Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat hangt volledig af van hoe het net is aangelegd... dat volgt echt de gemeentegrenzen niet :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Er is nog hoop dus :twisted:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Gemeentegrenzen volgt het inderdaad niet, maar bebouwing wel, dus als je op de grens ergens woont (lintbebouwing bv.) dan heb je nog kans, maar voor de rest zal het wel relatief goed gegroepeerd zijn per centrum/kern van een gemeente.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

De vraag is vooral hoe ze gaan afschakelen... de kleine centrumstations zijn voor ik weet bijlange niet altijd geautomatiseerd, dus het kan goed zijn dat men per onderstation gaat afschakelen, en dan heb je in 1 klap een grotere regio mee dan alleen een dorpscentrum of gemeente natuurlijk...

Op zo een momenten mis ik wel wat openheid bij onze grote leiders;...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Jordy1990 schreef:Ik vraag me toch af op basis waarvan de gemeenten gekozen zijn. Volgens bevolkingsdichtheidskaarten zijn in Limburg meer dichtbevolkte gemeenten dan bijvoorbeeld West-Vlaanderen, toch wordt Limburg zwaarder "getroffen" (zowel in absolute als relatieve waarde) dan West-Vlaanderen volgens de berichten hierboven.

Ook vraag ik mij af of deze gemeente kunnen rekenen op enige vorm van compensatie. Zij (de gemeente en de inwoners) moeten mogelijk een avond zonder stroom doorkomen (nogal een probleem als je elektrisch kookt en de frituren om de hoek waarschijnlijk ook zonder stroom komen) en dat om te garanderen dat andere gemeenten naar hartelust elektriciteit kunnen blijven gebruiken (of misschien zelfs verspillen).
er zullen rechtzaken komen, gezien je een hogere prijs al moet betalen door de schaarste die gecreeerd is ten gevolge van die sabotage, en ze voor die hogere prijs gemeente a wel afleggen (slechte service) en gemeente b niet (betere service zoals een betere sla)

er zullen mensen zijn die het niet pikken dat anderen voor dezelfde prijs een betere SLA gaan krijgen

dus dat gaat juridisch nog spannend worden
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Als dit artikel klopt http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2065844 dan is er echt wat vuils aan de gang
Iemand wilt meer geld verdienen op kap van de bevolking en de politici laten zich weer in zak zetten
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

het artikel zal wel kloppen, het feit dat de media vooral nieuws brengt over welke gemeentes afgekoppeld worden, en bijna in alle gevallen zwijgen (behalve de vrt) doet me toch sterk vermoeden dat het geen samenzweringstheorie meer is maar een samenzweringsrealiteit

follow the money ... wie verdient er aan de blackouts .... denk kritisch na
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hoe zou dat nu komen? Rarara?
Je moet natuurlijk verder kijken dan merknamen Electrabel, Luminus, Eni, Eneco en Essent.
Kijk eens tot welke groepen deze merken behoren en je komt uit in Frankrijk (Gaz de France, Suez, Électricité de France), in Italië(Ente Nazionale Idrocarburi) en in Nederland(Eneco,Essent).

Je wordt dus beter klant bij Belpower, Ebem, Ecopower, Elegant, Energie 2030, Lampiris, Octa+ of Wase Wind als je een Belgische energiemarkt wil die vanuit België wordt bestuurd.
Laatst gewijzigd door raf1 op 21 aug 2014, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ik heb een voorstel als er moet bespaart worden
Geen kerstverlichtingen meer inde straten deze winter
Alle verplichte reclameborden verplicht afkoppelen
Verlichting van openbare gebouwen uitschakelen
Lichtfestival in Gent niet laten doorgaan
En zo kunnen we nog een heel pak niet noodzakelijke verbruikers uitschakelen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Begin met het "uitdraaien" (of mogelijkheid tot uitzetten) van 1 verlichtingspaal op 2 op de banen. Je bespaart hierdoor 50% van de energie, je ziet nog steeds genoeg (veiligheid gewaarborgd) en in de winteravonden gaat deze verlichting aan om 17u en pas uit tegen 9u. Dus de uren waar men wilt op besparen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Gewoon alle straatverlichting uit ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Zoveel mogelijk aanmoedigen om stroom te gebruiken. Soms een paar nutteloze regio's zonder stroom zetten, dat brengt meer geld op...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

