Thuisbatterij zelf installeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:
NuKeM schreef: 03 apr 2023, 17:41 Goedkope en/of kleine batterij dan :) hier is het toch 800-1000€ per kWh.
Hier staat 12,8kWh aan €6000.
Daar kan ik financieel best aan uit :).
Wat dus neerkomt ruwweg gerekend op 18ct/kWh, eigen verbruik niet meegerekend, all over rendement van 85% en 3000 cycli in 15j
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

pfuhu schreef: 23 maa 2023, 16:56 Ik wist dat die mogelijkheid bestaat, maar het lijkt me zeer tricky. Zodra de batterij bijna vol is, of als de SMA meer stroom wilt leveren dan de victron kwijt kan, moet de victron aan de hand van de frequentie de SMA gaan sturen om minder op te wekken. Het staat beschreven in de handleidingen van victron, maar enkel met de effectieve waardes van hun eigen omvormers, niet met SMA. Als je victron denkt de waardes aan te passen, maar je SMA begrijpt het niet, kan je je systeem los opblazen ...
Vandaar dat je zelf goed moet weten waar je mee bezig bent of een gedegen technieker moet inschakelen en geen, in het beste geval, bijgeschoolde dozenschuiver.

Het systeem zal de SMA in fout laten gaan wanneer de batterij 100% bereikt en er is gelijktijdig geen net als uitweg meer beschikbaar noch voldoende afname. Wanneer de batterij terug naar 99% gaat zal de SMA zichzelf terug opstarten.
Mocht het alsnog misgaan en er blijft vermogen komen dan zal de batterij zichzelf uitschakelen. Ook deze zal zichzelf herstarten wanneer er terug net beschikbaar is.
Uiteraard test je dat voor de installatie wordt opgeleverd en als gebruiker doe je op regelmatige basis een test van al je systeeminstellingen en mogelijkheden die zich kunnen voordoen om na te gaan of alles onder gecontroleerde omstandigheden naar behoren blijft werken en doet wat het moet doen zodat je bij een onverwachte gebeurtenis niet voor verrassingen komt te staan.

Vervang je de SMA bv. door een Fronius PV-omvormer zal het exacte vermogen worden geproduceert dat op dat moment wordt gebruikt.

En wanneer het regent in Amsterdam zou het wel eens kunnen gaan druppelen in Brussel:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... rugleveren
Lijkt me nog een reden om te investeren in maatregelen om de eigen geproduceerde op te slaan voor eigen gebruik en/of energie terug op het net te zetten tijdens de uren dat het nog lonend is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Hoe zit dat eigenlijk met het maximaal vermogen van 10kVA (daarboven val je in een imo ietwat duister stelsel als particulier)?
Als ik twee omvormers heb voor zonnepanelen van in totaal 8kVA, kan ik daar dan naast nog eens een omvormer voor thuisbatterij zetten van 5kVA monofase of 9kVA (=3*3kVA) driefase en mooi onder de grens van 10kVA blijven? Is deze grens misschien gescheiden per onderdeel, bv. max 10kVA voor zonnepaneelomvormers en daarnaast max 10kVA voor thuisbatterij omvormers? Ik lees soms dat men best via een hybride omvormer werkt om onder de 10kVA te blijven... dus dat baart mij zorgen.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Hier heeft Fluvius geen probleem gemaakt van 6,5kW zonnepaneelomvormers (4 + 2,5) en 5kW batterijomvormer.

Ik vraag me ook af: stel dat ik op de 5kW batterijomvormer nog zonnepanelen met een mptt bijhang, maar de injectie op de omvormers beperk tot 10kW, of dit een probleem vormt ...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je limiet op injectie blijft je limiet.
Je mag dus gerust 5 kVA monofasige omvormer + "onbeperkt" kVA batterij plaatsen zolang je maar niet boven de 5 kVA injecteert.
Ik kan me ook geen zinvolle case bedenken dat dit technisch of financieel zinvol zou zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NuKeM
Administrator
Administrator

Of het voor de gebruiker zinvol is of niet zal Fluvius zich waarschijnlijk niet aantrekken, maar dat het mogelijk is waarschijnlijk helaas wel. Ik vind er weinig concrete informatie rond, één duidelijk en gedetailleerd document opstellen is blijkbaar moeilijk :(

Toegevoegd na 35 minuten 40 seconden:
Dit vind ik bv. voor een batterijsysteem:
https://www.fluvius.be/nl/groene-energi ... -aanmelden

Beetje spijtig. Ik ga 3 fasen hebben, maar geen 3-fasige verbruikers (inductie’vuur’ is al max 7,4kW monofasig (halen we nooit in de praktijk, maar pak toch wel 3-4kW en de wasmachine gaat ook al richting de 3kW).
Als ik dan een 3-fase batterij systeem pak (bv. 3x Victron 3000VA) dan kan ik (bij off-grid werking door het net dat uitvalt ofzo) moeilijk koken en geen was draaien. Ik mag daar ook aan de backup zijde geen monofase PV-omvormer hangen >3kVA (ik heb 4kVA omvormers), wat ook een nadeel is.
Als ik dan een monofase omvormer neem (bv. de max 5kVA) en bij off-grid werking de fasen overbrug en een monofasig net maak, dan kan ik mogelijk wel net doen wat ik zou willen (het comfort hebben dat ik wil). Maar, dan moet ik proberen geen 3-fasige verbruikers aan te kopen in de toekomst (bv. warmtepomp of ev-charger) aangezien deze in off-grid/backup mode niet zullen werken :(
3x5kVA zou ideaal zijn, maar dat mag dus niet zomaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 08 apr 2023, 13:33 Hoe zit dat eigenlijk met het maximaal vermogen van 10kVA (daarboven val je in een imo ietwat duister stelsel als particulier)?
Als ik twee omvormers heb voor zonnepanelen van in totaal 8kVA, kan ik daar dan naast nog eens een omvormer voor thuisbatterij zetten van 5kVA monofase of 9kVA (=3*3kVA) driefase en mooi onder de grens van 10kVA blijven? Is deze grens misschien gescheiden per onderdeel, bv. max 10kVA voor zonnepaneelomvormers en daarnaast max 10kVA voor thuisbatterij omvormers? Ik lees soms dat men best via een hybride omvormer werkt om onder de 10kVA te blijven... dus dat baart mij zorgen.
Bij retrofit (een omvormer voor PV en een omvormer voor de batterij) worden de twee omvormers niet bij elkaar opgeteld. De limiet van 5 (mono) of 10 (3F) kVA geldt dan voor iedere omvormer en is zeker niet onbeperkt.
Bij hybride heb je maar één omvormer voor batterij + PV. Dan geldt de limiet voor die ene omvormer.

De beperking slaat steeds op de technische limiet omvormers (5 kVA per fase met max. 10 kVA voor driefase) en niet op de kWp van de panelen noch kWh van de accu.

Mits het aanvragen van een netstudie (gratis tot 25 kVA) kan je overigens ook als particulier boven de 10 kVA verzwaren. Uiteraard mits goedkeuring van het dossier. Je moet dan gewoon de procedure volgen. Veel duister is daar niet aan.

