Vaganzza schreef: 18 jun 2024, 15:07
Je leest ook niet wat ik schrijf: ik spreek over het lager onderwijs en de zij-instromers hebben over het algemeen nog geen enkel lerarendiploma. Het overgrote deel is er op zijn minst mee bezig, maar heeft het nog niet.
Dat is jouw bewering, dat ze nog geen diploma hebben en toch al zijinstromer genoemd worden.
Als ze ermee bezig zijn doen ze ofwel stage, ofwel zijn ze met een LIO traject bezig.
Het is maar normaal dat een stagiair zijn diploma nog niet heeft, dat is ook zo bij iemand die geen zijinstromer is, die doen ook stages.
Waar gaan ze anders praktijkervaring opdoen?
Als een school iemand laat lesgeven zonder onderwijsdiploma, dan is het die school die dat zo beslist heeft, opnieuw is dat niet de schuld van de minister.
De vraag is ook hoeveel er gaan blijven hangen in het lager onderwijs, want velen onderschatten het gewoon ook als ze er aan beginnen. Ik heb er al verschillende zien beginnen met de mentaliteit: we doen dat er wel even bij, naast de job in de privé die ze nog doen. Na nog geen week denken ze er al helemaal anders over en meestal gaan ze al gaan lopen.
Ja, en is dat niet zo bij andere beroepen ook?
Hoeveel studenten zijn er niet die beginnen met rechten, met informatica, met om het even wat, die na een zekere tijd afhaken omdat ze het onderschat hebben?
Als je al 30 jaar afgestudeerd bent en andere zaken gedaan hebt, heb je zelfs totaal geen idee wat het inhoudt om weer heel de tijd student te zijn, en pakken leerstof te verwerken.
Voor de klas staan is ook een zware opdracht, er is het aspect van kennisoverdracht, maar er is ook heel het opvoedkundig aspect, het relationele, enz.
Alleen, normaal gezien moeten ze die aspecten toch wel al wat ontdekt hebben tijdens de stages.
Continuïteit en standvastigheid in kleuter en lager onderwijs is zo belangrijk voor een klas. Met die zij-instromers valt dat zo goed als allemaal weg.
Ik ken wel een aantal zijinstromers, weliswaar voor het secundair onderwijs, en daar zitten heel wat gemotiveerde krachten tussen, en mensen die er echt een roeping in zien.
Er zitten daar zelfs anderstaligen en mensen van andere nationaliteiten tussen, die toch les in het Nederlands volgen, hoedje af daarvoor.
Als je die zijinstromers wegdoet, staan daar niet plots honderden kleuterleiders en onderwijzers klaar.
Ik ben er ook tegen dat men een probleem oplost door de miserie bij een ander te leggen.
Als je het loon van leerkrachten morgen verdubbelt, zal dat zeker tot een grote aantrekkingskracht leiden van het beroep, alleen ten koste van wat?
Ten koste van andere knelpuntberoepen?
Wat als mensen die anders voor opvoeder zouden leren, nu voor leraar kiezen?
Ga je dan daarna het loon van de opvoeders verhogen?
En dan haal je ze weer weg uit een ander beroep, zo blijf je bezig.
Bovendien zou je misschien ook de verkeerde soort mensen kunnen aantrekken, mensen die puur voor het financiële gaan, en juist geen roeping voelen.
Ik zeg zeker niet dat er geen enkele goede zij-instromer is, maar ik zeg wel dat het niet de wonderoplossing is. Ook bij leerkrachten zitten ertussen waar de kwaliteit niet ok is, dat moet ook gezegd worden.
Er zijn geen toveroplossingen.
Mocht het zo zijn dat de bevolkingspiramide anders is, en er heel veel jongeren zijn die geen werk vinden, dan zou je met verhoging van de arbeidsvoorwaarden extra mensen kunnen aantrekken.
Wat je nu krijgt zijn vaak verschuivingen.
Het geboortecijfer is een probleem.
We zitten hier in België nu aan een gemiddelde van 1,60 geboorten per vrouw.
Dat is dus inclusief migratie.
Op die manier zal de bevolking op middellange termijn krimpen.
Op zich vind ik dat niet erg, België is erg dichtbevolkt, dus wat minder mensen die elkaar voor de voeten lopen, hoeft niet zo'n probleem te zijn.
Alleen, op korte termijn heb je dus wel steeds meer niet-actieven ten opzichte van actieven.
Dat is niet alleen een probleem voor het betalen van de pensioenen, maar ook voor het uitvoeren van de jobs zelf.
Een man van 70 heeft nog altijd brood nodig, maar er zijn dus minder bakkers om dat brood te bakken.
Een vrouw van 80 kan de bus nemen, maar als er te weinig buschauffeurs zijn, wordt dat een probleem.
Er zijn dus minder jongeren, die samen alle jobs moeten uitvoeren, voor een groter deel ouderen.
Toegevoegd na 9 minuten 21 seconden:
Dizzy schreef: 18 jun 2024, 15:43
Zoals ik al zei is onderwijs een soort van roeping, je moet er voor dienen.
De perfecte leraar bestaat niet.
De een zal heel sterk zijn in het opvoedkundige aspect, maar misschien iets minder op gebied van kennisoverdracht, of vakkennis.
Bij de ander zal het omgekeerd zijn.
Als ik soms lees hoeveel eisen er aan gesteld worden, zouden ze hen beter het loon van een minister betalen...
I
k ken er ook die uit de privé dachten dat ze wat rustiger aan gingen doen in het onderwijs met uren van 50 minuten en veel vakantie. Na een jaar met hangende pootjes terug naar de privé

Er bestaan inderdaad veel misvattingen, er zijn altijd mensen die denken dat het op een ander allemaal veel gemakkelijker is.
Mensen zien alleen de tijd dat leraars voor de klas staan, al de rest van de tijd "vergeten" ze.
Als je die mensen vraagt of ze tijdens hun middelbaar graag een spreekbeurt gaven, dan zie je hun gezicht verwringen, want dan worden ze erop gewezen dat om 50 minuten te spreken, je wel heel wat meer tijd moet steken in de voorbereiding ervan.
Leraars geven eigenlijk iedere dag een aantal spreekbeurten.
Als je hen dan wijst op het opstellen en verbeteren van toetsen, en allerlei bijkomende opdrachten zoals speelplaatstoezicht, dan verdwijnt het enthousiasme helemaal...
Het zijn vaak dezelfde mensen die op een zonnige dag op een terrasje zitten, en dan denken dat een tearoom uitbaten makkelijk is, en het geld binnenstroomt.
Elke job heeft zijn problemen en uitdagingen.
Mocht er zo'n job of beroep bestaan die makkelijk is, waarvoor je niet veel moet doen, zonder risico's is, en waarbij het geld binnenstroomt, dan zou iedereen die job willen doen, natuurlijk...
Er zullen inderdaad mensen tussen zitten die er voor dienen maar ook velen die het toch wat verkeerd inschatten.
Zoals bij elke job...