Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

CCatalyst schreef: Als je nu kan maken dat je ook in november elke dag zo kan leveren, dan is deze discussie niet meer nodig.
Wanneer je daarmee bedoelt dat ook in november de eigen productie voldoende is voor eigen verbruik mag je voor mijn part de discussie sluiten. :beerchug:
Zie niet in waarom ik het jaar rond zou moeten overproduceren omdat sommige buren blijven geloven dat er niets aan de hand is en blijven geloven dat nog niet gebouwde nucleaire en gascentrales hun problemen gaan blijven oplossen.
Iedereen hun keuze en de gevolgen van hun keuze.
Als iedereen voor eigen deur veegt......
Voor diegenen, in Vlaanderen nog altijd een minderheid, die het om allerlei te rechtvaardigen redenen niet zelf kunnen zal ik bijkomend wel investeren in gemeenschappelijke HE projecten. Tenminste voor zover de nimby's het nog laten gebeuren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als men INEOS weigert, gaat men de fabriek gewoon in een ander land in onze buurt bouwen. De uitstoot is er op globale schaal dan toch
Ja, zo is het gemakkelijk je gebruikt gewoon de argumenten tegen de ene als argumenten pro voor een andere vervuiler :banana:
De gascentrales worden niet eens in een ander land gebouwd maar in hetzelfde land, toch ben je tegen. Je staat wel te juichen dat ze niet in Vlaanderen staan want Wallonië zou dan alleen voor de vervuiling opdraaien terwijl we nu over een productie in hetzelfde land hebben. Ver en dichtbij zijn zeer rekbaar blijkbaar naargelang het geval.

Bij het ene doe je alsof de vervuiling lekker op zijn plaats blijft terwijl bij de andere je ineens schakelt naar globale uitstoot, tja.

De ineos fabriek gebruik sterk vervuilend schaliegas, dat wordt hier niet geproduceerd maar als je toch globaal wil kijken dan moet je dat ook meenemen in de selectieve verontwaardiging. Ook het vervoer hier naartoe zal voor vervuiling zorgen en het blijft fossiel.

Dat de gascentrales als backup dienen en liefst zo snel mogelijk afgebouwd worden is ook niet onbelangrijk. De INEOS is echter voorzien voor langere tijd, de vervuiling zal dus ook langer doorgaan. Ik begrijp dat men tegen vervuilende industrie is maar wees dan wel consequent. Ik ben ook niet voor gascentrales maar wil ze enkel dulden als tijdelijke backup omdat we gewoon betere opties verspeeld hebben door 20 jaar te slapen.

Er is geen noodzaak aan extra plastic, integendeel, er is nu al teveel. We moeten eerder investeren in alternatieven voor plastic en plasticgebruik verminderen. Er bestaan wel degelijk alternatieven. In de VS en in Duitsland is men echter volop bezig met de ontwikkeling van volledig geëlektrificeerde krakers, uitsluitend aangedreven door hernieuwbare energie. Ik stel voor dat we eerder daarop inzetten als milieu en klimaat ons werkelijke belangen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:De gascentrales worden niet eens in een ander land gebouwd maar in hetzelfde land, toch ben je tegen.
Nog maar eens:

De hoofdreden is en blijft:
* Er bestaat geen uitstootarm alternatief voor de productie van INEOS; voor productie van elektriciteit bestaan er meerdere.

Krakers op HE zijn gewoon (vooralsnog) geen optie hier, we hebben hier niet die gigantische schat (én garantie!) aan zonne-energie waar de VS van kan profiteren.
Dizzy schreef:De INEOS is echter voorzien voor langere tijd, de vervuiling zal dus ook langer doorgaan. Ik begrijp dat men tegen vervuilende industrie is maar wees dan wel consequent. Ik ben ook niet voor gascentrales maar wil ze enkel dulden als tijdelijke backup omdat we gewoon betere opties verspeeld hebben door 20 jaar te slapen.
Van INEOS weten we wat we er van kunnen verwachten. Ik zie nog steeds geen enkele, maar dan ook geen enkele, garantie dat die nieuwe gascentrales niet even lang (zoniet langer) zullen produceren dan INEOS. Met de huidige schamele investeringen in HE zullen gascentrales veel langer nodig zijn dan "tijdelijk".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Gekker moet het bochtenwerk niet worden: omdat we geen garantie hebben hoelang de ene vervuiler zal draaien is dat een goede reden om een nog grotere vervuiler vrij spel te geven.
Schaliegas, een vervuilender winning van gas kan je bijna niet bedenken. Plastics en waar je ze liever niet vindt maar wel meer en meer tegenkomt.
Samengevat: een paar honderd "hoogwaardige jobs" en winsten voor enkelen zijn belangrijker dan de gezondheid en levenskwaliteit van velen. :bang: :puke:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Afbeelding
Bron: UNITED NATIONS ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE: Life Cycle Assessment of Electricity Generation Options

Een ongemakkelijke waarheid die de Belgische gitzwarte Groene Partij en haar trawanten nog moeten zien te verbloemen (of liefst onder de mat vegen, allicht). Ruim veertig jaar aan het verkeerde eind trekken kruipt niet in de koude kleren, natuurlijk.

Sommigen spreken zelfs van "vijf van de zeven trofeeën" binnengehaald te hebben...
En vinden aardgascentrales "de minst slechte oplossing".
Ahum.

Kernenergie heeft duidelijk de kleinste impact van alle huidige beschikbare technologieën. 8)
Doch dat moet gesloten en afgebroken worden volgens een aantal "verlichte geesten" want de Belgische kerncentrales zijn al minstens twintig jaar "tot op den draad versleten" volgens hun communicatie.
Ahum.


