Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, gedrag ligt niet aan het vervoersmiddel maar aan de gebruiker.

De snelheid, en vooral het verschil in snelheid, is wel degelijk een probleem. De reactietijd is korter en mensen zijn het ook nog niet altijd gewoon. Snelheid zorgt ook voor grotere schade. Met 45 km/u botsen is niet leuk maar met een fiets tegen die snelheid nog maar vallen is nog veel minder leuk.

Elektrische fietsen kunnen inderdaad voor een deel wagens en zeker tweede wagens vervangen, zeker in de steden. Met de bakfietsen kan je bovendien ook redelijk wat gewicht vervoeren. Geen brandstofkosten en soms zelfs een premie maakt hen interessant.

Uiteraard geeft iedereen uit wat hij wil en aan wat hij wil. Toch mag men vragen stellen bij de redelijkheid van sommige prijzen als een fiets bijna evenveel kost als een wagen.

Over het sportieve ervan dit: je kan er inderdaad ook sportief mee rijden maar ik stel vast dat de meerderheid dat niet doet. Een paar keer de molen ronddraaien en dan de fiets laten bollen. Dat zijn ook geen mensen die afstanden maken. Het kan zelfs contraproductief zijn want waar je eerst veel mensen op elektrische fietsen zag die niet meer met een gewone fiets konden rijden zie je nu jongeren met zo'n ding cruisen. Met een gewone fiets zouden zij meer gezondheidswinst boeken.

Dat doet me denken aan de schooltijd, toen was het nog gebruikelijk dat men per fiets naar school ging. De "minst sportieven" uit de klas kwamen uiteraard met hun Camino, al dan niet uitgebouwd. Als ze niet al te hard opgedreven waren reed je die nog voorbij, niet voor het zicht maar eerder voor het lawaai en de stank, van de Camino uiteraard :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Het kan zelfs contraproductief zijn want waar je eerst veel mensen op elektrische fietsen zag die niet meer met een gewone fiets konden rijden
En dat verklaart dus 90% van de e-bike ongevallen :| Heb zelf al 2 keer een ambulance voor iemand moeten bellen. En kan de tel niet meer bijhouden hoeveel mensen ik spontaan heb zien omvallen of met een bibberend stuur de gracht heb zien inrijden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Is het hier nu een pro-contra debat geworden? Die vinden we op het internet genoeg.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Hey guys, ondertussen is hier de keuze al lang gemaakt, na nog eens bij de lokale fietsboerin te zijn gepasseerd die ineens de Koga PaceB10 had staan. En net als mijn vorige Koga was dit een 'Waaw, OK dit is het' gevoel, maar jammer genoeg kon ze die fiets niet bestellen voor eind oktober 2022! (we waren toen april 2021!). Eens gaan horen in NL, en 16 weekjes besteltijd, thuisbezorgd of gaan afhalen in Gouda voor 50 euro korting! Ondertussen al paar honderd KM op de teller en een zalige fiets! Staat hier veilig in het tuinhuis, vast met verschillende sloten naar oa vloeranker. De laatste maanden werden hier in de streek wat fietsen gestolen uit schuurtjes, dus beter voorkomen (ook alarm en camera in tuinhuis) dan gepikt!

Super tevreden van!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Mooie fiets! Ik heb nog een Koga Tesla staan uit 2009 met achtermotor en veeeele kilometers op. Die wordt nu gebruikt door gans de familie voor de korte ritten.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dizzy schreef:Uiteraard geeft iedereen uit wat hij wil en aan wat hij wil. Toch mag men vragen stellen bij de redelijkheid van sommige prijzen als een fiets bijna evenveel kost als een wagen.
De reden is daarvoor gekend he, al de stupide regels waar die fiets moet aan voldoen en zijn conformiteit en het lage aantal geproduceerde fietsen.

Wat niet weg neemt dat de restwaarde van een e-brommer of e-wagen hoger ligt dan die van een fiets.

Zag hier het verhaal staan: 4000 euro aanschaf, verkoop na enkele jaren voor 1000. Mijn eerste was een 2de hands, aankoop 1500, verkoop na 2 jaar 500. Die fiets was na 6 jaar rijden compleet op.

