Aan de EV rijders ...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Eugh... was het punt van hybride niet dat je niet per se moest laden?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Effen mezelf quoten nu we voor het eerst op reis geweest zijn met onze EQB 350.Tomby schreef: 05 mei 2022, 09:36 Heeft iemand al real-world ervaring met het op reis gaan met een EV met dakkoffer, en het effect op verbruik/range ?
...
Maar nu las ik ook dat je range heel snel achteruit gaat met een volle wagen en al zeker met een dakkoffer. De cijfers die ik daarover lees, verschillen echter enorm, gaande van 25% meerverbruik (dus 20% minder range) tot 100% (of 50% minder range, ofte halvering). Bovendien lees ik dat je eigenlijk moet rekenen op 50km marge bij het inplannen van je laadstops, zodat bij een probleem bij je stopplaats je nog genoeg range hebt om een alternatief te zoeken.
Mijn schrik bleek totaal onterecht. Met een grote dakkoffer, 2 volwassenen, 2 tieners en een hond, en koffer vol bagage, bleek het verbruik nog altijd zeer goed mee te vallen. De reis was weliswaar ook maar dik 300km, dus sowieso weinig risico, maar het was wel een goede test om het verbruik in te schatten. Mijn verbruik lag uiteindelijk rond de 180 Wh/km, veeel beter dan verwacht. Daarbij wel de bemerking dat we wel redelijk wat file gehad hebben en de laatste 60km sowieso langs bochtige binnenwegen was. Om toch een idee te hebben qua piekverbruik heb ik in de terugrit de laatste 20km snelweg eens de boordcomputer gereset, en kwam ik op ongeveer 20 Wh/km, en dat bij 110km/u. Ik ga dezelfde test nu ook nog eens doen met een lege wagen zonder dakkoffer, maar denk dat ik dan rond de 17 Wh/km ga uitkomen. Ik denk dat het meerverbruik met volgeladen auto met dakkoffer dus hoogstens 20% is.
ABRP ging al uit van een standaardverbruik van 202 Wh/km, wat me toch een enorme overschatting lijkt. Ook op EV-Database lees ik dat ze voor de EQB 350 rekenen op 215 Wh/km voor 110km/u bij mild weather maar daar kom ik dus in de verste verte niet aan.
Uiteindelijk bleek de enige ergernis te zitten in de apps zelf. ABRP is echt een draak van een app. Bvb het instellen van SoC bij vertrek of aankomst wou hij vaak niet onthouden, waarbij hij dan bij de route zelf weer de oude waarden nam. Je route plannen, zeker als je zelf wat dingen wou veranderen was telkens een frustrerende aangelegenheid. Wegomleggingen kent hij ook niet, want hij wou mij hier bij vertrek al direct een straat insturen die al een jaar open ligt. Mja, ben natuurlijk wel verwend met Waze...
De app van Shell Recharge is al even dramatisch op Android. Als je naar de kaart gaat krijg je heel vaak sommige of zelfs alle laadpalen niet te zien. App is eigenlijk totaal niet bruikbaar als je laadpalen in de buurt zoekt.
De Mercedes Me app kun je ook al niet op betrouwen. Heel vaak als je de app opent krijg je nog waarden te zien van de vorige keer dat je de app draaide. Gelukkig weet ik dat nu wel, dus ik sluit hem altijd direct weer af, en open hem dan opnieuw en krijg dan wel de meest recente waarden. De aangegeven laadsnelheid lijkt ook niet te kloppen. Ik dacht al: waarom laadt hij zo traag... App gaf 35kW aan, echter als ik op de laadpaal zelf dan ging kijken bleek ik effectief de 100kW te halen die mijn wagen aankan.
De eerste keer dat je een snellader gebruikt is het ook wel effen verschieten van hoe snel dat is. Wij stoppen altijd onderweg om iets te eten, maar deze keer dus eerst de snellader inpluggen. Tegen dat we rondgekeken hadden wat we wilden bestellen en ons aan een tafeltje gingen zetten, was er al 25% SoC bijgekomen. Tijdens verblijf zelf ook even 10' gereden naar een snellader, en daar wel een mogelijk nadeel ondervonden (wat ik ook al bij sommige lader-reviews gezien had) : laadsnelheid die ineens serieus zakt als er nog een 2de wagen komt laden. Snelheid zakte van 100kW naar 70kW nadat een wagen naast me ook ingeplugd had.
