Falingen : Tijd voor rekeningen te sluiten bij Fortis

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

airzimmy schreef:
Petrikske schreef:Een stuk naar Nederland en een stuk naar Frankrijk en toen was de koek op.
Toch maar op zoek gaan naar een andere bank nu.
Ook mijn gedacht (maar niet halsoverkop)!!
yep, eentje die niet in Franse handen is :lol:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

CBFA schorst handel in aandeel-Fortis

De CBFA schorst de handel in het aandeel-Fortis op tot de markt de nodige tijd heeft gekregen om de transactie met BNP Paribas te verwerken.

(tijd) - De CBFA verwijst in een persbericht zondagnacht naar de communicatie van de Belgische regering en BNP Paribas over Fortis. "De verschillende akkoorden tussen de betrokken partijen hebben een grondige uitwerking op de situatie van de houders van de aandelen Fortis. Rekening houdend met deze omstandigheden heeft de CBFA beslist de schorsing te vragen van de verhandeling van de aandelen Fortis op Euronext. De schorsing van de verhandeling zal worden opgeheven, op vraag van de CBFA, zodra de markt de nodige tijd zal hebben gehad om de uitwerking van hoger vermelde akkoorden te analyseren."

De CBFA kondigt ook aan dat ze haar eigen beleid in de komende dagen zal toelichten. Ze heeft de voorbije dagen naar eigen zeggen bewust niet gecommuniceerd omdat het in deze uitzonderlijke omstandigheden aangewezen was dat de premier en de minister van Financiën die rol overnamen.
Bron
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

'Fortis-aandeel 3,5 à 4 euro waard'
Analisten schatten de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel, na de transacties van het voorbije weekend, op 3,5 à 4 euro. Mogelijk gaan beleggers daar nog een holding discount van 30 à 40 procent op toepassen. Dat betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,5 euro zou kunnen zakken.
Bron: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 36-433.art
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik denk dat als je wil "gokken" dat je een buy order op Fortis moet zetten op 1.95 op de moment dat de stop/loss orders de dominotrein op gang brengen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Maar gaat de holding nu niet gewoon volledig verdwijnen (en met dat, de aandelen) ?
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Het beurs genoteerde Fortis kan je beschouwen als een "Bad Bank".
M.a.w. de waarde van het aandeel wordt vooral bepaald door risicovolle hypotheken en afgeleide producten.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat het over kop gaat.
Ze hebben nu maar 100 miljoen cash meer en ik kan mij niet inbeelden dat er veel mensen staan te springen om er nog geld in te pompen.

De komende dagen en weken zullen mijns inziens de partijen die het kunnen hun aandelen dumpen en hun verlies boeken wat de aandelenkoers nog meer onder druk zal zetten.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Pfff, foei Leterme.
De Hollanders zijn blij, de Fransen zijn blij. Ze krijgen veel voor weinig geld... en wij? Wij hebben niets meer, allé, de staat zal er wel bij varen, maar de kost van dit alles komt gewoon neer op de aandeelhouders (veelal Vlamingen/Walen/etc. .. o.a. zijn kiezers dus).
Wij betalen, ik heb (veel) betaald, maar hij zal het ook betalen bij de volgende verkiezingen denk ik.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

