Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Fr3dd13
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 nov 2021, 23:38

boulder schreef:Een groot deel van die zieken zijn overigens niet-gevaccineerden, dat deel is proportioneel veel groter.
93% van de volwassenen is gevaccineerd, mochten die vaccins effectief geen effect hebben, dan zou dus 93% van de volwassen Covid patiënten ingeënt zijn.
Als men dus aan 50% komt, dan betekent dat dat die vaccins wel degelijk een serieus effect hebben.
Afbeelding
Uit het WEKELIJKS EPIDEMIOLOGISCH BULLETIN van Sciensano van 11 NOVEMBER 2021. In het laatst beschikbare bulletin zijn deze niet terug te vinden.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar lijkt me toch dat de volledig gevaccineerden het overgrote deel van de hospitalisaties voor hun rekening nemen.
Bijlagen
hospitalisaties-20211111.PNG
hospitalisaties-20211111.PNG (43.79 KiB) 846 keer bekeken
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Fr3dd13 schreef: Misschien begrijp ik het verkeerd, maar lijkt me toch dat de volledig gevaccineerden het overgrote deel van de hospitalisaties voor hun rekening nemen.
in absolute cijfers heb je gelijk maar relatief gezien zou de groep ongevaccineerden veel kleiner moeten zijn als de vaccins onvoldoende of niet werken
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boulder schreef: Die vaccins beletten niet dat je besmet geraakt, ze verkorten wel de tijd waarin je besmettelijk bent, en ze beperken het aantal zieken en sterfgevallen, ze bleken ook te beschermen tegen de Deltavariant.
Over de bescherming van de vaccins tegen covid-19 zijn we het allemaal wel eens denk ik. Hoewel daar met factor tijd ook gaten in de defensie zitten. Wat betreft die verkorte tijd besmettelijkheid... Het onderzoek in Singapore kwam in juli op een tweetal dagen na max pieklading. Na de vierde sub lineage van delta zitten we al aan zes dagen volgens de CDC met of zonder symptomen. Tijd genoeg om een pak mensen te besmetten dus. Dus met een CST een café binnen stappen en aan den toog een klapke doen is niet verstandig, maar het is wel nog toegelaten. Hoeveel gevaccineerden zijn er bijvoorbeeld die met een licht hoestje zich niet laten testen en gebruik maken van die CST? Ik wil ze de kost niet geven hoor.
boulder schreef:Gestapopolitiek zoals in China?
Bij een paar gevallen een hele stad afsluiten?
Het blijkt wel te werken anders.
boulder schreef:93% van de volwassenen is gevaccineerd, mochten die vaccins effectief geen effect hebben, dan zou dus 93% van de volwassen Covid patiënten ingeënt zijn.
Als men dus aan 50% komt, dan betekent dat dat die vaccins wel degelijk een serieus effect hebben.
Die redenering is wat te éénzijdig omdat je enkel op ziekenhuiscijfers voort gaat. De pandemie is uiteraard véél groter dan dat. Wanneer we ondanks een hoge vaccinatiegraad dagelijks op meer dan 25000 gekende besmettingen uitpieken (een pak blijft onder de radar) is er wel degelijk iets ernstigs aan de hand. Wat de vaccins wel en wat ze niet doen is hier al heel uitgebreid aan bod gekomen.

Ondertussen efkes meegeven dat stilaan mijn geur aan het terug komen is en madamme haar symptomen beperkt blijven tot vermoeidheid en een stevig hoestje.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:in absolute cijfers heb je gelijk maar relatief gezien zou de groep ongevaccineerden veel kleiner moeten zijn als de vaccins onvoldoende of niet werken
Inderdaad, blij dat er toch mensen zijn die het snappen.
Een fictief voorbeeld om het misschien duidelijker te maken voor Freddie :

Stel dat 11 miljoen Belgen ingeënt zijn, behalve 10 onder hen die geweigerd hebben zich te laten vaccineren.
In het ziekenhuis liggen op hetzelfde moment 11 patiënten, 10 zijn ingeënt 1 is niet ingeënt.
Wie niet al teveel nadenkt zal dan tot de simpele conclusie komen dat 90% van de patiënten ingeënt zijn, en dus de vaccins nutteloos zijn.
Wie iets langer nadenkt zal beseffen dat die 10 patiënten die ingeënt zijn uit een groep van bijna 11 miljoen komen, en die ene uit een groepje van welgeteld 10.
Daar zit dus de fout in als men simpelweg het percentage vergelijkt, zonder rekening te houden met de grootte van de groep.
petrol242 schreef:Over de bescherming van de vaccins tegen covid-19 zijn we het allemaal wel eens denk ik.
Blijkbaar niet, want iceke trekt dat compleet in twijfel.
petrol242 schreef:Dus met een CST een café binnen stappen en aan den toog een klapke doen is niet verstandig, maar het is wel nog toegelaten.
Ik ga niet op elk punt ingaan, ik wou gewoon nog eens kijken hoe deze discussiegroep het stelt, zovele bladzijden verder.
petrol242 schreef:
boulder schreef:schreef:
Gestapopolitiek zoals in China?
Bij een paar gevallen een hele stad afsluiten?
Het blijkt wel te werken anders.
Tja, als jij dat soort politiek wilt verdedigen, ga uw gang.
Mijn vrijheid is wel nog iets meer waard dan een Staat waar je niks meer van vrijheid hebt.
Je kunt ook zeggen: iedereen die besmet blijkt, knallen we direct af.
Dat zal ook "werken".
Of we kunnen ze deporteren naar een eiland, zoals ze met melaatsheid deden.
Ik hoop dat we qua beschavingsniveau toch iets geëvolueerd zijn.
petrol242 schreef:Die redenering is wat te éénzijdig omdat je enkel op ziekenhuiscijfers voort gaat.
Dat is ook wat belangrijk is.
Als iemand symptomen krijgt, waar hij maar matig ziek van is, dan hoeven we ons daar ook geen zorgen over te maken, laat staan als die asymptomatisch is.
Ik denk niet dat het doel moet zijn dat niemand ooit nog iets voelt, we doen dat ook niet voor andere ziektes.
Als je puur besmettingen als barometer bekijkt, dan is dat ook een veel te grote groep die je als problematisch ziet, er zijn ook mensen die besmet raken, maar totaal geen symptomen hebben.
petrol242 schreef:Wanneer we ondanks een hoge vaccinatiegraad dagelijks op meer dan 25000 gekende besmettingen uitpieken (een pak blijft onder de radar) is er wel degelijk iets ernstigs aan de hand.
Ik heb in elk geval nooit horen zeggen dat men zeker was dat die vaccins alle besmettingen gingen tegenhouden.
Die vaccins zijn ook gemaakt voor het oorspronkelijke virus, en zoals ik zei: die virussen muteren regelmatig, sneller dan men nieuwe vaccins op de markt kan brengen.
Niet elke mutatie doorbreekt de bescherming natuurlijk.
petrol242 schreef:Ondertussen efkes meegeven dat stilaan mijn geur aan het terug komen is en madamme haar symptomen beperkt blijven tot vermoeidheid en een stevig hoestje.
Wist dus niet dat je besmet geraakt was, ik heb het hier een hele tijd niet gevolgd.
Het is ook niet de bedoeling van het weer heel de tijd te lezen.
Als die symptomen beperkt blijven tot vermoeidheid, is dat nu ook niet zo erg, ten minste, als die symptomen niet aanhouden.
Laatst gewijzigd door boulder 05 dec 2021, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik weet dat het niet simpel is om het forum te overlopen maar ook dat is al heel veel aan bod gekomen, den bokaal met knikkers weet je wel? En ook dat gaat weer over hospitalisaties...

