Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ze zijn gewoon te laat vertrokken want veel files zijn structureel.

Dat idee van tijd inhalen is een teken van de mentaliteit, alsof het een game is waar je je tijd moet verbeteren. Dat is ook zo bij versnellen na trajectcontrole, een controle een km verder zou opbrengen voor de "overheid". Je moet immers de tijd inhalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Dizzy schreef: 09 jan 2024, 14:48 veel files zijn structureel
Structureel vind ik nogal fatalistisch. Ik zie vooral dat automobilisten die files actief veroorzaken. Enerzijds door met te veel op hetzelfde moment op de zelfde plaats te willen zijn (maar dat is natuurlijk altijd de fout van de andere auto's en bovendien moet de overheid maar 12 extra rijstroken aanleggen of een extra verdieping volgens LDD) maar vooral ook door hun eigen kortzichtig en egoïstisch rijgedrag. De lijst is eindeloos maar hier zijn enkel klassiekers:
- een geblokkeerd kruispunt alsnog oprijden tot de totale gridlock,
- middenstrook rijders,
- slalom-racers die een chaos van remmende rijstroken achter zich laten met een accordeonfile als gevolg (alle nutteloze maneuvers in dens verkeer zijn trouwens een risico op vertragingen en ongevallen).
- de totale onwil of onkunde als het gaat om ritsen want dat schijnt nog altijd te pijnlijk voor veel chauffeurs. Stel je voor, een ander auto voor laten gaan. Dan had hij maar eerder deze rijstrook moeten kiezen.
- en uiteraard de sinds 1 oktober 2020 verplichte reddingstrook. Dat is blijkbaar helemaal een brug te ver.

En als een chauffeur die op weg naar huis al die file-ellende en de aanslagen om zijn ego al achter de rug heeft en hij komt aan zebrapad, dan is het toch maar logisch zeker dat voetgangers uit puur medelijden voor die zielepoot stoppen en doorgang geven?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zelfs indien we allemaal voorbeeldig de regels zouden volgen zouden er nog files zijn, weliswaar minder maar toch. Vandaar structureel, er zijn gewoon teveel wagens voor de plaats die nog over is.

Dat probleem met ritsen is inderdaad het zoveelste teken van de mentaliteit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

We wijken af, maar het is wel frappant te zien welke positieve impact schoolvakanties hebben op het fileleed... Er komt dan wel vrijetijdsverkeer voor in de plaats, maar dat lijkt mij eerder gespreid over de dag.

Wat dat ritsen betreft: de regel lijkt goed bekend, maar als invoeger moet je je plaats wél afdwingen (al dan niet met het nodige getoeter van degene die je ruimte moet geven).

Wat die reddingsstrook betreft (ook zwaar OT): enig idee hoe dat zit op rijbanen met 4 vakken (bv. tussen Leuven en Brussel)? Waar moet die reddingsstrook gevormd worden? Tussen het meest linkse en het volgende vak of in het midden (de pechstrook uiteraard niet meegerekend)?
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Ook hier is de regel duidelijk want waar je ook bent, er is altijd maar één uiterst linkse rijstrook. :-D
Verkeer moet altijd uiterst rechts rijden.
Bij file is (bij minstens twee rijstroken in dezelfde richting ongeacht het soort weg) het vormen van een reddingsstrook verplicht en moeten, tegen de normale wegcode in) de voertuigen op de linkse rijstrook uiterst links gaan rijden (en niet uiterst rechts) en de voertuigen op de andere rijstroken uiterst rechts.
Laatst gewijzigd door ivob 09 jan 2024, 16:23, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Voertuigen op de linkerrijstrook rijden zoveel mogelijk naar links. Al de rest wijkt zoveel mogelijk uit naar de rechterkant. De pechstrook of een gesloten spitsstrook blijft altijd vrij.
https://overheid.vlaanderen.be/maak-rui ... ingsstrook
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En voor de autobestuurders die het nog niet wisten, ook een gewone motorrijder mag de reddingsstrook (onder bepaalde voorwaarden) gebruiken. Dus geen reden om deze bij het traag inhalen proberen van de baan te duwen noch zelf plots van rijstrook beginnen te veranderen.
De motorrijder is op dat ogenblik nl. in zijn recht (wanneer hij zelf aan zijn plichten voldoet zoals o.a. volgen art. 16.2). :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

