Bedrijfswagens ongemoeid

lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Gray schreef:Nee dan volg ik liever het voorbeeld "rechts" van mij, in Duitsland waar men wel bezuinigd heeft en men aan loonmatiging heeft gedaan. Daar plukt men nu de vruchten van.

Met Duitsland als voorbeeld ben ik dus blij met mijn stemkeuze.
Belgie heeft geen andere keuze dan besparen.
Duitsland voorbeeld ??? Amaai zolang je goed werk hebt ja maar de armoede rukt daarop zulle Rijken worden daar rijker en de rest zakt af naar armoede grens
Velen moeten daar werken voor een heel klein loon dat nog minder is dan wat een werkloze minimaal hier kan trekken
Laatst gelezen poolse arbeiders zijn zelfs niet meer welkom want ze kosten al teveel per uur
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

offtopic
Ik zou Duitsland ook niet als voorbeeld nemen, de armoede onder de werkenden is schrijnend.
Als je daar werkloos bent, ben je daar aangeschoten wild. Is dat echt wat we als maatschappij willen?
Dan liever de scandinavische landen: veel overheidsbeslag, maar ook veel return/service.

En wat België betreft: de PS heeft al toegegeven dat 70% van wat er nu gaande is, door hen beslist is. Er zijn pijnlijke maatregelen bij, maar had de oppositie het anders aangepakt denk je? Het was trouwens Elio die in het buitenland ging verkondigen dat je in België gemakkelijk mensen kon ontslaan, één van de vele voordelen van het Belgische arbeidsrecht. Mocht BDW of Reynders dat doen, het kot was te klein geweest :).
Ik bedoel maar: zo oneindig veel manieren zijn er niet om uit de stront te raken, maar mensen die het breed hebben ontspringen véél te gemakkelijk de dans: geen belasting op huurinkomsten, geen of beperkte belasting op inkomsten uit roerend vermogen, ...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

offtopic:

Ge kunt als land niet èn spotgoedkope producten importeren (geproduceerd aan lage lonen) èn verwachten dat uw eigen jobs daar niet onder gaan lijden.

Gevolg, bedrijven vertrekken voor hun productie naar lage loonlanden en laag opgeleiden staan aan den dop (wat zeer veel geld kost aan de overheid)
Een oplossing is om deze mensen toch aan het werk te houden ipv een uitkeren te geven, maar dan aan een lager loon.
ps. In Duitsland wordt het minimumloon in 2015 ingevoerd, het gaat hun geld en jobs kosten. Maar het heeft gelukkig een lage schuldgraad. http://www.standaard.be/cnt/dmf20140701_01162949

Het is een mes dat langs 2 kanten snijdt.
Mensen hebben de keus om hun producten in de goedkoopste winkel te kopen, zelf in het goedkoopste land. Bedrijven hebben diezelfde keuze.

Je kan in Belgie mensen makkelijk ontslaan, maar tegelijk is ontslaan nergens op de wereld zo duur als hier (ze aan het werk houden eigenlijk ook.)

Belgie heeft een rijke bevolking en een arme (quasi failliete) overheid.
Duitsland heeft een armere bevolking maar wel een overheid met een veel gezondere schuldgraad, een lage werkloosheid en een betaalbare aankomende vergrijzingsgolf.

Ik zit liever in de 2de situatie, de kans dat ik binnen binnen 30 jaar in Belgie als pensioen enkel nog water en voedselbonnen krijg, schat ik vrij hoog in. :|

In Belgie kan men helaas niet genieten van natuurlijke rijkdommen als gas, olie en electriciteit zoals in Scandinavie.
Ik ben akkoord dat het huidige sociaal model goed is maar men moet rekening houden dat het betaalbaar moet blijven en dat is het al lang niet meer.
De staatsschuld blijft steeds verder oplopen (wat eigenlijk het overheidsbeslag is op het geld van toekomstige generaties), men heeft begrotingstekort na begrotingstekort, alle eenmalige maatregelen zijn ver uitgeput en men heeft in Belgie ongeveer alles verkocht wat men kan verkopen, men moest steeds inventiever worden om toch maar geen structurele maatregelen te nemen... en het ergste van al is dat de aankomende vergrijzingsgolf enorm veel geld zal kosten aan pensioenen, opvang en gezondsheidszorg, men weet dit al decenia lang maar het zilverfonds is leeg. :|

