Aan de EV rijders ...
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou om te starten ze eens rangschikken naar range en volume en daar je vereisten naast leggen. Een id4 vergelijken met een ds3 is heel moeilijk want de ene is een familiewagen en de andere totaal niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
- Locatie: Liedekerke
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 114 keer
Ok nood aan extra informatie zo te zien aangezien er nu variërende reacties te zien zijn:
- is een bedrijfswagen via werkgever, ik ben geen zelfstandige of ga geen privé lease doen
- leaseprijzen zijn wel een pak hoger hoor dan die 15 euro verschil als ik hier in het portaal kijk, daarnaast houd ik rekening dat ik misschien een jaar moet wachten eer deze geleverd is en als ik het bedrijf nadien zou verlaten dien ik de meerprijs boven budget * max 48 maand te betalen wat ik een zonde vind voor een wagen die niet van mij is
- als ik puur naar range kijk (niet op basis van batterij) vallen er al heel veel weg al doe ik niet veel kilometers met 3-4 dagen thuiswerk
- de achterbank blijft momenteel vaak leeg dus de ruimte daar hou ik niet in het achterhoofd zolang er maar een zitplaats is in het geval van
- is een bedrijfswagen via werkgever, ik ben geen zelfstandige of ga geen privé lease doen
- leaseprijzen zijn wel een pak hoger hoor dan die 15 euro verschil als ik hier in het portaal kijk, daarnaast houd ik rekening dat ik misschien een jaar moet wachten eer deze geleverd is en als ik het bedrijf nadien zou verlaten dien ik de meerprijs boven budget * max 48 maand te betalen wat ik een zonde vind voor een wagen die niet van mij is
- als ik puur naar range kijk (niet op basis van batterij) vallen er al heel veel weg al doe ik niet veel kilometers met 3-4 dagen thuiswerk
- de achterbank blijft momenteel vaak leeg dus de ruimte daar hou ik niet in het achterhoofd zolang er maar een zitplaats is in het geval van

TV:

ISP:

Tel.:

- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik had die kerel al gevonden bij het zoeken naar vergelijkingsmateriaal voor de koffer. Hij doet namelijk testen met bananendozen.ivob schreef: 08 aug 2023, 09:31 De rijtesten op de weg van o.a. Bjorn Nyland geven daarin een betere vergelijking dan WLTP testen in labo omstandigheden wegens meer reële rijomgeving en steeds zelfde bestuurder.
Niet bepaald een pretje om met zo'n accent een video uit te zitten

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
https://www.reuters.com/technology/chin ... 023-08-16/
400km met 10 minuten laden, dat lijkt er al meer op.
400km met 10 minuten laden, dat lijkt er al meer op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ja, je hoort telkens over die "SS-technologie" maar dit lijkt me een belangrijkere sprong, zeker als het niet tot hogere prijzen leidt. Er is nog veel vooruitgang te boeken en dat is ook nodig maar dit zou al veel mensen van hun angst voor laadproblemen af kunnen helpen.
Kunnen de Europeanen geen gelijkaardige batterijen maken of gaan ze eerst nog alles op alles zetten voor iets dat al voorbijgestreefd is?
Kunnen de Europeanen geen gelijkaardige batterijen maken of gaan ze eerst nog alles op alles zetten voor iets dat al voorbijgestreefd is?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3219
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Het is dan wel stuitend om te lezen dat de auto's aan boord van de Freemantle Highway wellicht richting schredder gaan, zie Wat gebeurt er met de Fremantle-auto’s?. Iets met eventuele aansprakelijkheid...




Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
De kans is groot dat de brand aan boord van de Freemantle Highway wellicht veroorzaakt is door een auto met verbrandingsmotor.
https://innovationorigins.com/nl/de-myt ... e-hand-is/
https://innovationorigins.com/nl/de-myt ... e-hand-is/
- Moonboy
- Pro Member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
https://www.hln.be/mobiliteit/binnen-10 ... ~ad56fd79/
Dat zie ik wel zitten, en Toyota maakt het in de nabije toekomst mogelijk 1200 km te rijden en op te laden in 10 min.
Nog even Hybrid rijden tot dit beschikbaar is, en dan de overstap.
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... kgo.com%2F
Dat zie ik wel zitten, en Toyota maakt het in de nabije toekomst mogelijk 1200 km te rijden en op te laden in 10 min.
Nog even Hybrid rijden tot dit beschikbaar is, en dan de overstap.
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... kgo.com%2F
Laatst gewijzigd door Moonboy 18 aug 2023, 19:43, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vergis u niet van probleem: het is lastiger om aan een kapotte laadpaal aan te komen, dan aan een te trage laadpaal.
Met een tragere (bv 100kW) oplader, ben je alvast aan het opladen,
met een kapotte 350kW lader ben je niets
.
Geen idee hoe het er hier in België voorstaat, qua infrastructuur etc (als zijnde: hoeveel werkt er niet).
Het is namelijk een oplossing voor "range anxiety": pak een doorsnee batterij van 40-50kWh en op een roadtrip weet je dat je kan rekenen op de infrstructuur. Hoevaak is een diesel/benzine pomp buiten werking? Ik zie dat zelden.
Met een tragere (bv 100kW) oplader, ben je alvast aan het opladen,
met een kapotte 350kW lader ben je niets

