Thuisbatterij zelf installeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 14:42 20 cent per kwh voor injectie?
huidige contracten engie, zonder kosten: 22 cent per kwh afname, 7 cent per kwh injectie. 1/3de van de prijs dus.
Tja, ik zie nergens een wettelijke verplichting om een contract bij Engie aan te gaan. :roll:
Wanneer je de TVT van een batterij virtueel zo kort mogelijk wil houden is het uiteraard wel aangewezen te vergelijken met een dure speler op de markt. Vandaar dat ik het een virtuele vergelijking benoem.
Zelf hou ik liever rekening met de goedkoopste contracten om de TVT te berekenen.
Het is nl. veel eenvoudiger om een gunstig energiecontract af te sluiten (kost je buiten wat opzoekwerk niets) dan om eerst een zo duur mogelijk energiecontract af te sluiten om nadien die kost proberen te verminderen door extra te gaan inveseren in bv. en batterij. :roll:
ik kan met de batterij ook mijn capaciteitstarief naar beneden krijgen door mijn piekverbruik op jaarbasis te verlagen. is dit een zeer grote besparing? nee, waarschijnlijk 40 euro op jaarbasis (excl btw). maar ook dit is weeral een kleine winst op het geheel.
Wanneer je door de combinatie van PV en accu maar weinig netafname meer hebt (zie ander topic voor details) heb je - op het minimum tarief van 2,5 kW dat zelfs iemand zonder netafname moet betalen - ook geen last.
Dan moet je de accu ook niet inzetten om het piekverbruik naar beneden te krijgen en kan je de capaciteit beter benutten om zo weinig mogelijk kWh van het net af te nemen.

Ik bestrijd ook niet het nut van een thuisaccu. Wel de vrijblijvende bewering dat je op buikgevoel of "een inschatting" een TVT van 10 jaar of lager kan bepalen. Dat zijn twee verschillende zaken.
trouwens, geloof je nu zelf dat de overheid injectievergoedingen gaat blijven geven? in nederland spreken ze al van max. 50% waarop je een vergoeding kan ontvangen, de overige 50% ben je kwijt voor de zon. ik vertrouw onze overheid voor geen haar. hoe minder afhankelijk ik van hun ben, hoe beter.
Wat heeft dat er nu mee te maken? We legen in Vlaanderen, niet in Nederland.
Je gaat toch nu niet investeren in een accu in de hoop dat de overheid de injectievergoeding in een onbekende toekomst gaat afschaffen? Dat doe je dan beter op het ogenblik dat de injectievergoeding daadwerkelijk wordt afgeschaft. Zolang de injectievergoeding dus niet daadwerkelijk is afgeschaft zal je het verlies van deze vergoeding in je TVT moet meenemen. Voor hetzelfde geld schaffen ze deze vergoeding pas af wanneer je batterij al de geest heeft gegeven.
Nederland is wel een heel slechts vergelijkingsvoorbeeld.
Daar mag je PV nog altijd volledig salderen tot het aantal kWh dat jezelf produceert en wat je meer produceert dan je verbruikt krijg je ook nog eens een vergoeding ten bedrage van de energiecomponent.
Bovendien kan je er zelfs salderen met een accu zonder PV. Voor wat je teruglevert op het net (bv. via een dynamisch tarief) betaalt de overheid, in tegenstelling tot Vlaanderen je ook nog eens de belasting terug die je moest betalen op afname. Het salderen wordt er ook niet ineens afgeschaft maar in een stappenplan 80%, 60% enz. verspreid over jaren.
Totaal tegengestelde situatie als Nederland dus.
ik begrijp niet zo goed waarom dat negativisme tegenover batterijen terwijl je er zelf ook hebt? als je er niet in gelooft, waarom heb je er dan zelf en breek je het af?
Omdat er verschillende redenen kunnen zijn om een thuisaccu te plaatsen. Maar rendabiliteit in een huishoudelijke omgeving is slechts uiterst zelden een goede reden.
De reden dat er een TVT is, en dat binnen de tien jaar, is meestal een drogreden op basis van veronderstellingen om de rekening te doen kloppen en niet op basis van cijfers.
Je zet er kandidaat investeerders mee op het verkeerde been.
Je verwoord het dus verkeerd. Er is geen negativisme tov batterijen.
Er is wel onderbouwde tegenstand tegen mensen die beweren dat ze hun batterij binnen x tijd kunnen terug verdienen.
Dat is iets totaal anders.
Ik geef cijfers. Jij doet veronderstellingen op basis van buikgevoel.
Aan kandidaat investeerders/lezers om nadien te beslissen wat het beste bij hen past.
Ik ben helemaal niet tegen het plaatsen van een thuisaccu. Wel tegen personen die vrijblijvend beweren dat ze door te investeren in een thuisaccu van 5500 € die investering in de praktijk en in de huidige omstandigheden binnen de tien jaar kunnen terugverdienen.
trouwens, het verlies op mijn batterij is minder dan 3% per maand bij niet gebruik. dus zoveel zelfontlading zit er niet op.
Excuseer?
Waarom zou je een batterij een maand lang niet gebruiken? Dat levert helemaal niets op.
Ik had het trouwens over een capaciteitsverlies van 2% per jaar. Dat is iets anders dan een ladingsverlies van 3% per maand. Met dat laatste heb ik zelfs geen rekening gehouden in de TVT.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

ivob schreef: 26 apr 2023, 18:31 Tja, ik zie nergens een wettelijke verplichting om een contract bij Engie aan te gaan. :roll:
Wanneer je de TVT van een batterij virtueel zo kort mogelijk wil houden is het uiteraard wel aangewezen te vergelijken met een dure speler op de markt. Vandaar dat ik het een virtuele vergelijking benoem.
Zelf hou ik liever rekening met de goedkoopste contracten om de TVT te berekenen.
Het is nl. veel eenvoudiger om een gunstig energiecontract af te sluiten (kost je buiten wat opzoekwerk niets) dan om eerst een zo duur mogelijk energiecontract af te sluiten om nadien die kost proberen te verminderen door extra te gaan inveseren in bv. en batterij. :roll:
Dan mag je mij die energieleverancier die nu 20 cent injectievergoeding geeft toch eens sturen in detail want zoals in de link in mijn post aangehaald bestaat die niet.
Trouwens engie is de laatste jaren al vaker bij de goedkoopste geweest dus dat is dikke zever.

