Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou om te starten ze eens rangschikken naar range en volume en daar je vereisten naast leggen. Een id4 vergelijken met een ds3 is heel moeilijk want de ene is een familiewagen en de andere totaal niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

Ok nood aan extra informatie zo te zien aangezien er nu variërende reacties te zien zijn:
- is een bedrijfswagen via werkgever, ik ben geen zelfstandige of ga geen privé lease doen
- leaseprijzen zijn wel een pak hoger hoor dan die 15 euro verschil als ik hier in het portaal kijk, daarnaast houd ik rekening dat ik misschien een jaar moet wachten eer deze geleverd is en als ik het bedrijf nadien zou verlaten dien ik de meerprijs boven budget * max 48 maand te betalen wat ik een zonde vind voor een wagen die niet van mij is
- als ik puur naar range kijk (niet op basis van batterij) vallen er al heel veel weg al doe ik niet veel kilometers met 3-4 dagen thuiswerk
- de achterbank blijft momenteel vaak leeg dus de ruimte daar hou ik niet in het achterhoofd zolang er maar een zitplaats is in het geval van
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Houdt de selectie die je hier postte al rekening met je criteria? Range en grootte? Of is dat puur wat in jouw budget past?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 5 keer

ivob schreef: 08 aug 2023, 09:31 De rijtesten op de weg van o.a. Bjorn Nyland geven daarin een betere vergelijking dan WLTP testen in labo omstandigheden wegens meer reële rijomgeving en steeds zelfde bestuurder.
Ik had die kerel al gevonden bij het zoeken naar vergelijkingsmateriaal voor de koffer. Hij doet namelijk testen met bananendozen.
Niet bepaald een pretje om met zo'n accent een video uit te zitten :? .
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 6 keer
Te Koop forum

https://www.reuters.com/technology/chin ... 023-08-16/

400km met 10 minuten laden, dat lijkt er al meer op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, je hoort telkens over die "SS-technologie" maar dit lijkt me een belangrijkere sprong, zeker als het niet tot hogere prijzen leidt. Er is nog veel vooruitgang te boeken en dat is ook nodig maar dit zou al veel mensen van hun angst voor laadproblemen af kunnen helpen.

Kunnen de Europeanen geen gelijkaardige batterijen maken of gaan ze eerst nog alles op alles zetten voor iets dat al voorbijgestreefd is?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het is dan wel stuitend om te lezen dat de auto's aan boord van de Freemantle Highway wellicht richting schredder gaan, zie Wat gebeurt er met de Fremantle-auto’s?. Iets met eventuele aansprakelijkheid... :bang: :bang: :bang:
Computer(k)nul
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

De kans is groot dat de brand aan boord van de Freemantle Highway wellicht veroorzaakt is door een auto met verbrandingsmotor.
https://innovationorigins.com/nl/de-myt ... e-hand-is/
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

https://www.hln.be/mobiliteit/binnen-10 ... ~ad56fd79/
Dat zie ik wel zitten, en Toyota maakt het in de nabije toekomst mogelijk 1200 km te rijden en op te laden in 10 min.
Nog even Hybrid rijden tot dit beschikbaar is, en dan de overstap.

https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... kgo.com%2F
Laatst gewijzigd door Moonboy 18 aug 2023, 19:43, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Vergis u niet van probleem: het is lastiger om aan een kapotte laadpaal aan te komen, dan aan een te trage laadpaal.
Met een tragere (bv 100kW) oplader, ben je alvast aan het opladen,
met een kapotte 350kW lader ben je niets :).

Geen idee hoe het er hier in België voorstaat, qua infrastructuur etc (als zijnde: hoeveel werkt er niet).
Het is namelijk een oplossing voor "range anxiety": pak een doorsnee batterij van 40-50kWh en op een roadtrip weet je dat je kan rekenen op de infrstructuur. Hoevaak is een diesel/benzine pomp buiten werking? Ik zie dat zelden.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

En als er dan één pomp buiten werking is, zijn er vaak nog genoeg andere (zeker langs snelwegen), behalve misschien LPG.
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is niet alleen een andere mindset maar gewoon het punt dat je rekening met dat laden moet houden. Tanken is iets waar weinigen mee bezig zijn omdat het zelden moet en er altijd veel gelegenheden zijn, het is dus iets waar men niet mee bezig is. Het vaker laden om problemen te voorkomen zorgt ervoor dat mensen bezig zijn met iets wat voordien niet hoefde.

