Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De centrales zijn zo veilig dat je er eigenlijk zelfs geen foto's van mag verspreiden :lol:

Zo robuust en betrouwbaar dat ze geregeld stil liggen en dringend onderhoud nodig hebben.

Zo veilig dat de saboteur nooit kon gevat worden.

Zo goedkoop en rendabel dat niemand er zijn geld in wil steken.

Zo milieuvriendelijk dat iedereen er eentje in zijn tuin wil.

Zo'n beheersbare afvalstroom... dat we na 50 jaar nog altijd geen flauw idee hebben wat we met de afvalstroom gaan doen de komende tienduizenden jaren.

Voor veel Amerikanen is de klimaatverandering een hoax en is ketchup een groente. :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Maar de onrendabele centrales zijn nodig om de komende jaren de uitstoot van broeikasgassen niet te veel te laten stijgen.
Blijkbaar scheelt er toch "iets" aan het verhaal van zonnepanelen en windmolens.

Intermitterend?
Geen kwantitatieve opslag?
Dus geen bevoorradingszekerheid?
Heel veel ruimte nodig?
Ja, dat is meer dan "iets"...

Afbeelding

8)



Nog een groot voordeel van kernenergie dat Dizzy "toevallig" uit het oog verloren is. :wink:
Kernenergie heeft de kleinste impact op ecosystemen van alle beschikbare technieken.
Het beste dus voor ons milieu én voor ons klimaat.

AfbeeldingBron: UNITED NATIONS ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE: Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:De centrales zijn zo veilig dat je er eigenlijk zelfs geen foto's van mag verspreiden :lol:

Zo robuust en betrouwbaar dat ze geregeld stil liggen en dringend onderhoud nodig hebben.

Zo veilig dat de saboteur nooit kon gevat worden.

Zo goedkoop en rendabel dat niemand er zijn geld in wil steken.

Zo milieuvriendelijk dat iedereen er eentje in zijn tuin wil.

Zo'n beheersbare afvalstroom... dat we na 50 jaar nog altijd geen flauw idee hebben wat we met de afvalstroom gaan doen de komende tienduizenden jaren.

Voor veel Amerikanen is de klimaatverandering een hoax en is ketchup een groente. :lol:
Ik dacht altijd dat ketchup fruit was :)
https://www.fruitsnacks.be/nl/nieuws/wi ... fruit-zijn
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Elk voordeel heb zijn nadeel zei een nummer 14 ooit.

Het voordeel van decentralisatie is uiteraard een nadeel op gebied van ruimtegebruik, echter niet onoverkomelijk.

Toch kan je ook kernenergie intermitterend noemen als je het veelvoudig uitvallen of onbeschikbaarheid in rekening brengt. Dat zien we ook in Frankrijk waar de helft van de centrales "intermitterend" waren en waarbij er zelfs ingevoerd moest worden vanuit oa België. Hoezo bevoorradingszekerheid?

Anderzijds zie ik veel mensen die zonnepanelen hebben maar niemand met een kerncentrale op zijn dak :lol: In de buurt van kerncentrales zie ik wel affiches tegen die centrales. Op plaatsen waar die centrales een ramp veroorzaakten zie je dan weer geen betogers meer :lol:

De impact is helemaal niet klein. Frankrijk heeft zijn mijnen gesloten niet omdat ze zo gezond of onschadelijk waren. We verschuiven het probleem gewoon naar elders, net zoals de ongelooflijke risico's voor duizenden jaren/generaties. Zo kom je er dan uiteraard "goed" uit.

Vraag het aan de Russen die zich ingegraven hadden in de buurt rond de supergezonde kerncentrale.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De PV's liggen op mijn dak, die plaats was er al :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:
Blijkbaar scheelt er toch "iets" aan het verhaal van zonnepanelen en windmolens.
Inderdaad er scheelt iets aan.
Vooral jarenlange desinteresse van de overheid (die grotendeels in de zakken van de industrie steekt) en vooral van de gevestigde industrie (bij voorkeur buitenlandse "NV's") die alles in eigen handen wenst te houden en de winsten zeker niet wenst te delen noch de prijszetting uit handen wenst te geven.
En zoals het er nu uitziet gaat dat niet vlug veranderen want de angstlobby heeft weer zijn slag thuisgehaald.
Rest alleen maar zelf maatregelen nemen of mee blijven gaan in dat verhaal en maand na maand de opgelegde facturen braaf betalen.
Waar zelfs nu - met nucleaire power op volle capaciteit - een consensus over is dat die facturen voor de eindgebruiker alles behalve goedkoop zijn.

Een interessant bijproduct (nu ja, eigenlijk is het omgekeerd) van nucleaire energie is dat er men er robuuste betrouwbare non-intermitterende powerwapens mee kan maken waar je het grootste deel van de wereld mee onder de knoet kan houden. Net zoals men met hun energiecentrales - in handen van enkele monopolisten - die dus alles volgens hun eigen regels kunnen bepalen de consumenten aan je kan blijven binden.
Een - voor de monoplisten - niet zo interessant bijproduct van HE is dat je daarmee een monopolie uit handen geeft en mensen op verkeerde ideeën zou kunnen brengen: dat ze bv. een deel van hun energie zelf zouden kunnen produceren en dus ook de prijszetting zelf kunnen bepalen. En dit voor jaren.

