Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

ivob schreef: 11 jan 2024, 11:13 En als virtuele uppercut: "maar indien het u kan opluchten sla gerust op mij. Ik zal niet terugslaan. Maar ik heb uw nummerplaat en voorkomen in mijn geheugen geprent en zal dit, afhankelijk van uw verdere actie, eventueel dan wel verder voor de rechtbank beslechten".
Ik daag u uit om die taktiek in Brussel eens te komen proberen. Hier lig je al uitgeteld op de grond na een reële uppercut voor je nog maar halfweg die volzin uitgesproken hebt.
Eigen ervaring, hoewel ik lichamelijke schade telkens heb kunnen ontwijken door laf weg te vluchten.
Je mag er niet van uitgaan dat zo een wegpiraat nog enige rationaliteit kent. Ze zitten al hoog in de adrenaline wegens het "onrecht" dat hen is aangedaan en dan zijn er nog die net flink wat gesnoven of geslikt hebben. En in Brussel heb je ook nog enkele militante actiegroepen (Mautodefence, Bad Move,...) die ageren vanuit een religie ter verdediging van de voorrechten van de heilige koe en hun acties gaan verder dan pamfletten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Andere omstandigheden, andere conclusies dus, naar de omstandigheden andere werkwijze.
Totaal off topic maar ik heb ook in Brussel en de ruime Brusselse regio gewerkt en een gespannen situatie meer door praten kunnen ontmijnen dad louter op basis van fysiek geweld.
Het komt er meestal op neer hoe je zelf reageert op een situatie. Je kan proberen ze te ontmijnen of er zelf in mee gaan en het nog explosiever maken. Helpt niet altijd en geweld is niet altijd te voorkomen maar doorgaans meer wel dan niet.

Vluchten staat overigens gewoon niet op mijn agenda. Een bange haas krijgt ook slaag. Doorgaans eerder dan iemand die duidelijk maakt dat men zich niet laat intimideren door wie dan ook. Het helpt uiteraard ook wanneer je zelf de taal van "de straat" verstaat en begrijpt en hoe daar op in te spelen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Men maakt de vergissing eigen ervaringen door te trekken naar iedereen. Goed dat het vaak goed afloopt maar dat is geen enkele garantie voor anderen of de toekomst.

Zoals R2D2 terecht zegt, bij sommigen is het begrip redelijkheid niet meer aanwezig.

Sommigen rijden rond met zwaar materiaal dat ze kunnen inzetten om hun gelijk of recht af te dwingen. Dat is ook de reden waarom sommigen een dashcam installeren, als je het gewoon vertelt gelooft men u misschien niet eens en het is niet zeker dat je het nog kan vertellen. Lees de verhalen hier hoe emotioneel er al gereageerd wordt op sommige verkeersregels, hoe gaan wegpiraten reageren als ze zelf met assertiviteit en tegenspraak geconfronteerd worden? Ik ga het niet uittesten of provoceren. Het is ook mijn werk niet maar dat van de politie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

10 load next “chuck norris” meme
20 replace “chuck norris” with “ivob”
30 save meme
40 goto 10

:lol: :angel: :banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Run
chuck.JPG
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 11 jan 2024, 13:22 Men maakt de vergissing eigen ervaringen door te trekken naar iedereen. Goed dat het vaak goed afloopt maar dat is geen enkele garantie voor anderen of de toekomst.

Zoals R2D2 terecht zegt, bij sommigen is het begrip redelijkheid niet meer aanwezig.

Sommigen rijden rond met zwaar materiaal dat ze kunnen inzetten om hun gelijk of recht af te dwingen. Dat is ook de reden waarom sommigen een dashcam installeren, als je het gewoon vertelt gelooft men u misschien niet eens en het is niet zeker dat je het nog kan vertellen. Lees de verhalen hier hoe emotioneel er al gereageerd wordt op sommige verkeersregels, hoe gaan wegpiraten reageren als ze zelf met assertiviteit en tegenspraak geconfronteerd worden? Ik ga het niet uittesten of provoceren. Het is ook mijn werk niet maar dat van de politie.
Ik vergis me helemaal niet.
Ik gaf mijn ervaring mee hoe men zich in het verkeer niet dient te laten opjagen door vermeende wegpiraten.
Waardoor een ander zijn eigen ervaringen wou projecteren op de mijne en bovendien er nog een persoonlijke uitdaging bovenop parkeerde. Uiteraard reageer ik daar dan in eigen naam en uit eigen praktijkervaring op. Niet meer niet minder.
Ik stel nergens dat een ander zich niet als een angsthaas mag gedragen, evenmin dat deze zich niet dient aan te passen aan de provocaties van anderen. Dat maak jij er weer van.

