De lijn
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Lekker wazig weer al blijkt het wel te kloppen.
https://www.delijn.be/nl/content/vervoe ... -tarieven/
Heb je reeds betaald bij opstap 'zoals de Lijn zelve het voorschrijft' dan ben je eraan voor de moeite.
Maar goed, ze heeft wel kunnen reizen aan het 10-rittenkaart tarief.
Blijkbaar zijn de betalingsregels bij het Flexvervoer weer anders dan op tram of bus.
Bij het opstappen
Toon je geldige vervoerbewijs aan de chauffeur of koop een De Lijn Flex ticket ter plaatse.
Hij/zij zal sowieso letten op de geldigheidsduur.
Heb je reeds betaald bij opstap 'zoals de Lijn zelve het voorschrijft' dan ben je eraan voor de moeite.
Blijkbaar zijn de betalingsregels bij het Flexvervoer weer anders dan op tram of bus.
Bij het opstappen
Toon je geldige vervoerbewijs aan de chauffeur of koop een De Lijn Flex ticket ter plaatse.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Wag ben je dan nog met u buzypass of bus abonnement als je toch nog extra moet betalen. Of is dit een manier van de lijn voor extra inkomsten te krijgen.Petrikske schreef: 09 jan 2024, 17:51 Lekker wazig weer al blijkt het wel te kloppen.
Bij het opstappen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Hoe ongelofelijk ingewikkeld hebben ze dat gemaakt.
Ik begrijp echt geen hol van wat daar wordt uitgelegd. En heb het nu al verschillende keren gelezen. Wat voor boel is me dat zeg. Heb je een elektronische kaart dan koop je aan het standaardtarief. En dan komen ze af met 10-rittenkaart-gedoe Heel dat spel is gemaakt door achterlijke ****me dunkt Dit is tenenkrommend Dat er haltes afgeschaft zijn en heel de boel op zijn kop is gezet is nog maar het topje... hun tarieven zijn de rest. Wtf.
Toegevoegd na 1 minuut 2 seconden:
Ik begrijp echt geen hol van wat daar wordt uitgelegd. En heb het nu al verschillende keren gelezen. Wat voor boel is me dat zeg. Heb je een elektronische kaart dan koop je aan het standaardtarief. En dan komen ze af met 10-rittenkaart-gedoe Heel dat spel is gemaakt door achterlijke ****me dunkt Dit is tenenkrommend Dat er haltes afgeschaft zijn en heel de boel op zijn kop is gezet is nog maar het topje... hun tarieven zijn de rest. Wtf.
Toegevoegd na 1 minuut 2 seconden:
Pengu schreef: 09 jan 2024, 18:07 Hoe ongelofelijk ingewikkeld hebben ze dat gemaakt.
Ik begrijp echt geen hol van wat daar wordt uitgelegd. En heb het nu al verschillende keren gelezen. Wat voor boel is me dat zeg. Heb je een elektronische kaart dan koop je aan het standaardtarief. En dan komen ze af met 10-rittenkaart-gedoe Heel dat spel is gemaakt door achterlijke **** vermoed ik. Dit is tenenkrommend. Dat er haltes afgeschaft zijn en heel de boel op zijn kop is gezet is nog maar het topje... hun tarieven zijn de rest. Wtf.
- Data technicus
- Elite Poster
Ja zo is het.ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 18:26 Wacht... vertel je nu dat mensen met een abbonement niet gewoon een flexbus kunnen gebruiken zonder extra te betalen?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik lees net dat het wel zou kunnen, maar mensen met een abbonement moeten dat apart extra registreren blijkbaar, bij Hoppin.
Dat gaan veel oudere mensen weten en/of kunnen *zucht*.
EDIT:
Een soep, dus.
Dat gaan veel oudere mensen weten en/of kunnen *zucht*.
EDIT:
https://www.delijn.be/nl/content/vervoe ... -tarieven/Natuurlijk kan je ook je abonnement gebruiken. Registreer je abonnement zeker op voorhand in de Hoppinapp of via de Hoppincentrale, je kan dit immers niet scannen op de flexbus.
https://www.delijn.be/nl/content/reisin ... de-flexbusVoorlopig is het nog niet mogelijk om je abonnement te registreren via de Hoppinwebsite. Ook kan je digitale tickets gebruiken die je aankoopt via de De Lijn- of de Hoppinapp.
Een soep, dus.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Doe je dat nu moedwillig of ben je gewoon zo slecht op de hoogte inzake de bindende voorschriften met betrekking tot openbare overheidsaanbestedingen?CCatalyst schreef: 09 jan 2024, 13:00 Hoe sommigen hier Schoubs uit de wind zetten, nadat ze beslist heeft voor BYD wat De Lijn opnieuw jaren miserie en verspilling gaat opleveren, lol.
Precies of Schoubs dat op haar eentje ergens onder tafel bedongen heeft.

Er werd een openbare aanbesteding uitgeschreven.
En dan dient men zich te houden aan het resultaat van de aanbesteding volgens de regels opgelegd door de bevoegde wetgever.
Had men een bepaalde leverancier willen bevoordelen had men de voorwaarden moeten aanpassen en/of het risico riskeren om een klacht te ondergaan van een onterecht uitgesloten kandidaat die wel aan de voorwaarden voldeed.
En dan zou het gejammer uit dezelfde hoek er niet minder om zijn.

