat er naar verandering gestreefd wordt. Conservatieve houdingen zijn dan weer eerder aan de rechtse zijde populair. Ik geloof niet in linkse of rechtse oplossingen omdat ze beiden slechts maar een deel van het probleem aanpakken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden versus repressie is nutteloos zonder preventie. Voor mij heb je beide kanten nodig om tot een oplossing te komen die de nuances in de problematiek kunnen vatten. Ik vind links/rechtse mensen dus niet fout maar eerder onvolledig en soms te gefocust op hun eigen grote gelijk. Het is voor mij niet of of het is eerder en en.

Ik kan u ook een tip geven. Als je een mening wil overbrengen op anderen, maak het dan niet nodeloos ingewikkeld maar hou de boodschap eenvoudig. Zeker op een forum komen mensen niet om een les Nederlands te krijgen. Trump heeft dat heel goed begrepen al overdrijft de man soms ofwel onderschat hij zijn publiek.

Het internet heeft dingen doen veranderen en één ding is dat teksten korter geworden zijn. Mensen lezen gewoon niet zo graag lange teksten op een scherm en time is money. Kranten onderzoeken bvb welke artikels populair zijn, blijkt dat korte stukjes veel meer lezers aantrekken dan longreads. Dat is logisch want mensen zitten nu niet meer in hun zetel voor de krant maar lezen terwijl ze rondlopen met hun GSM. Nu, ik deel uw mening dat dit niet altijd een goede evolutie is maar ze is er wel. Gelukkig zijn er nog kranten die ook longreads maken.

Vreemd dat je zegt dat ik niets zou durven veranderen omdat ik vrees aan de verkeerde kant van de toekomst zou staan. Ik pleit toch net wel voor verandering (aanpak racisme oa) en ik ben van mening dat de vermenging een onomkeerbaar feit is. Hoezo bang voor verkeerde kant? Ik merk eerlijk gezegd veel meer angst op voor deze realiteit. Men wil terug naar iets dat al voorbij is en men vreest dingen te verliezen. De mensen die verwijzen naar de positieve kanten en de winst bij vermenging zie je toch minder aan die kant.

Nu ik hoor u graag over de standaardoplossingen waar je zo tegen bent maar wanneer ga je ons nu eens uw oplossingen geven die zoveel beter zijn? Wat zijn die controversiële beslissingen concreet? Je blijft maar wat theoretisch zwemmen in analyses.

Mensenrechten als een onnozel levensprojectje voorstellen doet mij al vermoeden in welke richting de oplossingen gaan :lol:
Kortom het systeem moet compleet veranderen (instorten) om deze oplossingen mogelijk te maken maw ze zijn zeer weinig realistisch, wat opnieuw mijn punt was. Je kan veel analyseren over systeemveranderingen en dromen over tijden waarin men geen rekening moet houden met andersdenkenden maar we leven en handelen vandaag in het systeem van vandaag. Dat is mijn schuld niet maar ik stel het maar vast.

Dat de gele hesjes minder aandacht kregen betwijfel ik, ze vulden lang de kranten en andere media. Ik vind ook dat je een nogal selectieve kijk hebt op de protestgroepen. Ze zijn veel diverser. Veel mensen hebben wel degelijk sympathie voor de basiseisen van die groepen maar niet voor elke actie of aanpak. De racismeacties bevatten bijvoorbeeld veel blondines.

Dat alt-rechts geen vertegenwoordiging heeft is bizar vermits Trump toch nog altijd een wereldleider is. Ook Farage heeft toch succes gehad met zijn werk voor de Brexit. Dat Trump voor de werkklasse zou zijn en tegen het kapitaal zou ingaan is hilarisch. Waarom wil Trump dat de gezondheidscrisis zo snel mogelijk voorbij is, toch om de economische belangen. Niet voor de gezondheid van de arbeiders. De man is een product van het kapitaal want zonder word je geen president.

Je hebt gelijk dat de huidige socialistische partijen te zwak zijn en te lang teren op vroegere triomfen, dat ligt deels aan zwakke figuren als leiders maar ook aan het feit dat ze veel van hun eisen gerealiseerd hebben. Bekijk de levensstandaard van ons en mensen van bij de start van het socialisme. Veel mensen denken ook onterecht dat ze al in een andere klasse zitten.

Dat PVDA niet populair zou willen zijn betwijfel ik ook. In politiek heb je pas echt macht als je kan deelnemen aan het beleid en je mag beslissen.