Het is een feit dat die SP's eigenlijk veel te duur zijn voor wat het 'maar' is. Om het echt cru uit te drukken, het is een e-bike die gewoon 45 kan, ne spiegel, ne toeter en een stoplicht heeft.

Maar hey, goed nieuws, alsof mijn werkgever mijn bericht kon lezen, we krijgen retroactief van september een fietsvergoeding van 21c per kilometer. Maakt EINDELIJK het verschil met wagen rijden een heel stuk aantrekkelijker. Deze is dan weer niet geldig op andere elektrisch aangedreven vervoersmiddelen zoals steps, monowheels of e-brommers. Wat het prijsverschil nu weer wat kleiner maakt natuurlijk op het einde van de rit. Al denk ik persoonlijk dat ik er op 6 jaar geen fiets van 8300 euro kan van terugbetalen met mijn kilometervergoeding. :)
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dizzy schreef:Over het sportieve ervan dit: je kan er inderdaad ook sportief mee rijden maar ik stel vast dat de meerderheid dat niet doet. Een paar keer de molen ronddraaien en dan de fiets laten bollen. Dat zijn ook geen mensen die afstanden maken.
mmm... ben niet helemaal akkoord; het feit dat je de molen ronddraait (zelfs zonder veel watt op de pedalen te zetten) is al genoeg om een pak gezondheidswinst te boeken. Onderschat het onmiddellijke effect van dagelijks bewegen niet.

Mocht ik op max 25km van mijn werk wonen, mijn auto werd snel gewisseld voor een e-bike (en 't zelfs een bedrijfswagen :? )
SPR schreef:Het is een feit dat die SP's eigenlijk veel te duur zijn voor wat het 'maar' is. Om het echt cru uit te drukken, het is een e-bike die gewoon 45 kan, ne spiegel, ne toeter en een stoplicht heeft.
Ik zie toch veel verschil tussen 25km/u en 45km/u hoor. De aandrijving alleen al, bij een 45km/u is een riem zwaar aan te raden, de motor trekt op langere termijn een gewone ketting en tandwielen gewoon kapot. Ook de algemene bouwkwaliteit is veel steviger én er is een grotere batterij voorhanden.

EDIT: typo-error corrected
Laatst gewijzigd door phildww op 11 nov 2021, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zoals ik hier al gelezen heb, vanaf de moment dat je hartslag omhoog gaat boek je winst. Al is het dat het fourageren gelijk staat aan een uur wandelen per dag, dat is nog altijd beter dan niks doen. Een collega van mij komt nu een jaar met de pedelec naar het werk (30 km enkel) en is zo'n 20 kwijt geraakt. Als ik hem mag geloven, louter en alleen door het gebruik van die pedelec want zijn eetgewoonten heeft hij niet veranderd. Het heeft mij alleszins over de streep getrokken.

De elektrische fiets en bij uitbreiding de pedelec heeft mensen uit de auto en de file gehaald en maakt het mogelijk om dagelijks naar het werk te fietsen.
Het is gewoon een feit dat mensen vaker en langer kunnen fietsen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:en is zo'n 20 kwijt geraakt. Als ik hem mag geloven, louter en alleen door het gebruik van die pedelec want zijn eetgewoonten heeft hij niet veranderd. Het heeft mij alleszins over de streep getrokken.
Zal er vanaf hangen hoeveel kilojoules dat je er zelf insteekt. Aan de hoge kant zal dit 400/uur zijn. Dan je kom je aan 20 uur/ per kilo vet. Het kan dus wel.

Alleen ga je dan voor iemand die ongetraind is, in de "zweet" zone terecht komen. En dan verlies je een heel aantal e-bike voordelen (niet hoeven douchen, omkleden etc).