NuKeM schreef:Pfff, foei Leterme.
De Hollanders zijn blij, de Fransen zijn blij. Ze krijgen veel voor weinig geld... en wij? Wij hebben niets meer, allé, de staat zal er wel bij varen, maar de kost van dit alles komt gewoon neer op de aandeelhouders (veelal Vlamingen/Walen/etc. .. o.a. zijn kiezers dus).
Wij betalen, ik heb (veel) betaald, maar hij zal het ook betalen bij de volgende verkiezingen denk ik.
Mja, onze grootste winst is dat de spaarrekeningen van de grootste bank gevrijwaard zijn. Dit moest tegen elke prijs gebeuren. Ik vind dat Leterme weinig te verwijten valt. Jammer dat we de andere landen nodig hebben om deze problemen op te lossen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Astralon schreef:Het beurs genoteerde Fortis kan je beschouwen als een "Bad Bank". M.a.w. de waarde van het aandeel wordt vooral bepaald door risicovolle hypotheken en afgeleide producten.
Wat ik echter niet begrijp in dat verhaal is dat er nog geen enkele bank failliet is gegaan (ze zijn alle overgenomen, maar dan neem je ook de schulden mee over als overnemer). In princiepe kunnen die risicovolle hypotheken dan ook niet echt een grote impact hebben zou je denken omdat het geld nog steeds niet "verloren" is ? Het enige probleem zou dan de liquiditeit zijn, maar daarvoor hoef je een bank toch niet te verkopen, noch te privatiseren ?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Bij Fortis is het duidelijk dat de holding die op de beurs noteert achterblijft met de risicovolle producten.
De Belgische hypotheken, leningen, verzekeringen, enz... zijn naar BPN gegaan.
Dus een duidelijk voorbeeld van hoe je een overname kan realizeren zonder de risicovolle schulden mee te nemen.

Daarnaast is het zo dat een bank failliet kan gaan om andere reden dan dat een "normaal" bedrijf failliet gaat:

1) Het vertrouwen in de bank kan zo geschonden zijn dat je van de andere banken geen geld meer krijgt en dan kan je als bank gewoon niet overleven want dat zou betekenen dat je op elk moment evenveel schulden als tegoeden zou moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.
Een beetje simplistisch uitgelegd: als ik 100000 EUR leen zou er tergelijkertijd iemand 100000 EUR moeten storten.
Omdat deze situatie niet werkbaar is lenen banken continue van elkaar naargelang de noden.
Worden die kredietlijnen gestopt dan heb je een probleem want dan kan je niet werken.

2) Een bank moet aan bepaalde solvabiliteitsratio's voldoen (bvb. Core Tier 1).
Voldoen ze daar niet dan zal normaal de bankcommissie ingrijpen en kan een bank dus failliet verklaart worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Astralon schreef:1) Het vertrouwen in de bank kan zo geschonden zijn dat je van de andere banken geen geld meer krijgt en dan kan je als bank gewoon niet overleven want dat zou betekenen dat je op elk moment evenveel schulden als tegoeden zou moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.
Omdat deze situatie niet werkbaar is lenen banken continue van elkaar naargelang de noden.
Worden die kredietlijnen gestopt dan heb je een probleem want dan kan je niet werken.
Maar dat zijn tijdelijke situaties... net daarom vraag ik me af waarom de staat (of zelfs de NBB) niet gewoon borg kan staan voor die periode, in plaats van de bank te verkopen of te nationaliseren.

Als je een goede voetbalspeler hebt die gekwetst geraakt dan verkoop je die toch ook niet meteen voor een appel en een ei. Dan zoek je toch ook manieren om die blessure tijd te overbruggen ?
Astralon schreef:Een beetje simplistisch uitgelegd: als ik 100000 EUR leen zou er tergelijkertijd iemand 100000 EUR moeten storten.
Het probleem is dat de balans daar momenteel enorm fout zit... maar ook dat is tijdelijk, tenzij er iemand echt failliet gaat waarvan je veeeel centen moet hebben (en dat is bij mijn weten nog steeds niet zo). Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

r2504 schreef:Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.
Als ik het goed voorheb is er bij Norther Rock in de UK op 1 dag tijd zo'n 10 miljard EURO door (ex-)spaarders opgevraagd.

