Bedrijfswagens ongemoeid

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat zijn alvast geen domme vragen.
Gewoon vragen van iemand die "het systeem" niet kent.

Je hebt firmawagens met en zonder voordeel alle aard (VAA).
- Zonder VAA: mag niet privé gebruikt worden,
bv: camionettes van Belgacom, ziekenwagens, ...
Je mag er dus na de uren niet mee naar de Colruyt rijden en/of je moet eerst met uw eigen wagen ter plaatse gaan om dan pas in de bedrijfswagen te kruipen.

- Met VAA: je mag de auto ook privé gebruiken,
niet zelden met beperkingen (bv niet in het buitenland rijden, ...)
Je kan ook een tankkaart krijgen, niet zelden met beperkingen (niet tanken in het WE, niet tanken op de autosnelwegen, niet tanken in bet buitenland, ...)
Al dan niet een tankkaart heeft geen impact op het te betalen voordeel (VAA).

Waarom zijn er zoveel bedrijfswagens?
Het verschil tussen de kost voor de werkgever (totale werkgeverskost, dus incl patronale bijdrage) en de "opbrengst" voor de werknemer is heel klein.
Gesimplifieerd voor "gewoon" loon:
Werkgeverskost: €1000
Brutoloon werknemer: €666
Nettoloon werknemer: €333
1/3de van wat de werkgever betaalt, komt netto op de rekening maw.

Bij een firmawagen is het verschil véél kleiner, al krijg je geen geld, maar een product/dienst in natura.
Omdat dat voordeel ook een vorm van verloning is, moet je er ook belastingen op betalen, via de VAA.

Een privéwagen kost al snel €500 per maand (€300 afschrijving, €100 verzekering, €100 brandstof) en dan ben ik het onderhoud en de belastingen nog vergeten.
Om die €500 te verdienen moet uw werkgever €1500 aan werkgeverskost dragen.
Een all-in lease voor een Golf kost minder dan €600 lease per maand, een Superb is €750.
Natuurlijk is het moeilijk om hier algemeen te blijven - iedere situatie is anders - en tegelijk cijfervoorbeelden te geven, maar de grootteorde snap je wel.

Het probleem is dus niet dat de werknemer een te laag nettoloon heeft, het is net andersom.
Omdat de werknemer veel voordeel heeft aan een firmawagen, kan dat bedrag niet aan loon worden uitgegeven.
Stel: €4'500 werkgeverskost
werknemer1 kiest voor firmawagen
WGK: €4500
Firmawagen: €750
WNbruto: €2250
WNnetto: €1450

werknemer2 krijgt geen firmawagen of wil er geen ( :eek: )
WGK: €4500
WNbruto: €2700
WNnetto: €1670

Netto is het verschil dus €200, maar de eerst rijdt wel met een all-in lease (incl brandstof dus) Skoda Superb Combi

Nu mogen er nog veel morraalridders passeren en mekkeren over salariswagens en wat nog meer.
Of zeuren over groene bomen enzo :)
Zo lang de huidige regeling bestaat, gaan er enkel firmawagens bijkomen. Het helpt de loonkosten naar beneden en/of het houdt uw personeel tevreden zonder de kosten te doen ontsporen. Je kan iemand die nu met een Golf rijdt, misschien paaien met een Passat. Verschil in kost voor de werkgever: €150 per maand ofzo? Geef toe, aanlokkelijk, niet :)?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

r2504 schreef:
Gray schreef:Ik heb ook een bedrijfswagen terwijl ik met de trein ga werken. Het zou inderdaad "verplicht" moeten worden om de bedrijven die een bedrijfswagen geven dit vast te leggen in een vast budget dat kan gespendeerd worden aan auto, trein, bus, tram, fietslease ed... zo kan indereen voor zichzelf de beste keuze/combinatie maken.
En zit jij constant op dezelfde plaats... indien ja dan kan ik enkel besluiten dat het een salariswagen is en je eigenlijk het doel van de bedrijfswagen voorbij schiet !

Indien nee... hoe ga je het dan regelen als je baas morgen zegt dat je een ander project moet gaan doen waar je niet met de trein geraakt... of zelfs sommige dagen wel je huidige locatie en andere dagen dan weer elders. Kortom, als je spreekt over een budget voor je vervoer dat is dit evenzeer een verdoken loon dat je onttrekt aan sociale lasten !

In die context een ander vraagje... hoeveel miljarden kost het de staat om alle ambtenaren hun openbaar vervoer te subsidiëren ?

Wel, ik werk op verschillende plaatsen sommige beter bereikbaar met de trein, andere met de wagen, dat is het goede punt, je kunt steeds de beste keuze maken.
Tuurlijk is mijn wagen een salariswagen, ik gebruik hem prive en betaal er ook voor, net zoals men werkgever.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

@heist_175: Duidelijke uitleg!
En waarom eigenlijk enkel schieten op de zogezegd gesubsidieerde salariswagens? Waarom niet dezelfde discussie voeren over onkostenvergoeding, hospitalisatie- of groepsverzekering, maaltijdchecques?