Voor corona heb ik 9 jaar elke werkdag met de fiets gedaan. Maar het is niet elke dag rozenkleur en maneschijn. De winters van 2010/2011 waren verschrikkelijk (maanden sneeuw, tot -15). Regen is er wel elk jaar. Buiten alle voordelen die opgenoemd worden, zijn sommige dagen toch echt "shit" om eender welke fiets te gebruiken :-D
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 11 nov 2021, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zweet heel weinig maar ik push me ook nooit op een fiets. Meestal fiets ik tussen de 18 en 21 km per uur met een normale fiets. Maar hier aan de kust en zeker de oostkust is het weer echt onstuimig dat ik vaak de fiets niet neem.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

petrol242 schreef:Zoals ik hier al gelezen heb, vanaf de moment dat je hartslag omhoog gaat boek je winst.
Een collega van mij komt nu een jaar met de pedelec naar het werk (30 km enkel) en is zo'n 20 kwijt geraakt. Als ik hem mag geloven, louter en alleen door het gebruik van die pedelec want zijn eetgewoonten heeft hij niet veranderd
32km enkel, sinds september 2020 (nu nog 2x/week en vanaf april 4x/week). Normaal ben ik ultraloper maar door een zware blessure sinds december nu al bijna een jaar amper een paar kilometer mogen lopen. Dankzij het fietsen (en geen wijziging in eetpatroon, foei ikke!) geen gram bijgekomen. Basisconditie is wel fenomenaal op peil gebleven, loopspieren moeten nu uiteraard wel weer getraind worden.
Je moet wel in gedachten houden dat ik altijd bewust in hartslagzone 3 fiets natuurlijk! En dat werd na een paar maanden steeds moeilijker omdat die fietsgerelateerde spieren inderdaad hun werk begonnen doen. Het gevolg is dat ik nu toch echt wel constant op het randje van de ondersteuning moet fietsen (Klever Pinion in stand 2) om die hartslag in zone 3 te houden wat in het begin zeker het geval niet was!

Dus ja, ook uit eigen ervaring weet ik dat je basisconditie, zelfs bij sportievere personen, er geen kwaad van heeft. Als je het aanpakt als een training uiteraard en zeker wanneer je het vergelijkt aan diezelfde 2*45 minuten in de file met je auto!

Oh, en om het verhaal compleet te maken: puur op fietsvergoedingbedrag-hoger-dan-autovergoeding en op de dieselprijs (dus niet slijtage en het straks buitengooien van de auto) verdien ik 2000EUR netto (!) per jaar meer door 2 dagen met de fiets naar het werk te gaan, 4000EUR/jaar netto vanaf april als ik 4 dagen ga. Dan koop ik inderdaad een fiets van 8000EUR voor dat klein beetje extra luxe en gebruiksgemak, als de ROI toch zo hoog ligt! (met een IRR van 22% na 5 jaar verwachte levensduur en verkoopprijs van 0EUR dan, kan je niet gaan twijfelen toch?).
Om de vragen al voor te zijn: ja, ik volg mijn ROI-voorspelling inderdaad per rit op en ik reken inderdaad enkel de ritten mee die ik anders sowieso met de auto had gedaan, ik reken dus altijd in het voordeel van de auto.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Momenteel ga ik ongeveer 20% op jaarbasis met een niet ondersteunde fiets naar het werk. Dat verschilt wel van jaar tot jaar. Met de gewone fiets ben ik niet geneigd om met de vroege shift met veel plezier de fiets te pakken. Zelfde verhaal na een nachtshift, dan ben je blij wat ondersteuning te hebben. We zullen zien of dat verbetert met de aankomende pedelec. Voor mij is dan het grote voordeel dat ik niet veel vroeger moet vertrekken dan ik met de auto zou gaan werken.

Groot voordeel voor mij, ik kan douchen op het werk, heb een fantastische conflictvrije fietsroute met veel rechte stukken om maximaal van de pedelec gebruik te kunnen maken en uiteraard maximale fietsvergoeding.

Ik kijk er alvast naar uit om van de pedelec mijn hoofdmodus van woon-werk te maken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vind het jammer dat ik niet kan fietsen naar het werk want even 100 km fietsen is gewoon niet te doen :lol:
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

DidierS schreef:Om de vragen al voor te zijn: ja, ik volg mijn ROI-voorspelling inderdaad per rit op en ik reken inderdaad enkel de ritten mee die ik anders sowieso met de auto had gedaan, ik reken dus altijd in het voordeel van de auto.