Sommigen trappen daar in. Anderen niet. En wie niet langer meewil moet je dus vooral in het verdoemhoekje blijven duwen zodat er vooral niet teveel mensen dezelfde ideeën krijgen.
Dizzy schreef:Het voordeel van decentralisatie is uiteraard een nadeel op gebied van ruimtegebruik, echter niet onoverkomelijk.
Hoezo? Die daken liggen er al en zijn nu meestal alleen beschikbaar voor de vogels. Zonnepanelen gaan die niet beperken in hun bewegingsvrijheid en het hemelwater loop er even goed vanaf dan zonder PV. Het is een meerwaarde voor een al beschikbare oppervlakte zonder dat ze iets anders wegneemt of in de weg staat.
De eerder gegevens cijfers over onbenutte daken ging over reeds beschikbare daken. Niet over het innemen van nieuwe terreinen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Waar de VS wel een voordeel heeft en eigenlijk alle landen met ruimte en de aanwezigheid van wind is dat windparken veel succesvoller kunnen zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Net of er in de EU geen open regio's meer zijn met voldoende plaats voor windmolens en zonneparken.
Energieopwekking laat zich niet beperken door ingebeelde landsgrenzen.
Eerder door een beperkte visie van de beleidsvoerders en de consumenten.
De VS is trouwens ook een statenbond waarbij iedere staat verregaande bevoegdheden in wetgeving en beleid heeft waar het federale niveau nauwelijks impact op heeft.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

warpozio2 schreef:Is er eigenlijk al nieuws over de onderhandelingen met Engie?
https://www.hln.be/binnenland/engie-ver ... abbc0c40d/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Als nuke-centrales het laten afweten (in BE, nu in FR) dan is dat "tijdelijk" etc.
Als PV geen elektriciteit levert (geen zon), is het een probleem.
Iets met 2 maten en 2 gewichten :).
Beide vormen van productie hebben hun eigen moeilijkheden:
* Nucleair: als 1 reactor uitvalt blijft het doorgaans bij die ene reactor, maar dat neemt hoe dan ook een flinke hap uit het energiebudget; wanneer een reactor uitvalt is op de geplande revisies na niet te voorspellen, maar het komt niet zodanig vaak voor dat het problematisch is
* HE: als de zon niet schijnt of als het windstil is, produceren ook meteen heel wat eenheden geen energie meer + de afhankelijkheid van het weer waarmee je niets kan voorspellen op lange termijn. De "onbetrouwbaarheid" is een magnitude groter dan die van kernenergie.

Recente gebeurtenissen vormen daarbij geen enkele indicator voor de toekomst: noch de huidige betrouwbaarheid van kernenergie (die zeer goed is), noch het huidige zonnige weerbeeld (helaas, want dat mag van mij elke dag).
heist_175 schreef:Tegelijk zijn wind en PV zo spectaculair in prijs gedaald, dat ze al lang veel goedkoper zijn.
Die vormen van energie (duurzaam bovendien), hebben de laatste tientallen jaren wél vooruitgang geboekt.
Dat is dan ook hetgeen waar we op moeten inzetten, daar zijn we het over eens. De discussie gaat veeleer over hoe we aanvullen op een typische Vleesch-noch-Visch novemberdag gevuld met bijna windstille stratus, en gas is met haar vervuiling van de atmosfeer en geopolitieke afhankelijkheid daarbij niet het antwoord. Groen heeft daar een grote fout gemaakt.

Als je alle voor- en nadelen wikt en weegt kan je niet anders dan concluderen dat het langer openhouden van de vorige generatie kerncentrales de keuze met de minste nadelen is, zoals meerdere Westerse landen onderhand al beseffen. Daarmee ontkent niemand dat dat veel geld kost, en dat er nog een schepje afval bovenop de bestaande hoeveelheid komt - de perfecte oplossing bestaat (nog) niet - maar het alternatief waarbij je de atmosfeer nog meer verziekt is veel erger. Niet alleen voor zij die in landen leven die hierdoor getroffen worden, maar ook voor onze eigen HE die minder kan produceren door een toename aan winterstratus als rechtstreeks gevolg van de klimaatopwarming. En dan hebben we het nog niet over de Europese geopolitieke afhankelijkheid gehad.
boonpwnz schreef:Waar de VS wel een voordeel heeft en eigenlijk alle landen met ruimte en de aanwezigheid van wind is dat windparken veel succesvoller kunnen zijn.
VS heeft toegang tot vrijwel onbeperkte HE, het probleem is dat die schat aan HE sterk lokaal zit terwijl andere gebieden in de VS ongeveer hetzelfde weerbeeld hebben als wij, dat transport over langere afstanden moeilijk blijft, en dat de VS over 3 grote afzonderlijke stroomnetten beschikt - Oost, West en Texas - die slechts gedeeltelijk elektriciteit kunnen uitwisselen met elkaar. Meteen de reden waarom het veilig openhouden van oudere kerncentrales een noodzaak is, sommigen gaan er 100 jaar openblijven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 21 apr 2022, 19:58, 6 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

CCatalyst schreef: Meteen de reden waarom het veilig openhouden van oudere kerncentrales een noodzaak is, sommigen gaan er 100 jaar openblijven.

Het ene sluit ook het andere niet uit zeker met maar 2 centrales. Ik denk dat we echt niet moeten zitten zeuren daarover maar wel nu al kijken hoe we de periode gaan overbruggen met het risico op een black-out. Want die kans is tussen 2025 en 2027 wel aanwezig. Dat kan door het leggen van ZP te beïnvloeden maar dat kan evengoed door verder te denken dan gascentrales. Desnoods investeren samen met andere landen want wij zijn zo klein. Het belangrijkste is dat we nu de afhankelijkheid buiten Europese landen kunnen vermijden en denk dat die kosten opwegen tegen de nadelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

warpozio2 schreef:
warpozio2 schreef:Is er eigenlijk al nieuws over de onderhandelingen met Engie?
https://www.hln.be/binnenland/engie-ver ... abbc0c40d/
En de klok tikt...... verder .....
CCatalyst schreef:De "onbetrouwbaarheid" is een magnitude groter dan die van kernenergie.
Onderzoekers van o.a. Standford zijn het daar al niet mee eens.
En daar heb ik toch iets meer vertrouwen in dan in de all round wetenschappers van UB.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef: Onderzoekers van o.a. Standford zijn het daar al niet mee eens.
Stanford, en niet Standford, bevindt zich in het ultrazonnige Californië. Je mag gerust cijfers aantonen waaruit blijkt dat het gemiddelde Vlaamse zonnepaneel in het laatste jaar betrouwbaarder was in het dagdagelijks continu produceren van energie dan pakweg Doel 4.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