Fluvius werkt wel aan een andere oplossing door omvormers met een groter vermogen toe te laten waarbij de injectie richting net dan softwarematig gestuurd en beperkt zou worden. Maar dat is nu nog niet van toepassing.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

In de US zijn er wel wat knutselaars die oude EV batterijen ombouwen naar thuisbatterijen, met veel meer capaciteit dan de standaard thuisbatterijen. Nu is er een Nederlander (wss niet de eerste) die dit ook gaat doen maar dan met LiFePO batterijen, ik ben benieuwd, al zal zo iets hier waarschijnlijk nooit gekeurd geraken.
De prijs is wat me momenteel tegenhoud van een thuisbatterij te plaatsen, maar zoals hier al geplaatst door iemand gaat het het een rare tijd worden op de energiemarkt, dus misschien toch maar overwegen.
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 09 apr 2023, 08:54 Mits het aanvragen van een netstudie (gratis tot 25 kVA) kan je overigens ook als particulier boven de 10 kVA verzwaren. Uiteraard mits goedkeuring van het dossier. Je moet dan gewoon de procedure volgen. Veel duister is daar niet aan.
Het ‘duistere’ zit hem in de onduidelijkheid rond:
  • Energieleveranciers die er moeite mee hebben je dan als klant te aanvaarden
  • iets met BTW/belastingen …
  • geen injectietarief meer maar moeten betalen wanneer je injecteert?
  • Betalen op aangesloten vermogen? (Naast capaciteitstarief?)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef: 09 apr 2023, 09:00 In de US zijn er wel wat knutselaars die oude EV batterijen ombouwen naar thuisbatterijen, met veel meer capaciteit dan de standaard thuisbatterijen. Nu is er een Nederlander (wss niet de eerste) die dit ook gaat doen maar dan met LiFePO batterijen, ik ben benieuwd, al zal zo iets hier waarschijnlijk nooit gekeurd geraken.
De prijs is wat me momenteel tegenhoud van een thuisbatterij te plaatsen, maar zoals hier al geplaatst door iemand gaat het het een rare tijd worden op de energiemarkt, dus misschien toch maar overwegen.
Wat bedoel je met "standaard thuisbatterijen"? Je beslist toch zelf hoeveel opslagcapaciteit je thuisaccu heeft en hoeveel budget je daar aan wil besteden?
De limieten opgelegd door de netbeheerder zijn alleen van toepassing op de omvormers (en niet op de opslagcapaciteit van de accu) en wanneer het accusysteem parallel loopt met het openbaar net.
Gekoppeld aan het net beslis je dus al zelf hoeveel opslagcapaciteit je wenst te plaatsen.
Wil je ook nog eens meer vermogen kan je nog altijd netonafhankelijk gaan werken wat meestal ook nog eens de efficiëntie ten goede komt (minder omvormerverliezen).

Toegevoegd na 33 minuten 19 seconden:
NuKeM schreef: 09 apr 2023, 09:25 Het ‘duistere’ zit hem in de onduidelijkheid rond:
Wanneer je echt interesse hebt voor een netverzwaring neem je gewoon contact op met de bron en dat is je lokale relatiebeheerder die verantwoordelijk is voor de netstudie voor een installatie groter dan 10 kVA.
Om daarmee in contact te komen vraag je eerst een huisbezoek aan via de lokale verantwoordelijke voor de verzwaring van particuliere aansluitingen. Deze regelt de praktische uitvoering en je kan er terecht voor al je vragen en je krijgt er, zo is toch mijn ondervinding, altijd antwoord op al je vragen.
Na het huisbezoek kan alle verdere communicatie ook gewoon via telefoon en mail verlopen.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ja, maar punt blijft, een documentje zou eens zo gemakkelijk zijn :) ze houden het bewust vaag heb ik de indruk.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef:
pfuhu schreef: 23 maa 2023, 16:56 Ik wist dat die mogelijkheid bestaat, maar het lijkt me zeer tricky. Zodra de batterij bijna vol is, of als de SMA meer stroom wilt leveren dan de victron kwijt kan, moet de victron aan de hand van de frequentie de SMA gaan sturen om minder op te wekken. Het staat beschreven in de handleidingen van victron, maar enkel met de effectieve waardes van hun eigen omvormers, niet met SMA. Als je victron denkt de waardes aan te passen, maar je SMA begrijpt het niet, kan je je systeem los opblazen ...
Het systeem zal de SMA in fout laten gaan wanneer de batterij 100% bereikt en er is gelijktijdig geen net als uitweg meer beschikbaar noch voldoende afname.
...
Vervang je de SMA bv. door een Fronius PV-omvormer zal het exacte vermogen worden geproduceert dat op dat moment wordt gebruikt.
Klopt niet volgens recente cursus die ik volgde bij Victron. Ook een Sma pv omvormer zal 'dimmen' als hij op frequentie staat ingesteld in plaats van op landcode. Ik zou overigens niet weten waarom dit soms niet zou functioneren. Het is namelijk puur elektrisch geregeld zonder elektronica.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 09 apr 2023, 10:49 Wat bedoel je met "standaard thuisbatterijen"? Je beslist toch zelf hoeveel opslagcapaciteit je thuisaccu heeft en hoeveel budget je daar aan wil besteden?
Meer capaciteit voor hetzelfde budget (dubbel en meer). Je kan er oneindig veel geld tegenaan gooien, maar ik heb ver van oneindig budget.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef: 09 apr 2023, 10:58 Meer capaciteit voor hetzelfde budget (dubbel en meer). Je kan er oneindig veel geld tegenaan gooien, maar ik heb ver van oneindig budget.
Dus je bedoelt in de feiten volgens jouw standaarden dan?
En wat die dan moeten zijn weten we nog niet wanneer we niet weten wat jij onder "capaciteit voor hetzelfde budget (dubbel en meer)" .
Er bestaat niet zo iets als een standaard batterijconfiguratie. Je batterij moet afgesteld zijn op je productievermogen en je verbruikersprofiel. Dat is een individueel gegeven en geen standaard gegeven.

Toegevoegd na 8 minuten 14 seconden:
NuKeM schreef: 09 apr 2023, 10:54 Ja, maar punt blijft, een documentje zou eens zo gemakkelijk zijn :) ze houden het bewust vaag heb ik de indruk.
Particulieren die meer dan 10 kVA nodig hebben zijn dan ook de uitzondering op de regel en niet omgekeerd.
En voor niet particulier met een zware installatie ga je niets meer langs Fluvius maar via Infrax.
Boven de 10 kVA val je bij veel energieleveranciers ook al niet meer onder de standaard contracten maar eerder onder de DA BE uurprijzen. En daar is doorgaans je teruglevering, wanneer in overvloed beschikbaar, maar weinig waard.
liegebeestig schreef: 09 apr 2023, 10:58 Ook een Sma pv omvormer zal 'dimmen' als hij op frequentie staat ingesteld in plaats van op landcode. Ik zou overigens niet weten waarom dit soms niet zou functioneren. Het is namelijk puur elektrisch geregeld zonder elektronica.
Het ging hier specifiek over de oudere SMA omvormers die niet kunnen dimmen en alleen voorzien zijn van een aan/uit functie.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

NuKeM schreef: 09 apr 2023, 10:54 Ja, maar punt blijft, een documentje zou eens zo gemakkelijk zijn :) ze houden het bewust vaag heb ik de indruk.
De regels waren simpel met subsidie, voorlopig is er een leegte die vast nog x aantal maanden zal duren.
ivob schreef: 09 apr 2023, 08:54 Fluvius werkt wel aan een andere oplossing door omvormers met een groter vermogen toe te laten waarbij de injectie richting net dan softwarematig gestuurd en beperkt zou worden. Maar dat is nu nog niet van toepassing.
Dit zal nooit gebeuren zolang ze subsidies/certificaten aan ZP verbonden zijn, te leuk om vals te spelen.
NuKeM schreef: 08 apr 2023, 20:13 Als ik dan een 3-fase batterij systeem pak (bv. 3x Victron 3000VA) dan kan ik (bij off-grid werking door het net dat uitvalt ofzo) moeilijk koken en geen was draaien.
Ik get it als techneut, maar hoe vaak hebben we onderbrekingen?
Hoe veel capaciteit wil je reserveren voor dit scenario?
Heb je echt niet voldoende propere kleren dat je wasmachine hoeft te draaien, of dat je dan moet koken (een gasfles is ook goed voor maanden hé).