Mijne zoon doet net hetzelfde, en woont 12km van zijn werk - toch goed voor een mooie gravelbike (hij vindt zich nog te jong voor een e-bike) van 3.000 euro die na 2 jaar volledig terugbetaald is.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

phildww schreef: Ik zie toch veel verschil tussen 25km/u en 45km/u hoor. De aandrijving alleen al, bij een 45km/u is een riem zwaar aan te raden, de motor trekt op langere termijn een gewone ketting en tandwielen gewoon kapot. Ook de algemene bouwkwaliteit is veel steviger én er is een grotere batterij voorhanden.
Ja en nee. De huidige ebikes zijn ook steviger, hebben ook vaak al dikkere banden, zelfs met riem etc etc. Die betere fietsen tikken ook al vlot tegen de 2500 a 3000 euro aan maar je kan nog steeds een Aldi model aanschaffen van rond de 1000 tot 1500 euro en daar ook best behoorlijk mee fietsen.

Als je een SP dan wil vergelijken met iets wat stevig is, vergelijk ze dan met een e brommer klasse B en dan merk je al snel dat die gewoon veel goedkoper zijn. Zoals ik al schreef, een e bromfiets, daar tikken de deftige modellen al tegen de 3500 aan, probeer daar maar eens een SP voor te vinden.

Het is voornamelijk duur omdat alles aan bepaalde normen moet voldoen en certificaten en dat kost handen vol geld als dat maar voor een beperkt aantal fietsen moet gedaan worden. Feit blijft wel, een paar jaar terug was de prijs van een SP eerder rond de 5000 euro terwijl dat nu al zeker 1000 a 2000 euro hoger ligt. Mijn eerste was nieuw 3995 euro en die reed eigenlijk best leuker dan wat ik nu heb. Laat ik ook zeggen dat producenten maar al te graag hun prijzen wat opgekrikt hebben door de coronacrisis te 'mis'bruiken. Bepaalde merken hebben door de grote vraagprijs gewoon even goed doorgerekend want mensen konden toch niet aan een fiets raken. Alle fietsen zijn op dit moment nog steeds veel duurder dan voor corona.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

SPR schreef:
Als je een SP dan wil vergelijken met iets wat stevig is, vergelijk ze dan met een e brommer klasse B en dan merk je al snel dat die gewoon veel goedkoper zijn.

Het is voornamelijk duur omdat alles aan bepaalde normen moet voldoen en certificaten en
E-brommers moeten ook aan normen voldoen en certificaten kunnen voorleggen en die zijn ook slechts in kleine volumes op de markt.

Een speedpedelec is duur omdat de markt het toelaat, voor vele eigenaars is het een gadget waarmee ze hun ‘status’ kunnen laten zien aan de buitenwereld.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Maar het is niet omdat er speed pedelecs van 8k+ € te koop zijn, en straks zelfs het nieuwe topmodel van Stromer voor 13k, dat dat ook de norm is he.

Je hebt een Stromer ST1 met 983Wh batterij voor 5k (dealerkorting inbegrepen) en er zijn tegenwoordig opties genoeg voor minder dan 5k (zie https://speedpedelec.org/goedkope-speed-pedelec/ bvb). Daarnaast verschijnen er tegenwoordig veel 2dehands op de markt, door aflopen lease-contract bvb, waar soms echte koopjes bij zitten door het weinige aantal kilometers gereden.

Dat het voor 'veel eigenaars' een statussymbool is, allez man, voor enkelen misschien. Voor de meesten is het gewoon een efficiënt woon-werkvervoersmiddel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Efficiënt, goedkoop én goed voor de gezondheid.
Wat wil een mens nog meer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

phildww schreef:het feit dat je de molen ronddraait (zelfs zonder veel watt op de pedalen te zetten) is al genoeg om een pak gezondheidswinst te boeken. Onderschat het onmiddellijke effect van dagelijks bewegen niet.
Klopt niet en is al in onderzoek tegengesproken. Er is veel verschil in hoe de molen ronddraait. Als je geen kracht zet en de fiets eigenlijk gewoon laat bollen dan komt er weinig energie bij te pas. Er wordt hier zelfs gesproken van niet zweten, dat is al een teken dat je niet teveel inspanning levert. Als je een inspanning doet zullen uw spieren opwarmen en krijg je het dus warm, na een tijd ga je zweten wat dient om het lichaam af te koelen.

