Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

devastator schreef: 2 weken geleden Te bestellen bij http://duravolt.nl/

twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
Is dat deze aan 1643 € ? https://duravolt.nl/product/duravolt-ki ... y-5-12kwh/
Kortingscode wordt niet aanvaard. verzending naar BE = 90 €.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Nee dat is de verkeerde, die is om zonnepanelen aan te sluiten. Je hebt de retrofit nodig (Venus E):
https://duravolt.nl/product/duravolt-pl ... ery-512kw/
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De NL handleiding eens gelezen, daar staan toch verschillende vertaalfouten in. Typisch voor een CN product :roll:
Ik zit hier met een relatief kleine PV installatie (totaal van de omvormers 1,84 kW, 2 kWp). Vraag mij af of een PIB van 5,12 kWh niet te groot zal zijn in mijn geval.
Om in de maanden maart tot oktober het nachtverbruik ( < 800 W) op te vangen zal dit hier totaal geen probleem zijn. Enkel als er een piek in zit van vb koffiezet, dat komt dit kort uit het net.
In de wintermaanden zal deze amper vol geraken, maar ook snel leeg door s'avonds te koken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Met PVCalc kan je je opbrengst simuleren, dat geeft een idee hoeveel je hebt ongeveer doorheen het jaar.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

In de wintermaanden zal de batterij hier ook niet echt dienst doen. Weinig zonneopbrengst en energiezuipende warmtepomp helpen daar niet echt aan :lol:
Maar die 5kWh is ideaal om mijn nachtverbruik in de zonnige maanden voor rekening te nemen 8)
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je hem s'nachts gebruikt kan fluvius je bat. detecteren (kleine nachtinjectie door schakeldelays) en aangeven kan niet wegens nog niet goedgekeurd.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is alleen mogelijk indien je een digitale meter hebt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

lacer schreef:Dat is alleen mogelijk indien je een digitale meter hebt.
De DM heb je dan toch want de marstek werkt met de P1 van de DM

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden Nee dat is de verkeerde, die is om zonnepanelen aan te sluiten. Je hebt de retrofit nodig (Venus E):
https://duravolt.nl/product/duravolt-pl ... ery-512kw/
Wat zie ik over het hoofd? Die waar je PV panelen rechtstreeks op kan aansluiten is 250 euro goedkoper en doet verder hetzelfde?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die kan zijn batterij niet laden van het net (of van bestaande zonnepanelen dus), enkel maar door de aangesloten panelen en max 800W omvormer.
Moest je nog geen panelen hebben is dat uiteraard de betere keuze, maar dan zou ik persoonlijk voor het 2,56kWh model gaan ipv het 5,12kWh model.
En dat 2,56kWh model staat momenteel op Reichelt.nl voor ~€800 incl btw te koop wat echt wel een mooie deal is.
Wel geen idee of ze bij Marstek ook bezig zijn voor de homologatie van het Jupiter model of enkel het Venus model van hierboven.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Waarom zou je kleinere nemen ? Prijs is toch vergelijkbaar ?

Kan een plug and plat zonder p1-single werken?

Zit in heel groot app blok waar alle meters samen zitten. En zo’n single kan je denk ik niet vastmaken en dus risico op diefstal.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Omdat met enkel 4 balkonpaneeltjes je de de 5,12kWh volgens mij amper gaat vol krijgen. Kost een heel stuk meer dan het 2,56kWh model ook dus minder snel rendabel. Vergeet niet dat niet alles in de batterij hoeft te gaan van de panelen. Door de dag kan je je (sluimer)verbruik rechtstreeks voeden door de panelen en de overschot in de batterij steken. In de avond/nacht kan je dan de batterij gebruiken.

Er bestaan ook CT klemmen die je in je zekeringkast rond de draden kan zetten ipv P1 meter (die sowiezo met je wifi moet verbinden, dus niet mogelijk zoals je beschrijft).
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

lacer schreef: 2 weken geleden
devastator schreef: 2 weken geleden Te bestellen bij http://duravolt.nl/

twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
Is dat deze aan 1643 € ? https://duravolt.nl/product/duravolt-ki ... y-5-12kwh/
Kortingscode wordt niet aanvaard. verzending naar BE = 90 €.
Marstek Venus serie is een interessant product vanwege de prijs. De app zover ik lees in de reviews (manueel, auto en trade functie) werken.