De Duitsers zien intussen ook in dat ze hun doel gaan missen.

AfbeeldingBron: Umwelt Bundesamt

Het vervangen van kerncentrales door:
  • én fossiele brandstoffen
  • én intermitterende energiebronnen (windmolenparken en zonnepanelen)
heeft in Duitsland duidelijk niet het gewenste effect op de vooropgestelde termijn.


De Finnen daarentegen. :lol: :lol:
Ordon schreef: De Finnen zullen de kostprijs van hun nieuwe kerncentrale terughebben na minder dan twee jaar aan deze aardgasprijzen.
"Cheap as Hell". 8)

Voor de Finnen:
  • én het altijd lekker warm hebben
  • én altijd voldoende elektriciteit
  • én koolstofneutraal tegen 2035
  • bevoorradingszekerheid voor minimum zestig jaar
Ordon schreef: De Finse groenen zijn alvast om voor meer nucleaire POWER. 8)
Robuust en betrouwbaar, bevoorradingszekerheid voor jaren, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc.
Aan Finse zijde verklaarde de voorzitter van de groene partij in het Finse parlement, Atte Harjannes, zondag in de Duitse krant Die Welt dat de ecologisten hun visie op kernenergie in 2020 hadden bijgesteld en dat zij zich daarbij “op de wetenschap” baseerden: “Natuurlijk is kernenergie duurzaam. De hoeveelheid afval is zeer klein in vergelijking met de enorme hoeveelheid CO2-neutrale energie die een kerncentrale produceert. Dit afval kan veilig worden opgeslagen, in tegenstelling tot de broeikasgassen die worden uitgestoten door een kool- of gascentrale”, zoals verklaard aan Courrier International.

Voor Atte Harjannes, “heiligt het doel de middelen”. Hij gelooft dat kernenergie Finland in staat zal stellen om tegen 2035 koolstofneutraal te worden.
Bron: Business AM

Finse groenen van mening veranderd over kernenergie: “We laten de wetenschap voor zichzelf spreken
Onze Belgische gitzwarte Groene Partij houdt deze technologie al meer dan veertig jaar tegen.
Onze Belgische gitzwarte Groene Partij heeft al meer dan veertig jaar geen enkel uitvoerbaar plan.

Nochtans wisten ze heel goed waarom het ging, zoals blijkt uit dit geschrift uit 2002 van Agalev:
De kernenergielobby toont zich ook bijzonder bezorgd over het halen van de Kyoto-normen. Kernenergie is volgens haar een properder elektriciteitsproductie dan steenkool en gas. “Zuiver op CO2-uitstoot bekeken, scoort kernenergie inderdaad beter dan de klassieke fossiel-gestookte centrales”, zegt Olivier Deleuze. “Maar de nucleaire lobby vergeet wel erg makkelijk de andere milieuaspecten: het risico op een ernstige kernramp, de continue radioactieve pollutie in alle stappen van de nucleaire keten en de problemen met de berging van het kernafval.”

“Er zijn voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s uitgewerkt”, weet Olivier Deleuze, “die aantonen dat kernuitstap en CO2-reductie hand in hand kunnen gaan. En dan denk ik echt niet alleen een groter aanbod van windenergie. Dat is uiteraard nuttig. Maar het gaat vooral over het inkrimpen van de vraag door energiebesparing. En door het invoeren van moderne hoogrendement Stoom- en Gascentrales (STEG) en centrales die werken met warmtekrachtkoppeling (WKK). Een klassieke elektriciteitscentrale blaast de warmte door de koeltorens de lucht in. Met WKK tracht men die warmte zinvol aan te wenden voor bijvoorbeeld de verwarming van een ziekenhuis, stadsverwarming of de productie van stoom voor de industrie. Hierdoor haal je een hoger energierendement dan bij de aparte opwekking van elektriciteit en warmte. Het komt er vooral op aan om die techniek gedurende de huidige én volgende legislaturen toe te passen.”
Nu die "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" nog terugvinden... :wink:
Laatst gewijzigd door Ordon op 20 apr 2022, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En Ordon zingt al 44 pagina' lang hetzelfde liedje.
Dat schiet dus ook niet echt op.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Wel de nagel op de kop.
En dat doet pijn voor de anti-nucleaire brigade hé.

Ondersteunt door cijfers, tekst én met bronvermelding. :-D

Uiteraard zullen er nog berichten volgen: de gegevens blijven boven water komen hoe ver de Belgische gitzwarte Groene Partij er naast zat.
En nog steeds zit!!
ivob schreef:Gewoon negeren.
Dan kan hij het in Finland nog eens proberen. :-D
Zulke struisvogelpolitiek heeft zelden een degelijk oplossing voortgebracht. :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Pijn?

Energetische autarkie:
Laatste 24 uur 100%
Laatste 7 dagen 100%
Laatste 30 dagen 100%
....
Voorschotten van de 100% groene energieleverancier: nul euro.
Eindrekening van de 100% groene energieleverancier: positief (ons huishouden is netto energieleverancier ipv afnemer :beerchug: ).

