In mijn gemeente is het net hetzelfde. Sinds 2021 zijn er wijkkasten geplaatst en veel werken uitgevoerd. Tot nog toe is er op geen één adres glasvezel mogelijk, buiten dan bij nieuwbouw wijken en appartementen.Flying schreef: 3 maanden geleden Ik ben vrij zeker dat het glasvezel zal zijn, ja. Er staat telecom en de straten die inbegrepen zijn, zijn alle straten waar FK nog geen werken heeft uigevoerd. Hier rechtover en de wijk hiernaast is als allereerste uitgerust en staat niet aangeduid. Ook enkele zijstraten die wel gedaan zijn, staan niet aangeduid. Dat doet mij vermoeden dat het om glasvezel zal gaan.
Je gaat mij trouwens niet ontmoedigen, ik zit bij één van de eerste gemeenten en er is nog niemand aangesloten. Je vertelt me niets nieuws. De eerste werken vonden hier plaats in 2022 en de eerste aansluitingen zouden Q4 2022 actief zijn. De aankondiging is ondertussen al meer dan drie jaar geleden. Voor een gemeenteraad met een telecom-speler aan boord zou je verwachten dat het vlotter gaat, maar niets is minder waar.
Fiberklaar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
- Recent bedankt: 1 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb sinds vorige week een actieve internetverbinding op het Fiberklaar netwerk via Fastfiber.
Oorspronkelijk was het plan actieve aansluiting te hebben Q4 van 2022.
Buizen waren gelegd in de straat Q2 van 2022.
Eind 2024 2 keer langs geweest om fiber binnen te brengen, twee keer was er een probleem.
Begin februari 2025 was het dan wel gelukt, een week later was alles administratief in orde en deze week actieve verbinding.
Oorspronkelijk was het plan actieve aansluiting te hebben Q4 van 2022.
Buizen waren gelegd in de straat Q2 van 2022.
Eind 2024 2 keer langs geweest om fiber binnen te brengen, twee keer was er een probleem.
Begin februari 2025 was het dan wel gelukt, een week later was alles administratief in orde en deze week actieve verbinding.
- frodo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 21 keer
Hier zijn ze om beurt putdeksels in de voetpaden aan het maken. Eerst fiberklaar en nu Wire. Wire plaats er wel veel,zo om de 30 meter schat ik. En dan hebben ze allebei nog kabels op de gevel gehangen. Bij die van fiberklaar zitten bakjes tussen van Proximus. Hebben hier meer dan een jaar geleden komen kijken om de fiber ondergronds binnen te brengen. Maar nu ik die kastjes op de gevel zie kan het misschien bovengronds. Ik heb al eens geprobeerd om inlichtingen te krijgen van die werkmannen maar die verstaan geen Nederlands of weten het niet. Ik heb mij al verschillende keren ingeschreven via de site van Proximus om fiber aan te vragen wanneer beschikbaar. Nu moest ik bellen voor het wifi paswoord van de nieuwe internetbox,dat normaal automatisch moest worden opgestuurd bij aansluiten van box maar niet gebeurde . Dan kreeg ik de vraag of hij een aanvraag voor fiber mocht activeren voor mij. Blijkbaar werken al die formulieren op die site niet want er was nergens een aanvraag van vroeger te zien. Wanneer ik vroeg wanneer de aansluiting ging gebeuren was het antwoord "zodra het beschikbaar is". Een tijdspanne ,nee daar had hij geen zicht op. Wat een soap dat hele fibergedoe.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 37 keer
Een projectmanager van Fiberklaar vertelde me dat je een e-mail krijgt van Fiberklaar van zodra je aansluitbaar bent. Als dat waar is, heeft het dus geen nut om elke paar dagen de beschikbaarheidstool op de website van de ISPs te gebruiken.
Hier was het verloop:
Hier was het verloop:
- 2022-10 foldertje
- 2022-11 infoavond
- 2023-04 wijkpop en wachtbuizen
- 2023-08 home survey (niet akkoord, andere had ze binnengelaten en geen goede instructies gegeven)
- 2024-03 home survey (tegoei, akkoord mee gegaan)
- 2024-07 installatie buis aftakkingskabel naar kelder, verdeeldoos in kelder, binnenbekabeling in luchtschacht, FTUs in appartementen
- 2024-... gracht rond wijkpop dichtgegooid zodat marginalen het niet meer als stort kunnen gebruiken. Heb ze ook nog zien werken in de wijkpop zelf.
- 2025-01 fiber geblazen van aftakking onder voetpad tot verdeeldoos in kelder
- 2025-01 "lassen" fiber verdeeldoos kelder en appartementen, testen en en verzegelen FTUs
-
- Pro Member
Dan zal het misschien enkel zijn waar onze lokale aannemer werkt, of hij zei maar wat.
Edit: verhaal was dus: een project manager van de aannemer vertelde me dat hij privé een mail kreeg van Fiberklaar toen hij persoonlijk aansluitbaar was. Waar hij persoonlijk woont werkt het misschien anders dan in de gebieden waar zijn aannemer werken uitvoert voor Fiberklaar.
Edit: verhaal was dus: een project manager van de aannemer vertelde me dat hij privé een mail kreeg van Fiberklaar toen hij persoonlijk aansluitbaar was. Waar hij persoonlijk woont werkt het misschien anders dan in de gebieden waar zijn aannemer werken uitvoert voor Fiberklaar.
Laatst gewijzigd door stefan1234 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 25 keer
@Tazmanian79 Kan je wat feedback / ervaringen delenn (in het Fastfiber topic)?Tazmanian79 schreef: 3 maanden geleden Ik heb sinds vorige week een actieve internetverbinding op het Fiberklaar netwerk via Fastfiber.
(aansluiting, welke modem, instellingen, snelheden, ...)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Als je merkt dat Wyre vandaag de vergunningen verkrijgt voor grondwerken in jouw gemeente (https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart) dan mag je gerust concluderen dat Fiberklaar geen vergunningen meer kreeg vanaf het moment dat Wyre met de gemeente heeft vergaderd over hun FttH-plannen. Op dat moment beslissen bijna alle gemeentes dat alle toekomstige grondwerken "in synergie" moeten gebeuren. Concreet moet Fiberklaar dan wachten tot Wyre voor de dag komt met vergunningsaanvragen. Ook Fluvius speelt hierin een rol aangezien er voor de shift naar elektrisch rijden en warmtepompen veel elektriciteitskabels moeten vervangen worden. Daarnaast zijn ze ook aandeelhouder van Wyre...
Ik hoop alvast dat het samenwerkingsverband met Wyre snel wordt afgeklopt. Deze week presenteren Liberty Global en Telenet hun jaarresultaten.