Op al de rest steek ik geen tijd meer om te reageren. Jij doet enorm denigrerend naar andere mensen toe. En die commentaar heb ik precies nog al gelezen over jou hier op dit forum. Dus ik steek mijn verdere tijd niet meer om met u te discussiëren. Je breekt toch alleen maar af en vindt jezelf "geweldig"...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Voor de liefhebbers, mijn tool en code:
https://github.com/NuKeMtje/HomeBatterySimulator
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 18:46 Dan mag je mij die energieleverancier die nu 20 cent injectievergoeding geeft toch eens sturen in detail want zoals in de link in mijn post aangehaald bestaat die niet.
Trouwens engie is de laatste jaren al vaker bij de goedkoopste geweest dus dat is dikke zever.
Dan blijf je toch gewoon bij Engie. Het is jouw eindafrekening.
Wanneer je denkt een accu vlugger te kunnen afschrijven op basis van inschattingen en een dure energiefactuur is je dat gegund. We zullen over tien jaar dus wel vernemen wat het feitelijke eindresultaat was.
Aan wie nog wil investeren in een accu om op basis van beschikbare cijfers een echte TVT te berekenen.
Voor jou is dat al te laat want de koop is al gesloten.
Op al de rest steek ik geen tijd meer om te reageren.
Uiteraard niet want daar heb je onderbouwende cijfers voor nodig en een gedegen berekening. Voldoende cijfers en data verzamelen en verwerken kost nu eenmaal tijd.
Op basis van inschattingen kan je tot eender welke conclusie komen die past in wat je wil bewijzen.
Maar daar is een ander niets mee.
Ik geef cijfers en elementen die men moet gebruiken om tot een berekende conclusie te komen.
Geen vrijblijvende schouderklopjes om vriendjes te maken. Daarvoor heb je de kroeg. Vraagt ook geen tijd. Gewoon iemand naar de mond praten en vooral niet kritisch zijn op niet onderbouwde cijfers.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 26 apr 2023, 20:36 Dan blijf je toch gewoon bij Engie. Het is jouw eindafrekening.
Wanneer je denkt een accu vlugger te kunnen afschrijven op basis van inschattingen en een dure energiefactuur is je dat gegund. We zullen over tien jaar dus wel vernemen wat het feitelijke eindresultaat was.
Aan wie nog wil investeren in een accu om op basis van beschikbare cijfers een echte TVT te berekenen.
Voor jou is dat al te laat want de koop is al gesloten.
En waar blijft jouw 20 cent bewijs dan op papier? Je zit zelf maar met jouw goedgelove cijfers rond te gooien, maar ik heb nog nergens een pdf file gezien van een energieleverancier die momenteel 20 cent injectievergoeding geeft.. ik wacht af...

en jawel, ik kan op veel reageren. maar ik steek er mijn tijd niet in. jij kent mijn situatie helemaal niet. als ik je zeg dat mijn grootste verbruik in de zomermaanden is, waardoor ik enorm veel kan doen zakken met een batterij, dan negeer je dit. mijn huidige contract kost me 5 cent per kwh afname en 4 cent per kwh injectie, zonder kosten. een nieuw contract kost me minstens 17 cent per kwh meer aan afnametarief en slechts een peuleschil meer qua injectie. Als ik dit op zonder batterij aan meerkost moet betalen dan betaal ik in mijn huidig contract 100 euro voor 2000kwh en in mijn nieuw contract 440 euro voor diezelfde 2000kwh. Dat zijn feiten, geen veronderstellingen. En dat is dus 330 euro meer. qua injectie krijg ik aan 4 cent per kwh nu 120 euro. In mijn nieuw contract aan 9 cent is dat 270 euro. In mijn huidig contract staat mijn elektriciteitsfactuur dus op -20 euro en in mijn nieuw contract op 170 euro. Dit alles zonder de extra kosten mee te rekenen, puur het elektriciteitstarief. Mijn nieuw contract kost me dus 190 euro per jaar meer, zonder netwerk en distributiekosten. De distributiekosten lagen vorig jaar op 238 euro bij mij (komt rechtstreeks van de factuur). Als ik dit met een thuisbatterij terugbreng naar 500kwh zal dit nog 62 euro zijn. Dat is een verschil van 176 euro. Als ik dit bij mijn 190 euro tel kom ik op 366 euro besparing per jaar, en dit aan de huidige tarieven. Daar komen nog enkele extra besparingen bij zoals minder transportkosten en een lager capaciteitstarief. In een stijgend energielandschap zal de batterij tussen de 10 à 15 jaar terugbetaald zijn. Mijn verwachting is dat dit eerder naar de 10 jaar zal zijn, maar dat is natte vingerwerk. Als dit toch op 15 jaar is, en mijn batterij gaat gemiddeld rond de 20 à 25 jaar mee, dan is dat nog 10 jaar winst. En is dit niet het geval, dan heeft de batterij mij alleszins niet meer gekost dan mijn huidige energietarief, en ik ben zekerder van een stabiele prijs, die sowieso nooit meer zal zakken naar de oude tarieven en op zijn minst zal stijgen.

maar kijk, waarom leg ik het nog eens uit. jij bent toch zo overtugid van je geweldige 20 cent terugleververgoeding die je nergens krijgt en je eigen visie. tot zolang ik jouw pdf of website van een energieleverancier met 20 cent injectievergoeding niet zwart op wit zie geloof ik er niets van
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 18:46 Dan mag je mij die energieleverancier die nu 20 cent injectievergoeding geeft toch eens sturen in detail want zoals in de link in mijn post aangehaald bestaat die niet.
Ecopower geeft vandaag 20 cent tot mei.
Daarna wordt het ook 11 cent
Laat je niet opjutten door den ivo.
Wat ivo post klopt enkel op zijn ivobees… :lol:

Zoals die 20 cent bvb, zijn uitleg klopt vandaag, maar binnen enkele dagen niet meer…
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 26 apr 2023, 14:12
DarkV schreef: 26 apr 2023, 11:06 Ik zag onlangs https://econnectionbelgium.be/ wat een hogere vergoeding zou opleveren.
Het is maar wat je "mooi" noemt.
Als marge nemen ze zelf al 2 cent/kWh op het energiedelen.
Volgens hun website nemen ze 3% (min. 1 cent per kWh) en kan je in theorie 19 cent kWh krijgen.

Op zich lijkt me dat steeds beter dan het gewoon op het net te zetten (en misschien zelfs beter dan het in een batterij te duwen).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 26 apr 2023, 21:11 Ecopower geeft vandaag 20 cent tot mei.
Daarna wordt het ook 11 cent
Laat je niet opjutten door den ivo.
Wat ivo post klopt enkel op zijn ivobees… :lol:

Zoals die 20 cent bvb, zijn uitleg klopt vandaag, maar binnen enkele dagen niet meer…
Die uitleg en prijs gaat al op voor de laatste zes maanden. Dus al veel langer dan vandaag.
Vanaf 1mei wordt het 11 cent (en zakt de afnameprijs voor de energiecomponent trouwens ook met 3 cent).
De parameters zijn dus eenvoudig om de TVT te berekenen.
Hoeveel kWh ging er in periode x in de accu en hoeveel kon er netto uit verbruikt worden.
Dat zijn meetbare gegeven. Net zoals de i njectievergoeding een vaststelbaar gegeven is over die periode.
De voorbije maanden was dat dus 20 cent, daarvoor een 4-6 cent en vanaf 1 mei 11 cent.
Je moet dus gewoon de bedragen toepassen op de gekende periode.
De afnameprijs is ook gekend (deze maand bij Ecopower bv. all in excl. capaciteitstarief want dat is individueel) 25,82 cent/kWh(aanpasbaar per subnetgebied).
De eventuele winst met een accu, op basis van de investeringskost, kan je dus jaarlijks perfect berekenen.
Jaar na jaar kan je dan vaststellen hoeveel jaar je nog moet doen om break even te spelen. Pas daarna begin je echt winst te maken (toch in de niet zo verstandige veronderstelling dat je investeringsbedrag elders nul % intrest zou opbrengen, wie correct en juist wil rekenen neemt de gederfde intrest ook mee in de TVT-berekening.
De absolute TVT zal je uiteraard pas kennen op de dag dat de accu niet meer bruikbaar is of volledig de geest geeft.
Dan heb je alle cijfers.