Pijn dat dit doet. :banana:

Ja, in de ogen van zij die blijven fantaseren over nog te bouwen kerncentrales en technologische wondermiddelen die eenklaps en liefst gratis en voor niks uit de lucht komen vallen en alle problemen eenklaps doen verdwijnen. Maar het ondertussen met gascentrales moeten doen - waaraan steeds hogere eindfacturen verbonden zijn - omdat hun nucleair verhaaltje de lading niet langer dekt en jaar na jaar letterlijk meer barsten begint te vertonen en alleen nog meer geld opslorpt dat ergens anders niet meer kan ingezet worden. :P
En dus de aandacht van de eigen Vlaamse hopeloze energiesituatie maar moeten afleiden door keer op keer te refereren naar verre buitenlanden. Waar we hier niets aan hebben.
Je hebt gezinnen die - noodgedwongen door het falend beleid - hun eigen lot in handen nemen, gezinnen die spijtig genoeg - noodgedwongen door het lot - volledig afhankelijk zijn van falende overheidssteun en de grote meerderheid die - ondanks dat ze zelf beter zouden kunnen - uit een onbegrijpelijke inertie niet verder komt dan te blijven fantaseren dat het in de toekomst anders zou zijn dan in het verleden want in woorden doen ze het zelf allemaal beter. Spijtig genoeg spreken de feiten dit keer op keer tegen. Maar hoop doet leven zeker? Alleen zijn aan die hoop steeds hogere facturen verbonden, zonder een eindoplossing in zicht, terwijl zij die jaren geleden al volledig ingezet hebben op HE jaar na jaar hun facturen zien dalen en zelfs de winsten stijgen.
Maar het eigen falen onder ogen komen - door keer op keer op de verkeerde praatjesmakerts in te zetten - doet te veel pijn. Om dit eigen falen en gebrek aan eigen inzet niet onder ogen te moeten komen is de enige hoop nog te blijven fantaseren over een toekomst die in de werkelijkheid altijd maar opschuift tot de realiteit hun inhaalt. Dat dromen bedrog zijn en fantasie zich zelden in een werkelijkheid vertaalt dringt pas tot hen door als het licht echt uitgaat.

@ Ordon: met je laatste zin ben ik het volmondig eens. Het vat mooi het energetisch beleid van de overheden van de laatste 20 jaar samen.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Nog maar eens:

De hoofdreden is en blijft:
* Er bestaat geen uitstootarm alternatief voor de productie van INEOS; voor productie van elektriciteit bestaan er meerdere.

Krakers op HE zijn gewoon (vooralsnog) geen optie hier, we hebben hier niet die gigantische schat (én garantie!) aan zonne-energie waar de VS van kan profiteren.
Dat we meer HE moeten opwekken klopt maar als het hier niet zou kunnen dan is het misschien een extra reden om er niet mee te beginnen. We moeten ook plastic afbouwen en dat doe je niet met een nieuwe fabriek.
Van INEOS weten we wat we er van kunnen verwachten. Ik zie nog steeds geen enkele, maar dan ook geen enkele, garantie dat die nieuwe gascentrales niet even lang (zoniet langer) zullen produceren dan INEOS. Met de huidige schamele investeringen in HE zullen gascentrales veel langer nodig zijn dan "tijdelijk".
We weten helemaal niet wat we kunnen verwachten, vraag het maar eens aan 3M. Het klopt dat men beter stemt op partijen die wel voluit gaan voor HE ipv plasticfabrieken bij te plaatsen. Het geld voor de tijdelijke verlenging van de kerncentrales, als deze al lukt, zou dus beter naar HE gaan. En laat ons aub stoppen met eeuwigdurende vergunningen.

Nu de RVS de oosterweelwerken weer blokkerde is het voor de Vlaamse regering blijkbaar de fout van de wetgeving en de reschtspraak maar nooit van henzelf. Er wordt in Vlaanderen telkens gekozen voor economie boven gezondheid en net dat is de reden waarom wij steeds te laat komen en dat onze omgeving vergiftigd is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is zelfs droeviger dan dat.
Zelfverklaarde milieuridders zoals ZD (uiteraard alleen in woorden op een publiek forum, spijtig genoeg nooit in daden) komen zefs niet verder dan
"Oei, de rechters hebben onze zelfgeschreven decreten niet goed begrepen. Stoute rechters! Dan passen we toch even - tegen de grondwettelijke rechten van onze kiezers in - die decreten aan de wensen van onze broodheren aan zodat ten koste van alles een paar (hoogwaardige) jobs voorrang kunnen blijven genieten op alles en iedereen. De kosten daarvan zijn voor later en voor anderen." :bang:
En in dat zootje stelt men ook zijn hoop om onze toekomstige energieproblemen duurzaam en betaalbaar op te lossen.
Het enige wat blijkbaar telt zijn op korte termijn de duur betaalde winsten van enkelen en de mandaten van steeds dezelfden veilig te stellen. De factuur is uiteraard voor "de anderen".
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Afwachten wat Zuhal Demir gaat beslissen over Ventilus.
Of we als Vlaanderen groene energie verder mogelijk maken, of net met plezier een factuur van 5 miljard extra gaan genereren.
Als ik me niet vergis zou de kabel naar Denemarken er ook gebruik van maken, dus dit is behoorlijk cruciaal :).

De bal ligt in het kamp van Zuhal, al vraag ik me af op wie ze nu de schuld gaat schuiven?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Pijn?

Energetische autarkie:
Laatste 24 uur 100%
Laatste 7 dagen 100%
Laatste 30 dagen 100%
....
Voorschotten van de 100% groene energieleverancier: nul euro.
Eindrekening van de 100% groene energieleverancier: positief (ons huishouden is netto energieleverancier ipv afnemer :beerchug: ).

Pijn dat dit doet. :banana:
Vooral aan je verstand indien je ook eens wat verder nadenkt. :wink:

Je laat uitschijnen dat jij, met je PV installatie, volledig zelfbedruipend bent.
Dat je geen fossiele brandstoffen (of nucleaire energie) meer nodig hebt.
Bullshit natuurlijk.