Eind volgende week presenteert Proximus.
Het zou nogal vreemd zijn als er de komende twee weken geen nieuws komt over dat FttH-samenwerkingsverband.
Proximus zal eind februari alvast veel vragen krijgen van financiële analisten als zou blijken dat de fiberuitrol vertraagd is en de groei van het aantal aansluitbare adressen stagneert terwijl de CEO vertrekt.
Ik hoop alvast dat het samenwerkingsverband met Wyre snel wordt afgeklopt. Deze week presenteren Liberty Global en Telenet hun jaarresultaten.
Eind volgende week presenteert Proximus.
Het zou nogal vreemd zijn als er de komende twee weken geen nieuws komt over dat FttH-samenwerkingsverband.
Proximus zal eind februari alvast veel vragen krijgen van financiële analisten als zou blijken dat de fiberuitrol vertraagd is en de groei van het aantal aansluitbare adressen stagneert terwijl de CEO vertrekt.
-
- Pro Member
Uit die kaart valt - althans voor onze gemeente - niet af te leiden of werken in opdracht van Fiberklaar dan wel in opdracht van Wyre zijn. "Aanleg nutsleidingen - glasvezel" gevolgd door een opsomming van straten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Nieuws over het samenwerkingsverband zou inderdaad welkom zijn als daar ook een plan van aanpak in vervat zit om de uitrol van glazvezel te versnellen ... Ik denk dat iedereen waar werken bezig zijn of deels uitgevoerd, graag ook ergens een timing - en dat mag zeker bij benadering zijn - vooropgesteld krijgt binnen dewelke er een redelijke kans is op aansluitbaarheid.raf1 schreef: 3 maanden geleden Het zou nogal vreemd zijn als er de komende twee weken geen nieuws komt over dat FttH-samenwerkingsverband.
Nogmaals, nu lijken dit geheimen te zijn die veel beter afgeschermd worden dan documenten in het Pentagon.
En dan vraag ik me af of TN en FK niet mogen plannen wat ze willen. De gemeenten moeten ook nog mee willen toch?
Zouden ze daar van wakker liggen?raf1 schreef: 3 maanden geleden Proximus zal eind februari alvast veel vragen krijgen van financiële analisten als zou blijken dat de fiberuitrol vertraagd is en de groei van het aantal aansluitbare adressen stagneert terwijl de CEO vertrekt.
-
- Elite Poster
Hier heeft een buurman nog eens naar FK gebeld.
1. Hij werd niet (meer, zoals ik) verwezen naar PX; FK stelde duidelijk dat zij hier alles zullen afwerken (@Raf1: eens te meer correcte inschatting van uwentwege dus). Het samenwerkingsakkoord met 'Wyre' zou hier geen rol meer spelen, aldus de betrokken medewerkster.
2. Er zou nu toch hier in Aalst een wijk-POP geplaatst worden in 'Par Ter Linden', op een lokatie waar een vroegere aanvraag al eens botste op een weigering van het stadsbestuur. Maar bon, mits aanpassingen kan men ongetwijfeld opnieuw de vraag stellen én misschien is er op voorhand al eens met de stad overlegd nu ... ?
3. Streefdoel zou activatie zijn van de wijk-POP in augustus.
Dus met een beetje geluk, nog fiber tegen eind dit jaar?
Hele zaak zal dan 2.5 jaar in beslag genomen hebben maar de timing en planning bij FK kennende , houd ik me andere dingen voor ogen en reken ik op niet te veel.
1. Hij werd niet (meer, zoals ik) verwezen naar PX; FK stelde duidelijk dat zij hier alles zullen afwerken (@Raf1: eens te meer correcte inschatting van uwentwege dus). Het samenwerkingsakkoord met 'Wyre' zou hier geen rol meer spelen, aldus de betrokken medewerkster.
2. Er zou nu toch hier in Aalst een wijk-POP geplaatst worden in 'Par Ter Linden', op een lokatie waar een vroegere aanvraag al eens botste op een weigering van het stadsbestuur. Maar bon, mits aanpassingen kan men ongetwijfeld opnieuw de vraag stellen én misschien is er op voorhand al eens met de stad overlegd nu ... ?
3. Streefdoel zou activatie zijn van de wijk-POP in augustus.
Dus met een beetje geluk, nog fiber tegen eind dit jaar?
Hele zaak zal dan 2.5 jaar in beslag genomen hebben maar de timing en planning bij FK kennende , houd ik me andere dingen voor ogen en reken ik op niet te veel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Ben is benieuwd hier ..in Reet ligt een hele straat open, alles is weg gehaald, nieuwe nutsleidingen, riolering, regenafvoer, beek verlegd...ook fiberklaar wordt uitgerold..tegen mei moet de beton terug liggen en tegen september het voetpad...ben benieuwd of ze tegen dan werkelijk alle huizen hebben verbonden of ze dan een paar maand nadien alles opnieuw gaan opbreken.. Dat laatste gaat de gemeente niet toestaan en zou te gek zijn voor woorden...
Tom
Tom
-
- Elite Poster
@Tom35: 'This is Belgium' en meer bepaald Aalst maar bon. Wat ik hier ga debiteren heeft gewoon een 'il faut le faire- gehalte' dat grenst aan de waanzin.
In concreto
- Q1 2023: aanleg van multiduct kabels voor TN én voor FK tot halverwege de straat en dit in het kader van herstelling aan nutsleidingen
- Q2 ZO23: de 2° straahelftt open wegens een lek in de waterleiding onder het wegdek en bij herstelling, idem in dit gedeelte van de straat (multiduct voor én TN én FK)
- Q1 2024: opnieuw nutswerken (vooral elektriciteit) n.a.v. meerdere bouw- en verbouwingswerken in de straat, gepaard gaande ook opnieuw met waterlek. Resultaat: verwijdering van hoger vermelde, aangelegde multiducts.
- Q3 2024: opnieuw nutswerken - voetpaden beiderzijds open - voor nieuwe bekabeling / leidingen in het kader van digitale gas- en elektriciteitsmeters alsook vernieuwing van watertellers, gecombineerd met - inderdaad - nieuwe multi-duct bekabeling voor én TN en FK- glasvezel. Waar fiber-verdeelpunten ondergronds moeten komen, zijn kabels van FK (zwart met blauw) gewoon bovengronds vastgebonden aan hetzij regenpijpen van woningen, hetzij palen van verkeersborden.
Sedert Q3 2O24, geen beweging meer ...
Dus ...