Zoals ik al zei gebruiken velen de fiets voor slechts korte trajecten van hoop en al enkele kilometers. Ze trappen dat ding in gang en dan is de grootste inspanning al voorbij. Om de 200m laten ze de fiets bollen tegen +- 18km/u, soms nog lager. Dat rij je met een normale fiets zonder veel inspanning.

Ik ontken niet dat je sportief kan fietsen met een e-bike en dat het beter is dan in een wagen te hangen maar een grote groep fietst niet sportief en behaalt daarom slechts zeer beperkt fysiek voordeel. De reden van veel kopers is blijkbaar niet sportiever zijn maar wel minder moeten trappen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vergelijk op een ebike zitten dan met in de auto zitten.
Dan is de gezondheidswinst van (zelfs minimale) beweging tov stil zitten niet zo moeilijk te vatten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef: Zoals ik al zei gebruiken velen de fiets voor slechts korte trajecten van hoop en al enkele kilometers. Ze trappen dat ding in gang en dan is de grootste inspanning al voorbij.
Je kan niet ontkennen dat veel (oudere) mensen ondertussen de weg terug gevonden hebben naar de fiets. Het is net door de ondersteuning dat mensen vaker én langer gaan fietsen. Ik heb dat in de jaren op mijn fietstochten toch zien toenemen. Wat ook leuk is om zien is dat er ook meer mensen in groep gaan fietsen. Ik kom die dikwijls tegen, meestal georganiseerd vanuit Okra of dergelijke. Dus ik zou de impact van de elektrische fiets niet willen onderschatten zowel naar lichamelijke als geestelijke gezondheid toe.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dizzy schreef:en is al in onderzoek tegengesproken.
Toon 's dat onderzoek dan? En dan niet dat van een journalist hé... een gedegen onderzoek, van een univ, met voldoende empirische bewijzen en tegenspraak.

Ik blijf bij mijn stelling: een e-bike 'bolt' nooit vanzelf maar geeft trapondersteuning, je moet wel degelijk trappen.

En dat trappen, hoe weinig ook, is voldoende om een effect op de fysieke conditie te hebben. Wat niet wil zeggen dat je met een e-bike alleen ineens super-topfit wordt. Wél dat je op gelijk welke e-bike beter af bent dan in een auto.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190819_04566820
Elektrische fietsers trappen net zo gezond
Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan hun gezondheid als wie op een ‘gewone’ fiets rijdt – omdat zij meer fietsen en langere afstanden afleggen. ‘Het is een zegen voor ouderen en hartpatiënten.’
E-fietsers verbruiken meer dan echte fietsers

De onderzoekers drukken die inspanningen uit in Mets, wat staat voor Metabolic Equivalent Task en een maatstaf is voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost. Gewone fietsers gebruiken wekelijks gemiddeld 4.085 Mets, bij de e-fietsers is dat met 4.463 Mets zelfs wat meer.

De verklaring: wie elektrisch rijdt, rijdt niet alleen vaker, maar legt doorgaans ook flink meer kilometers af dan zijn of haar weliswaar wat steviger trappende medefietsers. De elektrische fiets heeft intussen een stevig aandeel vergaard in het woon-werkverkeer. Hij maakt het mogelijk om afstanden die vroeger alleen met de auto overbrugbaar waren, nu ook trappend af te leggen. Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer.

Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert dat hij per afgelegde kilometer minder inspanning vraagt.
Zoals ik al zei: heilzaam.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Petrol heeft gelijk, bij ouderen is een ebike een echte gamechanger en het kan hen niet alleen mobiliteit bezorgen maar ook opnieuw deelname aan de maatschappij. Ik heb al eens aangehaald dat zeker voor een bepaalde groep de ebike zeer goed is en ook mentaal heilzaam.

Er zijn echter heel veel verschillen in gebruikers en groepen. Zoals ik al zei was de ebike aanvankelijk vooral voor oudere fietsers die daarmee konden blijven fietsen, dat was dus pure winst. Jongeren keken er aanvankelijk wat op neer want je mankeert toch niets dus waarom zo'n fietsbrommer gebruiken.