Allemaal dienen ze tot hetzelfde: de totale kost voor de werkgever zo laag mogelijk houden vanwege onze toornhoge lasten. Maar waarom enkel over de bedrijfswagens moeilijk doen en niet over de andere voordelen? Ze zijn namelijk allemaal "gesubsidieerd" zoals de bedrijfswagens! Allemaal afschaffen dus, en onze staatsschuld is zo goed als verdwenen (althans volgens sommigen). Of is het een probleem dat zowat iedereen één van deze dingen geniet en niet enkel een aantal specifieke jobs/sectoren zoals de bedrijfswagen?

ps: ik heb alle bovenstaande voordelen (maaltijdchecques, hospitalisatie- & groepsverzekering, netto onkostenvergoeding,... en ja, ook een bedrijfswagen. En dat allemaal terwijl ik in 99% van de gevallen gewoon naar kantoor ga, soms zelfs gewoon thuiswerk! Maar de dag dat ik bovenstaande allemaal moet opgeven zonder realistische nettovergoeding in de plaats kan ik eigenlijk gewoon beter gaan doppen. Of zelfstandige worden via een postbusje in het buitenland. In ieder geval zal de staat nog minder hebben aan mijn bijdrage dan nu, integendeel!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tja.
Een dikke auto op de oprit, steekt de ogen uit zeker :)?
Over een groepsverzekering zwijgt iedereen, want dat is geld, al ken ik mensen van 45 jaar die als ze op pensioen gaan (ongeacht de leeftijd 60-62-...) €600'000 krijgen. Gewoon uitvoerend personeel, geen kader, geen ik weet niet wat.

Een mogelijke oplossing is de BBL de wind uit de zeilen te nemen: hogere VAA als er een tankkaart gegeven wordt.
Op die manier krijg je nog altijd uw auto, maar het gebruik ervan wordt toch financieel gestraft.

Mijn tankkosten zijn begroot (in het leasebudget) op €180 per maand, werkgeverskost.
WGK: €180
WNbruto: €120
WNnetto: €60
Met het nettoloon is dat 1 volle tank, of +/- 800km.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

NickG schreef: Allemaal dienen ze tot hetzelfde: de totale kost voor de werkgever zo laag mogelijk houden vanwege onze toornhoge lasten. Maar waarom enkel over de bedrijfswagens moeilijk doen en niet over de andere voordelen? Ze zijn namelijk allemaal "gesubsidieerd" zoals de bedrijfswagens! Allemaal afschaffen dus, en onze staatsschuld is zo goed als verdwenen (althans volgens sommigen). Of is het een probleem dat zowat iedereen één van deze dingen geniet en niet enkel een aantal specifieke jobs/sectoren zoals de bedrijfswagen?
Omdat niet voor mobiliteitsproblemen, milieuproblemen en dergerlijke meer zorgen.
Nergens ter wereld rijden er zoveel bedrijfswagens rond, met als gevolg dat Belgen meer met de auto rijden dan gemiddeld.
Maaltijdcheques zorgen er niet voor dat je verder je eten gaat kopen(in tegendeel, want in Nederland kan je ze bv. niet gebruiken). Idem met hospitalisatie, ecocheques,...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Het schoentje knelt echt enkel en alleen voor de salariswagens
Inderdaad... die moeten eruit.
Nogmaals: wat is het alternatief voor de salariswagen???

Ik sta nog steeds open voor een volwaardig alternatief aangezien mijn 'salaris'wagen idd een manier is van compensatie voor x y z .
Die wagen staat hier namelijk met een reden voor de deur en die kan men dus niet zomaar 'eruit' halen.
Dus Slafes en R2504, wat stellen jullie voor als alternatief, wetende dat een nettoloon opslag teveel kost aan de werkgever?

Want ja, ik heb liever een hoger nettoloon - (geraamd op 800-1000 euro/maand) die mijn werkgever me om diverse redenen zeker niet netto gaat uitbetalen - dan mijn 'salaris'wagen!
Ow ja: ik vind dat ik die 800-1000 euro netto per maand 'verdien' (in welke vorm dan ook) als compensatie van mijn uitgebreide overuren (als kader zijn die dus niet uitbetaald) en erg flexibele werkuren/dagen (reizen in het weekend om toch maar mijn tijd ten volle te kunnen benutten).
Het heeft dus een impact heeft op mijn gezinsleven en daarom kan ook mijn vrouw gebruik maken van de 'salaris'wagen.

Misbruik van het systeem? Neen.... want het is gewoon een interessante manier voor de werkgever om werknemers salariscompensatie toe te kennen.
Ter discussie: ja!
Alternatieven: kom maar op !
Laatst gewijzigd door axs op 03 dec 2014, 16:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zij die "salariswagens" een probleem vinden hebben vooral schrik dat heel de bedrijfswagenregeling op de shop gaat.
De regeling is wat ze is, constructieve suggesties om het onderscheid te maken heb ik nog niet gelezen.
Wie heeft het "echt" nodig en wie niet?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mensen die klanten moeten bezoeken, mogen van mij zoiezo een bedrijfswagen gebruiken, daar is het toch evident?