Edit : @Boulder : je post was na mijn bijdrage aangepast.
Ik zou toch nog willen zeggen dat infecties met weinig symptomen of besmettingen zonder klinisch verloop wel degelijk vermeden moeten worden. Het is niet omdat de ernst niet hoog is dat ze geen schade aanrichten. Elke besmetting is één teveel omdat ze kan doorgegeven worden aan iemand die er wel fatale gevolgen van kan hebben. Iedereen in het hospitaal is ooit op één of andere manier besmet geraakt hé. De oorzaak moeten we dus zoveel mogelijk beperken.
Het aantal mutaties is ook recht evenredig met het aantal besmettingen, dus moeten die zoveel mogelijk beperkt worden en de enige afdoende manier is mensen uit elkaar houden waar we momenteel met de huidige maatregelen niet aan toe zijn.
Laatst gewijzigd door petrol242 05 dec 2021, 13:14, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Ik weet dat het niet simpel is om het forum te overlopen maar ook dat is al heel veel aan bod gekomen, den bokaal met knikkers weet je wel? En ook dat gaat weer over hospitalisaties...
Het is niet dat het zo moeilijk is, maar ik ga geen 100 blz. lezen om mee te zijn wat iedereen over alles dacht, van naaldje tot draadje.
Ik denk ook niet dat er zoveel te rapen valt dat ik al niet wist.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Snap ik :wink:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

koenraaddeconinck schreef:
680x0 schreef:Dus een niet gevaccineerde leukemie patient kan maar wat wachten in 't voordeel van een gevaccineerde als het over een stamceltransplantatie gaat ?

Echt.. Mensen als u zijn om te kotsen.. Ik heb er ondertussen geen andere woorden voor.
Amai, het gaat blijkbaar echt niet goed vandaag. Ik heb in posts legio hier al gezegd dat weigering van vaccinatie voor mij een probleem is behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:

Ik vrees dat ik straks toch nog tekeningen ga moeten maken.

Trouwens, er dreigen veel "Geubelsen" te ontstaan dan, ook onder de artsen. Kijk misschien eens bv. naar het artikel waarin een arts van een Aalsters ziekenhuis zijn visie debiteert ...

En vooraleer je in het vervolg iemand zijn posts volledig uit de context trekt, misschien eerst eens lezen wat er al 100X voordien geschreven is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

koenraaddeconinck schreef:behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:
En dat is voor u louter lichamelijk veronderstel ik?
Het psychische aspect is van geen tel?
Zoiets?
Wat ik in uw posts lees betreffende vaccinatie is dat er voor het psychische aspect nul komma nul plaats is...
Desnoods vastbinden en het spuitje er in ploffen? Zoiets?

Dan zal u vast ook wel een "speciale" visie hebben op bijvoorbeeld anorexia patiënten, boulimie patiënten, mensen met claustrofobie, etc.

Ja, ik neem de sanitaire maatregelen héél ernstig.
Ja, ik ben gevaccineerd.

Ja, ik begrijp vaak de mensen die "tegen vaccinatie" zijn.
Maar ik zal begrip tonen voor deze mensen hun denkwijze én vanuit het tonen van dit begrip trachten hen gerust te stellen welke de voordelen van vaccinatie zijn. De nadelen zal ik ook kaderen.
Doch zonder hen te bruuskeren: zoals u continue doet mijnheer Koenraad...
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik krijg het gevoel dat de tenen langer worden. Ook lezen velen de reacties niet ten gronde waardoor veel nuance verloren gaat. Maar ook wordt er teveel op de man gespeeld en schieten de emoties hier ook langs alle kanten.

Zijt ge kwaad omwille van een reactie? Ga eens 10 minuten naar buiten en lees het dan nog eens. Probeer dan eens op een normale en rustige manier een onderbouwde reply te maken. Schelden hoeft echt niet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

phil48 schrijft ...staten waar in de VS corona nog het hevigst woedt zijn niet (of wél?) toevallig dd Trump staten waar anti vaxers in dd meerderheid zijn...

In eigen land is dat Vlaanderen, uitgerekend het landsdeel met de beste vaccinatiecijfers! Misschien dat het CST dan toch aanzet tot uitbundig gedrag???
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

wied schreef:phil48 schrijft ...staten waar in de VS corona nog het hevigst woedt zijn niet (of wél?) toevallig dd Trump staten waar anti vaxers in dd meerderheid zijn...

In eigen land is dat Vlaanderen, uitgerekend het landsdeel met de beste vaccinatiecijfers! Misschien dat het CST dan toch aanzet tot uitbundig gedrag???
Ach, ik geloof al lang niet meer in het verhaal van "goede leerlingen" en "slechte leerlingen".
Een paar weken geleden was het nog van "kijk eens naar Spanje, daar gaat het beter dan hier".
Ondertussen kleurt Spanje ook weer meer en meer rood.
Men spreekt vaak van de 4e golf, welnu, ik denk dat dat een juistere kijk geeft.
De golf komt, en waar hij hoog staat kan men de illusie krijgen dat men het slecht doet, en waar hij laag staat beter, maar eventjes later zijn de rollen omgedraaid.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boulder schreef: Dat is dus gewoon onwaar.
Die vaccins beletten niet dat je besmet geraakt, ze verkorten wel de tijd waarin je besmettelijk bent, en ze beperken het aantal zieken en sterfgevallen, ze bleken ook te beschermen tegen de Deltavariant.
Bij Omikron moet het nog uitgezocht worden, maar daar lijkt het minder evident omdat er zoveel mutaties zijn.
Je kunt nu denken dat dat niet klopt, omdat je vergelijkt met de vorige periode, maar toen zaten we met veel meer beperkende maatregelen.
1. Krijgen die vaccins de besmetting onder controle ? NEE
2. Krijgen die vaccins de ziekenhuisopnames onder controle ? NEE
3.Krijgen die vaccins onze "vrijheid" onder controle ? NEE

De ze jou uit het az kunnen houden... mij best, maar kom mij & mijn gezin niet verplichten om ons te laten vaccineren.
boulder schreef: Het is altijd makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is, het is heel wat moeilijker om te zeggen wat dan wel de juiste strategie is.
Gestapopolitiek zoals in China?
Bij een paar gevallen een hele stad afsluiten?