Laatst gewijzigd door ivob 09 jan 2024, 19:51, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
Net nog eens gekeken... https://www.delijn.be/nl/content/vervoe ... -tarieven/Data technicus schreef: 09 jan 2024, 17:57 Wag ben je dan nog met u buzypass of bus abonnement als je toch nog extra moet betalen. Of is dit een manier van de lijn voor extra inkomsten te krijgen.
Op het flexvervoer gelden trouwens onze gekende vervoerbewijzen en tarieven.
En hoe betaal je daarvoor? Simpel! Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn.
Je flexrit betalen kan met een vervoerbewijs van De Lijn of met je bankkaart wanneer je opstapt op het voertuig.
Wat te doen bij een overstap?
Reis je met een reguliere bus of tram van De Lijn? Scan dan je (digitale) ticket of abonnement bij het opstappen. En stap je erna over op een voertuig van De Lijn Flex? Dan meld je met welk vervoerbewijs je reist aan de chauffeur. Je hoeft het niet opnieuw te scannen.
Een abonnement van de Lijn is een vervoerbewijs dus natuurlijk moet je daarmee op de flexbus kunnen! (maakt niet uit of dit een bus, bestelwagen, taxi of paard en kar is)ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 18:26 Wacht... vertel je nu dat mensen met een abbonement niet gewoon een flexbus kunnen gebruiken zonder extra te betalen?
Oh foek, dat wist ik zelfs niet omdat ik die Hoppin app niet heb.
Maar euh... op welke poot kunnen ze gaan staan als jij jou abonnement niet kan registreren in Hoppin?
Gewoon de bal terug kaatsen bij controle, en die controleurs gaan er echt geen Politie bijhalen als jij de website kan laten zien
waar glashelder de boodschap staat dat hun zooi niet werkt.
Het zou gedorie heel fraai worden mocht je een Omnipas hebben van 351€ en je zou extra geld moeten ophoesten voor die Flexbus.
Men had nooit mogen starten met dit systeem omdat het gewoon nog teveel fouten en onvolmaaktheden bevat.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Petrikske
- Elite Poster
Of laat ons misschien stoppen met het belerende vingertje? 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
En dat kost dan, 100 miljoen voor de app en de telecentrale op 8 jaarPetrikske schreef: 09 jan 2024, 18:44
Men had nooit mogen starten met dit systeem omdat het gewoon nog teveel fouten en onvolmaaktheden bevat.

- Petrikske
- Elite Poster
Net om die reden vragen ze nu jaarlijks 375 miljoen extra misschien, kunnen ze die miskleun een beetje onder de mat vegen.boonpwnz schreef: 09 jan 2024, 19:02En dat kost dan, 100 miljoen voor de app en de telecentrale op 8 jaar

Oh wacht, indexering van de ticketprijs vragen we ook snel nu we toch aan het vragen zijn.
Het bedrijf gaat nog uit de kosten geraken, ooit..

Maar euhm... 100 miljoen voor die app?
Wie is hier z'n zakken aan het vullen?

-
- Elite Poster
Nee het is de app en de telefooncentrale aan de app verbonden. 12,5 miljoen per jaar kost dat grapje.Petrikske schreef: 09 jan 2024, 19:10
Maar euhm... 100 miljoen voor die app?
Wie is hier z'n zakken aan het vullen?![]()
En ze doen het alweer he.?..
De voorzitter van de Scholierenkoepel wijst er ook nog op dat voornamelijk de meest kwetsbare leerlingen zijn getroffen. “Scholieren uit het Buitengewoon Secundair Onderwijs zijn hiervan de dupe. Daarbij gaat het niet enkel om bereikbaarheid maar om het aanbieden van een veilige context bij deze haltes”, aldus Sleeckx. Bij een volgende hervorming moeten de noden en rechten van deze leerlingen centraal staan, klinkt het.
- Petrikske
- Elite Poster
Toch van de pot gerukt denk je ook niet, zo'n groot bedrag?boonpwnz schreef: 09 jan 2024, 19:17Nee het is de app en de telefooncentrale aan de app verbonden. 12,5 miljoen per jaar kost dat grapje.
Toegevoegd na 2 minuten 16 seconden:
Was gisteren ook in Ter Zake hé, dat filmpje met die gehandicapte kinderen.boonpwnz schreef: 09 jan 2024, 19:17En ze doen het alweer he.?..De voorzitter van de Scholierenkoepel wijst er ook nog op dat voornamelijk de meest kwetsbare leerlingen zijn getroffen. “Scholieren uit het Buitengewoon Secundair Onderwijs zijn hiervan de dupe. Daarbij gaat het niet enkel om bereikbaarheid maar om het aanbieden van een veilige context bij deze haltes”, aldus Sleeckx. Bij een volgende hervorming moeten de noden en rechten van deze leerlingen centraal staan, klinkt het.
Halte aan de schoolpoort weg... wie verzint zoiets?
"bij een volgende hervorming"?? Ze moeten dat onmiddellijk aanpassen.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
1,7 aan een taxi...
je gaat me niet zeggen dat dat de lijn niet verdomd veel geld gaat kosten, want een taxi zal niet uitrijden voor nog geen 2 euro, dus dat zal toch moeten bijgepast worden ergens
en als je een abbo van de lijn hebt... hoe mag die "flexbus" dan dat nog apart aanrekenen ?
je vraagt toch dienstverlening van de lijn ?
edit: volgens de site van de lijn:

je gaat me niet zeggen dat dat de lijn niet verdomd veel geld gaat kosten, want een taxi zal niet uitrijden voor nog geen 2 euro, dus dat zal toch moeten bijgepast worden ergens
en als je een abbo van de lijn hebt... hoe mag die "flexbus" dan dat nog apart aanrekenen ?
je vraagt toch dienstverlening van de lijn ?
edit: volgens de site van de lijn:
zeker dat die taxi niet gewoon wat extra zakgeld nam?Je flexrit betalen kan met een vervoerbewijs van De Lijn of met je bankkaart wanneer je opstapt op het voertuig.