Daarom ben ik blij dat deze regering eindelijk werk maakt van structurele maatregelen.
Want het gaat allemaal "goed", zolang onze overheid schulden kan maken, maar wat als de geldkraan wordt dichtgedraaid? (zie Griekenland) of wat als de rente op de schulden stijgt?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding

4 miljard euro, en dan zagen over de paar miljoenen aan GSC's... :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Die 4 miljard zijn natuurlijk "spookmiljarden",
als de firmawagens afgeschaft worden, zal heus niet iedereen een BMW 320 nemen ofzo :).

Maar dat het over véél geld gaat, is wel duidelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maar ook dat klopt niet, want als de werknemers stilstaan in de file en daardoor te laat komen op het werk, brengt dat ook dat een economische en maatschappelijke kost met zich mee.’
De maatschappelijke kost is dat ik vroeger uit m'n bed moet... economisch ligt m'n werkgever er heus niet wakker van... die verwacht me nog steeds op tijd op het werk (moest hij betalen voor m'n uren in de file zou het anders zijn).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Het fileprobleem zijn niet de bedrijfswagens, maar dat iedereen tijdens de piekuren stopt en begint met werken. :!:
Een groot deel van de bedrijfswagenhouders zit in een cafetariaplan waar hij, als deel van de verloning, ook een gratis fiets en openbaar vervoer kan krijgen.
Als hij kiest om in de fille te staan is dat zijn keuze, dat hij niet voor de trein of fiets kiest is het beste bewijs dat de filles nog niet lang genoeg zijn.

Dat bedrijfswagens 4 miljard euro kosten is natuurlijk onzin, karikaturaal gezegd gaat men uit van een nettovoordeel van alle werknemers samen 8 miljard, dan zegt de overheid, dat gaan we belasten aan 50%. 4 miljard winst!

Maar die 4 miljard zal wel moeten gelegd worden door de bedrijven, die nu al klagen over de hoge loonkost! (en terecht)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Iedereen die stopt en begint te werklen tijdens de piekuren is het probleem niet. :roll:

Het probleem is dat de meesten dit met de auto doen, juist omdat ze een bedrijfswagen hebben ...

Dus stop met de auto te sponsoren en al wie niet echt met de wagen moet zal twee keer nadenken vooraleer er ene bij te kopen.

Het blijft toch raar: langs de ene kant wetten en normen om uitstoot te minderen en langs de andere kant de meest vervuilende manier van verplaatsing sponsoren ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Het probleem is dat de meesten dit met de auto doen, juist omdat ze een bedrijfswagen hebben ...
Ja, want als we geen bedrijfswagen meer hebben gaan we morgen allemaal met het openbaar vervoer (ik hoop voor jou dat we dat niet zullen doen !).
duizend schreef:Dus stop met de auto te sponsoren en al wie niet echt met de wagen moet zal twee keer nadenken vooraleer er ene bij te kopen.
Stop met mensen hun PC op het werk te sponseren... bedrijven zullen twee keer nadenken er één te kopen (de meeste kunnen het evengoed met een blad papier).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Waarom niet, met 4 miljard kunnen ze het OV wel wat optimaliseren.

En wat de pc's betreft, ja misschien zijn er wel die er wieltjes onder zetten, een moteurke en er in bouwen en er mee in de file op de ring gaan staan :roll: ...
komaan zeg een beetje serieus blijven
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De miljarden die men momenteel in het OV pomt bewijst inderdaad dat ze enorm helpen voor de efficiëntie. In België zou die 4 miljard dan opgaan aan een onderzoek hoe het efficiënter kan, dus in iemand zen zakken verdwijnen.
Het OV heeft die capaciteit niet en kan die ook niet krijgen in zijn huidige vorm + het OV bied lang niet voor iedereen de oplossing maar dat kunnen sommigen blijkbaar niet vatten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Gray schreef:offtopic:

Ge kunt als land niet èn spotgoedkope producten importeren (geproduceerd aan lage lonen) èn verwachten dat uw eigen jobs daar niet onder gaan lijden.