De studie ging niet over de situatie in Californië noch uitsluitend over zonnepanelen.
HE is een totaalpakket dat niet alleen maar bestaat uit zonnepanelen en zich ook niet beperkt tot één land of regio.
Alle elementen in het pakket versterken elkaar.
Het enige wat nucleair doet is zichzelf in stand houden en de rest blokkeren. Een schaarse overheidseuro kan je immers maar één keer uitgeven.
(Zelfs dat niet meer want de rekening is al lang niet meer gedekt.)
Het is correct dat 10 jaar geleden HE nog duurder was dan nucleair.
Maar sindsiden zijn de kosten van HE significant gedaald en van nucleair alleen maar gestegen.
En die spanne wordt op termijn alleen maar groter ien pleit n het voordeel van HE.

Maar je moet mij niet geloven hoor. Noch eender welke wetenschapper die je mening niet onderschrijft.
Iedereen gelooft wat hij wil en welke studie het best past bij zijn uitgangspunten.
Van mij moet er ook geen enkele kerncentrale sluiten. Met mijn mening daarover wordt toch geen rekening gehouden.
Ik heb niet de pretentie ook maar enige invloed te kunnen uitoefenen op dit dossier. Nu niet en in de toekomst niet.
Het enige waar ik wel rechtstreeks invloed op kan uitoefenen zijn de preventieve maatregelen die ik zelf neem en toepas.
Wanneer anderen graag inzetten op andere paarden en menen dat hun mening van invloed zal zijn op het verloop van het dossier is hun dat gegund.
De tijd zal leren waar het ons brengt en wiens facturen betaalbaar blijven en waar het licht al dan niet zal uitgaan.

Om alle misverstanden te vermijden, helemaal er niets op tegen dat je (en anderen) blijven inzetten op nucleair.
Het is alleen mijn keuze niet maar daarom loop ik anderen nog niet in de weg.
Ieder zijn keuze. Iedereen de gevolgen van zijn keuze.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
warpozio2 schreef:
warpozio2 schreef:Is er eigenlijk al nieuws over de onderhandelingen met Engie?
https://www.hln.be/binnenland/engie-ver ... abbc0c40d/
En de klok tikt...... verder .....
Dat maakt voor jou, naar eigen zeggen, toch totaal niks uit.
Dus waar maak jij je feitelijk druk om?
Je bent energetisch toch voor de volle 100% zelfbedruipend?
Jouw reactie lijkt me meer een vorm van leedvermaak...
ivob schreef:Energetische autarkie:
Laatste 24 uur 100%
Laatste 7 dagen 100%
Laatste 30 dagen 100%
....
Sure, zulk statement zullen we maar met een flinke schup zout nemen.
ivob schreef:Ah, ja, waar was ik gebleven?... ah graspaden maaien op zonne-energie.
Owh, dan heb je zeker weeral gebruik gemaakt van iets dat niet tot stand gekomen is met louter jouw eigen PV installatie. :lol:
Energetisch "zelfbedruipend" op de wijze van ivob...
"Wetenschappelijk onderbouwd" op de wijze van ivob...

Er is zelfs een vorm van energieopwekking die beduidend véél minder impact heeft op ecosystemen dan jouw PV installatie.
Ha, ja, ook dat negeer je natuurlijk. Past niet in jouw kraam: "Afbranden tot op de grond" lijkt dan ook jouw boodschap te blijven klinken.
De allerminste impact op ecosystemen: dat is weggelegd voor kernenergie, niet voor PV installaties. :wink:
Kernenergie: het beste dus voor ons milieu én voor ons klimaat.

Afbeelding

Gelukkig leven we niet in een dictatuur en kunnen meerdere technologieën naast elkaar ontplooid worden.
Vandaar de titel van dit topic: "Kerncentrales in de energiemix."
ivob schreef:De studie ging niet over de situatie in Californië noch uitsluitend over zonnepanelen.
Welke studie?
Nu is het louter wat tekst dat je neerschrift: jouw mening.
Zelfs de naam Stanford blijk je niet correct te kunnen neerschrijven...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nog zo'n clubje dat al decennialang bezig is met de best presteerde technologie eruit te mikken.
In 2002, twintig jaar geleden, klonk het zo bij Agalev:
Einde kernenergie in zicht
Belgisch uitstapscenario (2015-2025) wordt wet!