Enkele negatieve punten:

Efficiëntie laag (sluimer) verbruik. Zakt weg naar de 50% :eek:
Nog niet goed werkend met homewizard. Dus je moet klooien met splitters om hun p1 ook nog aan te sluiten.
Moet nog zijn betrouwbaarheid bewijzen.
Nog niet gehomologeerd voor België.
Stabiliteit p1 ct003
Security issues?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoe kom je aan die 50%, dan moet je sluimerverbruik wel heel laag liggen (en is een thuisbatterij misschien sowiezo niet rendabel)? Bij de meeste in tweakers topic die al enkele maanden hebben draaien lag de efficiëntie op een 70% tot 80%. Maar zelfs al is het bij momenten maar 50%, je overschot zonne-energie op het net zetten is maar ~5% efficiënt :lol: Wel raar is dat de HomeWizard batterij (NL ontwikkelt product) met zijn 800W omvormer helemaal niet efficiënter was dan de Marstek.

Voor de rest van de puntjes heb je inderdaad gelijk. Marstek (of Hame) is precies wel een tamelijk grote firma met wel al wat ervaring tegenover de concurrentie plugin batterijen. Spijtig dat er geen gekende firma zoals Huawei, Growatt, etc een plugin batterij hebben. Daar zou ik nog meer vertrouwen in hebben.

Gezien Marstek ook een heel competitief vaste thuisbatterij segment aan het ontwikkelen is tegen zeer scherpe prijzen verwacht ik dat de thuisbatterij concurrentie de komende jaren pas echt zal losbarsten. Maar voorlopig de Marstek, hopelijk wordt deze volgende maand eindelijk gehomologeerd zodat die in gebruik genomen kan worden 8)
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

Hier wordt roundtrip efficency in uitgelegd : https://m.youtube.com/watch?v=2HDamrcr1q8

Rond de 7:30 ongeveer legt hij dit uit.

Bij 200 W efficency van ongeveer 70%
Bij 100 W efficency van ongeveer 60%

Bij mij (bij velen vermoed ik?) ligt het sluimerverbruik nog lager dus zal dat uitkomen rond de 50%.

Maar je hebt zeker gelijk met te zeggen dat uw injectie verkopen quasi niks opbrengt. Ook denk ik dat Marstek goed bezig is met zijn software op orde te krijgen en dat de meeste problemen dat ik aangaf mogelijk opgelost zal worden.

Mogelijk koop ik er dan ook 1. :wink:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja tweakers hebben misschien ook wel gemiddeld een groter sluimerverbruik. Zit hier aan ~400W, netwerkapparatuur, beveiligingscamera's, domotica, alarm, etc... :lol:
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

Goh, ieders situatie is inderdaad anders. :wink: Ik heb nochtans thuis ook wel wat netwerk apparatuur van unifi (usg, 2x switchen 1x AP, 1x G3 camera) , Nas, niko home control, Wallbox, etc. Maar met energy sockets van HW probeer ik het sluimerverbruik te drukken. T’is maar hoe je het tweakt :-D
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

1x camera is nu ook niet echt genoeg meestal, en zeker zonder IR leds. ik zit zelf (wat) boven de 400 watt , met dingen zoals aquarium erbij en meer dan 1 vriezer/frigo/drankjesfrigo. ook met een continu ventilatiesysteem dat aan moet blijven
jammergenoeg valt er aan het continu niet veel meer aan te tweaken, tenzij ik de google home's/alexa's overal uittrek en het met minder wifimesh punten doe ofzo.
als het batterijrendement enkel hoger is vanaf 100 watt dan heb je dit al bijna als de tv aan staat met een pc erbij hup 250 meer. een groot deel van de tijd dus.
mijn deye plugin zonnepaneelomvormer zijn arbeidsfactor zakt ook ineen naar onder de 0.3 onder de 100 watt trouwens, dit is niet enkel bij de batterijen zo blijkt
ik schakel hem dus af als hij minder dan dat levert, met een smartplug ( let er wel een te gebruiken met dubbel relais, voor buiten, niet eentje dat maar 1 geleider onderbreekt)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Toch maar wachten op een gehomologeerd product of een meter in te bouwen in de zekeringkast.