Ik heb persoonlijk ook geen boodschap aan "hoe zou het zijn indien dit of indien dat, etc".
Ieder reageert daar dus op zijn eigen manier op. Jij op de jouwe en laat het dus blijkbaar over aan de politie in de hoop dat die telkens aanwezig zijn wanneer je iets overkomt. Fair enough en bonne chance. Daar heb ik ook geen enkel probleem mee maar ik voel me niet aangesproken om dan ook verplicht zo te handelen. Dat is immers ook iets dat mensen zich telkens zelf aanpraten.
Ik kies duidelijk een andere weg (wat iets helemaal anders is dan provoceren want dat doet de bumperklever en niet diegenen die gewoon de verkeersregels volgt en wanneer het uit de hand dreigt te lopen door toedoen van een derde partij in eerste instantie dat met praten wenst op te lossen en niet met fysiek geweld) en die moet jij voor alle duidelijkheid niet volgen.
En dat loopt al decennia lang goed af voor mij.
Iedereen zijn eigen keuzes om met uiteenlopende situaties om te gaan en daar de eigen gevolgen van te dragen. Er is geen enkele verplichting om je te spiegelen aan de keuzes van een ander.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 11 jan 2024, 13:57 Ik vergis me helemaal niet.
Ik gaf mijn ervaring mee hoe je in het verkeer niet te laten opjagen door vermeende wegpiraten.
Waardoor een ander zijn ervaringen wou projecteren op de mijne waarop ik mijn eigen praktijkervaring daar tegenover stelde. Niet meer niet minder.
Ik stel nergens dat een ander zich niet als een angsthaas mag gedragen, evenmin dat deze zich niet dient aan te passen aan de provocaties van anderen. Dat maak jij er weer van.

Ik heb persoonlijk ook geen boodschap aan "hoe zou het zijn indien dit of indien dat, etc".
Ieder reageert daar dus op zijn eigen manier op. Jij op de jouwe en laat het dus blijkbaar over aan de politie in de hoop dat die telkens aanwezig zijn wanneer je dat overkomt. Fair enough en bonne chance. Daar heb ik ook geen enkel probleem mee maar ik voel me niet aangesproken om dan ook verplicht zo te handelen. Dat is immers ook iets dat mensen zich telkens zelf aanpraten.
Ik kies duidelijk een andere weg (wat iets helemaal anders is dan provoceren want dat doet de bumperklever en niet diegenen die gewoon de verkeersregels volgt) en die moet jij voor alle duidelijkheid niet volgen.
En dat loopt al decennia lang goed af voor mij.
Iedereen zijn eigen keuzes om met uiteenlopende situaties om te gaan en daar de eigen gevolgen van te dragen. Er is geen enkele verplichting om je te spiegelen aan de keuzes van een ander.
Natuurlijk vergis jij je niet we weten allemaal ondertussen dat dat onmogelijk is.

Uw ervaring is die van u maar niet noodzakelijk deze van anderen, dat is de onmogelijke vergissing die alle anderen zouden kunnen maken.

Het vermijden van erger maakt iemand niet noodzakelijk een angsthaas, sommigen zouden het als verstandig catalogeren maar zij weten er uiteraard niets van.

Vreemd dat je geen boodschap hebt over hoe het zou zijn indien dit en dat... maar je ons toch komt verblijden met uw reacties op dit en dat, wij staan uiteraard elke morgen op met grote verwachtingen rond al uw ervaringen waar wij ons aan kunnen laven :)

Ik laat het werk van de politie inderdaad over aan de politie, voor de rest probeer ik geen zotten te provoceren. Een compleet van de pot gerukte houding, ik weet het, ik moet leven met die imperfecties.

Ik merk ook een herhaling van de fout van uw ervaringen te projecteren op wat wij als een wegpiraat zien. Dat die mensen niet uw niveau van reageren en redeneren bezitten ben je een fractie van een seconde uit het oog verloren maar je zal je ongetwijfeld sterk herpakken.