krisken schreef:Begin met het "uitdraaien" (of mogelijkheid tot uitzetten) van 1 verlichtingspaal op 2 op de banen. Je bespaart hierdoor 50% van de energie, je ziet nog steeds genoeg (veiligheid gewaarborgd) en in de winteravonden gaat deze verlichting aan om 17u en pas uit tegen 9u. Dus de uren waar men wilt op besparen!
Dat zal manueel moeten gebeuren en die besparing zal marginaal zijn tegenover de opbrengst. Als 1 persoon een elektrisch vuurtje aanzet ben je al een halve straat aan je opbrengst kwijt...

Ik denk dat je voor die arbeidsuren beter een generator huurt en die aan het net koppelt :P
(ervanuitgaande dat die kan syncen)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

axs schreef:Gewoon alle straatverlichting uit ...
Doe dat AUB niet! Op autostrades tot daar aan toe, maar niet op de andere wegen. Als hulpverlener is het zo al moeilijk genoeg om een juiste huisnummer te vinden. De GPS helpt hierbij wel iets, maar is ook niet altijd 100% foutloos. Vele hulpdienstenvoertuigen hebben inmiddels al spots aan de zijkant zodat ze deze kunnen aansteken, maar dan nog is het dikwijls niet leesbaar. Straatverlichting kan hierbij helpen.

@gunmaster : Ik denk niet dat het zo marginaal is als we denken. Immers zijn veel straten verlicht zonder er vaak iets passeert s nachts. En dan nog : vele kleintjes maken één groot :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@krisken dat valt gewoon te becijferen eh.

Google geeft wattages tussen 15 en 300 watt, laten we een gemiddelde nemen van 100 watt dat rekent makkelijk.

Stel dat je die lampen gaat uitdraaien (moet immers manueel gebeuren).
Dan moet je naar zo'n paal toe met een hoogte werker, 1 chauffeur, 1 op het platform. Dat duurt ongeveer 15 minuten per lamp ofzo?

8 Uur per dag (ik reken geen aanrij tijden mee), kop je op zo'n 32 lampen, of zo'n 3,2 KW oftewel 1 dubbele frituurpot :-D

Stel we zetten zo 500 teams in (1000 man!) wetende dat we nog ongeveer 100 dagen hebben voor de bevoorrading kritiek wordt.
Dan kom je op 500 teams * 100 dagen * 3,2 KW = 160 MW

Voor de arbeidsuren, laten we zeggen zo'n € 100/man per dag, zeer low estimate maar rekent makkelijk. Dan kom je op 10 miljoen. En in de lente mag je die lampen weer gaan indraaien :P

Edit: dat is dan zo'n 62,5 Euro per KW, enkel voor het uitzetten...
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Waarom de zekering onderaan de paal niet uittrekken ??? dacht dat daar zekering zit per paal.
Hier op het werk is dat dus zo.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

helmuteke : dat is idd wat ik ook zou vermoeden :$ al moet ik toegeven dat ik er niet veel van ken...
Overigens : 10 miljoen euro is maar één euro per Belg...dat kan er dus nog wel bij denk ik. Als ze mij beloven om mij niet af te sluiten mogen ze per direct €250 bij mij komen halen! En ik ben zeker dat nog vele mensen (en voornamelijk BEDRIJVEN) zo denken :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Kaart van mogelijke onderbrekingen 2 jaar geleden (2012 - 2013): http://www.standaard.be/cnt/dmf20140821_01226630
Huidige kaart voor provincie Antwerpen: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2065916
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@krisken ik wilde vooral aantonen dat het een beetje onnozel was voor slechts 160MW, dat is namelijk niets. Bovendien zal je nergens die 1000 man vandaan kunnen halen :P