Gevolg, bedrijven vertrekken voor hun productie naar lage loonlanden en laag opgeleiden staan aan den dop (wat zeer veel geld kost aan de overheid)
Een oplossing is om deze mensen toch aan het werk te houden ipv een uitkeren te geven, maar dan aan een lager loon.
ps. In Duitsland wordt het minimumloon in 2015 ingevoerd, het gaat hun geld en jobs kosten. Maar het heeft gelukkig een lage schuldgraad. http://www.standaard.be/cnt/dmf20140701_01162949

Het is een mes dat langs 2 kanten snijdt.
Mensen hebben de keus om hun producten in de goedkoopste winkel te kopen, zelf in het goedkoopste land. Bedrijven hebben diezelfde keuze.
Je kan van mensen niet verwachten dat ze meer gaan uitgeven aan hetzelfde, als je ze tegelijk minder en minder wil betalen.
Jobs die mensen niet voldoende geld geven om uit de armoede te geraken (lees: onder het bestaansminimum) zijn geen jobs die we willen. Er zullen best wel mensen zijn die liever groen, duurzaam en lokaal kopen maar het zich niet kunnen veroorloven.

Naar Duitsland toe: dat model wil je hier niet. Ze willen het ginder zelfs niet. Mensen die 2 microjobs werken en nog geen volwaardig loon krijgen, dat is de schande voorbij.

Het minimumloon in de US is opgetrokken in een aantal steden, laat daar nu net de grootste economische boom zijn. Als je mensen geld geeft gaan ze geld uitgeven. Dat creeert meer jobs, vooral in de dienstensector en onder de noemer "nice to haves", extraatjes dus.

Als je verwacht dat je de mensen zover kan krijgen dat ze meer geld gaan uitgeven voor de economie te steunen, om dan meer jobs en meer loon te kunnen betalen, ben je gek. Zo gaat dat niet, je moet dat omgekeerd doen. Meer loon leidt tot meer jobs en betere economie. Ook al omdat meer uitgaven door de mensen vaak in de zak van de bedrijven blijven zitten, ipv in meer loon of meer jobs te vertalen.
Van mensen verwachten dat ze de economie steunen zonder eerst hun loon te verhogen zorgt voor een "een ander zal dat wel doen in mijn plaats" mentaliteit. Net zoals de bedrijven die mentaliteit vertonen als ze meer winst maken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Op de radio hoorde ik onlangs een professor die het eens ging zeggen. Die zei van jah, schaf alle bedrijfswagens af, enkel voor die categorie die ook echt voor het werk op baan is. Dat zou je miljarden (vier) opleveren in het beste geval.

Dan zei hij zo van jah, sommige mensen zullen dan wel een loonsverhoging hebben om dat te compenseren...
=> Ben je vet mee. Nu heb je bv auto van 500 euro per maand => dan krijg je het als loon, heb je nog 200 euro over. Mooie achteruitgang van de middenklasse.

Dan zei hij ook van jah, sommige mensen zullen dan geen auto meer hebben, maar zullen geen loonsverhoging krijgen, dus die mensen die dan nog in een lagere looncategorie zitten, die moeten maar naar de bank gaan om te lenen, om een auto te kopen, om nog op het werk te geraken? Die mensen zitten dan al in de situatie, als ze ver van het werk wonen, dat het interessanter is om te gaan doppen dan om te gaan werken.

Of gaan we plots een miljoen mensen extra op het openbaar vervoer droppen, terwijl je nu al in de piekmomenten volstaande treinen hebt ;)

