Ordon schreef:
Je laat uitschijnen dat jij, met je PV installatie, volledig zelfbedruipend bent.
Dat je geen fossiele brandstoffen (of nucleaire energie) meer nodig hebt.
Bullshit natuurlijk.
Niets uitschijnen. De cijfers zijn de cijfers.
Ik heb dan nog eens het voordeel dat mijn cijfers uit eigen data komen.
De jouwe zijn, bij herhaling, gewoon een copy/past van een internetsite. Of dat dit iemand iets bijbrengt. Iedereen met interesse had al lang de originele sites kunnen raadplegen en heeft al zeker geen nood aan tig keer dezelfde info kopiëren en gewoon onder eigen naam plakken.
Niets origineel aan. Nooit eigen werk ingestoken.
En vooral leren een verschil te maken tussen basic energiebehoeften en luxe energiebehoeften. De eersten zijn bijna niet te missen, de tweede categorie kan, als het nodig is, gemakkelijk geskipt worden. Onrechtstreeks gevolg is dan ook nog eens dat wie geen budget moet besteden aan zijn basisbehoeften meer ter beschikking heeft voor eventuele extra luxe-uitgaven (zo lang het nog kan).
Ik weet ook wel dat deze cijfers niet gelden voor iedereen. Want iedereen maakt - om wat voor reden dan ook - niet dezelfde keuzes.
Uiteraard moet je blijven laten uitschijnen dat dit bullshit is. Iets anders zou ons pas verbaasd hebben.
Toegeven dat je waarschijnlijk al 20 jaar op het verkeerde paard gewed hebt doet pijn en dat is moeilijk om toe te geven.
Ik verwacht dan ook niet dat je dat ooit gaat toegeven. Sommigen blijven liever in eigen vel snijden dan ook maar één gram ongelijk toe te moeten geven. Ze fantaseren dan nog liever, dag na dag, dat ze niet in België leven maar ergens in Finland. Iedereen zijn therapie zeker?
En dat dit "gewoon" verder getrokken kan worden naar een volledige maatschappij...
Niemand, en ik zeker niet, zegt dat dit simpel is.
Uiteraard is HE momenteel voor het geheel van de maatschappij geen sluitende oplossing. Na jaren gerichte obstructie zou dat pas een klein wonder zijn. We gaan toch niet toelaten dat ieder individu voor een groot deel onafhankelijk kan worden van bedrijven met een kwasi monopolie op energie en grondstoffen?
Maar het is technisch wel mogelijk. Alleen moeten de beschikbare middelen dan ook daar op gericht zijn en niet langer en masse blijven vloeien naar een klein clubje. Maar dat gaan ze niet toelaten. Liever massa's middelen in misleidende informatie en desnoods greenwashing steken dan de status quo te ondermijnen.
Het is niet iedereen, maar gelukkig een paar uitzonderingen wel, duidelijk dat dit klein clubje voorlopig niet van de voederbak weg te houden valt en dus deze middelen niet zullen aangewend worden ten bate van de gemeenschap. Dat zien we iedere dag. Dat ziet iedereen die daarin blijft geloven dag na dag aan zijn (energie)facturen. Dan blijven, noodgedwongen, alleen nog maar twee opties over:
- Zelf je problemen oplossen
- Hopen dat de enkelen je een klein stukje uit hun voederbak toewerpen zodat je blijft geloven en kan blijven fantaseren dat ze het uiteindelijk goed met je voorhebben en dat ze het voor jou gaan oplossen.
Ieder zijn keuze. Ieder de gevolgen van zijn keuze.
Iedereen een PV installatie en " 't is opgelost " zeker?
De energie die jij kan opwekken met je PV installatie dekt slechts een zeer klein deeltje van je totale energiebehoefte.
Juist of HE alleen bestaat uit PV-installaties en juist of dat je alleen kan investeren in persoonlijke HE.
Bijvoorbeeld. Alles wat je koopt, of reeds gekocht hebt, heeft massa's energie gekost: hoofdzakelijk afkomstig uit fossiele brandstoffen.
Tja, het is geen geheim dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat het begrip consuminderen betekent.
Het eigen gedrag is ook geen referentie voor het gedrag van anderen.
En ik maak me ook geen illusies dat dit nog tijdig tot de massa zal doordringen.
Hun keuzes, voor hen de gevolgen.
Verder, oprecht veel geluk gewenst in de toekomst met de paarden waar jij op wil inzetten.
Ik kan best leven met de keuzes die anderen maken. Het zijn tenslotte zij die met de gevolgen van hun keuzes opgezadeld zitten.
Ik hoop dat je gelijk krijgt en er in de (nabije) toekomst voor iedereen voldoende betaalbare en niet schadelijke energie zal zijn, voordat het te laat is.
Maar dat niet iedereen je fantastisch voorgestelde plan wenst te volgen is blijkbaar een persoonlijk probleem en dat kan ik niet verhelpen.
Jouw keuze. Voor jouw de positieve of negatieve gevolgen.
Mijn medeleven (of wordt het eerder innige deelneming?) gaat uit naar de arme Vlamingen die blijven geloven dat het hier energetisch een tweede Finland wordt en dat de Engie's van deze wereld het beste met hen voor hebben. .
Too little, too late.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.