Het virus zomaar zijn gang laten gaan?
Denk je dat het dan niet zal muteren?
Eindelijk eens periodiek beginnen testen = mensen uit de samenleving houden VOOR ze besmettelijk zijn.
boulder schreef: Ik heb het al gezegd: we zitten in een wapenwedloop met het virus, en we kunnen die niet winnen.
We kunnen alleen de gevaarlijke varianten bestrijden (met vaccinatie en maatregelen), en hopen dat er een milde variant dominant wordt.
We kunnnen de wedloop niet winnen omdat het virus nu eenmaal sneller kan muteren, dan dat men een nieuw vaccin kan testen op efficiëntie, veiligheid, en het ingespoten krijgen bij iedereen die het wil.
Dat doen we al jaren met het griep vaccin, ook een oorlog die we nooit gaan winnen, alleen wordt daar zoveel kak niet aangehangen.

boulder schreef: Ongetwijfeld verspreidt het zich naast de druppeltjes ook via de lucht, en is betere ventilatie dus een belangrijke maatregel.
Idd, en nog steeds zijn ze op die meters aan't wachten in de scholen
boulder schreef: Als men dus aan 50% komt, dan betekent dat dat die vaccins wel degelijk een serieus effect hebben.
Daar is iedereen het hier over eens hoor Boulder, maak je daar vooral geen zorgen over
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@boulder

Dat alles heeft niets met "geloven" te maken, maar met het simpele feit dat niemand een betrouwbaar idee kan hebben hoe 8 a 9 miljoen gevaccineerden zich gedragen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

wied schreef:maar met het simpele feit dat niemand een betrouwbaar idee kan hebben hoe 8 a 9 miljoen gevaccineerden zich gedragen...
Dat is dan, mijn inziens, ook een ernstige tekortkoming in de vele studies waarin men zich een beeld tracht te vormen van hoe goed "de bescherming" van vaccins is in een bevolking.
Er wordt wel "een percentage" geven, absolute aantallen, etc.
Waarna er de wildste berekeningen doorgevoerd worden...

Doch hoe hoog de circulatie is van SARS-CoV-2 in die bevolking op het moment van de studie: dat staat er niet in.
Het gedrag (aantal contacten): ook niet.

Waarna men "de getallen" gaat vergelijken in deze verschillende situaties.
Haha, ja, blijkbaar een ideale mix om tot de gekste conclusies te komen. :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Maar we zitten wel met overheden die een grote verantwoordelijkheid dragen in het aansturen van dat gedrag. Het invoeren van het CST is daar zo eentje van.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

iceke schreef: Eindelijk eens periodiek beginnen testen = mensen uit de samenleving houden VOOR ze besmettelijk zijn.
Jammergenoeg komt daar ook weer bij kijken dat iedereen dan zichzelf zou moeten laten testen, en de quarantaine dan ook opvolgen.

En voor velen is dat een brug te ver, want "oh, mijn vrijheid zou ingeperkt kunnen worden"

Dus zitten we terug naar af....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

[mod=post verwijderd.
reden: We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere gebruikers (ook delen ze niet jouw standpunt).
Gelieve op de bal te spelen, niet op de man.
zie Forumregels]
koenraaddeconinck schreef:
koenraaddeconinck schreef:
680x0 schreef:Dus een niet gevaccineerde leukemie patient kan maar wat wachten in 't voordeel van een gevaccineerde als het over een stamceltransplantatie gaat ?

Echt.. Mensen als u zijn om te kotsen.. Ik heb er ondertussen geen andere woorden voor.
Amai, het gaat blijkbaar echt niet goed vandaag. Ik heb in posts legio hier al gezegd dat weigering van vaccinatie voor mij een probleem is behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:

Ik vrees dat ik straks toch nog tekeningen ga moeten maken.

Trouwens, er dreigen veel "Geubelsen" te ontstaan dan, ook onder de artsen. Kijk misschien eens bv. naar het artikel waarin een arts van een Aalsters ziekenhuis zijn visie debiteert ...

En vooraleer je in het vervolg iemand zijn posts volledig uit de context trekt, misschien eerst eens lezen wat er al 100X voordien geschreven is.
U schreef letterlijk :

Daar zitten veel gronden van waarheid in maar verplichting een "averechts effect". Bij mij zouden de weigeraars zonder medische reden er minder goed van afkomen:
1. schriftelijk bevestigen dat je vaccinatie weigert
2. indien covid-gerelateerde zorg nodig = integraal zelf betalen, ook de mogelijks jarenlange noodzakelijke post-covid zorg en zorg ingevolge eventuele verwikkelingen (amputaties, transplantaties, respiratoire ondersteunging en revidatie, etc. etc.).
3. indien niet covid-gerelateerde zorg nodig, OK maar altijd prioriteit aan gevaccineerde patiënten ...
De politici sch*** in hun broek natuurlijk als ze dergelijke beslissing moet nemen want de stemmekes en de zakkenvullerij en alles wat eraan gerelateerd is, niet waaar.

En nu terugkrabbelen... Idioot.. Geen ander woord voor.. U bent een walgelijke, discriminerende idioot.

Trouwens, die arts waar u naar verwijst is ondertussen aangetoond dat die ook op de paylist van Pfizer staat. Zoals alle ander pro-vax-artsen. Deze belangenvermenging/propaganda begint extreem hallucinante vormen aan te nemen.[/mod]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@Ordon

Elk kamp beschikt inderdaad over "cijferkunstenaars", en reken-of computermodellen genoeg om mist te spuien! Maar de opmerking van petrol242 dat de pandemie door de hele samenleving raast is pas treffend: ca 8,7 miljoen gevaccineerden die eveneens iedereen kunnen besmetten, ondanks hun CST!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

En morgen mogen de koters op school een mondmaskertje dragen. Hopelijk met een mooi motiefje.
Dank je lieve Sint, wat een mooi Sinterklaas cadeau. Ik had liever de mandarijntjes...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

wied schreef:@Ordon

Elk kamp beschikt inderdaad over "cijferkunstenaars", en reken-of computermodellen genoeg om mist te spuien! Maar de opmerking van petrol242 dat de pandemie door de hele samenleving raast is pas treffend: ca 8,7 miljoen gevaccineerden die eveneens iedereen kunnen besmetten, ondanks hun CST!
Dat Corona Safe Ticket is dan ook een miskleun van formaat.
Het schept een verwachting die het totaal niet kan inlossen... met alle gevolgen van dien.
Mensen dachten dat alles mogelijk was.