Flink wat Agalev-militanten hebben ruim twintig jaar bevlogen strijd tegen kernenergie achter de rug. Wie ooit betoogde in Doel of Tihange, heeft in maart wellicht een traan weggepinkt. In 2015 sluiten de eerste Belgische kerncentrales, de laatste in 2025. Het uitstapscenario uit de kernenergie wordt een wet. Daarmee maakt paars-groen een belangrijke belofte uit het regeerakkoord waar.
Ja, dat blijkt een vergissing van formaat geweest te zijn.
Gebaseerd op een gitzwart buikgevoel zo blijkt én op "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" die men niet meer terugvindt.
“Er zijn voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s uitgewerkt”, weet Olivier Deleuze, “die aantonen dat kernuitstap en CO2-reductie hand in hand kunnen gaan."
Zelfs nu, na meer dan "veertig jaar bevlogen strijd", moeten ze wederom "een bocht" proberen maken... :lol:
Of de uitbater van Belgische kerncentrales nog wil?
Ook daarop werd er in 2002 een antwoord gegeven door Agalev.
“De regeringsverklaring was ondubbelzinnig en niet voor interpretatie vatbaar. Dat speelde bij de discussies van de voorbije maanden in ons voordeel: we voerden gewoon het regeerakkoord uit. En elke wet is omkeerbaar, dat is nu eenmaal democratie. Maar het Belgische uitstapscenario is voor ons land een historische trendbreuk. Waarmee we een proces op gang brengen dat hopelijk als een sneeuwbal gaat rollen en onomkeerbaar wordt. Uiteindelijk zal het uitblijven van investeringen in de nucleaire sector de kernuitstap daadwerkelijk realiseren. De banken zullen de kerncentrales sluiten,” besluit een bescheiden Deleuze
En alzo zal nu mogelijks geschieden: de dogmatische Belgische gitzwarte Groene Partij wil immers nog steeds de best presterende technologie, kernenergie, ten grave gedragen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef: Sure, zulk statement zullen we maar met een flinke schup zout nemen.
Nope, schuppen zout bewaar je beter voor de (nucleaire) winter.
Geen vrijblijvend statement maar onderbouwd met data. Eigen data, niet ergens op het internet gaan knippen en elders plakken.
Maar dat jij graag het licht van de zon ontkent omdat het niet in je verhaal past en niet verder komt dan her en der bij anderen wat weg te knippen en terug samenplakken om de eigen ideeën in de verf te zetten is ook al lang geen nieuws meer.
Geen probleem hoor. Ieder zijn oplossing. Iedereen de gevolgen van zijn oplossingen.
Owh, dan heb je zeker weeral gebruik gemaakt van iets dat niet tot stand gekomen is met louter jouw eigen PV installatie. :lol:
Energetisch "zelfbedruipend" op de wijze van ivob...
"Wetenschappelijk onderbouwd" op de wijze van ivob...
Waar wil je eigenlijk heen? Weet je dat zelf nog wel? Of is leedvermaak zonder enig doel je enige betrachting?
Wanneer ik daarmee wat kleur in je gitzwarte dag heb kunnen brengen, graag gedaan. Blijkbaar kan je zelfs de zon al niet meer waarnemen wanneer ze van 's morgens tot 's avonds zonder onderbrekening schijnt?
Een PV installatie dient om (eigen) energie op te wekken en te gebruiken. Niet om rechtstreeks gras mee te maaien. :roll:
Maar dat wist je zelf ook wel. Maar liever verwarring blijven zaaien die nergens meer op gebaseerd is. Hoe wanhopig kan je zijn.
Was je vandaag niet in Vlaanderen? Anders zonne-energie in overvloed, ook lokaal, om 100% lokaal opgewekt een elektrische grasmachine (een tiental jaar geleden tweedehands voor 10 € gekocht, van circulaire economie gesproken, maar dit terzijde) mee aan te drijven. Produktie eigen PV installatie vandaag bijna het vijfvoudige van eigen behoefte, inclusief graspaden maaien (wat trouwens maar een 500 W verbruikt, of ongeveer 1 kWh per maaibeurt).
Alleen de eigen productie zou vandaag al volstaan hebben om het gras in de hele wijk te maaien met lokaal opgewekte energie. :banana:
Gelukkig leven we niet in een dictatuur en kunnen meerdere technologieën naast elkaar ontplooid worden.
Vandaar de titel van dit topic: "Kerncentrales in de energiemix."
Inderdaad.
En zoals het er nu uitziet zal dat in België voorlopig een samenraapsel zijn van steeds ouder wordende kerncentrales en gascentrales.
Al de rest is gebaseerd op fantasie en whisfull thinking.
In de hoop dat de "visie" van de laatste plannen tegen 2025 nog rond geraakt.
Ik help het met je mee hopen.
Niet dat wat een van ons hoopt ook maar enige impact op de beslissingen zal hebben.
Die ligt vooralsnog bij Engie. En die zullen bepalen hoe, wanneer en vooral tegen welke prijs.
Toch voor zij die hopen dat nucleaire energie, volledig in buitenlandse handen, hun de komende jaren zonder enige onderbreking van voldoend goedkope energie gaan voorzien.

En de rest van je "betoog", herhaling van de herhaling in het quadraat.
Altijd maar oude koieien uit de sloot blijven halen. Teren op het verleden en de toekomst blijven ontlopen. Hoe wanhopig kan je zijn als je alleen nog maar jezelf kan herhalen?
Maar je kan moeilijk iets anders verwachten van iemand die al zijn hoop stelt in het oplappen en tegen welke kostprijs dan ook aan de gang houden van verouderde installaties.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Een hele rant met jouw mening, inclusief diverse insinuaties... louter een verspilling van energie en vervuiling van het topic.
Ordon schreef:
ivob schreef:De studie ging niet over de situatie in Californië noch uitsluitend over zonnepanelen.
Welke studie?
Nu is het louter wat tekst dat je neerschrift: jouw mening.
Naar welke studie verwijs je?
Welk is de referentie van die studie? Titel en auteur(s)?
Wat staan gewichtig doen over "een studie" van een universiteit (Stanford nog wel), om je persoonlijke mening trachten kracht bij te zetten, en dan bij herhaling niet eens antwoorden is mijn inziens niets meer dan een zwaktegebod.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Afbeelding
Bron: UNITED NATIONS ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE: Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options


Op kleine hydro-elektrische installaties na, is er bij gebruik van kernenergie de kans het kleinst om kankers te veroorzaken.

Toch wederom opmerkelijk dat niemand van de anti-nucleaire brigade zulks vermeldt.
Nochtans hebben ze duidelijk kennis van dit rapport...

Hun "alternatieven" brengen het er dan ook beduidend slechter vanaf.
Groen en 100% hernieuwbaar is hun boodschap.
Een boodschap die duidelijk de lading niet volledig dekt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Een hele rant met jouw mening, inclusief diverse insinuaties... louter een verspilling van energie en vervuiling van het topic.
Excuseer?
Je schrijft bijna letterlijk dat mijn weergegeven data met een schup zout te nemen zijn.
Je insinueert dus niet meer en niet minder dan dat ik leugens vertel met betrekking tot mijn weergegeven cijfers.
En je enige reactie daarop is dat ik rant? En terug oude koeien nog eens recupereren. Voor de zoveelste keer meer van hetzelfde.
Wie voortdurend hetzelfde zaad strooit moet dan niet verwonderd zijn dat hij in meervoud oogst wat hij zelf zaait.
Cijfers zijn geen meningen. Het zijn feiten. Dat jij mijn cijfers niet wenst te geloven is een andere zaak en dat is een persoonlijke mening gesteund op weinig. Weerleg mijn leugenachtige cijfers dan met andere cijfers, liefst met eigen data en niet weer ergens van een site geknipt, als je meent ze met een schup zout te moeten nemen.