Mag ik nog ns effe een ander puntje aansnijden, aangezien ik zelf geen bedrijfswagen heb en dus de ins and outs niet goed ken:
Als je een bedrijfswagen hebt, die je niet prive mag gebruiken maar wel naar huis meenemen, of eentje die je prive wel mag gebruiken maar met zoveel beperkingen dat je nog een eigen wagen nodig hebt soms, zorgt dat dan niet voor gigantische parkeerproblemen, vooral in stedelijke omgevingen?

Het kan toch niet dat je een wagen mee naar huis krijgt die zo beperkt is in gebruik, dat je daarnaast nog een prive wagen moet stallen. Als je vriend(in) dat dan ook heeft, dan staan er al snel 3/4 wagens per huishouden in de straat, waar normaal gerekend wordt op 1.2 tot 1.7 per gezin als gemiddelde bij het voorzien van parkeerplaatsen.



[Afbeelding Post made via mobile device ]
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Feitelijk is er, op lange termijn, maar 1 "billijke" oplossing:
-het geheel afschaffen van ALLE (misbruikbare en/of extralegale) voordelen (bedrijfswagen/hospitalisatie/groeps/maaltijdcheques/bedrijfsrestaurant/....).
-Enkel en alleen (terug)betaling van effectief gemaakte kosten en de kilometervergoeding/fietsvergoeding (uiteraard met minstens beknopte bewijsvoering) kan blijven bestaan.
-Als pasmunt hiervoor verlaag je de werkgeversbijdrage met procentueel sterkere verlagingen voor de hogere lonen (ja je leest het goed! omdat net daar de meeste voordelen zullen verdwijnen => aanpassing aan werkgeverskant om bruto meer beschikbaar te maken, vooral bij hogere lonen) + verlaag je de progressieve aanslagvoeten van directe belastingen over de gehele lijn evenredig (of nog beter: je behoud ze maar met een veel hoger vrijgesteld bedrag + eventueel zelfs supplement vrijgesteld bedrag voor de effectief actieve bevolking)

Zulk voorstel geeft op korte termijn inderdaad "schok"problemen, maar die vlakken wel uit met de tijd. De "genieters" van bepaalde (veel) voordelen zullen ook op lange termijn relatief gezien allicht moeten inleveren. Maar dat is nu eenmaal het principe van de verzorgingsstaat van "de breedste schouders dragen". Het zijn net die breedste schouders die relatief doorheen de tijd steeds bij mondjesmaat minder moesten bijdragen.

Ik voel alle bezwaren hiertegen al aankomen. Ik ga echter uit van een eerlijk, evenredig, simpel systeem waarbij iedereen uiteindelijk simpelwel een hoger nettoloon overhoud dat hij kan besteden naar eigen inzicht. Macroeconomisch zal er veel meer besteedbaar geld vrijkomen wat zuurstof voor de economie geeft. De bedrijven en in een tweede ronde opnieuw de nettolonen zullen er wel bij varen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Dus ik moet op eigen rekening over en weer naar klanten gaan rijden... of moet ik die kilometers dan terug inbrengen ?

Je vergeet nog altijd dat we voor het privé gebruik wel degelijk een bijdrage leveren.
Weer sla je de bal mis of lees je wat je wil lezen... Ik heb het over de salariswagens, niet over de echte bedrijfswagens, iets waar ik NOOIT een probleem om gemaakt heb.

Als je job zich "op de baan bevinden is" dan is het evident dat je daar een bedrijfswagen voor krijgt, en dan is het in mijn ogen evident dat je die mee naar huis neemt en daar zelfs privé kilometers mee doet. (al zijn er ook werkgevers die daar zelfs niet aan mee doen) Wat mij helaas niet eerlijk lijkt is het feit dat een wagen onderdeel uit maakt van een salaris, ongeacht of die persoon die wagen nu nodig heeft of niet daar bovenop nog een tankkaart krijgt en dan letterlijk de auto neemt om 2 straten verder naar de bakker te rijden omdat het toch niets kost. Zoals ik al opperde, geef mensen met een salariswagen een beperking, namelijk geen tankkaart en de wagen zal waarschijnlijk een stuk rationeler gebruikt worden. Ik denk als men dit al zou aanpakken dat er veel minder wrevel zou zijn en het daadwerkelijk een impact heeft op de gereden kilometers. Ik ken een paar mensen die op deze manier werken en dat werkt ontradend om de auto te nemen.

Om terug te komen op de: we betalen er voor... Wees nu eens eerlijk, die kost is miniem tegenover de werkelijke profijt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:dus mensen die een bedrijfswagen krijgen is ter compensatie voor hun netto loon. Is het netto loon dan zo laag ?
Dan is het dus geen bedrijfswagen maar een salariswagen... en is men eigenlijk verkeerd bezig.