Idem feitelijk met de Covid-19 vaccins.
Ze gingen "alles" oplossen.
Ook een verwachting die niet ingelost kon worden.
Mensen dachten eveneens dat alles terug mogelijk werd...

En dan staat men verbaast te kijken dat vele mensen het niet meer weten, gaan twijfelen aan alles en zich totaal (vaak irreëel) gaan afzetten tegen alles...
"Het beleid".
Ahum.

Dus, ja, dan zullen we van hieruit moeten zoeken naar een werkbaar nieuw kader hé.
Intussen zijn we vele doden en miserie verder natuurlijk.

In al deze zaken ontbreekt één ding met stip: een klare, heldere en duidelijke communicatie...
Dat men er soms naast zit: oké.
Kader dat dan duidelijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

timmermc schreef:En morgen mogen de koters op school een mondmaskertje dragen. Hopelijk met een mooi motiefje.
Dank je lieve Sint, wat een mooi Sinterklaas cadeau. Ik had liever de mandarijntjes...
Hohja, als het helpt...
Het probleem is maar zo groot als de ouders er van maken. De mijne maken er alleszins niets van
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

woutervh schreef: Hohja, als het helpt...
Het probleem is maar zo groot als de ouders er van maken. De mijne maken er alleszins niets van
Dit, dus. Ik hoor/lees veel van ouders die er een probleem mee hebben, maar hoe zit het met de kinderen zelf? Hebben die er een probleem mee?
(open vraag)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

[mod=post verwijderd
reden: reply op een verwijderde post]
koenraaddeconinck schreef:
680x0 schreef:
koenraaddeconinck schreef:
koenraaddeconinck schreef:
Amai, het gaat blijkbaar echt niet goed vandaag. Ik heb in posts legio hier al gezegd dat weigering van vaccinatie voor mij een probleem is behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:

Ik vrees dat ik straks toch nog tekeningen ga moeten maken.

Trouwens, er dreigen veel "Geubelsen" te ontstaan dan, ook onder de artsen. Kijk misschien eens bv. naar het artikel waarin een arts van een Aalsters ziekenhuis zijn visie debiteert ...

En vooraleer je in het vervolg iemand zijn posts volledig uit de context trekt, misschien eerst eens lezen wat er al 100X voordien geschreven is.
U schreef letterlijk :

Daar zitten veel gronden van waarheid in maar verplichting een "averechts effect". Bij mij zouden de weigeraars zonder medische reden er minder goed van afkomen:
1. schriftelijk bevestigen dat je vaccinatie weigert
2. indien covid-gerelateerde zorg nodig = integraal zelf betalen, ook de mogelijks jarenlange noodzakelijke post-covid zorg en zorg ingevolge eventuele verwikkelingen (amputaties, transplantaties, respiratoire ondersteunging en revidatie, etc. etc.).
3. indien niet covid-gerelateerde zorg nodig, OK maar altijd prioriteit aan gevaccineerde patiënten ...
De politici sch*** in hun broek natuurlijk als ze dergelijke beslissing moet nemen want de stemmekes en de zakkenvullerij en alles wat eraan gerelateerd is, niet waaar.

En nu terugkrabbelen... Idioot.. Geen ander woord voor.. U bent een walgelijke, discriminerende idioot.
Dank voor uw hoffelijkheid en beleefdheid die getuigt van ... zeer veel agressie ... . Ongetwijfeld zijn het uw bondgenoten die nu Brussel aan het klein slagen zijn ...

Verder: verwijten zoals deze word ik gewoon, net zoals - niet te geloven maar waar - collega's in diverse disciplines die werken in de zorg, uitgemaakt worden voor het vuil van de straat. Maar don't worry: ook deze idioot zal u helpen, mocht ge ooit mijn pad als hulpverlener kruisen.

En misschien bewijzen dat de arts in kwestie corrupt is? Wat u hier doet, is m.i. tout court "laster en eerroof" zonder enig bewijs.

En Dominique Benoit van het UZ die zich ook al laten horen heeft ... Die staat waarschijniijk op de paylist van AstraZenica?

Echt waar, over zieklijke komplottheorieën gesproken ... Maar troost u: "paranoia" en een gebrek aan agressiebeheersing zijn nog te behandelen op de juiste afdeling ...

En lees ook duidelijk in mijn post: "weigeraars zonder medische reden".

Ordon schreef:
koenraaddeconinck schreef:behoudens indien duidelijk bewijs van medische tegenindicatie :!:
En dat is voor u louter lichamelijk veronderstel ik?
Het psychische aspect is van geen tel?
Zoiets?
Ik dacht dat we al laag zaten maar de bodem is blijkbaar "the limit".
Zeker dat mensen angst kunnen hebben voor (de gevolgen van) een inspuiting. Ik vind uw visie zeer kortzichtig en getuigen van geen enkele kennis van zaken.
Ik heb ook angst gehad voor gevolgen van inspuitingen maar nu bij mijn 3° minder omdat ik op de vorige 2 minimaal gereageerd heb.

Ik heb zo ook de getuigenis gezien op TV van de man die uit angst geen spuit had laten zetten maar toch prijs had, helaas. Weken geventileerd op intensieve met als resultaat: deze man heeft het gehaald maar een longtransplantatie is nodig om hen nog enige kwaliteit van leven te geven. Deze man smeekt iedereen om zich te laten vaccineren en als hij deze post moest lezen, voelt hij "dezen bol" op zijn hoofd vallen.

Wat is uw visie: liever geen spuit en weken / maanden aan de beademing, gevolgd door levenslange invaliditeit ?

Ik heb al meermaals mensen gezien die angst hebben voor een ingreep. Wie zou dat niet hebben? Moet je die mensen psychologisch en sociaal ondersteunen: ja. Maar moet je die mens ook met handen en voeten uitleggen dat die ingreep nodig is omdat hij op een bepaald moment, en niet zelden vrij vlug, het fatale infarct gaat doen? Ja zeker.