- Dizzy
- Elite Poster
Heel dat gedoe met die apps en software van de wagenbouwers zorgt er hopelijk voor dat ze eens hun verstand gebruiken en gaan voor integratie Apple carplay of de android variant. Met -tig apps waarvan geen enkele echt goed werkt is het toch geknoei. Ik las onlangs dat een aantal merken toch overweegt om all the way te gaan met die integratie waardoor de klant zelf zijn omgeving samenstelt naar eigen eisen. Partijen als Google en Apple hebben ook meer kennis en de middelen om zo'n systeem te onderhouden en snel te verbeteren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Met de diesel en dakkoffer rij ik 135 km/u op de Franse autostrade.Tomby schreef: 22 aug 2023, 10:20 Ook op EV-Database lees ik dat ze voor de EQB 350 rekenen op 215 Wh/km voor 110km/u bij mild weather maar daar kom ik dus in de verste verte niet aan.
Tegen 110 km per uur naar het zuiden rijden, ik moet er niet aan denken, minstens 2,5 uur langere rijtijd en nog eens vier keer minstens een half uur laden.
Dat is minstens 9 uur van de zuurverdiende vakantie gewoon wegsmijten, kost je maw een extra dag dus.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Alles wordt bepaald door de meetmodule van de PV's. Als je de automaat van de laadpaal (op de tekening = EV) mee achter de meetmodule van de PV's steekt, zal uw thuisbatterij leeggepompt worden naar uw EV.DarkV schreef: 21 aug 2023, 15:59En wat zou dit dan bepalen... het enige wat normaal in een zekeringkast zit is een differentieel en zekeringen... die werken volgens mij steeds in beide richtingen dus ik begrijp dus niet echt hoe je dit zou kunnen beperken zelfs.heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Dat hangt er vanaf hoe alles in de zekeringkast aangesloten is.
Zet je de automaat van uw EV echter voor de meetmodule, zal de thuisbatterij niet ontladen naar de EV.
Thuisbatterij wordt leeggezogen door EV:

Thuisbatterij wordt niet gebruikt om de EV op te laden:

Als je uw thuisbatterij enige tijd wil gebruiken, zou ik voor het 2de schema gaan.
Het heeft inderdaad beperkt nut... onder het motto alle beetjes helpen (al denk ik ook dat je het beter kan gebruiken voor je standaard verbruik) ?heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Mij lijkt dat nog niet zo'n gek/verkeerd systeem. Wat vermag een 10-15kWh thuisbatterij voor een auto met 50-90kWh batterij?
In mijn zekeringkast is het ook zo voorzien: EV kan niet uit de thuisbatterij opgeladen worden.
[/quote]
En het laden van uw EV kan je makkelijker spreiden: zowel in de tijd (vandaag, morgen, ...) als in ruimte (bij u thuis, op het werk, ...). Het verbruik van uw huis kan je niet zo vlot spreiden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Jouw vakantie begint pas op je bestemming? Dan is alle reistijd sowieso weggegooid en grotendeels een kwelling. Kan je beter thuisblijven.duizend schreef: 22 aug 2023, 16:33 Dat is minstens 9 uur van de zuurverdiende vakantie gewoon wegsmijten, kost je maw een extra dag dus.
- heist_175
- Moderator
Die meet of er van het net gebruikt wordt of niet.
En vermoedelijk is "meetmodule voor de hybride omvormer" een correctere benaming.
Als je een vaatwasser start, moet de hybride omvormer weten dat er extra verbruik is, waardoor die omvormer stroom uit de batterij moet halen.
Als de vaatwasser klaar is, moet de omvormer stoppen met stroom beschikbaar te stellen.
Zonder zo'n meetmodule zal je aan een thuisbatterij niet veel hebben.