In concreto
- Q1 2023: aanleg van multiduct kabels voor TN én voor FK tot halverwege de straat en dit in het kader van herstelling aan nutsleidingen
- Q2 ZO23: de 2° straahelftt open wegens een lek in de waterleiding onder het wegdek en bij herstelling, idem in dit gedeelte van de straat (multiduct voor én TN én FK)
- Q1 2024: opnieuw nutswerken (vooral elektriciteit) n.a.v. meerdere bouw- en verbouwingswerken in de straat, gepaard gaande ook opnieuw met waterlek. Resultaat: verwijdering van hoger vermelde, aangelegde multiducts.
- Q3 2024: opnieuw nutswerken - voetpaden beiderzijds open - voor nieuwe bekabeling / leidingen in het kader van digitale gas- en elektriciteitsmeters alsook vernieuwing van watertellers, gecombineerd met - inderdaad - nieuwe multi-duct bekabeling voor én TN en FK- glasvezel. Waar fiber-verdeelpunten ondergronds moeten komen, zijn kabels van FK (zwart met blauw) gewoon bovengronds vastgebonden aan hetzij regenpijpen van woningen, hetzij palen van verkeersborden.
Sedert Q3 2O24, geen beweging meer ...
Dus ...
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Een week nadat de nieuwe voetpaden dichtgevoegd zijn, is Fiberklaar ze hier weer aan het openbreken om kabels te installeren (neem ik aan). 't Werd niet aangekondigd dus misschien gebeurt dat volgende week als ze onze kant doen. Betere organisatie zou heel wat besparing opleveren, me dunkt.
Mocht ik weten dat men de lelijke elektriciteitskabel ook ondergronds zou leggen, zoals bij anderen in de straat, dan zou ik overwegen om nog snel een sleuf te graven om alle aansluitingen te groeperen, maar je weet gewoon niet wat er nog gaat gebeuren en ik had gehoord dat het budget op was wegens een onvoorzien probleem.
Mocht ik weten dat men de lelijke elektriciteitskabel ook ondergronds zou leggen, zoals bij anderen in de straat, dan zou ik overwegen om nog snel een sleuf te graven om alle aansluitingen te groeperen, maar je weet gewoon niet wat er nog gaat gebeuren en ik had gehoord dat het budget op was wegens een onvoorzien probleem.
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Kleine update, Raf had alweer gelijk over de (voorlopig onbestaande) samenwerking tussen Proximus en Telenet. Er worden kabels de grond ingewerkt van "Wyre", maar tegelijkertijd ook nog van Fiberklaar.

Ik ben al blij dat er eindelijk schot in de zaak komt.

Ik ben al blij dat er eindelijk schot in de zaak komt.
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Oplevering start vanaf juni in de gemeente. Dit komt rechtstreeks van bij de provider. Officieel is het augustus. De PoP voor mijn straat staat er. Of die verbonden is weet ik niet.
Vandaag zijn ze de ONTP komen installeren bij mij thuis. Met dat de PoPs in SKW al allemaal operationeel zijn veronderstel ik dat het max enkele weken kan zijn eer ik effectief een fiber aanvraag kan doen?raf1 schreef: 26 nov 2024, 21:59Daar is geen termijn op te plakken. De PoP's in Sint-Katelijne-Waver zijn alvast allemaal operationeel en de openbare werken zijn grotendeels voltooid.Avenger 2.0 schreef: 23 nov 2024, 13:34Iemand enig idee hoelang het duurt na de installatie van aansluitpunt binnen tot je de aanvraag voor installatie ONT kan doen?
Als je geluk hebt is het een kwestie van weken, als er toch nog ergens werken noodzakelijk zijn een kwestie van maanden.
Je kan best wekelijks of maandelijks een adrescheck doen op https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
Laatst gewijzigd door Varashi 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- raf1
- Elite Poster
Bij de presentatie van de jaarresultaten van Proximus is de timing van het toekomstige samenwerkingsakkoord met Wyre duidelijk geworden.
Eind maart zou het akkoord moeten ondertekend zijn, eind juni zouden het BIPT en de Belgische mededingingsautoriteit het akkoord moeten goedgekeurd hebben.
De uitvoering volgt dan in de tweede helft van 2025 of later.
Over de Fiberklaar-gebieden is ook gezegd dat er nu op efficiëntere en dus goedkopere uitrol wordt gewerkt.
Dat kan verklaren dat sommige Fiberklaar-gebieden volledig stilliggen wanneer bijvoorbeeld gemeenten geen stabiele stroom aan vergunningen kunnen of willen geven. Werkploegen moeten fulltime kunnen doorwerken van straat naar straat.
Eind maart zou het akkoord moeten ondertekend zijn, eind juni zouden het BIPT en de Belgische mededingingsautoriteit het akkoord moeten goedgekeurd hebben.
De uitvoering volgt dan in de tweede helft van 2025 of later.
Over de Fiberklaar-gebieden is ook gezegd dat er nu op efficiëntere en dus goedkopere uitrol wordt gewerkt.
Dat kan verklaren dat sommige Fiberklaar-gebieden volledig stilliggen wanneer bijvoorbeeld gemeenten geen stabiele stroom aan vergunningen kunnen of willen geven. Werkploegen moeten fulltime kunnen doorwerken van straat naar straat.
-
- Elite Poster
@Raf1: FK is inderdaad afhankelijk van de willekeur waarmee gemeenten toelatingen geven of weigeren. Ook begrip voor het feit dat FK toelating moet krijgen voor ruimere gebieden en niet 1 straat.
Maar bv. voor een wijk POP in Aalst - stadsdeel buiten de ring, richting Lede / Erpe - zie je ook geen aanvragen voor wijk POP meer verschijnen in het omgevingsloket. Als je daar 'Fiberklaar' ingeeft als zoekterm, kom je zelfs op bepaalde momenten voor heel Vlaanderen geen aanvraag meer tegen ...
M.a.w. als FK geen aanvragen (meer) indient, kunnen ze toch ook niet goedgekeurd worden door steden of zie ik dit verkeerd?
En nog altijd de vraag waarom FK niet met steden overlegt en op voorhand probeert overeen te komen waar 'de politiek' wel mogelijkheden ziet om POP's te plaatsen?
Maar bv. voor een wijk POP in Aalst - stadsdeel buiten de ring, richting Lede / Erpe - zie je ook geen aanvragen voor wijk POP meer verschijnen in het omgevingsloket. Als je daar 'Fiberklaar' ingeeft als zoekterm, kom je zelfs op bepaalde momenten voor heel Vlaanderen geen aanvraag meer tegen ...
M.a.w. als FK geen aanvragen (meer) indient, kunnen ze toch ook niet goedgekeurd worden door steden of zie ik dit verkeerd?