Zal die man / vrouw de dag voordien geen oog toedoen? UIteraard maar met het uitzicht op levenskwaliteit. OK, bij vaccins is er geen garantie in tegenstelling tot ingrepen.

Maar vaccinatie is ook een daad van burgerzin (in velen hun ogen hier een verfoeilijk en ouderwets begrip), sociale verantwoordelijkheid naast de (minimale) bescherming die het biedt maar als je niets anders hebt dan je vast te houden aan een strohalm, dan houd ik me daar graag aan vast, zeker ook als ik daardoor minder kans loop om anderen te besmetten.

Wie is hier Geubels? Hij die zorgt voor mensen, zichzelf laat vaccineren of diegenen die zeggen: "mijn wil, mij wet en "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke". Over ziekelijk egoïsme, asociaal gedrag en een gebrek aan sociale verantwoordelijkheidszin gesproken ... Dit is het typerend voorbeeld.

Verder ben ik geïnteresseerd in uw wetenschappelijke publicaties en studies waaruit blijkt dat de vaccins een negatief imapct hebben op psychisch vlak :bang: :bang: :bang:
Ordon schreef:Wat ik in uw posts lees betreffende vaccinatie is dat er voor het psychische aspect nul komma nul plaats is...
Desnoods vastbinden en het spuitje er in ploffen? Zoiets?
Cf. supra + uw visie is: "we gaan u geen schrik aanjangen en niet te veel belasten met mogelijke risico's van therapeutische alternatieven. Heb geen angst ... We gaan u laten sterven in onwetendheid en zonder angst." :bang: :bang: Ook hier blijkt nogmaals uw volledige onkunde: ooit al gehoor van de wet op de patiëntenrechten? En uiteraard is het psychologisch en sociaal aspect van belang. Maar ik heb er al veel zien sterven door het feit dat ze uit angst hun hoofd in het zand staken, helaas.

Maar nogmaals, schoenmaker blijf bij uw leest :nono:
Ordon schreef:Doch zonder hen te bruuskeren: zoals u continue doet mijnheer Koenraad...
Zeer weledelgeleerde Heer Ordon: ik zal u 34 jaar actief zijnde in de zorg, eens het volgende proberen te leren ... Ik heb al patiënten gehad die zorg weigerden en dat is hun recht. Soms moet je op een bepaald moment, als je ziet dat het de fout kant uitgaat omdat mensen adviezen negeren wel zeggen wat de gevolgen zijn en ze bruuskeren ofte confronteren met de waarheid. Als zorgverstrekker is dat mijn deontologische en wettelijke verplichting. En ik kan u zeggen dat er veel zijn die mij tot op heden nog altijd dankbaar zijn dat ik hen "gebruuskeerd heb" samen met artsen en andere disciplines in ons team. Dat is wat anders dan uw specimen die zegt: "we gaan u niet angstig maken en ga rustig in vrede". We hadden u wel kunnen redden maar we hebben u niet willen stresseren ... .

Verder: het gedrag hier - en of het nu gaat om maatregelen of vaccintatie - heef impact op anderen.

En finaal: zaken waar ik geen verstand van / ervaring mee heb, daar zwijg ik over want ik wil me zelf liefst niet al te belachelijk maken ...[/quote]

En volledig tot slot: laat ons verschillen in visie, laat ons discussiëren MAAR LAAT ONS DE MINIMALE BELEEFDHEIDSREGELS RESPECTEREN EN PERSOONLIJKE VERWIJTEN MIJDEN. Oei, weeral conservatisme ten top. Mijn excuses hiervoor, maar het is toch iets waar ik blijf op staan.[/mod]
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 05 dec 2021, 18:06, in totaal 3 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:1. Krijgen die vaccins de besmetting onder controle ? NEE
Ze dragen er toch toe bij, dat blijkt duidelijk uit de cijfers.
iceke schreef:2. Krijgen die vaccins de ziekenhuisopnames onder controle ? NEE
Toch wel, want het is hier al aangetoond dat verhoudingsgewijs veel meer niet-gevaccineerden in het ziekenhuis belanden.
iceke schreef:De ze jou uit het az kunnen houden... mij best, maar kom mij & mijn gezin niet verplichten om ons te laten vaccineren.
Voel je je zo belemmerd in je vrijheid qua vaccineren?
Op dit moment is het nog altijd niet verplicht.
iceke schreef:Eindelijk eens periodiek beginnen testen = mensen uit de samenleving houden VOOR ze besmettelijk zijn.
Er zijn zelftests, ga jij jezelf iedere dag testen?
Ik niet, tenzij men iets maakt dat ik niet zelf zo'n stick in mijn neus moet steken.
Speekseltesten wil ik wel op regelmatige termijn doen.
Maar het is wel grappig dat je ervoor pleit dat iedereen dagelijks een stick in zijn neus moet steken, omdat jij die paar spuitjes niet wilt...
iceke schreef:Dat doen we al jaren met het griep vaccin, ook een oorlog die we nooit gaan winnen, alleen wordt daar zoveel kak niet aangehangen.
Dat debat hebben we al lang gehad, dit zorgt voor veel zwaardere gevolgen dan griep.

iceke schreef:
boulder schreef: Als men dus aan 50% komt, dan betekent dat dat die vaccins wel degelijk een serieus effect hebben.
Daar is iedereen het hier over eens hoor Boulder, maak je daar vooral geen zorgen over
[/QUOTE]
Dan is het niet logisch dat je beweert dat de vaccins het niet onder controle krijgen.
De veiligheidsgordel alleen kan ook niet verhinderen dat er verkeersongevallen gebeuren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

timmermc schreef:En morgen mogen de koters op school een mondmaskertje dragen. Hopelijk met een mooi motiefje.
Dank je lieve Sint, wat een mooi Sinterklaas cadeau. Ik had liever de mandarijntjes...
In alle buurlanden - waar ze voor de volwassenen strenger zijn én de horeca bijvoorbeeld al om 17 uur dichtgaat - mogen de kindjes nog wel naar school, bij ons roepen ze al maanden om scholen sluiten, scholen sluiten, scholen... - anderzijds vinden die landen het geen probleem dat kinderen vanaf 5 jaar een mondmasker dragen. Ze hebben het intussen al twee jaar van hun ouders, ooms, tantes, oudere broers en zussen gezien. Maar bij ons "oh nee, zo erg. Ze gaan er een trauma aan overhouden..."