En dat dit "gewoon" verder getrokken kan worden naar een volledige maatschappij...
Hoe simpel kan je toch zijn...

Iedereen een PV installatie en " 't is opgelost " zeker?
De energie die jij kan opwekken met je PV installatie dekt slechts een zeer klein deeltje van je totale energiebehoefte.
Bijvoorbeeld. Alles wat je koopt, of reeds gekocht hebt, heeft massa's energie gekost: hoofdzakelijk afkomstig uit fossiele brandstoffen.

Maar ja, je bent tegen alles wat in handen is van "de grote jongens"...
Ivob kan een klein beetje elentriek maken: en we zullen het geweten hebben. :lol:

Ik heb de plaatjes hier al eens geplaatst doch ben van mening dat je er de ballen van gesnapt hebt...

Nog eens een poging:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook in woorden nu blijkt dat je de plaatjes toch niet begrijpt. :lol:
De finale getallen van 2019 (bron):
  • Totale energieconsumptie in België "Gross inland consumption": 660 TWh
    • waarvan totaal geleverd door "Renewables and biofuels": 50,9 TWh
      • waarvan afkomstig van "Hydro": 0,3 TWh
      • waarvan afkomstig van "Wind": 9,73 TWh
      • waarvan afkomstig van "Solar photovoltaic": 4,25 TWh
      • waarvan afkomstig van "Solar thermal": 0,32 TWh
      • waarvan afkomstig van "Geothermal": 0,035 TWh
      • waarvan afkomstig van "Primary solid biofuels": 21,9 TWh
      • waarvan afkomstig van "Charcoal": 0,073 TWh
      • waarvan afkomstig van "Biogases": 2,7 TWh
      • waarvan afkomstig van "Renewable municipal waste": 4,42 TWh
      • waarvan afkomstig van "Pure biogasoline": 1,51 TWh
      • waarvan afkomstig van "Pure biodiesels": 4,18 TWh
      • waarvan afkomstig van "Other liquid biofuels": 0,24 TWh
      • waarvan afkomstig van "Ambient heat (heat pumps)": 1,26 TWh
Daar sta je dan te schilderen met je zon- en windenergie: 9,73 TWh + 4,25 TWh = 13,98 TWh op een totaal van 660 TWh. :lol: :lol:
Zelfs al vervijfvoudig (13,98 TWh x 5 = 69,9 TWh) je die zon- en windenergie: dan sta je nog nergens.
Komt nog bij dat die zon- en windenergie enkel beschikbaar zijn als de zon schijnt en de wind waait. :roll:

Haha, ja, ja, maar ivob "heeft de oplossing" ... :mrgreen:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

De onderhandelingen met Engie om twee kerncentrales langer open te houden, blijken niet evident. Het bedrijf wil er alles aan doen om de gascentrale van Vilvoorde toch nog te kunnen bouwen, schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
https://www.hln.be/binnenland/engie-wil ... ~a6bce2e0/

Ik vrees dat Decroo toch eens naar Parijs zal moeten gaan, want natuurlijk wil een bedrijf het maximale cashen :lol: Arm België.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef: Je laat uitschijnen dat jij, met je PV installatie, volledig zelfbedruipend bent.
Dat je geen fossiele brandstoffen (of nucleaire energie) meer nodig hebt.
Bullshit natuurlijk.
Niets uitschijnen. De cijfers zijn de cijfers.
Ik heb dan nog eens het voordeel dat mijn cijfers uit eigen data komen.
De jouwe zijn, bij herhaling, gewoon een copy/past van een internetsite. Of dat dit iemand iets bijbrengt. Iedereen met interesse had al lang de originele sites kunnen raadplegen en heeft al zeker geen nood aan tig keer dezelfde info kopiëren en gewoon onder eigen naam plakken.
Niets origineel aan. Nooit eigen werk ingestoken.
En vooral leren een verschil te maken tussen basic energiebehoeften en luxe energiebehoeften. De eersten zijn bijna niet te missen, de tweede categorie kan, als het nodig is, gemakkelijk geskipt worden. Onrechtstreeks gevolg is dan ook nog eens dat wie geen budget moet besteden aan zijn basisbehoeften meer ter beschikking heeft voor eventuele extra luxe-uitgaven (zo lang het nog kan). :bdaysmile:
Ik weet ook wel dat deze cijfers niet gelden voor iedereen. Want iedereen maakt - om wat voor reden dan ook - niet dezelfde keuzes.
Uiteraard moet je blijven laten uitschijnen dat dit bullshit is. Iets anders zou ons pas verbaasd hebben.
Toegeven dat je waarschijnlijk al 20 jaar op het verkeerde paard gewed hebt doet pijn en dat is moeilijk om toe te geven.
Ik verwacht dan ook niet dat je dat ooit gaat toegeven. Sommigen blijven liever in eigen vel snijden dan ook maar één gram ongelijk toe te moeten geven. Ze fantaseren dan nog liever, dag na dag, dat ze niet in België leven maar ergens in Finland. Iedereen zijn therapie zeker?
En dat dit "gewoon" verder getrokken kan worden naar een volledige maatschappij...
Niemand, en ik zeker niet, zegt dat dit simpel is.
Uiteraard is HE momenteel voor het geheel van de maatschappij geen sluitende oplossing. Na jaren gerichte obstructie zou dat pas een klein wonder zijn. We gaan toch niet toelaten dat ieder individu voor een groot deel onafhankelijk kan worden van bedrijven met een kwasi monopolie op energie en grondstoffen?
Maar het is technisch wel mogelijk. Alleen moeten de beschikbare middelen dan ook daar op gericht zijn en niet langer en masse blijven vloeien naar een klein clubje. Maar dat gaan ze niet toelaten. Liever massa's middelen in misleidende informatie en desnoods greenwashing steken dan de status quo te ondermijnen.
Het is niet iedereen, maar gelukkig een paar uitzonderingen wel, duidelijk dat dit klein clubje voorlopig niet van de voederbak weg te houden valt en dus deze middelen niet zullen aangewend worden ten bate van de gemeenschap. Dat zien we iedere dag. Dat ziet iedereen die daarin blijft geloven dag na dag aan zijn (energie)facturen. Dan blijven, noodgedwongen, alleen nog maar twee opties over:
- Zelf je problemen oplossen
- Hopen dat de enkelen je een klein stukje uit hun voederbak toewerpen zodat je blijft geloven en kan blijven fantaseren dat ze het uiteindelijk goed met je voorhebben en dat ze het voor jou gaan oplossen.
Ieder zijn keuze. Ieder de gevolgen van zijn keuze.
Iedereen een PV installatie en " 't is opgelost " zeker?
De energie die jij kan opwekken met je PV installatie dekt slechts een zeer klein deeltje van je totale energiebehoefte.
Juist of HE alleen bestaat uit PV-installaties en juist of dat je alleen kan investeren in persoonlijke HE. :roll: :nono:
Bijvoorbeeld. Alles wat je koopt, of reeds gekocht hebt, heeft massa's energie gekost: hoofdzakelijk afkomstig uit fossiele brandstoffen.
Tja, het is geen geheim dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat het begrip consuminderen betekent.
Het eigen gedrag is ook geen referentie voor het gedrag van anderen.
En ik maak me ook geen illusies dat dit nog tijdig tot de massa zal doordringen.
Hun keuzes, voor hen de gevolgen.