Je gaat aan een dokwerker ook geen laptop geven omdat z'n loon te laag is :bang: (en al evenmin iedereen z'n laptop afnemen omdat het de staat geld kost)
Stroper schreef:Maar gewoonlijk is 7/7 met tankkaart en onderhoud. Waardoor de mensen bij wijze van spreken hun bedrijfswagen nemen om 2 straten verder te gaan, aangezien ze toch "gratis tanken".
Wat een absurde veralgemening... trouwens m'n buren zonder firmawagen doen meer privé kilometers dan ik met een firmawagen (omdat ik er al genoeg inzit).
heist_175 schreef:Zo lang de huidige regeling bestaat, gaan er enkel firmawagens bijkomen.
De huidige regeling laat inderdaad misbruik toe... de kunst is enkel dit misbruik te stoppen (en niet meteen alle bedrijfswagens te verbannen).
Gray schreef:Wel, ik werk op verschillende plaatsen sommige beter bereikbaar met de trein, andere met de wagen, dat is het goede punt, je kunt steeds de beste keuze maken. Tuurlijk is mijn wagen een salariswagen, ik gebruik hem prive en betaal er ook voor, net zoals men werkgever.
Aangezien jij op verschillende plaatsen werkt is het voor mij een bedrijfswagen... het feit dat je er enkele kilometers privé mee rijdt doet hier namelijk geen afbreuk aan. Nu het probleem is dat men een wagen leased voor x-aantal jaar, niet voor de maandag dat je beter met de trein kan rijden, maar wel voor de dinsdag dat je hem wel nodig hebt.
NickG schreef:En waarom eigenlijk enkel schieten op de zogezegd gesubsidieerde salariswagens? Waarom niet dezelfde discussie voeren over onkostenvergoeding, hospitalisatie- of groepsverzekering, maaltijdchecques?
Omdat veel meer mensen bv. maaltijdcheques hebben... dus als we daarover gaan spreken dan zitten we in hun portemonnee en dat kan natuurlijk niet... maar komen roepen over bedrijfswagens is natuurlijk veel leuker (omdat de buur z'n bedrijfswagen op de oprit hun ogen uitsteekt).
Stroper schreef:Omdat niet voor mobiliteitsproblemen, milieuproblemen en dergerlijke meer zorgen.
Ik zie het verschil niet tussen het feit dat ik die veroorzaak met een bedrijfswagen of mijn eigen auto (behalve dat die laatste vermoedelijk meer vervuilender is). En voor men mensen richting OV gaat duwen denk ik dat men best eerst dit oplost... Treinen kwamen dit jaar nog nooit zo vaak te laat !
axs schreef:Dus Slafes en R2504, wat stellen jullie voor als alternatief, wetende dat een nettoloon opslag teveel kost aan de werkgever?
Dat is wat mij betreft een andere discussie (waar ik open voor sta), hier lijkt het gewoon te gaan om bedrijfswagen in het algemeen af te schaffen.
heist_175 schreef:Zij die "salariswagens" een probleem vinden hebben vooral schrik dat heel de bedrijfswagenregeling op de shop gaat.
Inderdaad... correct oplossingen pakken enkel het misbruik aan.
heist_175 schreef:De regeling is wat ze is, constructieve suggesties om het onderscheid te maken heb ik nog niet gelezen. Wie heeft het "echt" nodig en wie niet?
Eventueel een minimum aantal dagen dat je buiten je eigen hoofdzetel moet tewerk gesteld zijn ? (al kunnen banken hier nog eenvoudig mee spelen).
ITnetadmin schreef:Mensen die klanten moeten bezoeken, mogen van mij zoiezo een bedrijfswagen gebruiken, daar is het toch evident?
Functie omschrijvingen zijn een andere methode... maar ook niet geheel correct. Je kan een IT persoon hebben die vast werk voor een bedrijf versus iemand die iedere dag bij klanten gaat werken.
lirec schreef:Feitelijk is er, op lange termijn, maar 1 "billijke" oplossing:
-het geheel afschaffen van ALLE (misbruikbare en/of extralegale) voordelen (bedrijfswagen/hospitalisatie/groeps/maaltijdcheques/bedrijfsrestaurant/....).
-Enkel en alleen (terug)betaling van effectief gemaakte kosten en de kilometervergoeding/fietsvergoeding (uiteraard met minstens beknopte bewijsvoering) kan blijven bestaan.
Dus mensen die vaak op de baan zijn voor hun werk moeten dat maar doen met hun eigen auto (wat dan mogelijks een veel kleinere auto is die minder geschikt is voor de vele kilometers) en hierbij zelf het risico dragen bij een ongeval ? Een kilometervergoeding kost een werkgever trouwens meer bij personen die beroepsmatig de nodige kilometers doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ofwel is men ziende blind, ofwel naïef.
De beste regeling zal zijn om de boel af te schaffen, al de rest is morrelen in de marge.

Klanten bezoeken.
En wat met interne departementen? Ik ken mensen die heel legitiem een bedrijfswagen nodig hebben om interne diensten/departementen te kunnen bezoeken, kilometers uit elkaar. Als dat vanaf morgen de nieuwe regeling is, dan moet vanaf overmorgen iedereen ook interne departementen bezoeken.
Ik bedoel maar: elke uitzondering vraagt om misbruikt te worden, zodat opnieuw half België er aanspraak op kan maken.