En nog altijd de vraag waarom FK niet met steden overlegt en op voorhand probeert overeen te komen waar 'de politiek' wel mogelijkheden ziet om POP's te plaatsen?
- raf1
- Elite Poster
Het omgevingsloket toont alleen de bouwdossiers als die wettelijk gezien publiek moeten zijn. Tijdens het openbaar onderzoek of op het moment een vergunning pas geweigerd of toegekend is.
Fiberklaar overlegt wel degelijk op voorhand. Maar blijkbaar was er in Aalst een kleine overlapping van de PoP met een wandelpad die als "trage weg" een officieel statuut heeft gekregen bij het informeel vooronderzoek met de stad Aalst "vergeten". Tijdens de officiële procedure is dat dan wel aan het licht gekomen wat dan jammer genoeg uitgedraaid is op een weigering van de vergunning.
Fiberklaar overlegt wel degelijk op voorhand. Maar blijkbaar was er in Aalst een kleine overlapping van de PoP met een wandelpad die als "trage weg" een officieel statuut heeft gekregen bij het informeel vooronderzoek met de stad Aalst "vergeten". Tijdens de officiële procedure is dat dan wel aan het licht gekomen wat dan jammer genoeg uitgedraaid is op een weigering van de vergunning.
-
- Starter Plus
In Edegem waren ze vorige vrijdag (28/02) bezig met het doorblazen van de glasvezel in de Prins Boudewijnlaan (N173). Hieronder heb ik een kaartje gemaakt ter illustratie:
Rode lijn geeft de exacte locatie aan
Er waren 2 bedrijven bezig. JDM Techincs en ELM-COM. Link naar de website van JDM Technics: https://www.jdm-technics.be/
Van ELM-COM kan ik helaas niets vinden. Maar misschien heb ik de naam slecht onthouden.
Aangezien ikzelf al heel lang -zoals velen hier- wacht op een aansluiting, volg ik de ontwikkelingen rond Fiberklaar in deze gemeente. Op de website van Fiberklaar staat het volgende voor Edegem:
In Edegem kunnen we 10.601 adressen aansluiten op het fibernetwerk. De helft van de huishoudens tekenden al in voor een gratis aansluiting.
Het grootste deel van de werken op openbaar domein zijn reeds uitgevoerd. In ongeveer de helft van de gemeente kunnen we ook al woningen aansluiten.
De zones op het kaartje hiernaast verwijzen naar de fibercentrales. Zo’n centrale kan tussen de 2500 en 3000 adressen voorzien van fiber. De vier centrales die Edegem bedienen, zijn actief. In de oranje zone zijn wel nog wat werken nodig om alle woningen met de cabine te verbinden. Daar lopen de huisaansluitingen een beetje vertraging op.
Link: https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/edegem
Aangezien er al een tijdje niets meer te vinden is over de werken (vroeger kon je de planning zien van de werken) van Fiberklaar op de website van de gemeente, veronderstel ik dat de straatwerken volledig rond zijn? Of klopt mijn assumptie niet?
Elke keer als je Fiberklaar en Fiber4Flanders contacteert, wijzen ze met de vinger naar elkaar als het gaat over een aansluiting. Ik weet dus zelfs niet of de blauwe buis al in de straat gelegd is, en de glasvezel al doorgeblazen is. Dit is het laatste antwoord van de dame van Fiberklaar:
Rode lijn geeft de exacte locatie aan
Er waren 2 bedrijven bezig. JDM Techincs en ELM-COM. Link naar de website van JDM Technics: https://www.jdm-technics.be/
Van ELM-COM kan ik helaas niets vinden. Maar misschien heb ik de naam slecht onthouden.
Aangezien ikzelf al heel lang -zoals velen hier- wacht op een aansluiting, volg ik de ontwikkelingen rond Fiberklaar in deze gemeente. Op de website van Fiberklaar staat het volgende voor Edegem:
In Edegem kunnen we 10.601 adressen aansluiten op het fibernetwerk. De helft van de huishoudens tekenden al in voor een gratis aansluiting.
Het grootste deel van de werken op openbaar domein zijn reeds uitgevoerd. In ongeveer de helft van de gemeente kunnen we ook al woningen aansluiten.
De zones op het kaartje hiernaast verwijzen naar de fibercentrales. Zo’n centrale kan tussen de 2500 en 3000 adressen voorzien van fiber. De vier centrales die Edegem bedienen, zijn actief. In de oranje zone zijn wel nog wat werken nodig om alle woningen met de cabine te verbinden. Daar lopen de huisaansluitingen een beetje vertraging op.
Link: https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/edegem
Aangezien er al een tijdje niets meer te vinden is over de werken (vroeger kon je de planning zien van de werken) van Fiberklaar op de website van de gemeente, veronderstel ik dat de straatwerken volledig rond zijn? Of klopt mijn assumptie niet?
Elke keer als je Fiberklaar en Fiber4Flanders contacteert, wijzen ze met de vinger naar elkaar als het gaat over een aansluiting. Ik weet dus zelfs niet of de blauwe buis al in de straat gelegd is, en de glasvezel al doorgeblazen is. Dit is het laatste antwoord van de dame van Fiberklaar:
Ik denk dat mijn volgende stap zal zijn om contact te zoeken met de mensen van JDM Technics en ELM-COM. Want ik denk dat zowel de medewerkers van Fiberklaar als die van Fiber4Flanders het gewoon zelf niet meer weten.Uw adres staat niet in onze lijst van aansluitbare adressen en daarom kunnen wij hier momenteel geen aansluiting leggen.
Laatst gewijzigd door dot1x 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Hoi,
het zal Eli-Com zijn, deze werken in onderaanneming voor Jacops die normaal gezien voor Edegem de hoofdaannemer was.
Zij kregen/krijgen de moeilijkere installaties van Jacops doorgeschoven.
Als je wilt geef ik de contactgegevens door van hen, ze hebben bij mij de installatie komen doen destijds.
het zal Eli-Com zijn, deze werken in onderaanneming voor Jacops die normaal gezien voor Edegem de hoofdaannemer was.
Zij kregen/krijgen de moeilijkere installaties van Jacops doorgeschoven.
Als je wilt geef ik de contactgegevens door van hen, ze hebben bij mij de installatie komen doen destijds.
-
- Starter Plus
Hallo!
Bedankt voor je reactie, het was inderdaad ELI-COM
Klopt het dat ze nog maar recent actief zijn? Hun website geeft "coming soon" aan.
En ik ontvang met veel plezier de contactgegevens! Stuur maar een PM.