on4bam schreef: 09 jan 2024, 12:05 What's next? Stoppen als het groen licht is? Stoppen op een hoofdweg voor elke zijstraat?
Ik kom daar trouwens even veel voorbij met de fiets dan met de auto en ja, ik stop dan steeds om auto's door te laten. Ik vind twijfelen namelijk iets gevaarlijk op de weg. De wegcode is er voor een reden, door de verschillende regels weet je wat de ander gaat doen (of zou moeten doen) en zo worden ongevallen vermeden.
Neen, kiezen om een fietser niet te scheppen (ook al is die niet in zijn recht) is niet hetzelfde als "stoppen voor een groen licht", noch als "stoppen op een hoofdweg voor elke zijstraat".
Neen, het is niet twijfelen. Wat is het dan wel ? Het is bewust kiezen, het overige verkeer inschatten, en ja, dat betekent soms je "recht opgeven" al dan niet je afvragend of die fietser een doodswens heeft.
If you can't beat them, confuse them.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

on4bam schreef: 09 jan 2024, 11:21 Identiek doch omgekeerde situatie:
Afbeelding
Haast elke keer ik er voorbij kom rijden fietsers zonder stoppen en meestal zelfs zonder opzij te kijken gewoon over, omgekeerde driehoen en haaientanden ten spijt.
Één keer werd mij zelfs verweten of ik niet wist dat ik voorrang moest geven. En nee, het was geen "jongere" maar een 50-60+er. Dan stel ik mij vragen bij de kennis van het verkeersreglement.
Het verkeersreglement in verband met "oversteekplaats voor fietsers" (gemarkeerd met witte vierkanten) vind ik nogal dubieus :-( .
  • dat aan de kant van de fietsers haaientanden getekend zijn of een omgekeerde driehoek maakt voor de aankomende voertuigen niets uit: deze verkeerstekens gelden voor de fietser, niet voor de automobilist :wink: .
  • wat wel telt voor jou is het verkeersbord F50 (oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers)
  • fietsers hebben hier inderdaad geen voorrang, je moet dus niet stoppen voor een fietser die aanstalten maakt om over te steken.
  • maar je moet wel stoppen voor een fietser die al op de oversteekplaats rijdt: je moet hen veilig laten oversteken, zonder dat ze moeten versnellen.
Fietsers hebben dus geen voorrang, tenzij ze al op de oversteekplaats zijn ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CueBoy schreef: 09 jan 2024, 17:51 Neen, kiezen om een fietser niet te scheppen (ook al is die niet in zijn recht) is niet hetzelfde als "stoppen voor een groen licht", noch als "stoppen op een hoofdweg voor elke zijstraat".
Neen, het is niet twijfelen. Wat is het dan wel ? Het is bewust kiezen, het overige verkeer inschatten, en ja, dat betekent soms je "recht opgeven" al dan niet je afvragend of die fietser een doodswens heeft.
Dat geldt niet alleen ten opzichte van fietsers en voetgangers hoor.
In Vlaanderen kan je al motorrijder op de openbare weg beter ook heel defensief rijden en op regelmatige basis je "recht" maar laten voor wat het was. Zoniet zijn er al vlug meerdere onderdelen van je lijf "krom".
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

philippe_d schreef: 09 jan 2024, 18:00 [*]maar je moet wel stoppen voor een fietser die al op de oversteekplaats rijdt: je moet hen veilig laten oversteken, zonder dat ze moeten versnellen.[/list]
Fietsers hebben dus geen voorrang, tenzij ze al op de oversteekplaats zijn ...
Ergens logisch dat je een bestuurder die begonnen is met de uitvoering van een maneuver (oversteken) niet mag hinderen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Behalve als je als fietser geen voorrang geeft aan de auto die al bijna aan de oversteekplaats is natuurlijk dan moet je hoffelijk zijn en alsnog alles dichtslaan. :evil:

En ja, ik kan altijd stoppen, daarvoor ken ik de situatie te goed maar de hoffelijkheid waar men de mond vol van heeft mag blijkbaar niet verwacht worden van de niet-autogebruiker.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik werd een tijd geleden bijna vh zebrapad gemaaid door zo'n scootmobiel die er in volle vaart over het kruispunt kwam.
Stel je voor, opzij springen voor een scootmobiel.
Gans m'n ego om zeep.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Dizzy schreef: 09 jan 2024, 14:07 Het is blijkbaar zo dat enkel autobestuurders kunnen gehaast zijn :)
Dit heeft niets met gehaast te maken maar alles met gezond verstand. Ik als voetganger ga me nooit voor een auto gooien als ik zie dat er nadien geen verkeer volgt ook al heb ik het "recht" dat te doen... wat mij betreft is dat hoffelijkheid naar en efficientie voor de automobilist. Blijkbaar is het heel moeilijk voor sommigen om de andere kant van het verhaal te zien... beetje egoistisch niet ?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Daar ben ik mee akkoord, dat doe ik ook als voetganger. Vaak heb je dan ook hoffelijke chauffeurs (of gewoon iemand die de regels volgt) die effectief stoppen. Heel vriendelijk allemaal, en die krijgen ook altijd een handgebaar en een glimlach. Dat is fijn voor beide.

Maar als voetganger is die paar seconden wachten gewoon even stil gaan staan... Dat is zo goed als geen moeite, gewoon stoppen met stappen. Als je zo graag wilt dat fietsers ook hoffelijker zijn naar auto's toe (terwijl de fietsers in hun "recht" zijn maar "hoffelijk" moeten zijn), dan moeten die van hun zadel springen en erna terug vanuit stilstand beginnen trappen. Zie je dan niet in dat dat gewoon meer moeite is, terwijl de bestuurder die de voorrangsregel al dan niet negeert op z'n luie gat zit in de warmte? Dan lijkt het me dat de hoffelijkheid eerder van de autobestuurder moet komen (en dat die dus ook gewoon aan het zebrapad moet stoppen, of voorrang moet geven aan de fietser waar het moet, en voorrang mág geven waar het niet moet). Maar dat wilt inderdaad niet zeggen dat je je voor de auto moet gooien.

Trouwens, als het heel druk is (of het regent, vriest, ...), dan ben ik blij als fietser als er eens een auto stopt om mij over te laten (nadat ik gestopt ben) aan een oversteek waar de fietsers voorrang moeten verlenen. Anders geraak ik daar in geen minuten over omdat de auto's zo kort op mekaar opvolgen.

En ja, fietsers zouden ook correcter en hoffelijker moeten zijn richting voetgangers en mensen niet omver rijden op het zebrapad, zoals sommigen hier al aanhalen is dat vaak niet het geval.

Veel mensen (onafhankelijk van het vervoersmiddel) denken dat hun tijd meer waard is dan dat van een ander.

Dit doet me nog denken aan een ander geval: bij een obstakel op de andere rijstrook, vanaf dat er ene tegenligger voorbijsteekt, glipt de rest mee terwijl die je wél zien afkomen (terwijl het absoluut niet druk is). En jij mag remmen of volledig tot stilstand komen. Moet je dan ook hoffelijk zijn en maar wachten tot heel de meute door is? Ik vind dat gewoon egoïstisch van die mensen.

Pf sorry, ik maak me er allemaal te druk in. Het zou allemaal niet zo moeilijk moeten zijn. Ooit heeft iemand tegen mij gezegd: het verkeer is samenwerken. Dat vond ik eigenlijk wel iets moois. Geen pure verzameling van regeltjes, maar samenwerken met behulp van de regeltjes.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

dean3009 schreef: 09 jan 2024, 23:26En ja, fietsers zouden ook correcter en hoffelijker moeten zijn richting voetgangers en mensen niet omver rijden op het zebrapad, zoals sommigen hier al aanhalen is dat vaak niet het geval.
Het is me al regelmatig overkomen dat ik moest stoppen of versnellen op het zebrapad om een ongeval te vermijden.
En die fietser ziet me van verre dus er is geen verrassingseffect.
Nog een leuke op die plaats is een spoorwegovergang.
Ik maak er een sport van om de wachtenden gade te slaan en te gokken wie zich zal misdragen door bv onder de slagbomen onderdoor te fietsen of door het rode licht fietsen etc.
Heb zo eens een filmpje kunnen maken van een fietser die te voet de sporen overstak terwijl de trein het station binnen kwam gereden.
Die kerel stopte tussen de sporen om te wachten tot de trein voorbij gereden was om vervolgens net of er niets aan de hand was de andere sporen over te steken.
Ja een mens ziet nogal wat onderweg...
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vraag mij na 4 pagina’s af hoe je deze thread moet lezen of interpreteren … het is een precies propaganda voor een of andere polarisatie in het nadeel van automobilisten. Ik ben voetganger, fietser en automobilist. Ik zie van alles gebeuren in het verkeer, maar sinds de opkomst van de (speed)pedelec heb ik inderdaad nog nooit zoveel fietsen onder auto’s zien liggen. Dat ligt niet aan de fietsers, noch aan de auto’s, maar vooral aan de mensen die ermee rijden. Vroeger sprak men nog van anticiperen en defensief rijden. In deze thread spreekt men van afdwingen en rechten … :eek:

Ik rijd ondertussen al 25j met de wagen heb nog nooit iemand omver gereden, maar wel al een aantal keer een ongeval gehad nadat ik plots moest stoppen voor een fietser of voetganger die zomaar overstaken ( niet op zebrapad) of dachten dat ze voorrang hadden. Telkens was het kiezen tussen blikschade en pijn of iemand omver rijden, en bij de 3 keer dat de persoon achter mij in mijn achterkant was gereden zag je de fietsers en voetgangers eens opkijken en verder gaan, zelfs nog niet eens komen kijken of iedereen ok was.

In 2 van de 3 gevallen (fietsers) heb ik via getuigen en politie mijn gelijk moeten gaan halen dat de fietsers de regels aan hun laars gelapt hadden, bij de 3de keer had ik al een dashcam en had de voetganger pech dat het inderdaad ‘rood’ was …

Maar zelfs dan weiger ik die polarisatie die hier zo duidelijk wordt gebruikt te ondersteunen. We zijn allemaal weggebruikers en er is geen enkele reden om automobilisten of fietsers of voetgangers in hokjes te steken over 1 kam te scheren. Als je ziet hoeveel auto’s er op de baan zijn en hoeveel fietsers en voetgangers, dan valt het mij op dat het vooral de plaatsen/locaties/periodes zijn die eruit springen als gemene deler.

Maar das vermoedelijk te progressief zeker :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het komt er altijd op neer: neem actief deel aan het verkeer en anticipeer.
Ga er niet van uit dat je gezien bent, of je bent gezien...
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 09 jan 2024, 21:51
Dizzy schreef: 09 jan 2024, 14:07 Het is blijkbaar zo dat enkel autobestuurders kunnen gehaast zijn :)
Dit heeft niets met gehaast te maken maar alles met gezond verstand. Ik als voetganger ga me nooit voor een auto gooien als ik zie dat er nadien geen verkeer volgt ook al heb ik het "recht" dat te doen... wat mij betreft is dat hoffelijkheid naar en efficientie voor de automobilist. Blijkbaar is het heel moeilijk voor sommigen om de andere kant van het verhaal te zien... beetje egoistisch niet ?
Werkelijk niemand "smijt" zich voor een wagen want dan ben je eraan of ernstig verwond. Gelieve zelfmoordpogingen niet te verwarren met verkeer.

Ik stop ook wel eens voor een wagen als er inderdaad geen drukte is en ik toch direct verder kan. Als wagens stoppen geef ik ook altijd een duimpje, helaas moet ik soms een andere vinger gebruiken als uw tenen er bijna afgereden worden of je in de gracht geduwd wordt want aan een stuur draaien kost nu eenmaal moeite.

Iedereen heeft tijd tekort en wil zo snel mogelijk zijn bestemming bereiken, een beetje wederzijds begrip is daarom goed maar puur afhankelijk van de persoon zelf.

In het buitenland check ik altijd de mentaliteit op dat vlak, in het ene land stopt bijna iedereen, in een ander is het run for your life. In Ho Chi Minh city moest je soms 8 vakken oversteken zonder zebrapad. Iedereen liep daar gewoon die weg op en het verkeer ontweek u dan of daar moest je op rekenen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind het heel sterk dat jullie allemaal zoveel commentaar hebben op "dandere".
Ondanks dat ik verre van een agressieve chauffeur ben en quasi altijd hoffelijk rijd ben ik zeker dat ik ook al zo'n stommiteiten heb gedaan.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het is inderdaad gemakkelijk(er) om de schuld op een ander te steken.
We kennen het verkeersreglement wél (of denken het te kennen), maar passen het naar eigen goeddunken toe, tenzij er een :cop: op staat te kijken...
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat er fout gedrag is aan beide kanten wordt niet ontkend dacht ik. Wel is er een mentaliteit die de wagenbestuurders nog altijd voordeel geeft ook als ze het verkeerstechnisch niet hebben. De wet van de sterkste gekoppeld aan gewoonte.