Er is inderdaad geen enkele verplichting zich te spiegelen aan de keuzes van anderen maar je loopt wel het risico om tegen etiketjes als angsthaas aan te lopen. Ik zou daarom eerder toch uw ervaringen opvolgen, zo kan je nooit in de problemen komen en verloopt alles steeds perfect.

Groeten aan Chuck.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 11 jan 2024, 14:39 Natuurlijk vergis jij je niet we weten allemaal ondertussen dat dat onmogelijk is.
Wanneer dat jouw mening is laat ik deze voor jouw rekening.
Mijn mening is het al niet. Mijn uitgangspunt is dat iedereen de gevolgen van de eigen keuzes moet maken en vooral daar dan zelf de gevolgen van moet dragen. Dat geldt ook voor verkeerde keuzes en vergissingen.
Ik ga er ook vanuit dat iedereen volwassen genoeg is om voor zichzelf na te gaan of de keuzes van een ander ook op zichzelf betrekking hebben. Zo ja er iets uit te leren en indien mogelijk toe te passen. Zo neen gewoon negeren. Hoe moeilijk dat voor sommigen onder ons ook blijkt. :roll: Maar moeilijk kan ook.
Uw ervaring is die van u maar niet noodzakelijk deze van anderen, dat is de onmogelijke vergissing die alle anderen zouden kunnen maken.
Zo is het inderdaad. Ieder zijn eigen ervaringen met de daaraan verbonden gevolgen.
Jij maakt, keer op keer, de vergissing (al vermoed ik dat het vanuwentwege geen vergissing is maar een bewuste strategie) door bewust of onbewust de ervaringen en handelingen van een ander op jezelf te willen betrekken. Niet doen dus en je probleem is per direct opgelost.

Iemand die bij de eerste de beste confrontatie als enige oplossing kiest om "de vlucht te nemen" is in idd een angsthaas. Niets verkeerd mee als dat op dat ogenblik voor dat individu de beste keuze leek maar het is wat het is.
Betrokkene erkent dat trouwens zelf en gebruikte voor zichzelf sterkere bewoordingent.
Groeten aan Chuck.
Wij zien en horen elkaar al decennia niet meer dus dat zal niet gaan.
Laatst gewijzigd door ivob 11 jan 2024, 15:35, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, ik ben zo'n gek die niet de weg op gaat om confrontaties op te lossen die ik ook gewoon kan vermijden. Ik wil gewoon op bestemming geraken zonder gedoe met wegpiraten.

Anderen zijn blijkbaar on a mission from God en voelen zich geroepen het recht te laten heersen op de weg want op die angsthazen van politie moet je niet rekenen. Wij kunnen daarover maar wat blij zijn want die mensen bekeren blijkbaar de wegpiraten met het grootste gemak. Dat is hun aangeboren talent waar wij angsthazen enkel met open mond en bewondering naar kunnen kijken. Proficiat!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Ik weet niet in welke droomwereld jij je van A naar B begeeft maar waar ik normaliter vertoef heeft de politie wel iets anders te doen dan bij iedere bumperklever en ieder mogelijk geval van verkeersagressie tussen te komen.
Je hebt in de echte wereld dus de keuze om je telkens uit te voeten te maken en nadien je frustraties van je af proberen te schrijven op o.a. het www maar verder ook niets. En dan verbaast zijn dat de veroorzakers van verkeersagressie daar eens goed om lachen en gewoon verder doen omdat bijna niemand hen een haarbreed in de weg legt en de politie al overbelast is met steeds meer en andere taken waarvoor men steeds minder wil betalen en ze dus maar in hun schoenen blijft schuiven.
Of ze in eerste instantie rustig laten doen en daardoor zichzelf achter je laten opfretten en wanneer ze het daar niet bij kunnen laten daar zelf op te reageren en de eventuele gevolgen te gedragen. Met welke god dan ook heeft dat weinig te maken maar alles met een individuele instelling.
Een aangeboren talent is het ook al niet. Kan je, toch wie wil, gewoon aanleren. Desnoods bij Carlos R. :angel:
Als zal dat, gezien de gezegende leeftijd van betrokkene, niet meer zo makkelijk gaan.

