yep, eentje die niet in Franse handen isairzimmy schreef:Ook mijn gedacht (maar niet halsoverkop)!!Petrikske schreef:Een stuk naar Nederland en een stuk naar Frankrijk en toen was de koek op.
Toch maar op zoek gaan naar een andere bank nu.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
yep, eentje die niet in Franse handen isairzimmy schreef:Ook mijn gedacht (maar niet halsoverkop)!!Petrikske schreef:Een stuk naar Nederland en een stuk naar Frankrijk en toen was de koek op.
Toch maar op zoek gaan naar een andere bank nu.
BronCBFA schorst handel in aandeel-Fortis
De CBFA schorst de handel in het aandeel-Fortis op tot de markt de nodige tijd heeft gekregen om de transactie met BNP Paribas te verwerken.
(tijd) - De CBFA verwijst in een persbericht zondagnacht naar de communicatie van de Belgische regering en BNP Paribas over Fortis. "De verschillende akkoorden tussen de betrokken partijen hebben een grondige uitwerking op de situatie van de houders van de aandelen Fortis. Rekening houdend met deze omstandigheden heeft de CBFA beslist de schorsing te vragen van de verhandeling van de aandelen Fortis op Euronext. De schorsing van de verhandeling zal worden opgeheven, op vraag van de CBFA, zodra de markt de nodige tijd zal hebben gehad om de uitwerking van hoger vermelde akkoorden te analyseren."
De CBFA kondigt ook aan dat ze haar eigen beleid in de komende dagen zal toelichten. Ze heeft de voorbije dagen naar eigen zeggen bewust niet gecommuniceerd omdat het in deze uitzonderlijke omstandigheden aangewezen was dat de premier en de minister van Financiën die rol overnamen.
Bron: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 36-433.art'Fortis-aandeel 3,5 à 4 euro waard'
Analisten schatten de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel, na de transacties van het voorbije weekend, op 3,5 à 4 euro. Mogelijk gaan beleggers daar nog een holding discount van 30 à 40 procent op toepassen. Dat betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,5 euro zou kunnen zakken.
Mja, onze grootste winst is dat de spaarrekeningen van de grootste bank gevrijwaard zijn. Dit moest tegen elke prijs gebeuren. Ik vind dat Leterme weinig te verwijten valt. Jammer dat we de andere landen nodig hebben om deze problemen op te lossen.NuKeM schreef:Pfff, foei Leterme.
De Hollanders zijn blij, de Fransen zijn blij. Ze krijgen veel voor weinig geld... en wij? Wij hebben niets meer, allé, de staat zal er wel bij varen, maar de kost van dit alles komt gewoon neer op de aandeelhouders (veelal Vlamingen/Walen/etc. .. o.a. zijn kiezers dus).
Wij betalen, ik heb (veel) betaald, maar hij zal het ook betalen bij de volgende verkiezingen denk ik.
Wat ik echter niet begrijp in dat verhaal is dat er nog geen enkele bank failliet is gegaan (ze zijn alle overgenomen, maar dan neem je ook de schulden mee over als overnemer). In princiepe kunnen die risicovolle hypotheken dan ook niet echt een grote impact hebben zou je denken omdat het geld nog steeds niet "verloren" is ? Het enige probleem zou dan de liquiditeit zijn, maar daarvoor hoef je een bank toch niet te verkopen, noch te privatiseren ?Astralon schreef:Het beurs genoteerde Fortis kan je beschouwen als een "Bad Bank". M.a.w. de waarde van het aandeel wordt vooral bepaald door risicovolle hypotheken en afgeleide producten.
Maar dat zijn tijdelijke situaties... net daarom vraag ik me af waarom de staat (of zelfs de NBB) niet gewoon borg kan staan voor die periode, in plaats van de bank te verkopen of te nationaliseren.Astralon schreef:1) Het vertrouwen in de bank kan zo geschonden zijn dat je van de andere banken geen geld meer krijgt en dan kan je als bank gewoon niet overleven want dat zou betekenen dat je op elk moment evenveel schulden als tegoeden zou moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.
Omdat deze situatie niet werkbaar is lenen banken continue van elkaar naargelang de noden.
Worden die kredietlijnen gestopt dan heb je een probleem want dan kan je niet werken.
Het probleem is dat de balans daar momenteel enorm fout zit... maar ook dat is tijdelijk, tenzij er iemand echt failliet gaat waarvan je veeeel centen moet hebben (en dat is bij mijn weten nog steeds niet zo). Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.Astralon schreef:Een beetje simplistisch uitgelegd: als ik 100000 EUR leen zou er tergelijkertijd iemand 100000 EUR moeten storten.
Als ik het goed voorheb is er bij Norther Rock in de UK op 1 dag tijd zo'n 10 miljard EURO door (ex-)spaarders opgevraagd.r2504 schreef:Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.
Er is meestal wel een onderliggende reden waarom je van je collega bankiers geen geld meer krijgt.r2504 schreef:Maar dat zijn tijdelijke situaties... net daarom vraag ik me af waarom de staat (of zelfs de NBB) niet gewoon borg kan staan voor die periode, in plaats van de bank te verkopen of te nationaliseren.Astralon schreef:1) Het vertrouwen in de bank kan zo geschonden zijn dat je van de andere banken geen geld meer krijgt en dan kan je als bank gewoon niet overleven want dat zou betekenen dat je op elk moment evenveel schulden als tegoeden zou moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.