Dat probleem kan inderdaad weggewerkt worden door betere batterijen die sneller kunnen laden en grotere range hebben.

Maar dan komen we bij het grootste probleem, de prijs. Grotere batterijen zullen niet goedkoper zijn en de EV's zijn nu al duur. Daar komt bij dat de overheid de mindere inkomsten uit ICE's ergens zal moeten halen en dat de EV's the usual suspects zijn.

Mensen kunnen nu inderdaad nog kiezen maar ook dat loopt ten einde. Je mag op steeds meer plaatsen niet meer komen met een ICE, zeker als die al enige jaren oud is en dat lijkt me niet te verbeteren. Daarnaast schrappen constructeurs kleine (goedkopere) modellen en komen ze met duurdere EV's. Dat zorgt er op termijn voor dat een groep geen wagen meer kan veroorloven. Merk op dat de meerderheid van EV's nu gesubsidieerde wagens zijn via het unieke systeem van salariswagen in België.
heist_175
Moderator
Moderator

Het punt is: als je ergens tijd en energie wil insteken, steek dat dan in "gewone" snellaadinfrastructuur, zodat die altijd werkt.
Voorlopig lijken 350+kW opladers eerder vanity, want geen enkele auto kan het al aan én zij die het in de nabije toekomst wel aankunnen, zullen nog een hele tijd een minderheid zijn (zowel in aantal modellen als in rondrijdende aantallen).
Zie ook (niet-clickbait) artikels over rijzen met de EV: niet zelden duiken daar kapotte opladers op.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Eugh, dat stond er toch bij dat het vooral voor grotere afstanden bedoeld is. Wie thuis kan laden doet dat inderdaad beter want de snelheid speelt dan veel minder een rol vermits de afstanden relatief beperkt zijn.

De meeste wagens staan de meerderheid van de tijd stil, perfect om te laden dus.

Het laden is voor mij minder een probleem dan het probleem van de hoge prijzen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je bent nu volledig mee met de redenering maar de logica dat mensen die geen faciliteiten hebben om thuis te laden ook geen nood hebben aan langere afstanden, ontsnapt me. Mensen die op een appartement wonen kunnen ook op vakantie gaan naar pakweg het zuiden van Frankrijk. Daarnaast zullen er in die groep ook wel mensen zijn die hun wagen voor hun werk gebruiken. De werkgever kan dan in een aantal gevallen voor een EV zorgen maar zonder laden zal die ook niet vooruit noch achteruit gaan.

En het is niet omdat iets niet noodzakelijk is dat het geen nut/voordeel heeft. Mensen hebben nu ook niet nodig om meer dan 1000km op een tank te rijden maar het is wel zo makkelijk want lang niet nodig om te tanken.

Soit, er is gelukkig vooruitgang en er valt nog wel wat te verbeteren aan EV's en batterijen zodat heel wat van de groeipijnen/kinderziektes op te lossen zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

ivob schreef: 18 aug 2023, 14:45 Gezien de kostprijs van DC superchargers zal je die in de nabije toekomst alleen nog maar zien langs de grote doorgangsroutes (snelwegen) want daarbuiten zijn ze niet rendabel.
En eigenlijk toch ook gewoon niet nodig toch? Ik kan me niet inbeelden waarom ik thuis opeens 400km zou moeten kunnen rijden na 10 minuten laden. De kans dat je met een lege batterij staat en op 10 minuten te horen krijgt dat je pakweg naar Parijs (via niet-snelwegen dan) moet rijden lijkt me nogal beperkt.
Beetje dezelfde discussie als dat supersnel fiber internet dat men persé wil hebben en ook genoeg voor betaalt, om daar dan hun gazet en mails op te checken :roll:
heist_175
Moderator
Moderator

Er zijn wel wat use-cases te bedenken dat je niet op uw eigen oprit kan laden:
- mensen die voor hun job veel km's moeten doen: overdag bijladen op 10min (plaspauze) is wel leuker dan een half uur kamperen op de E19 of iets dergelijks
- mensen die geen eigen oprit/garage hebben, willen niet per sé een uurtje op een stokje bijten terwijl hun auto oplaadt
- mensen op reis (en zeker met een sleurhut)
...