Als je 250 Euro overhebt voor een paar keer een paar uur zonder stroom te zitten, raad ik aan een generator te kopen :wink:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

vind het alleen spijtig dat in ons ontwikkeld landje het zo ver kan komen ! een echt schande, men wil mooie energie, elektrische wagens etc...
..we moeten zelf stroom opwekken, eerst wordt alles gepromoot, dan zet men ons in het zak, dan is ons distributienet er niet echt op voorzien, en 1 sabotage zorgt voor dit ! We zitten al in crisistijd dat onze bedrijven het moeilijk hebben...wie gaat de kost betalen van stilstand van de bedrijven door het afsluiten van de elektriciteit, worden de werknemers dan technosch werkloos ?
Dit gaat ons land/ de economie miljarden kosten als ze effectief enkele weken moeten de stroom enkle uren uitzetten, en ze hebben nu al die miljarden al tekort !

het zal allemaal wel zo geen vaart lopen, maar onze buurlanden zullen er goed op inspelen, hun zakken vullen en onze prijs zal nog eens naar omhoog gaan, dankzij onze politiek , er moesten hier al lang nieuwe hightech kerncentrales of gascentrales in aanbouw zijn, vanaf het moment wanneer er beslist was de oude af te bouwen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

krisken schreef:
axs schreef:Gewoon alle straatverlichting uit ...
Doe dat AUB niet! Op autostrades tot daar aan toe, maar niet op de andere wegen. Als hulpverlener is het zo al moeilijk genoeg om een juiste huisnummer te vinden. De GPS helpt hierbij wel iets, maar is ook niet altijd 100% foutloos. Vele hulpdienstenvoertuigen hebben inmiddels al spots aan de zijkant zodat ze deze kunnen aansteken, maar dan nog is het dikwijls niet leesbaar. Straatverlichting kan hierbij helpen.

@gunmaster : Ik denk niet dat het zo marginaal is als we denken. Immers zijn veel straten verlicht zonder er vaak iets passeert s nachts. En dan nog : vele kleintjes maken één groot :-)
Snap jou insteek ook wel ... maar in andere landen is het blijkbaar geen noodzaak.
Er zijn precies toch andere oplossingen?
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Als iedereen nu eens gewoon zijn Digibox/Belgacom decoder/... uittrekt, de stroomcrisis is direct opgelost als je ziet wat die toestellen verbruiken :-)
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dat ga ik niet doen, ik moet op elk moment TV programma's kunnen opnemen en trouwens dat is maar een pleister op een houten been, die decoders verbruiken bijlange zo veel niet als een wasmachine, droogkast, frituurtketel, frigo, diepvriezer, ...enz.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

axs schreef:Gewoon alle straatverlichting uit ...
En alle straten pikdonker maken, zot zeker?
Je gaat toch geen onveilige toestanden van maken zodanig dat de mensen helemaal niet meer durven buiten komen uit angst om overvallen te worden.
Dan kan je evengoed de avondklok instellen zoals in landen met ondemocratische regimes.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@apestaart: Owja, de stroom 4 uur uitzetten zodat alle alarmen uit staan, verlichting is beter... Lijkt me veiliger om overal de lichten uit te doen en de stroom niet uit te zetten voor de huizen / bedrijven. Dusja, dieven weten waar ze moeten zijn :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Denk dat de onzekerheid van de komende tijd meer schade gaat aanrichten aan de economie als de onderbrekingen zelf. Welk bedrijf wilt nu nog iets beginnen in Belgie waar je na de grote loonkost ook nog eens een energieonzekerheid hebt.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

TomG schreef:Ondertussen is er al meer concrete info welke gemeenten wel/niet op zwart kunnen gaan tijdens stroomtekorten:

Limburg:
"Gemeenten als Neerpelt, Kinrooi, Hamont-Achel en Hechtel-Eksel zouden daarbij getroffen worden."

Antwerpen:
"Antwerpen zou de impact het meeste voelen, met 40 van de 70 gemeenten die tijdelijk zonder stroom zouden zitten. Het gaat daarbij vooral om de rurale gemeenten, maar ook om bijvoorbeeld Herentals, Heist-Op-den-Berg en Brasschaat."