Financieel gezien zijn al die vertegenwoordigers die "op de baan" moeten, heus niet slechter af met een kilometervergoeding.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik blijf wachten op alternatieven.... en zolang die er niet zijn blijf ik mijn wagen (die ik 20% professioneel en 80% prive gebruik) beschouwen als compensatie voor allerlei competenties en flexibiliteit.

Als kader maak ik heel wat overuren (die eigenlijk als kader niet bestaan!) en reis tijdens het weekend om het maximale van tijd te halen uit de week voor meetings etc (alternatief: op maandag vliegen, enkel dinsdag woensdag, donderdagvoormiddag kunnen meeten, donderdagavond terugvliegen om vrijdag thuis te zijn).
Die wagen en andere voordelen zijn voor mij dus pure compensatie voor het ongemak in mijn priveleven.
Als er een alternatief is dat mij hetzelfde financiele voordeel geeft (of in natura van gelijke waarde) ben ik nog steeds de eerste om mijn salariswagen in te leveren. Maar dat alternatief is er nog steeds niet ....

Maak ik - zoals hier dikwijls wordt aangehaald - extra 'nutteloze' kilometers gewoon omdat ik een firmawagen heb? Neen!
Verplaatsingen naar de bakker, buurtwinkel, fiets, frituur, kebap/pizza, dochter naar school... etc gebeurd met de fiets of te voet en niet met de 'salaris'wagen zoals velen hier proberen te verkondingen en anderen te laten geloven!
En dat zie ik ook in mijn vrienden- en familiekring met firmawagens.

Ik geloof echt niet dat de meerderheid van de firmawagenbezitters meer kilometers doen dan iemand met een eigen wagen!
Trouwens, ik hoor ook niemand van de prive wagen bezitters klagen als ik hun meeneem naar een vergadering, sportactiviteit, uitstap .... die ik dan idd wel met de firmawagen doe en met plezier voorstel om hun te laten meerijden....
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.tijd.be/netto/auto/Wat_als_u ... &utm_term=

voila :) Wat als uw leaseauto nettoloon wordt?
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 op 03 dec 2014, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Wat ik niet begrijp is dat sommigen beweren dat de staat die bedrijfswagens subsidieert. Het is toch niet omdat de staat er niet de volle pot op belast dat het een subsidie is hé. Er is gewoon geen inkomst dat is alles. Maar om te zeggen dat de staat er geld op verliest, of dat die auto's de maatschappij geld kosten is toch wel waanzinnig. Of mis ik dan iets compleet? Of moeten we werkelijk echt meer dan dan de helft van elke euro die we verdienen afgeven? Moesten we er nog een serieuze ROI voor krijgen zou ik akkoord gaan, maar dat is spijtig genoeg niet in België. De overheid is crimineel geldverkwistend (zie verhaal ovelaatst dat heel het Oosterweel gedoe al +150 miljoen heeft gekost om "er over na te denken").

Zolang bedrijfswagens niet netto gecompenseerd kunnen worden mogen ze er met hun fikken afblijven. Zo simpel is het. Die VAA was al erg genoeg. En dan spreek ik nog niet over waanzinnige VAAs op computers en op huizen die vennootschappen jaren terug, toen het werd aangemoedigd, hebben aangekocht. Ik ken mensen die +30k per jaar aan VAA aangesmeerd krijgen hiervoor (enige optie: u ergens anders inschrijven, appartement huren). En haal maar eens een huis zomaar uit een firma hé.. En auto dat lukt nog maar een heel huis, no go.. Eerlijker belasten allemaal goed en wel, maar mensen met terugwerkende kracht een kloot aftrekken dat is echt te ver gegaan.

En dat nutteloze kilometers doen met een firmawagen. Ik geloof er absoluut niets van. Ik ken niemand met een firmawagen die dat doet. Zullen er zijn die dat doen? Sure. Maar dat zal een kleine minderheid zijn, statistisch waardeloos.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Of je nu een bedrijfswagen nodig hebt voor je werk of niet, het is en blijft een deel van je verloning. Dus in wezen zijn het allemaal 'salariswagens' ...

Wat het parkeren betreft, je moet dat maar eens vragen aan menig vrachtwagenbestuurder die zijn trekker-met-oplegger thuis moet kwijtraken...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Een mogelijke oplossing is de BBL de wind uit de zeilen te nemen: hogere VAA als er een tankkaart gegeven wordt.
Op die manier krijg je nog altijd uw auto, maar het gebruik ervan wordt toch financieel gestraft.

Mijn tankkosten zijn begroot (in het leasebudget) op €180 per maand, werkgeverskost.
WGK: €180
WNbruto: €120
WNnetto: €60
Met het nettoloon is dat 1 volle tank, of +/- 800km.
Maar ik rij al een tank op per week puur aan km's voor het werk, wat dan weer kan verschillen per week afhankelijk van de klantenlocaties. Een tank is wel tussen de 950 a 1000 km met men wagen. De enige geschatte privé km's voor deze week is naar de wasserette en terug wat neerkomt op 15km. Op zich te doen met de fiets, maar niet met volle wasmandes. In principe betaal je voor het eigen gebrui, daar dient VAA voor, een hogere VAA als er tankkaart bij zit kan ik in komen als er een goede berekening te doen is van privé en werk km's, wat me vrijwel onmogelijk lijkt eigenlijk.
Joe de Mannen schreef: Wat het parkeren betreft, je moet dat maar eens vragen aan menig vrachtwagenbestuurder die zijn trekker-met-oplegger thuis moet kwijtraken...