We kunnen ook onder elk kruispunt een tunnel leggen omdat dit veiliger is hé :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 09 apr 2023, 15:35 Dit zal nooit gebeuren zolang ze subsidies/certificaten aan ZP verbonden zijn, te leuk om vals te spelen.
Er zijn geen certificaten meer aan nieuwe PV- installaties verbonden.
Subsidies zijn een aflopend verhaal en nu op kostprijs plaatsing en niet op productie.

Op oude PV-installaties waar nog GSC's aan verbonden zijn geldt sowieso de voorwaarde dat je er zonder toestemming niets aan mag wijzigen en wanneer je iets wijzigt (bv. panelen of een omvormer die stuk gaat) het vermogen niet hoger mag zijn dan de bestaande installatie.

Je mag een bestaande PV installatie met daaraan GSC verbonden nu ook niet uitbreiden zonder de GSC rechten te verliezen. De historiek van GSC installaties wordt ook volledig bijgehouden. Fluvius weet dus exact hoeveel zo'n installatie gemiddeld propduceert. Afwijkingen door "vals spelen" zijn dan ook makkelijk te detecteren.

Toegevoegd na 7 minuten 38 seconden:
honda4life schreef: 09 apr 2023, 15:35 De regels waren simpel met subsidie, voorlopig is er een leegte die vast nog x aantal maanden zal duren.
Er is nooit een subsidie uitgekeerd voor driefase installaties boven de 10 kVA.
Subsidies op batterijen gaven een bepaalde tegemoetkoming per kWh opslagcapaciteit. Er is nooit een verbod geweest om meer capaciteit te plaatsen noch verloor je de subsidie wanneer je meer kWh plaatst dan er max. subsidie voorzien was.

Toegevoegd na 4 minuten 15 seconden:
NuKeM schreef: 08 apr 2023, 20:13 Beetje spijtig. Ik ga 3 fasen hebben, maar geen 3-fasige verbruikers (inductie’vuur’ is al max 7,4kW monofasig (halen we nooit in de praktijk, maar pak toch wel 3-4kW en de wasmachine gaat ook al richting de 3kW).
Als ik dan een 3-fase batterij systeem pak (bv. 3x Victron 3000VA) dan kan ik (bij off-grid werking door het net dat uitvalt ofzo) moeilijk koken en geen was draaien. Ik mag daar ook aan de backup zijde geen monofase PV-omvormer hangen >3kVA (ik heb 4kVA omvormers), wat ook een nadeel is.
Eigenaardig uitgangspunt.
Netuitval waarbij noodzaak tot eilandwerking is een noodscenario.
Waarom zou je tijdens een netuitval de behoefte hebben om gelijktijdig een feestmaal te bereiden en de was en de plas te doen?
Hier is alles monofase en is het zelfs geen probleem om, ook zonder net, gelijktijdig het inductievuur te gebuiken (wel niet alle pitten gelijktijdig) en een wasmachine (de wasmachine verbruikt hier afhankelijk van het programma maar 200 tot 800 Wh en vraagt maar een max vermogen van 2,2 - 2,3 kW en dat nog gedurende een zeer beperkte tijd (15 tot 20 min. gedurende de opwarmfase, de rest van de tijd vraagt het nauwelijks vermogen) van de totale cyclus.

Wanneer je een retrofit installatie gebruikt (2 omvormers) kan je de vermogens van de PV-omvormer en Accu-omvormer ook nog eens combineren. Met een hybride ben je dan beperkt tot het max. vermogen van de ene omvormer.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 09 apr 2023, 16:56 Waarom zou je tijdens een netuitval de behoefte hebben om gelijktijdig een feestmaal te bereiden en de was en de plas te doen?
Ik wil dat alles niet gelijktijdig doen :)
Maar, stel, je gaat voor de Victron 3 fase opstelling en wil niet over de 10kVA gaan, dan ga je bv. voor een 3x3000VA multiplus II opstelling. Op één fase kan zo’n omvormer (in een optimistisch geval) 2400W leveren. Dat is te weinig voor een wasje (ook al vraagt die maar 15-20minuten een hoger vermogen) en waarschijnlijk ook voor het koken. Al zeker als er nog andere verbruikers zijn.
Daarom kijk ik idd vooral naar een monofase omvormer (5kVA).

Toegevoegd na 44 minuten 48 seconden:
Ik denk zelfs dat je in theorie zou weggeraken met 2xMultiplus 5kVA, dus op twee fases, aangezien Fluvius een maximale onbalans van 5kVA toelaten. Misschien een interessant piste als je niet kritische zaken op de 3de fase kan steken.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

NuKeM schreef: 09 apr 2023, 18:34 2400W leveren. Dat is te weinig voor een wasje (ook al vraagt die maar 15-20minuten een hoger vermogen)
Dat valt mee hoor, mijn wasmachine trekt max 2040W uit het stopcontact (voor 5 a 20m):
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 09 apr 2023, 11:56 Dus je bedoelt in de feiten volgens jouw standaarden dan?
... Ik heb het met de standaard batterij gewoon over de standaard capaciteit blokken die die installateurs en fabrikanten leveren. Zoek geen zaken die er niet staan... En voor de prijs van een 10 a 12KW batterij (€7.7K) heeft hij iets meer dan 60KW ingekocht. Werkt de batterij dan al voor die prijs als thuisbatterij? Nee, maar dat heb ik er ook niet gezet. Er zullen nog kosten bijkomen. Ik volg het proces gewoon. En nee, da wil niet zeggen dat ik zelf DIY aan de slag ga (zou nooit door de keuring geraken).
NuKeM
Administrator
Administrator