Denk je dat het mentaal beter is voor een zesjarige om zes weken thuis opgesloten te zitten (de binnen speeltuinen zijn nu ook al dicht) met stressende ouders - die hun deadlines moeten halen - dan bij elkaar op school, waar wellicht 90 procent van hun klasgenootjes al eens positief was en ze dus zo goed als allemaal beschermd zijn ??????
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:Dank voor uw hoffelijkheid en beleefdheid die getuigt van ... zeer veel agressie .
Radicale standpunten roepen radicale reacties op. Ik zou je niet direct een discriminerende idioot noemen maar je standpunten vind ik verwerpelijk. De ongeziene haat die je tentoon stelt naar niet gevaccineerde mensen gaat echt heel ver. Je stelt een aantal grenzen die ethisch heel twijfelachtig zijn en vroeg of laat raak je daarin klem. Er zijn 100'den scenario's te bedenken waar je met je stellingen geen kant op kan. Waar trek je de grens? Heb jij als individu het recht om die grens te trekken? Ieder zijn standpunt dan maar? Gelukkig heb je nog die deontologische en wettelijke verplichting die je als hulpverlener in het gareel houdt.
koenraaddeconinck schreef: Ik heb zo ook de getuigenis gezien op TV van de man die uit angst geen spuit had laten zetten maar toch prijs had, helaas.
Hoeveel gevaccineerden in dezelfde situatie hebben we al op TV gezien om te zeggen toch maar voorzichtig te zijn, zelfs als je gevaccineerd bent? We horen steeds maar één afgezaagd klokje luiden.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef: "oh nee, zo erg. Ze gaan er een trauma aan overhouden..."
Phil, ba gotte nee.
Waarom zouden ze daar een trauma moeten aan overhouden?
Lui die dat durven vertellen lopen een ganse dag met hun vinger in de aars van die peuters waarschijnlijk.
Maar ik vind het wel wat vergezocht vanuit de politiek, om hun onkunde in de zoektocht naar het minderen van ziekenhuisopnames gaan ze nu die schaapjess belonen met een maskertje, alsof al die miserie door hen mede veroorzaakt is.

...met stressende ouders - die hun deadlines moeten halen...

Dat is een opwerking waaraan ik me stoor.
Goed, het zijn idd veranderende tijden, maar toen ik kleine kinderen had bestonden die zaken nog niet zoals ouderschapsverlof, creche, etc.
Wil je kindjes? Ok, maar dan moet je er voor kunnen zorgen, in goede en mindere momenten.
Mijn toenmalige echtgenote heeft toen ontslag genomen om er voor te zorgen. Ik had het beste loon.

Welke opinie je er ook over hebt, kom bij mij niet af met ouders die stress hebben door de kinderen, deadlines moeten halen of wat ook. Daar houd ik mijn handje voor op.

Edit:

En soms durven ze me dan nog te zeggen van: Jamaar ik heb een heel belangrijke job en ben onmisbaar terwijl ze in die Tesla stappen die ze van de zaak hebben gekregen.
Jamaar, wat is er nu het belangrijkste, je job met die extratjes of je bloedeigen kinderen...

We evolueren idd naar een maatschappij van productie en consumptie, niets is belangrijker.
Laatst gewijzigd door timmermc 05 dec 2021, 18:44, in totaal 2 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De verschillen in diverse landen tonen maar één ding aan, niemand weet echt hoe ze dit best aanpakken en iedereen probeert te doen wat men goed/nodig acht.

Voor de bevolking geldt dit ook. De regels volgen en voorzichtig zijn is voor IEDEREEN van belang en zich laten vaccineren is de andere manier om bij te dragen aan IEDERS welzijn/gezondheid. De overgrote meerderheid is daartoe bereid maar enkelen voelen zich nog altijd verheven boven de rest en denken dat voor hen anderen regels moeten gelden. Vraag is enkel hoe lang men dit blijft dulden.

Maar wat lezen we hier? Telkens dezelfde uitvluchten/excuses om zelf niet mee te moeten doen of de eigen verantwoordelijkheid op anderen af te schuiven.

Als deze topic 1 ding duidelijk maakt dan is het wel dat het zeker niet van de bevolking zal komen want uiteindelijk zit je altijd met een groep die schijt heeft al degenen buiten hun directe kring. We hebben dat ook zo gekweekt door in te zetten op individualisme tot het oneindige. Nu zijn er mensen die werkelijk geloven dat ze uniek zijn in hun kleren van de ketens en levensstijl zo goed mogelijk gekopieerd van sociale media. Ze willen de voordelen van de maatschappij want anders huilen ze over discriminatie maar weigeren ook de plichten te vervullen. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken is nu letterlijk de situatie geworden op IC.

In een crisis als deze is eenheid van commando nodig en mensen die de discipline hebben om zich aan de noodzakelijke regels te houden. We staan er dus niet zo goed voor :lol:

Vrijheid is NIET absoluut. Uw vrijheid stopt waar deze in conflict komt met de belangen van anderen. U bent vrij om zelf te beslissen wat u doet maar de gevolgen zullen dan ook voor u zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Pengu schreef:Ik krijg het gevoel dat de tenen langer worden. Ook lezen velen de reacties niet ten gronde waardoor veel nuance verloren gaat. Maar ook wordt er teveel op de man gespeeld en schieten de emoties hier ook langs alle kanten.

Zijt ge kwaad omwille van een reactie? Ga eens 10 minuten naar buiten en lees het dan nog eens. Probeer dan eens op een normale en rustige manier een onderbouwde reply te maken. Schelden hoeft echt niet.
[mod=Volledig mee eens.
@iedereen: gelieve onmiddellijk op te houden met de scheldpartijen, en alleen met argumenten te discuteren (op de bal, niet op de man).
Anders zien we ons genoodzaakt het topic af te sluiten.][/mod]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef: Dit, dus. Ik hoor/lees veel van ouders die er een probleem mee hebben, maar hoe zit het met de kinderen zelf? Hebben die er een probleem mee?
(open vraag)
kinderen zijn degenen die zich het snelste aanpassen, maak u niets anders wijs
als kind naar het buitenland verhuist, heel de familie in paniek dat dit lastig zou zijn. ik was de rapste die zich aangepast heeft toen

dat studio 100 nog geen maskers heeft uitgebracht verbaast me wel
het concept dat ge daarmee de bomma beschermt pikken die kinderen ook snel op

het belangrijkste
het masker werkt ook bij hen, maar bij volwassenen is er 1 of andere rare emotionele reflex + de zoveelste onderhandeling met het virus (blijkbaar laat het virus kinderen gerust of iets in die strekking, hebben we ons wijsgemaakt)
Laatst gewijzigd door 1207 05 dec 2021, 18:46, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