Aan zo'n ritme kan het snel gaan natuurlijk ...
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Weet iemand wat de gevolgen zijn voor mijn huidige Fortis aandelen aub ?
Moet ze eerst winst maken of moet de regering eerst zijn deel verkopen
voor ik mijn geld terug heb. ( 7.000 aandelen )
tekst ;
Er komt ook een tegemoetkoming voor de aandeelhouders van Fortis.
(tijd) - Dit werd aangekondigd door premier Yves Leterme na de ministerraad. Hij zei dat met de groep Fortis een conventie zal worden gesloten waarbij aan de aandeelhouders van deze groep het recht wordt toegekend op het deel van de meerwaarde en het resultaat dat hoger ligt dan de financiële last van de totale investering van de staat, vermeerderd met een redelijke risicopremie, volgens te bepalen modaliteiten die door de ministerraad moeten worden goedgekeurd. De Tijd 8)

goed of slecht nieuws ?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Astralon schreef:1) Het vertrouwen in de bank kan zo geschonden zijn dat je van de andere banken geen geld meer krijgt en dan kan je als bank gewoon niet overleven want dat zou betekenen dat je op elk moment evenveel schulden als tegoeden zou moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.
Maar dat zijn tijdelijke situaties... net daarom vraag ik me af waarom de staat (of zelfs de NBB) niet gewoon borg kan staan voor die periode, in plaats van de bank te verkopen of te nationaliseren.
Er is meestal wel een onderliggende reden waarom je van je collega bankiers geen geld meer krijgt.
En het zou van heel slecht bestuur getuigen moest de regering beslissen om risicobeleggingen gaan ondersteunen met belastingsgeld.

r2504 schreef:
Astralon schreef:Een beetje simplistisch uitgelegd: als ik 100000 EUR leen zou er tergelijkertijd iemand 100000 EUR moeten storten.
Het probleem is dat de balans daar momenteel enorm fout zit... maar ook dat is tijdelijk, tenzij er iemand echt failliet gaat waarvan je veeeel centen moet hebben (en dat is bij mijn weten nog steeds niet zo). Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.
Dat is perfect mogelijk. Op een balans moet je de reeele waarde van een investering boeken. En daar loopt het nu net mis.
Er zijn veel producten gemaakt waar het product (lees de bank), zich borg stelt indien iemand zijn hypotheek niet terug kan betalen.

Dus zolang de mensen hun hypotheek blijven betalen is er niets aan de hand, maak je zelfs winst maar als het fout gaat dan verlies je ineens bergen geld want je staat borg.
Daar komen nog een aantal problemen bij.
* De zogenaamde "rommel" hypotheken in de US zijn per definitie al een onveilige belegging want je geeft iemand een lening die hij/zij eigenlijk niet kan betalen en altijd met een variabele rentevoet waarbij je de eerste jaren bijna geen rente betaalt en dan plots heel veel rente betaalt.
* Doordat de huizenprijs zo gedaald is in de US kan je ook slechts een beperkt gedeelte recupereren via een gedwongen verkoop.
* Zoals ik reeds aangaf lenen banken ook geld aan andere banken en als die dan failliet gaan (bvb. Lehman Brothers Holdings of Washington Mutual) dan ben je vlug een paar honderd miljoen of zelfs miljard kwijt ondanks je positieve resultaten van een jaar eerder.

Algemeen, en dat geldt dus voor alle bedrijven, kan je boekhoudkundig een pak winst hebben met geen geld op de rekening en omgekeerd kan je een boekhoudkundig verlies hebben maar met 100 miljoen op de rekening.
Laatst gewijzigd door Astralon 07 okt 2008, 09:36, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Matthias_VL schreef:Weet iemand wat de gevolgen zijn voor mijn huidige Fortis aandelen aub ?
Moet ze eerst winst maken of moet de regering eerst zijn deel verkopen
voor ik mijn geld terug heb. ( 7.000 aandelen )
Eerst en vooral, wat versta je onder je "geld terug hebben" ?

Als je hieronder verstaat dat de regering nu plotseling via warrants (of een andere constructie) ervoor zal zorgen dat je een extra bonus krijgt van 22 euro per aandeel (in de veronderstelling dat je ze een jaar geleden aan 25 hebt gekocht, en ze vandaag 3 euro zullen staan) dan vrees ik dat het een grote teleurstelling zal worden.