liber! schreef: 09 apr 2023, 19:29 Dat valt mee hoor, mijn wasmachine trekt max 2040W uit het stopcontact (voor 5 a 20m):
Helaas verbruikt onze 10 jaar oude Miele wasmachine iets meer :-(
Hier bv. twee was/droog cycles na elkaar:
Image 10-04-2023 at 12.13.jpeg
ivob
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef: 10 apr 2023, 11:35 ... Ik heb het met de standaard batterij gewoon over de standaard capaciteit blokken die die installateurs en fabrikanten leveren. Zoek geen zaken die er niet staan... En voor de prijs van een 10 a 12KW batterij (€7.7K) heeft hij iets meer dan 60KW ingekocht. Werkt de batterij dan al voor die prijs als thuisbatterij? Nee, maar dat heb ik er ook niet gezet. Er zullen nog kosten bijkomen. Ik volg het proces gewoon. En nee, da wil niet zeggen dat ik zelf DIY aan de slag ga (zou nooit door de keuring geraken).
Ik zoek geen zaken die er niet staan.
Ik vraag bijkomende uitleg over zaken die je wazig omschrijft en waar men dus alle kanten mee opkan.
Een batterij die 12 kW kan leveren is trouwens ook geen standaard in België.
En een batterijsysteem met een opslagcapaciteit van 12 kWh gekoppeld aan een omvormer welke slechts een vermogen van 10 A kan leveren kom je op huishoudelijk niveau ook niet ver en is een prijs van 7.700 € met nog bijkomende kosten ook veel te duur.
Sol Invictus!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het kwam naar mij over alsof ik standaarden verzon, terwijl het puur om de standaard blokken ging, geen elektriciteitsstandaarden. Dan heb ik dat fout opgevat, sorry.
Huishoudelijke leveren een piekvermogen van 5kW meen ik mij te herinneren, met de 12 doelde ik op de capaciteit (BYD heeft een van 11,2kWh, LG van 13kWh dus 12 bekte mooi in het midden) maar heb de foute notatie gebruikt (moest kWh zijn). Die € 7.7K is gebaseerd op de offertes die we hier binnenkregen 2 jaar geleden toen we aan het rondhoren waren (net als de andere info. Vermogen omvormer herinner ik me niet, als het al op de offerte stond). Mogelijks zijn de prijzen in elkaar gedoken intussen maar gezien de vraag en levertermijnen zou me dat verbazen. De capaciteit die hij kocht voor die prijs was iets meer van 60kWh aan cellen. Zelfs als hij nog extra kosten maakt is dat nog een ruim verschil met de commerciële batterijen (even veilig zal de tijd uitwijzen, al moet ik zeggen dat die Amerikanen met hun DIY batterijen daar precies ook geen last van hebben), dus ik ben gewoon benieuwd naar het bouwproces. Hij kocht nieuwe LiFePO batterijen voor zijn project, de Amerikanen waar ik het van gevolgd had die kochten afgedankte EV batterijen (omdat er vaak in een batterij maar enkele cellen defect zijn).
Laatst gewijzigd door philippe_d 21 apr 2023, 18:17, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Batterijen leveren helemaal niets.
Het hangt van de omvormer af hoeveel vermogen een batterij naar de AC verbruikers kan leveren.
Uiteraard moet er ook genoeg capaciteit in een batterij zijn om het vermogen van de omvormer te kunnen volgen.

Ieder merk/type heeft batterijblokken met een uiteenlopende capaciteit en die blokken bestaan dan ook nog eens uit verschillende cellen. Van een standaardcapaciteit kan je dan ook niet spreken. Ook BYD heeft units met een verschillend opslagvermogen. Zelf heb ik er bv. eentje van 15,36 kWh opslagcapaciteit gekoppeld aan een 48V/5000W/70A 230V omvormer met een transfer capaciteit van 50A. Op dezelfde accu van 15,36 kWh kan je omvormers met een uiteenlopend vermogen aansluiten tot 10 kVA toe.

De prijzen zijn tov 2 jaar geleden niet in elkaar gedoken. Integendeel door meer vraag dan aanbod zijn de prijzen gestegen.
Met een batterij van 60 kWh kan je in België weinig aanvangen. Je hebt niets aan een hoge opslagcapaciteit wanneer de productie (PV) deze niet kan volladen tijdens de maanden dat het er toe doet (overwegend december en januari).
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ondertussen is er nog een offerte binnen met Victron- en BYD-materiaal (15.4kWh en 5000VA Victron). Dit kwam op 13500 euro incl 6% BTW.
Op zich geen slechte prijs (marktconform), maar dat staat toch fel in contrast met de prijzen van 1-2 jaar geleden incl. subsidies.

Omdat de simulatoren online te omslachtig waren en/of mij niet genoeg inzicht gaven heb ik 'snel' zelf een simulator geschreven :bdaysmile:
Deze neemt een export van mijn HomeAssistant binnen en spuwt dan onderstaande uit.
De gain op de solar production heb ik specifiek voor mij gedaan om het effect van (in dit geval) een verdubbeling van de zonnepanelen mee in rekening te brengen.

Hieruit leer ik dat een batterij over de beschikbare (winter) maanden nog niet zo heel veel opbrengt. Op zich wist ik dat wel, maar ik wou graag weten hoeveel.
Ik denk dat ik nog even wat maanden ga afwachten (met de extra panelen) en dan nog eens de berekeningen zal laten lopen. Maar, ik gok (berekend) dat ik in mijn geval (aan de huidige tarieven) ongeveer 500euro per jaar minder zal moeten betalen t.o.v. een installatie zonder batterij. Nu, moest dat zo blijven, op 10-15-20 jaar verdien je daar natuurlijk de batterij nog niet mee terug. Maar ja, het moet dan ook niet renderen, maar het mag gewoon niet te kostelijk worden. Beetje zoals een optie of motor van een wagen, sommigen nemen graag ietsje meer, ook al rendeert dat niet, dat mag, maar dat wil niet zeggen dat ze direct een Rolls-Royce moeten kopen :-)
Zoals al gezegd zou het in mijn geval ook een investering zijn uit voorzorg.

Code: Selecteer alles

---===  Settings  ===---

Battery energy capacity (kWh):           15,4
Max charging power (kW):                 4
Max discharging power (kW):              4
Bat SoC-range use (%):                   0,85
Bat inverter input efficienty (%):       0,95
Bat inverter output efficienty (%)):     0,95
Gain on solar production (factor):       2
Elec price (euro/kWh):                   0,28
Elec injection price (euro/kWh):         0,08
====================================================================================

---===  General detailed overview  ===---

Total energy consumption: 3343 kWh
Total energy from solar: 1427 kWh
Total energy from solar corrected: 2853 kWh
---Before bat (original)---
        Total energy to grid: 605 kWh
        Total energy from grid: 2520 kWh
---Before bat (solar factor corrected)---
        Total energy to grid: 1597 kWh
        Total energy from grid: 2108 kWh
---After bat---
        Total energy to grid: 567 kWh
        Total energy from grid: 1167 kWh
---Costs---
        No bat: 657 euro
        No bat corr: 463 euro
        Bat: 281 euro
---Gain---
        Gain: 376 euro
        Gain corr: 181 euro
====================================================================================

---===  On monthly base  ===---

Month   NoBat (corr)            Bat                             Gains
        FromGrid        ToGrid  FromGrid        ToGrid          Gain    GainCorr
        kWh             kWh     kWh             kWh             euro    euro
1       377             76      311             2               30       13
2       285             215     159             67              50       23
3       296             262     126             81              69       33
4       121             298     14              174             51       20
5
6
7
8
9       110             189     13              71              38       18
10      246             358     31              151             73       44
11      304             137     199             21              42       20
12      369             61      314                             23       11
Total_______________________________________________________________________________
        2108            1597    1167            567             376      181
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Opletten met de Victron 48/5000/70. Max chargingpower naar de batterij is maar 70A (in de praktijk zelfs maar rond de 3200kW zie ik altijd in de Victron-app)