Had België nu wat meer ruimtelijke ordening gehad, hadden we ook niet zoveel wagens nodig, maar probeer nu maar eens auto's af te schaffen met het hele ingewikkelde web we hebben. En dan gaan ze nu nog eens gaan besparen op NMBS/De Lijn. Dat vond ik nu ook totaal overbodig, de middelen moeten omhoog gaan, maar dan wel naar investeringen, en idd die administratieve shit omlaag krijgen.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Overheid heeft daar zelf schuld aan
Had men bij de grote staathervorming zijnde start van gewesten vlaamse, brusselse en waalse eens beslist dat hun administartie en regeringen steeds in hun gewest moesten zijn en weg uit brussel met uitzondering van brusselse
Dit had al een heel pak aan verplaatsingen bespaart en zo was er plaats voor wie echt naar brussel moest en werkte in prive
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Rijden bestuurders met een bedrijfswagen ook niet 'anders' met een bedrijfswagen dan met hun eigen wagen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Bedrijfswagens zullen zeker meer gebruikt/versleten/op zijn na 4 jaar en 180000km dan als je zoveel reed met je eigen wagen. Extra kilometers die je anders niet zou maken? Paar procent max verschil. Voor die 5 euro verschil met een eigen auto ga je nog altijd niet met de trein op uitstap ipv de wagen. Naar het werk zou sowieso de wagen zijn.
Wel ja, dienstreizen voor het werk zouden met een huurwagen ipv eigen auto gedaan worden, dus daar mist je eigen auto serieus wat km's tov een leasewagen, maar dat is niet echt 'anders' imho, het blijft auto transport.
In Duitsland zal het 180-200 continu zijn ipv 140-150, want dat extra verbruik betaal je niet.
voor de rest zou het niet veel verschillen, alleen zou je zelf geen nieuwe auto halen elke 4jaar, maar pas elke 350k km (7-9 jaar).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

proz schreef:Rijden bestuurders met een bedrijfswagen ook niet 'anders' met een bedrijfswagen dan met hun eigen wagen?
Inderdaad... wij vinden het zo fijn in de file te staan dat we iedere avond via Antwerpen, Brussel en de rest van Belgie rondrijden omdat het ons toch niets kost. Tevens stoppen we 's avonds ook niet aan de winkel maar rijden we er speciaal nog eens voor over en weer omdat het ons toch niets kost (en tijd hebben we toch genoeg). We nemen ook niet het vliegtuig naar de Costa Del Sol maar rijden er 3 dagen over omdat het zo fijn is in de auto te zitten....

Ik hoop dat je begrijpt dat je fabeltje nonsens is... maar inderdaad, als we in het weekend ergens naartoe moeten dan nemen we mijn firmawagen in plaats van m'n vrouw haar oude autootje. Het aantal kilometers is dus identiek, de kost voor de overheid ook en het milieu is er alléén maar beter mee.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik 'val' maar in de discussie, heb niet alles gelezen.
Maar ik ben er wel zeker van dat firmawagens meer en vaker gebruikt worden dan eigen wagens. Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf 15 jaar een firmawagen heb gehad.
Ik durfde al eens 'zomaar' naar Antwerpen of Brussel te rijden om er te gaan shoppen, of een uitje naar de zee of de Ardennen.
Nu heb ik een eigen wagen en weeg ik elke verplaatsing af. Ik ga sowieso niet meer shoppen in Antwerpen of Brussel. Ik beperk zelfs het winkelen in Hasselt tot een minimum, en ga meestal naar Genk of Maasmechelen (kortbij) voor kleding.
Ik neem meestal de fiets naar het dorpscentrum. Vroeger was dat steevast de wagen. Maar laten we eerlijk zijn, ik doe het ook een beetje om beweging te hebben, daar waar ik me vroeger hierover geen zorgen maakte. Ik was toen wat jonger.

Volgens mij is het dus vanzelfsprekend dat firmawagens meer en zelfs teveel (onverantwoord) gebruikt worden.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

r2504 schreef: Ik hoop dat je begrijpt dat je fabeltje nonsens is... maar inderdaad, als we in het weekend ergens naartoe moeten dan nemen we mijn firmawagen in plaats van m'n vrouw haar oude autootje. Het aantal kilometers is dus identiek, de kost voor de overheid ook en het milieu is er alléén maar beter mee.
Ik had het niet over de gebruiksfrequentie maar over de wijze waarop men met een bedrijfswagen rijdt.
En er stond trouwens een vraagteken achter.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er zijn evengoed mensen die met hun eigen auto naar niks zien.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik rij met een bedrijfswagen net véél zuiniger. Zoals ik eerder al zei: elke duivenscheet, elke kras van meer dan 1 nanometer is op het einde van de rit, na de lichttunnel, in harde euro's te betalen. Als ik een privéwagen van de hand doe, is de "algemene staat" van tel, niet elke individuele spookkras.