Verder, oprecht veel geluk gewenst in de toekomst met de paarden waar jij op wil inzetten.
Ik kan best leven met de keuzes die anderen maken. Het zijn tenslotte zij die met de gevolgen van hun keuzes opgezadeld zitten.
Ik hoop dat je gelijk krijgt en er in de (nabije) toekomst voor iedereen voldoende betaalbare en niet schadelijke energie zal zijn, voordat het te laat is. :beerchug:
Maar dat niet iedereen je fantastisch voorgestelde plan wenst te volgen is blijkbaar een persoonlijk probleem en dat kan ik niet verhelpen.
Jouw keuze. Voor jouw de positieve of negatieve gevolgen.

Mijn medeleven (of wordt het eerder innige deelneming?) gaat uit naar de arme Vlamingen die blijven geloven dat het hier energetisch een tweede Finland wordt en dat de Engie's van deze wereld het beste met hen voor hebben. .
Too little, too late.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

ivob schreef:En Ordon zingt al 44 pagina' lang hetzelfde liedje.
Dat schiet dus ook niet echt op.
Ivob heeft wel ergens gelijk. Als ik zie dat je weer iets post dat op een copy/paste van gisteren lijkt skip ik het.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als nuke-centrales het laten afweten (in BE, nu in FR) dan is dat "tijdelijk" etc.
Als PV geen elektriciteit levert (geen zon), is het een probleem.
Iets met 2 maten en 2 gewichten :).

Een paar weken geleden kwam iemand van Groen met deze cijfers:
‘Momenteel ligt er voor 4,3 gigawatt (GW) zonne-energie op onze daken. Het potentieel ligt op 57 GW. 92,5 procent blijft vandaag dus onbenut’, stelt Vlaams Parlementslid Staf Aerts vast. Hij vaagt ‘een ambitieuze visie en concrete maatregelen’.
En dat is enkel Vlaanderen, terwijl we ook nog Brussel en Wallonië hebben om vol PV te leggen.
En dan nog wat bijkomende wind op zee & land, plus de kabel uit Denemarken.

Dat het niet genoeg is, komt alleen maar omdat we al 20-30 jaar nalaten te investeren in de toekomst.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Dat het niet genoeg is, komt alleen maar omdat we al 20-30 jaar nalaten te investeren in de toekomst.
Of omdat het al 20 jaar zo gitzwart voor de ogen ziet zodat je dan de ongemakkelijke waarheid niet meer moet zien.

Kleine nuance: "we" beter vervangen door "de bevoegde overheid".
Niet iedereen blijft dat "verlichte" pad bewandelen.
En dat is enkel Vlaanderen, terwijl we ook nog Brussel en Wallonië hebben om vol PV te leggen.
En dan nog wat bijkomende wind op zee & land, plus de kabel uit Denemarken.
+ investeren in opslag. Dan wordt een paar dagen minder zon ook geen onoverbrugbaar probleem meer en "intermitterend" wordt dan doorlopend beschikbaar.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De zon geeft op 1 uur energie voor ons gebruik van een jaar. Het is dus niet een probleem van genoeg HE. Trouwens dat gaat dan enkel over zon terwijl er uiteraard nog andere HE-bronnen zijn.

Dan is er het voordeel van decentralisatie waardoor je niet al je eieren in dezelfde mand legt. Met 2 kerncentrales eventueel nog open ben je wel erg kwetsbaar als deze, zoals al geregeld is voorgekomen, het laten afweten of gesaboteerd worden.

Energie is echter een inkomstenbron voor zowel de privé als de overheid en daarom is er zo weinig drang om harder voor HE te gaan. De citroen zal uitgeperst worden en hé, de Belg betaalt toch graag.