West-Vlaanderen:
"In West-Vlaanderen zou het licht uitgaan in 21 van de ongeveer 60 West-Vlaamse gemeenten. Beernem, Deerlijk, Gistel, Heule, Hooglede, Ichtegem, Jabbeke, Koekelare, Kuurne, Lichtervelde, Meulebeke, Middelkerke, Nieuwpoort, Oostkamp, Oudenburg, Stene, Tielt, Torhout (gedeeltelijk), Waregem, Zedelgem en Zwevezele staan op de lijst. "

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140820_01225693
Dus als ik het goed lees dan zou voor Oostende enkel Stene zonder stroom zitten terwijl Oostende zelf en Zandvoorde gespaard blijft van stroomonderbrekingen, het probleem is dat Oostende en Stene dicht aan elkaar gegroeid zijn en komt het er op neer dat dat wie aan de verkeerde kant van de straat woont het spek aan hun been kunnen hebben.
De inwoners van Conterdam die tot Stene gerekend wordt kunnen dus ook het spek aan hun been hebben.
Ikzelf woon in Oostende Petit-Paris en wordt dus ervan gespaard.
Er zijn tevens een aantal kustgemeenten die ook zonder stroom kunnen zitten, ik hoop echter dat de kusttram niet zonder stroom zal zitten of anders mag De Lijn vervangingsbussen inzetten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

@krisken: dat van die 1 op 2 lampen uitdoen zeg ik ook al jaren. Direct 50% bespaard op energie en nergens donkere wegen. Dus veel meer besparingen dan nu met die lichten die uitgaan op de snelwegen, en toch nog een betere dekking.
Alleen zou dit gewoon permanent moeten gedaan worden, niks van terug aanzetten in de lente.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

axs schreef:
krisken schreef:
axs schreef:Gewoon alle straatverlichting uit ...
Doe dat AUB niet! Op autostrades tot daar aan toe, maar niet op de andere wegen. Als hulpverlener is het zo al moeilijk genoeg om een juiste huisnummer te vinden. De GPS helpt hierbij wel iets, maar is ook niet altijd 100% foutloos. Vele hulpdienstenvoertuigen hebben inmiddels al spots aan de zijkant zodat ze deze kunnen aansteken, maar dan nog is het dikwijls niet leesbaar. Straatverlichting kan hierbij helpen.

@gunmaster : Ik denk niet dat het zo marginaal is als we denken. Immers zijn veel straten verlicht zonder er vaak iets passeert s nachts. En dan nog : vele kleintjes maken één groot :-)
Snap jou insteek ook wel ... maar in andere landen is het blijkbaar geen noodzaak.
Er zijn precies toch andere oplossingen?
In andere landen (Frankrijk bvb) zijn er dikwijls enorme problemen met de zichtbaarheid (net als in Duitsland). Echter gaat men daar de hulpverlener gaan "begeleiden" : men zal gauw buiten staan zwaaien met een zaklamp en dergelijken (dikwijls met fluovest aan). Hier mag je blij zijn als ze al buiten staan...

@ITnetadmin : lichten 1 op 2 laten branden lijkt me het beste, maar met mogelijkheid om allen te ontsteken bij bvb een ongeval (handig op autstrades).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

apestaart schreef:
Dus als ik het goed lees dan zou voor Oostende enkel Stene zonder stroom zitten terwijl Oostende zelf en Zandvoorde gespaard blijft van stroomonderbrekingen,...
Zou de keizer van Oostende aka Johan Vandelanotte daar voor iets tussen zitten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:@ITnetadmin : lichten 1 op 2 laten branden lijkt me het beste
Volgens mij niet... dan krijg je een soort knipper-effect... aan, uit... zeer vermoeiend.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, r2504 kan een punt hebben.
En krisken, dat was voorgesteld, maar ze kunnen ze niet 1 op 2 uitdoen, zo is de installatie niet bekabeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat het vermoeiend is ga ik niet ontkennen : op autostrades rij ik ook liever zonder lichten (zoals in DE of FR), echter zijn er velen die zo afhankelijk zijn van de straatverlichting dat dit niet zomaar kan uitgezet worden vrees ik.