Ik heb ook geen flauw idee van wat je best doet, verkopen of niet. Het aandeel zal trouwens nog geschorst blijven tot waarschijnlijk later op de dag (Fortis komt vandaag met een persconferentie ter toelichting van de inhoud van de holding).
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik heb mijn aandelen gisteren verkocht. Had ze gekocht aan 9.50 , gelukkig maar 100 .

Fortis Holding is gewoon een leeg gat nu. En je geld dat je betaald hebt ga je naar kunnen fluiten volgens mij.
bubbs
Pro Member
Pro Member

ljd schreef:Ik heb mijn aandelen gisteren verkocht.
Handel in Fortis-aandeel was gisteren toch opgeschort??
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

bubbs schreef:
Ja, maar ze worden verkocht als de beurs weer opengaat.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Yup, dus ik denk dat ljd nog eens zijn transactie moet controleren.

Wat er in Fortis Holding zit zou momenteel het volgende zijn:

Fortis Insurance International (netto winst 102 miljoen eerste halfjaar 2008)
Opbrengt van de verkopen (4 miljard + 4.7 miljard + 5.73 miljard)
66% aandeel in een speciale holding die de risico hypotheken bevat (24% eigendom van belgie, 10% eigendom van luxemburg) ter waarde van 10.4 miljard (+/-)

Met de inbreng van het kapitaal zouden alle schulden afgelost worden en blijft er nog 102 miljoen cash over.

Dat zou de waardeschatting van de holding moeten brengen op

Fortis Insurance International + 102 miljoen cash + 66% van 10.4 miljard met een waardevermindering van (en dit is gokken) 50%

Die hypotheek kredieten is geld dat de holding moet ontvangen maar niet alle leningen kunnen worden terugbetaald en daar gokken we dus op dat dat voor 50% het geval is. Als je hier het gedeelte onder economic background leest (let op de ARM's) dan lijkt dat wel in de buurt te komen.

Er zijn 2.3 miljard aandelen van de holding. Als je dan de waarde van Fortis Insurance International kunt inschatten dan heb je al een benadering van wat het aandeel waard is.

Als die 50% een beetje in de buurt komt dan is een aandeel 1.49 waard zonder de insurance tak. Die wordt blijkbaar geschat op 1,5 ~ 3 miljard... Dat zou dan op een waarde komen van 2.18 ~ 2.84 euro per aandeel.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Guy Quaden meldt dat ook instellingen die nu als probleemloos worden aanzien, morgen evengoed in de problemen kunnen komen. Geld verschuiven naar ander banken heeft in ieder geval geen zin.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ljd schreef:
bubbs schreef:
Ja, maar ze worden verkocht als de beurs weer opengaat.
ze gaan verkocht worden aan ~1,85 euro, ik zou het niet doen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member

Ik heb mij aangesloten bij Deminor, maar veel hoop heb ik niet meer.
Deze grote oplichting / holp-up door Leterme en C° zal ongestraft blijven.... 800 000 mensen zijn gedupeerd en daarvoor zal hij bloeden de komende verkiezingen. Hele families hebben ze in de val gelokt, vrijdag de beurs laten sluiten, alles ging goed, er was geen probleem en dan ons kroonjuweeltje verkocht voor een habbekrats. :x verfransing alom, iedereen die ik ken haalt alles weg bij deze bank en wil niet met Paribas te maken hebben.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Frontpagina van het katern Economie en Financiën gelezen van De Standaard vandaag?

Stond al wat meer in over wat er de laatste week gebeurt is, en het lijkt er idd op dat Leterme Fortis gewoon laten vallen heeft ten voordele van Dexia (kredieten van zowel de Centrale Bank als de staat die dan niet meer gedeeld zouden moeten worden).

Het gedeelte van Fortis dat de Nederlanders gerooft hebben kon gewoon niet zonder de kredieten die het Belgische deel verschaft(e), het omgekeerde van wat Bosch dus vertelde (en Fortis helemaal de dieperik in duwde). Het Belgische gedeelte/België had dus eigenlijk alle middelen om een raid op hun Nederlandse activiteiten (incl ABN-Amro) te ontmoedigen.