Als wagens meer stoppen voor anderen zullen deze waarschijnlijk ook sneller geneigd zijn om een wagen door te laten. En ja, het is niet zwart/wit, wie een wagen bestuurd kan ook voetganger of fietser zijn op een ander moment. Een beetje wederzijds begrip is te verkiezen.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

Petrikske schreef: 09 jan 2024, 19:07 Ik werd een tijd geleden bijna vh zebrapad gemaaid door zo'n scootmobiel die er in volle vaart over het kruispunt kwam.
Stel je voor, opzij springen voor een scootmobiel.
Gans m'n ego om zeep.
ben ooit in zone 30 ingehaald door een aixam :angel:
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Zat en aan het stuur, dan krijg je deze ellende https://www.hln.be/nieuwpoort/vijftiger ... ~a3a0d88e/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 10 jan 2024, 07:42Ik vraag mij na 4 pagina’s af hoe je deze thread moet lezen of interpreteren …
Is het niet meer dan logisch dat dergelijk onderwerp het soort reacties oproept die we hier uitvoerig mogen lezen.
Als ik weer maar eens een dagje in Antwerpen op curus moet voor 7 verse puntjes voor m'n rijbewijs dan suizen m'n oren s'avonds van alle wilde verhalen die ik een ganse dag heb moeten aanhoren van meestal collega's uit Antwerpen. :-D
De bekende Rinus Michels uitspraak “Voetbal is oorlog” geld ook voor sommigen wanneer ze zich op de openbare weg begeven. :wink:
Met als gevolg., een 'galspuwtopic' :-D
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

on4bam schreef: 09 jan 2024, 19:03 Behalve als je als fietser geen voorrang geeft aan de auto die al bijna aan de oversteekplaats is natuurlijk dan moet je hoffelijk zijn en alsnog alles dichtslaan. :evil:

En ja, ik kan altijd stoppen, daarvoor ken ik de situatie te goed maar de hoffelijkheid waar men de mond vol van heeft mag blijkbaar niet verwacht worden van de niet-autogebruiker.
Het is de chauffeur die hoffelijk is, niet het voertuig.
Een niet hoffelijke fietser zal waarschijnlijk ook een niet hoffelijke automobilist zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het komt telkens op dezelfde foute mentaliteit neer, bij alle weggebruikers. Men moet vechten voor de plaats in het verkeer of zo ziet men het toch. De openbare weg is een arena en in arena's wordt geknokt. Iedereen is zodanig uniek en belangrijk dat elke nanoseconde telt en zeker meer telt dan een ander die eerder als obstakels worden gezien. De gejaagdheid is enorm en is één van de dingen die me vaak opvalt als ik terug ben van een reis waar het anders gaat/kan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Dizzy schreef: 10 jan 2024, 11:55 De gejaagdheid is enorm en is één van de dingen die me vaak opvalt als ik terug ben van een reis waar het anders gaat/kan.
Inderdaad. Ik merk ook op dat als ik in Nederland rij mijn verbruik aanzienlijk lager is. Dat is een combinatie van betere weginrichting en vooral een rustiger rijstijl.
Nochtans zelfde auto, zelfde momenten, zelfde soort bestemmingen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De rijstijl bepaal je toch volledig zelf?
Er is geen enkele regelmentering die stelt dat men zich in het verkeer door anderen moet laten opjagen noch daar in meegaan.
Of bedoel je dat in Nederland op de autosnelwegen de max. snelheid doorgaans lager is dan in België en de pakkans na overtredingen hoger? Lagere gemiddelde snelheid is (zeker elektrisch) doorgaans een lager gemiddeld verbruik).
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan zelf wel een rustige rijstijl hebben maar anderen kunnen wel degelijk aanzetten tot onrustiger gedrag. In België plakt men bvb graag aan het gat van de voorganger of begint met met de lampen te flitsen wat o pzich al vrij agressief is. Een normaal mens zal zich dan maar wat sneller aan de kant zetten terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Maar ook op andere punten komt die agressiviteit terug door anderen af te snijden of net geen ruimte te laten om in te voegen enz... als je een tijdje elders reed dan kan dat inderdaad opvallen en ben je verrast dat men wel laat invoegen of als iemand tijd/ruimte geeft. Ik heb een tijd elders met een grote RV rondgereden en dat was dus comfortabeler dan hier met een vinnige wagen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 10 jan 2024, 15:39 Je kan zelf wel een rustige rijstijl hebben maar anderen kunnen wel degelijk aanzetten tot onrustiger gedrag.
Ja dat laatste kan maar geen verplichting om je daar door te laten leiden.
Het is niet omdat iemand je tot wat dan ook wil aanzetten dat je daar in mee moet gaan. Dat laatste blijft een eigen keuze/beslissing.
Op agressiviteit, van welke aard ook, reageer je best ook zelf kalm en gematigd ipv je er door te laten meeslepen.
Zo ook in het verkeer.