Bedankt voor je reactie, het was inderdaad ELI-COM

Klopt het dat ze nog maar recent actief zijn? Hun website geeft "coming soon" aan.
En ik ontvang met veel plezier de contactgegevens! Stuur maar een PM.
- raf1
- Elite Poster
Je kijkt beter op https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart Er zijn in Edegem momenteel nog grondwerken vergund tot in mei en juni.dot1x schreef: 2 maanden geleden Aangezien er al een tijdje niets meer te vinden is over de werken (vroeger kon je de planning zien van de werken) van Fiberklaar op de website van de gemeente, veronderstel ik dat de straatwerken volledig rond zijn? Of klopt mijn assumptie niet?
-
- Elite Poster
Blijkbaar zorgt FK zelf ook voor veel vertraging en wantrouwen bij gemeentebesturen. Vandaag las ik nog dit artikel in 'Het Nieuwsblad'.raf1 schreef: 3 maanden geleden
Dus extra-efficiëntie zal zeker nodig zijn want dit artikel getuigt niet van een éénmalig feit. Persoonlijk vraag ik me af of de fiber-uitrol in België - een voorschoot groot - niet stilaan de allures krijgt van een mislukt project ... Het werken met aannemers die werken uitbesteden aan onderaannemers die deze op hun beurt weer uitbesteden aan 'onder-onderaannemers' en zo nog verder, is dit al geen belangrijke oorzaak van problemen.
Ook het totaal gebrek aan samenwerking met alle operatoren als het gaat over uitrol van fiber-infrastructuur van in den beginne, vind ik persoonlijk du jamais vu. 2x tot 3x infrastructuurwerken (Eurofiber meegerekend) voor eenzelfde technologie in een land dat niet groter is dan een speld op de wereldkaart, lijkt me grenzend aan de waanzin en weinig efficiënt en budgettair doordacht.
Hier in meerdere straten in de buurt, passeren er nu kabels voor én Wyre én PX én Eurofiber terwijl er in die straten hooguit 2 à 3 potentiële business klanten zijn (dit laatste natuurlijk als het gaat over Eurofiber). Il faut le faire toch !?
@Raf1: bij welke instantie of op welke site / bron, kan je nu finaal zicht krijgen op aanvragen / plaatsingen van wijk POP's door FK of gebeurt dit nu echt allemaal in de 'donkere achterkamers'. Hier van een gemeenteraadslid vernomen dat er nooit een wijk POP zal komen in Park Ter Linden (waarvan kasteel aangekocht door een gemeenteraadslid hier

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 19 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/06 ... jdelijk-s/
Een beetje vreemd dat Proximus een tijdelijke opschorting krijgt, maar DIGI niet terwijl ze ook de regels niet deftig volgen.Het gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe schorst de aanleg van glasvezel door Proximus op haar grondgebied met een maand. Een onderaannemer heeft zich niet gehouden aan de voorwaarden van de toegekende vergunningen. Dat meldt de gemeente via haar website.
ISP+TV: TN
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 25 keer
Heb jij dan misschien weet van klachten (in verband met niet-naleving van de voorwaarden) over DIGI in Sint-Lambrechts-Woluwe?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- raf1
- Elite Poster
Fiberklaar dient een bouwaanvraag in bij de gemeente. Zo'n aanvraag wordt behandeld door het schepencollege. De besluiten van het schepencollege zijn publiek:koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geledenbij welke instantie of op welke site / bron, kan je nu finaal zicht krijgen op aanvragen / plaatsingen van wijk POP's door FK
bron: https://raadpleeg-aalst.onlinesmartciti ... .8625.56472024_CBS_01835 - OMV_2023165689 - 2023/1107 - Omgevingsvergunning - oprichten van een pre-gemonteerde cabine voor de aanleg van een glasvezelnetwerk - 9300 Aalst, Raffelgemstraat 18, 2de afdeling, sectie C, nummer 497C3 - Fiberklaar bv - Weigering
Daarnaast is het volledige dossier van de bouwaanvraag publiek tijdens het openbaar onderzoek en kortstondig wanneer er een beslissing genomen is: https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... ronderzoek en https://aalst.be/bestuur-en-participati ... zelnetwerk
Voor een PoP die geplaatst wordt op openbaar domein of eigendom van de gemeente moet de gemeenteraad ofwel een recht van opstal goedkeuren ofwel een stukje grond waarop de cabine komt verkopen. In de notulen van de gemeenteraad zal je die beslissing dan ook kunnen nalezen.
Of een PoP uiteindelijk effectief geplaatst wordt, is een beslissing van Fiberklaar. Mogelijks zullen een aantal geplande Fiberklaar-cabines binnen het toekomstige samenwerkingsverband met Wyre vallen en dan bestaat de mogelijkheid dat Fiberklaar daar alle plannen annuleert.
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor de eens te meer heldere uitleg Raf.
Ik kijk inderdaad regelmatig naar 'bekendmakingen Stad Aalst' en in het 'Omgevingloket' maar daar verschijnt al een half jaar totaal niets nieuws meer voor onze wijk. Als je 'technische cabine' of 'glasvezelenetwerk' of 'Fiberklaar' als zoekterm ingeeft, verschijnt zelfs voor heel 'groot Aalst' totlaal niets meer. Lijkt alsof alles compleet stil ligt. Als je de stavaza op de PX-site voor mijn adres checkt, dan krijg je te lezen dat ze in de laatste fase zitten. Over desinformatie gesproken.
Bij FK had men mij meegedeeld in augustus vorig jaar dat men direct - gezien de weigering voor Park TL - een nieuwe vraag voor een cabine ging initiëren voor een cabine op de hoek van de Terlindenstraat en Biekorfstraat. Daar is inderdaad ruimte voor een wijk-POP maar ook hier uiteraard, niets te vinden in notulen van de bijeenkomsten van het gemeentebestuur, noch het omgevingsloket. Dat spoor is dus duidelijk verlaten m.i.
Bijgevolg denk ik dat we in het door u vermelde traject zitten van alles on hold in afwachting van het nakend samenwerkingsverband met 'Wyre'. Zoals reeds vermeld, vernam een buur van FK dat men opnieuw 'Park Ter Linden' als lokatie voor een wijk-POP beoogt maar aangezien het kasteel in het park aangekocht is door een gemeenteraadslid, tevens Vlaams Parlementslid, denk ik dat de kans nihil is dat daar een technische FK-cabine zal komen. Bij FK hebben ze dus vermoedelijk mijn buur met het scenario van vorig jaar - nl. geactiveerde POP in augustus op die lokatie, zoals toen beoogd - als kluitje in het riet gestuurd.