Iedereen mag uiteraard rekening houden met een zeer lage injectievergoeding, een heel dure afnameprijs en sombere toekomstverwachtingen om zijn cijfers bij te kleuren naar een kortere terugverdientijd. Of dat een verstandige keuze is dat is iets anders.
Misschien moet je over twee jaar wel 20 cent betalen om te mogen injecteren en stijgt de duurste afnameprijs naar één euro. Gegarandeerd dat je virtuele TVT dan uitermate kort zal zijn. Iedereen blij.
Diegenen die nog geld willen steken in een thuisaccu nemen beter de reële cijfers die nu gelden en sluiten eerst beter een zo voordelig mogelijk contract af ipv een duur contract om dan extra te kunnen investeren om te bewijzen dat op basis van een ongunstig contract je beter een batterij kan nemen.
Wordt de toekomst somberder kan je dan altijd nog investeren in een batterij. Haast is er niet meer bij want er zijn toch geen subsidies meer.

Toegevoegd na 25 minuten 4 seconden:
DarkV schreef: 26 apr 2023, 21:39 Volgens hun website nemen ze 3% (min. 1 cent per kWh) en kan je in theorie 19 cent kWh krijgen.

Op zich lijkt me dat steeds beter dan het gewoon op het net te zetten (en misschien zelfs beter dan het in een batterij te duwen).
Kan zijn maar ik heb me heden telefonisch als potentiële prosumentenklant voorgedaan. Na een paar keer doorverbonden te zijn kreeg ik iemand aan de lijn die op de hoogte van de eigen zaak was (de vorige hadden duidelijk geen zicht op hun eigen businessmodel, zoals wel meer voorkomt bij een helpdesk die in paniek slaat wanneer er gerichte vragen gesteld worden buiten hun standaard vragenlijst) en tot in detail wist waarover het ging, inclusief alle voor- en nadelen. :beerchug: Is het inderdaad maar 1 cent (3% lijkt me in de praktijk bijna onhaalbaar want zo'n hoge terugleververgoedingen komen niet meer voor) voor de prosument dan weten ze het zelf blijkbaar ook niet al te goed.
En dan was de effectieve kost 2 cent/kWh. Ze gaven zelfs toe dat het op hun website onduidelijk is en nog moet aangepast worden.
Je moet ze ook je huidige leverancierscontract doorgeven en meetregime 3 toepassen. Op basis van die prijzen gaan ze op zoek naar een afnemer die meer wil geven dan dan jouw huidige injectievergoeding.
Vinden ze die niet dan blijft de injectievergoeding van je leverancier van toepassing.
Hou er ook rekening mee dat het om energiedelen gaat. Ook hier is het klokkwartierregime van toepassing. Je krijgt pas een hogere vergoeding voor de hoeveelheid energie die de klant met wie ze je pairen binnen hetzelfde kwartier verbruikt dan jij produceert. Overproductie heb je doorgaans ook vanaf het voorjaar tot half najaar. Een groot deel van die periode is de elektriciteitsafname van consumenten ook gevoelig lager.
Dit in tegenstelling tot je energieleverancier. Daar krijg je alles terugbetaald wat je op het net zet tussen twee meteropnames (bij een DM - wanneer je zelf niets wijzigt - dag op dag 12 maanden) volgens de geldende verdeelsleutels per maand (bij een jaarcontract - bij een maandcontract dus de effectieve prijs van die maand).
Ze gaven op het einde ook grif toe dat aan de huidige prijzen van Ecopower het moeilijker zal zijn om iemand te vinden om mee te pairen (die moet dan al minstens 23 cent voor de energiekost betalen + alle heffingen, accijnzen, BTW).
Wanneer je mensen hebt die gewoon zijn 40 cent/kWh te betalen voor afname zou het idd wel kunnen lukken om een paar cent meer te verdienen.

Of dat over een volledig jaar bekeken beter is weet je uiteraard pas na een jaar. Dan kan je de prijs van maanden terugleververgoeding aan prijs x bij je energieleverancier vergelijken met de totale prijs y die je via de tussenpersoon kreeg. Hoe lager de injectievergoeding bij je huisleverancier en hoe hoger de afnameprijzen hoe hoger de kans dat iemand je meer wil bieden. En uiteraard omgekeerd.

Blijft uiteraard ook nog de vraag of een leverancier als Ecopower je toestemming geeft om je overproductie aan derden te leveren maar wel bij hen nog de normale afnametarieven te betalen zonder extra kost.
Volgens mij niet want dan val je terug op de prijzen van de DA e-spot BE markt. En daar liggen de gemiddelde afnameprijzen en terugleverprijzen - gezien over een jaar en afhankelijk van het verbruikersprofiel - tot op heden lager dan deze van hun variabel contract. En voor wie meer teruglevert aan het net dan hij afneemt van dat net is dat, gerekend over een volledig jaar, niet voordelig.

Dat voor huishoudelijk verbruik in de meeste gevallen overproductie in een accu duwen om ze daarna terug zelf te verbruiken geen gunstige TVT oplevert was al langer duidelijk. Maar er bestaan uiteraard altijd uitzonderingen op een algemene regel.

Een voorbeeld zal dit duidelijker maken:
Neem als parameters bv. de cijfers van Ecopower:
Gemiddelde terugleververgoeding: 15 cent.
Gemiddelde afnameprijs: 28 cent.
Op 365 dagen slaag je er met een 10 kWh batterij met een DoD van 90% in om bovenop het direct verbruik uit PV 1200 kWh overproductie in de accu te steken en daarvan 1000 kWh zelf terug te verbruiken. Dat laatste is dan nog heel gunstig gerekend de realiteit zal dichter bij de 900 kWh aanleunen bij een retrofit omvormer (gemiddeld extra verbruik van de omvormer 20W en DC/AC/DC verliezen van 10,1 % in rekening gebracht), maar soit de bedoeling is ons rijk te rekenen dus laten we het op 1000 houden.
Misgelopen injectievergoeding: 1200 x 15 = 180 €.
Winst uit accu: 1000 x 28 = 280 €.
Netto winst: 100 €.
Bij een investeringskost van 5500 € duurt het dan 55 jaar voor je break even bent.

Nemen we gunstiger parameters uit de virtuele wereld:
Gemiddelde terugleververgoeding: 9 cent.
Gemiddelde afnameprijs: 40 cent.
Misgelopen injectievergoeding: 1200 X 9 = 108 €.
Winst uit accu: 1000 x 40 : 400 €.
Netto winst: 292 €.
Het duurt dan nog 18,8 jaar voor je break even bent.
De batterij moet zelfs bij deze gunstige cijfers al 19 jaar meegaan en nul % degradatie kennen voor ze 1 euro winst begint te maken.

Je kan deze cijfers uiteraard nog altijd bijkleuren om onder de tien jaar te geraken maar dan zou ik toch een paar kleurpotloden extra voorzien.