Tot voor Leterme I waren de tsjeeven niet mijn beste maten, maar ik dacht toch dat ze voor degelijk bestuur stonden, maar wat we nu allemaal zien . . . Ik begin zelfs meer te verwachten van ne brulkikker als De Crem dan van Leterme zo onderhand.

Terug on-topic: Ik ben benieuwd wat we nog allemaal te weten gaan komen in de toekomst, want de opdeling/ondergang van Fortis lijkt me toch alles behalve koosjer.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Interessant wat je hier allemaal leest..

Uiteindelijk denken ze ook aan hun eigen zakken.. Het trio Votron, Lippens en Mitler hadden Fortis moeten boemen, maar als je een week na de aankoop van ABN Amro al moet besparen op verse soepjes, dan weet je hoe laat het is..

Die mannen hun zakken zijn goed gevuld, en kijken daarbij naar niets of niemand.

Leterme en co hetzelfde..
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Leterme wilde inderdaad zo snel als mogelijk van Fortis af.

Het grappige is dat de Nederlandse taak van Fortis voor meer dan 40 miljard in het rood staat bij Fortis group ( dus de holding on top) en ook schulden heeft bij de Belgische nationale bank. Niet bij de Nederlandse: die weigerden kredieten. Over een hold up gesproken: het dele is rechtgehouden met ons geld...

Ik hoop alvast dat Leterme niet hetzelfde doet bij dexia, hij er aardig goed aan bezig om het ook aan de Fransen te geven. Om dan te mekkeren dat onze kroonjuwelen weg zijn. Wat is er dan nog Belgisch over? Kijk eens in de BEL20: er zitten telecombedrijven en een immo bedrijf in. Twee keer niets meer. Het gevolg van die weggeefhandel aan het buitenland is dat we hun speelbal worden: uitpersbaar. Een aantal mensen ziet dit gebeuren bij telenet, met hun laatste dividenduitkering. Leterme wilde fortis snel weg: 1.6 miljard op de begroting krijgen en zorgen weggeschoven naar een ander. Wat een reddingsplan. Dit lijkt meer op la politique politicienne dan op nuchter zaken doen.

Of het daarom goed of slecht is wat hij doet, laat ik in het midden. Maar het is toch een vrij hallucinant verhaal: je geeft frankrijk en nederland winstgevende banken voor een habbekrats en houdt zelf de rommel achter. Veel winst haal je dan imo niet, op een kleine injectie op de begroting na dan. Maar of het sop de kool waard is, is iets anders.

edit: Dafke, je post kwam terwijl ik de mijne schreef. Dat Leterme maar iemand is die enkel naar zichzelf omkijkt en voor de rest meedogenloos verderopgaat is al langer bekend en de laatste maanden al meerdere malen getoond. Bvb. bij de crsisi. Ze noemen hem niet voor niets mister Hillton (ja toch he, of was het die andere keten?) omdat hij daar altijd gaat 'slapen' met zijn maitresse. Tegelijkertijd preekt hij gezinswaarden enz. Nee, Leterme kan het niet. Hij gaat over alles en iedereen voor zijn doel te halen, en dat ligt niet in het de burgers een goed leven beschoren...
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member

Deze mega-oplichting opgezet door verrader Leterminator krijgt nog een staartje 8) ;

Volgens specialisten is er ook sprake van marktmisleiding in dit dossier. De Nederlandse overheid had toegezegd en verklaard om 4miljard euro in Fortis Bank Nederland te injecteren. De Nederlandse staat is nooit met die 4miljard over de brug gekomen. Marktpartijen spreken van misleiding van beleggers, een ernstig misdrijf. Mogelijk is er ook sprake van handel met voorkennis. Afgelopen donderdagnacht verkocht Fortis zijn Nederlandse activa aan de Nederlandse staat maar dat werd pas vrijdagavond bekendgemaakt. Ondertussen verkochten vrijdag heel wat partijen aandelen Fortis. Heel wat institutionelen wisten wat er aan de hand was.