Het enige wat jij al antwoord kan geven op zowat iedere reactie van zowat iedereen die het niet met je eens is dat is steeds dezelfde beeldekes herhalen en recupereren. Beeldekens van anderen dan nog. Niet eens de moeite doen om met eigen material af te komen. Eén keer is normaal. Een tweede tot derde keer nog aannemelijk. Maar maanden aan een stuk hetzelfde herhalen is niet meer normaal en alleen een verspilling van jouw energie. Dus wat mij betreft doe je maar. Het is tenslotte jouw slaap die je er voor moet laten.

Het is je ook al, bij herhaling, door verschillende mensen duidelijk proberen te maken dat men in se niet tegen kernenergie is.
Maar dat wil of kan je zelfs al niet meer horen want je bent onderweg blijkbaar ergens blijven steken in je eigen beeldekens en geraakt nu spijtig genoeg niet meer uit je eigen loop. Verblind door het eigen gitzwarte rookgordijn dat je opgetrokken hebt zodat de feiten je blijven ontgaan?

Feit is dat, of je nu tegen of kernenergie bent, het er niet meer toe doet wat jij of een ander de beste oplossing vindt. Want je hebt totaal geen vat meer op de uitvoering van die oplossing. Wat er al dan niet komt ligt, door meer dan 20 jaar onafgebroken niets te doen, in handen van een paar private bedrijven met hoofdbelangen in het buitenland. Niet in België. En hun hoofdbelangen zijn gas. Niet nucleair. Dat is slechts een welgekomen doekje om hun image wat op te poetsen en vooral op kosten van de Belgen hun cijfers wat bij te kleuren.
En dat blijf jij verkopen als de enige oplossing.
En wiens schuld het is dat er meerdere jaren niets gedaan is maakt op de dag van vandaag ook niets meer uit. We staan waar we staan. geen stap verder dus. Zelfs de beloofde oplossing is maar een vaag plan op papier zonder enig begin van uitvoering. Chaos troef dus.
En daar blijf jij achter staan. Verder kom je niet.
Je hebt dus mensen die zich daar bij neerleggen en alleen in woord oplossingen verkondigen.
En je hebt mensen die dat verhaaltje niet langer meer geloven en noodgedwongen dan zelf maar naar een oplossing zoeken. Gezien ze hun beperkingen kennen en van zichzel goed genoeg weten, blijkbaar in tegenstelling tot anderen, dat ze de problemen van iedereen niet gaan oplossen meoeten ze zich, noodgedwongen, beperken tot het proberen oplossen van hun eigen problemen en zich verenigen met een paar duizenden gelijkgezinden.
Is dat een oplossing voor iedereen? Uiteraard niet. Net zoals dat papieren achterhoedegevecht over nucleair dat ook niet meer is. Het zijn gewoon de slechte opties die overblijven. De tijd van de goede doordachte lange termijn oplossingen is gepasseerd.
Door niets te doen heeft men ook een keuze gemaakt.
Too little too late. Trouwens Idem voor groen en hernieuwbaar. De zaken niet omkeren. Het is niet omdat men aan een oplossing nooit serieus op schaal heeft willen beginnen dat het niet werkt. Dat is, voor eigen gemak, de bewijslast omkeren.
Bij gebrek aan grote gemeenschappelijke projecten blijft voor zij die er wel in geloven dan alleen de individuele oplossing en deze op relatief kleine schaal over. Stap voor stap. Langzaam maar zeker. En stap voor stap, langzaam maar zeker zien we dan nog eens dat het wel degelijk werkt en een positieve impact heeft op onze facturen. Nu al. Tot spijt van wie het benijdt.
De non-believers hebben als enige optie nog hun eigen lot in handen te leggen van de Engie's van deze wereld. Succes ermee.
We zien in 2025 wel hoeveel kerncentrales er operationeel zullen zijn en hoeveel gascentrales er nodig zijn om hun productietekorten aan te vullen.
CCatalyst schreef:Stanford, en niet Standford, 
Bedankt voor de rechtzetting.
Het is niet iedereen gegeven vanaf de eerste keer zonder typo's of schrijffouten een tekst online te schrijven.
Zeker niet nadat gebeleken is dat het zelf verbeteren van schrijffouten op dit forum eigenlijk not done is.
Ik beken dus schuld aan het maken van schrijffouten en typo's. Ik zal proberen mij hierin te verbeteren zodat het anderen minder stoort.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Vers van de pers.

IEA highlights concerns over Belgian nuclear phase-out
Belgium's planned phase-out of nuclear energy is likely to lead to greater use of gas-fired generation and increased emissions, according to a new policy review by the International Energy Agency (IEA).

the country has so far made limited progress on reducing its reliance on fossil fuels, with government estimates suggesting demand may increase through 2030 at least. In 2020, oil accounted for 46% of total energy demand, followed by natural gas (27%), and a small share (3%) from coal.