Beleg je die 5500 € aan 3% samengestelde intrest heb je na 19 jaar 9644,28 € in de pocket (je kapitaal verdampt immers niet zoals bij een accu die met de jaren verslijt.
Is je batterij na 19 jaar versleten heb je alleen je oorspronkelijke inleg terug. Een rendement van nul % dus.
Eigenlijk moet je dus nog veel meer uit je accu halen om economisch beak even te zijn maar dit terzijde want dan wordt het waarschijnlijk voor sommigen iets te moeilijk.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Wat een ingewikkeld gedoe.
Vul gewoon het verbruik en injectie in op de prijssimulator.
Een keer met batterij, een keer zonder batterij.
Het verschil is je winst.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja wanneer je een paar basic vormen van rekenkunde ingewikkeld vindt kan ik dat ook niet verhelpen.
De berekening was dan ook nog eens redelijk basic want alle detail parameters werden niet meegenomen. In het kader van jezelf leren rijk rekenen ook niet noodzakelijk want het eindresultaat zou er alleen maar minder voordelig voor de accu uitkomen.
Maar finaal maakt het niet uit. Wanneer je alle beschikbare parameters die er toe doen manueel berekend of dit overlaat aan een digitale berekening maakt niet uit want het resultaat zal gelijk zijn. Indien je een gunstiger resultaat nastreeft dan de realiteit kan je uiteraard beter enkele parameters niet in rekening brengen.
Nog een basic les in economie, zolang de som van de jaarlijkse resultaten de investeringskost niet overstijgt is er uiteraard geen sprake van winst. Dan ben je gewoon een investering aan het terugbetalen. Wanneer de investering de geest geeft voor ze meer opbrengt en/of kan besparen is er al helemaal geen sprake van economische winst maar van verlies.

Maar ja, wie het een erg goedkope en te verdedigen winstgevende zaak vindt om te investeren in kerncentrales die, als er niets mis gaat, na een dertig jaar na de eerste steenlegging pas winst beginnen te genereren (uiteraard ook dan met een deel van de kosten niet mee te rekenen) zal er ook geen probleem mee hebben dat, als er niets mis gaat, een accu mogelijk pas minieme winst begint te genereren in de periode nadat ze niet meer volledig functioneert en dat je daar dan niet alle elementen voor in rekening brengt en net als bij nucleaire centrales er vanuit gaat dat ze het eeuwige leven hebben (maar in de realiteit de technische en verouderingsproblemen zich opstapelen).

Toegevoegd na 1 uur 3 minuten 16 seconden:
Cecemel schreef: 25 apr 2023, 10:47 voordeel aan lfp batterijen is de levensduur van nog steeds 80% na 6000 cycli en veiliger dan li-ion.
Bij welke C-factor worden die cycli gegarandeerd?
En is dit dat een onbeperkte garantie in de tijd alleen gebaseerd op het aantal cycli of een garantie eveneens gelimiteerd in de tijd? Meestal krijg je een vermogensgarantie van X% na Y cycli of Z jaar (meestal 10). Wat het eerst wordt bereikt wordt in aanmerking genomen. Heb je bv. na 10 jaar nog maar 3650 cycli op de teller staan vervalt de garantie eveneens. Ze blijft dan niet doorlopen tot je de 6000 bereikt hebt. Wordt de accu boven de C-factor belast die in de garantievoorwarden omschreven staat vervalt de garantie ook vroegtijdig.

Toegevoegd na 6 minuten 39 seconden:
Het is niet omdat je zelf niets vindt dat iets dikke zeker is. Het betekent alleen dat je zelf niet goed gezocht hebt.
Informatie is voor iedereen vrij toegankelijk op het WWW.
De BTW op de afnameprijs bedraagt voor iedereen 6%. De som van de kosten gehanteerd in je eigen netgebied zijn eveneens vrij beschikbaar en raadpleegbaar (o.a. op de site van de VREG en dit eigenste forum).
Engie staat trouwens in de meest recente V-test alles behalve bovenaan in de lijst gerangschikt van goedkoop naar duur.
Ecopower.jpg
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dus weer een TL, DR post met als resultaat terugleververgoeding van voortaan 0,11 ipv 0,2 gedurende enkele maanden :angel:

En gemiddeld over enkele jaren ietske hoger dan 0,6 …

Zeg het dan zo ipv weer op zijn ivobees uit te laten schijnen dzt anderen dommerikken zijn.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Voor of tegen de manier van uitleggen, petje af dat hij er de tijd voor neemt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Tis nen dikke zagevent dat andere mensen belachelijk vindt.
Ik heb mijn verbruik van gisteren vergeleken met dat van vrijdag, waarbij mijn zonnepanelen evenveel hebben opgebracht en mijn verbruik qua toestellen hetzelfde was. Vrijdag kostte het mij 1 euro, gisteren was het gratis. En dat zijn de exacte tarieven vanuit mijn engie app, gekoppeld aan de digitale meter. Dit met mijn nog oude tarieven waar mijn injectievergoeding gunstiger is dan de huidige injectievergoedingen tegenover mijn inkoopprijs. Ik heb dus 1 euro uitgespaard, op 2 dagen dat het niet heel de dag zonnig was en in de maand april, wat niet de meest opbrengende maand qua zonnepanelen is...
1 euro winst op 1 dag dat de batterij geïnstalleerd is. Maar neen, ivobees weet alles beter.

Ik reageer niet op die debiele opmerkingen. 50 jaar tvt? Hahahahahaha. Die gelooft nog in sprookjes denk ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Cecemel schreef: 27 apr 2023, 19:32 Ik reageer niet op die debiele opmerkingen. 50 jaar tvt? Hahahahahaha. Die gelooft nog in sprookjes denk ik.
Je doet inmiddels niets anders.
Wel niet met inhoudelijke argumenten (wat heeft een korte wazige berekening over twee dagen nu te maken met een gedegen TVT berekening over meerdere jaren?) maar voornamelijk argumentum ad hominem.
Dat je ook niet kan of wil antwoorden op sec gestelde vragen geeft, voor mij, ook alleen maar aan dat je buiten het verkoopspraatje van je installateur en wat buikgevoel rekenwerk niet echt op de hoogte bent of wil zijn hoe een retrofit accu systeem zich doorheen de tijd gedraagt en welke doorgaans de echte garantievoorwaarden zijn. Het kan uiteraard altijd dat je een uniek voordelig contract kreeg aangeboden waarbij je een levensduur van 6000 cycli gegarandeerd kreeg. Zoveel te beter voor jou maar unieke omstandigheden vragen om bewijzen om ze geloofwaardig te maken.
Niet om steeds naast de kwestie te reageren en wat cijfers door elkaar te klutsen.
Dat laatste is bij gebrek aan inhoud en to the point argumenteren uiteraard de enige voor de hand liggende oplossing.
Eerst vraag je informatie over prijzen die voor jou flauwe zever zijn omdat je ze zelf niet kan terugvinden.
Je krijgt die dan op een presenteerblaadje groen op wit aangeboden en het enige wat je daarop kan zeggen is dat het gezaag is gevolgd door nog wat meer aad naast de kwestie.

Die vijftig jaar is een rekenkundige uitkomst hoe lang je erover moet doen om de kostprijs van de investering onder de gegeven parameters er uit te halen (bij een gunstig energiecontract). We spreken dan niet van winst. Uiteraard is er dan geen praktische TVT want de investering heeft opgehouden te bestaan voor de investeringskost er kon worden uitgehaald. Puur verlies dus.