Het risico is te groot om de investering terugverdiend te krijgen als er een brief in de bus valt van de DNB als ze er achter komen.
(Heeft bij m'n nonkel niet lang geduurd met z'n zonnepanelen op z'n tuinhuis, die verdient hij nooit meer terug)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb wel vertrouwen dat de homologatie in orde geraakt. In Duitsland/Nederland/etc zijn er ook geen problemen geweest.
Is België is de doorlooptijd gewoon langer gezien de complexe procedure en ze zijn er te laat mee begonnen. :P

Die P1 meter wetswijziging is nog een apart gevalletje, dus als je officieel in orde wil zijn moet je de gehomologeerde EnFluRi voorlopig gebruiken.
Nu denk niet dat er iemand je een boete gaat geven als je P1 ipv EnFluRI gaat gebruiken voor een gehomologeerde batterij (als dat al te detecteren valt).

Ongeregistreerd panelen leggen is dan weer een andere zaak gezien het om ontduiking prosumententarief gaat.
Kan me inbeelden dat ze je dan inderdaad een stevige boete geven...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor diegenen die de batterij kopen via tweakers: hoe gaan jullie om met de BEBAT ?
Sluiten jullie nu al aan (nog geen goedkeuring van Synergrid) ?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is Bebat niet voor de leverancier om in orde mee te zijn? Normaal toch niet de eindklant?
Voor aansluiten ga ik voorlopig nog wachten op de homologering, dat zal hopelijk toch niet meer te lang duren.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ok, maar stel dat het niet goedgekeurd wordt, dan zit je daar wel met je batterij ...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb er wel hoop op dat dit in orde zal komen (gezien certificering in andere landen ook in orde is geraakt). En anders verkoop ik deze terug aan een hollander zeker :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden Is Bebat niet voor de leverancier om in orde mee te zijn? Normaal toch niet de eindklant?
Voor aansluiten ga ik voorlopig nog wachten op de homologering, dat zal hopelijk toch niet meer te lang duren.
Het is de producent of invoerder van een ESS batterij verkocht in België die verantwoordelijk is voor de Bebat bijdrage (die hij uiteraard doorgaans doorrekent aan zijn eindklant).
Je kan twee gevallen onderscheiden:
Een producent of invoerder gevestigd in België
die batterijen fabriceert, laat fabriceren, of vanuit het buitenland aankoopt en deze voor het eerst op de Belgische markt aanbiedt.
Een producent of invoerder gevestigd buiten België
die via verkoop op afstand, waaronder online verkoop, batterijen rechtstreeks aan professionele of particuliere eindgebruikers op de Belgische markt aanbiedt.

Een rechtmatig ingevoerd (verkocht via een verdeler en/of online) ESS systeem zal in België dus altijd duurder zijn dan in een land waar er niet zulke heffingen zijn, ook al betreft het een gelijkaardig product.

De eindverkoper heeft op een systeem waarop Bebat geheven werd een terugname, afgifte en sensibiliseringsplicht.