"Phasing out most nuclear electricity generation will have a large impact on the Belgian electricity system, including higher greenhouse gas emissions and potential challenges to maintaining security of electricity supply," according to the IEA. "Achieving a timely extension of 2 GW of nuclear capacity will be challenging, given the regulatory and technical constraints associated with lifetime extensions of nuclear reactors. The government has indicated that the extension cannot be completed by the winter of 2025, but hopes to have the 2 GW operational in 2026."
Alé, hup.
Nog tot minstens 2030 een stijging van het gebruik van fossiele brandstoffen in België...
Dat is helemaal niet er wat in het regeerakkoord van 30 september 2020 staat:
De federale regering steunt die Europese ambities resoluut. Zij stelt zichzelf tot doel om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% te verminderen en zij neemt met het oog daarop de maatregelen waarvoor zij bevoegd is.
Wat krijgen we: een verhoging van de uitstoot van broeikasgassen.
De maatregelen die de federale regering nam: sluiten van de kerncentrales.
Stakeholder: de Belgische gitzwarte Groene Partij.
However, Belgium’s greenhouse emissions have declined only marginally in recent years. Though the government’s Long-term Strategy for Energy and Climate aims to put the country on a path aligned with the climate goals of the Paris Agreement and the European Union, it does not include a clear target for national climate neutrality by 2050. The IEA report recommends that Belgium should update its long-term strategy to include a clear commitment and path to 2050 climate neutrality.

In some regions, heating homes with electricity is 50% more expensive than with natural gas or fuel oil, even though electric heating is more efficient and less polluting. There is also a need for increased market competition to reduce prices, which requires more efforts to remove barriers so that new companies and innovative services can enter the market.
Bron: IEA

En zelfs nu is er nog steeds geen klaar en duidelijk plan tegen 2050.

Waar zit die Belgische gitzwarte Groene Partij?
Tinne Van der Straeten is toch de huidige federale minister van energie?
Nochtans wisten ze hoegenaamd heel goed hoe het zogezegd moest zoals blijkt uit dit geschrift van 2002 van Agalev:
De kernenergielobby toont zich ook bijzonder bezorgd over het halen van de Kyoto-normen. Kernenergie is volgens haar een properder elektriciteitsproductie dan steenkool en gas. “Zuiver op CO2-uitstoot bekeken, scoort kernenergie inderdaad beter dan de klassieke fossiel-gestookte centrales”, zegt Olivier Deleuze. “Maar de nucleaire lobby vergeet wel erg makkelijk de andere milieuaspecten: het risico op een ernstige kernramp, de continue radioactieve pollutie in alle stappen van de nucleaire keten en de problemen met de berging van het kernafval.”

“Er zijn voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s uitgewerkt”, weet Olivier Deleuze, “die aantonen dat kernuitstap en CO2-reductie hand in hand kunnen gaan. En dan denk ik echt niet alleen een groter aanbod van windenergie. Dat is uiteraard nuttig. Maar het gaat vooral over het inkrimpen van de vraag door energiebesparing. En door het invoeren van moderne hoogrendement Stoom- en Gascentrales (STEG) en centrales die werken met warmtekrachtkoppeling (WKK). Een klassieke elektriciteitscentrale blaast de warmte door de koeltorens de lucht in. Met WKK tracht men die warmte zinvol aan te wenden voor bijvoorbeeld de verwarming van een ziekenhuis, stadsverwarming of de productie van stoom voor de industrie. Hierdoor haal je een hoger energierendement dan bij de aparte opwekking van elektriciteit en warmte. Het komt er vooral op aan om die techniek gedurende de huidige én volgende legislaturen toe te passen.”
Dat is twintig jaar geleden...
Nu hebben ze plotsklaps zelfs geen plan meer én vinden ze die "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" blijkbaar niet meer terug.

Krijgen we, als zoethoudertje, het volgende gitzwarte groene fantasietje (waterstof) in de maag gespitst?

Beginnen met een levensduurverlenging van de huidige kerncentrales bij haar aantreden op 30 september 2020 zat duidelijk niet in de koker van Tinne Van der Straeten. Daarvoor moest Poetin eerst was "gas geven".

[youtube]YiePJ0Xhsn8[/youtube]

:lol: :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Vers van de pers.
.....
Nog tot minstens 2030 een stijging van het gebruik van fossiele brandstoffen in België...
.........
De maatregelen die de federale regering nam: sluiten van de kerncentrales.
Stakeholder: de Belgische gitzwarte Groene Partij.
.........
En zelfs nu is er nog steeds geen klaar en duidelijk plan tegen 2050.
Tja sommige mensen hun euro daalt pas neer wanneer ze nog eens met oud nieuws in de media geconfronteerd worden.
Anderen hadden dit al veel eerder door.
Tegen beter weten in blijven sommigen dan nog hopen dat hun overheid hun uit hun eigen geschapen moeras zal trekken. Als ze maar zelf niets moeten doen. Anderen zullen het voor hen wel doen. Hopen ze. Hoop doet nog even zorgeloos leven.
Anderen nemen wel maatregelen, zo goed als het kan, en krijgen dan het verwijt - uit nijd - dat hun oplossingen nog niet perfect zijn.
Ze staan in elk geval al veel verder dan zij die hopen op een gemeenschappelijke oplossing. En ze proberen tenminste al zelf iets te doen.
Onvoldoende. Ja want de tijd voor afdoende oplossingen is verstreken. Maar buiten hopen op hulp van buitenaf zal hun beschikbare zorgeloze tijd niet meer doen rekken. Ze maken alleen zichzelf iets wijs omdat de realiteit niet meer draagbaar is. Dan richten ze hun blik vertwijfeld naar het verre noorden. Maar blijven wel ter plekke zitten nietsdoen.
Maar voor allemaal geldt: too little, too late.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ge neemt uw batterij, als het zover is, maar mee naar:
  • het ziekenhuis
  • de winkel
  • de tandarts
  • etc
Jouw energetische autarkie was 100%. Toch?

Afin, doe nog maar wat verder met "gewichtig doen" aan de hand van een niet bestaande studie van een universiteit ...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

De Ideale wereld is geniaal... "Dank u Denemarken!" :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef: Jouw energetische autarkie was 100%. Toch?
Yep, dat heb je goed gezien. Toch voor de gemeten periode die ik telkens opgeef en zonder zoutaccu. Je begint het eindelijk een beetje te begrijpen.
En iedereen veegt best voor eigen deur. Ook de uitbaters/beheerders van je opsomming.