Gebruik makende van je eigen opgegeven cijfers (een erg ongunstig energiecontract van 9/40) en een gemiddeld profiel van een retrofitsysteem (bij gebrek aan gepubliceerde cijfers op basis van metingen van je eigen systeem, je mag je metingen over een langere periode nog altijd doorgeven om te corrigeren) kwamen we tot een slotsom van 18,8 jaar om de investering terug te verdienen (en dan nog erg in het voordeel van een accu gerekend). Het is dus een conclusie op basis van je eigen beperkt cijfermateriaal.
Je kan dan in de hoop leven dat jouw accu nog 100% capaciteit heeft (wat een unicum zou zijn bij de stand van de huidige technologie, je zal al blij mogen zijn - als ze nog werkt zonder al die jaren iets te moeten vervangen, de gemiddelde levensduur van een omvormer is bv. 12 jaar en zonder omvormer werkt je accu ook niet - wanneer er na 18,8 jaar nog 6,3 kWh restcapaciteit in de batterij zit, bij een DOD van 90% dus 5,67 kWh bruikbare capaciteit) om tijdens de "verwachte" resterende levensduur van 6 jaar nog enige winst bovenop de initiële investering te genereren.
duizend schreef: 27 apr 2023, 18:51 Dus weer een TL, DR post met als resultaat terugleververgoeding van voortaan 0,11 ipv 0,2 gedurende enkele maanden :angel:
Ja en wat is je probleem?
Om de TVT te berekenen hou je de afgelopen zes maanden rekening met 28/20.
Vanaf mei hou je rekening met X/11 voor de tijd dat dit geldig is.
Enz.
Trouwens nog altijd een beter contract dan 40/9.

Lijkt me realistischer en vooral correcter dan gedurende 15-20 jaar met 40/0 te rekenen zonder rekening te houden met omzettingsverliezen, systeemverbruiksverliezen, stilstandsverliezen, batterijdegradatie, verbruikersprofiel,.....
Wanneer je met "op zijn Ivobees" bedoelt dat een correcte berekening op basis van echte cijfers boven buikgevoel en "inschattingen" gaat waarbij de laatste rekenmethode vooral tot doel heeft je virtueel rijk te rekenen en de echte kost van een investering niet onder ogen te moeten komen heb je uiteraard gelijk.

Ik wil anders je de berekening 27/11 ook nog eens op een presenteerblaadje geven hoor. Dat zal ook niet beneden de 10 jaar resulteren. :-)
Gemiddelde terugleververgoeding: 11 cent.
Gemiddelde afnameprijs: 27 cent.
Misgelopen injectievergoeding: 1200 X 11 = 132 €.
Winst uit accu: 1000 x 27 : 270 €.
Netto winst: 138 €.
Het duurt dan 39,9 jaar voor je break even bent. 8)

Maakt verder ook niet uit.
Het is aan de eventuele kandidaat investeerders (op basis van TVT) om te bepalen hoe ze willen rekenen om te besluiten vanaf wanneer voor hen de eventuele TVT te rechtvaardigen is.
Wanneer Cecemel denkt dat hij de investering van zijn leven gedaan heeft dan mag hij voor mij ook in die waan blijven.
Maar het kan nooit kwaad om aan anderen die overwegen hetzelfde te doen gelijktijdig meer realistische scenario's te presenteren en een andere klok te doen luiden.
De keuze ligt nog altijd bij de lezer.

Toegevoegd na 1 minuut 24 seconden:
ygeffens schreef: 27 apr 2023, 19:05 Voor of tegen de manier van uitleggen, petje af dat hij er de tijd voor neemt.
Dat vraagt uiteraard geen bijkomende tijd.
Die berekeningen maak je beter voor je er aan begint en niet pas erna. :-D
Waren dus reeds voorhanden (en worden ook ieder afgesloten energiejaar bijgesteld).

ps. Het verkoopspraatje van de meeste installateurs die ik over de vloer kreeg sprak over een TVT van 7 jaar. Tot je daar een onderbouwd rekenmodel van vroeg. Stilte en schaamrood als resultaat uiteraard.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

De terugverdientijd is eigenlijk een onbekende, daarvoor heb je een kristallen bol nodig. Dat het aan de huidige tarieven moeilijk of nipt is is ook duidelijk.
Terugverdientijd of positief financieel rendement zou in ieder geval niet bovenaan het lijstje mogen staan van hedendaagse kopers, ik denk dat we het daar allemaal wel eens over kunnen zijn.
Mag ik als moderator dan ook vragen deze discussie hier af te ronden en te focussen op de techniek, de voordelen en het DIY gedeelte.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Vergeet zeker deze simulator niet, hier kan je op je verbruik berekenen of een batterij rendabel is. (grootte kan je instellen)
https://mijn-thuisbatterij.be/

Veel betere simulaties / inschattingen ga je niet kunnen maken denk ik, het blijft gissen naar de tarieven in de toekomst.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Cecemel schreef: 27 apr 2023, 19:32 Tis nen dikke zagevent dat andere mensen belachelijk vindt.
Maar wel een van de weinige posters die goed onderbouwde antwoorden post... en ja dat vraagt een inspanning om te lezen.

Als die inspanning te groot is dan moet je verder doen met de natte vinger maar ik betwijfel of dat een zinnig antwoord gaat opleveren.
NuKeM
Administrator
Administrator

Voor de geïnteresseerden:
https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMRVictron

Dit bevat een ESPHome config voor het uitlezen van een DSMR (digitale meter) met een ESP32 (of ESP8266 mits kleine aanpassing van de config) zodat alles netjes in Home Assistant weergegeven en gebruikt kan worden.

Daarnaast heb ik er ook al de (ongeteste) mogelijkheid ingestoken om de digitale meter via P1 te gebruiken als grid meter voor een Victron systeem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 03 mei 2023, 12:33 Daarnaast heb ik er ook al de (ongeteste) mogelijkheid ingestoken om de digitale meter via P1 te gebruiken als grid meter voor een Victron systeem.
Top. :beerchug:
Maar hou er ook rekening mee dat volgens de Synergrid reglementering een Victron omvormer alleen met welbepaalde goedgekeurde meetmodules mag samenwerken.
Je kan en mag uiteraard altijd daarnaast een eigen gridmeter installeren maar de modules gekoppeld aan de combinatie Victron/batterijset geven sowieso ook o.a. afzonderlijk de gridafname in real time weer.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Klopt, volgens Synergrid is enkel de CT-klem geldig. Maar, het gros van de installaties (zeker met 3-fasen en één omvormer) zullen een EM24 of andere gebruiken, welke dus niet volgens de norm is (waarschijnlijk omdat het geld kost elke meter te certificeren heeft Victron of de invoerder ervan enkel de CT-klem laten ‘homologeren’).
Op zich waarschijnlijk niets mis met andere methoden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 03 mei 2023, 13:00 Op zich waarschijnlijk niets mis met andere methoden.
Er is een verschil tussen technisch toegelaten en technisch niets mis mee.
Wanneer je daarvan wil afwijken zal je dit moeten doen NA de keuring of hopen dat je keurder dit niet opmerkt.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik denk dat maar weinig keurders dat zullen opmerken/nakijken :) Ze kijken vast ook niet de firmwareversie na, want ook die is door Synergrid goedgekeurd. Nu, ik zeg gewoon dat er geen grid meter is, ook goed voor de keurder ;) Btw, ik kan geen CT-klem gebruiken moest ik een installatie laten plaatsen want die zou pakweg 40m van de netaansluiting staan.

ADD: persoonlijk zou ik bv. een EM24 nemen en integratie van extra devices via MQTT enkel doen voor niet kritische meters zoals die van PV-interters.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hangt van keurder tot keurder af.
Iedereen kan vrij bepalen of hun dat risico willen nemen of niet.