Maar het zal niemand verbazen dat mensen die vinden dat de anderen steeds hun problemen maar moeten oplossen ook in deze niet anders reageren.
En dat begint dan van telkens weglopen/wegkijken van iedere situatie op de openbare weg om het eigen hachje veilig te stellen tot anderen voor je een langdurige grensoorlog te laten uitvechten en het eigen hachje proberen te redden door dit te blijven afkopen met een berg geld (doorgaans dan nog van anderen) en verder, buiten wat gewauwel op het www, naar goede gewoonte, weer niets.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zeg ik dan ergens dat de politie achter elke bumperklever zou gaan? Het behoort wel tot hun taken maar er is geen enkele reden om politietaken zelf op te nemen.

En over droomwerelden dit: er zijn mensen die denken dat ze door hun moedige daden om anderen op hun fout rijgedrag te wijzen dat deze ineens tot inzicht komen als ware het een bekering :) Het is gewoon wachten tot één van de wegpiraten hun agressie gewoon verder zetten, op uw gezicht bijvoorbeeld of hun woede koelen op uw wagen. Dan kan je gaan uithuilen bij de politie die zich zal afvragen waarom je de toch die noodzaak voelde om politie te spelen. Je kan ze dan verwijten angsthazen te zijn, luie angsthazen want jij moet hun werk doen. Stuur ons de video door, wil je?

Je geeft zelf aan dat jouw keuze ervoor zorgt dat de frustraties bij wegpiraten oplopen en dat daar gevolgen (zullen geen positieve zijn) aan kunnen hangen. Opnieuw, de meeste chauffeurs willen gewoon ter bestemming geraken zonder gedoe, het corrigeren van anderen hun rijgedrag hoort daar niet bij maar dat zijn uiteraard angsthazen :)

Soit, de rest van de wereld merkt weinig van uw bekeringen en de verkeersagressie gaat inderdaad verder omdat zij die er wel iets aan moeten doen te weinig tijd en middelen hebben, vandaar dat ik pleit voor meer aandacht voor het probleem en een oplossing als een rijbewijs met punten.

Ik vind niet dat anderen mijn problemen moeten oplossen als dat niet tot hun taak behoort. Dat sleur je er maar bij en trek je door naar alle andere situaties terwijl het hier over wegpiraten gaat. En om toch kort op je off-topic verwijzing naar Oekraïne in te gaan, wat was jouw keuze? gewoon de agressor laten doen en de Oekraïners laten stikken, dat is nogal moedig en totaal niet wegkijken. Ploink :)
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

En dan heb je nog die lafheid, https://www.hln.be/kontich/bestuurder-p ... ~aa457c12/

Wat een mentaliteit
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
De schaarse middelen van de politie en justitie kunnen beter gericht aan zo'n uitspattingen besteed worden.
En dan moeten ze ook nog rekenen op de factor geluk dat er op dat ogenblik toevallig één van de nog operationele heli's van de politie in de buurt beschikbaar was en niet belast met meer dringende opdrachten.
Want vergeet niet, het mag uiteindelijk allemaal niet teveel kosten aan de gemeenschap.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Men vergeet daarbij dan steevast hoeveel het kost wat die wegpiraten aanrichten en dan heb ik het al lang niet enkel over financiële schade.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

je moest eens weten wat de reële kost van zo een RAGO vlieguur is . Brandstof is al duur maar daarbij komt nog onderhoud en revisie (voor elke vluchtdag staat hij ook enkele dagen stil hiervoor) opleiding en permanente training van vlieg- en ouderhoudspersoneel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat breng je gewoon op rekening van de wegpiraat, je verkoopt de huidige wagen en hij zal nog even kunnen sparen voor hij een nieuwe wagen kan veroorloven. En hij komt er dan nog goed mee weg want voor hetzelfde geld was hij op Chuck Norris eugh... gebotst :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Duidelijk geen idee van de totale kostprijs van een vlieguur noch van de netto opbrengsten van de verkoop van inbeslag genomen goederen .
Het meer inzetten van drones heeft in deze context dan ook een veel positievere kosten/batenanalyse.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Dizzy schreef: 12 jan 2024, 15:27 Dat breng je gewoon op rekening van de wegpiraat, je verkoopt de huidige wagen en hij zal nog even kunnen sparen voor hij een nieuwe wagen kan veroorloven.
Bekend met de uitdrukking 'een kale kip kan je niet plukken"?
Er zijn er genoeg die een blitse bak hebben maar verder geen nagel om aan hun kont te krabben.
Als het voertuig dat ze als moordwapen gebruiken al op hun eigen naam geregistreerd staat.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, maar de wagen kan je wel verkopen als deze van hen is. Bovendien kunnen ze met een schuld ook moeilijker een wagen kopen. Ook mensen die hun wagen uitlenen aan zo'n gevallen zullen ook mogelijk eens nadenken. Je moet die mensen gewoon niet sparen, dat doen ze zelf met anderen ook niet.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