Idem trouwens met "load-balancing" bij EV-palen. Die moeten te weten komen wat "uw huis" verbruikt, anders valt er niet veel te balancen.
- Dizzy
- Elite Poster
Die conclusie betreft wel meerderen. In de reiswereld kent men het gezegde it's not the destination, it's the tripR2D2 schreef: 23 aug 2023, 13:01 Jouw vakantie begint pas op je bestemming? Dan is alle reistijd sowieso weggegooid en grotendeels een kwelling. Kan je beter thuisblijven.

Balance ton quoi zingt Angèle.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik heb een eendraadsschema gezien maar daar staan gewoon een hybride omvormer op met de batterij en PV... van daaruit gaat het naar de kast.
Ik denk dus dat dit alles behalve volledig is om de nodige conclusies te trekken (om gebruikt die omvormer de digitale meter ?).
Ik denk dus dat dit alles behalve volledig is om de nodige conclusies te trekken (om gebruikt die omvormer de digitale meter ?).
- heist_175
- Moderator
De meetmodule staat niet op het eendraadsschema, en de datakabel tussen meetmodule en hybride omvormer evenmin.
Doe de zekeringkast open en je zal de meetmodule zien, als je de zekeringkast dan helemaal opent (het beschermingspaneel eraf), zal je zien dat er een kabel zit in de meetmodule en dat die toekomt bij de hybride omvormer. Vermoedelijk is dat met een CAT5/6/7 gedaan, hoewel er maar 2 draadjes nodig zijn.
De hybride omvormer heeft die meetmodule nodig (en de datakabel), om te weten hoeveel "uw huis" verbruikt.
Dat is geen informatie die uw digitale meter heeft. Die meet enkel wat er binnen en buiten gaat. Als er nog 10kWh in uw batterij zit en uw PV's geven niets meer (bv 's nachts), dan moet de omvormer wel op één of andere manier te weten komen dat er een verbruiker is (wasmachine bv) waarvoor ie de nodige kWh's richting de zekeringkast moet sturen.
Doe de zekeringkast open en je zal de meetmodule zien, als je de zekeringkast dan helemaal opent (het beschermingspaneel eraf), zal je zien dat er een kabel zit in de meetmodule en dat die toekomt bij de hybride omvormer. Vermoedelijk is dat met een CAT5/6/7 gedaan, hoewel er maar 2 draadjes nodig zijn.
De hybride omvormer heeft die meetmodule nodig (en de datakabel), om te weten hoeveel "uw huis" verbruikt.
Dat is geen informatie die uw digitale meter heeft. Die meet enkel wat er binnen en buiten gaat. Als er nog 10kWh in uw batterij zit en uw PV's geven niets meer (bv 's nachts), dan moet de omvormer wel op één of andere manier te weten komen dat er een verbruiker is (wasmachine bv) waarvoor ie de nodige kWh's richting de zekeringkast moet sturen.
-
- Elite Poster
Feit is dat hij een hoop overdrijvingen samengooit om aan zijn ‘dag weggegooid’ te komen:R2D2 schreef: 23 aug 2023, 13:01 Jouw vakantie begint pas op je bestemming? Dan is alle reistijd sowieso weggegooid en grotendeels een kwelling. Kan je beter thuisblijven.
* 2.5u sneller aan 135 ipv 110 impliceert een afstand van 1485km. Dan zit je al in Madrid.
* Reken nog op files, vertraagd verkeer of snelheidsbeperkingen waardoor je grote stukken zeker geen 135 doet.
* Blijkbaar moet hij ook nooit stoppen om effen de benen te strekken, iets te eten of naar toilet te gaan.
* 135 is sowieso boven de toegestane snelheid.
* 9u tijdverlies heen+terug wordt ineens ‘een dag’
Ik denk dat het tijdverschil heen+terug in de praktijk max 3u zal zijn. Daarom dat het mij overkwam als puur EV bashing.
- heist_175
- Moderator
Als alleen de nachtegaal zingt in het bos, is het stil.
Ik kijk alvast niet uit naar rijden tegen 110km/u.