Omdat deze situatie niet werkbaar is lenen banken continue van elkaar naargelang de noden.
Worden die kredietlijnen gestopt dan heb je een probleem want dan kan je niet werken.
Dat is perfect mogelijk. Op een balans moet je de reeele waarde van een investering boeken. En daar loopt het nu net mis.r2504 schreef:Het probleem is dat de balans daar momenteel enorm fout zit... maar ook dat is tijdelijk, tenzij er iemand echt failliet gaat waarvan je veeeel centen moet hebben (en dat is bij mijn weten nog steeds niet zo). Het is namelijk hypocriet als bank om het ene jaar 600 imjoen euro winst te maken, en het jaar erop te doen alsof er plotseling niets meer is.Astralon schreef:Een beetje simplistisch uitgelegd: als ik 100000 EUR leen zou er tergelijkertijd iemand 100000 EUR moeten storten.
Eerst en vooral, wat versta je onder je "geld terug hebben" ?Matthias_VL schreef:Weet iemand wat de gevolgen zijn voor mijn huidige Fortis aandelen aub ?
Moet ze eerst winst maken of moet de regering eerst zijn deel verkopen
voor ik mijn geld terug heb. ( 7.000 aandelen )
Ja, maar ze worden verkocht als de beurs weer opengaat.bubbs schreef:Handel in Fortis-aandeel was gisteren toch opgeschort??ljd schreef:Ik heb mijn aandelen gisteren verkocht.
ze gaan verkocht worden aan ~1,85 euro, ik zou het niet doenljd schreef:Ja, maar ze worden verkocht als de beurs weer opengaat.bubbs schreef:Handel in Fortis-aandeel was gisteren toch opgeschort??ljd schreef:Ik heb mijn aandelen gisteren verkocht.
Langs de andere kant: was Fortis failliet gegaan, wat eigenlijk moest gebeuren, dan waren 3.000.000 gezinnen getroffen.500.000 gezinnen zijn getroffen door de mega-oplichting met medewerking van CD&V !
nee. Leterme kan het wel voor Dexia (vannacht) en niet voor Fortis. Says it all.Kenneth schreef:ik krijg bij heel het verhaal het gevoel van "leterme heeft proberen te redden wat er te redden viel"
Vind het jammer voor de aandeelhouders maar is dat niet beetje het risico van aandelen?
Het spaarpotje van Fortis was te klein en dat is ze zuur opgebroken.
Is hetgeen nu gebeurd is niet beter dan gewoon failliet laten gaan?
Men had hetzelfde nochtans kunnen doen met Fortis, maar blijkbaar waar de belangen van de staat, gemeentes, CD&V, ... daar heel wat minder dan bij Dexia. Blijkbaar speelt men dus een smerig spelletje, en wees gerust dat sommige er dikke centen mee aan het verdienen zijn !Kenneth schreef:ik krijg bij heel het verhaal het gevoel van "leterme heeft proberen te redden wat er te redden viel"
Tot ge door deze crisis uw job kwijtspeelt.Kenneth schreef: Ik maak me toch niet echt zorgen. Ik heb toch geen geld
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Ik denk dat je het iets te simplistisch ziet. Fortis had geen geld meer omdat het niet kon lenen vanwege de vertrouwens crisis... en geld lenen doet iedereen (een particulier voor z'n huis, een bedrijf om te groeien). Het probleem met Dexia is gelijkaardig, zij kunnen ook geen geld lenen (en als ze het niet nodig hadden - al is het voor iets anders dan een andere bank overnemen - was er ook geen probleem voor Dexia).Kenneth schreef:Dexia heeft liquiditeitsproblemen, Fortis had gewoon geen geld meer.
Ijsland maakt geen deel uit van de EU, laat staan van de eurozone. Ik denk dus niet dat de ECB zich verplicht moet voelen om geld te lenen.Robbe schreef: En waarom lenen de Ijslanders niet van ECB ipv. Rusland?
Wow, ik ben blij dat ik het niet te "exotisch" gezocht heb om mijn geld te plaatsen... kaupthing heeft heel lang aan de top van het lijstje van "banken die de hoogste intrest uitreiken" gestaan...cloink schreef:Hmm, dit kan ook alleen maar slecht nieuws zijn voor de opportunisten onder ons:
http://www.kaupthing.be/Pages/1918?NewsID=4052
http://www.kaupthing.com/pages/164?path ... 258139.xml
Fortis was meerdere malen gewaarschuwd check de archieven van o.a. rtlz er nog maar eens op na alle mensen die er verstand van zeggen te hebben zeiden het zelfde: De overname van ABN AMRO is risicovol.r2504 schreef:Ik denk dat je het iets te simplistisch ziet. Fortis had geen geld meer omdat het niet kon lenen vanwege de vertrouwens crisis... en geld lenen doet iedereen (een particulier voor z'n huis, een bedrijf om te groeien). Het probleem met Dexia is gelijkaardig, zij kunnen ook geen geld lenen (en als ze het niet nodig hadden - al is het voor iets anders dan een andere bank overnemen - was er ook geen probleem voor Dexia).Kenneth schreef:Dexia heeft liquiditeitsproblemen, Fortis had gewoon geen geld meer.
Ik denk dat er maar weinigen weten wat er echt gaande is...