Is inderdaad duur. Mijn opstelling (Multiplus 2 48/5000/70 met 12.0 kWh) kostte 1,5 jaar geleden maar rond de 6,5k€ (na aftrek subsidies).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 21 apr 2023, 16:53 Ondertussen is er nog een offerte binnen met Victron- en BYD-materiaal (15.4kWh en 5000VA Victron). Dit kwam op 13500 euro incl 6% BTW.
Zitten daar dan nog "speciallekes" bij of is dit alleen de prijs van de omvormer + batterij met plaatsing en keuring (en eventueel een Cerbo-GX met touch50)?
pfuhu schreef: 21 apr 2023, 17:24 Opletten met de Victron 48/5000/70. Max chargingpower naar de batterij is maar 70A (in de praktijk zelfs maar rond de 3200kW zie ik altijd in de Victron-app)
Hier haalt hij maar 3,7 kW om te laden. Ook logisch bij een 48V batterij op 70A/54V. :-D
Bij een monofase installatie (waarbij de omvormer van PV ook maar max 5.0 kVA mag doorlaten) is dat in de praktijk ook zelden tot geen probleem. Tegen de tijd dat de PV omvormer in de zomer meer overproductie heeft dan 3,36 kW staat de batterij al op 100% SoC. In de winter wordt die waarde ook zelden overschreden omdat er dan sowieso minder geproduceerd wordt.
Sol Invictus!
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

ik heb ook lang getwijfeld over een thuisbatterij. een interessante promotie gekregen van een zelfstandig elektricien en vandaag laten installeren, bovenop onze huidige installatie van zonnepanelen 5,2wp met een omvormer van 3,5kw (oost-west opstelling).
batterijomvormer bijgeplaatst van solis 3kw + 10,5kwh pylontech lfp-batterijen voor €5.500 all-in (keuring etc...). Heb niet lang moeten twijfelen.
alles proper aangesloten en werkt perfect.
voordeel aan lfp batterijen is de levensduur van nog steeds 80% na 6000 cycli en veiliger dan li-ion. Ze gaan ook gemakkelijk 20 jaar mee. Als ik dat dan op jaarbasis bereken ga ik met de huidige energieprijzen volgens mij al winst beginnen maken binnen de 10 jaar. En de energieprijzen zullen er in de toekomst niet meer op zakken lijkt me...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Kan je die berekening dan eens posten?
Je moet uiteraard de investeringskost van PV + accu vegelijken met een andere methode die geen hoge investeringskost vraagt bv. werken met de prijzen van een dynamisch contract waar de gemiddelde afnameprijs dit jaar - all in - rond de 25 cent/kWh draait. Wanneer je verbruikers kan sturen uieraard nog lager.
De investeringskost moet je dan terugbrengen tot een kWh prijs (bv over 20 jaar levensduur voor PV en 15 jaar voor een batterij waar de bruikbare levensduur niet zozeer het aantal cycli is, particulieren halen zelden 6000 cycli, maar eerder de chemische levensduur van de batterij.

Je moet er ook al rekening mee houden dat voor elke kWh die je in de batterij stopt je een aantal cent terugleververgoeding van PV misloopt (wat je na direct verbruik nu in de accu stopt zou je anders tegen betaling op het net zetten). Ook gaat er daarmee verlies gepaard. Wanneer je bv. van iedere 10 kWh die je in de batterij stopt er maar 9 kWh van kan herbruiken loop je telkens 1 kWh mis. Deze kWh moet dus als volledig verlies geteld worden.
Wie door eigen productie in PV en eigen opslag in accu minder van het net gaat afnemen weegt het capaciteitstarief als vaste kost (min. 2.5 kW of jaarlijks een 110 €) ook harder door dan wie nog veel van het net afneemt. Enz.

Zomaar stellen dat een investering van 5.500 € in een accu van 10 kWh bij een relatief laag bruikbaar vermogen minstens jaarlijks 550 € winst zou opleveren dan gewoon PV zonder opslag is wel heel kort door de bocht gerekend.
Een accu die zichzelf niet terugverdiend voor ze de geest geeft genereert uiteraard alleen maar een extra kost per verbruikte kWh.

Het is ook niet de prijs van de stroomcomponent die zozeer van belang is - deze is relatief laag - maar deze van de all in prijs. Deze maand is bv. ook weer een deel van de BTW vervangen door een vaste accijns. Dat maakt in verhouding een lage stroomprijs weer duurder dan de prijs van een hogere energiecomponent (indien een vast % BTW wordt toegepast ipv een vaste accijns per kWh).
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 25 apr 2023, 11:31 Zomaar stellen dat een investering van 5.500 € in een accu van 10 kWh bij een relatief laag bruikbaar vermogen minstens jaarlijks 550 € winst zou opleveren dan gewoon PV zonder opslag is wel heel kort door de bocht gerekend.
Ik zou ook wel eens graag het rekenmodel achter deze terugverdientijd zien...
Cecemel schreef: 25 apr 2023, 10:47 Heb niet lang moeten twijfelen.
Op basis van welk natte vinger werk kom je tot die conclusie ?
NuKeM
Administrator
Administrator

Dat is wel een mooie prijs die je gekregen hebt, daarmee is terugverdienen misschien zelfs een optie (op +10 jaar).
Ik zal mijn simulator misschien eens op GitHub smijten, daarmee kan je ook een inschatting maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 25 apr 2023, 19:43 Dat is wel een mooie prijs die je gekregen hebt, daarmee is terugverdienen misschien zelfs een optie (op +10 jaar).
Ik zal mijn simulator misschien eens op GitHub smijten, daarmee kan je ook een inschatting maken.
Iedere situatie is uiteraard anders maar ik heb een thuisaccu met 46% meer opslagvermogen en een prijs 15% hoger dan voornoemd (incl. meerprijs om alle kringen op back up off grid te plaatsen). TVT ligt, afhankelijk van de schommelingen in afname en terugleverprijs ergens tussen de 30 en 60 jaar. :-D
Ik heb daar toch een dik jaar over moeten nadenken. :wink:
Sol Invictus!
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Ik heb niet zozeer zware rekenmodellen gebruikt maar wel een inschatting.
De prijs met alle kosten inclusief heb ik over de komende jaren aan een gemiddelde van 40 cent per kwh geteld. Momenteel haal ik zo een 2000kwh van het net en injecteer er 3200. Dit komt ook omdat we in de zomer een jacuzzi opzetten. De prijs van ons huidige contract (nog een vast pre-energiecrisis) is zeer laag, maar loopt volgend jaar ook nog eens af. Als ik reken dat ik van de 2000kwh die ik nu afhaal een 1500kwh zelf zou kunnen gebruiken met de batterij is dat 1500x0,40= 600 euro minder afhalen van het net, zonder injectievergoeding natuurlijk. Voor de overige 1700kwh die ik blijf injecteren krijg ik een injectievergoeding van 0,10 wat dus komt op 1700x0,10=170 euro vergoeding. Mijn afgenomen energie van 500kwh aan 0,40 kost me 200 euro. Als ik die vergoeding er vanaf trek betaal ik nog 30 euro per jaar. Als ik die batterij niet had zou ik 2000kwh aan 0,40 cent betalen wat 800 euro is en ik zou dan 3200kwh aan 0,10 cent terugkrijgen wat 320 euro is. Dat is een verschil van 480 euro per jaar. In mijn berekening heb ik de batterij dan op pakweg 11 jaar terugverdiend. Ik ga er verder nog vanuit dat de energieprijzen alleen nog maar gaan stijgen en het piekvermogen er nu ook nog eens is bijgekomen.