koenraaddeconinck schreef:Zeer weledelgeleerde Heer Ordon: ik zal u 34 jaar actief zijnde in de zorg, eens het volgende proberen te leren ... Ik heb al patiënten gehad die zorg weigerden en dat is hun recht. Soms moet je op een bepaald moment, als je ziet dat het de fout kant uitgaat omdat mensen adviezen negeren wel zeggen wat de gevolgen zijn en ze bruuskeren ofte confronteren met de waarheid. Als zorgverstrekker is dat mijn deontologische en wettelijke verplichting. En ik kan u zeggen dat er veel zijn die mij tot op heden nog altijd dankbaar zijn dat ik hen "gebruuskeerd heb" samen met artsen en andere disciplines in ons team. Dat is wat anders dan uw specimen die zegt: "we gaan u niet angstig maken en ga rustig in vrede". We hadden u wel kunnen redden maar we hebben u niet willen stresseren ... .
Ik begrijp dat u patiënten "op het juiste pad wil krijgen" en dat u daarvoor zelfs "enige druk" zal uitoefen.
Dat gaat over uw professionele bezigheden.
koenraaddeconinck schreef:Daar zitten veel gronden van waarheid in maar verplichting een "averechts effect". Bij mij zouden de weigeraars zonder medische reden er minder goed van afkomen:
1. schriftelijk bevestigen dat je vaccinatie weigert
2. indien covid-gerelateerde zorg nodig = integraal zelf betalen, ook de mogelijks jarenlange noodzakelijke post-covid zorg en zorg ingevolge eventuele verwikkelingen (amputaties, transplantaties, respiratoire ondersteunging en revidatie, etc. etc.).
3. indien niet covid-gerelateerde zorg nodig, OK maar altijd prioriteit aan gevaccineerde patiënten ...
De politici sch*** in hun broek natuurlijk als ze dergelijke beslissing moet nemen want de stemmekes en de zakkenvullerij en alles wat eraan gerelateerd is, niet waaar.
Dat u zich in maatschappelijk debat wil laten horen: oké.
Dat u een een gehele groep mensen zorg zou willen ontzeggen, minstens prioriteiten stellen, zo niet zelfs afstraffen omwille van hun medische voorgeschiedenis, in dit geval hun vaccinatiestatus: dan zeg ik neen.

Laat ons hopen dat u uw professionele bezigheden en uw visie in een maatschappelijk debat netjes uit elkaar weet te houden.

Er zijn nog erg veel andere groepen die "door eigen toedoen" in medisch niet gewenste situaties komen: druggebruikers, alcoholisten, ongezonde levensstijl, etc.
Eerlijk: ik zou niet graag in het ziekenhuis belanden wetende dat die zorgverlener er bijzonder extreme standpunten op nahoudt of ik wel in aanmerking kom voor "hun zorg".

Betreffende hoffelijkheid denk ik niet dat u een lichtend voorbeeld bent, echt niet.

Edit: typos
Laatst gewijzigd door Ordon 05 dec 2021, 18:49, in totaal 2 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat zei ik ook al, carnaval bestaat al zo lang en daar worden ook maskers gedragen, vooral door kinderen. Laat ons de kinderen ook niet onderschatten. Trouwens wat ben je als kind als je ziek wordt of als je je ouders of grootouders infecteert? Het is dus ook in hun eigen voordeel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef: Er zijn nog er veel andere groepen die "door eigen toedoen" in medisch niet gewenste situaties komen: druggebruikers, alcoholisten, ongezonde levensstijl, etc.
Eerlijk: ik zou niet graag in het ziekenhuis belanden wetende dat die zorgverlener er bijzonder extreme standpunten op nahoudt of ik wel in aanmerking kom voor "hun zorg".
ik ben ook voor de solidariteit en wens geen Amerikaanse toestanden

maar als we iets hebben dat echt gewoon werkt zie ik geen reden om het niet te verplichten.
ga eens na wat we in deze crisis al allemaal verplicht hebben rond hygiene, ontsmetten kledij, hoeveel mensen we wel/niet mogen zien, wel/niet buiten mogen komen, wat wel wel/niet mogen vieren en met hoeveel, ...
hoeveel mensen hebben vorig jaar kerst en nieuwjaar alleen gevierd door hun besmetting (zal dit jaar weer zo zijn).
daartegen is een vaccin echt volstrekt niets
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

petrol242 schreef: Waar trek je de grens? Heb jij als individu het recht om die grens te trekken? Ieder zijn standpunt dan maar? Gelukkig heb je nog die deontologische en wettelijke verplichting die je als hulpverlener in het gareel houdt.
1. Als ik het enkel van deontologische en wetteljke verplichtingen moet hebben, dan zou ik met mijn job stoppen. De belangrijkste drijfveer van een hulpverlener is nog altijd een stuk idealisme en ja, ook om morgen te zorgen voor diegenen die u vandaag de huid vol schelden.

2. Laat me even de rollen omkeren: waar haalt de niet-gevaccineerde het recht om te maken dat mensen met levensbedreigende zorgnoden moeten wijken en dat bij tal van ernstige diagnoses patiënten zorg moeten uitstellen, m.a.w. tijdelijk ontberen met als resultaat het verder evolueren van het toestand richting ???? Ga eens in dialoog met de "liga tegen kanker", verenigingen voor hartpatiënten, mucovscidose, etc. etc. etc. Ik wens u veel succes toe !

3. En nog verder doorgesproken over "grenzen trekken": wie zal bepalen als dit zo verder gaat, wie zal geholpen worden en wie niet ... ? Mag ik in deze verwijzen naar bezorgdheden van de Voorzitter van de Medische Raad van het UZ Gent, Piet Hoebeke, ook al gepbuliceerd in nieuwsartikels.

Maar ja dat zijn helaas allemaal de idioten die blijkbaar ook nog gesponsord worden door de vaccin producenten :bang: :beerchug: :roll:

4. Ook: er is een groot verschil tussen verwijten zoals op dit forum en radicale standpunten. Maar bon, agressie kent niet zelfden ultieme onmacht als oorzaak.

5. Spreek eens met velen actief in de covid zorg op dit ogenblik: ik denk dat ge omver valt van het aantal collega's die ook radicaal pro vaccinatie zijn, alleen al uit sociale en maatschappelijke overwegingen ...