De keurder van mijn laadpaal was op tien minuten terug buiten. In feite heeft deze alleen de aarding nagemeten.
De keurder van mijn volledige installatie was de keurder die normaal altijd samenwerkt met de installateur. Ze hebben samen de rondgang gedaan waarbij de keurder de installateur wees op foutjes die dan direct en ter plekke mochten aangepast worden. Op een kwartier waren ze rond. De attesten werden zelfs onder het drinken van een bakkie koffie ter plekke opgesteld en digitaal verzonden naar mijn mailadres.
De keurder van mijn batterijinstallatie was toevallig een jonge gast. Hij heeft zowat alles opengedraaid wat er opengedraaid kon worden, opgevraagd wat er kon opgevraagd worden en gecontroleerd wat er te controleren was en heeft twee uur over de volledige keuring gedaan. Eveneens alle documenten ter plaatse opgevraagd waaronder inderdaad de firmawareversie en gecontroleerd of alles in overeenstemming was met Synergrid.
Op zijn attest moest je dan nog eens twee weken wachten.

Ik werk trouwens met een ET112 op de monofase installatie en niet met klemmen. :wink:
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ondertussen VenusOs op een RPi gezet (dat ging zeer vlot).
https://github.com/freakent/dbus-mqtt-d ... -and-Setup geïnstalleerd (ook zonder problemen).
Even mijn config aanpassen van ESPHome (Victron controller heeft zijn eigen MQTT-broker, jeej, kan dus onafhankelijk van HA instance werken).
En klaar, DSMR P1 meter staat te blinken op het Victron systeem :)
Ik kan dus waarschijnlijk een paar 100 euro (en gerommel in de elektrische kast) in de pocket houden als ik een Victron systeem zou bestellen.
Enige dat ik niet heb zijn de totaalstroom (al kan ik daar wel een som van de andere zetten) en de energiestromen per fase... maar ik denk niet dat ESS dat nodig heeft.

:banana:
overview.JPG
Meter1.JPG
Aangepaste documentatie:
https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMRVictron
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

NuKeM schreef: 03 mei 2023, 13:00 Klopt, volgens Synergrid is enkel de CT-klem geldig. Maar, het gros van de installaties (zeker met 3-fasen en één omvormer) zullen een EM24 of andere gebruiken, welke dus niet volgens de norm is (waarschijnlijk omdat het geld kost elke meter te certificeren heeft Victron of de invoerder ervan enkel de CT-klem laten ‘homologeren’).
Op zich waarschijnlijk niets mis met andere methoden.
Inderdaad, er is geen aparte homologatie van "vermogenbeheerssystemen": het is het "duo" (omvormer + vermogenbeheerssysteem) dat gehomologeerd is.
Het is zelfs expliciet verboden om het signaal van de DM (P1 poort) hiervoor te gebruiken
Synergrid infosessie 17 april 2023 slide 19.png
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik had al gehoord dat het niet zou mogen, maar had het nog niet zwart op wit zien staan, bedankt voor de info dus!
Het is dus een kwestie van verantwoordelijkheden. De P1-poort, meter en data is niet van ons, dus mogen we ze niet gebruiken. Misschien zijn er nog andere argumenten, bv. wat als door een fout vele meters foute data opsturen en batterijsystemen daardoor het net gaan beïnvloeden…
Maar kom, Fluvius verkoopt o.a. zijn digitale meters met P1 poort om zo slim te kunnen sturen:
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter
Beide poorten zijn geschikt voor gedetailleerde verzameling van consumentengegevens en "intelligente" besturing van huishoudelijke apparaten.
Dusja, zoals ivob al zei:
Er is een verschil tussen technisch toegelaten en technisch niets mis mee.

Ik zal je info ook op de GitHub pagina zetten als waarschuwing.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

NuKeM schreef: 04 mei 2023, 07:05 Maar kom, Fluvius verkoopt o.a. zijn digitale meters met P1 poort om zo slim te kunnen sturen:
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter
Beide poorten zijn geschikt voor gedetailleerde verzameling van consumentengegevens en "intelligente" besturing van huishoudelijke apparaten.
Slim sturen van huishoudelijke apparaten is natuurlijk wel toegelaten, daar dient het voor :-) .
Wat niet toegelaten is, is het gebruik van de P1 poort voor vermogensbeheersystemen (= beperken injectie tot het max. vermogen van de ZP omvormer) ...
  • Hiervoor heb je een "gehomologeerde" EnFluRi sensor nodig.
  • En een "verklaring op eer" van de installateur dat deze goed ingesteld is.
Voorbeeld: je hebt een ZP omvormer van 8kW, en een retrofit batterijomvormer die 5kW kan leveren.
Hoewel je theoretisch tot 10kW kan gaan (op 3-fase net), mag je maximaal 8kW injecteren (= gekeurd vermogen van de PV omvormer).
In dit geval moet jouw vermogensbeheersysteem (op basis van de goedgekeurde EnFluRi sensor) ingesteld staan op max. 8kW injectie.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Ik heb vandaag een Pylontech US5000 in combinatie met een Solis omvormer. Echter een voordeel aan de Pylontechs is dat je deze redelijk goedkoop kan uitbreiden, iemand ervaringen mee (om bv een 2e US5000 of US3000C te plaatsen)? Voor €1300 heb ik een extra 3,5kWh opslag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 04 mei 2023, 07:05 Het is dus een kwestie van verantwoordelijkheden.
Wanneer je uitgaat van de topictitel is het idd jouw verantwoordelijkheid.
Maar nu ben je het pad aan het bewandelen (zo heb ik het toch begrepen) dat je het systeem niet meer volledig zelf gaat installeren maar (deels) door een installateur.
Dus daar deel je dan de verantwoordelijkheid mee. Je zou dus eigenlijk de installateur met de verantwoordelijkheid willen opzadelen om een verklaring op eer af te leveren die niet overeenstemt met de werkelijkheid?
Of hoe plan je dit aan te pakken wanneer je niet volledig zelf de installatie uitvoert?
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

philippe_d schreef: 04 mei 2023, 09:40 Wat niet toegelaten is, is het gebruik van de P1 poort voor vermogensbeheersystemen (= beperken injectie tot het max. vermogen van de ZP omvormer) ...
Ik begrijp de letter van 'wet' en denk mij (indien de batterij er komt) alsnog een EM24 ofzo te zetten (die trouwens ook niet goedgekeurd is, maar waar installateurs geen probleem mee hebben en ze de verantwoordelijkheid sowieso wel dragen).
Het zijn allemaal maar meettoestellen, de EM24, de CT-klem, de digitale meter met P1. Dat op zich is geen vermogensbeheersysteem, dat zit in de Victron software/firmware. Zolang de meter goede data doorstuurt is er geen probleem (en daar mag wat marge op zitten gezien de gebruikte klemmen), een MID-meter bv zou goed zijn? De digitale meter is dat, enkel voor de kWh-metingen natuurlijk. Blijkbaar zijn die Power/Voltage/Current metingen niet betrouwbaar? Ik betwijfel het en anders heeft Fluvius zijn werk imo niet goed gedaan. Het interval van 1s is trouwens ook voldoende, er zijn meters die Victron ondersteunt die meerdere seconden tussen refreshes hebben.
En laat ons eerlijk zijn, als er een meter is die ik vertrouw of op dewelke ik een vermogensbeheersystemen zou steunen in deze, dan is het wel die digitale meter. Het is gewoon wat bureaucratie en het lijken mij eigenlijk wat onzinnige regels. Al zal er binnen Synergrid vast wel een lijvig document zijn die dat tegen zal spreken ;) Er werken daar ook wel mensen met meer kennis van zaken dan ik.
Maar, ik zou er persoonlijk geen graten in zien de P1 poort te gebruiken! Het ergste dat er kan gebeuren is dat de metingen fout binnen komen en je systeem teveel energie opneemt of afgeeft. Dat is iets wat in principe met elke meter kan gebeuren (en die kans is klein, tenzij de installateur de klem omgekeerd of op de verkeerde fase steekt ;) ).
NuKeM
Administrator
Administrator