Hoeveel "tijdverlies" opladen oplevert tov diesel, op een afstand naar - bv - Lyon, is niet echt duidelijk. Weinig kans dat het sneller is
.
Hoewel interessant om te weten, is het - voor mij - niet zo relevant. Ik rij namelijk zelden naar Lyon, Madrid of Rome. En sinds 1/7 is een EV verplicht als firmawagen, dus is de keuze tussen vliegen (nog slechter en veel tijd versch*ten in de luchthaven), treinen (super duur, vertragingen, ...), een diesel huren (ook duur), ... of gewoon met de EV doen wat je wil.
Het zal toch dat laatste worden.
Alleen of met mijn vrouw in de auto rijden, beschouw ik trouwens helemaal niet als een straf, wel integendeel.
Ik kijk alvast niet uit naar rijden tegen 110km/u.
Hoeveel "tijdverlies" opladen oplevert tov diesel, op een afstand naar - bv - Lyon, is niet echt duidelijk. Weinig kans dat het sneller is

Hoewel interessant om te weten, is het - voor mij - niet zo relevant. Ik rij namelijk zelden naar Lyon, Madrid of Rome. En sinds 1/7 is een EV verplicht als firmawagen, dus is de keuze tussen vliegen (nog slechter en veel tijd versch*ten in de luchthaven), treinen (super duur, vertragingen, ...), een diesel huren (ook duur), ... of gewoon met de EV doen wat je wil.
Het zal toch dat laatste worden.
Alleen of met mijn vrouw in de auto rijden, beschouw ik trouwens helemaal niet als een straf, wel integendeel.
-
- Elite Poster
Het is natuurlijk voor iedereen anders. Toen ik jonger was, reed ik ook steevast te snel en dan is een EV zeker in het nadeel vanwege het meerverbruik. Met een dakkoffer heb ik eigenlijk altijd max 120 gedaan. Voor mij is een EV overigens zo relaxed dat ik nu al helemaal geen behoefte meer heb om snel te rijden. Het is zelfs zo ‘erg’ dat ik mezelf er soms op betrap (of omdat een achterligger snel nadert) van een stuk onder de toegestane snelheid te rijden. Al heeft dat volgens mij ook te maken met het feit dat je nauwelijks hoort hoe snel je rijdt..
- Dizzy
- Elite Poster
Met mijn vrouw in de auto rijden heb ik ook nooit als straf gezien 
Ach, je hebt ook mensen die in één ruk naar Spanje of Italië rijden maar wat win je daar echt mee? Je komt half afgebroken aan en hebt meer rust nodig of... je komt helemaal niet aan.

Ach, je hebt ook mensen die in één ruk naar Spanje of Italië rijden maar wat win je daar echt mee? Je komt half afgebroken aan en hebt meer rust nodig of... je komt helemaal niet aan.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Ik kan ook beamen dat in een EV aan 110 met adaptive cruise control rijden, en pas inhalen als ik zelf merk dat ik nu toch echt wel traag aan het rijden ben, echt wel veel relaxter is dan aan 120 in een diesel. Ik kan helaas niet zeggen of het aan de EV ligt, of aan de cruise control. Het enige dat de rust doorbreekt zijn bestuurders die als ze mij inhalen veel te vroeg terug naar rechts gaan en me de pas afsnijden. Maar dat heb ik ook als ik 120 rij.
Laatst gewijzigd door depeje 23 aug 2023, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
Dat zijn vooral mensen die denken dat, omdat zij zelf graag te snel rijden, anderen dat ook verplicht zijn.
Als je twijfelt kan je het hen zelf vragen aan het volgende rode licht
Als je twijfelt kan je het hen zelf vragen aan het volgende rode licht

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Met jouw vrouw in de auto rijden vind ik ook geen straf.heist_175 schreef: 23 aug 2023, 14:54 Alleen of met mijn vrouw in de auto rijden, beschouw ik trouwens helemaal niet als een straf, wel integendeel.

Ik moet zeggen dat ik ook zo ene ben waarbij de vakantie begint als we ter plaatse zijn.
Vanaf oktober een EV, zal hopelijk tot dezelfde conclussie komen als hierboven, dat het een aangename rit naar de Alpen zal worden, deze winter.