J.
Je bedoelt die gevaren aan de kant van de weg zonder verlichting en signalisatie waar elk weekend wel iemand tegen vlamt? ;)



Men heeft nu al bijna geen parkeerplaatsen meer, binnen men budget is zelfs geen huis met garage te vinden. Dan maar 3 wagens op straat proberen kwijt geraken? Lijkt me ook niet echt een oplossing.

Op men eerste werk moest ik met privé wagen naar men werk, daar bedrijfswagen oppikken en doorgaan naar de klant. Een van de redenen waarom ik daar stopte, OV was geen optie en woon-werk was vrijwel niet vergoed (ging met OV geen verschil maken, kreeg een laag forfait per km, dus maakte hoe dan ook verlies puur om op mn werk te geraken).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Ofwel is men ziende blind, ofwel naïef.
De beste regeling zal zijn om de boel af te schaffen, al de rest is morrelen in de marge.
Kunnen we dan ook alle ambtenaren laten betalen voor hun trein ticketje ?
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

MClaeys schreef: dus maakte hoe dan ook verlies puur om op mn werk te geraken).
Woon-werk verkeer is in principe altijd ten laste van de werknemer! Zoniet gaat iedereen mogelijk alsmaar verderaf werk zoeken met nog grotere verkeersproblemen als gevolg.
r2504 schreef:Kunnen we dan ook alle ambtenaren laten betalen voor hun trein ticketje ?
Dat de grootste uitzondering hierop volledige terugbetaling van openbaar vervoer is, is opnieuw net om het verkeer beheersbaar te maken. Je schiet hier op ambtenaren maar enorm veel bedrijven voorzien intussen al lang volledige terugbetaling van de kosten. Dit is ook specifiek voorzien in je directe belastingen, onbelast tot een bepaald bedrag.

De bedrijfs/salariswagen kan je perfect afschaffen en vervangen met de, onbelaste, kilometervergoeding......het gaat hier om gelijkstelling van systemen! Op het woon-werkverkeer dat je doet met die auto na dan toch, dat is het stuk dat je verliest/bestraft word voor de verkeerscongestie die men creëert!

Als je geen te zot dure of verbruikende of veel te grote wagen koopt, verdien je gemiddeld genomen zelfs geld op je kilometervergoeding. Daarmee kan je (een stuk) van je woon-werk verkeer bekostigen. Ik zie geen verliezers.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Welke auto stel je dan voor ? concreet ?

Ik ken mensen die een Toyota Yaris als firmawagen hebben en daar ongeveer 50.000km per jaar mee moeten rijden voor het werk, allemaal rugklachten.
Als je veel moet rijden, verdien je een comfortabele auto.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Slafes schreef:http://www.tijd.be/netto/auto/Wat_als_u ... &utm_term=

voila :) Wat als uw leaseauto nettoloon wordt?
Ik heb zelf eens de berekening gemaakt, en als ik hetgeen het mij nu "kost" (vergeet niet dat ik door de salariswagen ook inboet aan pensioen later) gecompenseerd krijg lever ik mijn salariswagen in. En met mij zowat heel de dienst hier. Dan moet ik wel een oudere 2de handswagen zoeken en onderhouden, maar met wat er overblijft is mijn lening zowat af te betalen! Aan de tegenstanders: reken eens ALLES wat een salariswagen kost aan de werknemer uit? Je moet al een aantal privekilometers rijden om echt winst te maken (toegegeven, da's afhankelijk van hoeveel problemen/kosten er aan je privéwagen zouden zijn).

Alsof ik privé zoveel voordeel heb ervan: ja ik mag onbeperkt rijden, en ja ik gebruik 'm om naar de bakker te gaan. Maar even vaak gebruik ik de wagen van mijn vriendin om naar de bakker te gaan, als die toevallig achteraan de oprit/garage staat. Ik ga niet eerst die wagen verplaatsten om dan mijn gratis salariswagen te gebruiken. In't kort: ook zonder die salariswagen zou ik te lui zijn om korte verplaatsingen te voet te doen... Ergo: mijn salariswagen afpakken zal dat probleem dus niet oplossen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lirec schreef:Woon-werk verkeer is in principe altijd ten laste van de werknemer! Zoniet gaat iedereen mogelijk alsmaar verderaf werk zoeken met nog grotere verkeersproblemen als gevolg.
Straks ga je nog verwijten dat iemand werkt (ook al is het dan wat verder van huis) :bang:

Woon-werk verkeer is trouwens anders als je iedere dag naar klanten moet (hier kan je de normale afstand tot je bedrijf vanaf trekken).
r2504 schreef:Dat de grootste uitzondering hierop volledige terugbetaling van openbaar vervoer is, is opnieuw net om het verkeer beheersbaar te maken.
Misschien moet men dan dringend eens wat meer mensen met de auto laten rijden... want het OV lijkt vandaag de dag ook alles behalve beheersbaar te zijn (en dan zou men nog een miljoen mensen extra naar het OV willen pushen :bang: ). De stiptheidscijfers van de spoorwegen zijn nog nooit zo slecht geweest !
r2504 schreef:De bedrijfs/salariswagen kan je perfect afschaffen en vervangen met de, onbelaste, kilometervergoeding......het gaat hier om gelijkstelling van systemen! Op het woon-werkverkeer dat je doet met die auto na dan toch, dat is het stuk dat je verliest/bestraft word voor de verkeerscongestie die men creëert!
Dus de werkgever moet zelf maar opdraaien voor:

- een betere auto dan hij normaal privé zou aankopen
- snellere slijtage (extra onderhoud)
- risico op ongeval (extra verzekering)
- snellere afschrijving
- ...

want uiteindelijk doet hij heel wat extra kilometers voor z'n bedrijf. Trouwens ik woon zo'n 20km van m'n bedrijf maar doe gemiddeld wel zo'n 50 kilometer naar klanten (enkel)... ik zit dus 30km (60km per dag) extra in de file, maar vooral ook voor eigen tijd (want een firmawagen vraagt extra flexibiliteit). Ik hoop dat je beseft dat dergelijke flexibiliteit gaat verdwijnen als je ook het voordeel van een bedrijfswagen gaat afnemen (maar in de luxen van iedere dag op je bureautje te zitten in Brussel sta je daar waarschijnlijk niet bij stil).
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Ik zie mij al op de trein stappen om naar een klant gaan in Arlon met onder mijn arm een STM-64 tester, laptop, reserve kaart en fibers/cleaning kit....en dan daar zijn binnen de 4 uur...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oei, het gaat hier over de afschaffing van de bedrijfswagen, niet over de afschaffing van de auto tout-court hé :).
Je kan dat ook met een eigen wagen doen natuurlijk en dan de onkosten (kilometervergoeding of reëele kosten) inbrengen achteraf.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

maar dan ben ik wel verplicht een auto te kopen...want ik kom dat altijd met het OV...

en niet enkel verplicht een auto te kopen maar ook één die groot genoeg is om al mijn materiaal te vervoeren..
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

lirec schreef:
MClaeys schreef: dus maakte hoe dan ook verlies puur om op mn werk te geraken).
Woon-werk verkeer is in principe altijd ten laste van de werknemer! Zoniet gaat iedereen mogelijk alsmaar verderaf werk zoeken met nog grotere verkeersproblemen als gevolg.
Nochtans veel mensen krijgen een kleine km-bijdrage of abonnement bij het OV. Voor mij was het een dikke omweg om eerst de wagen te gaan ophalen daar. Na termijn ging dat dan wel een bedrijfswagen worden maar daar werd nooit een datum op geplakt.


Deze zag ik hier nog niet:
https://www.linkedin.com/today/post/art ... uanceerder
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

r2504 schreef: De stiptheidscijfers van de spoorwegen zijn nog nooit zo slecht geweest !
weer zo'n anti reclame van iemand die nooit de trein neemt
Zie http://www.standaard.be/cnt/dmf20141203_01410973 bovendien kan ik mijn treinabonnement bijna niet prive gebruiken(tenzij ik toevallig in Brussel moet zijn).

Ik blijf mij toch afvragen waarom sommigen daar zo een drama van maken.
In het buitenland werkt dat ook, daar zijn bedrijfswagens een uitzondering en worden er prive minder kilometers gereden, wordt er meer met benzine gereden(minder schadelijke stoffen) en wordt er minder met patserbakken(SUV) gereden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stroper schreef:weer zo'n anti reclame van iemand die nooit de trein neemt
Feiten... Treinen kwamen dit jaar nog nooit zo vaak te laat

M'n vrouw neemt trouwens dagelijks de trein naar Brussel... ik weet dus maar al te goed hoe "goed" het openbaar vervoer werkt (aan haar gezeur te horen weet ik dat die vertragingen haast dagelijks een feit zijn !).
Stroper schreef:Ik blijf mij toch afvragen waarom sommigen daar zo een drama van maken.
Omdat je verdorie zowel aan m'n job als m'n portomonee zit... en dan heb ik het niet over 50 euro waarvoor sommigen gans Brussel op z'n kop zetten ! Moest ik er nu puur van profiteren dan had ik misschien nog begrip voor je bedrijfswagen obsessie, maar ik wil nog altijd de eerste zien die er ook de ongemakken en flexibiliteit wil bijnemen (maar het is toch oh zo fijn van alléén naar de gratis tankkaart te kijken).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Deze zag ik hier nog niet:
https://www.linkedin.com/today/post/art ... uanceerder
Eindelijk eens iemand met een objectieve kijk... los van enige sensatie :!:
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Hij die er een heeft is er gelukkig mee, hij die er geen heeft is jaloers. Einde storie. Het is gemakkelijk om te zeggen hoe een ander een probleem moet oplossen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Omdat je verdorie zowel aan m'n job als m'n portomonee zit... en dan heb ik het niet over 50 euro waarvoor sommigen gans Brussel op z'n kop zetten ! Moest ik er nu puur van profiteren dan had ik misschien nog begrip voor je bedrijfswagen obsessie, maar ik wil nog altijd de eerste zien die er ook de ongemakken en flexibiliteit wil bijnemen (maar het is toch oh zo fijn van alléén naar de gratis tankkaart te kijken).
Kijk nu zijn we er eindelijk na ettelijke bladzijden gepalaver.
Ze zitten aan uwe portemonnee :angel: en ik begrijp best dat dit niet plezant is ...
Je bent dus bang dat jouw bedrijf als het niet meer fiscaal voordelig is zal stoppen met het geven van bedrijfswagens, want misschien heb je hem toch niet zo echt nodig ...
Anders zou jouw bedrijf er toch geen enkel probleem van maken om een wagen te voorzien als dit echt levensnoodzakelijk is voor jouw functie ...

en neen ik hoef geen overzicht of argumenten waarom jij denkt ... enz.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als die auto (lees: schroevendraaier) plots het dubbel kost, denkt elke werkgever daar toch ernstig over na ? niet ? als dat niet zo zou zijn is het misschien niet zo'n god management...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

duizend schreef: Je bent dus bang dat jouw bedrijf als het niet meer fiscaal voordelig is zal stoppen met het geven van bedrijfswagens, want misschien heb je hem toch niet zo echt nodig ...
Neen... ! Daar gaat het trouwens niet over...
Een bedrijf ziet en heeft dit als een manier om loon te compenseren op een andere - voor de werkgever minder dure - manier.

Het gaat bij salariswagens echt niet om het feit of die noodzakelijk zijn... zoals hier al aangegeven.. daarmee dat men het ook over 'salaris'wagens heeft.
Degenen met zulke wagens staan in de meeste gevallen ook open voor een andere compensatie (netto verloning, andere voordelen, ... )
Laatst gewijzigd door axs op 06 dec 2014, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Tim H. schreef:maar dan ben ik wel verplicht een auto te kopen...want ik kom dat altijd met het OV...

en niet enkel verplicht een auto te kopen maar ook één die groot genoeg is om al mijn materiaal te vervoeren..
Nogal leuk als je voor specifieke bedrijfsverplaatsingen (BE-DE 500km enkel) twee keer per maand een auto moet gaan huren bij een verhuurmaatschappij om telkens weer in te leveren daar en dan nog met je eigen auto naar huis rijden.
Terwijl de werkgever je ook gewoon een 'salariswagen' kan geven en verwachten dat jij je km's maar met die auto (en die brandstofpas, etc) naar daar rijdt.

Om nog maar te zwijgen van de rompslomp die dat met zich meebrengt, de extra vermoeidheid waarmee men elke keer met een andere (minder comfortabele) auto aankomt en dus ook minder goed 'presteert' op het werk. Het tijdverlies door telkens een wagen te moeten huren.

Je zou dat ook met je eigen auto kunnen doen, maar dat zal dan een minder recente wagen zijn, die meer uitstoot, meer verbruikt en een stuk minder comfortabel is. En een stuk langer over dezelfde rit doet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef:Als die auto (lees: schroevendraaier) plots het dubbel kost, denkt elke werkgever daar toch ernstig over na ? niet ? als dat niet zo zou zijn is het misschien niet zo'n god management...

J.
Dat is toch juist hetzelfde als wat ik zeg :roll:
De werkgever zal ernstig nadenken en enkel een auto geven als het echt nodig is voor het werk ...

Dus iemand die zijn auto echt NODIG heft, moet toch niets vrezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Kijk nu zijn we er eindelijk na ettelijke bladzijden gepalaver.
Als morgen de trein 10% zou duurder worden omdat dat een reeele kost is zou jij ook niet blij zijn en protesteren... waarom zou ik dat recht dan niet hebben ?
duizend schreef:Je bent dus bang dat jouw bedrijf als het niet meer fiscaal voordelig is zal stoppen met het geven van bedrijfswagens, want misschien heb je hem toch niet zo echt nodig ...
Mijn bedrijf beseft goed genoeg dat een bedrijfswagen een noodzaak is... je kan mensen niet motiveren om iedere dag naar een andere uithoek van Belgie te rijden (grotendeels in hun eigen tijd), noch verwachten van hen dat ze dit met een eigen auto gaan doen.
duizend schreef:Anders zou jouw bedrijf er toch geen enkel probleem van maken om een wagen te voorzien als dit echt levensnoodzakelijk is voor jouw functie ...
Wat een kortzichtige conclusie... heb je ooit al stil gestaan bij de kost voor bedrijven en welke impact dat heeft op hun competitiviteit. Niet alle bedrijven hebben de luxe een overheidsbedrijf te zijn waar men zich geen zorgen hoeft te maken over dergelijke dingen !
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Onrechtstreeks gaan de belastingen op bedrijfswagens toch omhoog: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... last.dhtml.
Ook auto's met een zeer hoge CO2-uitstoot blijven buiten schot.
:bang:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”