Ik doe wel meer kilometers met een firmawagen dan privé.
Je kan naar de supermarkt gaan met de fiets, maar als er een gratis (forfaitair te betalen is correcter) auto staat, tsja...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien is het ook afhankelijk van de leeftijd... misschien dat ik hem vroeger meer privé gebruikte (al blijft nog altijd de vraag als ik het niet deed wie het dan wel zou gedaan hebben van m'n vrienden, voor het uitgang was OV toch nooit een alternatief), maar als ik kijk naar de verplaatsingen die ik vandaag de dag nog doe... dan zou ik die evenzeer met een privé wagen doen.

Trouwens... woon-werk verkeer zal moeten blijven gebeuren... en daar is voor mij (al is dit helemaal anders voor zij die de firmawagen gewoon hebben als pure luxe) alvast geen alternatief.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: ... maar inderdaad, als we in het weekend ergens naartoe moeten dan nemen we mijn firmawagen in plaats van m'n vrouw haar oude autootje.
jaja, plezant hé de vergelijking scheeftrekken ...

Jij neemt gewoon "de firmawagen" voor al je verplaatsingen want je wordt niet gemotiveerd om te overwegen om een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken

Waarom zou je, je hebt je "forfait" betaald voor de firmawagen dus OV of fiets nemen brengt niks op, integendeel ...

Hang toch niet altijd het heilig boontje uit ... :roll:

En van mij mag iedereen gerust al zijn verplaatsingen zonder nadenken met de auto doen.
Ik vind enkel dat de overheid dit niet mag aanmoedigen door het te sponsoren
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

duizend schreef:Jij neemt gewoon "de firmawagen" voor al je verplaatsingen want je wordt niet gemotiveerd om te overwegen om een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken

Waarom zou je, je hebt je "forfait" betaald voor de firmawagen dus OV of fiets nemen brengt niks op, integendeel ...
Mijn privé km's met firmawagen zijn eigenlijk relatief laag, de reden waarom ik wel naar alternatieven kijk is omdat:
- ik tijdens de week al genoeg in de wagen zit
- ik altijd de chauffeur mag spelen
- ik me dan geen zorgen moet maken van parkeerplaatsen, parkeergeld, file.

Wanneer doe ik dat dan weer niet:
- materiaal gaan halen in de winkel (met men frigo op de bus of fiets, no tnx).
- familiebezoeken, ze wonen in zowat alle uithoeken. Gisteren gaan babysitten met de vriendin bij haar zus, met het OV geraak ik daar niet.
- autovakantie, op men Ford van 15 jaar oud heb ik geen bijstand in het buitenland.
- Als het OV te omslachtig is om ergens te geraken.

Zonder bedrijfswagen zou men vriendin altijd moeten rijden :P haar Opel Corsa is zuiniger dan men Ford Mondeo. Maar men bedrijfswagen is nog zuiniger.
Rij ik meer met de wagen omdat het al betaald is? Momenteel nog niet, wat de toekomst brengt weet ik natuurlijk niet. Men wagen is wel men werkinstrument, geen overbodige luxe.

Onder het moto: De uitzondering bevestigd de regel niet, ik ken er genoeg die een bedrijfswagen hebben waar ze alleen privé mee rijden. Dus ja, er zijn ook van die gevallen, laatst zag ik bij zo een "het loon van"-artikel, iemand die bij de NMBS werkt, altijd met de trein gaat werken maar die wel een wagen had, tja.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De helft van het Dexia personeel heeft een firmawagen en gaat werken met de trein. En dat voor een staatsbank....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Jij neemt gewoon "de firmawagen" voor al je verplaatsingen want je wordt niet gemotiveerd om te overwegen om een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken
De grootste "motivatie" is trouwens het openbaar vervoer zelf... en zelfs al zou het beter zijn dan betwijfel ik het nog (al ben ik enkele weken geleden met de trein naar Antwerpen geweest in het weekend).

We leven nu éénmaal in een democratie en als ik me die luxe voor vrijheid kan veroorloven is dat mijn volste recht.