Maar de gelukkigen met eigen oplaadmogelijkheden, die zullen zich niet snel tot een supersnelle DC-charger wenden
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

- Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.
- Met een sleurhut is het inderdaad niet zo leuk. Maar voor gewoon op reis om de drie uur een pauze inlassen om u wat te verfrissen, de benen te strekken, iets te eten is nu toch niet zo erg denk ik. Je bent tenslotte op reis, waarom al die stress en uitputting.
- Voor de kilometervreters (handelsvertegenwoordigers en zo) zal het ook geen kwaad kunnen om over de middag een half uurtje te superchargen en hun boterhammetjes op te eten.

Zoals hier reeds vele malen vermeld, een BEV hang je gewoon overal aan de lader waar je enige tijd stil staat. Dit in tegenstelling tot een ICE waarmee je speciaal naar een tankstation moet rijden. (en je handen stinken ook zo niet van het laden)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

PeterP schreef: 18 aug 2023, 20:33 Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.
Dit is een goed idee voor de kleinere werkgevers, maar voor de grotere zal de kost niet te rechtvaardigen zijn. Een bedrijf met 1000+ werknemers op een vestiging zal al heel goed nadenken voor de parking vol laadpalen gezet zal worden en over het tarief zal ook goed nagedacht worden. Wat ook met consultants... hoe regel je dat wagens die volladen zijn geen plek blijven innemen indien deze schaars zijn en er collega's of bezoekers van af hangen om thuis te geraken (sowieso al bedenkelijk, maar kom), etc.
Misschien kunnen die grote werkgevers dan weer beter nadenken over enkele snelladers (of een samenwerking met zo'n dienstverleners), maar ja, als iedereen naar huis wil kan het dan misschien schuiven zijn...
Ik ben een zeer grote fan van de elektrische mobiliteit, maar voor dit massaal door de maatschappij en de werkvloer kan geadopteerd worden, zal de maatschappij en de werkvloer ook wat moeten veranderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

https://cleantechnica.com/2023/08/17/a- ... -the-king/

Blijkbaar was het dus toch niks te zien met de BEVs op die boot...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:02, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

PeterP schreef: 18 aug 2023, 20:33 - Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.
Heb je al eens gekeken hoeveel panelen je nodig hebt dan... op een toch wel zonnige dag als vandaag zat ik piek aan 3.5 kWh (met 16 panelen die dan wel deels West-Osst liggen)... als de slimme werkgever dan 10 auto's heeft dan mag hij al 160 panelen gaan leggen en dan kan je amper enkele uren per dag laden aan 3.5 kWh :roll:

Ik vraag me nog steeds af waar al de stroom vandaag gaat komen als we meer en meer electrisch gaan rijden... bij ons is er sprake van meer dan 80 laadpalen te gaan plaatsen... als dat allemaal aan 11 kWh moet dan gaat men voor een stevige aansluiting mogen zorgen denk ik. Maar of dit nu op het werk is of thuis, ook daar heb je het probleem dat als iedereen 's avonds thuiskomt en z'n wagen inplugged het net wel eens door z'n knieen kan gaan.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Op het werk nog een lapje grond vrij van dik 12000m², offertes zijn aangevraagd om die volledig te benutten met zonnepanelen.

Als ik ons verbruik zie op het werk, daar kan nog wat vermogen bij :)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

DarkV schreef: 20 aug 2023, 20:32 bij ons is er sprake van meer dan 80 laadpalen te gaan plaatsen... als dat allemaal aan 11 kWh moet dan gaat men voor een stevige aansluiting mogen zorgen denk ik. Maar of dit nu op het werk is of thuis, ook daar heb je het probleem dat als iedereen 's avonds thuiskomt en z'n wagen inplugged het net wel eens door z'n knieen kan gaan.
Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

MichelJ schreef: 20 aug 2023, 20:56 Op het werk nog een lapje grond vrij van dik 12000m², offertes zijn aangevraagd om die volledig te benutten met zonnepanelen.