Maar, indien ik je goed begrijp, behoor ik dan niet tot de categorie van "normale mensen" want aan de kant ga ik er me ook niet door laten zetten. Gewoon binnen de limieten van de wegcode en eigen wensen de weg verder zetten. NIet meer, niet minder. Moeilijk is dat niet hoor. Gewoon negeren is meestal al voldoende.
Een "vinnige" wagen kan je ook rustig rijden. Het blijft de eigen keuze om het onderste uit eender welke auto te willen hhalen.
Een elektrische auto is an sich al vinnig maar doorgaans wel voorzien van een ecomodus waardoor hij ook aangenaam rustig te rijden is. Zelfs in België.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is het net, je wil miserie vermijden en dus pas je je aan door sneller aan de kant te gaan bvb. Je kan dat inderdaad negeren maar meestal doet dat het bumperkleven of flashen niet verminderen, integendeel. Sommigen worden er nog agressiever door en DAT wil je al helemaal niet.

Ik heb een vinnige wagen waar ik dus rustig mee rij. Wat ik bedoelde is dat je met een minder vinnige RV elders rustiger kan touren dan hier met een wagen die wendbaarder is. Dat komt puur door de mentaliteit in het verkeer en onnodig agressief gedrag, kortom wegpiraten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 10 jan 2024, 15:27Of bedoel je dat in Nederland op de autosnelwegen de max. snelheid doorgaans lager is dan in België en de pakkans na overtredingen hoger?
Mijn persoonlijke ervaring is dat de wegen in NL kwalitatief veel beter zijn, net zoals het soort asfalt dat ze daar gebruiken.
Een zachtere rijervaring "kan" trouwens leiden tot een rustigere rijstijl omdat je meer ontspannen achter het stuur zit.
Op de gatenkaas in Belgie wat ze openbare weg durven noemen kan je niet anders dan gestresseerd raken omdat je niet alleen andere gestresseerde mensen moet ontwijken maar ook de vele putten in de weg. ;-)
Hoe hilarisch is het telkens weer na de winter om de dappere strijders over de baan te zien sloffen met een emmertje vloeibaar asfalt en een trekkertje..
Dizzy schreef: 10 jan 2024, 15:39In België plakt men bvb graag aan het gat van de voorganger of begint met met de lampen te flitsen wat o pzich al vrij agressief is.
Laat je snelheid minderen zonder dat je remlichten beginnen te gloeien. ;-)
Ik heb een oude diesel, altijd handig om in de periode wanneer de auto weer gekeurd moet worden om even terug naar *4 te schakelen op het linkerrijvak.
Onmiddellijk een zee van ruimte nadien hoor, en nadien alles mooi groen voor de roettest, win/win. :twisted:

*(want ja ik rijd door het jaar veel te rustig, nooit hoog in het toerental en dan krijg je veel aanslag in de uitlaat)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 10 jan 2024, 16:07 Mijn persoonlijke ervaring is dat de wegen in NL kwalitatief veel beter zijn, net zoals het soort asfalt dat ze daar gebruiken.
Dat is ook mijn ervaring en de fietspaden zijn er ook beter.
Maar persoonlijk nog niet ondervonden dat je daarom rustiger en zuiniger rijdt.
Onze 50 is daar doorgaans 60 en onze 70 is er tachtig en wanneer het dertig is dan is het meestal ook verantwoord en is de weginrichting zo dat je gewoon niet veel harder kan noch wil.
In Vlaanderen hebben ze er een handje van weg om 30/50/70 om de haverklap door elkaar te klutsen en toont de weginrichting al eens het tegengestelde: waar 50 mag is dat praktisch onmogelijk te halen en waar max. 30 mag denk je dat de weg zo is ingericht dat je makkelijk 50 en zelfs 70 zou kunnen rijden.
Dat men anno 2023 ook nog steeds statische borden van 30 plaatst in een schoolomgeving waar die periodiek maar enkele uren per dag hun nut hebben is ook van de pot gerukt. Plaats daar dynamische borden die actief worden wanneer echt nodig. Na een tijd krijgen bestuurders dan ook een afdoend signaal dat die snelheid echt nodig is en er niet staan om tegen 40/km per uur op een zondagochtend om 07:00 er een flitsboete te kunnen oplopoplo