Geen idee hoe het er hier in België voorstaat, qua infrastructuur etc (als zijnde: hoeveel werkt er niet).
Het is namelijk een oplossing voor "range anxiety": pak een doorsnee batterij van 40-50kWh en op een roadtrip weet je dat je kan rekenen op de infrstructuur. Hoevaak is een diesel/benzine pomp buiten werking? Ik zie dat zelden.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3219
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
En als er dan één pomp buiten werking is, zijn er vaak nog genoeg andere (zeker langs snelwegen), behalve misschien LPG.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Het is niet alleen een andere mindset maar gewoon het punt dat je rekening met dat laden moet houden. Tanken is iets waar weinigen mee bezig zijn omdat het zelden moet en er altijd veel gelegenheden zijn, het is dus iets waar men niet mee bezig is. Het vaker laden om problemen te voorkomen zorgt ervoor dat mensen bezig zijn met iets wat voordien niet hoefde.
Dat probleem kan inderdaad weggewerkt worden door betere batterijen die sneller kunnen laden en grotere range hebben.
Maar dan komen we bij het grootste probleem, de prijs. Grotere batterijen zullen niet goedkoper zijn en de EV's zijn nu al duur. Daar komt bij dat de overheid de mindere inkomsten uit ICE's ergens zal moeten halen en dat de EV's the usual suspects zijn.
Mensen kunnen nu inderdaad nog kiezen maar ook dat loopt ten einde. Je mag op steeds meer plaatsen niet meer komen met een ICE, zeker als die al enige jaren oud is en dat lijkt me niet te verbeteren. Daarnaast schrappen constructeurs kleine (goedkopere) modellen en komen ze met duurdere EV's. Dat zorgt er op termijn voor dat een groep geen wagen meer kan veroorloven. Merk op dat de meerderheid van EV's nu gesubsidieerde wagens zijn via het unieke systeem van salariswagen in België.
Dat probleem kan inderdaad weggewerkt worden door betere batterijen die sneller kunnen laden en grotere range hebben.
Maar dan komen we bij het grootste probleem, de prijs. Grotere batterijen zullen niet goedkoper zijn en de EV's zijn nu al duur. Daar komt bij dat de overheid de mindere inkomsten uit ICE's ergens zal moeten halen en dat de EV's the usual suspects zijn.
Mensen kunnen nu inderdaad nog kiezen maar ook dat loopt ten einde. Je mag op steeds meer plaatsen niet meer komen met een ICE, zeker als die al enige jaren oud is en dat lijkt me niet te verbeteren. Daarnaast schrappen constructeurs kleine (goedkopere) modellen en komen ze met duurdere EV's. Dat zorgt er op termijn voor dat een groep geen wagen meer kan veroorloven. Merk op dat de meerderheid van EV's nu gesubsidieerde wagens zijn via het unieke systeem van salariswagen in België.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het punt is: als je ergens tijd en energie wil insteken, steek dat dan in "gewone" snellaadinfrastructuur, zodat die altijd werkt.
Voorlopig lijken 350+kW opladers eerder vanity, want geen enkele auto kan het al aan én zij die het in de nabije toekomst wel aankunnen, zullen nog een hele tijd een minderheid zijn (zowel in aantal modellen als in rondrijdende aantallen).