Het blijft heel complex ook voor niet-technisch geschoolde mensen. Zelfs bij PX heb je de PX-polygoon en de FK-infrastructuur / -technologie. Voor 'Wyre' worden andere kabels gelegd, opnieuw gebaseerd op een enigszins andere technologie.
Mag ik dan concluderen dat aangelegde Wyre multiducts alsnog kunnen aangesloten worden finaal op Wijk POP's van FK en vice versa?
Verder ook vragen bij het feit dat het samenwerkingsverband de uitrol van fiber zal versnellen want van TN krijg ik maandelijks een schrijven dat ik nog ettelijke jaren goed zit bij hen met hun fiber to coax-end snelheden die het equivalent zijn van ander fiber-operatoren. Als ik de download- en upload snelheden vergelijk, kom ik met mijn mathematica toch tot een andere conclusie.
Ook hier is TN nog altijd op zoek naar wat zij noemen 'de schuldige' voor ingress op hun coax netwerk in de buurt. Het aantal drop outs van modems is al sterk verminderd maar toch zijn er nog altijd 1 à 2 x problemen in de week die maken dat je - soms meermaals - opnieuw alles moet opstarten en soms een uur tijd en meer verliest om toch alles weer aan de praat te krijgen. TN swat team zegt dat het zoeken is naar een speld in een hooimeid en dat de oorzaak bv. een modem kan zijn die gebridged staat naar niet conforme AP's bij iemand. Nog eens een compensatie gehad van 100€ maar in het kader van thuiswerk en wachtdiensten is dat een druppel op een hete plaat.
En finaal zeggen ze van het swat-team met een brede smile: met glasvezel zal er van ingress geen sprake meer zijn en zullen al die problemen die je nu hebt, van de baan zijn. Heb geantwoord dat je natuurlijk wel eerst op fiber moet kunnen aangesloten worden ....
Ik kijk inderdaad regelmatig naar 'bekendmakingen Stad Aalst' en in het 'Omgevingloket' maar daar verschijnt al een half jaar totaal niets nieuws meer voor onze wijk. Als je 'technische cabine' of 'glasvezelenetwerk' of 'Fiberklaar' als zoekterm ingeeft, verschijnt zelfs voor heel 'groot Aalst' totlaal niets meer. Lijkt alsof alles compleet stil ligt. Als je de stavaza op de PX-site voor mijn adres checkt, dan krijg je te lezen dat ze in de laatste fase zitten. Over desinformatie gesproken.
Bij FK had men mij meegedeeld in augustus vorig jaar dat men direct - gezien de weigering voor Park TL - een nieuwe vraag voor een cabine ging initiëren voor een cabine op de hoek van de Terlindenstraat en Biekorfstraat. Daar is inderdaad ruimte voor een wijk-POP maar ook hier uiteraard, niets te vinden in notulen van de bijeenkomsten van het gemeentebestuur, noch het omgevingsloket. Dat spoor is dus duidelijk verlaten m.i.
Bijgevolg denk ik dat we in het door u vermelde traject zitten van alles on hold in afwachting van het nakend samenwerkingsverband met 'Wyre'. Zoals reeds vermeld, vernam een buur van FK dat men opnieuw 'Park Ter Linden' als lokatie voor een wijk-POP beoogt maar aangezien het kasteel in het park aangekocht is door een gemeenteraadslid, tevens Vlaams Parlementslid, denk ik dat de kans nihil is dat daar een technische FK-cabine zal komen. Bij FK hebben ze dus vermoedelijk mijn buur met het scenario van vorig jaar - nl. geactiveerde POP in augustus op die lokatie, zoals toen beoogd - als kluitje in het riet gestuurd.
Het blijft heel complex ook voor niet-technisch geschoolde mensen. Zelfs bij PX heb je de PX-polygoon en de FK-infrastructuur / -technologie. Voor 'Wyre' worden andere kabels gelegd, opnieuw gebaseerd op een enigszins andere technologie.
Mag ik dan concluderen dat aangelegde Wyre multiducts alsnog kunnen aangesloten worden finaal op Wijk POP's van FK en vice versa?
Verder ook vragen bij het feit dat het samenwerkingsverband de uitrol van fiber zal versnellen want van TN krijg ik maandelijks een schrijven dat ik nog ettelijke jaren goed zit bij hen met hun fiber to coax-end snelheden die het equivalent zijn van ander fiber-operatoren. Als ik de download- en upload snelheden vergelijk, kom ik met mijn mathematica toch tot een andere conclusie.
Ook hier is TN nog altijd op zoek naar wat zij noemen 'de schuldige' voor ingress op hun coax netwerk in de buurt. Het aantal drop outs van modems is al sterk verminderd maar toch zijn er nog altijd 1 à 2 x problemen in de week die maken dat je - soms meermaals - opnieuw alles moet opstarten en soms een uur tijd en meer verliest om toch alles weer aan de praat te krijgen. TN swat team zegt dat het zoeken is naar een speld in een hooimeid en dat de oorzaak bv. een modem kan zijn die gebridged staat naar niet conforme AP's bij iemand. Nog eens een compensatie gehad van 100€ maar in het kader van thuiswerk en wachtdiensten is dat een druppel op een hete plaat.
En finaal zeggen ze van het swat-team met een brede smile: met glasvezel zal er van ingress geen sprake meer zijn en zullen al die problemen die je nu hebt, van de baan zijn. Heb geantwoord dat je natuurlijk wel eerst op fiber moet kunnen aangesloten worden ....
- raf1
- Elite Poster
Technisch kan alles, de technologie is dezelfde: lege plastic buisjes met binnendiameter 10 mm waar je eender welk type kabel kan doorblazen waarin slechts 2 of zelfs honderden haarfijne glasvezeltjes zitten met elk een capaciteit van tientallen Gbits en op termijn zelfs veel meer.Mag ik dan concluderen dat aangelegde Wyre multiducts alsnog kunnen aangesloten worden finaal op Wijk POP's van FK en vice versa?
Maar strategisch/commercieel en juridisch gezien willen beide bedrijven toch maximale controle houden over hun eigen infrastructuur.
Een toekomstige samenwerking zal dus beperkt blijven tot juridisch strikt afgelijnde interconnectiepunten.
In principe gaat dat dan om de hoofdPoP's van Fiberklaar. De wijkPoP's zijn (voorlopig althans) het exclusieve terrein van Fiberklaar. Als Wyre per se een interconnectie wil vanaf een wijkPoP zullen ze een grote bovengrondse straatkast of grote ondergrondse put naast een wijkPoP moeten installeren en een aantal fibervezels bij Fiberklaar huren naar de hoofdPoP.