Hier kan je nagaan of het bedrijf al deelneemt aan Bebat:
https://www.bebat.be/nl/produceren-invo ... emerslijst

De problemen beginnen uiteraard wanneer de eindklant "viavia" een ESS systeem gaat bestellen en invoeren dat normaliter niet door de producent ingevoerd wordt in België (zoals bv. nu nog het geval met een HW systeem).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden Heb er wel hoop op dat dit in orde zal komen (gezien certificering in andere landen ook in orde is geraakt). En anders verkoop ik deze terug aan een hollander zeker :lol:
En tot die tijd gebruik je'm dan helemaal niet ?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 2 weken geleden Hier kan je nagaan of het bedrijf al deelneemt aan Bebat:
Bedankt voor de uitleg, zie dat mijn leverancier er tussen staat dus dat is in orde dan 8)

Toegevoegd na 42 minuten 19 seconden:
devastator schreef: 2 weken geleden
Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden Heb er wel hoop op dat dit in orde zal komen (gezien certificering in andere landen ook in orde is geraakt). En anders verkoop ik deze terug aan een hollander zeker :lol:
En tot die tijd gebruik je'm dan helemaal niet ?
Misschien gewoon eens testen om te kijken of alles werkt. Voor echt in gebruik te nemen wachten tot homologatie er is. Las ergens, eind mei ten laatste 2de week juni. Zoveel geduld hebben we nog wel :lol:
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Eerst zien en dan geloven helaas, terugwerkende kracht is hopelijk ook van toepassing dan (anders had ik er ook al één besteld want hoe lang is die kortingscode nog geldig eenmaal gehomologeerd en opgepikt door de relevante media).

P1-meter direct geloof ik nog niet in maar we zullen zien...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die korting is er voorlopig nog, dus je kan nog altijd bestellen. Je neemt altijd een risico, als om een of andere reden niet gehomologeerd zou geraken zit je ermee.
Maar laten we eerlijk zijn, tegen black friday zullen er nog wel betere deals zijn van Marstek of andere merken.
Als je geen haast hebt om het deze zomer nog in gebruik te nemen zou ik echt nog afwachten tot eind dit jaar of nog beter tegen de lente van 2026.
Tegen dan is er meer keus, betere prijzen en verbeterde batterijen te vinden en is hopelijk de belgische wetgeving ivm P1 eindelijk aangepast :lol:
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Met enkel een stapel batterijen ben je nog niet veel... hoe aantrekkelijk de prijs ook is (alhoewel).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 10 keer

@DarkV
Inderdaad.
In de winter is men evenveel met een paar stapels lege batterijen dan met een paar volle stapels bakstenen om je lekker op te warmen. 🥶 🥶
karine
Elite Poster
Elite Poster

Je kan ze 's nachts toch gratis of goedkoop opladen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Thuisbatterijen in de winter 's nacht gratis opladen is allicht een optie die men bij aanschaf moet aanvinken? :-)
Kan je dat even toelichten?

Ik denk dat iedereen grote interesse heeft in zo'n thuisbatterij die men in de winter 's nachts gratis kan opladen.

Wat versta je onder "of goedkoop"?
Nachttarief?

Iedere laadsessie (en ontlaadsessie) van een thuisbatterij kost (€€) natuurlijk ook wat.
Een thuisbatterij heeft een beperkt aantal laad- en ontlaadsessies (cycli) alvorens deze het definitief begeeft.
Dat aantal is onder andere afhankelijk van hoe intensief de thuisbatterij gebruikt wordt (use case).
Nadat de thuisbatterij het begeven heeft, zou men kunnen uitrekenen welk dat bedrag is.
De vork waarbinnen zich deze kost bevindt, is erg groot.

Men gaat vaak uit van het gemiddeld aantal cycli van een LFP (LiFePO4) cel: bijvoorbeeld 6000 cycli.
De vork is eerder 4000 à 8000 en 1000 à 3000 bij kwalitatief mindere cellen. Wie is de fabrikant?
Het is uiteraard de zwakste cel die de levensduur bepaalt van een thuisbatterij, niet het gemiddelde.
De claim van “6000 cycli” gaat er impliciet van uit dat geen enkele cel onderweg significant faalt, wat zelden realistisch is.
Hopelijk dekt de garantie het vroegtijdig uitvallen van één cel én wordt het garantiegeval vlot afgehandeld...

Overdimensioneren van een thuisbatterij, en dus de cellen minder belasten, biedt enig soelaas.
Maar dat verhindert niet dat er in de thuisbatterij een cel tussenzit die bij 1000 cycli al de geest geeft.
Uiteraard is er ook nog de terugval in capaciteit (kWh) naarmate het aantal cycli toeneemt.