Dat van dat de vakantie pas begint als je daar bent, komt ook deels doordat je zo snel als mogelijk (daarom niet onverantwoord rijden, houd me altijd aan de regels) op de skilatten wilt staan, en niet perse op de heen en terugweg een extra overnachting moet/wilt doen omdat de reistijd te lang wordt om alleen te rijden. (Partner rijdt niet in het donker.)
Ik kijk er alvast naar uit om met de EV op reis te gaan, vind het alleen op dit moment heel spannend.
- Dizzy
- Elite Poster
Dat blijf ik vreemd vinden, zo ver reizen en dan niet inzien dat er tussen die plaatsen toch ook heel veel te zien en te beleven valt. Vroeger deed ik ook teveel tijdens een reis maar ik heb geleerd om beter in te delen en zoveel mogelijk dingen te doen ipv veel te verplaatsen. Mijn organisatie bestaat dus nu vooral uit het beperken van verplaatsingen en dus tijd winnen. Als de verplaatsing dan toch moet dan wordt deze ingedeeld in behapbare stukken met stops. Zo kom je fris toe op de bestemming en ben je al in the mood. De EV kan op dat punt dus ook helpen om beter en veiliger te reizen.sky schreef: 23 aug 2023, 17:08 Ik moet zeggen dat ik ook zo ene ben waarbij de vakantie begint als we ter plaatse zijn.
Vanaf oktober een EV, zal hopelijk tot dezelfde conclussie komen als hierboven, dat het een aangename rit naar de Alpen zal worden, deze winter.
Dat van dat de vakantie pas begint als je daar bent, komt ook deels doordat je zo snel als mogelijk (daarom niet onverantwoord rijden, houd me altijd aan de regels) op de skilatten wilt staan, en niet perse op de heen en terugweg een extra overnachting moet/wilt doen omdat de reistijd te lang wordt om alleen te rijden. (Partner rijdt niet in het donker.)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Doe maar eens een shortski van vier dagen met de Thalys…
Of met de bus die er in het beste geval 14 uur enkele rit over doet en eerst over half België volk moet oppikken en in de terugreis afzetten.
En welke idioot gaat er na 400 of 500 km ergens een dagje sightseeing doen tijdens de winter als je gaat skiën?
Of met de bus die er in het beste geval 14 uur enkele rit over doet en eerst over half België volk moet oppikken en in de terugreis afzetten.
En welke idioot gaat er na 400 of 500 km ergens een dagje sightseeing doen tijdens de winter als je gaat skiën?
- Dizzy
- Elite Poster
Mij lijken het grotere idioten die honderden km's met een wagen gaan afleggen voor amper een paar dagen. De winter biedt best wel wat moois voor wie het kan en wil zien of gaan die idioten in de winter shortski doen omdat het dan zo lelijk is?
Het punt is net dat je geen honderden km's in één keer moet doen als je tussenstops houdt bij dingen die u interesseren, als niets u interesseert buiten u bezatten in een skihut bij marginale muziek dan is dat een ander probleem.
Het punt is net dat je geen honderden km's in één keer moet doen als je tussenstops houdt bij dingen die u interesseren, als niets u interesseert buiten u bezatten in een skihut bij marginale muziek dan is dat een ander probleem.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het blijft me verbazen dat er bijna geen enkel topic is waar onze leden gewoon kunnen accepteren dat er verschillen zijn hoe ze met zaken om gaan...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Owla, het is niet omdat je gaat skiën, dat je gaat bezatten in de après-ski.
We gaan om te skiën, niet voor de après-ski, nog nooit naartoe geweest trouwens.
Met de Thalys of bus is een optie.
De Thalys voor 5 personen op en af kost je 1500€, dat is veel geld.
Als je maar een week hebt, dan begrijp ik duizend zijn opmerking wel, dat je dan geen 2 dagen wilt doorbrengen in een stad tussendoor, ook al omdat je bij de meeste (zo niet allemaal) je alleen maar kunt boeken van zaterdag tot zaterdag. Als je dus 2x een tussenstop doet, betaal je 2 dagen ski die je niet kunt gebruiken.