R2D2 schreef: 12 jan 2024, 15:03 je moest eens weten wat de reële kost van zo een RAGO vlieguur is .
Een 10-tal jaar geleden kostte een Eurocopter vluchtje ongeveer €10/minuut, enkel voor de heli dus zonder piloot of andere extra's. Gezien de fuelcosts ondertussen gestegen zijn en er ook personeel + piloot + apparatuur moet bijgeteld worden zal het in elk geval een serieus prijskaartje zijn. Reddingsoperaties voor onvoorzichtige skiërs en wandelaars in de bergen van Oostenrijk en Zwitserland worden ook aangerekend en daar lopen de kosten ook op.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Moonboy
Pro Member
Pro Member

Ze blijven rond racen, die hersenloze types, https://www.hln.be/menen/bestuurder-bes ... ~a1e8f8ad/

Dit land moet nu echt met harde maatregelen gaan komen

https://www.hln.be/malle/kinderen-van-8 ... ~ad665799/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Heel driest deze voorbeelden maar je gaat ze niet oplossen door overal Zone 30 in te voeren !

Zolang men dus steeds snelheid als primaire oorzaak blijft beschouwen (want da's eenvoudig) en niet verder wil kijken dan gaat men dit niet oplossen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Enige uitweg lijkt me naast de strafrechterlijke vervolging van verkeersovertredingen, een rijbewijs met punten. Bikkelhard maar boetes brengen tout court niet altijd iets op en manen niet altijd aan tot meer verantwoord rijgedrag.

1. Bij bedrijfswagens, ken ik tal van voorbeelden waarbij de firma de boete(s) betaalt ... Dus waarom zou je je aanpassen?

2. Bij (zeer) hoge inkomens / kapitalen, is een boete van enkele honderden euro's een lacher. Dus waarom ze je je aanpassen? Een vriend van mijn oudste zoon is agent, en bij een onmiddellijke inning, haalde iemand enkele briefjes van 50 euro uit zijn portefeuille, smalend zeggen 'dat den overschot drinkgeld was' ...

Moet er nog zand zijn?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Snelheid is niet de enige reden maar wel een belangrijke factor. Het verergert ook de gevolgen. Onaangepast rijgedrag is niet alleen een probleem van snelheid, het is een totaal foute mentaliteit waarbij men eigen kortzichtig belang (enkele seconden) boven de veiligheid van anderen stelt. DAT moet veranderen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

koenraaddeconinck schreef: 22 jan 2024, 13:29 Enige uitweg lijkt me naast de strafrechterlijke vervolging van verkeersovertredingen, een rijbewijs met punten. Bikkelhard maar boetes brengen tout court niet altijd iets op en manen niet altijd aan tot meer verantwoord rijgedrag.

1. Bij bedrijfswagens, ken ik tal van voorbeelden waarbij de firma de boete(s) betaalt ... Dus waarom zou je je aanpassen?

2. Bij (zeer) hoge inkomens / kapitalen, is een boete van enkele honderden euro's een lacher. Dus waarom ze je je aanpassen? Een vriend van mijn oudste zoon is agent, en bij een onmiddellijke inning, haalde iemand enkele briefjes van 50 euro uit zijn portefeuille, smalend zeggen 'dat den overschot drinkgeld was' ...

Moet er nog zand zijn?
Even ter info, ik heb een bedrijfswagen, boetes zijn volledig voor ons ( neen heb op 15j nog geen enkele gehad) en er wordt geen excuus van niet betalen geaccpeteerd, het wordt dan gewoon van het loon gehouden. Ik ben trouwens van mening dat men dat zou moeten verbieden.
Wij (alle arbeiders en bedienden) laten ook effectief loon vallen (500-800€ brutto ) en franchises bij een ongeval zijn ook door ons te betalen..
250€ eerste keer 500 een tweede keer...ook hier heb ik tot op heden geen miserie gehad behalve iemand die en hit en run gedaan heeft wanneer ik ergens geparkeerd stond...
Het is dus niet altijd een free ride bij een salariswagen..
Als laatste puntje, waarom zou je je aanpassen, die data komt binnen bij ons op het bedrijf, ik zou niet graag als iemand gezien worden die geen zorg draagt voor zijn materiaal of die onveilig ligt rond te rijden...anderzijds, als ik hoor hoe sommigen met die autos omgaan....

tom
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Dan ben je één van de voorbeeldige spreekwoordelijke leerlingen in de klas als je spreek over respect voor materiaal, incl. auto's.