Zie ook (niet-clickbait) artikels over rijzen met de EV: niet zelden duiken daar kapotte opladers op.
Voorlopig lijken 350+kW opladers eerder vanity, want geen enkele auto kan het al aan én zij die het in de nabije toekomst wel aankunnen, zullen nog een hele tijd een minderheid zijn (zowel in aantal modellen als in rondrijdende aantallen).
Zie ook (niet-clickbait) artikels over rijzen met de EV: niet zelden duiken daar kapotte opladers op.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Eugh, dat stond er toch bij dat het vooral voor grotere afstanden bedoeld is. Wie thuis kan laden doet dat inderdaad beter want de snelheid speelt dan veel minder een rol vermits de afstanden relatief beperkt zijn.
De meeste wagens staan de meerderheid van de tijd stil, perfect om te laden dus.
Het laden is voor mij minder een probleem dan het probleem van de hoge prijzen.
De meeste wagens staan de meerderheid van de tijd stil, perfect om te laden dus.
Het laden is voor mij minder een probleem dan het probleem van de hoge prijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Je bent nu volledig mee met de redenering maar de logica dat mensen die geen faciliteiten hebben om thuis te laden ook geen nood hebben aan langere afstanden, ontsnapt me. Mensen die op een appartement wonen kunnen ook op vakantie gaan naar pakweg het zuiden van Frankrijk. Daarnaast zullen er in die groep ook wel mensen zijn die hun wagen voor hun werk gebruiken. De werkgever kan dan in een aantal gevallen voor een EV zorgen maar zonder laden zal die ook niet vooruit noch achteruit gaan.
En het is niet omdat iets niet noodzakelijk is dat het geen nut/voordeel heeft. Mensen hebben nu ook niet nodig om meer dan 1000km op een tank te rijden maar het is wel zo makkelijk want lang niet nodig om te tanken.
Soit, er is gelukkig vooruitgang en er valt nog wel wat te verbeteren aan EV's en batterijen zodat heel wat van de groeipijnen/kinderziektes op te lossen zijn.
En het is niet omdat iets niet noodzakelijk is dat het geen nut/voordeel heeft. Mensen hebben nu ook niet nodig om meer dan 1000km op een tank te rijden maar het is wel zo makkelijk want lang niet nodig om te tanken.
Soit, er is gelukkig vooruitgang en er valt nog wel wat te verbeteren aan EV's en batterijen zodat heel wat van de groeipijnen/kinderziektes op te lossen zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2776
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En eigenlijk toch ook gewoon niet nodig toch? Ik kan me niet inbeelden waarom ik thuis opeens 400km zou moeten kunnen rijden na 10 minuten laden. De kans dat je met een lege batterij staat en op 10 minuten te horen krijgt dat je pakweg naar Parijs (via niet-snelwegen dan) moet rijden lijkt me nogal beperkt.ivob schreef: 18 aug 2023, 14:45 Gezien de kostprijs van DC superchargers zal je die in de nabije toekomst alleen nog maar zien langs de grote doorgangsroutes (snelwegen) want daarbuiten zijn ze niet rendabel.
Beetje dezelfde discussie als dat supersnel fiber internet dat men persé wil hebben en ook genoeg voor betaalt, om daar dan hun gazet en mails op te checken

- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Er zijn wel wat use-cases te bedenken dat je niet op uw eigen oprit kan laden:
- mensen die voor hun job veel km's moeten doen: overdag bijladen op 10min (plaspauze) is wel leuker dan een half uur kamperen op de E19 of iets dergelijks
- mensen die geen eigen oprit/garage hebben, willen niet per sé een uurtje op een stokje bijten terwijl hun auto oplaadt
- mensen op reis (en zeker met een sleurhut)
...
Maar de gelukkigen met eigen oplaadmogelijkheden, die zullen zich niet snel tot een supersnelle DC-charger wenden
- mensen die voor hun job veel km's moeten doen: overdag bijladen op 10min (plaspauze) is wel leuker dan een half uur kamperen op de E19 of iets dergelijks
- mensen die geen eigen oprit/garage hebben, willen niet per sé een uurtje op een stokje bijten terwijl hun auto oplaadt
- mensen op reis (en zeker met een sleurhut)
...
Maar de gelukkigen met eigen oplaadmogelijkheden, die zullen zich niet snel tot een supersnelle DC-charger wenden
-
- Pro Member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 35 keer
- Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.
- Met een sleurhut is het inderdaad niet zo leuk. Maar voor gewoon op reis om de drie uur een pauze inlassen om u wat te verfrissen, de benen te strekken, iets te eten is nu toch niet zo erg denk ik. Je bent tenslotte op reis, waarom al die stress en uitputting.
- Voor de kilometervreters (handelsvertegenwoordigers en zo) zal het ook geen kwaad kunnen om over de middag een half uurtje te superchargen en hun boterhammetjes op te eten.
Zoals hier reeds vele malen vermeld, een BEV hang je gewoon overal aan de lader waar je enige tijd stil staat. Dit in tegenstelling tot een ICE waarmee je speciaal naar een tankstation moet rijden. (en je handen stinken ook zo niet van het laden)
- Met een sleurhut is het inderdaad niet zo leuk. Maar voor gewoon op reis om de drie uur een pauze inlassen om u wat te verfrissen, de benen te strekken, iets te eten is nu toch niet zo erg denk ik. Je bent tenslotte op reis, waarom al die stress en uitputting.
- Voor de kilometervreters (handelsvertegenwoordigers en zo) zal het ook geen kwaad kunnen om over de middag een half uurtje te superchargen en hun boterhammetjes op te eten.
Zoals hier reeds vele malen vermeld, een BEV hang je gewoon overal aan de lader waar je enige tijd stil staat. Dit in tegenstelling tot een ICE waarmee je speciaal naar een tankstation moet rijden. (en je handen stinken ook zo niet van het laden)
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- NuKeM
- Administrator
- Berichten: 5660
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Dit is een goed idee voor de kleinere werkgevers, maar voor de grotere zal de kost niet te rechtvaardigen zijn. Een bedrijf met 1000+ werknemers op een vestiging zal al heel goed nadenken voor de parking vol laadpalen gezet zal worden en over het tarief zal ook goed nagedacht worden. Wat ook met consultants... hoe regel je dat wagens die volladen zijn geen plek blijven innemen indien deze schaars zijn en er collega's of bezoekers van af hangen om thuis te geraken (sowieso al bedenkelijk, maar kom), etc.PeterP schreef: 18 aug 2023, 20:33 Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.
Misschien kunnen die grote werkgevers dan weer beter nadenken over enkele snelladers (of een samenwerking met zo'n dienstverleners), maar ja, als iedereen naar huis wil kan het dan misschien schuiven zijn...
Ik ben een zeer grote fan van de elektrische mobiliteit, maar voor dit massaal door de maatschappij en de werkvloer kan geadopteerd worden, zal de maatschappij en de werkvloer ook wat moeten veranderen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6909
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://cleantechnica.com/2023/08/17/a- ... -the-king/
Blijkbaar was het dus toch niks te zien met de BEVs op die boot...
Blijkbaar was het dus toch niks te zien met de BEVs op die boot...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:02, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Heb je al eens gekeken hoeveel panelen je nodig hebt dan... op een toch wel zonnige dag als vandaag zat ik piek aan 3.5 kWh (met 16 panelen die dan wel deels West-Osst liggen)... als de slimme werkgever dan 10 auto's heeft dan mag hij al 160 panelen gaan leggen en dan kan je amper enkele uren per dag laden aan 3.5 kWhPeterP schreef: 18 aug 2023, 20:33 - Voor mensen zonder oprit/garage zou opladen bij de werkgever ook een oplossing kunnen zijn. De slimme werkgever zou dan zijn bedrijf/parking kunnen vol leggen met zonnepanelen en de stroom gratis of tegen een zeer lage prijs kunnen verkopen aan zijn werknemers. Een win-win dus.