Die fase is ondertussen voorbij. Ebikes zijn nu populair, ook bij jongere mensen dan louter bejaarden. Je zag ze plots ook opduiken op routes die verder van de stad waren en recreatief. Vaak was het de man die nog een gewone fiets had en mevrouw reed met de ebike. Ook dit was win/win want anders zou mevrouw niet meefietsen en zou meneer misschien ook minder fietsen. Nadeel is dat ze nog altijd stoppen voor een paar pannekoeken met ijs :lol:

Nu zitten we alweer verder en zie je de ebikes overal. De fiets voor gehandicapten is nu een hip hebbeding geworden. Het wordt gebruikt om naar het werk te gaan en vervangt steeds vaker de wagen. Ook dit is positief want elke wagen minder is winst. Iemand die fietst tegenover de wagen gebruiken is pure winst.

En dan kom je bij groep waar ik het over had en die stevig aangroeit. Er zijn nu mensen die perfect met een gewone fiets kunnen rijden maar die gewoon een ebike nemen omdat dat minder moeite kost. Zij fietsten voorheen ook al maar dat was te lastig. Voor hen is er geen winst maar eerder verlies. Ik rij bijna dagelijks met een fiets en het aantal gewone fietsen neemt constant af, zelfs studenten zie ik nu al met ebikes rondrijden.

Daarom dat ook de Nederlandse fietsersbond, toch mensen die iets kennen van fietsen waarschuwen voor dit punt. Een ebike kan je lui maken en uw conditie kan net achteruit gaan omdat je nu veel minder inspanning levert dan voorheen.

Het onderzoek dat hier geciteerd wordt gaat over de EU en zoals steeds zijn er grote verschillen tussen landen en hoe ze fietsen. Dat de ebiker veel meer kilometers zou afleggen hangt af van welke categorie men bekijkt. Mensen die naar hun werk fietsen zullen dat inderdaad doen van verder met een ebike maar bij anderen is dat al veel minder zeker. Wij fietsen vaak via de knooppunten maar ik zie er weinig die routes van 80+ kilometer doen, ook al rijden ze met een gloednieuwe ebike, ondertussen mevrouw EN meneer. Die mensen rijden de routes zoals voorheen maar ze zijn nu sneller aan de café :lol:

Ik ben pro ebike maar ik vind wel dat men een beetje moet opletten met het doen alsof alles eraan een voordeel is want dat is het niet bij bepaalde groepen. Net zoals vroeger net degenen die wat extra beweging konden gebruiken een Camino kochten zijn het nu net degenen die meer baat bij een gewone fiets hebben die eerst voor de ebike kiezen. Kortom het verhaal is veel genuanceerder.
Laatst gewijzigd door Dizzy op 12 nov 2021, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Je moet inderdaad nog eens regelmatig op een gewone fiets springen. Ik heb voorgenomen om de pedelec voor voornamelijk woon-werk te gebruiken en de vele vergaderingen die ik heb. Gewoon functioneel waar ik ander het OV of de auto voor neem. Maar mijn recreatief fietsen zal op de gewone cross hybride blijven. Zonder ondersteuning dus.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

h1ttent1t schreef:Maar het is niet omdat er speed pedelecs van 8k+ € te koop zijn, en straks zelfs het nieuwe topmodel van Stromer voor 13k, dat dat ook de norm is he.

Dat het voor 'veel eigenaars' een statussymbool is, allez man, voor enkelen misschien. Voor de meesten is het gewoon een efficiënt woon-werkvervoersmiddel.
Natuurlijk is zo'n dure fiets niet de norm, maar ze zijn wel degelijk duurder geworden dan pakweg 2 tot 4 jaar terug, en eigenlijk ook VEEL duurder.