Ik werp geen steen naar iemand met een bedrijsauto: ik stel alleen maar objectief ! vast dat bv. bij ons de boetes wel door de werkgever betaald worden en niet alleen bij ons ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is een goed punt dat slecht gedrag in het verkeer niet stoer zou mogen zijn maar aan de koffiemachine hoor je toch nog altijd mensen die vinden dat x boetes elk jaar toont dat ze "goede" chauffeurs zijn. Tenenkrullend genant.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

DarkV schreef: 22 jan 2024, 13:12Heel driest deze voorbeelden maar je gaat ze niet oplossen door overal Zone 30 in te voeren !
Hier is het ook Zone 30 en vorige week is hier iemand tot in de voortuin gereden los door een betonnen aflsuiting en niemand iets gezien of gehoord.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Duidelijk, een veel strenger beleid is broodnodig, en goede voorbeeldige chauffeurs moeten beloond worden, de wegpiraten uitgeroeid.

Het wordt met de week erger

https://www.gva.be/cnt/dmf20240122_95091503

https://www.gva.be/cnt/dmf20240122_96282995

https://www.gva.be/cnt/dmf20240122_96262188
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Ik denk dat het "bedrijfswagen chauffeurs trekken zich niets aan" idee serieus overroepen is. In elk geval heb ik zelf met de bedrijfswagen (camionette) nooit een ongeval gehad (1 keer iemand in ons gat gereden aan de rode lichten tel ik niet mee) en zelfs nooit boetes gehad. Ondertussen al 35+ jaar tijdens vakanties auto's gehuurd en idem, 0 ongevallen, 0 boetes. In elk geval behandel ik een auto waar ik mee rij zoals Donald Muyle oftewel alsof het de mijne zou zijn. Ik ga er van uit dat dat voor velen zo is.
Uiteraard is het het gemakkelijkst om altijd naar snelheid te wijzen en hoewel dat er mee te maken kan hebben is er ook alcohol/drugs.
Mocht men van elk ongeval tot in detail onderzoeken hoe het kon gebeuren zouden statistieken er wel eens heel anders kunnen uit zien.
De definitie "wegpiraat" wordt dan ook veelal onterecht gebruikt. Wegen waar je vroeger 90Km/u mocht zijn verlaagd naar 70 en soms zelfs naar 50 (ook als de weg nog steeds even recht is en even breed en geasfalteerd, wat maakt dat we vroeger allemaal "wegpiraten" waren aan hedendaagse normen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Uiteraard ligt het niet aan de wagen of dat het al dan niet een bedrijfswagen is. Het gaat erom hoe men deze wagens gebruikt of moeten we zeggen misbruikt.

Dat snelheid niet de enige factor is, is hier al meermaals aangehaald maar dat maakt niet dat het geen belangrijke factor is. Iemand die uiteraard naast te snel ook nog eens niet meer helder is door drank/drugs zal het uiteraard niet beter maken maar dat stelt te snel rijden niet vrij van schuld.

Iemand die zijn wagen als wapen gebruikt en zowat overal te snel rijdt is gewoon een wegpiraat. Het is gewoon wachten tot het mis gaat en de ene heeft meer geluk dan een ander.

Als de snelheidslimieten veranderen betekent dat niet dat je dan maar je zin mag/kan blijven doen, vaak zijn er ook goede redenen om dat te doen, de statistieken van verkeersslachtoffers in ons land bijvoorbeeld. En ja, vroeger waren er nog meer wegpiraten want het besef dat je met mobiliteit bezig bent en niet met een racegame zit er bij sommigen nog altijd niet in.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 22 jan 2024, 19:39 Als de snelheidslimieten veranderen betekent dat niet dat je dan maar je zin mag/kan blijven doen, vaak zijn er ook goede redenen om dat te doen, de statistieken van verkeersslachtoffers in ons land bijvoorbeeld.
Op 99% van de plaatsen waar de snelheid omlaag is aangepast is in het verleden nooit een ongeval gebeurd.