Voordat Modrikamen een procedure ten gronde start, wil hij ook een buitengewone algemene vergadering laten bijeenroepen bij Fortis. Een andere pijl op zijn boog is het laten opschorten van de ontmanteling. De advocaat wil dat de voorzitster van de rechtbank van koophandel in Brussel ook een expert aanstelt die zich moet buigen over de vraag of Fortis wel een correcte prijs krijgt voor de verkoop van zijn activa aan BNP Paribas.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=UM21FLSQ

500.000 gezinnen zijn getroffen door de mega-oplichting met medewerking van CD&V !

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...J&kanaalid=630
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

500.000 gezinnen zijn getroffen door de mega-oplichting met medewerking van CD&V !
Langs de andere kant: was Fortis failliet gegaan, wat eigenlijk moest gebeuren, dan waren 3.000.000 gezinnen getroffen.

Ik ben ook geen fan van Leterme maar de spaarders zijn tenminste "safe"; aandeelhouders weten dat ze risico lopen. Hoewezl het natuurlijk veel beter was geweest om simpelweg de 20.000 € garantie lang geleden naar 50.000 € om te zetten en dit fonds te spijzen toen de banken miljardenwinsten maakten!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

ik krijg bij heel het verhaal het gevoel van "leterme heeft proberen te redden wat er te redden viel"

Vind het jammer voor de aandeelhouders maar is dat niet beetje het risico van aandelen?

Het spaarpotje van Fortis was te klein en dat is ze zuur opgebroken.

Is hetgeen nu gebeurd is niet beter dan gewoon failliet laten gaan?
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Kenneth schreef:ik krijg bij heel het verhaal het gevoel van "leterme heeft proberen te redden wat er te redden viel"

Vind het jammer voor de aandeelhouders maar is dat niet beetje het risico van aandelen?

Het spaarpotje van Fortis was te klein en dat is ze zuur opgebroken.

Is hetgeen nu gebeurd is niet beter dan gewoon failliet laten gaan?
nee. Leterme kan het wel voor Dexia (vannacht) en niet voor Fortis. Says it all.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenneth schreef:ik krijg bij heel het verhaal het gevoel van "leterme heeft proberen te redden wat er te redden viel"
Men had hetzelfde nochtans kunnen doen met Fortis, maar blijkbaar waar de belangen van de staat, gemeentes, CD&V, ... daar heel wat minder dan bij Dexia. Blijkbaar speelt men dus een smerig spelletje, en wees gerust dat sommige er dikke centen mee aan het verdienen zijn !
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Is het niet zo dat het probleem van Fortis een veelvoud groter was dan het probleem van Dexia?

Fortis had op het moment van het begin van de crisis al het geld niet om de ABN Amro deal af te ronden. En daarbij kwamen dan nog de gevolgen van de crisis bij

Dexia is relatief gezond behalve dat het geen liquid geld meer heeft. Dexia kan nu genieten van overheidswaarborg.

Dexia heeft liquiditeitsproblemen, Fortis had gewoon geen geld meer.

Let op, dat is nu mijn idee wat ik erover gevormd heb door het tv nieuws te volgen en zo. Ik geef gerust toe dat het een geval van de bekende klok en klepel is

Ik maak me toch niet echt zorgen. Ik heb toch geen geld :lol:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Kenneth schreef: Ik maak me toch niet echt zorgen. Ik heb toch geen geld :lol:
Tot ge door deze crisis uw job kwijtspeelt. :wink:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Wat ik wel erg raar vind, is de manier waarop Europa werkt.
Als het crisis is lijkt er toch nog wat te ontbreken.

Zou de aanpak er enigszins anders hebben uitgezien als Ierland ja had gezegd?
En waarom lenen de Ijslanders niet van ECB ipv. Rusland?

