welke camionettekes zie je op zondag het meest rondrijden voor zaken te leveren? afaik nederlandse (postnl, tnt, hellofresh is zelfs een nederlander die dat op zondag levert)
en ja, daar zal bpost wel een deel van willen, en ja, dan zullen ze moeten aanpassen om onder die prijzen van nederland te gaan, wat niet evident is blijkbaar.
maar als ze dan aan de mensen hun loon gaan zitten, moeten ze eerst kijken *waarom* ze dat moeten imho.
in nederland ligt het gemiddelde loon blijkbaar hoger, en daar is er geen probleem om zondagen te werken? en al de nederlanders dat vanuit nederland naar belgie komen dag in dag uit (BAM voor belgacom bv, postnl, tnt, hellofresh) doen dat dus al jaren?
ik zie de gemiddelde belg niet smorgens in belgie vertrekken, naar midden nederland rijden, daar 8u werken, en dan terugrijden, ongeacht de dag
jobat, info uit 2009:
ook op vacature kan je zien dat belgie het slechter doet qua lonen dan zijn buren: http://www.vacature.com/carriere/salari ... -nettoloonDe Luxemburgers blijken veruit het meest te verdienen: gemiddeld bijna 49.000 euro bruto per jaar. Daarna volgen Nederland (44.000 euro) en Duitsland (41.000 euro). België sluit met een gemiddeld bruto jaarinkomen van 40.700 euro bij dit rijtje aan.
dus, het feit dat belgie niet concurrentieel genoeg in de markt ligt tegenover de buren, zal toch zeker niet te maken hebben met de lonen an sich, waar ze nu dus weer aan willen zitten, maar eerder met de loonkost (jeuj, hier gaan we weer...)
puntje bij paaltje: ze hebben gelijk om te klagen, maar dat staken krijg ik het toch van op mijn zenuwen (zeker als ik op iets wacht en je dan ziet dat bpost door de week staakt, terwijl die hollander van hellofresh braafjes mijn box vandaag kwam brengen)