De levensduur van de batterij ligt rond de 20 jaar. Kan naar 25 jaar gaan. Als ik dit op 20 jaar tel heb ik minstens 9 jaar lang gratis stroom. 480 euro x 9 jaar = 4320 euro uitgespaard.

Ik weet dat dit een zeer snel rekenmodel is en ik ben er zeker van dat er nu mensen met allerhande rekenmodellen gaan zeggen dat ik te optimistisch reken, of dat mijn berekening niet klopt. Maar ik ben wel veel zekerder van een stabielere energiefactuur. En als mijn berekening nu toch fout is, en ik toch maar 2000 euro winst haal? So what? Dat is nog winst. Of misschien wordt het wel 6000 euro of 8000 euro. Niemand kan zeggen wat de toekomst zal brengen. Maar ik vond dit een zeer mooie prijs om niet te twijfelen.
NuKeM
Administrator
Administrator

Je hebt gelijk, je koopt ook zekerheid en wat stabiliteit. Echter zijn de energieprijzen momenteel al (veel) lager dan de 0.40€ die je rekent, maar wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.
Wij gaan hier even de installatie van de verzwaring met digitale meter afwachten, evenals die van de extra zonnepanelen. Daarna gaan we de knoop doorhakken, dus midden mei.

We merken de laatste weken dat onze zonnepanelen zeer veel uitvallen omdat de netspanning hier te lang >253V is, ik hoop dat dit op de nieuwe aansluiting beter zal zijn (en ik heb tenminste dan ook keuze uit 3 fasen). Geen idee hoe een batterij omvormer reageert op zo’n hoge spanning, maar volgens de verkoper hier kan bv. een Victron er wel mee weg en blijft die werken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als er een hoge spanning is in de straat, is een batterij ook interessant.
Want de afweging is dan
- stroom kwijt spelen -> kan niet verbruikt worden in huis én kan niet geëxporteerd worden
- stroom opslaan bij een teveel -> kan gebruikt worden op een later moment

Als uw omvormer uitvalt, moet je klagen bij Fluvius. Niet zelden fixen ze dat dan.
Ik had hetzelfde voor en ze hebben me op een andere fase gezet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 09:18 Ik heb niet zozeer zware rekenmodellen gebruikt maar wel een inschatting.
De prijs met alle kosten inclusief heb ik over de komende jaren aan een gemiddelde van 40 cent per kwh geteld. Momenteel haal ik zo een 2000kwh van het net en injecteer er 3200. Dit komt ook omdat we in de zomer een jacuzzi opzetten. De prijs van ons huidige contract (nog een vast pre-energiecrisis) is zeer laag, maar loopt volgend jaar ook nog eens af. Als ik reken dat ik van de 2000kwh die ik nu afhaal een 1500kwh zelf zou kunnen gebruiken met de batterij is dat 1500x0,40= 600 euro minder afhalen van het net, zonder injectievergoeding natuurlijk. Voor de overige 1700kwh die ik blijf injecteren krijg ik een injectievergoeding van 0,10 wat dus komt op 1700x0,10=170 euro vergoeding. Mijn afgenomen energie van 500kwh aan 0,40 kost me 200 euro. Als ik die vergoeding er vanaf trek betaal ik nog 30 euro per jaar. Als ik die batterij niet had zou ik 2000kwh aan 0,40 cent betalen wat 800 euro is en ik zou dan 3200kwh aan 0,10 cent terugkrijgen wat 320 euro is. Dat is een verschil van 480 euro per jaar. In mijn berekening heb ik de batterij dan op pakweg 11 jaar terugverdiend. Ik ga er verder nog vanuit dat de energieprijzen alleen nog maar gaan stijgen en het piekvermogen er nu ook nog eens is bijgekomen.

De levensduur van de batterij ligt rond de 20 jaar. Kan naar 25 jaar gaan. Als ik dit op 20 jaar tel heb ik minstens 9 jaar lang gratis stroom. 480 euro x 9 jaar = 4320 euro uitgespaard.

Ik weet dat dit een zeer snel rekenmodel is en ik ben er zeker van dat er nu mensen met allerhande rekenmodellen gaan zeggen dat ik te optimistisch reken, of dat mijn berekening niet klopt. Maar ik ben wel veel zekerder van een stabielere energiefactuur. En als mijn berekening nu toch fout is, en ik toch maar 2000 euro winst haal? So what? Dat is nog winst. Of misschien wordt het wel 6000 euro of 8000 euro. Niemand kan zeggen wat de toekomst zal brengen. Maar ik vond dit een zeer mooie prijs om niet te twijfelen.
Tja, dat is jezelf dus gewoon rijk rekenen door de "winst" van de energie uit een accu overdreven voordelig voor te stellen en de prijs van een energiecontract overdreven hoog.
Ik heb bv. een variabel energiecontract waar de all in afname deze maand op 25,82 cent/kWh staat en de teruglevering al zes maanden op 20 cent.
In de laatste 11 jaar heb ik voor afname van energie van het net nog maar één maand (op de 132) 40 cent/kWh betaald.
Niemand met een accu kan ook de energie die men erin steekt er voor 100% uithalen. Dat verschil moet je dus ook al 100% meerekenen aan de verloren terugleververgoeding van dezelfde periode.
Neem je dat allemaal wel mee (TVT doe je idd op basis van alle beschikbare realistische cijfers en niet op basis van buikgevoel op uit de losse pols) en zet je dat af tegen de investeringskost kom je al tot een andere slotsom.

Het rendementsverlies van een LFP accu ligt ook rond de 2% per jaar.
Over 20 jaar kan je dus ook al niet rekenen alsof het rendement gedurende 20 jaar hetzelfde blijft.
Na 20 jaar heeft je batterij, als alles goed gaat, dan ook nog maar een restcapaciteit van 60% en na 25 jaar 50%.
De levensduur van een LFP accu in een particuliere omgeving is ook niet zozeer gebonden aan het aantal cycli (de gegarandeerde cycli haalt een particulier maar zelden) maar beperkt door de chemische samenstelling en de degradatie in jaren die daarmee gepaard gaat. Maar daar is nog te weinig ervaring mee om daar een algemene uitspraak over te doen.

Winst haal je uiteraard niet alleen in rekening te brengen wat je virtueel kan besparen op je energiefactuur.
Dan moet je de som nemen die je aanvankelijk geïnvesteerd hebt in je accusysteem en kijken wat het rendement van een andere belegging over 20 jaar zou opgeleverd hebben. Na 20 jaar krijg je hier, als alles goed ging, zowel je jaarlijks uitbetaald rendement terug als het oorspronkelijk ingelegd kapitaal.
Dat moet je afzetten welk rendement je haalt op de investering in een accu. En dat moet het jaarlijks rendement zijn plus je initiële investering want bij de accu is deze na dienst teruggebracht naar nul.
Je accu moet dus minstens zijn kostprijs terugverdienen plus daarbovenop een rendement om van winst te spreken. En die winst moet hoger zijn dan de investering in iets anders. Zoniet had je de beschikbare som beter in iets anders belegd en van de opbrengsten je energierekening betaald (en dan nog iets overgehouden om iets anders mee te kunnen doen).
Toch als je het louter uit economisch standpunt wil bekijken.
Laatst gewijzigd door ivob 26 apr 2023, 10:41, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Cecemel
Plus Member
Plus Member

Zo overdreven hoog vind ik dat niet hoor.