En omdat je toch zo verlekkert bent op plaatjes, hier eens wat gekleurde plaatjes die niet van het internet zijn geplukt.
Het "zout" op je patatjes zullen we maar zeggen:
Maart 2022.jpg
(114.31 KiB) Nog niet gedownload
April 2022.jpg
(103.91 KiB) Nog niet gedownload
:beerchug: Graag gedaan. Geniet er van zou ik zeggen. :bdaysmile:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

@ivob, welke zoutaccu heb jij? Hoe groot/zwaar?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

:wink: zonder zoutaccu
Maar wel een kobaltvrije Lithium Iron Phosphate accu van 164 kg zwaar, 500 x 575 x 650 mm groot en een capaciteit van 15,36 kWh.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 apr 2022, 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Veel succes met het uitdragen van jouw boodschap.
Een boodschap dewelke, mijn inziens, duidelijk is aangetast door onregelmatigheden en vele onvolkomenheden opdat iemand zich een volledig beeld zou kunnen vormen.

Zoals jezelf al aangeeft, vertel je enkel "iets" over een beperkte tijdspanne én enkel over één vorm van energie dewelke nodig is om je huidige bestaan te kunnen handhaven.
ivob schreef:
Ordon schreef: Jouw energetische autarkie was 100%. Toch?
Yep, dat heb je goed gezien. Toch voor de gemeten periode die ik telkens opgeef en zonder zoutaccu.
Betreffende het deeltje waar je wel "iets" over vertelt, bevestigt het enkel maar waar ik hier al voor waarschuwde:
Producenten van thuisbatterijen durven weleens beloven dat hun product volledige onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet mogelijk maakt. In realiteit is dat echter (nog) niet het geval. Van oktober tot maart ben je voor je stroom nog steeds aangewezen op het elektriciteitsnet. Dat wil echter niet zeggen dat een thuisbatterij geen zinvolle investering is. Door de combinatie van zonnepanelen en een thuisbatterij kan je tot ongeveer 75% onafhankelijk worden van het elektriciteitsnet. Ter vergelijking: een gemiddelde zonnepaneleninstallatie zonder thuisaccu garandeert je gemiddeld 30% onafhankelijkheid.
Gelet op het weigeren om de de titel en de auteur op te geven van de door jouw aangehaalde studie (om je persoonlijke mening trachten kracht bij te zetten) van een een universiteit (Stanford nog wel) zal bijkomende informatie ook daar niet te vinden zijn, uiteraard.
Gewichtig wiilen doen met een universitaire studie én ze dan niet meer terugvinden...
Ik denk dat in een bruine kroeg de slaagkans van jouw boodschap hoger ligt. :beerchug:
Vermoedelijk is het daar wat donker om wat jij noemt "beeldjes geplukt van het internet" duidelijk te bestuderen...

Afin, jouw volgende rant richting de boodschapper zal wel al in de maak zijn zeker? :lol:

Maar nogmaals: alvast héél véél succes toegewenst met het uitdragen jouw boodschap!!!
Mocht je jouw boodschap belangrijk genoeg vinden, kan je altijd een eigen topic open. :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Van oktober tot maart ben je voor je stroom nog steeds aangewezen op het elektriciteitsnet.
Wederom verkeerd giswerk. :nono:
Opzettelijk verkeerd "giswerk" dan nog want de info over de maand maart staat letterlijk voor je neus en spreekt je rant al volledig tegen.
Wat baten kaars en bril......
En die 75% op jaarbasis ben ik ook al voorbij. En nog maar iets over de helft van mijn project en al voor op de planning.
Dat kan van de planning voor het totale behoud van de nucleaire energie in België niet langer gezegd worden.
Maar iedereen zijn traject.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 apr 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Je schrijft
Dat wil echter niet zeggen dat een thuisbatterij geen zinvolle investering is.
Dus in ivob zijn situatie lijkt het wel een zinvolle investering.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel jij verbruikt in maart/april, maar het zal vast meer zijn dan 0 :)
(allez bij mij is het toch meer)
Met de huidige prijzen kan ik daar alleen maar van dromen :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Of een investering voor een ander zinvol is of niet doet er zelfs niet toe.
Iedereen bepaalt vrij om naar eigen goeddunken te investeren in wat hem het meest zinvol lijkt en zijn eigen koers uit te stippelen.
Sommigen doen dat (deels) voor zichzelf. Anderen hopen dat anderen dit traject volledig voor hen uitstippelen of uitwerken.
Het een is niet beter dan het andere. Alleen ieder zijn zienswijze, ieder de gevolgen van zijn zienswijze.
Wat je wel goed hebt opgemerkt is dat de balans tussen productie, opslag en verbruik van cruciaal belang is.
Hoe lager het verbruik hoe gemakkelijker en goedkoper de andere componenten in het geheel te verwezenlijken zijn.
Uiteraard was mijn verbruik in maart en april (trouwens alle 12 maanden van het jaar) ook hoger dan nul.
Alleen was mijn netafhankelijk in die maanden (en op dit ogenblik, in de helft van mijn project, iets meer dan 9 van de 12 maanden) 0%.
Wat uiteraard iets anders is dan een nulverbruik.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 apr 2022, 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
Ordon schreef:Van oktober tot maart ben je voor je stroom nog steeds aangewezen op het elektriciteitsnet.
Wederom verkeerd giswerk. :nono:
Opzettelijk verkeerd "giswerk" dan nog want de info over de maand maart staat letterlijk voor je neus en spreekt je rant al volledig tegen.
Wat baten kaars en bril......
En die 75% op jaarbasis ben ik ook al voorbij. En nog maar iets over de helft van mijn project en al voor op de planning.
Dat kan van de planning voor het totale behoud van de nucleaire energie in België niet langer gezegd worden.
Maar iedereen zijn traject.
Blijkbaar vind je jouw boodschap niet belangrijk genoeg om een eigen topic te openen...