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenneth schreef:Dexia heeft liquiditeitsproblemen, Fortis had gewoon geen geld meer.
Ik denk dat je het iets te simplistisch ziet. Fortis had geen geld meer omdat het niet kon lenen vanwege de vertrouwens crisis... en geld lenen doet iedereen (een particulier voor z'n huis, een bedrijf om te groeien). Het probleem met Dexia is gelijkaardig, zij kunnen ook geen geld lenen (en als ze het niet nodig hadden - al is het voor iets anders dan een andere bank overnemen - was er ook geen probleem voor Dexia).

Ik denk dat er maar weinigen weten wat er echt gaande is...
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Robbe schreef: En waarom lenen de Ijslanders niet van ECB ipv. Rusland?
Ijsland maakt geen deel uit van de EU, laat staan van de eurozone. Ik denk dus niet dat de ECB zich verplicht moet voelen om geld te lenen.
Laatst gewijzigd door Maglor 09 okt 2008, 16:02, in totaal 1 gewijzigd.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Hmm, dit kan ook alleen maar slecht nieuws zijn voor de opportunisten onder ons:
http://www.kaupthing.be/Pages/1918?NewsID=4052
http://www.kaupthing.com/pages/164?path ... 258139.xml

:|
ooh. shiny.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

cloink schreef:Hmm, dit kan ook alleen maar slecht nieuws zijn voor de opportunisten onder ons:
http://www.kaupthing.be/Pages/1918?NewsID=4052
http://www.kaupthing.com/pages/164?path ... 258139.xml

:|
Wow, ik ben blij dat ik het niet te "exotisch" gezocht heb om mijn geld te plaatsen... kaupthing heeft heel lang aan de top van het lijstje van "banken die de hoogste intrest uitreiken" gestaan...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Idd, ik wou vorige maand een rekening openen voor mijn vrouw en ik. Had al half het registratieproces doorlopen totdat bleek dat ik het ID-nummer van haar pas ook nodig had.

Had mij toen voorgenomen om het 'later' nog eens opnieuw te doen. Een geluk dat ik dat niet gedaan heb (heb al genoeg miserie met mijn Fortis aandelen :| )
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Iemand Dexia-aandelen gisteren gekocht? :twisted:

Het verschil tussen Dexia en Fortis is inderdaad dat Fortis een veel groter probleem had, nl iets veel te duur willen kopen en dan nog op krediet. Dat heeft hen nu zuur opgebroken.

Op Leterme steken dat hij alles zomaar rap rap verkocht heeft omdat het zomaar Fortis is, is ook kort door de bocht. Bij Dexia waren sowieso een aantal grote Belgische referentieaandeelhouders. De grootste bij Fortis was Ping an uit China ofzo. Daar hadden ze veel minder van te verwachten blijkbaar. Ook niet vergeten dat misschien Fortis het nadeel heeft gehad dat ze de eerste in de rij waren. Ze zullen ongetwijfeld lessen uit die noodoplossing getrokken hebben.
dbr
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Kenneth schreef:Dexia heeft liquiditeitsproblemen, Fortis had gewoon geen geld meer.
Ik denk dat je het iets te simplistisch ziet. Fortis had geen geld meer omdat het niet kon lenen vanwege de vertrouwens crisis... en geld lenen doet iedereen (een particulier voor z'n huis, een bedrijf om te groeien). Het probleem met Dexia is gelijkaardig, zij kunnen ook geen geld lenen (en als ze het niet nodig hadden - al is het voor iets anders dan een andere bank overnemen - was er ook geen probleem voor Dexia).

Ik denk dat er maar weinigen weten wat er echt gaande is...
Fortis was meerdere malen gewaarschuwd check de archieven van o.a. rtlz er nog maar eens op na alle mensen die er verstand van zeggen te hebben zeiden het zelfde: De overname van ABN AMRO is risicovol.

Ook heeft men de financiering nooit goed kunnen onderbouwen, en waren critici niet overtuigd van de voordelen. ze hebben ook al een groot gedeelte moeten verkopen aan Deutsche bank ivm marktaandeel.

De ondergang van Fortis is in mijn ogen te wijten aan slecht ondernemerschap.
Laatst gewijzigd door dbr 09 okt 2008, 23:14, in totaal 1 gewijzigd.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”