Ik ga jou ook niet vertellen dat je een kleine TV moet hebben (om energie te besparen) ipv. een grote TV (vervang TV trouwens door 1001 andere voorbeelden).
MClaeys schreef:Onder het moto: De uitzondering bevestigd de regel niet, ik ken er genoeg die een bedrijfswagen hebben waar ze alleen privé mee rijden.
Voor sommige is het echter zo cool om meteen iedereen een profiteur te noemen... nu ja, ik wil misschien nog wel hun loon voor een week betalen (maar dan verwacht ik ook dat ze er op de uren zijn dat ik er ben) als ze eens de verplaatsingen doen met het OV die ik die week doe !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:We leven nu éénmaal in een democratie en als ik me die luxe voor vrijheid kan veroorloven is dat mijn volste recht.
Volledig akkoord, maar waarom verzet je je dan zo tegen het idee om de sponsoring door de overheid te stoppen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Omdat een bedrijfswagen een WERKinstrument is... net zoals een hamer, telefoon, PC, ... welke eveneens fiscaal aftrekbaar zijn.

Het is niet omdat er een aantal bedrijven het systeem misbruiken dat je het iedereen moet ontnemen.

Los het "misbruik" (technisch gezien is het dat zelfs niet) op in plaats van met de botte bijl door het systeem te gaan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Neen, het werkinsturment heet POOL wagen, niet FIRMA wagen waar je ook privé gratis mee mag vervuilen ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je vergeet dat we voor de prive kilometers wel betalen... trouwens ik wil wel eens weten hoeveel hamers, laptop's, ... en andere dingen eveneens voor privé gebruikt worden. Maar een firmawagen trekt natuurlijk de aandacht... die zie je bij de buur op z'n oprit staan en dan is de afgunst voor het voordeel er snel (maar niet voor de verplichtingen die eraan vast hangen).
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Het is niet gratis als je minder loon krijgt & er belastingen over betaald.
En denk je nu echt dat iedereen met een firmawagen er constant privé mee zit te rijden voor zijn plezier.

En wat exact wordt eraan gesponsord? Er is één ding dat niet volledig idioot overbelast wordt en dan is het gesponsord? :???: :?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Je betaalt een forfait dat amper de basiskost dekt ...
Hamers en PC's vervuilen niet en zorgen niet voor files, 2 zaken die de overheid wil tegengaan

Maar als ik je zo hoor spartelen kan/wil jij jezelf die luxe voor vrijheid enkel veroorloven als de gemeenschap een groot stuk meebetaalt ... :nono:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De berekening is heel eenvoudig hé :).
Het voordeel dat je met een firmawagen die je ook privé mag gebruiken krijgt is een veelvoud van de VAA.
Een afgeronde berekening

VAA Renault Megane break: €1250 bruto per jaar, gemiddelde belastingvoet 35% -> kost VAA: €360
Leaseprijs Megane break: €650 all-in
Kost voor de onderneming: €700
Minder brutoloon door een auto: €500

Privékost Renault Mégane:
- €1200 per jaar verzekering (te betalen van het nettoloon)
- €3000 per jaar aan afschrijvingen
- €210 per jaar
- €2000 per jaar brandstof

Hoe duurder de wagen, hoe voordeliger dat het zal uitkomen.
Bij ons krijgen we 33% korting op BMW en Mercedes, dat kan je privé nooit bekomen.

Veel bedrijven voeren dus firmawagens in, ook al is het puur om privé te gebruiken, omdat de kost voor de werkgever en de "opbrengst" of het voordeel voor de werknemer héél gunstig uitvallen.
De kost van leasing of de kost om het privé te doen, ligt in dezelfde grootte-orde, alleen wordt de firmawagen betaalt van de bruto werkgeverskost en de privéwagen wordt betaald van het nettoloon.

Op een laptop die ter beschikking gesteld wordt, is ook VAA verschuldigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Maar als ik je zo hoor spartelen kan/wil jij jezelf die luxe voor vrijheid enkel veroorloven als de gemeenschap een groot stuk meebetaalt ...
Uiteindelijk subsidieren we enorm veel sectoren met geld... autoindustrie, banken, spoorwegen, overheid, ... diverse sectoren waar reeds honderden miljarden zijn ingepompt met vaak zeer weinig resultaat. Je quote is dan ook enorm kortzichtig, duidelijk geinspireerd door visibiliteit (de buur z'n wagen op z'n oprit) en mist verder elke realiteitszin.