- Data technicus
- Elite Poster
Dit is zo een ticket.
- Petrikske
- Elite Poster
Elke onderaannemer van de Lijn moet betaald worden en nee niet dmv het aantal plaatsbewijzen die verkocht werden.Splitter schreef: 09 jan 2024, 20:01 1,7 aan een taxi...
Dat mag niet, je gaat toch geen 2x betalen voor hetzelfde...Splitter schreef: 09 jan 2024, 20:01 en als je een abbo van de lijn hebt... hoe mag die "flexbus" dan dat nog apart aanrekenen ?
Begint het stilaan te dagen dat het personeel, van welk bedrijf dan ook, het systeem helemaal nog niet in de vingers heeft?
Ik kom vanuit Turnhout ook in Mol met Lijn 470, ik zou dus te maken kunnen krijgen met mensen die vanuit een andere richting in Mol verzeild
geraken en aan mij info komen vragen om terug thuis te geraken met een Flexbus, enig idee wat mijn hulp op dat moment zal zijn?
Awel heel simpel 0,0...
Communicatie is bij de Lijn altijd een probleem geweest en dat zal vermoedelijk zo blijven tot het einde der tijden..
Maar euhm... op die manier diefstal plegen zoals je doet vermoeden is stante pede ontslag als dat uitkomt, niet aan twijfelen.
En je job op het spel zetten voor 1,70€ ?
Taxibedrijf inderdaad, had hun website hier gisteren ook gemeld hé.
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 jan 2024, 21:09, in totaal 1 gewijzigd.
- Data technicus
- Elite Poster
@Petrikske er staat duidelijk op de lijn website dit:
En een MOBIB kaart is een elektronisch vervoerbewijs dus mogen ze deze kosten aanrekenen ook al heb je een abonnement. Dus rekenen ze 2 keer aan.
En een MOBIB kaart is een elektronisch vervoerbewijs dus mogen ze deze kosten aanrekenen ook al heb je een abonnement. Dus rekenen ze 2 keer aan.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
klopt, maar ik vermoed dat de reguliere onderaannemers betaald zullen worden volgens een contract a la "dit zijn jullie routes en dit is de bezetting die erop moet geleverd worden, en daar krijgen jullie x voor" ?Petrikske schreef: 09 jan 2024, 21:06 Elke onderaannemer van de Lijn moet betaald worden en nee niet dmv het aantal plaatsbewijzen die verkocht werden.
tegenover voor flexritten denk ik niet dat zo'n contract mogelijk is, gezien dat 20x / maand maar even goed 1x / jaar kan zijn ?
zoals altijd en overal: de laatste die van iets weten, zijn degene die het éigenlijk als eerste zouden moeten geweten hebben.Petrikske schreef: 09 jan 2024, 21:06 Begint het stilaan te dagen dat het personeel, van welk bedrijf dan ook.
Het systeem helemaal niet in de vingers heeft?
maar daar trekt management zich nergens veel van aan, after all... "das onder hun niveau"
ik weet vroeger hier, als ik wat moest weten, dat de chauffeur dispatch kon oproepen en het even nagaan voor me.Petrikske schreef: 09 jan 2024, 21:06 Communicatie is bij de Lijn altijd een probleem geweest en dat zal vermoedelijk zo blijven tot het einde der tijden..
en dat ging eerst van "probleem opgelost" (bij vragen, maar ook bij overstappen) naar "we zullen zien" (waarbij een verbinding missen vooral afhing van de andere chauffeur zijn 'goesting' had ik de indruk, en waarbij die dispatch niets meer deed) naar nu "we weten zelf minder als u"
met de indruk die ik krijg, snap ik zelfs niet goed hoe chauffeurs hun job nog graag kunnen doen bij de lijn... moet toch frustratie en stress alom zijn?
het lijkt idd onnozel, maar er zijn al gekkere dingen gebeurd.
al zal het hier idd wss een oprechte vergissing zijn (vraag me af of de lijn dat dan ook braaf rechtzet?)
- Petrikske
- Elite Poster
Maar je moet alle info geven hé, niet enkel het summiere gedeelte die specifiek gaat over electronische betaalkaart.
De Lijn Flex betalen
Je flexrit betalen kan met een vervoerbewijs van De Lijn of met je bankkaart wanneer je opstapt op het voertuig.
Weet dat wanneer je met een electronische kaart hebt betaald net voordien op een lijnbus en je dus nog steeds recht hebt op een overstap dat die taxibestuurder of de menner van paard en kar jou vervoersbewijs onmogelijk kan controleren omdat enkel controleurs de apparatuur mee hebben om je bankkaart te scannen. (tablet)
Daarom zou ik denken dat die mensen een kilometervergoeding krijgen.
De Lijn Flex betalen
Weet dat wanneer je met een electronische kaart hebt betaald net voordien op een lijnbus en je dus nog steeds recht hebt op een overstap dat die taxibestuurder of de menner van paard en kar jou vervoersbewijs onmogelijk kan controleren omdat enkel controleurs de apparatuur mee hebben om je bankkaart te scannen. (tablet)
Zijn er dan vaste routes voor het Flexvervoer? Sorry hé maar ik weet dat dus niet.Splitter schreef: 09 jan 2024, 21:15klopt, maar ik vermoed dat de reguliere onderaannemers betaald zullen worden volgens een contract a la "dit zijn jullie routes en dit is de bezetting die erop moet geleverd worden, en daar krijgen jullie x voor" ?