Wat ik wel een goed signaal vond is dat men de kakofonie van "70" borden bij een algemene regel van "90" in Vlaanderen heeft verwijderd en de regel van 70 heeft ingevoerd. Maar spijtig genoeg kwam dan al vlug "iemand" op het lumineuze idee om op dezelfde plaatsen dan plots overal borden van "50" te gaan plaatsen bij een algemene regel van "70". :roll: Terug naar af dus.
Een have must in mijn volgende EV was dan ook (terug) actieve bordenherkenning met auto snelheidsaanpassing want met die zoneregelingen van 30/50 die om de haverklap wijzigen zit de aangegeven snelheid op de navi er meer naast dan op en zie ik doorgaans het einde van een "30" maar bijna nooit het begin. :bang:
Mijn schuld ik weet het vandaar de beschikbare techniek een handje laten helpen. :-D

Met de motor heb ik al geleerd in Vlaanderen de meest nabijgelegen oprit van de autosnelweg te nemen zodat ik zo vlug mogelijk buiten het gewest Vlaanderen ben en elders rustig op de mooie binnenwegen van de omgeving kan gaan genieten. (met dank aan Kurviger :beerchug:)
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 10 jan 2024, 20:12 Een have must in mijn volgende EV was dan ook (terug) actieve bordenherkenning met auto snelheidsaanpassing want met die zoneregelingen van 30/50 die om de haverklap wijzigen zit de aangegeven snelheid op de navi er meer naast dan op en zie ik doorgaans het einde van een "30" maar bijna nooit het begin. :bang:
Mijn schuld ik weet het vandaar de beschikbare techniek een handje laten helpen. :-D
Heel vaak is het bord dat zone 30 aanduidt, dynamisch, maar het bord einde zone 30 niet. Ik heb ook al vaak getwijfeld of ik nu uit een zone 30 kwam of niet...
Computer(k)nul
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Bij het inrichten van de weg naar de snelheid moet er ook op gelet worden dat er niet voor gezorgd wordt dat er nodeloos aandacht van de bestuurder naar het straatmeubilair moet gaan, en dat die nog kan letten op de andere weggebruikers. Ook het nodeloos laten stoppen van de auto's met bijvoorbeeld wegversmallingen is een slecht idee. Dan gaan alle auto's die hebben moeten stoppen in het midden van een lintbebouwing-woonkern terug lawaaierig optrekken. En het is super frustrerend voor iedereen die heeft moeten stoppen.

Ik ben meer voorstander van een hogere pakkans in combinatie met duidelijke borden en een uniformere snelheid. Als er daarbij in geslaagd wordt om de weg zo in te richten dat de snelheid juist voelt is mooi meegenomen, maar geen vereiste. Gevoel is trouwens altijd subjectief en maar al te vaak een dooddoener in deze discussie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er verdienen hier een aantal mensen veel geld met die borden, we hebben zelfs keizers van de wegwijzers, en soms valt dat inderdaad op :)
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik ben er helaas geen van 😂
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 10 jan 2024, 15:55 Dat is het net, je wil miserie vermijden en dus pas je je aan door sneller aan de kant te gaan bvb. Je kan dat inderdaad negeren maar meestal doet dat het bumperkleven of flashen niet verminderen, integendeel. Sommigen worden er nog agressiever door en DAT wil je al helemaal niet.
Van bumperkleven heb ik persoonlijk geen last. Het is nl. de frustratie van de achterligger die zichzelf zit op te naaien.
Flashen stopt na een tijd ook wel wanneer ze zien dat het niets uithaalt. Of ze zoeven je op risico van eigen leven voorbij en dan ben je er ook vanaf. en met wat geluk lopen ze daarbij een boete op voor overdreven snelheid.
Van de agressiviteit van anderen heb ik ook totaal geen last. Dat is alleen slecht voor hun eigen tikker en het hogere verbruik van hun eigen voertuig. Waarschijnlijk verschillen we daarin en ga jij daar dan wel in mee en/of je hebt angst voor de gevolgen van de eigen keuze?