Misschien moet ik gewoon niet meer flexibel zijn en mee gaan staken (onze economie er nog wat dieper induwen)... da's veel eenvoudiger :bang:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Allé, al wie niet met een firmawagen rijdt is dus volgens jou een niet flexibele luierik die constant meestaakt en jaloers is op buren met een firmawagen ... :roll:

Van kortzichtige posts gesproken kan dat wel tellen !!!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:Uiteindelijk subsidieren we enorm veel sectoren met geld... autoindustrie, banken, spoorwegen, overheid, ... diverse sectoren waar reeds honderden miljarden zijn ingepompt met vaak zeer weinig resultaat.
Vergeet "sport" niet
- infrastructuur: ik heb het niet over het zwembad van de gemeente, dat is nodig, maar wel over de miljoenen subsidies (of verdekte subsidies) voor sporttempels en stadions
- beveiliging (politie om zatlappen en hooligans in het bedwang te houden)
- loon: een ploeg betaalt maar werkgevers- en werknemersbijdragen op het minimumloon in België, ook al verdienen de sjotterkes zelf €350'000. Achteraf trekken ze wel een vol pensioen. Reden: met de hoge loonkosten is de spanning tussen kost voor de ploeg (werkgever) en opbrengst voor het sjotterke (werknemer) te groot in vergelijking met het buitenland. Alsof dat in andere sectoren niet geldt... Maar sjotterkes kunnen dus maar met op grote voet leven, omdat de staat een gunstregime voor hen heeft ingeroepen. Ik heb nergens kunnen terugvinden hoeveel miljoen/miljard die kost. Zelfs enkel puur theoretisch.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef:Neen, het werkinsturment heet POOL wagen, niet FIRMA wagen waar je ook privé gratis mee mag vervuilen ...
En hoe zie je dat dan ?

Iedereen met z'n privéwagen naar Brussel om de poolwagen op te halen om dan naar de klanten te rijden ?
Iedereen met de trein/openbaar vervoer naar Brussel is geen optie want dat werkt niet. Er is nu al niet genoeg plaats op de treinen in de spits.
Iedereen een poolwagen mee naar huis en een vergoeding voor een bijkomende garage ? Oei, de boiler voor het prive warmwater staat in de garage, moeten we dat dan niet belasten ? Oei, de telenet installatie staat in de garage, belasten dan maar hé ?

Ik ben benieuwd naar uw input.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef:Allé, al wie niet met een firmawagen rijdt is dus volgens jou een niet flexibele luierik die constant meestaakt en jaloers is op buren met een firmawagen ... :roll:

Van kortzichtige posts gesproken kan dat wel tellen !!!
Ik zie alleen maar dat hij het over zijn eigen situatie heeft, geen veralgemening, daar heb jij voor gezorgd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef:Je betaalt een forfait dat amper de basiskost dekt ...
Hamers en PC's vervuilen niet en zorgen niet voor files, 2 zaken die de overheid wil tegengaan

Maar als ik je zo hoor spartelen kan/wil jij jezelf die luxe voor vrijheid enkel veroorloven als de gemeenschap een groot stuk meebetaalt ... :nono:
Wij betalen allemaal mee voor zoveel zaken, wat is uw probleem in feite ?

- kindergeld
- kinderopvang
- ouderenzorg
- autosnelwegen
- openbaar vervoer
- parlementen
- ministeries
- sportmanifestaties
- betogingen
- overstromingen in gebieden waar eigenlijk geen bouwgrond had mogen zijn
- redden van banken
- brugpensioenen
- zonnepanelen
- pelletcentrales
- kerncentrales die al land afgeschreven zijn (en nu ook één voor één in panne beginnen te vallen)
- rechtbanken
- gevangenissen

en dan vergeet ik er nog wel minstens eens zoveel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad... maar duizend voelt zich precies aangesproken... hoe zou dat komen ?

Er zijn dagelijks 10.000 mensen onderweg die heel wat flexibiliteit tonen en daarvoor een zeker voordeel ontvangen. Het is niet die mensen hun keuze dat dit via normaal loon (besef dat we op onze firmawagen ook geen pension krijgen !) zodanig belast wordt dat het onmogelijk is voor een bedrijf om dit op deze manier te doen. Wat mij betreft mag men dus evenzeer een shift doen in de huidige belasting (minder op arbeid).
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”