Of er goede redenen zijn (buiten de typische woke en kassa-kassa redenen) om de snelheid aan te passen heb ik dan ook sterk m'n twijfels !
Dizzy schreef: 22 jan 2024, 19:39Uiteraard ligt het niet aan de wagen of dat het al dan niet een bedrijfswagen is. Het gaat erom hoe men deze wagens gebruikt of moeten we zeggen misbruikt.
Ik moet zeggen dat sinds ik electrisch rijdt en meer dan dubbel zoveel PK's onder de voet heb nog nooit zo rustig heb gereden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Weer zo een pracht staaltje gezien op de E19. Pipo in een Mazda MX5 (heel herkenbare wagen) kon duidelijk niet wachten tot ik veilig kon invoegen, zat te pushen en met z'n lichten te flashen.

Het was vrij druk, maar de idioot bleef het bij alle voorliggers ook doen... Om dat wat verder gewoon volledig langs rechts (2 rijstroken) voorbij te steken, dan terug naar links en dan vol op de remmen (zonder reden)

Dat soort gedrag... Rijbewijs afnemen, wagen in beslag nemen en verplicht community service.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Inderdaad, hopelijk werd deze Pipo gefilmd.

Triestige toestanden in Vlaanderen https://www.gva.be/cnt/dmf20240123_97280460
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 23 jan 2024, 21:55
Dizzy schreef: 22 jan 2024, 19:39 Als de snelheidslimieten veranderen betekent dat niet dat je dan maar je zin mag/kan blijven doen, vaak zijn er ook goede redenen om dat te doen, de statistieken van verkeersslachtoffers in ons land bijvoorbeeld.
Op 99% van de plaatsen waar de snelheid omlaag is aangepast is in het verleden nooit een ongeval gebeurd.

Of er goede redenen zijn (buiten de typische woke en kassa-kassa redenen) om de snelheid aan te passen heb ik dan ook sterk m'n twijfels !
Dizzy schreef: 22 jan 2024, 19:39Uiteraard ligt het niet aan de wagen of dat het al dan niet een bedrijfswagen is. Het gaat erom hoe men deze wagens gebruikt of moeten we zeggen misbruikt.
Ik moet zeggen dat sinds ik electrisch rijdt en meer dan dubbel zoveel PK's onder de voet heb nog nooit zo rustig heb gereden.
Waar heb je die cijfers gehaald?

Het is een feit dat er in België nog altijd teveel ongevallen gebeuren en dat er nog altijd op vele plaatsen te snel//onverantwoord gereden wordt.

Ah wie voor verkeersveiligheid is, is nu ook al woke :roll: Niet huilen dat uw kind doodgereden is gij wokie :roll:

Indien het kassa-kassa redenen zouden zijn dan zou de pakkans waarschijnlijk hoger liggen.

Goed dat je toegeeft dat het niet om kunnen gaat maar om willen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 24 jan 2024, 12:16 Waar heb je die cijfers gehaald?
Je mag ze altijd tegenspreken met een correcte bron... het is trouwens gekend dat de snelheid verlagen een opbod is tegen elkaar... how low can you go !
Dizzy schreef: 24 jan 2024, 12:16dat er nog altijd op vele plaatsen te snel//onverantwoord gereden wordt.
Wat is te snel... als ik de snelheid verlaag van 90 naar 50 km/u en niets aanpas aan de weg dan rijden we plots allemaal "te snel" :bang: Te snel rijden is gerelateerd aan de omstandigheden zoals de staat van de weg, de omgeving, weersomstandigheden, drukte, ... en niet omdat men in gans Belgie domweg heeft beslist dat 50/70 het nieuwe 60/90 is.

Om onverantwoord te rijden moet je trouwens niet snel rijden... ik zie dagelijk gekken in het verkeer die geen kilometer te snel rijden op dat moment (en ook nooit zullen gepakt worden door een domme flitspaal die voor het overgrote deel mensen flitst die enkele kilometers per uur te snel rijden)
Dizzy schreef: 24 jan 2024, 12:16Ah wie voor verkeersveiligheid is, is nu ook al woke :roll: Niet huilen dat uw kind doodgereden is gij wokie :roll:
Inderdaad... het overgrote deel is gewoon emo gedreven... het is nu éénmaal hip om de zoveelste "Zone 30" in te voeren (net zoals op iedere hoek van de straat een camera te zetten om terroristen te pakken). Ik ken zelfs burgemeesters die "bedreigingen" ontvangen van burgers dat indien hun kind wordt doodgereden het zijn fout is dat er geen Zone 30 is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zo werkt het niet, jij komt met cijfers af dus jij moet ze dan rechtvaardigen.