Bij engie betaal je all-in iets meer dan 30 cent per kwh op een vast contract en je krijgt een 10 cent terug. En momenteel zijn de tarieven gestabiliseerd maar vrij hoog. Met de inflatie en wat er nog op ons af komt zal de prijs sowieso stijgen, alles gaat omhoog. Op 10 jaar tijd komt er gemiddeld 2% per jaar bij ook. Dus ik vind dit 40 cent niet zo heel hoog gerekend. En de injectievergoeding is rond de 1/3de van wat je afneemt, en dat zal wss ook nooit stijgen.

De accu heeft een DoD van 95%, 10 jaar garantie en 80% gegarandeerd na 6000 cycli. Het is geen li-ion maar een lfp-batterij. Die gaan langer mee dan li-ion. Zelf als de accu maar 80% meer geeft heb ik nog altijd voldoende om mijn nachtverbruik te dekken, want dit is ook sowieso allemaal wat hoger gedimensioneerd. Deze nacht heeft de batterij 28% ontladen. Dus ik had deze ochtend nog 72% over. Zelf als de batterij na 15 jaar maar 70% meer zou halen, is dat nog steeds voldoende om mijn avond en nachtverbruik te dekken + eventuele pieken op te vangen. Het gemiddeld aantal cycli in België is trouwens 250 per jaar. 6000 gedeeld door 250 geeft zelf een levensduur van 24 jaar op de batterij!

Ik wil mezelf ook niet rijk rekenen. Ik wil vooral zekerder zijn van een stabiele energiefactuur. Als je ziet dat de meeste installateurs voor eenzelfde installatie rond de 8000 à 9000 euro vragen, dan is die 5500 euro spotgoedkoop. Of iets rendabel is gaan we nooit op voorhand weten, niemand heeft een glazen bol. Maar als ik puur 5500 euro gedeeld door 15 jaar doe, kost de batterij mij jaarlijks 366 euro, op 15 jaar. Ik betaal nu al 360 euro per jaar aan elektriciteit, en ik heb nog een vast contract van 2020. En ik ben er bijna zeker van dat we de komende jaren met 366 euro per jaar aan elektriciteit niet gaan toekomen. Zelf niet met een terugleververgoeding. Maar kijk, wie zal het zeggen? De toekomst zal het uitwijzen.
Laatst gewijzigd door Cecemel 26 apr 2023, 10:44, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 26 apr 2023, 10:08 Je hebt gelijk, je koopt ook zekerheid en wat stabiliteit. Echter zijn de energieprijzen momenteel al (veel) lager dan de 0.40€ die je rekent, maar wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.
Wij gaan hier even de installatie van de verzwaring met digitale meter afwachten, evenals die van de extra zonnepanelen. Daarna gaan we de knoop doorhakken, dus midden mei.

We merken de laatste weken dat onze zonnepanelen zeer veel uitvallen omdat de netspanning hier te lang >253V is, ik hoop dat dit op de nieuwe aansluiting beter zal zijn (en ik heb tenminste dan ook keuze uit 3 fasen). Geen idee hoe een batterij omvormer reageert op zo’n hoge spanning, maar volgens de verkoper hier kan bv. een Victron er wel mee weg en blijft die werken.
Bij laden van PV in een batterij ga je niet naar het net. Integendeel dit is op dat ogenblik een extra verbruiker waardoor de spanning net zakt.
De Victron blijft uiteraard alleen werken als hij in je systeem staat ingesteld in back up/off grid modus. Inderdaad geen probleem voor een Victron maar hou er wel rekening mee dat zo'n systeem hogere verliezen genereert dan een hybride DC/DC omvormer.