Vergeet ook niet dat de toekomstige FttH-samenwerking zal beperkt blijven tot maximaal 2 miljoen adressen. Op alle andere adressen zullen Wyre en Proximus/Fiberklaar volledig eigen netwerken onderhouden of aanleggen en concurreren. Vandaag is het totaal onduidelijk op welke adressen de toekomstige samenwerking impact zal hebben.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Het is me vandaag opgevallen hoe alles rond fiber is stilgevallen van Fiberklaar.
Dit bewijst toch maar wéér hoe complex ze (onze ISO’s) het maken en hoever BE achterop hinkelt op technologisch vlak qua telecom.
Drukke wegen (hoofdbanen) zullen wel nog fiber zien. Maar kvraag me af of kleinere gemeenten fiber ooit wel gaan zien.
Dit bewijst toch maar wéér hoe complex ze (onze ISO’s) het maken en hoever BE achterop hinkelt op technologisch vlak qua telecom.
Drukke wegen (hoofdbanen) zullen wel nog fiber zien. Maar kvraag me af of kleinere gemeenten fiber ooit wel gaan zien.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 12 keer
Mij is zelfs opgevallen dat de site van Fiberklaar minder positief is. Mijn adres stond lange tijd op de site dat de aanleg bezig is, ondertussen is dit geworden: Hoewel we je stad of gemeente klaarmaken voor een bliksemsnel en stabiel fibernetwerk, kunnen we jouw adres helaas nog niet aansluiten. Dat komt omdat je woning of zaak buiten het gebied valt waar we nu fiber (gaan) aanleggen.
- raf1
- Elite Poster
"Alles stilgevallen" is overdreven.
Het is bekend dat de footprint van Fiberklaar sinds 25 juli 2024 gehalveerd is tot 800 000 adressen tegen eind 2028 en dat Wyre zal instaan voor 1,2 miljoen andere Vlaamse adressen in gebieden met gemiddelde bevolkingsdichtheid.
Fiberklaar zal die 800 000 adressen effectief realiseren, de rest is de verantwoordelijkheid van Wyre.
Voor Proximus betekent dit evenwel dat ze momenteel in Wallonië sneller fiber uitrollen dan in Vlaanderen.
Hopelijk wordt dit jaar duidelijk op hoeveel adressen Wyre effectief fiber uitrolt.
In 2024 rolde Proximus (inclusief Fiberklaar/Unifiber) voor 475 000 adressen fiber uit.
Het is bekend dat de footprint van Fiberklaar sinds 25 juli 2024 gehalveerd is tot 800 000 adressen tegen eind 2028 en dat Wyre zal instaan voor 1,2 miljoen andere Vlaamse adressen in gebieden met gemiddelde bevolkingsdichtheid.
Fiberklaar zal die 800 000 adressen effectief realiseren, de rest is de verantwoordelijkheid van Wyre.
Voor Proximus betekent dit evenwel dat ze momenteel in Wallonië sneller fiber uitrollen dan in Vlaanderen.
Hopelijk wordt dit jaar duidelijk op hoeveel adressen Wyre effectief fiber uitrolt.
In 2024 rolde Proximus (inclusief Fiberklaar/Unifiber) voor 475 000 adressen fiber uit.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Bij mij ook, het stond geplanned voor de tweede helft van 2022 en nu staat er niet eens meer dat er plannen zijn voor de aanleg (buiten het gebied).Nordic schreef: 2 maanden geleden Mij is zelfs opgevallen dat de site van Fiberklaar minder positief is. Mijn adres stond lange tijd op de site dat de aanleg bezig is, ondertussen is dit geworden: Hoewel we je stad of gemeente klaarmaken voor een bliksemsnel en stabiel fibernetwerk, kunnen we jouw adres helaas nog niet aansluiten. Dat komt omdat je woning of zaak buiten het gebied valt waar we nu fiber (gaan) aanleggen.
Ze waren toen zelfs de straat aan het open breken en er stonden van die rollen met fiberkabel, maar de straten zijn al weer een paar jaar dicht

@raf1 Dat klinkt alsof fiberklaar hier nooit meer terug gaat komen en ik moet wachten op telenet (die ook geen concrete plannen heeft

-
- Elite Poster
Nogmaals, this is Belgium. Veel bla bla maar weinig ... Wat de uitrol van glasvezel betreft, is het zelfs aan de rand van grotere steden - in deze Aalst - huilen met de pet op.
HIer werd gestart met de fiber uitrol in maart 2023. Ik zou aansluitbaar moeten geweest zijn in september 2023 volgens de initiële planning. Tot op heden: duct-kabel zowel onder als boven de grond (vastgebonden aan verkeersborden of regenpijpen aan gevels). Verder niets.
Plaatsing van een wijk POP werd voor onze omgeving geweigerd. Toeval of niet, de desbetreffende locatie is deze waar een zeer bekend Aalsters NVA- Vlaams Parlementslid, eigenaar is van het kasteel in de directe buurt.
Als de telenet-coax het doet, is dat allemaal niet zo erg maar hier: geen VDSL aansluitingen meer voor PX hier gezien een gekende koper-storing die men niet meer wel oplossen met de komst van PX fiber in het jaar? én verder Telenet dat hopeloos op zoek is naar de oorzaak van ondertussen al 3 jaar aanhoudende storingen.
Inderdaad, op de site van FK zie ik voor onze regio nog aankondigingen over info-vergaderingen daterend van februari 2023. Verder niets nieuws. Ook hier niet de minste beweging dus.
Als ik een check doe m.b.t. beschikbaarheid van fiber op mijn adres dan krijg ik hetzelfde bericht van Nordic i.t.t. de vroegere "hoera-boodschap" met de mededeling dat fiber binnenkort beschikbaar zou zijn. Maar als ik dan klik op de link hoe de werken bij mij eveolueren dan krijg ik dit. Bij de klantendienst van PX zeggen ze dan nog dat fiber zeer vlug voor mij beschikbaar zal zijn omdat de werken zich zo goed als in een laatste fase bevinden. Il faut le faire !
Je kan ook nergens - noch bij FK, noch bij PX - terecht voor enige info over een planning (al ware het maar bij benadering) voor de verder afwerking van het glasvezelnetwerk. Op tal van sites waar je iets zou kunnen terugvinden - met dank aan Raf1 voor deze mogelijke infobronnen - vind je ook geen nieuwe aanvragen voor plaatsing van FK- glasvezel infrastructuur.