Ik vraag me nog steeds af waar al de stroom vandaag gaat komen als we meer en meer electrisch gaan rijden... bij ons is er sprake van meer dan 80 laadpalen te gaan plaatsen... als dat allemaal aan 11 kWh moet dan gaat men voor een stevige aansluiting mogen zorgen denk ik. Maar of dit nu op het werk is of thuis, ook daar heb je het probleem dat als iedereen 's avonds thuiskomt en z'n wagen inplugged het net wel eens door z'n knieen kan gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 66 keer
Op het werk nog een lapje grond vrij van dik 12000m², offertes zijn aangevraagd om die volledig te benutten met zonnepanelen.
Als ik ons verbruik zie op het werk, daar kan nog wat vermogen bij
Als ik ons verbruik zie op het werk, daar kan nog wat vermogen bij

-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.DarkV schreef: 20 aug 2023, 20:32 bij ons is er sprake van meer dan 80 laadpalen te gaan plaatsen... als dat allemaal aan 11 kWh moet dan gaat men voor een stevige aansluiting mogen zorgen denk ik. Maar of dit nu op het werk is of thuis, ook daar heb je het probleem dat als iedereen 's avonds thuiskomt en z'n wagen inplugged het net wel eens door z'n knieen kan gaan.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 2776
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Beter bomen op zetten als we dan toch de groene gedachte willen uitstralen...MichelJ schreef: 20 aug 2023, 20:56 Op het werk nog een lapje grond vrij van dik 12000m², offertes zijn aangevraagd om die volledig te benutten met zonnepanelen.
Als ik ons verbruik zie op het werk, daar kan nog wat vermogen bij![]()
Genoeg parkings die wel een afdakje kunnen gebruiken imho
- NuKeM
- Administrator
- Berichten: 5660
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Alles hangt natuurlijk af van hoeveel (plug-in bare) wagens er in totaal zijn. 100 laadpalen klinkt veel, maar als er bv. 1000 EVs zijn, kan het misschien wel gaan spannen.VOiD schreef: 20 aug 2023, 21:25 Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.
Hier zijn er op het werk tegen de 200 palen en dat voelt als te weinig aan helaas (of misschien net goed, want het geeft aan dat er veel EVs zijn

Nu thuiswerk waarschijnlijk ook teruggeschroefd zal worden, zal het er alleen maar drukker om worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik hoorde van een collega dat z'n wagen niet wil laden van z'n PV batterij... iemand hier een verklaring voor ?
Wat als je meer stroom trekt als zo'n PV batterij kan leveren... komt het resterende deel dan uit het net of hoe werkt dit ?
Wat als je meer stroom trekt als zo'n PV batterij kan leveren... komt het resterende deel dan uit het net of hoe werkt dit ?
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat hangt er vanaf hoe alles in de zekeringkast aangesloten is.DarkV schreef: 21 aug 2023, 14:01 Ik hoorde van een collega dat z'n wagen niet wil laden van z'n PV batterij... iemand hier een verklaring voor ?
Mij lijkt dat nog niet zo'n gek/verkeerd systeem. Wat vermag een 10-15kWh thuisbatterij voor een auto met 50-90kWh batterij?
In mijn zekeringkast is het ook zo voorzien: EV kan niet uit de thuisbatterij opgeladen worden.
Als je meer verbruikt dan uw batterij kan leveren, tap je bij uit het net.Wat als je meer stroom trekt als zo'n PV batterij kan leveren... komt het resterende deel dan uit het net of hoe werkt dit ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
En wat zou dit dan bepalen... het enige wat normaal in een zekeringkast zit is een differentieel en zekeringen... die werken volgens mij steeds in beide richtingen dus ik begrijp dus niet echt hoe je dit zou kunnen beperken zelfs.heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Dat hangt er vanaf hoe alles in de zekeringkast aangesloten is.
Het heeft inderdaad beperkt nut... onder het motto alle beetjes helpen (al denk ik ook dat je het beter kan gebruiken voor je standaard verbruik) ?heist_175 schreef: 21 aug 2023, 14:16 Mij lijkt dat nog niet zo'n gek/verkeerd systeem. Wat vermag een 10-15kWh thuisbatterij voor een auto met 50-90kWh batterij?
In mijn zekeringkast is het ook zo voorzien: EV kan niet uit de thuisbatterij opgeladen worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Een 300-tal gok ik. Maar het echte probleem zijn de hybrides. De meeste full EV's moeten niet dagelijks laden (soms zelfs maar wekelijks of 2-wekelijks) maar die hybrides hebben zo'n beperkte capaciteit van batterij dat ze dagelijks moeten laden.NuKeM schreef: 21 aug 2023, 10:17Alles hangt natuurlijk af van hoeveel (plug-in bare) wagens er in totaal zijn. 100 laadpalen klinkt veel, maar als er bv. 1000 EVs zijn, kan het misschien wel gaan spannen.VOiD schreef: 20 aug 2023, 21:25 Bij ons staan er reeds een 100-tal (naast 1 snellader) en dat werkt perfect. Die palen doen onderling aan load-balancing en trekken dus nooit gelijktijdig allemaal 11kWh. Da's ook niet nodig vermits de meeste wagens daar een 8 tal uur per dag staan en ook nooit volledig leeg zijn.
Hier zijn er op het werk tegen de 200 palen en dat voelt als te weinig aan helaas (of misschien net goed, want het geeft aan dat er veel EVs zijn). Velen laden gelukkig enkel thuis op, maar dan nog is een vrije plaats eerder zeldzaam op sommige plekken.
Nu thuiswerk waarschijnlijk ook teruggeschroefd zal worden, zal het er alleen maar drukker om worden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus