Gewoon vragen van iemand die "het systeem" niet kent.
Je hebt firmawagens met en zonder voordeel alle aard (VAA).
- Zonder VAA: mag niet privé gebruikt worden,
bv: camionettes van Belgacom, ziekenwagens, ...
Je mag er dus na de uren niet mee naar de Colruyt rijden en/of je moet eerst met uw eigen wagen ter plaatse gaan om dan pas in de bedrijfswagen te kruipen.
- Met VAA: je mag de auto ook privé gebruiken,
niet zelden met beperkingen (bv niet in het buitenland rijden, ...)
Je kan ook een tankkaart krijgen, niet zelden met beperkingen (niet tanken in het WE, niet tanken op de autosnelwegen, niet tanken in bet buitenland, ...)
Al dan niet een tankkaart heeft geen impact op het te betalen voordeel (VAA).
Waarom zijn er zoveel bedrijfswagens?
Het verschil tussen de kost voor de werkgever (totale werkgeverskost, dus incl patronale bijdrage) en de "opbrengst" voor de werknemer is heel klein.
Gesimplifieerd voor "gewoon" loon:
Werkgeverskost: €1000
Brutoloon werknemer: €666
Nettoloon werknemer: €333
1/3de van wat de werkgever betaalt, komt netto op de rekening maw.
Bij een firmawagen is het verschil véél kleiner, al krijg je geen geld, maar een product/dienst in natura.
Omdat dat voordeel ook een vorm van verloning is, moet je er ook belastingen op betalen, via de VAA.
Een privéwagen kost al snel €500 per maand (€300 afschrijving, €100 verzekering, €100 brandstof) en dan ben ik het onderhoud en de belastingen nog vergeten.
Om die €500 te verdienen moet uw werkgever €1500 aan werkgeverskost dragen.
Een all-in lease voor een Golf kost minder dan €600 lease per maand, een Superb is €750.
Natuurlijk is het moeilijk om hier algemeen te blijven - iedere situatie is anders - en tegelijk cijfervoorbeelden te geven, maar de grootteorde snap je wel.
Het probleem is dus niet dat de werknemer een te laag nettoloon heeft, het is net andersom.
Omdat de werknemer veel voordeel heeft aan een firmawagen, kan dat bedrag niet aan loon worden uitgegeven.
Stel: €4'500 werkgeverskost
werknemer1 kiest voor firmawagen
WGK: €4500
Firmawagen: €750
WNbruto: €2250
WNnetto: €1450
werknemer2 krijgt geen firmawagen of wil er geen (
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
WGK: €4500
WNbruto: €2700
WNnetto: €1670
Netto is het verschil dus €200, maar de eerst rijdt wel met een all-in lease (incl brandstof dus) Skoda Superb Combi
Nu mogen er nog veel morraalridders passeren en mekkeren over salariswagens en wat nog meer.
Of zeuren over groene bomen enzo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zo lang de huidige regeling bestaat, gaan er enkel firmawagens bijkomen. Het helpt de loonkosten naar beneden en/of het houdt uw personeel tevreden zonder de kosten te doen ontsporen. Je kan iemand die nu met een Golf rijdt, misschien paaien met een Passat. Verschil in kost voor de werkgever: €150 per maand ofzo? Geef toe, aanlokkelijk, niet
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)