Alles wat je zelf produceert heb je in eigen hand. Ook je eigen consumptie kan je sturen. Je kan ook wachten tot de Engie's van deze wereld u uit menslievendheid lage prijzen gaan bieden of tot Godot een energiebedrijf opricht :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Afin, het is duidelijk dat er voor kernenergie voor sommigen geen plaats is in de energiemix.
Dogmatisch tegen.
So be it.
ivob schreef:dat het hier energetisch een tweede Finland wordt
Owh, is Finland nu plots toch een referentie voor jou? :lol:

Ja, die Finnen zullen tegen 2035 al koolstofneutraal zijn natuurlijk: met kernenergie. 8)

Ook het IPCC is van mening dat alle beschikbare technieken dienen aangewend te worden: inclusief kernenergie.
Dat is weeral nen bummer voor jullie anti-nucleair clubje.
Hun laatste rapport (2913 pagina's): IPCC Sixth Assessment Report.
Jullie zullen het wel niet lezen aangezien jullie mening vastligt.
Alle redelijke argumenten ten spijt...

Met (intermitternde) hernieuwbare energiebronnen alleen zullen we er niet tijdig komen: en dat geven jullie zelfs grif toe...
Laatst gewijzigd door Ordon op 21 apr 2022, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Afin, het is duidelijk dat er voor kernenergie voor sommigen geen plaats is in de energiemix.
Dogmatisch tegen.
Ik zie hier iemand dogmatisch dezelfde prentjes en/of lappen tekst kopiëren, dus het dogmatisme zou ik daar eerder zoeken.

Zoals meermaals gezegd: ik ben niet tegen kernenergie, maar het is waanzinnig duur, niet moduleerbaar en genereert afval waar we niets mee kunnen.
Als die problemen opgelost raken, is kernenergie wel leuk. Maar er wordt al 60 jaar gewerkt om die problemen af te vangen en voorlopig zonder succes:
- nog steeds afval waar militaire beveiliging bij gewenst is
- nog steeds geen SMR's
- nog steeds super duur, zelfs met giga-subsidies

Tegelijk zijn wind en PV zo spectaculair in prijs gedaald, dat ze al lang veel goedkoper zijn.
Die vormen van energie (duurzaam bovendien), hebben de laatste tientallen jaren wél vooruitgang geboekt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Afin, het is duidelijk dat er voor kernenergie voor sommigen geen plaats is in de energiemix.
Owh, is Finland nu plots toch een referentie voor jou? :lol:
Nee, ik bepaal mijn eigen referenties wel.
Finland is blijkbaar een referentie voor zij die graag fantaseren dat ze niet meer in België leven.
En er op hopen dat ze op dezelfde voet kunnen blijven verder leven zonder zelf enige inspanning te moeten leveren en dat alle oplossingen gratis en tijdig uit de lucht komen vallen. Daarom zetten ze al hun hoop op toekomstige fantasieën. Dat is lekker makkelijk en gaat voorbij aan de werkelijkheid.
Gelukkig kan fantaseren over een verre toekomst geen kwaad.
Wat meer kwaad kan is dat het voor sommigen nog altijd niet duidelijk is dat de oplossing er nu moet liggen en niet binnen +10 jaar en dat oplossingen ver van ons bed het eigen bed niet gaan warm houden.
Maar ieder zijn fantasietje.
Hoe ongenamer de dagelijkse werkelijkheid hoe groter blijkbaar de fantasieën over een schitterende toekomst.
Zolang men in het heden maar niet naar (deel)oplossingen moet zoeken, laat staan ze uitvoeren, is het voor de meeste al goed. Hebben ze toch nog altijd hun dromen over de toekomst om zichzelf mee zoet te houden.

Je duwt me overigens, bij herhaling, in een clubje waar ik niet toe behoor.
Ik heb niets tegen nucleaire energie die geen eeuwigdurende schadelijke afvalstoffen produceert.
Alleen zet ik mijn hoop niet in op iets dat er (nog) niet is en al heel zeker niet op iets dat zijn beste tijd gehad heeft, geen lange levensduur meer beschoren is, nog steeds niet de volledige energiebehoefte kan dekken (en op wereldschaal zelfs marginaal is) en vooral hier volledig in vreemde handen is en zodus zelf bepaalt wat de eindprijs en eindbestemming van hun productie is .
Oplossingen dienen er nu te zijn. Niet over tig jaar. Wanneer je de rapporten van het IPCC volledig zou gelezen hebben en niet voortdurend aan cherrypicking doet zou je dat al moeten geweten hebben.
Uiteraard gaan we er met HE alleen niet meer komen. Gewoon decennia lang budgetten en tijd verspild. En dat houdt zelfs niet op. Sommigen willen nog steeds meer tijd en budgetten verspillen aan zaken die alleen nog maar op papier bestaan of aan het zoveelste oplapwerk ten behoeve van buitenlandse investeerders en blijven geloven dat hun fantasieën ooit tijdig werkelijkheid worden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Lezen jullie ook maar eens dat rapport van het IPCC grondig alvorens boute uitspraken te doen. 8)
heist_175 schreef:Zoals meermaals gezegd: ik ben niet tegen kernenergie, maar het is waanzinnig duur, niet moduleerbaar en genereert afval waar we niets mee kunnen.
Als die problemen opgelost raken, is kernenergie wel leuk. Maar er wordt al 60 jaar gewerkt om die problemen af te vangen en voorlopig zonder succes:
- nog steeds afval waar militaire beveiliging bij gewenst is
- nog steeds geen SMR's
- nog steeds super duur, zelfs met giga-subsidies