Mijn eerste ebike was een Hercules Robert, best een heel goeie fiets, voor 1800 euro. Koop je nu voor die prijs nog zo'n fiets? Pa heeft een Kalkhoff gekocht, op zicht een mottig ding, ik vind niet dat deze goed rijdt, en die zit ook niet vol extra snufjes tegenover de Hercules maar heeft wel 3400 euro neergeteld. De Robert is echter na 6 jaar gesneuveld. Bij een vriendin van mij is nog steeds de Roberta in gebruik tot best grote tevredenheid. Ze heeft dan recent een Husqvarna bij gekocht, 4000 euro. Wat ik ook veel vind voor een beetje MTB met een pittig motorke.

Ik heb nu een Norta Speed Pedelec, nu ook geen uitzonderlijke fiets in het gamma, maar 6100 euro adviesprijs is ook niet min. Had eigenlijk beter toen een Stromer gekocht want ook deze fiets haalt met moeite 45 per uur en was duurder. Nu goed, de batterijen en de riem van de Norta maken wel veel goed. Mijn vorige speed pedelec kwam uit Nederland en was 2000 euro goedkoper en daar reed ik liever op dan op de Norta maar zoals ik al zei, na 6 jaar is zo'n fiets op.

Dat sommige mensen een SP zien als een statussymbool is me nieuw, de meesten gebruiken dat gewoon om mee te fietsen en om de auto meer te kunnen laten staan. Ken persoonlijk niemand die daar zit over te stoefen om eerlijk te zijn. Of het moet diene gouden Stromer zijn van 13k :D
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

phildww schreef: Toon 's dat onderzoek dan? En dan niet dat van een journalist hé... een gedegen onderzoek, van een univ, met voldoende empirische bewijzen en tegenspraak.
Is eigenlijk geen moeilijk onderzoek. Als het over een inspanning gaat, kan je dit makkelijk meten met een pedaal gebaseerde vermogen meter (of op een andere plaats afhankelijk van de aandrijving).

Alle wetenschap achterwegen gelaten. Denk ik dat je het best in de categorie van gematigd wandelen kan plaatsen. Alleen heeft wandelen meer voordelen voor botdichtheid etc.. en is een stuk veiliger voor de oudere generatie.

Als je echt over conditie spreekt, ga je met een SP snel op een plateau terecht komen. Omdat je weinig variatie in inspanning hebt. Het aantal calorieën wat je verbrandt verlaagt dan ook, omdat je lichaam hieraan gewoon raakt. Dus als je jezelf af en toe niet pushed, is de winst minimaal.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Heb zelf twee weken geleden zo een snelfiets (Klever Alpha) gekocht waarmee je makkelijk 45 per uur rijdt.
Normaal sport ik quasi dagelijks. Door een blessure die gelukkig bijna genezen is, is dat bijna volledig stilgevallen.
Ik rijd bij normaal rijden (35-40) toch makkelijk 40 slagen meer per minuut dan dat ik in rust in de auto zit. Bij stevig doorfietsen (rond de 45 of er iets boven) ga ik toch naar mijn aerobe zone en een 80-90 slagen boven rusthartslag.
Als zijn het maar 30 slagen dat je hartslag naar boven gaat, dan nog is het beter dan in de auto te zitten voor je gezondheid.
ivybec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:21
Locatie: Bredene
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

- Mijn eerste e-bike was een minifiets, deze kostte zo'n 1500 €. Verkocht voor 800 € na 2 jaar.

- Mijn tweede e-bike was een Klever B-comfort (25 km/h) met 470 W batterij, deze kostte zo'n 3000 €.
Ik kocht een tweede 570 W batterij voor 900 €.
Een dure fiets vind ik... wel comfortabel
Ik verkocht de fiets na 3 jaar en 16000 km voor 1400 € en de extra batterij voor 350 €.

- Ik rij nu met een Cmacewheel Y20 gekocht op een Chinese web site (met Europese stock).
Deze kostte mij 1070 € (alle kosten inbegrepen).
De fiets kwam met een 15 Ah batterij (720 W).
Ik kocht twee extra batterijen 20 Ah (960 W) voor 389 € en 25 Ah (1200 W) voor 429 €. Extra 2e lader voor 30 €
Totaal 1070 + 389 + 429 + 30 = 1918 €
Ik heb nu véél meer fiets, robuuster, 20" x 4" banden, rijdt met de drie batterijen véél verder en... die véél minder kost
Een lokale fietsen winkel / technieker wil deze fiets onderhouden. (de fiets heeft vrij verkrijgbare onderdelen, oa shimano derailleur).
Dus het hoeft niet per se héél duur te zijn.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