En wederom schiet je op de boodschapper...

Wat zijn thuisbatterijen en hoe werken ze?
Producenten van thuisbatterijen durven weleens beloven dat hun product volledige onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet mogelijk maakt. In realiteit is dat echter (nog) niet het geval. Van oktober tot maart ben je voor je stroom nog steeds aangewezen op het elektriciteitsnet. Dat wil echter niet zeggen dat een thuisbatterij geen zinvolle investering is. Door de combinatie van zonnepanelen en een thuisbatterij kan je tot ongeveer 75% onafhankelijk worden van het elektriciteitsnet. Ter vergelijking: een gemiddelde zonnepaneleninstallatie zonder thuisaccu garandeert je gemiddeld 30% onafhankelijkheid.
Allicht zal de netbeheerder Luminus niet over voldoende data beschikken zeker? :lol: :lol:

Jep, betrouwbare informatie "geplukt van het internet". 8)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Blijkbaar vind je jouw boodschap niet belangrijk genoeg om een eigen topic te openen...
Inderdaad. Goed gezien. :beerchug: :thumbs:
Jep, betrouwbare informatie "geplukt van het internet"
Dat dit opgaat voor de klanten van Luminus zal ik niet betwisten.
Dat laat ik voor rekening van Luminus en voor diegenen die dat graag citeren. Ook al beschikten deze laatsten al over nieuwe real data van echte gebruikers.
Nooit klant bij Luminus geweest dus over mij zullen ze het dus niet gehad hebben.
Nogmaals een bewijs dat je aan cherrypicking doet en alleen van het internet plukt wat jou het beste uitkomt.
Wat te begrijpen is wanneer je alle hoop gesteld hebt op de Engie's van deze wereld.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 apr 2022, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
Blijkbaar vind je jouw boodschap niet belangrijk genoeg om een eigen topic te openen...
Inderdaad. Goed gezien. :beerchug: :thumbs:
En dan:
  • kaap je een ander topic maar
  • schiet je vooral op de boodschapper
  • lever je onvolledige informatie aan
  • stel je de eigen situatie en gegevens boven betrouwbare bronnen
  • tracht je gewichtig te doen door te verwijzen naar universitaire studies waarvan je de titel noch auteur(s) wil vrijgeven
  • pas je jouw berichten post factum inhoudelijk op dit forum aan
  • etc
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ieder zijn mening Ordon.
Je hebt er anders zelf zeer goed aan meegewerkt. Het is je gegund.
Sommigen geven eigen harde cijfers omdat de landelijke energiemix de laatste 20 jaar niet verder komt dan een hoop geleuter (en de saga is blijkbaar nog niet ten einde) met een bijna volledige energieafhankelijkheid van het buitenland (nucleair zelfs 100%) met steeds stijgende facturen tot gevolg. Toch voor zij die in de nucleaire droom blijven geloven.
Sommigen beperken zich tot cijfers uit Finland en andere verre buitenlanden om hun punt trachten te maken. Keer op keer op keer.
En dan anderen van zinloze bladvulling beschuldigen.
Eerst zijn gegeven data met een schup zout te nemen. Worden de harde cijfers getoond, die men btw zelf vraagt, horen ze ineens niet meer thuis in het topic waar men er zelf bij herhaling om vraagt. :roll: :nono:
En willen blijkbaar vooral voorkomen dat er meer mensen hunne euro gaat vallen dat er okaal een en ander niet meer klopt aan dat "goedkoop" en "altijd beschikbaar" verhaaltje. Naar je ware agenda hebben we het gissen Ordon. Dus daar gaan we niet aan beginnen.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 apr 2022, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Wat jij hier tentoonspreidt, is niet meer dan trollen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Tja, het enige overblijvende argument als de eigen tegenargumenten op zijn.
Je krijgt het geschreven bewijs van de gegeven data , dat je eerst nog wou wegzetten als te nemen met een schup zout etc., en dan is, bij gebrek aan een zinvol wederwoord de tegenstrever plots een trol.
Dan stopt inderdaad elk zinvol gesprek. De schaamte voorbij.
Dat vraagt om een eenzijdig bestand.
Kan je je eigen topic verder ondergraven door dezelfde grijsgedraaide plaat nog eens in de aanbieding te draaien omkadert met wat geknipte en geplakte beeldekens. Voor wie ze nog geen 10 keer gehoord en gezien zou hebben. Hopelijk komen er dan ook eens cijfers van ten huize Ordon boven water. Dat zou pas verrassend nieuws zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Gebruik maken van, of zelfs spreken over, een technologie met de kleinst mogelijke impact op ecosystemen stoot sommigen duidelijk voor de borst.
Zeker nu blijkt dat ze al jarenlang fervente aanhanger zijn van een technologie met een grotere impact.

Afbeelding

Zelfs een kleinere impact op de gezondheid van de mens leggen die "debateurs" naast zich neer.

Afbeelding
Bron: UNITED NATIONS ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE: Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options

De allerminste impact op ecosystemen en de menselijke gezondheid: dat is klaar en duidelijk weggelegd voor kernenergie, niet voor PV installaties en ook niet voor windmolenparken.


Een ongemakkelijk waarheid waar sommigen danig mee worstelen zo blijkt ook in dit topic.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Luminus?
Voor zover ik me kan herinneren in ivob klant bij Ecopower
(meen ik mij te herinneren of tussen de regels gelezen te hebben)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:Luminus?
Voor zover ik me kan herinneren in ivob klant bij Ecopower
(meen ik mij te herinneren of tussen de regels gelezen te hebben)
Dat is hier volledig offtopic.
Gelieve ontopic te blijven.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef: Allicht zal de netbeheerder Luminus niet over voldoende data beschikken zeker? :lol: :lol:
Ik ben niet over Luminus begonnen 8)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:Ik ben niet over Luminus begonnen 8)
Op 7 februari 2019 is men over Luminus begonnen... :roll:

Graag terug ontopic.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”