Daarom zou ik denken dat die mensen een kilometervergoeding krijgen.
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 jan 2024, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Dat is niet nieuw dat De Lijn soms taxi's inzet. Mijn mama pakt regelmatig de Belbus en af en toe (als er dus blijkbaar niemand anders op dat uur een rit nodig had) dan stond/kwam er een taxi om haar naar de gewenste halte van die Belbus lijn te brengen.
Ben benieuwd hoe haar dat gaat gaan met de Flexbus telefooncentrale. Smartphone heeft ze niet (kan ze niet mee om / begrijpt ze niet. Ik kan het haar ook niet leren want het interesseert haar ook niet : "Daar ga ik op mijn leeftijd niet meer mee beginnen, dat is te moeilijk voor mij".
@Petrikske :
De Belbus die reed een vaste route - eigenlijk is dat gewoon een buslijn op zich - (soms weken chauffeurs daar wel eens van af om niet onnodig een hele toer te moeten doen als er daar toch niemand gereserveerd had. De hele toer was ongeveer een half uur. Maar als mijn mama dan van bij ons aan de kerk naar de eindhalte van die route moest & de andere eventuele passagiers ook : dan werd er rechtstreeks (korter/sneller) gereden. Win/win : mama sneller daar & chauffeur wat tijd over om te eten / sanitair te gebruiken). Maar in principe moeten ze die toer dus blijkbaar volledig doen.
En ze mogen ook nergens stoppen waar er geen halte is (doen ze ook niet want daar krijgen ze dan problemen mee).
Ben benieuwd hoe haar dat gaat gaan met de Flexbus telefooncentrale. Smartphone heeft ze niet (kan ze niet mee om / begrijpt ze niet. Ik kan het haar ook niet leren want het interesseert haar ook niet : "Daar ga ik op mijn leeftijd niet meer mee beginnen, dat is te moeilijk voor mij".
@Petrikske :
De Belbus die reed een vaste route - eigenlijk is dat gewoon een buslijn op zich - (soms weken chauffeurs daar wel eens van af om niet onnodig een hele toer te moeten doen als er daar toch niemand gereserveerd had. De hele toer was ongeveer een half uur. Maar als mijn mama dan van bij ons aan de kerk naar de eindhalte van die route moest & de andere eventuele passagiers ook : dan werd er rechtstreeks (korter/sneller) gereden. Win/win : mama sneller daar & chauffeur wat tijd over om te eten / sanitair te gebruiken). Maar in principe moeten ze die toer dus blijkbaar volledig doen.
En ze mogen ook nergens stoppen waar er geen halte is (doen ze ook niet want daar krijgen ze dan problemen mee).
Laatst gewijzigd door Funfile 09 jan 2024, 21:27, in totaal 1 gewijzigd.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
- Petrikske
- Elite Poster
En wat hebben ze gewonnen Walter?Splitter schreef: 09 jan 2024, 21:15zoals altijd en overal: de laatste die van iets weten, zijn degene die het éigenlijk als eerste zouden moeten geweten hebben.

Dat klopt en ik ken enkele verhalen maar weet je, het komt altijd uit en dan sta je daar met je C4.
Ga het thuis maar uitleggen, "ik heb oude biljetjes die ik van de grond had opgeraapt opnieuw verkocht"
Hey, ik zit al jaren op Userbase en ik leef nog, 'i can handle this' haha...Splitter schreef: 09 jan 2024, 21:15met de indruk die ik krijg, snap ik zelfs niet goed hoe chauffeurs hun job nog graag kunnen doen bij de lijn... moet toch frustratie en stress alom zijn?

(nog maar een dagje of 7 a 8/maand moeten gaan werken helpt wel moet ik toegeven)
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Daarnet in het nieuws ook al, bij het bestellen van een flexbus:
Maw de persoon aan de telefoon wou al gaan beweren dat "een uur op voorhand reserveren" met een serieuze korrel zout moest genomen worden, en dan moet die mens zelf nog verbeteren dat het een halfuur is, geen uur."Nee, daarvoor bent u een beetje te laat.
Ze zeggen wel dat u kan reserveren tot een uur op voorhand, maar..."
"Nee nee, tot 30 minuten op voorhand staat op de site"
"Ja ja, maar dat hangt ook af van wat de beschikbaarheid is."
- Petrikske
- Elite Poster
Dat klopt, vele jaren geleden was er in Antwerpen (waar anders..) zo'n speciaal biljet dat je met de bus mee kon en dan ook nog een stukje met de taxi.
De naam van dat speciale biljet ontspringt me even..gevonden!
TOV-biljet! (en blijkbaar was het een korting op de taxirit)
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/nie ... it-korting
Ik had toch ook aangegeven dat dit niet zou werken!ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 21:25Daarnet in het nieuws ook al, bij het bestellen van een flexbus:
Als je veel haltes tot zelfs volledige lijnen gaat schrappen om deze dan te gaan bedienen dmv een Flexbus dan kan je er toch bijna zeker van zijn dat dit in de soep zal draaien.
Wat ze nu gaan creëren is het feit dat mensen het na een tijdje simpelweg gaan opgeven omdat ze nooit kunnen reserveren.
Dus... volgend jaar volgt er dan een evaluatie vh systeem waarna de bobo's dan vrolijk kunnen toeteren dat het perfect werkt en alle problemen zijn van de baan.