Je overdrijft ook door te doen dat bepaalde ethische kwesties enkel door links extreme fans zouden beleden worden. Zelfs katholieken zijn nu te vinden voor zaken als euthanasie en abortus. De macht van de Katholieke partijen gaat niet meer zover dat pastoor veel zaken kon doordrukken door mensen bang te maken in de kerk. Mensen zijn beter opgeleid en hebben minder last van de verzuiling om zelf hun gedacht te vormen. Veel mensen zijn gewoon gay en die zijn er ook altijd geweest. Opnieuw een ontkenning van de werkelijkheid die onomkeerbaar is. Anders zou ik graag zien hoe je deze werkelijkheid zou oplossen? Hoe ga je de transgenders en gays oplossen of genezen?

Het hele showtje om aan te geven dat links enkel voor economische groei zou zijn omdat dit henzelf ten goede komt is ook eenzijdig. De arbeiders profiteren ook van economische groei. Toont de huidige crisis niet hard genoeg aan hoe een arbeider getroffen wordt als de economische groei wegvalt en bedrijven overkop gaan. Weinigen hebben daar voordeel bij. Trouwens er zit nog een andere denkfout in uw betoog want je deelt zoals steeds zeer scherp in (vakjes) terwijl die vakjes helemaal zo vast niet zijn. Linkse arbeiders bestaan ook bijvoorbeeld.

De uitgangspositie dat links de nieuwkomers enkel als slachtoffers zou zien is zo'n vereenvoudiging van de realiteit. Ja er zitten slachtoffers tussen maar evengoed ook criminelen, men moet gewoon geen onderscheid maken louter op afkomst. Ik ben tegen criminelen en hun kleur kan me geen bal schelen. Anderzijds ben ik voor de arbeidersklasse maar even goed voor de zwarte arbeider die mijn telecominstallatie komt doen dan voor een blankere.

Tot slot vind ik dat je de fout maakt om veel te fel te veralgemenen en u vast te rijden in grote intentieprocessen van groepen die je zelf arbitrair opdeelt. In realiteit wil de mens hetzelfde, dat hij kan voldoen aan zijn basisbehoeften (eten, woonst, werk en liefde) zonder al te veel problemen. Al de rest is leuk maar nice to have, het zal u niet (on)gelukkig maken. Je hebt mensen die eerder angstig zijn dan anderen en anderzijds mensen die meer empathie kunnen opbrengen maar na vele reizen heb ik daar nog geen kleur op kunnen plakken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

boonpwnz schreef:https://www.redactie24.be/news/leopold- ... um=twitter

Kvolg wel zijn redenatie.
Die standbeelden zullen mij worst wezen. Waar ik mij des te meer aan erger en al zeker op een site die zichzelf als nieuwssite omschrijft is, wederom, een kemel van formaat in de eerste zin
"Zo heeft Leopold Lippens zijn bedenkingen met wat er allemaal gebeurd"...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De koning beslist op eigen houtje om een brief met excuses te sturen. Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We zouden een institutionele crisis hebben als het op eigen houtje is.
Ik ga er vanuit dat die brief gedekt is door de regering.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

boonpwnz schreef:op eigen houtje
Op eigen houtje vindt die zijn pen en papier niet...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

boonpwnz schreef:De koning beslist op eigen houtje om een brief met excuses te sturen. Wat vinden jullie?
Had hij er dan een referendum over moeten houden? :roll:

enne, een echte verontschuldiging was correcter geweest.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja maar die komt nog.

Juridisch was dit de beste oplossing aangezien officiële excuses enkel door de regering gedragen mogen worden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cadsite schreef:enne, een echte verontschuldiging was correcter geweest.
Ben jij dan schuldig aan wat je voorouders gedaan hebben?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

raf1 schreef:
cadsite schreef:enne, een echte verontschuldiging was correcter geweest.
Ben jij dan schuldig aan wat je voorouders gedaan hebben?
Zucht, daar zijn we weer...

Neen, totaal niet. Maar ik leef ook niet rijkelijk dankzij grootouders die bijvoorbeeld een paar banken beroofd en winkels leeg geroofd hebben.

Er zijn onomstotelijk degoutante dingen gebeurd door L2.
De huidige koning moet zich niet als persoon verontschuldigen, maar wel verontschuldigen in naam van.
Heel dat land is afgenomen, elke lokale structuur om zeep geholpen, heelder volksgroepen verhuisd en gemengd en dat tientallen jaren aan een stuk.
Erna zeggen dat ze hun land terug krijgen, maar de enige persoon die er in slaagde om een gezamelijk doel, de heropbouw van het hele land, voorop te stellen is met medewerking van de Belgische staat vermoord.

Dus ja, een excuus, al is het niet meer door de juiste persoon en 60 jaar te laat is op zijn plaats.