Toegevoegd na 14 minuten 21 seconden:
Cecemel schreef: 26 apr 2023, 10:39 Zo overdreven hoog vind ik dat niet hoor.
Uiteraard niet want dan klopt de rekening helemaal niet meer.
Om de rekening van een accu te doen kloppen moet je wel rekenen met de duurste tarieven en niet met de laagste tarieven. Zelf vind ik het veel handiger om effectief te blijven zoeken naar de goedkoopste tarieven (desnoods via een dynamisch contract) en niet mezelf virtueel rijk te rekenen door aan cherry picking te doen.
Soit, als particulier zal je je TVT toch pas kennen nadat je accu de geest heeft gegeven.
De accu heeft een DoD van 95%, 10 jaar garantie en 80% gegarandeerd na 6000 cycli. Het is geen li-ion maar een lfp-batterij. Die gaan langer mee dan li-ion. Zelf als de accu maar 80% meer geeft heb ik nog altijd voldoende om mijn nachtverbruik te dekken, want dit is ook sowieso allemaal wat hoger gedimensioneerd. Deze nacht heeft de batterij 28% ontladen. Dus ik had deze ochtend nog 72% over. Zelf als de batterij na 15 jaar maar 70% meer zou halen, is dat nog steeds voldoende om mijn avond en nachtverbruik te dekken + eventuele pieken op te vangen. Het gemiddeld aantal cycli in België is trouwens 250 per jaar. 6000 gedeeld door 250 geeft zelf een levensduur van 24 jaar op de batterij!
Ik heb ook een LFP accu hoor en met een DoD van 100%.
Echter geen tien jaar garantie. De garantie van tien jaar slaat niet op de technische aspecten maar op de x% opbrengstgarantie na y aantal cycli.
Het gaat er ook niet over dat je alleen je nachtverbruik wil dekken maar over de TVT en de winsten waarmee je wil rekenen. Met alleen nachtverbruik te dekken ga je uit een accu niet veel winst halen. En al helemaal niet wanneer je streeft naar een zo laag mogelijke afnameprijs (kijk bv. eens naar de historische prijzen van een dynamisch contract voor de nachturen).
Ik wil mezelf ook niet rijk rekenen. Ik wil vooral zekerder zijn van een stabiele energiefactuur. Als je ziet dat de meeste installateurs voor eenzelfde installatie rond de 8000 à 9000 euro vragen, dan is die 5500 euro spotgoedkoop.
Nee dat is het niet.
Wanneer je wat zoekt is dat een marktconforme prijs voor een opslag van 10 kWh en een omvormer die geen 3 kW vermogen langdurig kan leveren (wat is trouwens het langdurig opname en terugleververmogen van een 3 kW Solis omvormer?). Wanneer ik het goed begrepen heb heb je een tweede omvormer voor de accu. Het is dus een retrofit installatie waarbij je al minstens 10% verlies tussen ingaande en uitgaande opslag op de accu moet rekenen. die 10%, in het beste geval, dien je dus mee te rekenen als pure verliezen.
Bovendien werkt de BMS van de accu en de omvormer ook niet op gratis lucht maar verbruiken deze ook steeds energie, ook al levert de accu niets. Deze verliezen, die je zonder accu niet hebt, moet je uiteraard ook mee in rekening brengen.
Alle vermogen dat je in je huishouden vraagt dat het vermogen van je accu omvormer te boven gaat is trouwens ook nog steeds volledig op rekening van de netprijs.
Je hebt een retrofit (?) omvormer heb je dan tenminste geïnvesteerd in een volledige back up mogelijkheid van de accu installatie? Dat is dan wel een bijkomend voordeel voor een stabiele energievoorziening. Zoniet zal bij een netuitval je accu en je PV ook niets meer doen. In dat geval dus ook al geen stabiele energievoorziening.
Op 10 jaar tijd komt er gemiddeld 2% per jaar bij ook
Dat is geen zekerheid.
Wat wel een zekerheid is dat de bruikbare opslagcapaciteit van je accu met 2% per jaar zal afnemen.
Deze nacht heeft de batterij 28% ontladen. Dus ik had deze ochtend nog 72% over.
Vanuit economisch standpunt en TVT is dat geen voordeel maar een nadeel. Je investering heeft bruto dus maar voor 28% kunnen renderen. Indien je vanuit economisch standpunt redeneert moet je juist zoveel mogelijk cycli maken binnen de garantieperiode/levensduur van de accu. Een investering die niet voor 100% gebruikt wordt genereert grotendeels dood kapitaal. En dood kapitaal brengt niets op. Integendeel het kost je geld.
Laatst gewijzigd door ivob 26 apr 2023, 14:19, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 10:39 En de injectievergoeding is rond de 1/3de van wat je afneemt, en dat zal wss ook nooit stijgen.
Ik zag onlangs https://econnectionbelgium.be/ wat een hogere vergoeding zou opleveren.
Cecemel schreef: 26 apr 2023, 10:39 Als je ziet dat de meeste installateurs voor eenzelfde installatie rond de 8000 à 9000 euro vragen, dan is die 5500 euro spotgoedkoop.
Als het te mooi is om waar te zijn dan...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Cecemel schreef: 26 apr 2023, 10:39 En de injectievergoeding is rond de 1/3de van wat je afneemt, en dat zal wss ook nooit stijgen.
Een mooier voorbeeld van jezelf virtueel rijk rekenen kan je toch niet geven?
Je vergelijkt bewust (of onbewust wat nog erger is) met een ongunstig energiecontract terwijl de situatie de voorbije maanden al totaal anders was dan je nu aanhaalt. Wat je eigen verwachtingen naar de toekomst zijn is ook geen valabel argument.
Laten we dus even de praktijk (en niet het eigen buikgevoel) erbij halen.
De afgelopen zes maanden had ik een energiecontract met een terugleververgoeding van netto 20 cent.
De all in (excl. capaciteitstarief) gemiddelde afnameprijs bedroeg dit jaar (tot op heden) 27,13 cent.
De CAP tussen teruglevering en afname is dus maar 7,13 cent. Dat is al lager dan de kostprijs van een accu per kWh (die gemiddeld en gunstig gerekend op een 10 cent per kWh komt).
Voor de afgelopen periode, indien je de moeite zou doen om een gunstiger energiecontract af te sluiten, klopt je verhouding van 1/3 en de TVT dus al van geen kanten. Al de rest zijn toekomstige "verwachtingen" die nog moeten blijken maar net zo goed totaal anders kunnen uitdraaien.
Cecemel schreef: 26 apr 2023, 10:39 Maar als ik puur 5500 euro gedeeld door 15 jaar doe, kost de batterij mij jaarlijks 366 euro, op 15 jaar. Ik betaal nu al 360 euro per jaar aan elektriciteit, en ik heb nog een vast contract van 2020. En ik ben er bijna zeker van dat we de komende jaren met 366 euro per jaar aan elektriciteit niet gaan toekomen. Zelf niet met een terugleververgoeding. Maar kijk, wie zal het zeggen? De toekomst zal het uitwijzen.
Zo bereken je de TVT van een accu uiteraard niet.
Die bereken je door te zien welk vermogen er in de batterij ging, welk vemogen eruit gehaald kon worden, wat je verliest aan terugleververgoeding (wat je in de accu steekt kan je niet op het net verkopen), wat je verliest aan omvormerverlies (wat er in ging maar nooit terug uitkwam door warmte- en gebruiksverliezen) enz.
Het is niet omdat je nu 360 € per jaar aan elektriciteit betaalt dat je door het inzetten van een accu die 360 € kan recupereren. Voor hetzelfde geld is die 360 € grotendeels gebaseerd op je winterafname van het net en levert je PV, bovenop je huishoudelijk verbruik, niet genoeg overproductie op om in de batterij te steken. Wat je er niet in krijgt kan je, in de periode dat je het nodig hebt, ook niet uithalen. Dus ook weer een deel weg van de virtuele winst.

Toegevoegd na 23 minuten 9 seconden:
DarkV schreef: 26 apr 2023, 11:06 Ik zag onlangs https://econnectionbelgium.be/ wat een hogere vergoeding zou opleveren.
Het is maar wat je "mooi" noemt.
Als marge nemen ze zelf al 2 cent/kWh op het energiedelen.
Indien je energieleverancier een kost aanrekent om naar meetregime 3 over te schakelen moet je die zelf ook betalen.
Indien je dus een energiecontract hebt waarbij de energieleverancier je een lage terugleververgoeding betaalt is de kans groot dat ze voor jouw je stroom duurder kunnen verkopen en je een kleine meerwaarde (minus 2 cent) genereert.
Indien je echter een energiecontract hebt waarbij men al een goede terugleververgoeding aanrekent is de kans uitermate klein dat ze tegen deze kost (+ 2 cent marge) een koper vinden. Die koper zou nl. zelf ook op zoek kunnen gaan naar een goedkoper afnamecontract.
Sol Invictus!
Cecemel
Plus Member
Plus Member

20 cent per kwh voor injectie?
huidige contracten engie, zonder kosten: 22 cent per kwh afname, 7 cent per kwh injectie. 1/3de van de prijs dus.

het grootste deel van mijn kosten liggen in de zomermaanden, door de jacuzzi. dit zijn de maanden dat er veel zon is en dat mijn batterij dus kan instaan om mijn verbruik van de jacuzzi en dus mijn eindrekening drastisch naar beneden te krijgen.
met de overige injectievergoeding zal ik ook deels mijn verbruik in de winter nog kunnen compenseren, wanneer mijn energiefactuur een stuk lager is.

ik kan met de batterij ook mijn capaciteitstarief naar beneden krijgen door mijn piekverbruik op jaarbasis te verlagen. is dit een zeer grote besparing? nee, waarschijnlijk 40 euro op jaarbasis (excl btw). maar ook dit is weeral een kleine winst op het geheel.

trouwens, geloof je nu zelf dat de overheid injectievergoedingen gaat blijven geven? in nederland spreken ze al van max. 50% waarop je een vergoeding kan ontvangen, de overige 50% ben je kwijt voor de zon. ik vertrouw onze overheid voor geen haar. hoe minder afhankelijk ik van hun ben, hoe beter.

ik begrijp niet zo goed waarom dat negativisme tegenover batterijen terwijl je er zelf ook hebt? als je er niet in gelooft, waarom heb je er dan zelf en breek je het af?
het klopt dat niet alles rozengeur en maneschijn is. niemand heeft een glazen bol en niemand weet wat de toekomst zal brengen. maar tegen een gunstig tarief zal een degelijke batterij op lange termijn voor sommige mensen wel nut hebben. ik geloof zelf niet dat een batterij van 10k voor een gemiddeld gezin veel nut heeft. maar een batterij van 5k zal in de meeste gevallen op lange termijn voordelig uitkomen.

trouwens, het verlies op mijn batterij is minder dan 3% per maand bij niet gebruik. dus zoveel zelfontlading zit er niet op.

edit: op deze link zie je de huidige injectietarieven. ze liggen allemaal rond de 7 à 9 cent per kwh: https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven/
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”