Thuisbatterijen in de winter 's nacht
gratis opladen is allicht een optie die men bij aanschaf moet aanvinken?
Kan je dat even toelichten?
Ik denk dat iedereen grote interesse heeft in zo'n thuisbatterij die men in de winter 's nachts gratis kan opladen.
Wat versta je onder "of goedkoop"?
Nachttarief?
Iedere laadsessie (en ontlaadsessie) van een thuisbatterij kost (€€) natuurlijk ook wat.
Een thuisbatterij heeft een beperkt aantal laad- en ontlaadsessies (cycli) alvorens deze het definitief begeeft.
Dat aantal is onder andere afhankelijk van hoe intensief de thuisbatterij gebruikt wordt (use case).
Nadat de thuisbatterij het begeven heeft, zou men kunnen uitrekenen welk dat bedrag is.
De vork waarbinnen zich deze kost bevindt, is erg groot.
Men gaat vaak uit van het
gemiddeld aantal cycli van een LFP (LiFePO
4)
cel: bijvoorbeeld 6000 cycli.
De vork is eerder 4000 à 8000 en 1000 à 3000 bij kwalitatief mindere cellen. Wie is de fabrikant?
Het is uiteraard de
zwakste cel die de levensduur bepaalt van een thuisbatterij, niet het gemiddelde.
De claim van “6000 cycli” gaat er impliciet van uit dat geen enkele cel onderweg significant faalt, wat zelden realistisch is.
Hopelijk dekt de garantie het vroegtijdig uitvallen van één cel én wordt het garantiegeval vlot afgehandeld...
Overdimensioneren van een thuisbatterij, en dus de
cellen minder belasten, biedt enig soelaas.
Maar dat verhindert niet dat er in de thuisbatterij een
cel tussenzit die bij 1000 cycli al de geest geeft.
Uiteraard is er ook nog de
terugval in capaciteit (kWh) naarmate het aantal cycli toeneemt.
Een LFP cel van de ene fabrikant is kwalitatief niet dezelfde als deze van een ander fabrikant.
Net zoals bij een EV.