Als ik ons verbruik zie op het werk, daar kan nog wat vermogen bij :)
Beter bomen op zetten als we dan toch de groene gedachte willen uitstralen...
Genoeg parkings die wel een afdakje kunnen gebruiken imho
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

VOiD schreef: 20 aug 2023, 21:25 Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.
Alles hangt natuurlijk af van hoeveel (plug-in bare) wagens er in totaal zijn. 100 laadpalen klinkt veel, maar als er bv. 1000 EVs zijn, kan het misschien wel gaan spannen.
Hier zijn er op het werk tegen de 200 palen en dat voelt als te weinig aan helaas (of misschien net goed, want het geeft aan dat er veel EVs zijn :wink: ). Velen laden gelukkig enkel thuis op, maar dan nog is een vrije plaats eerder zeldzaam op sommige plekken.
Nu thuiswerk waarschijnlijk ook teruggeschroefd zal worden, zal het er alleen maar drukker om worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoorde van een collega dat z'n wagen niet wil laden van z'n PV batterij... iemand hier een verklaring voor ?

Wat als je meer stroom trekt als zo'n PV batterij kan leveren... komt het resterende deel dan uit het net of hoe werkt dit ?
heist_175
Moderator
Moderator

DarkV schreef: 21 aug 2023, 14:01 Ik hoorde van een collega dat z'n wagen niet wil laden van z'n PV batterij... iemand hier een verklaring voor ?
Dat hangt er vanaf hoe alles in de zekeringkast aangesloten is.
Mij lijkt dat nog niet zo'n gek/verkeerd systeem. Wat vermag een 10-15kWh thuisbatterij voor een auto met 50-90kWh batterij?
In mijn zekeringkast is het ook zo voorzien: EV kan niet uit de thuisbatterij opgeladen worden.
Wat als je meer stroom trekt als zo'n PV batterij kan leveren... komt het resterende deel dan uit het net of hoe werkt dit ?
Als je meer verbruikt dan uw batterij kan leveren, tap je bij uit het net.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Dat hangt er vanaf hoe alles in de zekeringkast aangesloten is.
En wat zou dit dan bepalen... het enige wat normaal in een zekeringkast zit is een differentieel en zekeringen... die werken volgens mij steeds in beide richtingen dus ik begrijp dus niet echt hoe je dit zou kunnen beperken zelfs.
heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Mij lijkt dat nog niet zo'n gek/verkeerd systeem. Wat vermag een 10-15kWh thuisbatterij voor een auto met 50-90kWh batterij?
In mijn zekeringkast is het ook zo voorzien: EV kan niet uit de thuisbatterij opgeladen worden.
Het heeft inderdaad beperkt nut... onder het motto alle beetjes helpen (al denk ik ook dat je het beter kan gebruiken voor je standaard verbruik) ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

NuKeM schreef: 21 aug 2023, 10:17
VOiD schreef: 20 aug 2023, 21:25 Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.
Alles hangt natuurlijk af van hoeveel (plug-in bare) wagens er in totaal zijn. 100 laadpalen klinkt veel, maar als er bv. 1000 EVs zijn, kan het misschien wel gaan spannen.
Hier zijn er op het werk tegen de 200 palen en dat voelt als te weinig aan helaas (of misschien net goed, want het geeft aan dat er veel EVs zijn :wink: ). Velen laden gelukkig enkel thuis op, maar dan nog is een vrije plaats eerder zeldzaam op sommige plekken.
Nu thuiswerk waarschijnlijk ook teruggeschroefd zal worden, zal het er alleen maar drukker om worden.
Een 300-tal gok ik. Maar het echte probleem zijn de hybrides. De meeste full EV's moeten niet dagelijks laden (soms zelfs maar wekelijks of 2-wekelijks) maar die hybrides hebben zo'n beperkte capaciteit van batterij dat ze dagelijks moeten laden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”