Een koning is ook niet zomaar iemand. Hij wordt koning omdat hij de zoon is van. Niet omdat hij zo goed is in iets.
Als de functie mee gaat van vader op zoon, dan ook de zonden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

boonpwnz schreef:De koning beslist op eigen houtje om een brief met excuses te sturen. Wat vinden jullie?

Het waren geen excuses, het is een spijtbetuiging over wat er gebeurd is onder het regime van de privé eigenaar Leopold II, die toevallig toen ook koning was van België, maar Congo in eigen bezit had.

De bewoording "diepste spijt" haalde het op "excuses", omdat die eerste omschrijving meer duidt op een persoonlijk gevoel bij koning Filip. Het heeft ook minder juridische draagwijdte dan offi­ciële verontschuldigingen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/30 ... ndaden-in/
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Phil dat hoef je niet nog eens te vermelden ik heb het al ingezien....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het is wachten op de verontschuldigingen van de Amerikanen, het is te zeggen uitgeweken Europeanen, voor de genocide die ze aangericht hebben onder de natives. Het is wachten op verontschuldigingen van de Britten voor de uitroeiing van de Aboriginals in Australië, het is wachten op verontschuldigingen van Turkije voor de genocide die ze in Armenië hebben aangericht, het is wachten op... (vul zelf maar aan)
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je lacht er mee, maar voor alle groepen die je opsomt, zou het een groot verschil maken.

Itt de Eburonen die heus niet meer wachten op verontschuldigingen van Caesar of het Rome van toen, net zomin in de andere richting.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Het is wachten op de verontschuldigingen van de Amerikanen, het is te zeggen uitgeweken Europeanen, voor de genocide die ze aangericht hebben onder de natives. Het is wachten op verontschuldigingen van de Britten voor de uitroeiing van de Aboriginals in Australië, het is wachten op verontschuldigingen van Turkije voor de genocide die ze in Armenië hebben aangericht, het is wachten op... (vul zelf maar aan)
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ca ... ~a6e1252c/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tu ... ~adf1ba37/

En nu moet ik mijn gras af rijden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Lees mijn artikel nog eens voor je het gras maait.
Er stond de Amerikanen en niet de Canadezen want het ging over de native americans.
Er stond ook Turkije en niet 200 Turkse intellectuelen die qua aantal helemaal niks voorstellen en al zeker niet de mening van de overheid vertegenwoordigen.
Want in jouw link lees ik:
“Excuses ongepast”
Turkse nationalisten vinden de excuses ongepast. “Niemand heeft het recht om onze voorouders te beledigen, om hen als misdadigers neer te zetten en om een excuus te vragen”, zei Devlet Bahceli, de leider van de Nationalistische Actiepartij.

Mijn gras moet ook af.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

En in plaats van zich te wentelen in de problemen van het verleden en al hun huidige miskleunen daarop te steken, zouden al die landen beter naar de toekomst kijken. The only way is forward...
En hier regent het, kan mijn gras niet afrijden
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pr ... ~a07021ba/

Ik hoop dat dit de gemoederen bedaart.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Merci voor de link boonpwnz maar geschiedenis kan je nu eenmaal niet herschrijven. Die is er.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Geschiedenis is er, geschreven geschiedenis is geschreven door iemand. Dus automatisch gekleurd.
Over 't algemeen wordt geschiedenis geschreven door de overwinnaar.

Soms is het wenselijk om de hele zwik eens vanop afstand te bekijken en te corrigeren waar nodig.

Als beide partijen hiertoe bereid zijn kan het enkel aangemoedigd worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Merci voor de link boonpwnz maar geschiedenis kan je nu eenmaal niet herschrijven. Die is er.
Serieus.
Vraag eens aan BDW hoe hij de Vlaamse geschiedenis probeert te herschrijven. Hij heeft er al boeken vol over geschreven.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Merci voor de link boonpwnz maar geschiedenis kan je nu eenmaal niet herschrijven. Die is er.
Serieus.
Vraag eens aan BDW hoe hij de Vlaamse geschiedenis probeert te herschrijven. Hij heeft er al boeken vol over geschreven.
Ter info, de Vlaamse geschiedenis is al volledig herschreven zodat we een "identiteit" zouden krijgen.
De leeuw van Vlaanderen? Een geromantiseerd beeld van de Guldensporenslag. Tijdens de Guldensporenslag vochten Walen zelfs mee met Vlaanderen tegen de Franse overheersing. En Holland stond aan de kant van de Fransen.
Tot de tweede wereldoorlog werd 11 juli in gans België gevierd, als teken van de onafhankelijkheidsstrijd die pas in 1830 gelukt was. Het is pas sinds WO2, toen de Duitsers een beetje geholpen hebben om hun Flemen/Germanen voor te trekken dat het een exclusief Vlaams karakter kreeg...

Zo zie je maar
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”