Funfile ,ik weet dat de collega's van die belbusjes rasechte plantrekkers waren, en ik bedoel dat 300% in positieve zin.Funfile schreef: 09 jan 2024, 21:18 De Belbus die reed een vaste route - eigenlijk is dat gewoon een buslijn op zich - (soms weken chauffeurs daar wel eens van af om niet onnodig een hele toer te moeten doen als er daar toch niemand gereserveerd had. De hele toer was ongeveer een half uur. Maar als mijn mama dan van bij ons aan de kerk naar de eindhalte van die route moest & de andere eventuele passagiers ook : dan werd er rechtstreeks (korter/sneller) gereden. Win/win : mama sneller daar & chauffeur wat tijd over om te eten / sanitair te gebruiken). Maar in principe moeten ze die toer dus blijkbaar volledig doen.
Ik had hier immers nooit aan willen beginnen.
Dus die mannen die waren continu aan het puzzelen en de klanten gingen nogal makkelijk overal in mee omdat het meestal vaste mensen waren die na een tijdje een band hadden met m'n collega's en er werd dus heel veel door de vingers gezien.
Zo lang er geen klachten binnen kwamen en iedereen happy en tevree was... Play ball!

Soms gebeurde het dat iemand van de reserven die dienst moest rijden en jaja dan was het feest haha.. alles in de soep.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Inderdaad Petrikske. Het gebeurde bij het proberen reserveren van een Belbus vroeger ook al vaker dat ze gewoon aangaven dat het niet meer mogelijk was wegens capaciteit van een rit.
Maar, de regelmatige gebruikers kennen mekaar en dan is het natuurlijk rap rond : "Hoe jij kon niet meer mee ? Ik zat verdorie alleen op die bus !"
Maar, de regelmatige gebruikers kennen mekaar en dan is het natuurlijk rap rond : "Hoe jij kon niet meer mee ? Ik zat verdorie alleen op die bus !"
Pluk de dag
- Petrikske
- Elite Poster
Ik hoor het Funfile, jij kent het systeem helemaal want zo ging dat destijds inderdaad.Funfile schreef: 09 jan 2024, 21:41Maar, de regelmatige gebruikers kennen mekaar en dan is het natuurlijk rap rond : "Hoe jij kon niet meer mee ? Ik zat verdorie alleen op die bus !"
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte, maak het zodanig erg dat ze vanzelf gaan lopen en alweer een reden om "privatisering" te gillen.Petrikske schreef: 09 jan 2024, 21:41 Ik had toch ook aangegeven dat dit niet zou werken!
Als je veel haltes tot zelfs volledige lijnen gaat schrappen om deze dan te gaan bedienen dmv een Flexbus dan kan je er toch bijna zeker van zijn dat dit in de soep zal draaien.
Wat ze nu gaan creëren is het feit dat mensen het na een tijdje simpelweg gaan opgeven omdat ze nooit kunnen reserveren.
Dus... volgend jaar volgt er dan een evaluatie vh systeem waarna de bobo's dan vrolijk kunnen toeteren dat het perfect werkt en alle problemen zijn van de baan.
Punt is dat nu heel wat mensen de resterende mogelijkheden moeten overwegen en daarvan is de lijn (flexbus) maar één van. Een hoop van de klanten is dus weg, goed voor de winstgevendheid waarschijnlijk

Voor velen is de flexbus een aanzet naar de ex-bus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
En gebeurde dat ook voor het krantencontract van bpost?ivob schreef: 09 jan 2024, 18:36 Precies of Schoubs dat op haar eentje ergens onder tafel bedongen heeft.![]()
En dan dient men zich te houden aan het resultaat van de aanbesteding volgens de regels opgelegd door de bevoegde wetgever.
Soit, het klopt dat er een gebrek is inzake de aanbestedingswetgeving - men is te naief en houdt geen rekening met de misbruiken die bedrijven ervan kunnen maken, vooral door goedkoop te quoten met de achterliggende bedoeling om lage kwaliteit te gebruiken zodat het echte geld dan uit het onderhoud komt. Het is dan aan de beslissers, Schoubs dus, om dat te compenseren en niet blindelings de letter van wetgeving te volgen als je weet of voldoende elementen hebt om te geloven dat je op lange termijn net meer geld kwijt gaat zijn dan bij een andere aanbieder. Dan volg je beter de geest van de wet, zoals men in andere landen wel doet.
Als BYD dan naar de rechtbank stapt, dat ze maar doen. De betrouwbaarheid zal dan wel ter sprake komen.
De echte oplossing is echter privatiseren. Dan heb je die regeltjes niet meer. Brussels Airlines kocht ook eens het goedkoopste vliegtuig. Een Russisch model, I kid you not. Laat ons zeggen dat ze dat vandaag niet meer zouden doen. Ze moeten dat ook niet. Het toestel in kwestie is al lang geretourneerd.
Maar het ging vooral over het nieuwe vervoersplan, en dat is toch echt wel Schoubs haar verantwoordelijkheid hoor. De Vlaamse Regering bepaalt wel de budgetten, maar ik denk niet dat ze aan De Lijn tot in het kleinste detail oplegt waar er een halte moet komen en waar niet.
Het blijft mij onduidelijk waarom je haar uit de wind zet. Ze lijkt geen haar beter te doen dan haar voorganger, ook een zeer triest figuur. Waarom niet eens iemand zonder partijkaart, maar met bewezen competentie in het domein van mobiliteit en vervoer, aan het stuur zetten en die de nodige vrijheid geven zonder inmenging?
