De snelheid, en vooral het verschil in snelheid, is wel degelijk een probleem. De reactietijd is korter en mensen zijn het ook nog niet altijd gewoon. Snelheid zorgt ook voor grotere schade. Met 45 km/u botsen is niet leuk maar met een fiets tegen die snelheid nog maar vallen is nog veel minder leuk.
Elektrische fietsen kunnen inderdaad voor een deel wagens en zeker tweede wagens vervangen, zeker in de steden. Met de bakfietsen kan je bovendien ook redelijk wat gewicht vervoeren. Geen brandstofkosten en soms zelfs een premie maakt hen interessant.
Uiteraard geeft iedereen uit wat hij wil en aan wat hij wil. Toch mag men vragen stellen bij de redelijkheid van sommige prijzen als een fiets bijna evenveel kost als een wagen.
Over het sportieve ervan dit: je kan er inderdaad ook sportief mee rijden maar ik stel vast dat de meerderheid dat niet doet. Een paar keer de molen ronddraaien en dan de fiets laten bollen. Dat zijn ook geen mensen die afstanden maken. Het kan zelfs contraproductief zijn want waar je eerst veel mensen op elektrische fietsen zag die niet meer met een gewone fiets konden rijden zie je nu jongeren met zo'n ding cruisen. Met een gewone fiets zouden zij meer gezondheidswinst boeken.
Dat doet me denken aan de schooltijd, toen was het nog gebruikelijk dat men per fiets naar school ging. De "minst sportieven" uit de klas kwamen uiteraard met hun Camino, al dan niet uitgebouwd. Als ze niet al te hard opgedreven waren reed je die nog voorbij, niet voor het zicht maar eerder voor het lawaai en de stank, van de Camino uiteraard