En wat die vermeende agressiviteit betreft, dat valt in de praktijk tot op heden (en ik neem al enkele decennia actief deel aan het openbare verkeer) wel mee. In al die jaren persoonlijk slechts eenmaal meegemaakt dat iemand uitstapte uit zijn vierwieler en briesend naar me toe kkwam.En dan was ik nog een fietser die volgens de achteropkomer (notabene in een feitsstraat) niet snel genoeg opschoot noch me in de berm wou gooien om hem te laten passeren.
Mijn "fietsmaat" ging er als een angshaas vandoor. Ik bleef rustig staan en sprak het briesend geval aan: "Mijnheer ik zie dat u opgewonden bent maar mag ik er U op wijzen dat U de verkeersregels niet hebt nageleefd en ik wel. Uw frustraties vinden hun oorsprong dus volledig bij uzelf". En als virtuele uppercut: "maar indien het u kan opluchten sla gerust op mij. Ik zal niet terugslaan. Maar ik heb uw nummerplaat en voorkomen in mijn geheugen geprent en zal dit, afhankelijk van uw verdere actie, eventueel dan wel verder voor de rechtbank beslechten". Betrokkene is briesend in zijn auto gestapt en met gierende banden verder gereden (notabene in het centrum van een provinciestad en in een goed aangegeven fietsstraat). Tot zover de agressiviteit in de praktijk. :-D
Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik wist waar op die specifieke plaats de actieve camera's hangen. :angel:

Waarschijnlijk is betrokkene zijn niet bekoelde woede dan op het www gaan afkoelen in één of ander frustratietopic of in de druk bezochte commentaarsectie van HLN waar je deze papieren/digitale warriors bij hopen aantreft ?
Maar daar heb ik uiteraard geen sluitend bewijs voor. :lol:

Toegevoegd na 3 minuten 37 seconden:
Sinna schreef: 10 jan 2024, 20:48 Heel vaak is het bord dat zone 30 aanduidt, dynamisch, maar het bord einde zone 30 niet. Ik heb ook al vaak getwijfeld of ik nu uit een zone 30 kwam of niet...
Correct en je klinkt nu als mijn huidige partner. :beerchug:
Maar hier werd de volledige dorpskern onlangs uitgeroepen tot zone dertig gepaard gaande met actieve trajectcontroles.
Mezelf kennende heb ik dan toch liever de zekerheid van de extra hulp van een digitale waakhond.
En een EV helpt bij deze lage snelheden ook al niet om je er telkens attent te maken dat je harder rijdt dan 30.
Voor ik het weet ben ik weer mee met de verkeersflow.

Toegevoegd na 1 minuut 6 seconden:
Petrikske schreef: 10 jan 2024, 16:07 Laat je snelheid minderen zonder dat je remlichten beginnen te gloeien. ;-)
Dat lukt in mijn huidige auto niet.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik spreek niet over mensen die alles perfect beheersen en immuun zijn voor het gedrag voor anderen maar over gewone stervelingen zoals wij, de rest van UB. Zij kunnen wel druk voelen van agressievelingen die het helaas soms nodig vinden om te blijven stunten, ook als je ze voorbij laat. Dat heet verkeersagressie en gewone stervelingen hebben daar soms last van en zullen daardoor dit soort situaties liever vermijden onder het motto beter voorkomen dan...

Uiteraard als u het niet vaak meemaakte in al uw ideaalheid kan het onmogelijk iemand anders zijn die het meemaakt of zou het hier toch om een kanjer van een denkfout gaan? Artikels over verkeersagressie zijn waarschijnlijk gefantaseerd fake news? Rij een uur rond in België en je hebt gegarandeerd een aantal voorbeelden van compleet fout rijgedrag gezien. Zelf politie gaan spelen zal bij dat soort van wegpiraten eerder tot escalatie leiden dan tot plots inzicht in hun eigen fouten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”