Tegelijk zijn wind en PV zo spectaculair in prijs gedaald, dat ze al lang veel goedkoper zijn.
Die vormen van energie (duurzaam bovendien), hebben de laatste tientallen jaren wél vooruitgang geboekt.
Dat is dan ook niet meer dan jouw mening.
Helaas is de informatie die je geeft niet volledig en de honderden experten die het IPCC rapport geschreven hebben delen jouw mening niet over de gehele lijn. 8)
ivob schreef:Nee, ik bepaal mijn eigen referenties wel.
Voor jou moet dat ook niet meer zijn hé.
ivob schreef:Maar ieder zijn fantasietje.
Hoe ongenamer de dagelijkse werkelijkheid hoe groter blijkbaar de fantasieën over een schitterende toekomst.
Zolang men in het heden maar niet naar (deel)oplossingen moet zoeken, laat staan ze uitvoeren, is het voor de meeste al goed. Hebben ze toch nog altijd hun dromen over de toekomst om zichzelf mee zoet te houden.
Awel, blijkbaar heb je toch wel een probleem met "de fantasietjes" zoals die ook in het IPCC rapport beschreven staan. :lol:

Nuchter bekeken boeken wij nu in België al mooie resultaten.
Samen zorgden kernenergie (53%) en hernieuwbare energie (31%) er in februari 2022 voor dat 84% van de Belgische elektriciteit koolstofarm was.
Een mooi voorbeeld trouwens van de complementariteit tussen beide koolstofarme energiebronnen!

Afbeelding

Maar die oplossing staat jullie niet aan hé. :wink:
Zodra er begin volgend jaar twee Belgische kerncentrales gesloten zullen zijn, gaan die intermitterende hernieuwbare energiebronnen overnemen?
Nope, reken er maar niet op.

Maar aan fantasten die, vanachter hun klavier, "geweldige én hoegenaamd veel betere oplossingen" aanreiken, ontbreekt het hier in deze thread duidelijk niet. :lol:

Misschien moeten jullie de hoofden eens bij elkaar steken en een NV oprichten om jullie ideeën te verwezenlijken? :think:
Laatst gewijzigd door Ordon op 21 apr 2022, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Inderdaad dat gaan ze voor de gemeenschap niet doen.
Wel voor zij die het al lang zagen aankomen (als jullie zo verder doen en de initiatieven blijven in handen geven van buitenlandse investeerders wordt, zonder dat ik er zelf iets voor moet doen, mijn voorkeuroptie sowieso werkelijkheid. Spijtig genoeg zal consuminderen dan nog de enige optie zijn voor zij die op hetzelfde paard zijn bijven inzeteen. Ook al verloor het race na race).

Het is ook al herhaaldelijk geschreven: too little too late.
Door 20 jaar lmet een gitzwartbord voor de ogen te lopen kan je nu alleen nog maar kiezen voor de opties "slecht" of "nog slechter".
De tijd van de voor de hand liggende goede opties is voorbij en komt niet meer terug.

Dan kan je er voor kiezen om, tegen beter weten in, die slechte keuzes te blijven verdedigen (want toegeven dat we op het verkeerde paard gewed hebben doen we niet) of om noodgedwongen, waar het kan en er echt toe doet, zelf het heft in eigen hand te nemen (wat sommigen ook nooit zullen doen want de schuld bij herhaling op anderen steken en de definitieve oplossingen wegmoffelen en de initiatieven uit handen te geven is veel gemakkelijker).
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Jij ben toch de man van "den aanpak"?
Richt een NV op hé ivob.
't Is toch allemaal simpel in jouw optiek.
En nog goedkoper ook, zeg je bij herhaling.

Waar heb jij je de afgelopen twintig jaar mee beziggehouden?
Met je klavier aan het spelen geweest?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Niet jouw koers in een ander zijn schoenen trachten te schuiven.
Jij bent de man van de gemeenschappelijke aanpak.
Ik niet meer. Dat tracht je bij iedere gelegeheid me kwalijk te nemen.
Waarom zou ik dan plots jouw koers moeten gaan varen? Omdat jouw koers naar nergens leidt en je iedereen in je bad wil meesleuren? :nono:
Met individuele oplossingen , bij gebrek aan een gemeenschappelijk uitgevoerde visie, daar ben ik de afgelopen jaren mee bezig geweest.
En dat pad leidt duidelijk ergens naar toe.
Zo duidelijk dat ik zelfs niet meer wakker moet liggen of er nu voldoende kerncentrales, gascentrales, HE,... blijven draaien of dat het hele zootje het op een bepaald moment begeeft en gemeenschappelijke dromen ontaarden in persoonlijke nachtmerries.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Je moet mijn koers niet varen.

Vaar je eigen koers: 100% hernieuwbare energie.
En voer uit wat je anderen verwijt dat ze niet gedaan hebben: richt een vennootschap op.
Heel België hangt toch aan je lippen?

Doch volgens mij ben je enkel een klavierridder.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

De eigen individuele uitgezette koers zit al op +80% van de uitgestippelde weg.
En dat zelfs op 60% van de uitgestippelde tijdscurve.

Een paar COOPS en VZW's voldoen ook.
Een NV heb ik voor niets nodig. :P

Jij bent de man met het plan voor heel België (en Finland). Ik ben de man van de (noodgedwongen) individuele oplossing.
Probeer jij dus maar heel België van je knip en plakwerk te overtuigen.

Dat ik voor jou persoonlijk niets kan betekenen, daar zal geen mens van wakker liggen. Ikzelf nog het minste.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ah, en nu de kak intrekken...
Typisch.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou je als persoon een bedrijf oprichten in een sector/segment dat de politiek niet wil ondersteunen?
Al tientallen jaren zet de overheid in op "gigantisme" en versterking van monopolies (of oligopolies).