Misschien is onbekend is onbemind bij de EV evenzeer van toepassing op gaan skiën.
Meer ontopic terug:
Er is sprake van een CATL batterij die je in 10min kan opladen voor 400km. Dat zou stap voorwaarts zijn.
We gaan om te skiën, niet voor de après-ski, nog nooit naartoe geweest trouwens.
Met de Thalys of bus is een optie.
De Thalys voor 5 personen op en af kost je 1500€, dat is veel geld.
Als je maar een week hebt, dan begrijp ik duizend zijn opmerking wel, dat je dan geen 2 dagen wilt doorbrengen in een stad tussendoor, ook al omdat je bij de meeste (zo niet allemaal) je alleen maar kunt boeken van zaterdag tot zaterdag. Als je dus 2x een tussenstop doet, betaal je 2 dagen ski die je niet kunt gebruiken.
Misschien is onbekend is onbemind bij de EV evenzeer van toepassing op gaan skiën.

Meer ontopic terug:
Er is sprake van een CATL batterij die je in 10min kan opladen voor 400km. Dat zou stap voorwaarts zijn.
- Dizzy
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid mijn reactie was in dezelfde "stijl" als de post waarop gereageerd werd en dus wat overdreven en niet van toepassing op elke skier. Het punt dat je je vragen kan stellen of je wel honderden km's moet rijden om slechts beperkte tijd ter plaatse te besteden is en blijft valabel.
Dat is ook topicgerelateerd want net in zo'n situatie stelt zich het probleem van het laden. Bij de meeste verplaatsingen is dat veel minder het geval. De vraag is dan ook of je wel een EV moet gebruiken om dat soort uitstappen te doen en of er geen alternatieven zijn.
Dat is ook topicgerelateerd want net in zo'n situatie stelt zich het probleem van het laden. Bij de meeste verplaatsingen is dat veel minder het geval. De vraag is dan ook of je wel een EV moet gebruiken om dat soort uitstappen te doen en of er geen alternatieven zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
De levering van m'n EV is voorzien voor mid oktober ondertussen dus in december gaan we beide combineren.sky schreef: 24 aug 2023, 09:55 Misschien is onbekend is onbemind bij de EV evenzeer van toepassing op gaan skiën.![]()
En ja, minimaal 5 keer zo'n 30 minuten aan een snellader gaan hangen voelt aan als verloren tijd... de tijd zal het uitwijzen eind dit jaar.
Veel alternatieven zijn er niet... en er zijn zoveel dingen waar ik me afvraag of ze valabel zijn (zoals jou mening over skiëndizzy schreef:Het punt dat je je vragen kan stellen of je wel honderden km's moet rijden om slechts beperkte tijd ter plaatse te besteden is en blijft valabel.

- Dizzy
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen skiën maar mijn opmerking ging over grote afstanden afleggen voor een zeer beperkte tijd.
Een andere oplossing is een hybride huren voor die trip.
-
- Elite Poster
Als je een weekje wil skiën op wat uitdagende afdalingen, dan zal je toch 800 tot 1000 km en meer moeten afleggen.Dizzy schreef: 25 aug 2023, 16:33 Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen skiën maar mijn opmerking ging over grote afstanden afleggen voor een zeer beperkte tijd.
En met een hybride huren bedoel je uiteraard een pure diesel huren, geen idee wat het voordeel zou zijn om een hybride te huren voor de lange rit naar de wintersport

Maar fijn dat je al akkoord bent dat er een andere oplossing dan EV gezocht moet worden voor dergelijke trips.
- Dizzy
- Elite Poster
Spijtig dat men meerdere keren moet uitleggen dat het niet om het skiën gaat maar om de afstand voor de BEPERKTE periode.
Met een hybride bedoel ik een hybride maar veel beter is om een langere tijd te gaan waarbij de laadstops geen probleem vormen maar eerder een variatie in de reis.
Met een hybride bedoel ik een hybride maar veel beter is om een langere tijd te gaan waarbij de laadstops geen probleem vormen maar eerder een variatie in de reis.