Ter info. Ik heb mijn akkoord gegeven voor de aankoop van een thuisbatterij met off-grid mogelijkheden. BYD 15.4kWh batterij en Victron Multiplus II 48/5000 voor 13500euro. Veel geld en dat ga ik er waarschijnlijk niet uithalen. Maar zowel mijn vrouw als ik zien een zonnepaneelinstallatie als incompleet zonder thuisbatterij (toch als er teveel het net op gaat en er daarna moet afgenomen worden) + het geeft een zekere vorm van comfort en zekerheid + wij betwijfelen dat zo'n installatie in de directe toekomst nog veel 'goedkoper' gaat worden.
Een klein deel ga ik dus uiteindelijke maar zelf doen (zo veel mogelijk de zaken die de elektrische kast betreffen).
De grid kant zal gemeten worden via een EM24 ethernet en dus niet via de P1-poort van de digitale meter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tweakers schreef:In België is dat al het geval en is er sinds dit jaar ook een capaciteitstarief ingevoerd waarbij huishoudens gestimuleerd worden om zowel voor het verbruik als het terugleveren van stroom binnen een bepaalde bandbreedte te blijven
Nou, nou, zoek de fout. :-)
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ook uit het Tweakers artikel:
Pat-juh stelt dat het hem niet per se gaat om het terugverdienen van de investeringen. "Onze energierekening is momenteel al nul dankzij de zonnepanelen; vorig jaar kregen we 750 euro terug. Het is nog koffiedik kijken, maar ik gok dat we met de mogelijke komst van een EV en de afbouw van de saldering zo'n 1750 tot 2500 euro per jaar kunnen besparen. In totaal heeft alles zo'n 14.000 euro gekost, inclusief het aanpassen van de ruimte. Ik vermoed dat dit tussen de zes en acht jaar is terugverdiend.
Pat-juh heeft 4800Wp op het oosten georiënteerd gekoppeld aan een driefaseomvormer van SMA en nog eens 3200Wp op 10 graden richting het zuiden met een eenfaseomvormer van GroWatt. Binnenkort komen daar nog drie 470Wp-panelen bij.
Hij heeft blijkbaar daaraan gekoppeld een Victron met Pylontech batterijen setup.
De situatie in Nederland is natuurlijk anders, maar ik vind zijn besparingen en terugverdientijd respectievelijk erg hoog en laag. Zou zijn berekeningen wel eens willen zien :|
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 15 mei 2023, 14:24 Hij heeft blijkbaar daaraan gekoppeld een Victron met Pylontech batterijen setup.
De situatie in Nederland is natuurlijk anders, maar ik vind zijn besparingen en terugverdientijd respectievelijk erg hoog en laag. Zou zijn berekeningen wel eens willen zien :|
In Nederland liggen de stroomkosten van een vast contract - mede door de invoering van het prijsplafond - doorgaans hoger dan hier. Hoe hoger de stroomkosten hoe vlugger een batterij is terug te verdienen.
In Nederland kan je, in tegenstelling tot Vlaanderen, ook met een batterij en een dynamisch contract de belastingen salderen. Dat wil zeggen dat je op het goedkoopste uur x kWh afneemt tegen het laagste tarief + kosten maar ook dat je vervolgens op het duurste uur deze tegen het hoogste tarief injecteert + de kosten recupereert. In de praktijk komt het er op neer dat je dan effectief bijna handelt met de naakte energieprijs op de espotmarkt.
Hier kan dat niet omdat bij een lage uurprijs de kosten die daarmee gepaard gaan veel hoger zijn dan de naakte stroompprijs en dat je bij verkoop alleen de naakte stroomprijs krijgt en de kosten niet kan recupereren.
Moest dat er hier ook zo aan toegaan was een accu uiteraard in no time terugverdiend.
Gisteren had je dan vanaf 14:00 uur stroom kunnen inkopen aan bijna 0 c€ en omstreeks 20:00 uur terug op het net zetten aan 12 cent/kWh.
In Vlaanderen, door de kosten, kon je op die uren zelfs de kosten er niet uithalen.
Komen in Vlaanderen dan nog de extra kosten van het capaciteitstarief erbij. Lage en hoge prijzen op de spotmarkt duren relatief gezien (op het geheel van 24 uur) maar kort (een uur tot een paar uur). Dat betekent dat je op korte tijd veel kWh moet kunnen binnenhalen en terug injecteren. Wat telkens een groter vermogen vraagt en bij afname dus een extra kost aan capaciteitstarief genereert (indien je dat dagelijks zou doen wel weer te relativeren over één kost per maand). Dat houdt dat uiteraard ook tegen. Daarom dat het ook beter is, zoals het voorstel in NL, om het capaciteitstarief niet 24/7 gelijk te houden maar mee te laten stijgen en dalen met de uren van te weinig vraag en te veel aanbod om de stabilisatie van het net mee te stimuleren en niet in de feiten tegen te werken.
DA NL 140523.jpg
Engie DA 140523.jpg
DA Vlaanderen verbruik.jpg
DA Vlaanderen injectie.jpg
Sol Invictus!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Weer een mooie update (voor iedereen beschikbaar vanaf volgende week, nu al in de beta versie) van het Victron ESS:
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

De vraag is of het voor ons in België nuttig zal zijn (=opbrengen). Ga jij overstappen op dynamisch tarief?
Victron had onlangs ook peak shaving in hun software gestoken, helaas enkel toepasbaar kant critical loads :(

Anyway nu ik toch post in dit topic, ik hoop dat men volgende maand mijn batterij en omvormer komt installeren (een Victron BYD setup). Alles ligt klaar, alles AC-kant is al geïnstalleerd en bekabeld. Ik heb zelfs al een kleine test-setup draaien met een RaspPi en VenusOs in combinatie met een ethernet EM24 (grid) en ook een ET112 (solar) waarvan ik de Modbus op RS485 even over TCP/IP laat gaan (gaat ver van de controller staan en direct RS485 is daardoor niet mogelijk, maar netwerkverbinding wel). Werkt allemaal netjes :)
Daarnaast draai ik sinds mei al een virtuele batterij setup in Home Assistant die mij al een idee geeft van wat ik kan verwachten. Laat me stellen dat ik er al naar uit kijk en het nu vooral wachten is op de uiteindelijke installatie :)

Ik heb ook gemerkt dat mijn P1-MQTT EspHome oplossing al met succes gebruikt wordt door enkele Nederlanders, altijd leuk :) Maar zelf ik ben toch voor de zekerheid van een EM24 gegaan. Idem voor de solar meters, had ik ook kunnen doen via de Shelly’s die ik heb, maar toch maar gewoon de standaard et112 genomen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 26 sep 2023, 19:50 De vraag is of het voor ons in België nuttig zal zijn (=opbrengen). Ga jij overstappen op dynamisch tarief?
Of het voor België nuttig zal zijn hangt af in welk gewest je woont (het is immers een gewestmaterie en geen federale, de modaliteiten verschillen dus per gewest) en welk energiecontract je hebt afgesloten en wat het verschil voor dat energiecontract is tussen een variabel en een dynamisch contract.