Ik zou als privépersoon mijn geld niet willen verbrassen in het oprichten van een bedrijf dat tegengewerkt wordt door de overheid.
Ik investeer mijn centen wel in privézaken, die wél renderen :).

Daar sta je dan mooit met windmolens, als Zuhal Demir nog geen kabel wil vergunnen om die stroom aan wal te krijgen.
Of met een farm vol PV's als kernenergie voorrang krijgt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Ah, en nu de kak intrekken...
Typisch.
Kak intrekken?
Omdat ik niet op jouw suggestie wil ingaan noch me voor jouw doorzichtige karretje laat spannen? :-D
Die NV was volledig jouw plan. Zelf heb ik dat nooit uitgesproken. Ik hou me wel bij individuele plannen en op iets grote schaal bij VZW's en COOPS. Past perfect in MIJN planning.
Ik voer mijn plannen uit. Niet de jouwe. Hoe graag je dat laatste ook zou willen bereiken.
Jij jouw plan. Ik het mijne.
Ik heb er ook geen behoefte aan jouw plannen en dromen te dwarsbomen. Dan doen jullie zelf wel. Daar heb je mij niet voor nodig.
En ieder de gevolgen van zijn eigen plannen (als die er al zijn, knippen en plakken kan je moeilijk een plan noemen).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ah, nu komt de aap uit de mouw.

Spotgoedkope 100% hernieuwbare energie voor de gehele maatschappij: tot ze zelf eens in de markt moeten gaan staan met "gratis" zonne- en windenergie.
Dan is het plots "van alles". :lol: :lol:

Hun ei van Columbus is plots "gebarsten". 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Daar sta je dan mooit met windmolens, als Zuhal Demir nog geen kabel wil vergunnen om die stroom aan wal te krijgen.
Of met een farm vol PV's als kernenergie voorrang krijgt.
Hoe lang gaat het duren eer ze voorstellen om op de PFAS gronden een plasticfabriek te plaatsen. De PFAS zit dan goed beschermd onder een andere vervuiler. Als je het niet op Walen of moslims kan steken moet je creatief zijn om eigen onvermogen te verbergen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Verwacht jij dat ivob de Zwarte Zweedse energieknoop in zijn eentje oplost?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

warpozio2 schreef:Verwacht jij dat ivob de Zwarte Zweedse energieknoop in zijn eentje oplost?
Dat is inderdaad even belachelijk als wij zouden vragen aan Ordon om zelf een kerncentrale op basis van Finse plannen te bouwen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ziedaar.
Dizzy.
Die kan de marketing afdeling geheel alleen draaiende houden met zijn verkooppraatjes.

Ik denk dat jullie een goed team vormen. :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, Ordon.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Bij gebrek aan volledige uitvoering van de plannen waar je zelf verkeerd op hebt ingezet kom je tegen mensen die zelf het heft in handen nemen niet verder dan ze trachten in het belachelijke te trekken of ze te overhalen in iets te stappen wat jouw idee is (dat je zelf niet eens kan uitvoeren).
Een (doorzichtige) strategie zo oud als de straat.

Om duizenden mensen te bereiken heb je echt geen NV nodig. Eén of meerdere COOP's en VZW's kunnen ook al volstaan.
De ambitie om heel België te bereiken heb ik idd niet en ook nooit geuit. Dat laat ik aan jou over, desnoods met de hulp van wat Finnen, om te bewerkstelligen.

Eén ding moet ik toegeven. Ik ben energetisch deels een klavierridder. Mijn lokale productie, opslag en verbruik stuur ik grotendeels vanachter het klavier van mijn tablet. :banana:
Net zoals mijn investeringen in gemeenschappelijke energieprojecten grotendeels digitaal verlopen.
Dat had je wel goed gezien. :wave:

En inmiddels zit hier alles waar de zelf geproduceerde energie in kan opgeslagen worden weer tsjokvol.
Zo kan er alweer een groot deel van de overschot gaan naar de energieverbuikers die hopen dat anderen hun problemen oplossen.

En nu is het even tijd om de graspaden te gaan maaien. Uiteraard volledig op zonne-energie. :bdaysmile:
Laatst gewijzigd door ivob op 21 apr 2022, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Haha, ja, ja.
Veel blabla, weinig boemboem vanuit de groenen hoek.

't Lijkt wel een afkooksel van de Belgische gitzwarte Groene Partij. :lol:
PoC: Proof of Concept. En daarmee houdt het op.


Dan toch maar beter een schoon kerncentrale.

Afbeelding

8)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

schoon ding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Tja, je moet je onvermogen om meer dan knip en plakwerk te verkopen nu ook weer niet extra in de verf gaan zetten.
Het is al beschamend genoeg dat je zelf niet verder komt dan voortdurend enkel met het werk van anderen uit te pakken. En hopelijk - voor ons allen - doet de werjkelijkheid van dat geknipte plaatje vroeg of laat ook geen boem-boem.

Ah, ja, waar was ik gebleven?... ah graspaden maaien op zonne-energie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Je kent het wel hé ivob.

Zoals onze Belgische kerncentrales: robuust en betrouwbaar, bevoorradingszekerheid voor jaren, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc.

Heel wat anders dan die intermitterende energiebronnen. :wink:

De Amerikanen gaan zelfs miljarden pompen in oude, niet rendabele kerncentrales...

Oude Amerikaanse kerncentrales moeten langer open blijven

Allicht waait het daar nog minder. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”