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt niets van. Een overheidsbedrijf dient de wet te volgen of ze riskeren een sanctie. Schoubs moet roeien met de riemen die ze heeft en de opdracht die ze gekregen heeft proberen uitvoeren. Daar is te weinig geld voor gaf ze zelf al aan en dat werd NA de heisa ook toegegeven door de politiek, voordien was het stop met zagen en klagen.CCatalyst schreef: 10 jan 2024, 09:05En gebeurde dat ook voor het krantencontract van bpost?ivob schreef: 09 jan 2024, 18:36 Precies of Schoubs dat op haar eentje ergens onder tafel bedongen heeft.![]()
Soit, het klopt dat er een gebrek is inzake de aanbestedingswetgeving - men is te naief en houdt geen rekening met de misbruiken die bedrijven ervan kunnen maken, vooral door goedkoop te quoten met de achterliggende bedoeling om lage kwaliteit te gebruiken zodat het echte geld dan uit het onderhoud komt. Het is dan aan de beslissers, Schoubs dus, om dat te compenseren en niet blindelings de letter van wetgeving te volgen als je weet of voldoende elementen hebt om te geloven dat je op lange termijn net meer geld kwijt gaat zijn dan bij een andere aanbieder. Dan volg je beter de geest van de wet, zoals men in andere landen wel doet.
Als BYD dan naar de rechtbank stapt, dat ze maar doen. De betrouwbaarheid zal dan wel ter sprake komen.
De echte oplossing is echter privatiseren. Dan heb je die regeltjes niet meer. Brussels Airlines kocht ook eens het goedkoopste vliegtuig. Een Russisch model, I kid you not. Laat ons zeggen dat ze dat vandaag niet meer zouden doen. Ze moeten dat ook niet. Het toestel in kwestie is al lang geretourneerd.
Maar het ging vooral over het nieuwe vervoersplan, en dat is toch echt wel Schoubs haar verantwoordelijkheid hoor. De Vlaamse Regering bepaalt wel de budgetten, maar ik denk niet dat ze aan De Lijn tot in het kleinste detail oplegt waar er een halte moet komen en waar niet.
Het blijft mij onduidelijk waarom je haar uit de wind zet. Ze lijkt geen haar beter te doen dan haar voorganger, ook een zeer triest figuur. Waarom niet eens iemand zonder partijkaart, maar met bewezen competentie in het domein van mobiliteit en vervoer, aan het stuur zetten en die de nodige vrijheid geven zonder inmenging?
De echte oplossing is privatiseren helemaal niet en zeker niet voor de mensen die nu uit de boot vallen. Dat de privé wat verlieslatende lijnen voor gehandicapten gaat uitvoeren lijkt me sterk. Misschien kan een regionale luchthaven inspringen?
Als je minder geld krijgt dan moet je geen haltes bijplaatsen maar ben je in realiteit verplicht te snoeien. Dat weet de Vlaamse regering ook. Ze wilden van de basismobiliteit af, dat was een bewuste beleidskeuze. Niet iedereen heeft recht op mobiliteit in Vlaanderen, ze moeten maar lopen, rollen of kruipen naar de haltes die nog blijven bestaan. We kunnen geen belastinggeld verspillen aan economisch uitgerangeerden dat is immers heel erg nodig om nodeloze luchthavens te onderhouden opdat vrouwen van enkele diamantairs op citytrip kunnen. Vreemd toch dat de grote voorstanders van kostendekkend OV ook de grote verdedigers zijn van deze enorme verliesposten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Het zou heel fijn zijn als er een financiering is die wel in lijn ligt.
Het is ook niet dat De Lijn zoveel overheidsbudget opslorpt. Wetende dat je heel veel mensen een alternatief op de auto kan geven waardoor de zwaksten in de maatschappij alsook de financiëel zwakkere een kans kan bieden op een job. Zeker als daar een frequent en goed doorlopend openbaar vervoer tegenover staat. Dan valt die kost van het OV echt wel mee. Want elke job die je ermee wint is een besparing.
Het is ook niet dat De Lijn zoveel overheidsbudget opslorpt. Wetende dat je heel veel mensen een alternatief op de auto kan geven waardoor de zwaksten in de maatschappij alsook de financiëel zwakkere een kans kan bieden op een job. Zeker als daar een frequent en goed doorlopend openbaar vervoer tegenover staat. Dan valt die kost van het OV echt wel mee. Want elke job die je ermee wint is een besparing.
-
- Elite Poster
Bij mijn weten had Schoubs daar helemaal niets in de pap te brokken en volgens mij weet je dat ook zeer goed.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Off topic:
En mijn persoonlijke mening/instelling is dat ze zowat alles mogen privatiseren want ik zal mijn plan wel trekken en er waarschijnlijk dan nog een mooie extra cent aan overhouden ook.
Maar het kleine beetje empathie dat mij nog rest zegt me toch dat dit voor meer mensen veel nadeliger zou zijn door via privatisering voor alles de werkelijke kostprijs aan te rekenen + winstmarge ipv herverdeling van de centen van zij die hun plan goed kunnen trekken naar zij die dat niet of minder kunnen.
En op termijn zou het ook voor mij (en zij die denken door privatisering hun plan beter te kunnen trekken) nadeliger uitdraaien als in de praktijk iedereen maar zijn plan zou beginnen te trekken op de wijze dat het hun op dat ogenblik het beste uitkomt.