-
- Elite Poster
En ondertussen we wachten nog altijd vol spanning op het grote voordeel van het HUREN van een hybride tov het huren van een diesel om de 900 km tot aan de wintersport af te leggen.
En leg ook een uit hoe je de laadstops een variatie van de reis gaat maken als je een chalet op de piste in les trois vallees gehuurd hebt van zaterdag tot de zaterdag erop, gezien deze enkel per week verhuurd worden…
En leg ook een uit hoe je de laadstops een variatie van de reis gaat maken als je een chalet op de piste in les trois vallees gehuurd hebt van zaterdag tot de zaterdag erop, gezien deze enkel per week verhuurd worden…
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
We gaan volledig OTduizend schreef: 26 aug 2023, 10:43 En ondertussen we wachten nog altijd vol spanning op het grote voordeel van het HUREN van een hybride tov het huren van een diesel om de 900 km tot aan de wintersport af te leggen.
Maar waarom specifiek een chalet op de piste in les trois vallees ?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
Hoppa, weer een topic dat ik kan skippen doordat een “ik ben tegen en dus verzin ik allemaal domme use-cases” persoon maar ruis blijft posten. Blokkeren helpt helaas niet, want de quotes komen toch nog door en de antwoorden op de ruis ook. Jammer…
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Eigenaars van elektrische auto’s in Texas moeten 200 dollar per jaar betalen omdat ze geen brandstof tanken
https://www.hln.be/auto/eigenaars-van-e ... ~adfb8887/
( vrij leesbaar artikel (nog ....)
De Amerikaanse staat Texas loopt veel brandstofaccijnzen mis doordat steeds meer mensen elektrische auto's kopen. Vanaf 1 september worden die daarom aangeslagen voor een bedrag van 200 dollar (185 euro) per jaar.
Subsidies in Europa lopen terug
In enkele Europese landen vlakt de groei van het aantal verkochte elektrische auto's af. Dat zou volgens experts vooral te wijten zijn aan het feit dat overheden subsidies en andere steunmaatregelen voor elektrisch rijden in veel landen afbouwen. Volgens hen zijn consumenten nog te weinig bereid om uitsluitend op basis van het milieu te kiezen voor elektrische auto's.
Erik Kouwenhoven 26-08-23, 13:31 Bron: AD.nl
https://www.hln.be/auto/eigenaars-van-e ... ~adfb8887/
( vrij leesbaar artikel (nog ....)
De Amerikaanse staat Texas loopt veel brandstofaccijnzen mis doordat steeds meer mensen elektrische auto's kopen. Vanaf 1 september worden die daarom aangeslagen voor een bedrag van 200 dollar (185 euro) per jaar.
Subsidies in Europa lopen terug
In enkele Europese landen vlakt de groei van het aantal verkochte elektrische auto's af. Dat zou volgens experts vooral te wijten zijn aan het feit dat overheden subsidies en andere steunmaatregelen voor elektrisch rijden in veel landen afbouwen. Volgens hen zijn consumenten nog te weinig bereid om uitsluitend op basis van het milieu te kiezen voor elektrische auto's.
Erik Kouwenhoven 26-08-23, 13:31 Bron: AD.nl
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht dat men in Nederland al bezig was om de gemiste inkomsten van EV te compenseren.
Ze gingen daar de EV’s nu belasten op hun gewicht waardoor de jaarlijkse kostprijs tov een gelijkaardige brandstof wagen daar x2 ging.
Ik ga nog eens kijken of ik het terug kan vinden.
Edit:
https://topgear.nl/autonieuws/wegenbela ... n-in-2026/
Nog niet voor dit jaar, maar vanaf 2025.
Als het daar regent ….
Ze gingen daar de EV’s nu belasten op hun gewicht waardoor de jaarlijkse kostprijs tov een gelijkaardige brandstof wagen daar x2 ging.
Ik ga nog eens kijken of ik het terug kan vinden.
Edit:
https://topgear.nl/autonieuws/wegenbela ... n-in-2026/
Nog niet voor dit jaar, maar vanaf 2025.
Als het daar regent ….