Overigens : in het buitenland hebben vele hulpdienstenwagens een echte spot aan de zijkant (ambulance, brandweer, politie). Hier heeft de politie dit (op sommige wagens, niet allemaal) en de brandweer (echte megaspots). Ambulances hebben gewone lichtjes aan de zijkant, waarmee je (bvb als er een voortuin is) amper of niks ziet. En degene bij de brandweer...mogen niet aan tijdens het rijden (!)...

Op onderstaande foto's zie je ze duidelijk zitten die lichten aan de zijkant...Dan zie je ook dat het niet veel soeps is...
Bijlagen
IMG_20140816_192541.jpg
IMG_20140816_200505.jpg

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tegenwoordig kunnen bussen verkeerslichten beïnvloeden, waarom niet gewoon de lichten uit overal (misschien met uitzondering van de hoofdaders door dorpen/steden) en dat hulpdiensten deze bij noodgevallen kunnen inschakelen waar ze nodig zijn. Voor fietspaden zou men dat s'nachts ook mogen doen, fiets gedetecteerd is de verlichting aan tot 50 meter voor de fietser, achter de fietser valt het uit. Nuja, zal wel niet gebeuren om tal van redenen :).
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

De verlichtingspalen die ik heb onderhouden op privéterrein en van Infrabel hadden allen een zekering onderaan de paal. Ik vermoed dat dat bij de andere openbare verlichting niet anders is (en dat lijkt mij alvast iets minder arbeidsintensief dan lampen gaan uitdraaien).

Maar los daar van, ik betwijfel dat dat ook maar een sikkepit zal uithalen. Zelf thuis enkele besparingen (stand-by modus e.d. van apparaten!) voeren, maar dat wil niemand precies.

Wat ik ergens wel begrijp...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hier lag gisteren de stroom al uit in de namiddag en het is niet eens winter! Gruwel, horror, we hebben net niet de buren rauw opgegeten. :)

Wel alle klokjes in huis moeten weer juist moeten zetten, al de rest werkt normaal. Als ik de berichten hier lees ben ik door het oog van de naald gekropen. :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

krisken schreef:Dat het vermoeiend is ga ik niet ontkennen : op autostrades rij ik ook liever zonder lichten (zoals in DE of FR), echter zijn er velen die zo afhankelijk zijn van de straatverlichting dat dit niet zomaar kan uitgezet worden vrees ik.
Tuurlijk wel. Wij zijn, fysisch gezien, niet beter of niet slechter dan Duitsers, Fransen, Nederlanders, Spanjaarden... en die rijden allemaal op onverlichte autosnelwegen. Het is maar hoe je het de mensen gewoon maakt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:Hier lag gisteren de stroom al uit in de namiddag en het is niet eens winter! Gruwel, horror, we hebben net niet de buren rauw opgegeten. :)

Wel alle klokjes in huis moeten weer juist moeten zetten, al de rest werkt normaal. Als ik de berichten hier lees ben ik door het oog van de naald gekropen. :wink:
Oplossing: er bestaan klokken, horloges... die een ontvanger hebben en aangestuurd worden door de atoomklok die in Duitsland opgesteld staat. Op die manier heb je altijd de juiste tijd, tot op een miljoenste van een seconde. Ongeacht of de stroom voor 1 uur of 1 dag uitvalt. Die klokken zetten zich automatisch gelijk op de atoomtijd. Ge ziet, voor alles is een oplossing.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wijj hebben dat in onze Siemens keukentoestellen :-)
En dat werkt, want die micro en oven zitten boven elkaar en ze springen beide op exact zelfde moment op de volgende minuut, ook na stroomuitval.. :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tuurlijk werkt dat, maar in mijn ingebouwde whirlpool oplossing en op de schakeling van mijn verwarming zit dit helaas niet. Om dat telkens manueel te gaan instellen...neen bedankt :s

De 3 wekkerradio's kunnen we gelukkig met een batterijtje doen. Rest werkt via NTP.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”