Waar haal je de stelling dat snelheid verlagen een opbod is? Meerdere landen hanteren doelstellingen om verkeersslachtoffers te laten dalen, bij ons is er voor die terechte doelstelling ook nog genoeg marge en snelheid verlagen zorgt voor minder en vooral minder ernstige ongevallen.

Te snel is meer dan op de borden staat aangegeven. Als de borden veranderen en jij je niet wil aanpassen dan is dat niet anderen hun fout maar uw onwil. Het is niet domweg beslissen in Vlaanderen deze keer want elders beslist men hetzelfde en zijn de cijfers soms beter. Jij wil gewoon zelf beslissen hoe hard je wil rijden en de rest kan de eugh... berm in :nono:

Dat er naast te snel ook andere verkeersinbreuken bestaan doet niets af aan de snelheidsovertredingen (whataboutisme). Ook zij kunnen beboet worden en dat is terecht.

Hoe slim zijn mensen die zich door een domme flitspaal laten pakken? :lol:

Ik stel voor dat je uw inzichten eens gaat vertellen bij de mensen die een dierbare verloren hebben. Ik weet het, domme woke emo types die te dwaas zijn om uw geniale ingevingen te volgen :lol:

Het is wel gemakkelijk dat als je stelt dat het een mentaliteitsprobleem is er altijd genoeg zijn om dat ook direct te bewijzen :banana:
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom blijf je zo volhouden dat lagere snelheid niet zou helpen om ongevallen te vermijden of minder erg te maken... Als ze rekenen dat een derde van de ongevallen door onaangepaste of overdreven snelheid komt, dan kan je toch niet stellen dat dat er niet toe doet?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/22 ... inder-ong/
Zone 30 in Brussel: laagste aantal ongevallen met automobilisten en voetgangers sinds 2010. En ja corona zat ertussen, maar nog steeds lager in 2023. Ongelofelijk slecht opgestelde grafiek wel, even terzijde.

https://pers.kortrijk.be/215701-geen-do ... tcontroles

https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... cuahqu.pdf
Gewestwegen 90 -> 70. Een kleine verlaging in ongevallen, maar een grote daling in ongevallen met zware letsels of doden.

https://www.veiligverkeer.be/veilig-rij ... ngevallen/
https://www.veiligverkeer.be/veilig-rij ... evaarlijk/

https://www.verkeerscentrum.be/sites/de ... g-v1-2.pdf
R0 - 120 -> 100

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet toch duidelijk een stijging in het aantal ongevallen naarmate dat de snelheid hoger ligt. Bij de meesten die te snel reden was er niks mee gemoeid buiten dat ze er zin voor hadden waarschijnlijk.

Ik ben zelf ook geen fan van al die extra controles, maar er is een reden waarom die er komen.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Snelheid verlagen kan ook gedaan worden om geluidshinder van het verkeer te verlagen. Dat argument kan wel niet op verbindingswegen toegepast worden. Wie daar gaat wonen weet dat lawaai erbij hoort.
DarkV schreef: 23 jan 2024, 21:55 Op 99% van de plaatsen waar de snelheid omlaag is aangepast is in het verleden nooit een ongeval gebeurd.
Ongevallen worden best vermeden voordat ze gebeuren.
dean3009 schreef: 24 jan 2024, 13:57 Zone 30 in Brussel: laagste aantal ongevallen met automobilisten en voetgangers sinds 2010. En ja corona zat ertussen, maar nog steeds lager in 2023. Ongelofelijk slecht opgestelde grafiek wel, even terzijde.
Brussel is wel een speciaal geval hé. Mensen hier kunnen echt niet rijden. Dan moet de veiligheid wel komen uit de traagheid. En er zijn buiten de steenwegen, tunnels en ringwegen echt maar weinig plaatsen waar ik als het mocht toch sneller dan 30 zou rijden. De omgeving hier laat dat gewoon niet toe. De situatie hier is niet echt te vergelijken met snelheidsbeperkingen tot 30 buiten Brussel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”