Een LFP cel van de ene fabrikant is kwalitatief niet dezelfde als deze van een ander fabrikant.
Net zoals bij een EV.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De vraag is of dat echt rendabel gaat zijn gezien de stroomprijs minder dan de helft van totaalbedrag bedraagt.
Reken daarbij nog eens rendement van de batterij ongeveer 70% (gezien 2x AC/DC conversie) en de afschrijving van uw batterij (aantal laad/ontlaad cycli)...
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: 1 week geleden Thuisbatterijen in de winter 's nacht gratis opladen is allicht een optie die men bij aanschaf moet aanvinken? :-)
Kan je dat even toelichten?
Ik denk dat iedereen grote interesse heeft in zo'n thuisbatterij die men in de winter 's nachts gratis kan opladen.
Ik heb een collega die werkt met dynamisch tarief.
Zijn batterij gaat kijken wanneer de elektriciteit het goedkoopst of zelfs gratis is gaat dan opladen.

Van de andere kant heb je ook gelijk daar de terugverdientijd +-10 jaar is en de batterij daartegen al veel van zijn capaciteit heeft verloren en de kans bestaat dat deze defect gaat.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Indien jij vermoedt dat je daar in de winter 's nachts je warmtepompen mee kunnen laten draaien: doen hé. :wink:
karine
Elite Poster
Elite Poster

We hebben geen warmtepompen, idem hijzelf.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Het is me geheel een raadsel waarop je dan wel reageerde.
Ordon schreef: 1 week geleden Inderdaad.
In de winter is men evenveel met een paar stapels lege batterijen dan met een paar volle stapels bakstenen om je lekker op te warmen. 🥶 🥶
karine schreef: 1 week geleden Je kan ze 's nachts toch gratis of goedkoop opladen.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

ivob schreef: 2 weken geleden
Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden Is Bebat niet voor de leverancier om in orde mee te zijn? Normaal toch niet de eindklant?
Het is de producent of invoerder van een ESS batterij verkocht in België die verantwoordelijk is voor de Bebat bijdrage (die hij uiteraard doorgaans doorrekent aan zijn eindklant).
Je kan twee gevallen onderscheiden:
Een producent of invoerder gevestigd in België
die batterijen fabriceert, laat fabriceren, of vanuit het buitenland aankoopt en deze voor het eerst op de Belgische markt aanbiedt.
Een producent of invoerder gevestigd buiten België
die via verkoop op afstand, waaronder online verkoop, batterijen rechtstreeks aan professionele of particuliere eindgebruikers op de Belgische markt aanbiedt.

Een rechtmatig ingevoerd (verkocht via een verdeler en/of online) ESS systeem zal in België dus altijd duurder zijn dan in een land waar er niet zulke heffingen zijn, ook al betreft het een gelijkaardig product.

De eindverkoper heeft op een systeem waarop Bebat geheven werd een terugname, afgifte en sensibiliseringsplicht.

Hier kan je nagaan of het bedrijf al deelneemt aan Bebat:

De problemen beginnen uiteraard wanneer de eindklant "viavia" een ESS systeem gaat bestellen en invoeren dat normaliter niet door de producent ingevoerd wordt in België (zoals bv. nu nog het geval met een HW systeem).
Vraag me oprecht af hoeveel % van de consumenten 1) weet wat Bebat is en 2) hiermee bezig is/dit controleert.
Net zoals staat het nu op de Synergid lijst of niet.
Terwijl veel van deze spullen zelfs gewoon op Belgische en Nederlandse webshops te koop zijn...
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: 1 week geleden Het is me geheel een raadsel waarop je dan wel reageerde.
Ordon schreef: 1 week geleden Inderdaad.
karine schreef: 1 week geleden Je kan ze 's nachts toch gratis of goedkoop opladen.
Dat de batterij gebruikt kan worden voor andere zaken bedoelde ik of hebben al de mensen met een batterij ook een warmtepomp denk je?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”