Waar is zeggen dat mensen die geen klacht willen indienen vaak een dun dossier hebben een persoonlijk verwijt of herkent men zich er zelf in? Is het niet logischer dat men bang zou zijn van klachten ipv mensen te moeten aanporren om klacht in te dienen?
Ook grappig, klagen over persoonlijke verwijten in een post vol... persoonlijke verwijten
Dan een hoop foute veralgemeningen, die al weerlegd werden, maar daarna gewoon herhaald worden.
Nergens beweer ik dat men klanten niet serieus moet nemen, integendeel. Tel de keren dat ik het omgekeerde zeg. Ik heb gewezen op alle reeds bestaande mogelijkheden om problemen te verhelpen. Dat deze mogelijkheden bestaan en uitgebreid zijn, zelfs uitgebreider en goedkoper dan waar ook (oa gratis huisbezoek) toont aan dat de ziekenfondsen hun klanten wel degelijk serieus nemen en er ook veel voor willen doen. Dat ik en nog wat anderen al herhaaldelijk op mogelijke oplossingen hebben gewezen is ook een teken dat er van een gebrek aan hulpvaardigheid geen sprake is.
De simpele verklaring dat ziekenfondsen hun best moeten doen want anders gaan hun klanten elders wordt telkens genegeerd. Te logisch? Een ziekenfonds heeft GEEN ENKEL VOORDEEL door klanten niet goed te behandelen. Enerzijds wordt er hier geleuterd over zogenaamde bescherming van eigen werk maar anderzijds zou men wel rustig mensen wegjagen (hallo logica, waar bent u?)
Helaas moeten we ook vaststellen dat ondanks de mogelijkheden om constructief te willen meewerken er helaas ook een kleine minderheid van mensen deze mogelijkheden afwijzen. Iemand helpen die geen hulp wenst is erg moeilijk. Dat deze persoon dan blijft doorbomen over hoe slecht men behandeld wordt, is de klap op de vuurpijl. Dit soort mensen wordt zelden bewierrookt voor hun irrationeel en koppig gedrag.
Voor de zoveelste keer: ik ontken totaal niet dat er verbetering mogelijk is en dat er soms fouten gebeuren, dat is bij elk bedrijf zo en dus OOK bij de ziekenfondsen. Het enige waar ik wel bezwaar tegen heb is dat men doet alsof de ziekenfondsen dit bewust zouden doen en niet proactief werken aan oplossingen, iets dat verschillende personen al ontkracht hebben door bewijzen van het tegendeel te geven. Het opsporen van mensen die mogelijk recht hebben op een voordeel bestaat wel degelijk, zo is er momenteel een actie bezig voor mensen die recht zouden kunnen hebben op de verhoogde tegemoetkoming.
Ik zou graag de voorbeelden krijgen van bedrijven die meer en beter informeren over de voordelen dan de ziekenfondsen. Een massa info is ondertussen online te vinden, elk ziekenfonds heeft diverse publicaties die gratis aan de leden worden bezorgd. Sommige ziekenfondsen maken zelfs promotie op TV of zijn aanwezig op evenementen. De grote ziekenfondsen hebben nog tal van andere initiatieven om bepaalde doelgroepen te bereiken. Om de taalbarrière aan te pakken werkt men met ervaringsdeskundigen en een uitgebreide sociale dienst die u zelfs gratis thuis uitleg komt geven als dat nodig is. Er is een ombudsdienst per ziekenfonds en zelfs een federale ombudsdienst als je er niet uitraakt met uw ziekenfonds. Geen enkele sector biedt al deze mogelijkheden.
Op de semantische discussie ga ik niet in. Als men niet meer over de inhoud wil praten dan is een semantische discussie uiteraard een ideale mogelijkheid om de kern van de zaak te ontvluchten.
Dat er een ingewikkeld systeem in België is heb ik ZELF al aangegeven. Dat 3 regio's met elk een ander ingewikkelde wetgeving niet gemakkelijk is klopt maar dat geldt ook voor de ziekenfondsen zelf. Ook voor hen zou een betere regelgeving veel makkelijker werken zijn en veel goedkoper zijn. Kortom, opnieuw zijn ze zelf slachtoffer van deze situatie en dus niet de oorzaak zoals hier soms foutief wordt verondersteld.
En over dat zogenaamde imagoprobleem dit, uit enquêtes is gebleken dat de meerderheid van de klanten wel degelijk vertrouwen heeft in zijn ziekenfonds en dat ze dus wel tevreden zijn met de dienstverlening. Uit een enquête van testaankoop bleek dat de gemiddelde score 8/10 was voor de ziekenfondsen. Misschien zit testaankoop ook in het complot?
Het aantal mensen dat de ziekenfondsen als onderdeel van een complot tegen zieken ziet die hen het leven al dan niet bewust zuur wil maken is een absolute minderheid. Mijn reactie is dus naar hen gericht, niet naar de overgrote meerderheid van mensen die wel ter goeder trouw zijn en die de ziekenfondsen met alle plezier willen helpen.