ivybec schreef:Ik heb nu véél meer fiets, robuuster, 20" x 4" banden, rijdt met de drie batterijen véél verder en... die véél minder kost
Een lokale fietsen winkel / technieker wil deze fiets onderhouden. (de fiets heeft vrij verkrijgbare onderdelen, oa shimano derailleur).
Dus het hoeft niet per se héél duur te zijn.
Good luck, hier is geen enkele fietsenzaak die een fiets wil herstellen zonder dat het bij hen werd gekocht wegens... Werk genoeg.

Mijn vriendin wou ook haar fiets onderhouden waar ik ga, wel, omdat ik mijn fiets daar gekocht had wilden ze hem onderhouden en als bijkomende voorwaarde dat het geen supermarkt fiets was. De handelaar verderop liet duidelijk hetzelfde verstaan.

Het is inderdaad een sweet spot om uw fiets tussen de 2 a 3 jaar te verkopen om er nog wat geld voor te krijgen, maar na 4 jaar is het sop van de kolen af. Voor Corona in alle geval. Nu geven mensen nog steeds zotte prijzen voor 2de hands fietsen.

Collega van mij verkoopt zijn koersfiets van een jaar oud aan 200 euro meer dan wat hij betaalde en was direct verkocht. Hoe zot...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is inderdaad bij meerdere handelaars zo maar ik vind dat een beetje gek. OK, als de fiets onderdelen bevat die hier niet te krijgen zijn maar als het om herstelbare zaken gaat is het dom om potentiële klanten weg te jagen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Lees wat er achter de drie puntjes staat: werk genoeg. :)

Als ik een afspraak maak voor een simpel onderhoud moet ik minstens 2 weken wachten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Onze fietsenmaker doet dat niet.
En "werk genoeg"? Ik belde recent en kon de week nadien al komen.
Er zijn momenten geweest dat ik 2-3 maanden moest wachten.
Ik denk dat de grote rush voorbij is? Net zoals Coolblue te lang gewacht heeft om te cashen met hun beursgang, denk ik dat de piek bij fietsenmakers (bestellingen, onderhoud) achter de rug is?
Iedereen die onderweg is met de auto en alzo de mobiliteitscijfers terug op het pre-corona niveau krijgt, is alvast niet met de fiets onderweg...

Nu ik - sinds enige tijd - terug verplicht 2 dagen naar Brussel moet, heb ik ook véél minder tijd om te sporten bv.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is gewoon kortzichtig want na een drukke periode komt...

Een slimme handelaar zal minstens deze personen proberen te helpen. Er is heel veel kans dat hij nadien dan een fiets aan hen verkoopt waar hij opnieuw aan kan werken. Nu jaagt hij mensen naar een andere slimme handelaar en is hij klanten kwijt, ook als het rustiger is.

Ik heb dat ooit gehad met een PC uit den Aldi. Ik ging naar een PC-boer en dat bleek de juiste omschrijving te zijn. Hij was aan het lachen met die bak uit den Aldi. Ik vroeg hem of hij iets wou verdienen of wou verder lachen. Hij heeft de herstelling gedaan, enkele minuten en 12 EUR later werkte mijn Aldi brol weer zoals de vorige jaren. Eens raden wie toen aan het lachen was :lol:

Nadien heb ik er een PC laten samenstellen, net omdat hij zaken repareerde maar als hij was blijven lachen was ik elders gegaan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat is exact waarom ik van fietsenmaker ben veranderd. Als je twee weken moet wachten voor een lekke band, dan ga je op een ander. De andere is ondertussen van een klein winkeltje in huis uitgegroeid tot zowat een hele grote speler in de omgeving en dus kunnen die hun de luxe nemen om supermarktfietsen te negeren. Aan de andere kant, mijn fiets komt van daar en ze springen voor u. No way dat ik daar 2 weken moet wachten voor een lekke band. Vroeger deed ik alles zelf aan mijn fiets, maar sinds in een riem heb lukt alles niet meer zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”