6. Blijkbaar ben je op dit forum best tegen van alles en nog wat en daar heb ik het niet moeilijk mee maar een zinvol alternatief voor vaccinatie en de huidige maatregelen, heb ik hier nog niet gelezen. Tenzij ik posts gemist heb.
Ja er is er één alternatief al genoemd: laat alles zijn loop ofte de wet van de sterksten. Over menselijkheid gesroken ...
koenraaddeconinck schreef: Ik heb zo ook de getuigenis gezien op TV van de man die uit angst geen spuit had laten zetten maar toch prijs had, helaas.
Hoeveel gevaccineerden in dezelfde situatie hebben we al op TV gezien om te zeggen toch maar voorzichtig te zijn, zelfs als je gevaccineerd bent? We horen steeds maar één afgezaagd klokje luiden.[/quote]

Net zoals het klokje van de tegenstanders van vaccins en maatregelen die blijkbaar alleen nog heil vinden in vernielzucht om hun standpunt hard te maken. MensDOM en dierenRIJK, ... een mythe of relateit?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben ook niet voor discriminatie in zorg MAAR punt is dat zorg niet oneindig is en er uiteindelijk gekozen zal moeten worden als de situatie evolueert. Het is dus niet de vraag of er gekozen moet worden want deze keuzes stellen zich soms ook buiten deze crisis maar wel HOE er gekozen moet worden.

Iemand die gevaccineerd is zal minder snel in de ernstige zorg (IC) terecht komen maar het kan nog altijd , wat als er iemand die exact even oud is en exact dezelfde problemen heeft maar enkel de vaccinatie het verschil vormt? Dan is het toch de arts die beslist. Ik denk niet dat die arts dan zal kiezen voor degene die eerst redeneerde als f*** de zorg, eigen vrijheid/keuze. Dat is OOK maar menselijk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

boulder schreef:
wied schreef:phil48 schrijft ...staten waar in de VS corona nog het hevigst woedt zijn niet (of wél?) toevallig dd Trump staten waar anti vaxers in dd meerderheid zijn...

In eigen land is dat Vlaanderen, uitgerekend het landsdeel met de beste vaccinatiecijfers! Misschien dat het CST dan toch aanzet tot uitbundig gedrag???
Ach, ik geloof al lang niet meer in het verhaal van "goede leerlingen" en "slechte leerlingen".
Een paar weken geleden was het nog van "kijk eens naar Spanje, daar gaat het beter dan hier".
Ondertussen kleurt Spanje ook weer meer en meer rood.
Men spreekt vaak van de 4e golf, welnu, ik denk dat dat een juistere kijk geeft.
De golf komt, en waar hij hoog staat kan men de illusie krijgen dat men het slecht doet, en waar hij laag staat beter, maar eventjes later zijn de rollen omgedraaid.
Close topic idd. Belachelijk hoe er telkens naar iemand anders wordt gewezen. En dan nog statements als in in land X is geen corona meer (bv. China, wie gelooft dit nu nog). Corona zit overal en zal ook overal blijven. Wat we ook doen of proberen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@ koenraaddeconinck De druk op de zorg heeft veel meer oorzaken dan enkel de niet gevaccineerden. De grootste oorzaak lag al om de hoek te loeren lang voor de coronacrisis. Als hulpverlener kan je dat niet ontkennen. Er zijn zelfs noodfondsen in het federaal parlement nodig geweest, weet je nog? De onderbezetting is al langer dan twee jaar een groot probleem hoor. Ook dat is al uitbundig aan bod gekomen. En ja, ik ken genoeg mensen in de zorg, mijn echtgenote bijvoorbeeld, die er een heel ander standpunt op nahouden dan u.
koenraaddeconinck schreef:Blijkbaar ben je op dit forum best tegen van alles en nog wat en daar heb ik het niet moeilijk mee maar een zinvol alternatief voor vaccinatie en de huidige maatregelen, heb ik hier nog niet gelezen. Tenzij ik posts gemist he
Dan denk ik inderdaad dat je een aantal posts hebt gemist wat niet verwonderlijk is. Het belang van de eerstelijnszorg, het uit elkaar houden van mensen, curratieve behandelingen, het benadrukken van wat vaccins niet kunnen doen voor ons? Ook dat is al allemaal uitvoerig aan bod gekomen. Al vrij vroeg in de discussie heb ik voor een aantal dingen gewaarschuwd, ook wat vaccins en mutaties betreft. Wanneer ze dan beginnen uit te komen krijg ik de wind soms van voren, puur door een kritische en nuchtere benadering die steevast in een emotioneel theater eindigt. Ik heb ook geen antwoord gekregen waarom we nog geen gevaccineerde die uit de IC komt op TV hebben gezien. Dat zegt toch genoeg over de mind setting? En ik mag dan niet over propaganda spreken hier volgens sommigen?

Laat de discussie over de vaccinatie los. Het brengt ons geen meter verder want vaccinatiegraad is tegelijk één van de zwaktes van vaccins. Er liggen momenteel grotere uitdagingen te wachten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een topic van zoveel pagina's duidt vooral op het feit dat er een enorme behoefte is om erover te spreken. Laat ons dat dus vooral blijven doen.

Spreken is echter niet hetzelfde als schelden of persoonlijk worden. Iedereen laat zich wel eens vangen maar al bij al valt het, ook hier, nog mee. De tip om even te wachten voor men reageert is goed. Zelf probeer ik een oude wijsheid in gedachte te houden, lees om te begrijpen, niet om te reageren.

Veel discussie gaan hier over wel of niet vaccineren terwijl dit een beetje naast de kwestie is. Uiteraard is vaccineren goed maar het zal ook nooit genoeg zijn. Het is een EN EN verhaal waarbij vaccinatie 1 factor is maar gedrag een andere. Bij vaccinatie is het verschil heel gemakkelijk te maken maar bij gedrag al veel minder. Het blijft dan vaak een discussie over geloof in de heiligheid van deze of gene groep terwijl we allemaal weten dat heiligen niet bestaan, in geen enkele groep. Een zinloze discussie dus die toch telkens weer opduikt.

Doen alsof vaccins niet helpen is contraproductief en een halve waarheid. Uiteraard zal vaccinatie ALLEEN niet helpen maar dat betekent niet dat het geen belangrijke bijdrage in deze crisis kan leveren. Hetzelfde met gedrag. Ook dit ALLEEN zal het probleem niet oplossen. We gaan dan toch ook niet reageren door te doen alsof alles maar moet kunnen want het lost toch niet alles op. Het is die foute voorstelling dat iets pas een oplossing is als het alles volledig oplost terwijl bijna niets aan deze voorwaarde voldoet. Veiligheidsgordels lossen ook niet alle verkeersdoden op maar gaan we ze daarom niet meer dragen? Het zijn ook geen leuke dingen en ik zou ze liever niet nodig hebben maar we hebben ze aanvaard omdat ze wel degelijk voordelen bieden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Laatst gewijzigd door CCatalyst 05 dec 2021, 19:30, in totaal 2 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”