--------------------------------------------------------
On topic:
Wanneer bijna iedereen eigen vervoer gaat gebruiken omdat het openbaar vervoer totaal niet meer werkt en/of onbetaalbaar is geworden en/of in verhouding duurder is dan een eigen kleine (deel)auto geraak je met je eigen dure auto ook geen stap meer verder hoor. En al zeker niet wanneer men de wegenwerken in zijn totaliteit overlaat aan privé initiatieven.
En dat zal in een volledig geprivatiseerde maatschappij dan nog het minste van je zorgen zijn.
Laatst gewijzigd door ivob 10 jan 2024, 09:44, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Om voor flexvervoer te betalen, maak je gebruik van de vervoerbewijzen van De Lijn.ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 18:26 Wacht... vertel je nu dat mensen met een abbonement niet gewoon een flexbus kunnen gebruiken zonder extra te betalen?
Voor de vlotste reiservaring raden we aan om je abonnement of MOBIB-kaart te registreren in de Hoppinapp of via de Hoppincentrale bij je eerste reservatie. Voorlopig kan registreren nog niet via de Hoppinwebsite.
Geen abonnement? Dan koop je gemakkelijk een digitaal ticket van De Lijn via:
de De Lijn-app (voor het meest uitgebreide aanbod).
de Hoppinapp (waar je een ticket voor één rit of een 10 rittenkaart kan kopen).
-
- Elite Poster
Geen idee of dat bij De Lijn ook zo werkt (@Petrikske zal dat vlug genoeg aanvullen) maar het niveau van "de helpdesk" (meestal uitbesteed aan een extern privé bedrijf dat werkt met lage lonen) ongeacht het hoofdbedrijf is toch een algemeen gekend heikel punt?ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 21:25 Maw de persoon aan de telefoon wou al gaan beweren dat "een uur op voorhand reserveren" met een serieuze korrel zout moest genomen worden, en dan moet die mens zelf nog verbeteren dat het een halfuur is, geen uur.
Toegevoegd na 5 minuten 25 seconden:
Volgens de logica van de voordelen van de privatisering is niet elke job een besparing. Het is wel (deels) een verschuiving van de budgetten van het ene overheidsdepartement naar het andere.
In een geprivatiseerde omgeving waar alleen de rendabiliteit van toepassing is zouden er heel veel jobs gewoon niet meer bestaan en zouden die mensen dan hun plan moeten (leren) trekken.
Het zou bovendien de betere verdieners in eerste instantie het voordeel opleveren dat ze veel minder belastingen moeten betalen en meer inkomsten kunnen houden voor zichzelf (of dat finaal ook voor hen voordeliger zou zijn durf ik te betwijfelen maar dat is louter mijn mening).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd hebt begrepen.ivob schreef: 10 jan 2024, 09:55 Volgens de logica van de voordelen van de privatisering is niet elke job een besparing. Het is wel (deels) een verschuiving van de budgetten van het ene overheidsdepartement naar het andere.
I
Het gaat niet om de jobs bij De lijn zelf. Het gaat om de jobs die door de toegankelijkheid(lage kosten, frequent vervoer, mogelijkheden) het makkelijker maakt voor werkzoekenden om werk te vinden.
Er zijn mensen zonder rijbewijs, er zijn mensen met een handicap en er zijn mensen die wegens financiële redenen niet in de mogelijkheid zijn om een auto te kopen/huren/leasen. Als al die personen toch aan een job komen of de mogelijkheid hebben is elke job die hiermee ingevuld geraakt WEL een besparing voor de overheid zij het een indirecte.
-
- Elite Poster
Nee ik begreep het niet verkeerd en het ging me niet over interne jobs bij De Lijn.
Maar totaal off topic dus ik zal me onthouden om dieper op dit onderwerp in en verder te gaan.
Maar totaal off topic dus ik zal me onthouden om dieper op dit onderwerp in en verder te gaan.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Dat het krantencontract een goed voorbeeld is van het omgekeerde van wat je probeerde te poneren, dat weet je volgens mij ook zeer goed.ivob schreef: 10 jan 2024, 09:33 Bij mijn weten had Schoubs daar helemaal niets in de pap te brokken en volgens mij weet je dat ook zeer goed.
Schoubs, of de federale regering, zijn geen simpele lage ambtenaartjes die moeten uitvoeren wat de wet zegt. Iemand die op zo'n hoog niveau zit moet verder kunnen denken en moet de mensen waar die verantwoordelijk voor is ook durven beschermen tegen de nadelen van puur uitvoeren wat de wet zegt.
De federale regering deed dat om de werknemers van bpost te beschermen. Of dat goed is of niet laat ik in het midden, ik zie persoonlijk niet in waarom de regering geld moet geven voor krantenbedeling, dat lijkt me ook een uitholling van de vierde macht, maar soit. De andere mededingers hebben alle recht om naar de rechtbank te stappen en dit aan te vechten. Als ze gelijk krijgen gebeurt de toewijzing opnieuw. Wat er niet gebeurt is dat een rechtbank de regering zou veroordelen om de wet niet correct uit te voeren, die hoeven niets te vrezen. Er is geen strafbepaling voorzien.
Ook voor Schoubs zou dat analoog niet het geval zijn als zij de aanbestedingsregels op dezelfde manier had geinterpreteerd zoals de federale regering gedaan heeft maar zij voert ze naar de letter uit en maakt dus wel de beslissing die De Lijn op termijn meer zal kosten dan de andere voorstellen. En ja, ook als ze de toewijzing aan Van Hool oid gedaan had ging het kritiek regenen. Als je 200k per jaar verdient wordt van je verwacht dat je daar tegen kan. Er zijn mensen die elke dag veel meer kritiek krijgen dan Schoubs en veel minder verdienen.
