Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

raf1 schreef: 02 okt 2024, 20:45
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Ze werken blijkbaar in 7 zones met 6 wijkkasten.
Zeven zones betekent altijd zeven PoPs. In Blankenberge zullen BLAGE-04 en BLAGE-06 hoogstwaarschijnlijk achter de witte muurtjes aan weerszijden van de ingang van het Sport Vlaanderen-domein in de Koning Boudewijnlaan komen.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Met die kleurtjes, wat ik zelf vrij onduidelijk vind want sommige trekken gewoon op elkaar, doelen ze vermoedelijke op "BLAGE-01", "BLAGE-02" en "BLAGE-03".
Klopt, dat zijn de eerste drie zones (samen met nog twee zones in Wenduine) die afgewerkt zullen worden.
De lichtblauwe zone is BLAGE-01 met de wijkPoP aan speelplein De Vitamine.
De felgroene zone is BLAGE-02 met de wijkPoP aan het Bevrijdingsplein.
De roze zone is BLAGE-03 met de hoofdPoP in de Vlaamsestraat.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06De PoP voor zone 4 staat er, al een hele poos zelfs.
Het kaartje is niet heel duidelijk, maar ik vermoed dat je BLAGE-03 in de Vlaamsestraat bedoelt.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Die voor zone 7 heb ik nog niet gevonden.
BLAGE-07 behoort tot de tweede fase en de wijkPoP zou op een parking aan Speelplein 't Veermeer komen, ingang via de Zeebruggelaan. Geen idee of die PoP er al staat.

Ik heb geen idee wat er voor vertraging zorgt in Blankenberge, maar Fiberklaar is 100% afhankelijk van vergunningen van het stadsbestuur om werken op openbaar domein te kunnen uitvoeren. Je kan altijd eens vragen aan het stadsbestuur voor welke straten Fiberklaar een vergunning heeft en welke vergunningen er zijn geweigerd en waarom.
Bedankt voor deze verduidelijking. Maar als inwoner van Blankenberge vind ik het ook wel erg traag gaan! Mijn straat werd meer dan anderhalf jaar geleden open gebroken, men kwam kort daarna op 14 feb 2023 ook langs om te kijken waar de kabel binnen te trekken. Ik kreeg een mooi rapport per e-mail, maar daarna bleef het stil.

Het enige wat me opviel is dat sinds voor het bouwverlof er een nummer werd geschilderd op het "putdeksel hier om de hoek". Kruising Van Audenaardestraat en Zuidlaan. Daar staat in het blauw 725 op geschilderd. Iemand die weet wat het wil zeggen.

Hopelijk komt er snel schot in de zaak, want Digi gaat binnenkort ook lanceren!
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer
  • Citeer
  • Citeer

Men markeert putdeksels als er werken moeten uitgevoerd worden. Wellicht wordt er in dit stadium van de aanleg glasvezel geblazen vanaf de PoP tot in die put (eindverdeelpunt of EVP). Het nummer zal overeenkomen met een nummer op een plannetje dat de "blaasploeg" krijgt.
Daarna kan men aan de huisaansluitingen beginnen. Woning per woning de microduct binnenbrengen en fiber erdoor blazen vanaf het EVP.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

ToMiKoN schreef: 21 okt 2024, 20:26 Hopelijk komt er snel schot in de zaak, want Digi gaat binnenkort ook lanceren!
Het DIGI fiber aanbod zal de eerste jaren nog zeer beperkt zijn (en enkel in drukke regio's)... daar zou ik dus zeker niet op hopen.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Tazmanian79 schreef: 16 okt 2024, 17:58 Bij mij gingen ze vorige week de kabel het huis komen brengen, stond gepland in de namiddag.
Om 10 h komt er iemand van Fiberklaar langs ... " waar is de kabel binnen gebracht want ik kom het bakje aansluiten' ....
Ik van euh ... nog nergens dat komen ze vanmiddag doen. 'ha ok dan zullen ze mij te vroeg gestuurd hebben, ik bel even met de planning'.
Vraag van ze komen dan toch nog zeker vanmiddag hé "jaja ..."

Hele namiddag niemand gezien.
Om 16h30 dan maar gebeld waar ze bleve. 'Ha oei, dat zal niet meer voor vandaag zijn, en we kunnen de technieker niet bereiken'.
Dag verlof genomen voor niets dus. Nieuwe poging 24/10 ....
Wat een ongelooflijke professionele amateurs zijn ze bij Fiberklaar.

Staan ze hier om de kabel aan te sluiten. Beginnen ze de kabel via de wachtbuis van binnen naar buiten te steken ...
Na 10 min ... ja sorry we kunnen eigenlijk niets doen want de fiber in de straat is nog niet doorgeblazen ..

Echt wtf ... tweede keer speciaal voor thuis gebleven voor niets. Want een bende sukkels!
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Ik zie op https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart dat er nog grondwerken vergund zijn in Grembergen tot 19 maart 2025.
Dus best je huisaansluiting niet pushen door zelf te bellen, dat is zinloos. Blijkbaar is het netwerk in de straat nog niet klaar. Mogelijks hebben aannemers foute informatie doorgegeven waardoor Fiberklaar toch al huisaansluitingen inplant. Ik denk dat ze bij Fiberklaar dringend eens hun hele database en procedures moeten uitmesten.

Op https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/dendermonde staat er ook nog geen statusupdate met informatie of de PoP-locaties al geactiveerd zijn. In het slechtste geval is de wijkPoP nog niet actief en heeft het zeker geen zin om je huisaansluiting te laten installeren.

Ik veronderstel dat er in de lente van 2025 wel meer informatie beschikbaar zal zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

Blijkbaar resulteert de overname van FK door PX niet (direct) in + effecten ... Waarschijnlijk gaat dit ook gepaard met kinderziekten en complicaties. Ook ontevreden werknemers: misschien reorganisatie met andere arbeidsvoorwaarden ook, resulterend in gedemotiveerd / gefrustreerd personeel ???

Verder dan nog de rol van de gemeentesturen: in de ene regent het goedkeuringen voor POP-plaatsingen (hier bv. Lede en Wichelen in de buurt), bij de andere wordt de knip erop gezet en bij nog een andere gaat het soms vrij vlot en dan zijn er weer 'njet-periodes' (bv. hier in Aalst). Hopelijk gaat het allemaal iets beter in het post- verkiezingstijdperk ...

FK maakt er niet alleen een mesthoop van. De reeds vermelde gemeentebesturen - en dus 'de politiek' - dragen dus ook (weer) hun rots (en geen steentje) bij.

Hier ook weer een staal: ze hebben 2 maanden geleden ongeveer, duct kabel gestoken hier en in meerdere omliggende straten alsook eindverdeelpunten voorzien maar ... op meerdere plaatsen steekt de duct kabel gewoon nog een meter boven het voetpad uit, vastgebonden aan een verkeerslicht of -paal of opgerold en samengehouden met zeer straffe plaktape ... wachtend op een wijk POP zeker ?

Als ik dan luister naar een collega die uitgeweken is naar Friesland om daar op het afgelegen platteland te gaan wonen en zie hoe de uitrol daar verloopt, tja ... dan hebben we als Belgen ook in deze redenen om ons zelf minstens een in vraag te stellen ...
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

raf1 schreef: 25 okt 2024, 11:33 Dus best je huisaansluiting niet pushen door zelf te bellen, dat is zinloos. Blijkbaar is het netwerk in de straat nog niet klaar.
Ik heb ook zelf helemaal niet gebeld, ze hebben mij gecontacteerd met de vraag om de kabel te komen aansluiten :bang: :bang: :bang:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Tazmanian79 schreef: 25 okt 2024, 12:28
raf1 schreef: 25 okt 2024, 11:33 Dus best je huisaansluiting niet pushen door zelf te bellen, dat is zinloos. Blijkbaar is het netwerk in de straat nog niet klaar.
:beerchug:
Ik heb ook zelf helemaal niet gebeld, ze hebben mij gecontacteerd met de vraag om de kabel te komen aansluiten :bang: :bang: :bang:
Idem Proximus. Ik heb al 5 telefoons gehad over mijn fiber-abonnement en er is hier zelfs nog geen wijk-POP. :beerchug:
En mocht Telenet hier kunnen zorgen voor stabiele services, dan hoef ik eigenlijk helemaal geen fiber. Zo ook gezegd aan de PX-medewerker samen met de - herhaalde - vraag om mij niet meer te contacteren tenzij het is bij effectieve mogelijkheid om mij aan te sluiten en fiber-services te leveren.

Je hoeft zelf niet te pushen ... FK en PX doen het zelf en dan nog met niets op zak.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Gewoon ter illustratie: nu ook tel. gecontacteerd door EDPNET en Fastfiber (zowel vial tel. als mail) met de vraag om een afspraak te maken voor bestelling van een fiber pack bij hen. Zelf heb ik nooit contact gehad of iets op een website achter gelaten over mijn eventuele interesse in fiber, noch coördinaten doorgespeeld via tel. of mail.

Geeft FK die zelf door aan potentiële providers?

Nogmaals, je hoeft echt zelf niet te pushen maar nogmaals, hier is er zelfs nog geen wijk-pop dus ik reken op niet veel het eerstvolgende jaar en toch wordt er vanuit alle hoeken en kanten al aangedrongen zonder dat ze eigenlijk zelf iets kunnen aanbieden wegens ontbrekende technische infrastructuur ... Het is alsof ze een wagen willen verkopen waarvan de motor nog niet gefabriceerd is ...
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Collega van mij heeft ook mail ontvangen van Fastfiber. Heeft enkel mail ingegeven bij Fiberklaar om fiber te bestellen in zijn regio.
Fiberklaar zal mailadres wel doorspelen aan de ISP's die op Fiberklaar zitten (vermoed ik).
Volgens mij werkt de mailing gewoon dat een ganse gemeente die mail krijgt, omdat ze ervanuit gaan dat die ganse gemeente fiber kan aanvragen/gebruiken, maar in jouw geval is er vertraging in specifieke regio van de stad. Dus het komt dan ook zeer raar over voor jou.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Tja, allemaal zeer raar maar nogmaals, FK is niet de enige die schuld treft. Hier is het het gemeentebestuur dat beginnen tegendraads doen is voor het afleveren va omgevingsvergunningen ...

Waarom kunnen gemeentebesturen zelf geen lokaties vooropstellen waar desgevallend wijk-POP's kunnen geplaatst worden?

Ondertussen bevestiging gekregen van TN dat ze hier nu uiteindelijk toch een SWAT-technicus gaan inschakelen ... Mocht TN weer de vroegere stabiliteit kunnen bieden dan denk ik dat ik FK en aanhang alsnog aan mij zal laten passeren ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Ja, Fiberklaar deelt je gegevens met partners. Als je verder niet gestoord wil worden door commerciële aanbiedingen, doe je best een adrescheck zonder je e-mailadres of telefoonnummer achter te laten.
Wij geven je gegevens ook door aan partners, zoals internet service providers om je internetdiensten te kunnen aanbieden.
bron: https://www.fiberklaar.be/nl/privacyverklaring

Of je vraagt om je gegevens te verwijderen: [email protected]

Zonder actieve wijkPoP, geen fiber. Dat is duidelijk.
De aansluitbaarheidcheck op de website van je (toekomstige) provider zal ook maar "fiber beschikbaar" tonen als de glasvezel voor jouw straat geblazen is en de daaraan gekoppelde wijkPoP geactiveerd is.

En de melding "fiber binnenkort beschikbaar" mag je interpreteren als "fiber niet beschikbaar".
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

raf1 schreef: 31 okt 2024, 10:51 En de melding "fiber binnenkort beschikbaar" mag je interpreteren als "fiber niet beschikbaar".
Daar had ik me al op ingesteld Raf doch als ik op mijn adres kijk naar de status van de werken, krijg ik volgende:
Fiber werken.jpg
Cf. onderste zin: "je kan nu al je gratis installatie aanvragen etc. etc."

Verder: ik ben geonctacteerd door een costumer relations verantwoordelijke o.i.d. van TN uit Mechelen en heb haar gedurende een heel lang telefoongesprek nog eens rustig mijn verhaal gedaan en gewezen op de rapporten van techniekers die ze ook blijbkaar al doorgenomen had. We hebben met 8 buren samen klacht ingediend bij het BIPT tegen TN.
De rapporten van techniekers met gedocumenteerde storingen zouden al overgemaakt aan een SWAT-technicus.

Ik heb mevrouw gezegd dat een oplossing uiteraard toch wel verder aanzienlijk klantenverlies kan helpen voorkomen want dat FK er niets van bakt hier in de buurt en dat als zij terug stabiele services leveren, veel mensen hier aangeven dat ze geen glasvezel van FK meer moeten hebben. Het is immers ook nog afwachten wat fiber zal opleveren qua kwaliteit.
Als TN dat lukt, zal FK bij mij voor de deur blijven staan. Maar ook hier weer afwachten want oorzaken kunnen soms in een klein hoekje schuilen (bv. niet conforme apparatuur bij iemand in een wijk, AP's die storing veroorzaken, etc. etc.).

Ook de huidige 3 PX mobiele abonnementen zullen dan terug naar TN gaan.

Verder kosten de politieke spelen, PX handen vol geld maar daar ligt PX natuurlijk niet van wakker. Hier in Aalst onlangs om een nieuwe SIM-kaart geweest in de PX-winkel en zij krijgen dagelijks vragen van mensen over de fiber uitrol omdat ze er naar hunkeren omwille van het feit dat het telecom fanaten zijn of uit pure miserie met TN.
Ze proberen ADSL aan te bieden als alternatief maar dat krijgen ze - naar eigen zeggen - zelfs aan de straatstenen niet meer verkocht.

Het enige dat voor mij telt is iets dat gewoon doet waarvoor het in het leven geroepen is en waarvoor je vet betaalt ...
Dus FK en de politiek moeten PX handenvol geld kosten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Je kan misschien ook eens klagen bij Stad Aalst die echt moeilijk doet over de inplanting van de wijkPoP.

Waarom er geen oplossing gevonden wordt in Park ter Linden naast de Fluvius-electriciteitscabine is een groot raadsel.

Of is Stad Aalst Fluvius (Wyre) gunstiger gezind dan Fiberklaar (Proximus)?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Toen ik in Aalst woonde, regio seksblokken, was de verbinding goed via PX (ADSL). Ik had de beste verbinding die toen mogelijk was. Ik vind het vreemd dat het nu zo achteruit zou gegaan zijn, al kan je in Aalst van niets zeker zijn.

Wil je in Aalst iets bereiken zal je toch anders moeten te werk gaan. Zorg dat de carnavalinfo uitsluitend via fiber verloopt en het zal geen maand meer duren of je hebt fiber in heel Aalst, inclusief de deelgemeenten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

raf1 schreef: 31 okt 2024, 12:42 Je kan misschien ook eens klagen bij Stad Aalst die echt moeilijk doet over de inplanting van de wijkPoP.

Waarom er geen oplossing gevonden wordt in Park ter Linden naast de Fluvius-electriciteitscabine is een groot raadsel.

Of is Stad Aalst Fluvius (Wyre) gunstiger gezind dan Fiberklaar (Proximus)?
Zal een politieker moeten aanspreken maar alleen ... ik ben allesbehalve thuis in die wereld. Ga misschien schepen openbare werken eens aanspreken of eens beluisteren of iemand contacten heeft met de hogere regionen.
Dizzy schreef: 31 okt 2024, 12:52 Toen ik in Aalst woonde, regio seksblokken, was de verbinding goed via PX (ADSL). Ik had de beste verbinding die toen mogelijk was. Ik vind het vreemd dat het nu zo achteruit zou gegaan zijn, al kan je in Aalst van niets zeker zijn.
Hier is er een gekende storing aan een kabel / verbinding die onder een gewestweg loopt en in onze straat en ruimere omgeving zijn er momenteel nog 2 PX- klanten waarvan 1 80+. Men is formeel bij PX: geen herstelling wegens 1. fiber op komst :beerchug: en 2. kost te hoog voor herstelling, gegeven zijnde dat er maar 2 klanten zijn (m.a.w. herstelling = puur een financiële aderlating).
Dizzy schreef: 31 okt 2024, 12:52 Wil je in Aalst iets bereiken zal je toch anders moeten te werk gaan. Zorg dat de carnavalinfo uitsluitend via fiber verloopt en het zal geen maand meer duren of je hebt fiber in heel Aalst, inclusief de deelgemeenten.
Dat is zo maar ... carnaval is mij even vreemd als de politiek. Respect voor diegenen die er zich eens kunnen mee uitleven maar ik zie de fun er niet van in: verkleden, drinken, kater met als resultaat na 3 dagen ... een vervuilde en stinkende stad waar je in bepaalde straten alleen al gaat lopen van de uitgesproken urinegeur, los van alle andere vervuiling en soms ook vernielingen (bloemakken op straat, ruiten die vol hangen met van alles, ...)

De stad straalt zelfs een zekere oorlogssfeer uit: alle ruiten van winkels bezet / afgeslegen met houten platen. Het wordt een beetje een spookstad.

Maar bon: elk die heeft zijn recht op zijn plezier ... Sorry voor deze off-topic reactie.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Ter info: eens gemaild naar schepen voor openbare werken hier met schets van de situatie ... Niewsgierig voor zijn reactie. Houd jullie op de hoogte.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Update: na 2 weken nog geen antwoord. Veel betekenend zeker?
Of is het gewoon omdat ik niet voorkom op lijsten van leden van carnavalgroepen ... ?:-)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Eindelijk hebben ze de fibercontactdoos binnen geplaatst. Hoe lang duurt het eigenlijk nog voordat je naar een fiber product kan upgraden nu? Zit bij Mobile Vikings en zie dat Fiber nog als onbeschikbaar wordt weergegeven. Weer een technieker die moet langs komen of is deze upgrade ook DIY te doen (als ze modem opsturen)?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Zoals eerder gezegd, zonder afgewerkt tracé tussen jouw straat naar een actieve PoP is het njet. Jouw persoonlijke aansluiting mag dan afgewerkt zijn tot in een putje onder het voetpad, als er geen licht door de glasvezel kan gestuurd worden zal je geen abonnement kunnen nemen.

Voor de wijkPoP in Aalst in de buurt van Park Terlinden heb ik ook nog steeds geen vergunning gezien. Als stad Aalst zelfs niet reageert mag je beginnen vermoeden dat ze fiber voor de inwoners niet zo belangrijk vinden. Met een positieve houding tegenover de Fiberklaar-investering vanuit de stad was er ondertussen al lang een oplossing gevonden en was die wijkPoP al vergund.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer
  • Citeer
  • Citeer

Een vraag ivm. Fiberklaar: eens de fiber in de grond gestoken, moet er dan nadien opnieuw een gat gemaakt worden om de binnenaansluiting aan te koppelen?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ja, als de straat werken gedaan zijn, moet er per individuele aansluiting weer gegraven worden van de straatkant tot aan de woning (of wachtbuis)
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 37 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Op de website van edpnet vind ik wel een pdf met de vereiste specificaties om je eigen GPON of XGS-PON ONT te gebruiken op het Proximus PON-netwerk, maar geen informatie over de specificaties voor AON-apparatuur op het Fiberklaar AON-netwerk. Ondanks het feit dat volgens Fiberklaar edpnet ook actief is op hun netwerk. Begrijp ik het verkeerd? Of is edpnet in de praktijk nog niet beschikbaar op het Fiberklaar-netwerk?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer
  • Citeer
  • Citeer

Op fiberklaar gebruikt iedereen PON apparatuur.

De layout laat wel aon toe, maar de toestellen in de pops zijn dus PON tot op heden.
En zeker de hardware van porximus, die edpnet gebruikt. EDPNET heeft geen eigen infrastructuur tussen hun datacenter en de klant.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dus als ik het goed begrijp: wanneer edpnet in de context van specificaties voor eigen apparatuur spreekt over "Proximus", dan hebben ze het over de Proximus-apparatuur in de POPs, los van de vraag of de glasvezel zelf en de ONTPs in de woning van Proximus rechtstreeks dan wel van dochterbedrijf Fiberklaar zijn?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Inderdaad, Fiberklaar is een zuiver infrastructuurbedrijf dat een (onbelicht) point-to-point glasvezelnetwerk aanlegt en beheert.
De providers zetten dan in de PoP een signaal op de glasvezel. Vermoedelijk plaatst momenteel uitsluitend Proximus actieve XGS-PON-apparatuur in de PoP's van Fiberklaar.
Alle andere "providers" bieden dan hun diensten aan via Proximus XGS-PON.
Mogelijks zullen andere providers, maar dan van de kapitaalkrachtige soort zoals Telenet, Orange en Digi in de toekomst wel eigen actieve apparatuur in Fiberklaar-PoP's plaatsen. Maar daar is vandaag nog geen akkoord over bekend.
Laatst gewijzigd door raf1 15 nov 2024, 10:11, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zo staat het toch in de titel van het document waarvan je zelf de link hebt gepost?
EDPNET
Free choice of Modem Specification
Description of the prerequisites for an Optical Network Terminal (ONT) intended to
establish a connection with the Proximus GPON and XGS-PON network
Het gaat dus over de verbinding van jouw eigen apparatuur (= Fibermodem of ONT) met de Proximus apparatuur in de POP...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 15 nov 2024, 10:10 Zo staat het toch in de titel van het document waarvan je zelf de link hebt gepost?
Mja nee zo staat het er niet hé. Als het antwoord op mijn vraag letterlijk in de titel van het document zou staan; zou er staan: "establish a connection with the Proximus GPON and XGS-PON equipment on the Proximus PON network or on the Fiberklaar AON network". Ik ben een leek die analytisch probeert te denken op basis van of iets wel of niet iets anders impliceert, zonder de technische essentie te begrijpen, en die voor zichzelf orde moet scheppen in de vele glasvezel-acroniemen die eigenlijk synoniemen zijn. Als er al jaren gezegd wordt dat Fiberklaar een eigen, uniek point-to-point actief netwerk uitrolt, dan is het voor mij niet evident dat een document over het Proximus-netwerk eigenlijk ook geldt voor het Fiberklaar-netwerk, omdat het blijkbaar een conventie is dat de betekenis van "netwerk" louter bepaald wordt door de eigenaar van de apparatuur in de POP.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

raf1 schreef: 15 nov 2024, 10:10 Mogelijks zullen andere providers, maar dan van de kapitaalkrachtige soort zoals Telenet, Orange en Digi in de toekomst wel eigen actieve apparatuur in Fiberklaar-PoP's plaatsen. Maar daar is vandaag nog geen akkoord over bekend.
Gaat Telenet geen eigen Fiber netwerk uitrollen? Toen ze destijds Fiberklaar in de straat gelegd hadden had ik begrepen dat ze al Fiber voor Telenet erbij gestoken hadden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Avenger 2.0 schreef: 15 nov 2024, 12:50 Gaat Telenet geen eigen Fiber netwerk uitrollen?
Dat doen ze nog steeds ...
Maar het BIPT heeft het groene licht gegeven aan Proximus/Telenet voor een verregaande samenwerking bij de uitbouw van het fiber netwerk.
Eind juli hebben Proximus (Fiberklaar) en Telenet (Wyre) dan een MOU getekend om "de fiberuitrol in Vlaanderen te versnellen en de toegang tot gigabitnetwerken uit te breiden"

Het gevolg is dus (in de toekomst):
  1. dat Telenet internet zal kunnen aanbieden over het netwerk van Fiberklaar.
  2. dat Proximus internet zal kunnen aanbieden over het netwerk van Wyre (onder andere coax).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Er komt in principe een samenwerkingsverband voor 2 miljoen adressen in Vlaanderen waarvan 800 000 adressen van Fiberklaar.
Op adressen in dichtbevolkte regio's zullen wel twee concurrerende fibernetwerken (Proximus/Fiberklaar en Wyre) beschikbaar zijn, op andere adressen in minder dichtbevolkte regio's zal het ofwel Fiberklaar ofwel Wyre zijn.
frodo
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 21 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik begrijp er niets meer van. In februari leggen ze hier alles open voor werken Wyre en Fiberklaar. Zijn hier foto's komen nemen om de fiber binnen te brengen. Deze week aan de overzijde en in omliggende straten werken door Fiberklaar. Alle voetpaden open. 3 weken geleden komt Wyre fiberkabel op de gevels leggen. Nu in week 48 komt Fiberklaar fiber op de gevel leggen en komen ze kijken hoe de kabel binnen moet komen. Ik vraag me af wat ze dan onder het voetpad gelegd hebben. Ze zijn hier in Hamme al maanden alle voetpaden aan het openleggen in opdracht van Fibberklaar maar blijkbaar is dat dan geen fiber.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb dit bij ons ook opgemerkt dat fiberklaar 3 verschillende buizen in de straat gelegd hebben!
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Er zijn distributiekabels om huizen aan te sluiten vanaf eindverdeelpunten en er zijn voedingskabels om eindverdeelpunten met de PoP te verbinden.

Als je vlakbij een PoP woont kan het inderdaad verwarrend lijken met drie of vier multiducts die onder het voetpad voor je deur passeren, terwijl voor jouw eigen woning de distributiekabel aan je gevel hangt en bij het laatste rijhuis in je straat terug onder de grond verdwijnt. Maar een PoP bedient 2500 adressen, dus daar komt soms honderd kilometer kabel tesamen.

In Hamme zullen Wyre en Fiberklaar concurreren. Wyre legt trouwens ook coaxkabel aan en voedingskabels om een klassieke HFC-node van "licht" te voorzien.

Het samenwerkingsverband gaat over gebieden waar de aanleg recent is begonnen of volgend jaar zal beginnen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Kan je ergens zien waar Wyre en Fiberklaar concurreren of samenwerken? Woon in Sint-Katelijne-Waver, maar vind er niet direct wat over terug. Dacht toen ze enkele jaren terug de straat open gegooid hadden dat ze meerdere buizen gelegd hadden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Op de glasvezelkaart van het BIPT kan je zien waar Wyre en Fiberklaar plannen hebben om uit te rollen: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
In Hamme zie je duidelijk Wyre én Fiberklaar, dus infrastructuurconcurrentie. In Sint-Katelijne-Waver voorlopig alleen Fiberklaar. Maar over een eventuele samenwerking zijn vandaag nog geen details bekend.

Dat neemt niet weg dat er lege buizen van Wyre kunnen liggen in dezelfde sleuf als Fiberklaar, maar een lege buis kan ook nog jarenlang ongebruikt blijven of dienen om een HFC-node op te splitsen en zo de bandbreedte per gebruiker op coaxkabel te verhogen.
Een lege buis is nog lang geen afgewerkt Fiber-to-the-Home-netwerk.

De adrescheck op de websites van de verschillende providers geven ook aan of je uiteindelijk aansluitbaar bent op FttH of niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
  • Citeer
  • Citeer

Blijf het bizar vinden dat op sommige plaatsen twee of meer providers elkaar beconcureren en elders er niets is.

Dan mag die andere plek misschien minder bevolkt zijn... met een regio die je bij voorbaat al moet delen ben je volgens mij ook niet veel.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Hier in de buurt zijn er plaatsen waar én Wyre én FK/PX én Eurofiber - deze laatste is denk ik gans Aalst aan het bekabelen - beschikbaar zijn/worden. Mensen nemen maar 1 aansluiting doorgaans. Sommige gebieden blijven verstoken. Kwestie van efficiëntie en kostenbewust aan de slag gaan.

Wij blijven verstoken van fiber.

Wat dit betreft:
1. Cf. mijn schrijven naar de schepen van openbare werken in Aalst: conform de regels van basis beleefdheid, gewoon onbeantwoord.
Deze schepen is er ook voor ALLE Aalstenaars ................................................................ behalve diegene die niet tot 'de initimi behoren' en geen partijkaart hebben zoals blijkt. Nogmaals, los van de elementaire beleefdheidsregel die impliceert dat een legitieme vraag beantwoordt wordt. Onze arrogante en ranzige poitici kunnen zich dat blijkbaar permitteren gezien weer voor 6 jaar vastgelijmd op hun stoel.

2. Ook hier is infrastructuur aangelegd - kabel, incl EVP's - om ................................................ ja, er gewoon te laten liggen zeker.
Normaal is het de bedoeling dat investeringen in infrastructuur opbrengen maar eerste regel is dat die infrastructuur bruikbaar is.
Men besluit m.a.w. een huis te bouwen maar de deuren maar ja, het dak, ramen en en de binnenafwerking, tja ... da's dan wel voor 'ooit' eens. Die zullen ze dan wel voorzien als de gevel terug aan het afbrokkelen is.

En dan wij ons maar blauw betalen aan Telecom en ons de vraag stellen hoe het toch komt dat Telecom in België zou duur is :bang: :bang: :bang:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Iemand enig idee hoelang het duurt na de installatie van aansluitpunt binnen tot je de aanvraag voor installatie ONT kan doen? Nu al 2 weken na installatie aasluitpunt en nog steeds niet mogelijk. Duurt allemaal wat lang (2,5 jaar verder nu sinds eerste aanvraag) :P
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

raf1 schreef: 16 nov 2024, 09:58 Op de glasvezelkaart van het BIPT kan je zien waar Wyre en Fiberklaar plannen hebben om uit te rollen: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
De adrescheck op de websites van de verschillende providers geven ook aan of je uiteindelijk aansluitbaar bent op FttH of niet.
@raf1 Conform deze kaart staat ons adres al 2 jaar op de planning ... Gelukkig is TN hier in de wijk gestart met metingen en vervanging van één en ander en niet zonder resultaat. Minder drop-outs - ipv meermaals per week, hooguit nog 1x/2weken. Dus serieuze verbetering en ze zeggen dat ze nog niet aan het einde van de rit zijn. Uiteraard merken ook buren dit.

Mocht dit goed komen met TN dan hoef ik FK en PX totaal niet meer. Maar ik ga het vel van de beer niet verkopen vooraleer hij geschoten is uiteraard.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”