EDIT: als ik dan kijk met welk ongelooflijk tempo Eurofiber hier zijn netwerkt uitrolt, dan kan je FK alleen maar als een bende sukkels beschouwen. Mijn buur - een middelgrote aannemer van elektriciteitswerken - heeft 3 weken geleden vastgesteld op de site van Eurofiber dat hij aansluitbaar is. Voor eind april zal hij aangesloten zijn op dit netwerk, zo is hem meegedeeld. De prijzen zijn natuurlijk niet mals. Spijtig genoeg behoren particulieren niet tot de scope van Eurofiber.
Hopen op 'Wyre' hoef je zeker niet te doen, tenzij je in de kustregio woont. Een TN-insider heeft me meegedeeld dat om één of andere reden 'Wyre' prioritair zou opteren voor de kustgemeenten op korte termijn met het oog op glasvezel uitrol.
Ook heb ik regelmatige contact met een kennis die een verantwoordelijke commerciële functie heeft bij PX en ook binnen haar diensten verneemt men niets meer over planning wat de verdere uitrol van glasvezel betreft ...
Voor TN is de uitrol van glasvezel i.m.o. geen urgente issue meer omdat: "it s**** bij PX en FK". Internetgebruikers zijn van hen afhankelijk als ze internetsnelheden willen die hoger zijn dat wat koper momenteel te bieden heeft. So why hurry?
En die samenwerking tussen PX en TN is ook al beperkt - cf. de zeer betrouwbare en accurate info die Raf altijd aanlevert - en verder: daar raken ook maar geen concrete details over gekend.
En dan spreek men over hoogtechnologische tijden en ontwikkelingen ??????? 't Zal dan toch niet in België zijn.
Persoonlijk denk ik dat mijn woning ooit aansluitbaar zal zijn op fiber maar ik denk niet dat dat de eerste jaren zal zijn.
HIer werd gestart met de fiber uitrol in maart 2023. Ik zou aansluitbaar moeten geweest zijn in september 2023 volgens de initiële planning. Tot op heden: duct-kabel zowel onder als boven de grond (vastgebonden aan verkeersborden of regenpijpen aan gevels). Verder niets.
Plaatsing van een wijk POP werd voor onze omgeving geweigerd. Toeval of niet, de desbetreffende locatie is deze waar een zeer bekend Aalsters NVA- Vlaams Parlementslid, eigenaar is van het kasteel in de directe buurt.
Als de telenet-coax het doet, is dat allemaal niet zo erg maar hier: geen VDSL aansluitingen meer voor PX hier gezien een gekende koper-storing die men niet meer wel oplossen met de komst van PX fiber in het jaar? én verder Telenet dat hopeloos op zoek is naar de oorzaak van ondertussen al 3 jaar aanhoudende storingen.
Inderdaad, op de site van FK zie ik voor onze regio nog aankondigingen over info-vergaderingen daterend van februari 2023. Verder niets nieuws. Ook hier niet de minste beweging dus.
Als ik een check doe m.b.t. beschikbaarheid van fiber op mijn adres dan krijg ik hetzelfde bericht van Nordic i.t.t. de vroegere "hoera-boodschap" met de mededeling dat fiber binnenkort beschikbaar zou zijn. Maar als ik dan klik op de link hoe de werken bij mij eveolueren dan krijg ik dit. Bij de klantendienst van PX zeggen ze dan nog dat fiber zeer vlug voor mij beschikbaar zal zijn omdat de werken zich zo goed als in een laatste fase bevinden. Il faut le faire !
Je kan ook nergens - noch bij FK, noch bij PX - terecht voor enige info over een planning (al ware het maar bij benadering) voor de verder afwerking van het glasvezelnetwerk. Op tal van sites waar je iets zou kunnen terugvinden - met dank aan Raf1 voor deze mogelijke infobronnen - vind je ook geen nieuwe aanvragen voor plaatsing van FK- glasvezel infrastructuur.
EDIT: als ik dan kijk met welk ongelooflijk tempo Eurofiber hier zijn netwerkt uitrolt, dan kan je FK alleen maar als een bende sukkels beschouwen. Mijn buur - een middelgrote aannemer van elektriciteitswerken - heeft 3 weken geleden vastgesteld op de site van Eurofiber dat hij aansluitbaar is. Voor eind april zal hij aangesloten zijn op dit netwerk, zo is hem meegedeeld. De prijzen zijn natuurlijk niet mals. Spijtig genoeg behoren particulieren niet tot de scope van Eurofiber.
Hopen op 'Wyre' hoef je zeker niet te doen, tenzij je in de kustregio woont. Een TN-insider heeft me meegedeeld dat om één of andere reden 'Wyre' prioritair zou opteren voor de kustgemeenten op korte termijn met het oog op glasvezel uitrol.
Ook heb ik regelmatige contact met een kennis die een verantwoordelijke commerciële functie heeft bij PX en ook binnen haar diensten verneemt men niets meer over planning wat de verdere uitrol van glasvezel betreft ...
Voor TN is de uitrol van glasvezel i.m.o. geen urgente issue meer omdat: "it s**** bij PX en FK". Internetgebruikers zijn van hen afhankelijk als ze internetsnelheden willen die hoger zijn dat wat koper momenteel te bieden heeft. So why hurry?
En die samenwerking tussen PX en TN is ook al beperkt - cf. de zeer betrouwbare en accurate info die Raf altijd aanlevert - en verder: daar raken ook maar geen concrete details over gekend.
En dan spreek men over hoogtechnologische tijden en ontwikkelingen ??????? 't Zal dan toch niet in België zijn.
Persoonlijk denk ik dat mijn woning ooit aansluitbaar zal zijn op fiber maar ik denk niet dat dat de eerste jaren zal zijn.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 57 keer
Op Fiberklaar kan je niet meer vertrouwen, dat is wel duidelijk, maar een epistel van koenraaddeconinck, daar zetten we onze klok op gelijk.
Alle begrip voor je situatie, zeker niet leuk, maar ik begrijp echt niet wat je wil bereiken met 100 keer hier jouw boodschap te herhalen
Alle begrip voor je situatie, zeker niet leuk, maar ik begrijp echt niet wat je wil bereiken met 100 keer hier jouw boodschap te herhalen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Dan ben je al een heel eind geraakt... hier is zelfs van de duct-kabel geen spoor te bekennen.koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden HIer werd gestart met de fiber uitrol in maart 2023. Ik zou aansluitbaar moeten geweest zijn in september 2023 volgens de initiële planning. Tot op heden: duct-kabel zowel onder als boven de grond (vastgebonden aan verkeersborden of regenpijpen aan gevels). Verder niets.
Buiten wat telefoontjes en een dame die meer dan een jaar geleden wat foto's is komen nemen voor de binnen installatie is het hier doodstil.