offtopic:
Ge kunt als land niet èn spotgoedkope producten importeren (geproduceerd aan lage lonen) èn verwachten dat uw eigen jobs daar niet onder gaan lijden.
Gevolg, bedrijven vertrekken voor hun productie naar lage loonlanden en laag opgeleiden staan aan den dop (wat zeer veel geld kost aan de overheid)
Een oplossing is om deze mensen toch aan het werk te houden ipv een uitkeren te geven, maar dan aan een lager loon.
ps. In Duitsland wordt het minimumloon in 2015 ingevoerd, het gaat hun geld en jobs kosten. Maar het heeft gelukkig een lage schuldgraad.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140701_01162949
Het is een mes dat langs 2 kanten snijdt.
Mensen hebben de keus om hun producten in de goedkoopste winkel te kopen, zelf in het goedkoopste land. Bedrijven hebben diezelfde keuze.
Je kan in Belgie mensen makkelijk ontslaan, maar tegelijk is ontslaan nergens op de wereld zo duur als hier (ze aan het werk houden eigenlijk ook.)
Belgie heeft een rijke bevolking en een arme (quasi failliete) overheid.
Duitsland heeft een armere bevolking maar wel een overheid met een veel gezondere schuldgraad, een lage werkloosheid en een betaalbare aankomende vergrijzingsgolf.
Ik zit liever in de 2de situatie, de kans dat ik binnen binnen 30 jaar in Belgie als pensioen enkel nog water en voedselbonnen krijg, schat ik vrij hoog in.
In Belgie kan men helaas niet genieten van natuurlijke rijkdommen als gas, olie en electriciteit zoals in Scandinavie.
Ik ben akkoord dat het huidige sociaal model goed is maar men moet rekening houden dat het betaalbaar moet blijven en dat is het al lang niet meer.
De staatsschuld blijft steeds verder oplopen (wat eigenlijk het overheidsbeslag is op het geld van toekomstige generaties), men heeft begrotingstekort na begrotingstekort, alle eenmalige maatregelen zijn ver uitgeput en men heeft in Belgie ongeveer alles verkocht wat men kan verkopen, men moest steeds inventiever worden om toch maar geen structurele maatregelen te nemen... en het ergste van al is dat de aankomende vergrijzingsgolf enorm veel geld zal kosten aan pensioenen, opvang en gezondsheidszorg, men weet dit al decenia lang maar het zilverfonds is leeg.
Daarom ben ik blij dat deze regering eindelijk werk maakt van structurele maatregelen.
Want het gaat allemaal "goed", zolang onze overheid schulden kan maken, maar wat als de geldkraan wordt dichtgedraaid? (zie Griekenland) of wat als de rente op de schulden stijgt?