-
- Elite Poster
Ik probeerde helemaal niets te "poneren" maar gaf gewoon aan, volledig ontopic, hoe het bij de Lijn werkt/opgelegd wordt om een contract toe te wijzen. Het ging hier helemaal niet over de krantenbedeling noch over het beleid binnen en over bpost. Beide bedrijven hebben trouwens een verschillende voogdijoverheid dus zelfs dat is een totaal andere winkel.CCatalyst schreef: 10 jan 2024, 10:53 Dat het krantencontract een goed voorbeeld is van het omgekeerde van wat je probeerde te poneren, dat weet je volgens mij ook zeer goed.

Het heeft dus helemaal geen zin er totaal iets anders bij te sleuren om proberen alsnog je ongelijk af te wenden.
En hier stopt het voor mij wat betreft deze non discussie in dit topic want het punt was duidelijk ook al past het (weer) niet in de eigen kraam. Wat mij betreft spartel je dus nog maar even door en sleur je er nog vanalles bij dat wel in je kraam past ook al is het hier volledig of topic.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Ik ben in de veronderstelling dat de helpdesk volledig in handen is van de Lijn zelve maar in de huidige snel veranderende wereld moet je voorzichtig zijn met uitlatingen..dus, een poging tot opzoeking.ivob schreef: 10 jan 2024, 09:55Geen idee of dat bij De Lijn ook zo werkt (@Petrikske zal dat vlug genoeg aanvullen) maar het niveau van "de helpdesk" (meestal uitbesteed aan een extern privé bedrijf dat werkt met lage lonen) ongeacht het hoofdbedrijf is toch een algemeen gekend heikel punt?
Wat betreft reserveren voor een flexbus lijkt het erop dat dit niet in handen meer is van de Lijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200917_92550188
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210120_91642137
https://www.hln.be/binnenland/de-lijn-e ... ~a58616c1/
Knack artikel is behoorlijk lang, het gedeelte "De zoveelste kaakslag'' is van toepassing.
https://www.knack.be/nieuws/vlaamse-reg ... r-vervoer/
Wat betreft de Helpdesk van de Lijn vind ik het volgende.. https://www.delijn.be/nl/content/contac ... verlening/
Doorgifte van de gegevens
De Lijn doet een beroep op partners (In2Com en De Lijninfo) om klantenreacties te registreren en te beantwoorden.
Waarbij ik toch vermoed dat het personeel van De Lijninfo, toch mensen zijn van de Lijn.
De Lijninfo moet immers kunnen beschikken over alle details van de dienstuitvoering, geen idee of dergelijke info zomaar word vrij gegeven, elke rit die word gereden word immers opgeslagen en dat is als het ware seconde per seconde, dus tijden, snelheden, stevig in de remmen gaan (geen grap) alles word opgeslagen.
Zaken waarvoor je terecht kan bij De Lijninfo: https://www.vlaanderen.be/organisaties/ ... e-lijninfo
Jaarverslag van 2023 zie ik nog niet op de website maar als ik kijk naar het jaarverslag van 2022 zie ik het volgende qua 'klantenreacties'
Stijgend aantal klantenreacties
We zagen ook het aantal klachten opnieuw
toenemen. We klokten af op 58 162 klantenreacties
Voor meer info zie het jaarverslag. https://www.delijn.be/nl/content/over-d ... verslagen/
- Dizzy
- Elite Poster
Hoge of lagere ambtenaren speelt geen rol, ze moeten altijd de wet respecteren. In een sterk gepolitiseerde omgeving als De Lijn is de bewegingsvrijheid van een ambtenaar, ook een hoge, erg beperkt. Dat was ook snel te merken want een kritische opmerking leverde al de terechtwijzing: "stop met zagen en klagen" op. Hoe wil je dan dat ambtenaren buiten de lijnen zouden kleuren?
Een openbare aanbesteding verloopt volgens VOORAF vastgelegde regels en het is net de bedoeling dat men nadien niet kan beginnen sjacheren. De beste aanbieder moet het contract krijgen en dat is wat Schoubs dus deed. Dat de bussen van de duurdere Vanhool in het buitenland gemaakt worden maakt ook dat het niet zoveel uitmaakt. Wou de Vlaamse regering een Vlaams bedrijf beschermen dan had ze dat in de regels moeten opnemen VOOR ze de aanbesteding uitschreven.
Bovendien komt het pleiten voor een duurdere aanbieder erg tegenstrijdig over met de eis aan De Lijn om op de kosten te letten.
Voor een paar vluchten minder naar enkele Europese shoppingsteden waren er waarschijnlijk wel zaken mogelijk maar prioriteiten moet men nu eenmaal stellen.
Een openbare aanbesteding verloopt volgens VOORAF vastgelegde regels en het is net de bedoeling dat men nadien niet kan beginnen sjacheren. De beste aanbieder moet het contract krijgen en dat is wat Schoubs dus deed. Dat de bussen van de duurdere Vanhool in het buitenland gemaakt worden maakt ook dat het niet zoveel uitmaakt. Wou de Vlaamse regering een Vlaams bedrijf beschermen dan had ze dat in de regels moeten opnemen VOOR ze de aanbesteding uitschreven.
Bovendien komt het pleiten voor een duurdere aanbieder erg tegenstrijdig over met de eis aan De Lijn om op de kosten te letten.
Voor een paar vluchten minder naar enkele Europese shoppingsteden waren er waarschijnlijk wel zaken mogelijk maar prioriteiten moet men nu eenmaal stellen.