Zelf ga ik voorlopig niet overstappen omdat bij mijn verbruikersprofiel heden een variabel contract (bij Ecopower) financieel meer dan twee keer zo voordelig is dan een dynamisch contract (o.a. wegens de lagere TLV bij een dynamisch contract - meestal over de middag, de aangerekende vaste kosten voor een dynamisch contract - nul vaste kosten bij een variabel contract, de fee gevraagd door de energieleverancier - bijtelling bij afname/aftrek bij injectie, de relatief hoge overheadkosten bij afname, persoonlijk meer netinjectie dan netafname, een dynamisch contract bij Ecopower minstens voor één jaar moet vastgelegd worden - dus geen wisseling tussen periodes mogelijk, enz.... ).

Maar ik kan me wel voorstellen dat een ander verbruikersprofiel (bv. veel gebruik maken van laadpaal en/of deze kosten zelf moeten betalen) een energiecontract met een minder gunstige verhouding tussen afnamekost en TLV, ander verbruikersprofiel zoals minder teruglevering tussen 10;00 en 14:00 uur aan een relatief hoge vaste TLV, tijdstip dat dynamische TLV bijna niets voorstelt, enz... tot een andere conclusie kan leiden.

Maar wat nu nog niet van toepassing is kan in de (nabije) toekomst uiteraard altijd veranderen waardoor het plots wel voordeliger wordt. En dan is het handig dat je onmiddellijk kan overschakelen ipv nog op zoek moet gaan hoe het precies kan. Je kan nu ook al voor het eigen profiel het verschil tussen gewoon ESS en dynamisch ESS opvolgen (net zoals ik al meer dan een jaar het verschil, bij mijn huidig verbruikersprofiel, opvolg tussen Ecopower variabel en Ecopower dynamisch. Deed ik dat niet zou ik ook niet op basis van gedetailleerde data kunnen besluiten wat het meest voordelige was.

ps. al mijn kringen staan op critical loads.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Dit weekend was het zover, de batterij werd geïnstalleerd.
Nog niet veel kunnen doen, maar wel al enkele testen en config aanpassingen. Hieronder wat aantekeningen voor het archief of voor anderen.

RS485 van ET112 energiemeter over ethernet is zeer eenvoudig met twee "PUSR TCP232-304 RS485 to TCP/IP Serial Device Server" modules. Enkel wat basis instellingen (baudrate op 9600 zetten op beide, de ene server de andere client op de juiste poorten) en klaar. Geen Zigbee modules nodig dus :)

Als je een 3-fase aansluiting hebt en een van de PV-installaties staat niet op L1, dan kies je best voor een ET340 voor die installatie denk ik, pas achteraf ondervonden. Dan kloppen enkele fase-load waarden van de AC-load weergave beter (maar de statistieken lijken achteraf wel goed ook als je ET112 gebruikt). Dit omdat de installatie ook denkt dat die PV-installatie op L1 zit, terwijl dat niet zo is.

Frequency shifting van de Victron is nodig met ESS als er aan de critical loads kant zonnepanelen zitten. Dit moet je correct instellen bij het configureren van de MultiPlus. Om een of andere reden gebruikt iedereen (ook mijn installateur en mensen online) uit Europa de default settings hiervoor, namelijk:

Afbeelding

Maar, Synergrid en de Europese norm spreken duidelijk van andere waardes:
pagina 76 -> https://www.synergrid.be/images/downloa ... kst-nl.pdf
Ik heb de waarden dus respectievelijk ingesteld op 50.20, 51.48 en 51.50 Hz

Met de default waarden (die van de screenshot dus) vliegt de PV-omvormer (in mijn geval, een Huawei Sun2000) er direct uit bij het wegvallen van de grid (netzijde Victron Multiplus) en moet dan opnieuw initialiseren. En, als de batterij vol is gaat de frequentie zo hoog (hoger dan 51.5Hz) dat de omvormer in de fout schiet en afvalt. Dan, na een tijdje als de Victron de frequentie terug laag genoeg zet, gaat hij terug aan en herbegint het scenario (PV laadt Bat bij, bat vol, te hoge frequentie en daarna harde uitval). Ik zie wel duidelijk dat de omvormer het vermogen verlaagt, dus ergens werkt het wel, maar niet optimaal.
Dus zelf de ESS-settings aangepast naar de genoemde frequenties hierboven en ook in de Huawei onder de Installer account de "Cutoff power of overfrequency derating" van 48% naar 0% gezet. De overige settings in de Huawei staan zoals de norm het voorschrijft, namelijk vanaf 50.2Hz begint de omvormer zijn vermogen te verlagen tot 51.5Hz waar het (afhankelijk van de setting hierboven) 48% of 0% wordt van het op dat moment beschikbare vermogen.
Door de setting op 0% te zetten laat ik dmv de frequency shift tussen 50.2 en 51.48Hz dus toe het PV-vermogen tussen max en bijna 0W te regelen. Dit trouwens zonder de norm te schenden.
Direct getest ook bij volle batterij en dat werkt al een zonnetje! Geen Fronius nodig om dat super fijn te regelen (wel het nadeel van de verhoogde frequentie, maar kom)! Ik val in herhaling, maar het werkt echt zeer goed. Als de batterij vol is stop de frequentie op 51.48Hz, blijft daar hangen en levert de PV-omvormer nog maar 5W, perfect dus. Geen harde uitval meer en als bonus gaat de omvormer ook niet meer in de fout/uit bij wegvallen van het net waarna hij moet herinitialiseren, wat tijd kost. Als ik dan een last inschakel, zakt de frequentie tot op een niveau dat de PV-omvormer al het gevraagde vermogen kan leveren. En, als de last wegvalt stijgt de frequentie terug, perfect dus.
Met andere woorden, ik ben voorlopig heel tevreden. Maar, ga het nog wel eens verder testen tegen de volgende zomer bij grotere PV-vermogens.

Een ding heeft de Multiplus duidelijk niet graag. Ik had een heatgun (iets als een haardroger) en als ik die op half vermogen zet (900W ofzo) dan trilt en gromt de Multiplus zeer pijnlijk (bij vol vermogen niet). Hij gaat niet in de fout, maar gezond klinkt het niet. Het is een gekend fenomeen. Na de keuring eens kijken of hij dat ook doet als ik bv. mijn inductievuur in huis gebruik ofzo (waarschijnlijk niet).
In ieder geval, hij maakt ook anders best wel wat lawaai. Ik ben blij dat hij buiten mijn huis staat :)
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

NuKeM schreef: 09 okt 2023, 16:41 ...
RS485 van ET112 energiemeter ...
Hoe snel is de reactie van de multiplus met de ET112 ? Dus maw hoe snel ziet de multiplus de load (op acin) en gaat hij direct bijvoorbeeld een load van 2000w compenseren of langzaamaan in stappen van 400w (ik las ergens zoiets dat er toch wat vertraging op zit).

Zelf heb ik al een multiplus 48/3000 met venus-os op de pi. Wacht nog op bat's voor ik ermee kan spelen.
Plan was om het eerst te proberen met mijn homewizardp1 meter die ik al heb, github.com/freakent/dbus-mqtt-devices heb ik al werkend op de venus, nu enkel nog de homewizard uitlezen en dan op de bus zetten (Nog niet iets goeds voor gevonden, maar kan dat eventueel wel zelf maken)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”